PDA

Vis full versjon : Åpent filter på automat



Carpo
24/05/11, 09:58
Hei.

Hvordan blir det med åpent luftfilter på en 940 med automat. Er chippet

Svirre
24/05/11, 10:17
Fungerer det. Gir bare noen få hester, men gir litt turbo sus om du har snurbo.

cossykiller
24/05/11, 10:37
spørs åssen du lager løsninga, lager en bøs lyd ja, men kan godt vær du mister 10 hester på det, nei kjøp deg heller k&r innsatsfilter da :)

Veslegilli
24/05/11, 10:40
Er det noe forskjell på om det er automat eller manuel?

Svirre
24/05/11, 10:44
Er det noe forskjell på om det er automat eller manuel?

Skal ikke være det. Fungerer likt på automat som på manuell.

kjellt
24/05/11, 10:51
Fungerer det. Gir bare noen få hester, men gir litt turbo sus om du har snurbo.

Hvordan gir åpent luftfilter mere hestekrefter? :)

Carpo
24/05/11, 10:56
Hvordan gir åpent luftfilter mere hestekrefter? :)

men blir det domt med åpent luftfilter når man har automat??

va synes dere ?

Svirre
24/05/11, 11:05
Hvordan gir åpent luftfilter mere hestekrefter? :)

Bedre flow -> mer luft. Orginalt luftfilter med boks gir litt mer motstand så åpent gir litt mer. Merka godt forskjellen på første bilen min etter at jeg monterte åpent. 760'n ville plutselig slippe på tørr asfalt :)

cossykiller
24/05/11, 11:09
Bedre flow -> mer luft. Orginalt luftfilter med boks gir litt mer motstand så åpent gir litt mer. Merka godt forskjellen på første bilen min etter at jeg monterte åpent. 760'n ville plutselig slippe på tørr asfalt :)


kommer som sagt heeelt ann på hvordan løsning du lager, om motoren får varmere luft, så vil den kanskje få inn mer luft men er den varmere så går bokstavelig talt vinninga opp i spinninga da er det ikke noe vits. Men om du setter ett innsatsfilter inni luftilterboksen så kan det godt være, men da kan du likegodt sette i et k&n innsatsfilter

Svirre
24/05/11, 11:17
kommer som sagt heeelt ann på hvordan løsning du lager, om motoren får varmere luft, så vil den kanskje få inn mer luft men er den varmere så går bokstavelig talt vinninga opp i spinninga da er det ikke noe vits. Men om du setter ett innsatsfilter inni luftilterboksen så kan det godt være, men da kan du likegodt sette i et k&n innsatsfilter

Sant, så sant. Jeg dro sånn at motor fikk friskluft, så det hadde nok mye å si. Nei, det varierer, men generelt så skal det gi en liten effektøkning.

cossykiller
24/05/11, 12:31
det er lyden som får deg til og tro det, generelt sett så kaster du bort hester ved og sette det på, du tror du får effekt pga lyden, men om du tar slik at den kan få KALD luft så kan du få noen hester, men hadde jeg vært deg hadde jeg gjort endel andre ting før jeg hadde brydd meg med luftfilter, motoren får da nok luft som det er... men vil du ha en annen lyd så værsegod :)


sett f.eks på ett par klistremerker og ei vinge så får du mer hester enn av luftfilteret garantert :)

kjellt
24/05/11, 13:00
Bedre flow -> mer luft. Orginalt luftfilter med boks gir litt mer motstand så åpent gir litt mer. Merka godt forskjellen på første bilen min etter at jeg monterte åpent. 760'n ville plutselig slippe på tørr asfalt :)

Så det du sier er at etter du satt på åpent luftfilter så spant Volvon din på asfalt? ........

kjellt
24/05/11, 13:01
men blir det domt med åpent luftfilter når man har automat??

va synes dere ?

Nei! :)
Ikke dumt, kjør på! ;)
Men at du får mere hestekrefter, det tror jeg ikke du skal bry deg om! :)
For det får du nok ikke :)

Svirre
24/05/11, 13:02
det er lyden som får deg til og tro det, generelt sett så kaster du bort hester ved og sette det på, du tror du får effekt pga lyden, men om du tar slik at den kan få KALD luft så kan du få noen hester, men hadde jeg vært deg hadde jeg gjort endel andre ting før jeg hadde brydd meg med luftfilter, motoren får da nok luft som det er... men vil du ha en annen lyd så værsegod :)

Lyden ble annerledes, ja. Men får ikke bortforklart at jeg fikk lagt ut bilen på tørra ETTER montasje. Hadde vel bare flaks for min del jeg :p

cossykiller
24/05/11, 13:04
Lyden ble annerledes, ja. Men får ikke bortforklart at jeg fikk lagt ut bilen på tørra ETTER montasje. Hadde vel bare flaks for min del jeg :p

kan ha like mye og si at du har slitt de ut på våt asfalt, eller bare satsa mer :P
men om din bil faktisk fikk det, så er du av den sjeldne enden av skalaen :)

Edit : bare sett det på bilen, men ikke regn med at du må kjøpe deg slicks for og få feste... du merker forskjellen mest i lyden :) men du gjør ikke noe verre, bare prøv og få satt filteret oppi boksen eller lignende

Svirre
24/05/11, 13:09
kan ha like mye og si at du har slitt de ut på våt asfalt, eller bare satsa mer :P
men om din bil faktisk fikk det, så er du av den sjeldne enden av skalaen :)

Prøvd utallige ganger med orginalt, og endelig fikk det til med åpent. Men det kan også være mange faktorer som spiller i som sagt, men jeg føler det er litt overbevisende :p

kjellt
24/05/11, 14:40
Når jeg satt på åpent luftfilter så fikk jeg multilink også!
Og når jeg poppa hudd1 så var det en KKK27 der! :O

OlavS.
24/05/11, 16:53
prøvde en tur med LMM ut i friluft på S70'n, og da ladda turbon myye treigere.gikk ufattelig treigt opp på trykk

Espen Title
26/05/11, 05:25
men blir det domt med åpent luftfilter når man har automat??

va synes dere ?

Jeg synes det.
Har sjøl en bil med K&N åpent luftfilter på en bil med automat og lyden er "nesten" plagsom ved bånngass-pådrag. Førøvrig sitter det orginal eksos på bilen og da høres filteret mye kontra om det hadde stått 3toms eksos på den.

Hvis jeg skal ha K&N-filter på en bil uten 3 tom eksos med automat hadde jeg ikke vært i tvil, K&N-filter innsats;)

Uberhenrik
26/05/11, 13:22
Jeg har merka mer gassrespons på bilene jeg har montert på, og artig lyd hvis man har turbo :)

Men er ikke effekt jeg er ute etter når jeg har montert, da er det andre ting som hjelper mer, feks chip:)

tyggern
26/05/11, 13:54
Jeg har merka mer gassrespons på bilene jeg har montert på, og artig lyd hvis man har turbo :)

Men er ikke effekt jeg er ute etter når jeg har montert, da er det andre ting som hjelper mer, feks chip:)


Prøvd utallige ganger med orginalt, og endelig fikk det til med åpent. Men det kan også være mange faktorer som spiller i som sagt, men jeg føler det er litt overbevisende :p

Du tror ikke det kan ha noe med at filteret var nytt?.... kanskje bare det å bytte det originale papir filteret hadde hjulpet like mye.

Jeg har kjørt med det på 940 automat og varmeskjold. det forsvant fort..

Også må Åpne luftfilter rengjøres ganske ofte om du skal opprettholde "prestanda" på fløde da disse er mye mer eksponert for støv å skitt en det som sitter inne i boksen.

Jeg lagde 1 ekstra hull i boksen jeg og la slange rett ned i fangern i tillegg til det hullet som går ut i fremskjermen. Det gikk ikke noe dårligere en det "åpne" filteret.

olavxxx
26/05/11, 22:43
fjern forvarmeflappen og flytt slangen til friskluft

Svirre
27/05/11, 03:53
Du tror ikke det kan ha noe med at filteret var nytt?.... kanskje bare det å bytte det originale papir filteret hadde hjulpet like mye.

Jeg har kjørt med det på 940 automat og varmeskjold. det forsvant fort..

Også må Åpne luftfilter rengjøres ganske ofte om du skal opprettholde "prestanda" på fløde da disse er mye mer eksponert for støv å skitt en det som sitter inne i boksen.

Jeg lagde 1 ekstra hull i boksen jeg og la slange rett ned i fangern i tillegg til det hullet som går ut i fremskjermen. Det gikk ikke noe dårligere en det "åpne" filteret.

Var nytt orginalt, men lyden kan jo også ha spilt meg et puss, men forstår fremdeles ikke at den ville slenge :rolleyes:

OlavS.
27/05/11, 13:35
Var nytt orginalt, men lyden kan jo også ha spilt meg et puss, men forstår fremdeles ikke at den ville slenge :rolleyes:

du ble vel bare så gira når du hørte lyden vettu. innsatsen som teller vettu:P

R.G
27/05/11, 15:22
her var det mye rart....


turbo biler kan bli kødd med ladetrykk pga åpent filter.

sugebila ja.... ikke noe å tjene på det igrunn....

tyggern
27/05/11, 15:26
her var det mye rart....


turbo biler kan bli kødd med ladetrykk pga åpent filter.

sugebila ja.... ikke noe å tjene på det igrunn....

og hvordan skal det påvirke ladetrykk?

Da må det være noe annet galt, men det hender at ikke alle LMM er like glad i den oljen som er i filteret og kan bli ødelagt/brenne seg pga av det.

R.G
27/05/11, 15:32
og hvordan skal det påvirke ladetrykk?

Da må det være noe annet galt, men det hender at ikke alle LMM er like glad i den oljen som er i filteret og kan bli ødelagt/brenne seg pga av det.

satte jeg i åpent filter i min 740 turbo gikk trykket ned 0,2 bar ca (230ET), samme i en 940 230ft jeg hadde. satte jeg på org boksen så ble det normalt igjen. samme med en t5r jeg var borti. turbotrykk raste ned litt med åpent filter..


hvorfor: gudene vet..

OlavS.
27/05/11, 15:45
jeg mista ikke trykket, men spoola jævlig mye seinere.

Carpo
27/05/11, 17:04
satte jeg i åpent filter i min 740 turbo gikk trykket ned 0,2 bar ca (230ET), samme i en 940 230ft jeg hadde. satte jeg på org boksen så ble det normalt igjen. samme med en t5r jeg var borti. turbotrykk raste ned litt med åpent filter..


hvorfor: gudene vet..

Har aldri vert borti dette. Så dette tror jeg ikke noe på.

R.G
27/05/11, 17:08
Har aldri vert borti dette. Så dette tror jeg ikke noe på.

nei er bare å prøve sjøl å finne ut hva som er best for deres biler. har ikke sagt det er sånn på alle biler..! alle biler reagerer forskjellig på åpent filter. lfutmassemåler takler ikke detta på noen og da blir det symptomer.. tett boks er uansett best, slepper alt støv som samler seg for lett osv.
kjører sjøl åpent filter på min turbo men har planer om boks, lettere å få inn kald luft, enn å sette opp sjold i hele motorrom. men penere med åpent ja..


edit: blotrim bilen med å montere åpent filter:)

Svirre
27/05/11, 19:05
du ble vel bare så gira når du hørte lyden vettu. innsatsen som teller vettu:P

Det var det da. Men må si jeg vart imponert over lyden :D

jba002
22/11/11, 14:56
jeg bestilte nytt luftfilter idag, kjøpte dette : http://en.bsr.se/products/4900700/

her følger det med varmeskjold også, dette vil da gjøre at motoren blir skjærmet mot varm luft ifra motor... :)

tror dette vil gi LITT bedre drag :D

Svirre
23/11/11, 02:21
jeg bestilte nytt luftfilter idag, kjøpte dette : http://en.bsr.se/products/4900700/

her følger det med varmeskjold også, dette vil da gjøre at motoren blir skjærmet mot varm luft ifra motor... :)

tror dette vil gi LITT bedre drag :D

Det gir som sagt ikke mye ekstra drag, men du får råere lyd :) Gikk tilbake til orginal luftfilterboks nå for snaut en mnd siden og merker ikke forskjellen. Skulle jeg merka noe så føler jeg at det ville gitt mer effekt nå :p