PDA

Vis full versjon : AleksanderK: Volvo 940. DATASPRUT!



Sider : 1 [2]

AleksanderK
05/03/13, 23:23
Det også. Får ikke tid i kveld, for nå er det kakebaking som står for tur, og så er det besøk i morgen. Tiden flyr! Skal prøve å få tid i morgen kveld :)

AleksanderK
07/08/13, 13:16
Da har jeg vert å hentet litt deler :D

Siste uken har jeg skaffet meg følgende:

B5234T5 motor med manifold og turbo
2.0 turbomotor fra V70
2.4 turbomotor fra 850
Alt som skal til for å rettstille T5 i 940en

Mangler egentlig bare kasse nå. Noen som har eller vet om noen som selger en kasse? Tenkte på M90 fra 960 i førsteomgang.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/407.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0637_zpsfe1ee257.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/408.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0625_zpsa6738eea.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/409.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0624_zps92e477fa.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/410.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0623_zpsc151131e.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/411.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0622_zps5b47cf8c.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/412.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0621_zps74a8cc78.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/413.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0620_zpsbb3c19e1.jpg.html)

AleksanderK
12/08/13, 10:49
Da står denne med B230 turbo mens jeg gjør klart alt som skal til for å hive nedi T5 maskinen. Bør overhale toppen på 2.3 motoren jeg hentet. Noen som vet om toppen fra en 2.0 passer over? For da tar jeg bare den fra ene motoren jeg hentet.

Så nå står denne i 940'en og håper jeg kan ha det litt gøy med den før jeg putter nedi T5 :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/664.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0649_zps039f08bf.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/665.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0648_zps7f966b40.jpg.html)


Laget oljeretur. Limt fast med stålepoxy. Håper det holder. Har tålt et par timer testing på tomgang og rusing, men ikke med skikkelig ladetrykk, for jeg fikk tak i feile trykkslanger. Noen som vet størrelsen på org. intercooler?

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/666.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0645_zps92f6225e.jpg.html)

Dreide stempler som jeg fikk hos gl740turbo:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/667.jpg (http://s391.photobucket.com/user/fulloggal/media/Volvo%20940/IMG_0644_zpsaa98a00e.jpg.html)

Avslutter med en liten film:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/668.jpg (http://i391.photobucket.com/albums/oo355/fulloggal/Volvo%20940/IMG_0650_zpsf67b15e4.mp4)

AleksanderK
13/08/13, 01:05
Da er M46 m/overdrive montert, og bilen går som bare det!!! MEn fant veldig fort ut at jeg må ha meg en ny clutch, så har sendt mail til pedersen racing om 6-puck sinter.
Så må jeg bygge noe eksos og styr.

Skulle gjort dette for en uke siden, for da hadde jeg rukket siste banekjøringen her Kjipt -.-

henrik940
13/08/13, 19:29
Når skal du få nedi 5'ern :) ?

SirKim
13/08/13, 19:33
Når skal du få nedi 5'ern :) ?

å når skal DU få neddi DIN femmer? :P

henrik940
13/08/13, 19:37
å når skal DU få neddi DIN femmer? :P

Når jeg har lyst og tid ;)

gull pilen
14/08/13, 06:50
tror ikke den plast slangen du har til innsuget på filmen er glad i ladetrykk...:p

AleksanderK
14/08/13, 07:43
Tror ikke jeg heller. derfor jeg har byttet den nå :)
Var bare for å ha litt luftsirkulasjon på oppstart. Går veldig bra helt til clutchen slipper. Så har sendt mail til pedersen ang. sinter 6-puck :)

henrik940: Når jeg har alt som trengs, og har fått gått over toppen på 2.3 motoren. Eventuellt så tar jeg toppen fra 2.0 motoren hvis den passer over.

AleksanderK
15/08/13, 08:37
Da kommer DHL og leverer en AEM Bredbåndslambda på jobb i morgen :)

AleksanderK
15/08/13, 10:15
Da er bredbåndslambda i hus!
Stusset litt når det sto innovate på esken, men ser at jeg har bestillt Innovate MTX-L i stedet for AEM sin. Må ha klikket feil i søkeresultatene når jeg bestillte, men det går fint. Fin denne også :)

AleksanderK
15/08/13, 22:14
Er ikke mye respons her. Men skriver nå likevel jeg :)

Innovate MTX-L bredbåndslambda er kommet.
Har bestillt 6-puck sinter lamell ho pedersens racing.
Har ordnet med lån av 3" eksos fra ene delebilen til gl740turbo. Så slipper jeg å tenke på å kjøpe mye eksos med det første.

Har nye bremseskiver liggende, siden jeg fikk feil på de på eu-kontroll jeg tok i november 2012. Noen som vet hvor lenge en EU-kontroll er gyldig?

Virker som motoren går sykt bra, men det får jeg ikke vite før jeg har en clutch som biter skikkelig.

Enda en liten film :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/834.jpg (http://i391.photobucket.com/albums/oo355/fulloggal/Volvo%20940/IMG_0655_zps8ab1d3e1.mp4)
Går uten lambdasonde så det forklarer nok flammene i eksosen. Det lille jeg har av eksos :p

gull pilen
16/08/13, 06:30
mener mangellapp er gyldig i 6 mnd. blir bra dette her..:)

AleksanderK
16/08/13, 07:38
Faen! Da må jeg kanskje av med turbo igjen. For bilen er jo ikke godkjent med det. Eneste jeg fikk på mangellapp var bremseklosser framme på ene siden og lyktene var feil justert.

gull pilen
16/08/13, 07:40
finn noen som ikke trenger å se under panseret da...:p

AleksanderK
16/08/13, 09:02
Hehe, håper det :) Kan jo finne frem og ta med gamle eu-kontrollen og spørre om etterkontroll på den uansett :)

crazyclomp
16/08/13, 15:46
Tror det skal gå på den gamle eukontrollen.
Når jeg hadde den hvite usa 745'en på eu fikk jeg beskjed på etterkontrollen at de hadde funnet en gammel eukontroll som lå inne, og at de måtte gå etter den.
Den var nesten to år siden! :o

AleksanderK
17/08/13, 14:37
Ny film :D

http://youtu.be/hANm-IPEESM

Takk til crazyclomp for hjelp til å sveise eksos og hull til BBL :D

gl740turbo
17/08/13, 15:15
Tøft, men en ting er sikkert at ryker lagrene dine i motoren har du grunnen på film ;)

Ny stempelringer og lagre elsker turtallsperre på tomgang når det er nytt :p hehe

AleksanderK
17/08/13, 20:22
Har ikke nye stempelringer. For de har forsvunnet. Bruker de gamle nå. Har kjørt den litt, og alt virker fint. Men skal bytte til noe bedre olje. Biltema sin olje blir jo nesten som vann med litt varme.
Går nok fint :)

gl740turbo
18/08/13, 00:15
Har ikke nye stempelringer. For de har forsvunnet. Bruker de gamle nå. Har kjørt den litt, og alt virker fint. Men skal bytte til noe bedre olje. Biltema sin olje blir jo nesten som vann med litt varme.
Går nok fint :)

Den grønne til biltema er grei å bruke i starten :) den grå du har brukt nå?

AleksanderK
18/08/13, 01:20
Startet med den grå til Biltema ja. Men vil ha noe bedre enn Biltema sin olje :)

gull pilen
19/08/13, 06:47
kjørte castrol magnatec på min.. det funket bra og den har mekonomen ofte tilbud på..

AleksanderK
19/08/13, 15:02
Hvordan var den når den ble varm?

The Bear
19/08/13, 20:39
Den grønne olja (halvsyntetisk) fra Biltema fungerer heilt fint ved normal arbeidstemperatur :)

gull pilen
20/08/13, 06:45
Hvordan var den når den ble varm?

helt fin den, noe tynnere enn når den var kald såklart.. men etter 10 000km var oljen fortsatt ikke svart på fargen i motsetning til biltema sin grønne dunk som jeg brukte tidligere pga olje lekasje...

AleksanderK
20/08/13, 08:41
Da tror jeg at jeg skal prøve castrol oljen :) Takk for tips Cato ;)

crazyclomp
21/08/13, 13:32
Castrol oljen som gullpilen anbefaler er en god olje. Absolutt verd de ekstra kronene iforhold til Biltema. Men er for all del ikke dyrt når man ser på diverse andre oljer.

gl740turbo
21/08/13, 17:42
Kan også kjøre Valvoline maxlife som ofte er på tilbud ;)

Jeg har stortsett alltid gått over til den etterhvert når jeg har satt sammen motor og den er også ganske bra ;)

AleksanderK
16/09/13, 04:01
Noen som har bilder av frontmontert fordeler på T5? :)
Gidder ikke å styre med jørgenG box og sånt. Koster litt med det... Med mindre det går an å lage selv? hmmmmm...

SirKim
16/09/13, 17:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1124.jpg

turb00le
16/09/13, 17:30
Har komplett jg system med coiler til salgs...

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

AleksanderK
17/09/13, 08:21
Kim: Hjelper meg lite. SKulle hatt av braketten de har laget!

turb00le: Hva vil du ha for det da?

AleksanderK
03/11/13, 03:02
Liten oppdatering her.


M kjøpte en 745 av min bror, og delbetalte med en garret turbo og et grenrør. Jeg gjorde et bytte med min bror om at jeg monterte den turboen på min 940 og så fikk han en annen turbo av meg.
Når vi inngikk denne avtalen sa jeg til M at jeg ikke orket flere ombestemmelser og angring fra han, siden han trakk seg 5-10 ganger før vi ble enige, for han skulle bygge selv, og så hadde han ikke råd, og så plutselig skulle han ikke bygge og mye frem og tilbake. Nå trekker M seg igjen, og jeg står uten turbo -.-

Veldig kjedelig, siden det fungerer som bare det nå!

http://www.youtube.com/watch?v=tgFrCEDmvhQ


Så nå er det turbojakt igjen. Noen som har til salgs? Har skaffet et originalgrenrør.
Henter også DTA S80 pro i Sverige når vi skal nedover og hente girkasse til mamma sin bil :)

AleksanderK
03/11/13, 03:03
Fikk bare postet 1 film pr post, så her er en til :)

http://youtu.be/izq09dEDJ60

Øyvind G
03/11/13, 12:25
Så hvis bilen spinner på våt asfalt så er du fornøyd? :p

AleksanderK
03/11/13, 12:55
Neinei, slipper løst på 2.gir på tørrt :D

Øyvind G
03/11/13, 13:12
Neinei, slipper løst på 2.gir på tørrt :D

Hvis det er det som er målet, så skal det vel ikke så mye til? Trenger ikke noen spesiell turbo eller eksos for å klare det. ;)

Marius Skau
03/11/13, 14:27
Er nu ikke noe problem og spinne på 3gir me orginal F motor :p

henrik940
03/11/13, 14:48
Er nu ikke noe problem og spinne på 3gir me orginal F motor :p

Uten sperre da :o

ellingsøyern
03/11/13, 14:56
Er nu ikke noe problem og spinne på 3gir me orginal F motor :p

bevis det, skulle likt å sett det... må vær på snø eller grus MED olje å kun ett hjul

Marius Skau
03/11/13, 15:12
Sveisa sperre og rå makt så går det :) Har ikke video tilgjengelig så kan ikke bevise :)

AleksanderK
04/11/13, 00:33
Akkurat det å rive den løs fra stillestående på 2gir tviler jeg sterkt på at går med en original F. Min slet med å slippe på 1gir på tørt. Den slapp, men ville ikke holde det gående så lenge. Og med sperre så blir tvilen min enda større før noen kommer med beviser!

Planene fremover er:
- Reise til Sverige og hente girkasse til mamma sin bil, og datasprut til 940en.
- Se om jeg får tatt med meg en M90 til hvitblokk når vi er der nede.
- Montere en T5 turbo (13G? 15G?) på 940en.
- Få bilen EU-godkjent mens rødblokken står i med LH2.4
- Bygge datasprut på rødblokk, og få det til å så rent som jeg klarer.
- Overhale T5 motor (Hvertfall toppen)
- Ut med røblokk og inn med T5
- Mappe dette og få det til å gå skikkelig.

Regner med det blir mye frem og tilbake, tenking, prøving, feiling og riving i hår før det kommer til å gå som det skal med datasprut, men hvis jeg får til alt etter planen så prøver jeg å snike datasprut gjennom visning hos SVV :D Risky, men veldig artig om det går! Kan hende jeg må ta en time eller to på mapping og dyno, men da får jeg heller bite i det sure eplet og gjøre det.


Noen kommentarer? :)

Marius Skau
04/11/13, 00:40
Vell, har som sagt ikke bevis på det med F..

Men med orginal Turbomotor river du lett laus på 2 gir med sperre. Fortsetter i 3 om så ikke 4 gir og

AleksanderK
04/11/13, 00:54
Ikke med 18" dekk og 225 i bredde. Og så burde jeg hatt forsterket trykkplate :)

Riff
05/11/13, 06:24
Kjedelig med sånne som ikke holder avtaler. På tide å straffe ham litt.. Neste gang det blir en handel av noe slag, bare å nekte å levere noe tilbake. Eller slutte å handle med ham i hele tatt :P

Blir nok bra med datasprut på denne :)

AleksanderK
24/12/13, 03:43
Noen som kan hjelpe meg litt her?
Har turbo som beskrevet tidligere. Innovate MT-X bredbåndslmbda med simulert smalbånd til hjerner, T5 dyser, malpassi BTR.
Sliter med alt for høy AFR. Bilen er køddete å få start på. Kinner og den fyrer litt og må kinne enda mer og da fyrer den og går lavt på turtall. AFR ligger på 16 ved oppstart og stiger til 21 på tomgang og blir værende der. Gir jeg gass går den ned til 12-13ish, men med en gang jeg går av gassen og bilen går på tomgang er det opp på 21 igjen.

Bredbåndslambda er montert ca kl 13 i eksosen, ca 50cm fra turbo.

Noen ideer på hvorfor den ikke får skikkelig blanding?

Dette er da med rødblokk da jeg skal få den gjennom EU før jeg begynner på femmerplanene.

Jonas Soldal
24/12/13, 11:40
Hadde samme greiene når eg og martin testet litt forskjellige chipper. Prøv en annen chipp evt hjerne og se om det blir bedre :-)

AleksanderK
25/12/13, 15:16
Skal prøve med ecomax chip :)

AleksanderK
16/01/14, 05:16
Da har vi hatt en tur til Söta bror og handlet girkasse til Renaulten til mamma, og da gikk turen også til KL-racing.
Der fikk jeg handlet litt :D

- DTA S80 Pro datasprut
- Kontaktstykke til datasprutet
- Kabel fra sprut til PC. Unødvendig dyrt for en standard COM-kabel :P
- Lufttempsensor
- Bensintrykksregulator med måler
- Målerholder til A-stolpe
- Skulle ha MAP-sensor, men den glemte de å gi med, så hvis noen har en så er det bare til å skrike ut! :)

Hvor kan man få kjøpt kontaktstykker til diverse sensorer?
Kan man bruke originale vanntempsensorer og TPS, mm.?

Hjalp Martin (gl740turbo) å rydde i alle delene hans i går og da sa han at han hadde en Getrag-kasse han ikke skulle bruke, så hvis alt går etter planen så kjøper jeg den av han, og bruker på 940en :D

Har vært veldig mye frem og tilbake med meg her om hvilken motor jeg skal ha og hva jeg skal gjøre med bilen, derfor vurderer jeg å lage en ny tråd og begynne på nytt nå som jeg har bestemt meg for hva jeg vil :p Nå blir det femmermotor og datasprut!
Det blir ikke T5 med en gang, siden jeg vil overhale den og bytte litt innmat før den får et nytt liv i en gammel baktrekker.
Så først hiver jeg nedi en 2.0t fra 850, mapper den og ser hva den tåler på original innmat, og om den ryker fort så har jeg en 2.4t fra V70 jeg kan hive nedi, så blir det nyoverhalt 2.3 T5 maskin til slutt :D

Noen som har noen meninger? :)

AleksanderK
22/01/14, 02:13
Da er turbo fra rødblokken tatt av, og den er nesten helt original igjen.
Dette er for å få den EU-godkjent.

Sliter litt med at den ikke går på tomgang enda. Dette er med en F-hjerne fra 240, og original tenningshjerne.
Om jeg har den i gang lenge nok så går den helt fint på tomgang, og AFR ligger på 14.5-15.0. Men om jeg stopper og starter den igjen så er det smme kranglingen igjen.
Noen ideer?

AleksanderK
24/02/14, 05:07
Når jeg koblet ut tomgangsregulator så går den på tomgang. Hvorfor? Defekt regulator?

gl740turbo
24/02/14, 17:26
Det er fordi 240 har kaldstart integrert? Litt usikker, men er litt forskjell på noen type hjerner.

AleksanderK
27/02/14, 19:16
Det kan være ja. Nå vet jeg ikke hvilken hjerne som står i bilen, men min originale er vekk hvertfall. Om noen har originale hjerner til B230FB, så er jeg interessert :)

Anders Dybvadsskog
28/02/14, 08:22
Har hjerner fra en 93 mod 940, tror det er kun F

Marius Skau
28/02/14, 09:45
Mener på det sterkeste at jeg har hjerner liggandes :Æ)

gl740turbo
01/03/14, 15:48
Jeg har masse hjerne liggende fra 940ier og 240ier jeg har høgget siste månedene :)

AleksanderK
03/03/14, 10:16
Da syns jeg du skal finne frem FB hjerner til meg Martin :D Hehe!

gl740turbo
03/03/14, 11:01
Skal alltid finne noe :)

AleksanderK
03/03/14, 15:32
Da kan du gi en lyd før du går i lokalet en dag, så kan vi diskutere elnettet på 740en din også :)

gl740turbo
03/03/14, 16:51
Skal lage chip til b230fb og sette i en hjerne ;)

AleksanderK
11/03/14, 22:14
Konge :) Hadde du hjerne til det, eller skulle jeg finne en til deg? :)

gl740turbo
12/03/14, 15:43
Konge :) Hadde du hjerne til det, eller skulle jeg finne en til deg? :)

Først prøver du hjernen du fikk sist :)