PDA

Vis full versjon : hvordan virker LH 2.4



Sebbe
28/02/10, 02:10
er det noen som vet hvordan LH 2.4 virker? det jeg tenker på er hvordan den regner ut hvor mye bensin den skal gi, når den bruker signal fra lambdasonden, og hvordan den bruker signalet fra LMM, jeg leste ett sted på TPC der en skrev at signalet fra LMMen var på topp på cirka 4-5000 omdreininger. hvis det stemmer, hvordan kan hjernen da bestemme hvor mye bensin den skal gi?

jeg lurer på det siden jeg har tenkt å bytte dyser og kjøre på E85, men jeg gidder ikke bruke penger på 3" lmm, så jeg håpte det gikk å lodde inn en motstand mellom hjernen og LMM i stedet. men blir det bare sånn at maks signal fra lmm blir på 4,5 V istedet for 5 V? eller vil den fortsatt sende ut 5 V men at det tilsvarer mer luft

TeamBørnOut
28/02/10, 02:38
du trenger ca 40% mer suppe på e85. så mye går vist ikke å kompansere ved å lodde inn en motstand..

A.Finstad
02/03/10, 17:27
det er 30% ikke 40

TeamBørnOut
02/03/10, 17:41
40% er det som blir brukt når man kommer opp i litt effekt hvertfall

Sebbe
02/03/10, 18:11
så den eneste måten å bruke større dyser er å bruke 3" lmm? kan jeg bare putte den inn i et 3" rør? og hvor store dyser kan jeg ha da, hvis jeg har regnet riktig, så blir det
337 * 1,2 * 1,4 = 566? blir dette riktig, og hvor store dyser kan hjernen kompansere for? sånn at den ikke bruker for mye bensin ved vanlig kjøring

ville for eksempel disse virket bra?
http://www.fiveomotorsport.com/import-high-performance-fuel-injectors/?itemid=339

ChrML
02/03/10, 18:14
Du kan bare kompansere bra med opp til 10% med en motstand. 30-40% blir alt for mye å få til ved hjelp av motstander.

Enkleste er bare å skaffe Bosch Green Top dyser (sluttnr 558) og ikke røre LMM-en. De er rundt 40% større enn originaldysene (hvis det er FK motor du har), hjernen vil gi 40% mer bensin enn den tror og du vil få riktig blanding. Den vil klare å kompansere for de eventuelle 5% det er om å gjøre at det blir helt riktig.

Når LH 2.4 jobber i open-loop så regner den ut bensinmengden ved hjelp av signal fra signal fra LMM, turtall og map (tabell over luftmengde og rpm -> åpningstid). Mapet er forhåndsdefinert. LH 2.4 fungerer like fint på 0.3 bar som på 1 bars turbotrykk på samme map fordi luftmengden blir forskjellig og hjernen gir riktig bensin til målt luftmengde.

Når den jobber i closed-loop så bruker den samme utregning, men da tar den også høyde for en faktor i tabellen over lambda-korreksjon. Verdiene i den tabellen er et resultat av hvor mye den må korrigere fra normal kalkulering for å få lambda 1 (riktig blanding), som blir hentet fra lambda og regnet ut hele tiden når den går i closed-loop. Closed-loop brukes til tomgang og rolig kjøring, den går i open-loop når belastningen øker over et visst nivå.

rogern
02/03/10, 18:31
det er 30% ikke 40

er jo ikke noe standard på det. med org sprut må man muligens velge 30%
men kjører man programerbart sprut så justeres det til motorn går optimalt.
men man bruker og si at man trenger 30% mer suppe/større dyser osv.

jonass
02/03/10, 18:46
Når man kjører i closed loop, så regner jeg med lh2,4 jager etter lambda 1. Men går det og få den til og gå magrere i closed loop?

JørnM_940
02/03/10, 18:48
Du kan bare kompansere bra med opp til 10% med en motstand. 30-40% blir alt for mye å få til ved hjelp av motstander.

Enkleste er bare å skaffe Bosch Green Top dyser (sluttnr 558) og ikke røre LMM-en. De er rundt 40% større enn originaldysene (hvis det er FK motor du har), hjernen vil gi 40% mer bensin enn den tror og du vil få riktig blanding. Den vil klare å kompansere for de eventuelle 5% det er om å gjøre at det blir helt riktig.

Når LH 2.4 jobber i open-loop så regner den ut bensinmengden ved hjelp av signal fra signal fra LMM, turtall og map (tabell over luftmengde og rpm -> åpningstid). Mapet er forhåndsdefinert. LH 2.4 fungerer like fint på 0.3 bar som på 1 bars turbotrykk på samme map fordi luftmengden blir forskjellig og hjernen gir riktig bensin til målt luftmengde.

Når den jobber i closed-loop så bruker den samme utregning, men da tar den også høyde for en faktor i tabellen over lambda-korreksjon. Verdiene i den tabellen er et resultat av hvor mye den må korrigere fra normal kalkulering for å få lambda 1 (riktig blanding), som blir hentet fra lambda og regnet ut hele tiden når den går i closed-loop. Closed-loop brukes til tomgang og rolig kjøring, den går i open-loop når belastningen øker over et visst nivå.

Så ved "open loop" er det LMM som benyttes, og ved "closed loop" er det lambda som benyttes? Eller det er vel ikke så enkelt?

Sebbe
02/03/10, 18:56
jeg regnte med den funket slik, men det jeg lurer på er hva som skjer når LMM ikke klarer å måle mer luft, som sagt var dette på 4-5000 på en FK motor i følge en fyr på TPC, bruker den kun turtall til å justere da? og på en trimmet motor vil vel LMM makses enda tidligere? jeg regner med det er derfor folk bytter til 3" lmm, det burde vel i prinsippet også gå ann å bruke 4" lmm og veldig store dyser for at hjernen kan regne ut ganske nøyaktig blanding helt til turtallsperra, men da blir vel kansje tenninga veldig feil og det blir vel også lettere å gå over til datasprut.

ChrML
02/03/10, 18:57
Så ved "open loop" er det LMM som benyttes, og ved "closed loop" er det lambda som benyttes? Eller det er vel ikke så enkelt?
Bruker LMM i closed-loop og, men den korrigerer åpningstidene den regner ut at den skal bruke ved hjelp av lambda.

Fex hvis det stadig viser seg at den får for feit blanding ved 1500 rpm og en viss belastning (0.9 i lambda), så lagrer den det i tabellen sin og ganger med det neste gang samme situasjon oppstår. Lambdasensoren tar for lang tid å få resultater fra uten å lagre resultatene over tid sånn at motorstyringa kan "lære seg motoren".

TeamBørnOut
02/03/10, 18:59
jeg regnte med den funket slik, men det jeg lurer på er hva som skjer når LMM ikke klarer å måle mer luft, som sagt var dette på 4-5000 på en FK motor i følge en fyr på TPC, bruker den kun turtall til å justere da? og på en trimmet motor vil vel LMM makses enda tidligere? jeg regner med det er derfor folk bytter til 3" lmm, det burde vel i prinsippet også gå ann å bruke 4" lmm og veldig store dyser for at hjernen kan regne ut ganske nøyaktig blanding helt til turtallsperra, men da blir vel kansje tenninga veldig feil og det blir vel også lettere å gå over til datasprut.

Den blir bånna ganske fort ja. 3500ellerno mins jeg det var. Er derfor man kan komme seg fint hjem hvis man får herpa LMM :) bare å kjøre på "høyt" turtall :)

JørnM_940
02/03/10, 19:00
Bruker LMM i closed-loop og, men den korrigerer åpningstidene den regner ut at den skal bruke ved hjelp av lambda.

Fex hvis det stadig viser seg at den får for feit blanding ved 1500 rpm og en viss belastning (0.9 i lambda), så lagrer den det i tabellen sin og ganger med det neste gang samme situasjon oppstår. Lambdasensoren tar for lang tid å få resultater fra uten å lagre resultatene over tid sånn at motorstyringa kan "lære seg motoren".
Aha. Derfor det tar noen dager før motoren venner seg til det, når noe vesentlig er oppgradert:)

ChrML
02/03/10, 19:08
jeg regnte med den funket slik, men det jeg lurer på er hva som skjer når LMM ikke klarer å måle mer luft, som sagt var dette på 4-5000 på en FK motor i følge en fyr på TPC, bruker den kun turtall til å justere da? og på en trimmet motor vil vel LMM makses enda tidligere? jeg regner med det er derfor folk bytter til 3" lmm, det burde vel i prinsippet også gå ann å bruke 4" lmm og veldig store dyser for at hjernen kan regne ut ganske nøyaktig blanding helt til turtallsperra, men da blir vel kansje tenninga veldig feil og det blir vel også lettere å gå over til datasprut.
Bedre å gå over til datasprut da, ja.

Må huske at når du øker LMM, spesiellt til 4" som er ca dobbelt så stort (mtp måleområde / areal) som originale 2.75"-en, så senker du også nøyaktigheten på tallene hjernen regner med.

Alle digitale målinger er representert med tall (bits). En 8- bit måleverdi kan ha 256 verdier. Disse verdiene må fordeles best mulig ut på måleområdet vi bruker. Hvis måleområdet for eksempel er 0 til 200 liter / min (tilfeldig tall), så får vi en økning på 200 / 256 = 0.78 liter/min for hver bit vi øker. Noe mer nøyaktig enn det kan vi ikke representere en måleverdi med 8- bit minne sålenge måleområdet er det.

Hvis vi øker måleområdet til 0 - 400 liter / min (4" LMM) så får vi 1.56 liter/min for hver bit vi øker. Altså har nøyaktigheten sunket betraktelig.

Samme gjelder åpningstid på dysene som også bare kan representeres i hjernen med et visst antall bits og kun økes/minkes med så og så mye per tall vi øker/minker. Store dyser = veldig unøyaktig.

Med nyere datasprut er det sjelden noe problem å representere måleverdier med stor oppløsning, 32- bit og lignende, og da er ikke dette noe problem lenger, men LH 2.4 er et gammelt sprut og da var det vanlig å gjøre ting så enkelt som mulig ved å ikke bruke større minneregister enn absolutt nødvendig for bruket det var tiltenkt originalt, og da blir dette fort et problem.

Når hjernen makser LMM så følger den vel et map slavisk regner jeg med? Er faktisk ikke helt sikker på akkurat hva den gjør da, men det er nok bare en gjetning basert på tidligere luftmengde.

ChrML
02/03/10, 19:09
Den blir bånna ganske fort ja. 3500ellerno mins jeg det var. Er derfor man kan komme seg fint hjem hvis man får herpa LMM :) bare å kjøre på "høyt" turtall :)
Det er ikke min erfaring. Min gikk ikke på 5-6000 rpm med 2.75" LMM og 558 dyser, det gjorde den når jeg fikk på 3" LMM.

Sebbe
02/03/10, 19:29
åja, det er jo areal som regnes, da blir utregninga mi feil...

men da blir det nok datasprut når jeg etterhvert skal satse på mer effekt, men når folk bygger 3" lmm, kutter dem bare hull i ett 3" rør og limer fast innmaten i LMMen inni der? for jeg gidder ikke kjøpe en orginal 3" lmm, da venter jeg heller til jeg får råd til datasprut

og mens vi først snakker om hjerner og sånn, funker sugemotor tenningshjernen bra på e85? den burde vel funke bedre enn turbohjernen med tanke på at man kan ha mer aggressiv tenning på e85

jonass
02/03/10, 19:36
Jeg lagde av rør selv, men vær obs på at det er lett og ødelegge lmmen.

ChrML
02/03/10, 19:37
åja, det er jo areal som regnes, da blir utregninga mi feil...

men da blir det nok datasprut når jeg etterhvert skal satse på mer effekt, men når folk bygger 3" lmm, kutter dem bare hull i ett 3" rør og limer fast innmaten i LMMen inni der? for jeg gidder ikke kjøpe en orginal 3" lmm, da venter jeg heller til jeg får råd til datasprut

og mens vi først snakker om hjerner og sånn, funker sugemotor tenningshjernen bra på e85? den burde vel funke bedre enn turbohjernen med tanke på at man kan ha mer aggressiv tenning på e85
Er areal som regnes, ja.

Anbefaler å kjøpe en 012 LMM brukt eller fra Ebay eller noe. Kan slippe unna med rundt 5-800 kr for en i god stand eller kanskje en ny kinakopi av en 012 LMM.

Folk bygger om til 3" LMM og, men når jeg skulle flytte 016 innmaten (2.75") inn i en 025 (3" med "feil" innmat), så blei den ødelagt av en eller annen uviss grunn, og da hadde jeg jo ødelagt 2 LMM-er, måtte kjøre uten LMM en liten stund og skaffe en 012 LMM. Selv om jeg ikke kan skjønne hva som har gått galt, var ekstremt forsiktig med alt som var inni der.

asdf
04/03/10, 19:19
Q: How does the LH-Jetronic system actually work, and why do I need the chips?

Svaret ligger ca midt i første post i denne (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817) tråden. Der står det også hvordan man skal måle spenningen fra lmm, hva den skal være, og hva som skjer dersom den ikke er som den skal være.

Et tips er jo å søke etter "Q: How does the LH-Jetronic system actually work, and why do I need the chips?", for å finne fram til rett plass i posten.

Sebbe
04/03/10, 19:32
den tråden forklarte veldig mye, skal prøve å lese gjennom den :)