PDA

Vis full versjon : MegaSquirt "Hjelp/Triks og spørsmål"



Sider : [1] 2

Marius Skau
23/05/11, 23:58
Ser det ligger utallige tråder rundt om med forskjellige spørsmål ang MegaSquirt datasprut. Så synes vi heller kan sammel spørsmål, tips og triks på en og samme tråd??

Ska selv kjøre MegaSquirt V3 i banebilen til neste år.. Så vil lære meg litt før jeg setterigang selv.

volvo-r-sport
24/05/11, 08:43
Vis det er noen som føler de har grei peil på tunerstudio, kan jo kanskje legge ut med noen bilder og forklaringer på diverse grunnlegende ting i programmet. :) vis skulle hatt en egen undergruppe som er til ms

Torra
24/05/11, 10:24
Youtube har mye flott

t74MgGfUztw

Berg Performance
24/05/11, 10:29
Kobling av Volvo 850 TPS:
1: Jord
2: +5v
3:Signal

Kobling av Innovate LC-1

Rød= +12v
Blå = - til varmingen av sonden, koble til godt jordpunkt
Hvit= System jord, altså jord til selve enheten, og ikke sonden.
Gul = Analog ut 1, standard simulerer denne en smalbåndslambda til styreenhet
Brun= Analog ut 2, standard bredbåndssignal til måleren
Black= Calibration, her skal du montere kalibreringsled'n og bryteren

Kalibreringsled'n og bryteren skal monteres slik at bryteren "kortslutter" mot jord, altså den ene siden av bryteren i jord og den andre på kabelen, samme med LED'n..


Ikke sett lambda i eksosen enda..

Først må du kalibrere oppvarmingstiden på sensoren, dette gjøres ved å slå på strømmen i 10 sek og kutte den igjen, så slå på strømmen til LED'n slutter å blinke og slå av igjen.

Deretter må du kalibrere sensoren mot friluft, slå på strømmen og trykk inn kalibreringsknappen i 3 sekunder, LED'n vil da begynne å blinke i en stund (ca 30 sek?) vent så i ett minutt før du kobler av strømmen og monterer den i eksosrøret, den vil da være ferdig kalibrert ! =)

Måleren er følgende kabling på..
Rød= + 12v
Svart= - 12v
Hvit = til analog output 2
Gul= Dimming av måler, koble til kjørelys, evt rett på jord.. Husker ikke om den var lysest når gul kabel var mot jord eller ikke.. =)

Forutsetter at det er DBgauge måleren du har =) Finnes i rød og blå, digitale tall..

Strandstuen
24/05/11, 12:45
Kobling av Volvo 850 TPS:
1: Jord
2: +5v
3:Signal

Kobling av Innovate LC-1

Rød= +12v
Blå = - til varmingen av sonden, koble til godt jordpunkt
Hvit= System jord, altså jord til selve enheten, og ikke sonden.
Gul = Analog ut 1, standard simulerer denne en smalbåndslambda til styreenhet
Brun= Analog ut 2, standard bredbåndssignal til måleren
Black= Calibration, her skal du montere kalibreringsled'n og bryteren

Kalibreringsled'n og bryteren skal monteres slik at bryteren "kortslutter" mot jord, altså den ene siden av bryteren i jord og den andre på kabelen, samme med LED'n..


Ikke sett lambda i eksosen enda..

Først må du kalibrere oppvarmingstiden på sensoren, dette gjøres ved å slå på strømmen i 10 sek og kutte den igjen, så slå på strømmen til LED'n slutter å blinke og slå av igjen.

Deretter må du kalibrere sensoren mot friluft, slå på strømmen og trykk inn kalibreringsknappen i 3 sekunder, LED'n vil da begynne å blinke i en stund (ca 30 sek?) vent så i ett minutt før du kobler av strømmen og monterer den i eksosrøret, den vil da være ferdig kalibrert ! =)

Måleren er følgende kabling på..
Rød= + 12v
Svart= - 12v
Hvit = til analog output 2
Gul= Dimming av måler, koble til kjørelys, evt rett på jord.. Husker ikke om den var lysest når gul kabel var mot jord eller ikke.. =)

Forutsetter at det er DBgauge måleren du har =) Finnes i rød og blå, digitale tall..

Hvilke ledning skal kobles til ms da?

sleepy
24/05/11, 16:09
Kan velge om du vil bruke gul eller brun ved å sette opp LC1`n på nytt, hvis ikke så ville jeg ha brukt gul ledning til MS og brun til eventuelt ekstern måler...

Truckdriver
24/05/11, 17:03
Ser det ligger utallige tråder rundt om med forskjellige spørsmål ang MegaSquirt datasprut. Så synes vi heller kan sammel spørsmål, tips og triks på en og samme tråd??

Ska selv kjøre MegaSquirt V3 i banebilen til neste år.. Så vil lære meg litt før jeg setterigang selv.

PCB v3.0? MS1, MS2, eller MS3? Som du ser, bare V3 kan fort bli litt misforstått ;)

Når folk trenger hjelp med ettelleranna så er det lurt å nevne pcb verjon, MS versjon og kode først som sist. F.eks pcb v2.2, pcb v3.0, eller pcb v3.57. Og hvilken prosessor det er snakk om, MS1, MS2, MS2, eller Microsquirt/DIYPNP modul(begge MS2, men litt forksjellig fra standard MS2).
Eksempler:

Kommunikasjonsproblem MS1 PCB v3.0 HR-11 kode.

Mangler triggersignal MS2 pcb v3.57, 3.1.0 kode.
Dette er basic info som er viktig å få med.
MS2 med høyere extra kode har rimelig bra utbygd diagnosefunksjon på triggere, så bruk disse ved mangel eller feil på triggersignal. Tror det kom først i 2.1.0 koden og nyere. MS3 har også samme funksjonene.

volvo-r-sport
25/05/11, 21:11
Hvor kan man kjøpe den 25uF kondensatoren man trenger til edis tenning? :)

SirKim
25/05/11, 21:19
Du som skal ha MSv3. Kan du sjekke om det er ALS funksjon/system der?
Kompis som sa det hadde kommet ut. Usikker på om det var i en tilligspakke eller noe til v2, eller om det var v3?

Marius Skau
25/05/11, 22:15
PCB v3.0? MS1, MS2, eller MS3? Som du ser, bare V3 kan fort bli litt misforstått ;)

Når folk trenger hjelp med ettelleranna så er det lurt å nevne pcb verjon, MS versjon og kode først som sist. F.eks pcb v2.2, pcb v3.0, eller pcb v3.57. Og hvilken prosessor det er snakk om, MS1, MS2, MS2, eller Microsquirt/DIYPNP modul(begge MS2, men litt forksjellig fra standard MS2).
Eksempler:


Dette er basic info som er viktig å få med.
MS2 med høyere extra kode har rimelig bra utbygd diagnosefunksjon på triggere, så bruk disse ved mangel eller feil på triggersignal. Tror det kom først i 2.1.0 koden og nyere. MS3 har også samme funksjonene.

Såpass :o Da må jeg finne ut va som egner seg best til mitt bruk da.. Noen i nordland som førhandler dette? Tenk da på ferdig loddet :)

Truckdriver
25/05/11, 22:36
Kommer akkurat an på hva du mener med V3. Mener du pcb v3.0, som er der man bruker versjonbetegnelsen, så er det avhengig av prosessoren du pakker oppå.
MS2 har ikke denne muligheten. MS1 har vel antilag, men det er veldig lite utprøvd, og pga dårlig kapasitet i prosessoren betyr det at funksjonen går på bekostning av en anna funksjon.
MS3 har muligheta i pre 1.1 alpha koden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2895.jpg
Dette finner du raskt utav selv ved å laste ned nyeste alpha koden, som er alpha9.
Alpha kode er ikke anbefalt for førstegangsbrukere, så om du er førstegangsbruker anbefales det det at du starter med nyeste 1.0.x koden. Jeg tenker å prøve ut nyeste alpha koden snart.

Truckdriver
25/05/11, 22:41
Såpass :o Da må jeg finne ut va som egner seg best til mitt bruk da.. Noen i nordland som førhandler dette? Tenk da på ferdig loddet :)

Ingen i Norge, eller for densakskyld skandinavia som er offisielle forhandlere av MS. Så om du finner noen som markedsfører seg som forhandlere her i norden så bør du vise stor foriktighet. Jeg vet at det finns svensker som selger MS1 pcb v3.0 under navnet MS v3. Denne betegnelsen gikk enda ann før man fikk MS2 og MS3 prosessoren, men en slik betegnelse er veldig missvisende med det større mangfoldet vi har i dag.

Marius Skau
25/05/11, 22:44
Såpass ja :o Blir mye og lære seg ang dette ser jeg.. Men nån times lesing og spørring så ska de sikkert gå ann..

Husker du va Håvard kjørte på Bmw'n? Er dette noe som kunn ha fungert på 5 syl turbomaskin?

Truckdriver
25/05/11, 23:08
Han hadde MS2 pcb v3.57. Ettersom det trengtes litt modding så hadde pcb v3.0 vært et bedre valg for han.
5 syl kan være litt vrient, og avhenger av hvilke triggere man har, og hva man skal styre.

Marius Skau
25/05/11, 23:40
Trur jeg må lese mye mere om dette fremover :o

SirKim
26/05/11, 14:37
Skulle vært en sånn bok på norsk med "MS for dummies" ...
Hadde vært noe å hatt å lest på :)

volvo-r-sport
26/05/11, 16:26
Ingen som har kjørt edis som kan dele litt info hvor dere fikk kondensatoren fra?

VolvoR-Sport
26/05/11, 16:49
min fulgte med coilen/ edis kitet.
kjøpt fra boost engineering.

sleepy
26/05/11, 22:31
Prøver og finne ut av hvordan jeg kan få satt opp MS2 extra2.1 til vann/sprit innsprøyt.

Har tenkt å kjøre en dyse som tilfører vann/sprit før kompressoren og få kjølt ned rotorene og luften litt, og for og kunne slippe unna litt tenningsbank...

Hadde håpet på og kunne bruke den ene dyseutgangen til det, men finner ikke ut av hvordan...

Noen som har noen ide?

Truckdriver
27/05/11, 00:08
Med MS2 er vel eneste muligheten å sette den opp for dual tabel om du ønsker å kontrollere vanninnsprøytninga direkte med MS.
MS1 og MS3 har egen funksjon for vanninnsprøytning.


Skulle vært en sånn bok på norsk med "MS for dummies" ...
Hadde vært noe å hatt å lest på :)
Om du søker litt finns det mye info på norsk også :) Men en eksakt ovesettelse av alt matrialet blir vanskelig, da dette først må gjøres, og så holdes oppdatert hele tiden. Men f.eks på det forumet jeg tilbringer mes tid så har vi en MS tråd som er på neste 40 sider nå, der du kan plukke opp en del tips, + at jeg har en proskjekttråd som for det meste handler om temaet.
Før påske begynte jeg såvidt på norsk oversettelse til TS. Men da det ikke var noen interesse for dette så ble det lagt dødt.


@volvo-r-sport: Den rette kondensatoren finner du enklest på en bil som har edis orginalt, og slik finner man ofte hos huggere.

sleepy
27/05/11, 00:29
[QUOTE=Truckdriver;344061]Med MS2 er vel eneste muligheten å sette den opp for dual tabel om du ønsker å kontrollere vanninnsprøytninga direkte med MS.
MS1 og MS3 har egen funksjon for vanninnsprøytning.


Hvis jeg kjører dual table vil jeg da få VE1 på dyseutgang nr 1 og VE2 på dyseutgang nr2? Så hvis jeg da vil ha 15% vann/sprit så trenger jeg bare å sette den VE tabellen til 15% :confused:

Truckdriver
27/05/11, 01:16
Hvis jeg kjører dual table vil jeg da få VE1 på dyseutgang nr 1 og VE2 på dyseutgang nr2?
Jepp, slik skal det være. Jeg har ikke prøvd dette selv, så jeg vil anbefale deg å les litt om det først. Den funksjonen var vel opprinnelig laga for v8 slik at man kunne tune hver bank litt forksjellig om man ønsker.



Så hvis jeg da vil ha 15% vann/sprit så trenger jeg bare å sette den VE tabellen til 15% :confused:
Ikke riktig så enkelt. Om du vil ha den åpen 15% av tiden så setter du VE tabellen slik at du har 15% dutycycle. Men solonider for vanninnsprøytning kan fungere litt annerledes enn dyser, og flowen kan være veldig ulinjær i forhold til dutycycle. Har du vurdert ett eget vanninnsprøytningsystem? Du kan gjerne bruke MS til å kontrollere ett eksternt vanninnsprøytningsystem.

sleepy
27/05/11, 11:37
Har vurdert det, men har lyst til å prøve med vanlige dyser først. Har hørt om en del som har brukt spylervæske med bra resultat, så planen var og teste det og se om det går fint eller om det blir rust..

Truckdriver
27/05/11, 15:03
Om du bruker en form for glykol i blandinga kan kanskje dysene holde. Mange bruker spyevæske ja.

Torra
27/05/11, 21:07
Om jeg skal hooke opp MS så den får kontakt med dataen, hvor må jeg sette spenning? Har den liggende på pulten, ikke i bil

Truckdriver
27/05/11, 21:37
Les: http://www.megamanual.com/mtabcon.htm

Berg Performance
28/05/11, 13:01
Note to self, og andre som er interesert..

LH2.4 Svinghjulssensor

1:Signal
2:Jord
3:Skjerm

Truckdriver
28/05/11, 18:49
Jeg har kjøpt en ms2 fra usa, kjøpte med en liten "tenningsmodul/databrikke" som skulle monteres utenfor selve boksen. Ms boksen min ble ombyggd til ms 1 og jeg har derfor denne modul/databrikke til overs. Til salgs, kostet 1100,.kr fra uSA selges for 500,-+ porto

Åja, en dingseboms! Har du peiling på hva dette egentlig er, eller noen bilder, gjerne med noen form for delenr, så det går an å finne ut hva det er?
Det finns like mange forskjellige tenningsmoduler som biltyper og datasprut, og mange har forkskjellige funksjoner og oppkoplinger.

Berg Performance
02/06/11, 16:28
Noen som vet hvor mange grader før TDC missing tooth er på 60-2 svinghjul ? Svinghjulet står som originalt, altså med missing tooth mot starter!

B200T
02/06/11, 20:01
Hva er Ca pris på et komplett Megasquirt 2, med alle følere osv?

Berg Performance
03/06/11, 00:01
Note to self og andre som kan være interisert del 2

Originalt på LH2.4 svinghjul er det ca 84 grader offset..

Truckdriver
03/06/11, 23:55
Hva er Ca pris på et komplett Megasquirt 2, med alle følere osv?

Det kommer akkurat an på hvilke valg du gjør, og hvor mye av jobben du har tenkt å gjøre selv. Sjekk: http://www.diyautotune.com/
Og gang med dagens kurs og gang så med 1,3 for få ca pris på døra inkludert porto og moms. Om du har tenkt å gå DIY veien, som er det mest naturlige med MS, så vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på å selv finne utav hva du trenger, og så eventuelt poste ei handleliste her og spør om folks mening.

Zeeker
21/06/11, 03:09
Jeg kjøpte meg MS3X for litt siden
Handleliste fra diyautotune - http://www.diyautotune.com/catalog/index.php
MS3X ferdig loddet
MS3 ledningsnett
MS3X ledningsnett
4-bars Mapsensor (satt in av diyautotune-folka)
Coildrivere (Satt inn av diyautotune-folka)
4-tower coil

kom på 6000,- inkl frakt + mva 1500,- = 7500 levert her i Norge :)

Har kjøpt LH 2.4 (kun motornett) i huggeren for 300,-
TPS fra 850 - 500,-
Lufttempsensor fra en BMW E46 bænzin - http://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/cPath/129_142/products_id/400 - Denne sensoren sitter sikkert på mange andre biler også. - 15 USD (ca 80 kroner)
Med denne ekstra ledningen med tilhørende kontakt - http://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/products_id/854 6 USD (ca 35 kroner)
Frakten fra Ballenger Motorsports husker jeg ikke. Men la oss si 20 USD (ca 110 kroner)
80+35+110 = 225,-

MS3X + tilbehør = 7500
Ledningsnett - 300
TPS - 500
Tempgiver - 225

= 8525,-

Også går det sikkert noen dinarer til relèer og ledninger ellers

Så nå mangler det bare å få koblet opp alt sammen.

Ola Moen
21/06/11, 04:17
Note to self og andre som kan være interisert del 2

Originalt på LH2.4 svinghjul er det ca 84 grader offset..

Falling edge, eller rising edge BTDC?

Frigstad Racing
29/06/11, 22:55
Jeg kjøpte meg MS3X for litt siden
Handleliste fra diyautotune - http://www.diyautotune.com/catalog/index.php
MS3X ferdig loddet
MS3 ledningsnett
MS3X ledningsnett
4-bars Mapsensor (satt in av diyautotune-folka)
Coildrivere (Satt inn av diyautotune-folka)
4-tower coil

kom på 6000,- inkl frakt + mva 1500,- = 7500 levert her i Norge :)

Har kjøpt LH 2.4 (kun motornett) i huggeren for 300,-
TPS fra 850 - 500,-
Lufttempsensor fra en BMW E46 bænzin - http://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/cPath/129_142/products_id/400 - Denne sensoren sitter sikkert på mange andre biler også. - 15 USD (ca 80 kroner)
Med denne ekstra ledningen med tilhørende kontakt - http://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/products_id/854 6 USD (ca 35 kroner)
Frakten fra Ballenger Motorsports husker jeg ikke. Men la oss si 20 USD (ca 110 kroner)
80+35+110 = 225,-

MS3X + tilbehør = 7500
Ledningsnett - 300
TPS - 500
Tempgiver - 225

= 8525,-

Også går det sikkert noen dinarer til relèer og ledninger ellers

Så nå mangler det bare å få koblet opp alt sammen.

Kan du legge ut noen bilder? :)
Er det slik at det er ferdig kabelmatte med kontakter til de diverse komponentene slik at det blir plug&play? Tenker på TPS kontakt, dyser(4stk?) div. sensorer osv.

Kan man bruke LH 2.4 svinghjul og sensor til Mega Squirt eller må du ha eget trigger hjul?
Hva er da alle komponentene man trenger? Hørt at man ikke trenger LMM og tomgangsregulator når man skal ha datasprut. Er helt fersk på datasprut derfor jeg spør så mye :p

Zeeker
30/06/11, 00:16
Jeg har desverre ikke fått koblet en ledning enda :( Jeg driver med så mye anna rart. Men jeg kan ta bilde av det som var i pakka :)
Ledningsnettet er ikke ferdig koblet. Her må du enten dra ledninger hele veien fra MS-boksen og fram til hver enkelt kontakt, ellers så tar du å kjøper et motornett i huggeren (som jeg har gjort) også lodder du eller setter på ei stor kontakt i høyre hjørne i motorrommet.
Hvis du kjøper motornett i huggeren har du forsåvidt alle ledningerne minus lufttemp (tror jeg) som du må legge opp selv.

Berg_Performance kan sikkert svare på hva du trenger ellers :) Han har peiling på dette. (Jeg driver å skrur på Quick Steer Roll Correction fra Kaplhenke om dagen jeg :) )

Frigstad Racing
30/06/11, 20:18
Ahh genialt! Da har man jo alle kontaktene, så da bruker man 850 TPS'n fordi den passer rett i kontakta som sitter på ett LH2.4 nett eller er det en annen grunn? Fint hvis noen kan svare på det andre spørsmålene jeg hadde også :)

Ola Moen
01/07/11, 05:00
Ahh genialt! Da har man jo alle kontaktene, så da bruker man 850 TPS'n fordi den passer rett i kontakta som sitter på ett LH2.4 nett eller er det en annen grunn? Fint hvis noen kan svare på det andre spørsmålene jeg hadde også :)

TPS fra 850 eller 960 har lineær 0-5V fra 0-100% bevegelse på spjeldet.
TPS til LH 2.4 er ikke egentlig en TPS i den forstand, men en bryter som registrerer om motoren går på tomgang, eller er i "last". Den gir ikke annet ennet av/på signal til ecu, mens den fra 850 viser hvor mange % spjeldet er åpent. Nå kjenner ikke jeg MS spesielt godt, siden jeg bruker et annet sprut, men det er nok en funksjon som man kalibrerer TPS'n etter at den er montert i fast stilling.

Andreas750
01/07/11, 13:58
Skal kanskje se om jeg får begynt på monteringa av megasquirtet mitt ikveld
Men er det så lett som det vises på detta bildet?:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1.gif

Er det kun bensinpumpe, luft/vanntemp, dyser, TPS, coil, tenning og iacen som skal kobles til?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/58.jpg

Sånn ser lappen til ledningene jeg bestilte til sprutet ut, hva er idle selenoid?

vassengen
01/07/11, 14:25
Lufttemp og er vel en fordel.. Men i utgangspunktet enkelt ja... idle solenoid er tomgangsmotor...

sleepy
01/07/11, 23:25
Må huske å ha releer til det som trenger litt strøm også, utgangene på ms er bare styrestrøm bortsett fra tenning og dyseutgang, hvis jeg husker rett...:)

Andreas750
02/07/11, 09:01
Må huske å ha releer til det som trenger litt strøm også, utgangene på ms er bare styrestrøm bortsett fra tenning og dyseutgang, hvis jeg husker rett...:)

Takker:)
Kan jeg bruke orginale sensorer eller må jeg kjøpe egne som er lagd til megasquirt?
Istedet for å koble sprutet til tenning, kan jeg bare legge en bryter til det?

Truckdriver
02/07/11, 20:29
Ta utgangspungt i det generelle koplingskjemaet http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm#ew
Om du gjør for mye feil med jording bla så kan dette få konsekvenser på ett senere tidspungt i uforklarlige feil. Alle jordingene bør helst samles i en felles kabelsko som jordes i motoren. Jording i karosseri, osv kan(ikke nødvendigvis må) gi problemer.
Om du bruker litt tid på selvstudie, som du absolutt bør når du har valgt DIY veien, så finner du svar på de fleste spøresmålene selv. Bla at du kan kalibrere for forskjellige tempgivere når du vet motstanden ved 3 forskjellige temperaturer. Du har mest sansynlig bosch sensorer, og verdiene til bosch sensorer ligger allerede inne i TunerstudioMS.
Som standard ligger verdiene til GM sensorer kalibrert inn i sprutet, men som du sikkert har skjønt nå så er det ikke no problem bare du har verdiene for sensorene du bruker. Jeg har selv prøvd med GM, Ford, Bosch og weber temp sensorer.

Sebbe
02/07/11, 20:38
Skal kanskje se om jeg får begynt på monteringa av megasquirtet mitt ikveld
Men er det så lett som det vises på detta bildet?:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1.gif

Er det kun bensinpumpe, luft/vanntemp, dyser, TPS, coil, tenning og iacen som skal kobles til?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/58.jpg

Sånn ser lappen til ledningene jeg bestilte til sprutet ut, hva er idle selenoid?
det er nesten så enkelt ja, idle solenoid er tomgangsregulatoren, du trenger ikke nødvendighvis bruke den, men det er en fordel.

Andreas750
03/07/11, 11:11
Ta utgangspungt i det generelle koplingskjemaet http://www.megamanual.com/ms2/V3assemble.htm#ew
Om du gjør for mye feil med jording bla så kan dette få konsekvenser på ett senere tidspungt i uforklarlige feil. Alle jordingene bør helst samles i en felles kabelsko som jordes i motoren. Jording i karosseri, osv kan(ikke nødvendigvis må) gi problemer.
Om du bruker litt tid på selvstudie, som du absolutt bør når du har valgt DIY veien, så finner du svar på de fleste spøresmålene selv. Bla at du kan kalibrere for forskjellige tempgivere når du vet motstanden ved 3 forskjellige temperaturer. Du har mest sansynlig bosch sensorer, og verdiene til bosch sensorer ligger allerede inne i TunerstudioMS.
Som standard ligger verdiene til GM sensorer kalibrert inn i sprutet, men som du sikkert har skjønt nå så er det ikke no problem bare du har verdiene for sensorene du bruker. Jeg har selv prøvd med GM, Ford, Bosch og weber temp sensorer.

Takk for hjelpa:), skal ned å se om jeg får montert sprutet idag:)
Men vet du om jeg kan lage egen bryter til strømmen på sprutet eller må det gjennom tenninga?, det skal vel egentlig ikke ha noe å si:p

Skal dysene kobles sammen 1-2 3-4 eller 1-4 2-3?

Hva er forresten “pin 25 spare out“?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Ola Moen
03/07/11, 15:33
Du kobler det opp mot et rele. hovedstrøm fra batteri, med sikring. styrestrøm fra +15 i tenningslås. Det samme opplegget som når du kobler opp ekstralys. u see?

Truckdriver
03/07/11, 19:18
Takk for hjelpa:), skal ned å se om jeg får montert sprutet idag:)
Men vet du om jeg kan lage egen bryter til strømmen på sprutet eller må det gjennom tenninga?, det skal vel egentlig ikke ha noe å si:p

Skal dysene kobles sammen 1-2 3-4 eller 1-4 2-3?

Hva er forresten “pin 25 spare out“?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

På pcb v3.0 er pin25 til IAC. Ser ingen grunn til at du trenger en egen bryter for å styre strøm til MS? Signalstrøm fra tenningslås og strøm fra batteri via rele og sikring slik som V20T foreslår er ei enklere løsning. Om du ikke må bruke bryter for å tilfredstille en eller anna sær motorsport regel?

mr.turbo
05/07/11, 14:31
Hei.

Holder på å montere Ms 1V3.0 med ekstrakoden.

Men jeg lurer på om jeg bare kan kjøre org hallgiver med tenningsmodul utenom ms. Og bare kjøre justerbar bensin i første omgang?

Noen spesielle ting jeg må stille inn inne i ms for å kunne gjøre det slik? Siden det egentlig er meningen at det skal kjøres tenning via hallgiver og ms.


Takk.

Mvh
Håvard Evensen

Truckdriver
05/07/11, 16:18
Hei.

Holder på å montere Ms 1V3.0 med ekstrakoden.

Men jeg lurer på om jeg bare kan kjøre org hallgiver med tenningsmodul utenom ms. Og bare kjøre justerbar bensin i første omgang?

Noen spesielle ting jeg må stille inn inne i ms for å kunne gjøre det slik? Siden det egentlig er meningen at det skal kjøres tenning via hallgiver og ms.
B&G MS1 kode kan faktisk ikke kontrollere tenning engang.

Takk.

Mvh
Håvard Evensen

Er det MS1 var desinga for i utgangspungtet. Kjør den i fuel only mode du, og hent signal fra hallgiver parralellt med orginal tenningsmodul.

mr.turbo
05/07/11, 18:09
Er det MS1 var desinga for i utgangspungtet. Kjør den i fuel only mode du, og hent signal fra hallgiver parralellt med orginal tenningsmodul.

Men trenger jeg signal til ms når jeg bare skal kjøre bensin? For har koblet opp hallgiver helt utenom. bare mellom fordeler og koil via modul.

Og rpm signale til ms på - koil..

Tusen takk for svar.. Lærer så lenge man lever :o

Truckdriver
05/07/11, 21:02
Du må ha ett eller anna turtallsignal for at MS skal vite turtallet. I prinsippet er det det samme om du henter det fra hallgiver eller minus på coil i fuel only modus.
Men hardware i din MS er nok satt opp for signal fra hallgiver. Om du da kopler den til minus på coil får den overspenning og tenninsignlakretsen kan ødelegges.

mr.turbo
06/07/11, 08:59
Okei, nå ble jeg litt klokere, tusen takk :)

Andreas750
06/07/11, 12:45
Hvor finner jeg "intake air temp"?

"heated oxygen temp", er det den som sitter på røret mellom innsuget og intercooleren?

B230ET

mr.turbo
06/07/11, 13:16
Hvor finner jeg "intake air temp"?

"heated oxygen temp", er det den som sitter på røret mellom innsuget og intercooleren?

B230ET

Det første du spør om er der som sitter på røret fra ic og innsug.

Det andre er vel lamda?

Andreas750
06/07/11, 13:18
Det første du spør om er der som sitter på røret fra ic og innsug.

Det andre er vel lamda?

Hmm, må jeg ha lamba?
Kan jeg bruke lamba fra en annen bil?

mr.turbo
06/07/11, 14:17
Hmm, må jeg ha lamba?
Kan jeg bruke lamba fra en annen bil?

Datasprut må du nok ha Bredbands lamda. Godt tips er å lese litt om emne.. :)

Andreas750
06/07/11, 14:18
Datasprut må du nok ha Bredbands lamda. Godt tips er å lese litt om emne.. :)

Ok:)
Men er de universale?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

mr.turbo
06/07/11, 14:23
jepp.. Innovate LC-1 er en enkel og grei bb-lamda :)

Andreas750
06/07/11, 14:55
jepp.. Innovate LC-1 er en enkel og grei bb-lamda :)

Ok:), har en som har stått på en bmw tidligere, da kan jeg bare hive på den?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Sebbe
06/07/11, 20:40
er bare å hive den på ja

Berg Performance
07/07/11, 10:43
Falling edge, eller rising edge BTDC?

Rising edge mener jeg.. Uansett skal 84 grader kun brukes for å få start på bilen, og tenninga skal justeres så +\- falling\rising skal ikke være det største problemet ;)

EDIT: Er litt travel for tia, men hjelper så godt jeg kan =)

Ola Moen
07/07/11, 15:18
Rising edge mener jeg.. Uansett skal 84 grader kun brukes for å få start på bilen, og tenninga skal justeres så +\- falling\rising skal ikke være det største problemet ;)

EDIT: Er litt travel for tia, men hjelper så godt jeg kan =)

Er lov å være travel:) En skal jo tjene til salt i såret også:)

Andreas750
07/07/11, 17:06
Trenger litt hjelp med ledningene til dysene nå:)
Som dere ser på bildet under her så går det Rød ledning med strøm ut fra main relay 87 og inn til dysene og sprutet.
Det går også en blå og en grønn ledning inn på dysene.

På selve stikket inn til dysene, hvilken farge skal være på hvilken side?
Det er vel 12v som kommer ifra releet?, trodde dysene bare skulle ha 5v ca?
Er det signal eller er det strøm som kommer gjennom de blå og grønne ledningene?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/5.gif

Om jeg vil koble til iacen min, så er det ifølge bildet 4 kontakter, mens jeg har bare 1??, på pin 25.

Masse spørsmål:p

Truckdriver
07/07/11, 20:54
Alt av utganger fra MS jorder, med unntak av strømtilførsel, 5v, og IAC utgangene(12v). Dysedriverne jorder dysene. Strøm til dyser er 12v. Om man skulle kjørt de på 5v hadde man trengt en ganske så stor omformer som ville produsert mye varme også. Om man bruker lavohmsdyser så reduseres strømmen igjennom innsprøytninga eller med formotstander.
Dysene har ikke bestemt polaritet, det er det samme hvilken side du har strømmen inn på dysene.
IAC(steppermotor) styres av de 4ledningene som er merket med IAC på MS2 og MS3 med pcb v3.0 eller pcb v3.57. IAC utgangene er 12v utganger.. Har du 2 eller 3 pola PWM ventil så styres den ved hjelp av transistor via Fidle utgangen.


Rising edge mener jeg.. Uansett skal 84 grader kun brukes for å få start på bilen, og tenninga skal justeres så +\- falling\rising skal ikke være det største problemet ;)

EDIT: Er litt travel for tia, men hjelper så godt jeg kan =)
Om man på en MS2 bytter om på falling/rising vil man som regel ikke for start, pga MS ikke ser rett antall tenner.

Andreas750
08/07/11, 00:36
Alt av utganger fra MS jorder, med unntak av strømtilførsel, 5v, og IAC utgangene(12v). Dysedriverne jorder dysene. Strøm til dyser er 12v. Om man skulle kjørt de på 5v hadde man trengt en ganske så stor omformer som ville produsert mye varme også. Om man bruker lavohmsdyser så reduseres strømmen igjennom innsprøytninga eller med formotstander.
Dysene har ikke bestemt polaritet, det er det samme hvilken side du har strømmen inn på dysene.
IAC(steppermotor) styres av de 4ledningene som er merket med IAC på MS2 og MS3 med pcb v3.0 eller pcb v3.57. IAC utgangene er 12v utganger.. Har du 2 eller 3 pola PWM ventil så styres den ved hjelp av transistor via Fidle utgangen.


Om man på en MS2 bytter om på falling/rising vil man som regel ikke for start, pga MS ikke ser rett antall tenner.

Takk så mye!:)

Andreas750
08/07/11, 17:11
Hva slags ignition settings skal jeg ha på?, i tunerstudio står den automatisk på edis, men det har vel ikke jeg?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
08/07/11, 17:47
Det kommer jo da an på hvilket tenningsanlegg du skal bruke. Jeg vil anbefale at du leser litt i manualen om du ikke vet hva slags tenningsanlegg du har.

Andreas750
09/07/11, 20:31
Nå har jeg vært nede i garasjen å styrt en del idag:). Alt skal være riktig koblet, eneste som ikke er koblet på enda er bblambda sidrn jeg ikke har fått den enda:).
Når jeg bruker megatune får jeg ikke signal, har satt på riktig com port. Men i tunerstudio fikk jeg signal:s.
Bilen vil ikke starte.. tror jeg har fått alle innstillingene riktig:P
Hva gjør jeg?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
09/07/11, 22:19
Ta en compositelogger med TunerstudioMS mens du prøver å starte, og last opp loggen.

Andreas750
10/07/11, 14:32
Ta en compositelogger med TunerstudioMS mens du prøver å starte, og last opp loggen.

Hvordan gjør jeg det?, er det bare å starte vanlig logging?:)

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
10/07/11, 16:34
Nei, da ville jeg sagt at at su skulle ta en logg. Gå inn på diagnostics, og der ser du overnevnte loggmulighet, som heter akkurat det jeg skrev der.

Andreas750
10/07/11, 16:36
Nei, da ville jeg sagt at at su skulle ta en logg. Gå inn på diagnostics, og der ser du overnevnte loggmulighet, som heter akkurat det jeg skrev der.

Jeg har bare ignition logger der..

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
10/07/11, 18:00
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1073.jpg

Andreas750
10/07/11, 18:08
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1073.jpg

Jeg kan kun velge tooth å trigger, står ikke noe annet :s

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
10/07/11, 19:16
Ok, da har du sikkert ikke lisensiert versjon. Man har ikke alle funksjonene uten lisens.
Men prøv den du har først da :)

Andreas750
10/07/11, 19:49
Ok, da har du sikkert ikke lisensiert versjon. Man har ikke alle funksjonene uten lisens.
Men prøv den du har først da :)

Har kjøpt den ordenlige versjonen..
Men imorra tidlig drar jeg på kjøretur nedover europa så får heller prøve mer når jeg kommer tilbake:)
Bestilte meg akkurat en narrowband bblambda også som venter meg når jeg kommer hjem.
Vil det være en fordel for meg om jeg kjøper edis4?, vil det gjøre ting lettere?

Berg Performance
10/07/11, 22:12
Narrowband lambda kan du liksågreit kjøpe på biltema.. Det du trenger er en bredbåndslambda ! ;)

Truckdriver
11/07/11, 00:48
Har kjøpt den ordenlige versjonen..
Men imorra tidlig drar jeg på kjøretur nedover europa så får heller prøve mer når jeg kommer tilbake:)
Bestilte meg akkurat en narrowband bblambda også som venter meg når jeg kommer hjem.
Vil det være en fordel for meg om jeg kjøper edis4?, vil det gjøre ting lettere?

Det er ingenting som heter narrowband bredbåndslambda.
Edis4 gjør det mer komplisert for de fleste. Edis fungerer greit på de bilene som har det orginalt, men jeg ser ikke poenget i å ettermontere det på biler/motorer som aldri har hatt det.

Ola Moen
11/07/11, 02:12
Er det noen som har et godt forslag til Gear Pot sensor 0-5V, og hvordan det kunne fungert i praksis på f.eks ei M47 kasse?

Truckdriver
11/07/11, 16:17
Pot meter på ei H girkasse blir vel kanskje litt vanskelig? På ei sekvensiell kasse er det jo enklere å bruke pot meter som gir sensor. Har du vurdert VSS? Med VSS og RPM er det jo ikke noe problem å regne ut hvilket gir du ligger i :)
Eventuelt laga til en bryter for hvert gir og fri, og noen motstander slik at du får forskjellig spenning per gir.

Ola Moen
11/07/11, 18:10
Pot meter på ei H girkasse blir vel kanskje litt vanskelig? På ei sekvensiell kasse er det jo enklere å bruke pot meter som gir sensor. Har du vurdert VSS? Med VSS og RPM er det jo ikke noe problem å regne ut hvilket gir du ligger i :)
Eventuelt laga til en bryter for hvert gir og fri, og noen motstander slik at du får forskjellig spenning per gir.
Var det jeg tenkte også, at det ikke er bare bare på H giring.
Og med den slakken som kan bli i volvo spaken, så er det ikke bare enkelt.

VSS er forkortelse for? Vehicle speed senor?

Jeg skulle hatt det i forbindelse med Traction control. hvor jeg kan variere tillatt hastighetsdifferanse mellom forhjul og bakhjul på forskjellige gear.
Og til Launch control.

En mulighet kunne vært å montert inn sensorer i topplokket på kassa, som registrerer om sjaltegaflene for de respektive gear er i inngrep. de ville i tilfelle blitt 5 forskjellige sensorer, som til sammen måtte dele på å gi signal fra 0-5V til ECU. f.eks:
R 0V-0.83V.
1st 0.83V-1.66V.
2nd 1.66V-2.49V
3rd 2.49V-3.32V
4th 3.32V-4.15V
5th 4.15V-5V

Jeg får forske litt på hvordan jeg kan løse dette:p

Truckdriver
11/07/11, 21:57
Er det med MS du har tenkt å bruke dette? Om du skal ha traction controll som faktisk fungerer så må du jo nesten ha VSS hastighetsensor(er) uansett.
Med den løsninga taster du jo bare inn girforholdet på hvert gir, så regner den selv ut hvilket gir du er i så du kan f.eks velge ladetrykk per gir.
Pot meter gir sensor er vel heller mer tiltenkt sekvensielle girkasser, som f.eks mc.
Skal du bruke spenningsbasert girvisning bør du vel uansett ha det nede i girkassa for å ha sjangs for å få det presis.

Ola Moen
11/07/11, 22:12
Nei nei.. ikke MS dette. Hastighetsensor med 48 tenner sitter det jo i bakakselen. og Undriven Wheel speed sensor på ene forhjulet i form av Orginal ABS sensor til 240. Den biten er ikke noe problem. og har sett litt på potmeter til girkasse, og kommet til at man må nok lage til noe selv, ettersom det ikke er noen som har laget det til normale girkasser.

Denne regner nok også ut det, med "Gear position by shaft RPM" . og bruker forskjellige måter å redusere motorkraft på ved uønsket hjulspinn. soft cut, hard cut, med tenning og bensintilførsel. f.eks ved å bruke ALS med negativ tenning, og også som du sier, redusere ladetrykk. alt ettersom hva som er hensiktsmessig for å oppnå ønsket resultat uten å miste for mye effekt når det stabiliserer seg.

Sebbe
11/07/11, 22:56
ser ikke helt problemet? sier du ikke at datasprutet du skal bruke kan regne ut hvilket gir du er i? da er det jo ikke noe poeng i potmeter på girkassa

Ola Moen
11/07/11, 23:08
ser ikke helt problemet? sier du ikke at datasprutet du skal bruke kan regne ut hvilket gir du er i? da er det jo ikke noe poeng i potmeter på girkassa

Det er ikke noe problem sånn sett:) poenget er å ha en girposisjonsindikator som viser hvilket gir den står i, selv om om bilen står stille også.

Truckdriver
12/07/11, 01:08
Det kan bli litt problem å få til ja. Men det gode med H gir er jo at man stort sett ser og føler hvilket gir den står i :) Sålenge alt av foringer og overføringer ikke er utslitt da.

Ola Moen
12/07/11, 01:24
Ja:) Men du skjønte tanken bak?:) Gadget's vettu:p

Men så et MS spørsmål.
Får man opp informasjon "Real time", om drivstoff forbruk pr km/ pr time osv?
samt speedometer?

Truckdriver
12/07/11, 14:22
Skjønner den ja :P

Teknisk sett så er det ikke ett MS spørsmål, men ett TunerstudioMS spørsmål, da dette regnes ut av tuningsoftware og ikke internt i MS.
Speedometer tror jeg man kan lage seg enkelt om du har vss sensor. Om jeg har forstått rett så står forbruksmåler på to do lista til Phil. I Megalogviewer har man allerede den funksjonen, men det blir jo ikke i real time. Begge disse programvarene er utvikla av samme personen.

Berg Performance
12/07/11, 15:15
Har sett MPG måler på en Youtubevideo, dette var en som var flink i tunerstudio som hadde mekka seg selv ! ;)

Andreas750
21/07/11, 21:29
Nå har jeg kommet hjem fra ferie å er klar for å skru!.
Har vært nede å feilsøkt litt, fant ut att colien ikke sender ut gnist, det kommet strøm inn på den..
Hva kan være galt?:)

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

VolvoR-Sport
21/07/11, 21:39
signalet?
for å sjekke signalet mitt tok jeg en diode, satte ene benet på + til coilen og det andre til coil ledninga fra MS'n.. den blinker hvis du har signal ;)

Andreas750
21/07/11, 22:47
signalet?
for å sjekke signalet mitt tok jeg en diode, satte ene benet på + til coilen og det andre til coil ledninga fra MS'n.. den blinker hvis du har signal ;)

Den får ikke gnist ut til fordeleren, fra coilen, vet ikke om det er signalet?:P
En ting til jeg lurer på, hvordan vet bilen når den skal tenne egentlig?:P

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
22/07/11, 01:52
Det er ikke meninga å være frekk, men har du vurdert å få hjelp av noen med dette? Det virker som du ikke har all nødvendig basic motorlære på plass. Om du ikke vet hva som lager tenningsignalet, eller hva som styrer coilen, så tviler jeg på at alle innstillngene er rett.

Ola Moen
22/07/11, 02:30
Det er ikke meninga å være frekk, men har du vurdert å få hjelp av noen med dette? Det virker som du ikke har all nødvendig basic motorlære på plass. Om du ikke vet hva som lager tenningsignalet, eller hva som styrer coilen, så tviler jeg på at alle innstillngene er rett.
Kan jeg få stille et spørsmål?:p La oss si at en Typ Ms skal brukes til å styre kun tenning på en motor. kan den settes opp til å jobbe mot et sync signal fra en hallgiver fordeler?
Mener en kompis gjorde dette for noen år siden, men han styrte jo også dyser da. han brukte kun signal fra en gammel type fordeler induktiv type som i B23E.
Jeg kan høre med han altså, men lufter bare dette her nå.

Andreas750
22/07/11, 03:45
Det er ikke meninga å være frekk, men har du vurdert å få hjelp av noen med dette? Det virker som du ikke har all nødvendig basic motorlære på plass. Om du ikke vet hva som lager tenningsignalet, eller hva som styrer coilen, så tviler jeg på at alle innstillngene er rett.

Hehe, jo, jeg har både vurdert og prøvd å få hjelp til det:)
Problemet er att ingen jeg kjenner er noe spesielt gode på datasprut.. derfor jeg tenkte å hive meg uti det og lese og spørre her.. ble fort mye mer avansert enn jeg hadde trodd:/

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Truckdriver
22/07/11, 12:32
At du har funnet ut at det er komplisert er faktisk et godt tegn. Det betry at du har begynt å lære :) Motorstyring, og spesielt fysikken bak er omfattende og komplisert, men det er ikke uoverkommelig å lære seg det grunnleggende. Men det krever en del tolmodighet og egeninnsats. MS er jo bla laga for at man skal lære. Og en av grunnene til at det er soppas billig er at du som monterer dette gjør mye av jobben, og må ta en del valg.
Uansett type datasprut så forutsettes det gode grunnleggende kunnskaper om hvordan en motor fungerer. Så jeg vil anbefale deg å fordype deg i firtaktsprinsippet, og alt av deler og funskjoner som skal til. Og fysikken rundt.
En motor er i utgangspungtet ei luftpumpe. Og i forbindelse med det utfordrer jeg deg til å finne ut hva volumetrisk effektivitet er ;)
En veldig viktig ting å forstå når du lager en tenningsmapp er hvordan en god gammeldags fordeler med stift, sentrifugalvekter og vakum virker. Hvordan en tenningskurve ser ut, og hvorfor den ser ut slik, og hvorfor den varierer fra en motor konstruksjon ti en anna(sammenheng med noe nevnt litt lenger opp her kanskje?).


Kan jeg få stille et spørsmål?:p La oss si at en Typ Ms skal brukes til å styre kun tenning på en motor. kan den settes opp til å jobbe mot et sync signal fra en hallgiver fordeler?
Mener en kompis gjorde dette for noen år siden, men han styrte jo også dyser da. han brukte kun signal fra en gammel type fordeler induktiv type som i B23E.
Jeg kan høre med han altså, men lufter bare dette her nå.

Ingen problem å styre bare tenning med signal fra en fordeler.
Jeg har faktisk engang kopla opp en MS i piggybackmodus på tenninga. Der henta jeg tenningsignalet inn til MS fra orginal ecu, og brukte tenningsmappen i MS som en rein tenningsenker fra orginal tenning.
I prinsippet kan du fint hente tenningsignal rett fra en stift også, selv om det ikke er den beste og mest nøyaktige metoden.

Ola Moen
23/07/11, 00:31
Ingen problem å styre bare tenning med signal fra en fordeler.
Jeg har faktisk engang kopla opp en MS i piggybackmodus på tenninga. Der henta jeg tenningsignalet inn til MS fra orginal ecu, og brukte tenningsmappen i MS som en rein tenningsenker fra orginal tenning.
I prinsippet kan du fint hente tenningsignal rett fra en stift også, selv om det ikke er den beste og mest nøyaktige metoden.

Tanken er å bruke signalet fra induktiv giver i en B21ET/B23E fordeler. for å kjøre mer korrekt tenning på en K-Jet motor, og at turtall og posisjon kan hentes ut fra den fordeleren uten å bruke noen annen trigger. Det skal SE orginalt ut, men være mer effektivt. Det blir bankesensor som en sikkerhet, men den kan kamufleres litt. Og lambdasonde for sjekk av AFR. for om de verdiene blir for høye, kan man redusere tenning etter behov. Henger du med? Arm på vakumklokke blir fjernet, mens klokka sitter på plass, og er tilkoblet.
vektene blir fjernet, og akslene sveiset sammen.
Her skal man på en måte skjule ny teknologi i alt det gamle.

Truckdriver
23/07/11, 14:15
Skjønte egentlig at det var noe slikt du skulle gjøre, så forklaringa var kanskje litt overkomplisert. Selvsagt ikke noe problem å gjøre det på den måten. Du bruker da optoisolator kretsen i MS, modifisert for hall/optisk giver. Om det er en 5v giver så skal også opto kretsen ha 5v pullup, og om det er en 12v giver skal opto kretsen ha 12v. Mange 12v givere fungerer også på 5v, så om man ikke er helt sikker er 5v tryggere, og kan gi lengre levetid på givern.
Om du bruker MS2extra kode så stiller du den inn for basic trigger eller trigger return.
Husk skjermaledning, selv om det er hallgiver.
Fordeler er noe de fleste datasprut som ikke er helt spesialisert takler.

Andreas750
23/07/11, 15:18
At du har funnet ut at det er komplisert er faktisk et godt tegn. Det betry at du har begynt å lære :) Motorstyring, og spesielt fysikken bak er omfattende og komplisert, men det er ikke uoverkommelig å lære seg det grunnleggende. Men det krever en del tolmodighet og egeninnsats. MS er jo bla laga for at man skal lære. Og en av grunnene til at det er soppas billig er at du som monterer dette gjør mye av jobben, og må ta en del valg.
Uansett type datasprut så forutsettes det gode grunnleggende kunnskaper om hvordan en motor fungerer. Så jeg vil anbefale deg å fordype deg i firtaktsprinsippet, og alt av deler og funskjoner som skal til. Og fysikken rundt.
En motor er i utgangspungtet ei luftpumpe. Og i forbindelse med det utfordrer jeg deg til å finne ut hva volumetrisk effektivitet er ;)
En veldig viktig ting å forstå når du lager en tenningsmapp er hvordan en god gammeldags fordeler med stift, sentrifugalvekter og vakum virker. Hvordan en tenningskurve ser ut, og hvorfor den ser ut slik, og hvorfor den varierer fra en motor konstruksjon ti en anna(sammenheng med noe nevnt litt lenger opp her kanskje?).



Ingen problem å styre bare tenning med signal fra en fordeler.
Jeg har faktisk engang kopla opp en MS i piggybackmodus på tenninga. Der henta jeg tenningsignalet inn til MS fra orginal ecu, og brukte tenningsmappen i MS som en rein tenningsenker fra orginal tenning.
I prinsippet kan du fint hente tenningsignal rett fra en stift også, selv om det ikke er den beste og mest nøyaktige metoden.


Hmm, jeg får vel bare lese og lese da:), ser ikke ut som jeg får bilen ferdig før vinteren uansett så for god tid til sprutet nå:)

Jeg har oppdaget en ny feil forresten, jeg får ikke turtallsignal til tunerstudio?, trodde ikke man skulle få noe utslag når man kinnet men leste på msefi forumet att det skal man..
Er det ikke bare "tach" som skal kobles på minus på coilen?

Truckdriver
23/07/11, 18:33
Med MS så må krets for triggersignal velges manuelt med hardware for den typen signal du bruker. Om den ikke er konfigurert rett så kan du raskt skade hardware med å hente signal rett fra coilen. Komponentene som brukes når man henter signal rett fra coil har til oppgave å takle de høye speningene coil lager.
I beste fall får du ikke signal bare pga den er konfigurert feil enten i hardware, eller at du har feil instillinger i software.

Andreas750
23/07/11, 21:04
Med MS så må krets for triggersignal velges manuelt med hardware for den typen signal du bruker. Om den ikke er konfigurert rett så kan du raskt skade hardware med å hente signal rett fra coilen. Komponentene som brukes når man henter signal rett fra coil har til oppgave å takle de høye speningene coil lager.
I beste fall får du ikke signal bare pga den er konfigurert feil enten i hardware, eller at du har feil instillinger i software.

Tror bare jeg kan gi opp : p

Vik93
26/07/11, 14:24
finnes det ei liste over alt jeg trenger for og montere det på en b230 motor?

evt hadde det gått ann og ha på en b19?

Truckdriver
26/07/11, 23:41
Får si slik jeg bruker å gjøre.
Det kommer an på hvilke funksjoner du skal ha,, hva du skal ha utav motoren, og hvilken måte du har tenkt å gjøre ting på, da du har flere valg å avgjøre.
På b230 motoren jeg koplet opp på sist ble alt av ledningsnett i forbindelse med motorstyring byttet ut med nytt.
Ei slik liste vil altså variere fra person til person utifra hvilke valg den har gjort.

Zeeker
03/08/11, 00:32
Hvordan er det med tomgangsregulatoren ? den ledningen jeg fant står det 'idle valve' på, men hvordan kobles denne? er det denne pluss +12V ? (kontakta er 2 polet)

Ola Moen
03/08/11, 07:42
Hvordan er det med tomgangsregulatoren ? den ledningen jeg fant står det 'idle valve' på, men hvordan kobles denne? er det denne pluss +12V ? (kontakta er 2 polet)
Den skal ha konstant 12v fra hovedrelé, og jordes i MS.

Truckdriver
04/08/11, 12:09
Hvordan er det med tomgangsregulatoren ? den ledningen jeg fant står det 'idle valve' på, men hvordan kobles denne? er det denne pluss +12V ? (kontakta er 2 polet)

Om du har pcb v3.0 som ikke er modda må du ikke kople en pwm ventil rett til Fidle. På pcb v3.0 er Fidle transistoren kunn nok stor for å drive ett rele.
Som V20 nevner så jorder MSen, og du må da ha 12v inn på andre enden. Husk flyback diode.

Zeeker
04/08/11, 22:35
Jeg skjønte ikke en shit, men det gjør sikkert kompisen min som hjelper til
Det jeg vet om boksen min, er dette

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/189286_238151459549267_234297419934671_807101_7775 912_n.jpg

Truckdriver
04/08/11, 23:40
En MS3X pcb v3.57 jo :D
På den har du faktisk 2 muligheter for å styre en pwm tomgangsventil. Det er en Fidle utgang på begge DB37 kontaktene :)

Zeeker
04/08/11, 23:53
Men må det kobles innom duppeditt her og en duppeditt der på denne også?
Det var noen som nevnte at det er mye lettere å bare åpne gass-spjellet bittelitt i stedet, hehe

Truckdriver
05/08/11, 01:01
å springe inn og ut av bilen for å justere tomgang manuelt fra den er kald til den er varm for å unngå veldig lav tomgang på kald motor, og veldig høy tomgang på varm motor er da ikke den enkleste løsningen heller.
Les her hvordan det fungerer: http://www.msextra.com/doc/ms3/Idle_Control.html
Begyn med pwm warmup, og når du har motoren til å gå pent på tomgang med passelig AFR fra kald til varm, så kan du begyne å leke med innstillinger for å få den til å gå passelig høyt fra kald til varm. Om du da er fornøyd med pwm warmup så er det ingenting iveien for å bruke det hele tiden. Men om du vil ha en tomgang som reguleres som orginalt kan du eksperimentere med pwm closed loop. Dette er ganske mye jobb for å få til å fungere perfekt, så det er noe du eventuelt tar etter å ha fått justert alt det andre.
Har nylig fått start på en prosjektbil der vi bruker pwm warmup, og det i grunn fungerer greit allerede. På min egen bil kjører jeg også bare med pwm warmup.
Husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det med MS3en min, men jeg tror det er innebygd flyback diode i begge Fidle kretsene. I såfall trenger du bare å kople til +12v i ene enden av ventilen, og utgang fra MS i ander enden, og aktivere utgangen :)

Zeeker
05/08/11, 01:16
Takk for link - Den må vi lese :)

jeg er snart ferdig med å koble opp siste rest, så det er oppstart snart håper jeg :) mangler bare ett map som jeg kan starte på (eller hele shiten, med alt av innstillinger) Berg_Performance hadde det til meg, men han har reist på ferie tror jeg. hehe

Hvordan fungerer Porschen nå om dagen ?

Berg Performance
05/08/11, 17:20
Er på ferie ja! Kommer tilbake til saken når jeg kommer hjem på tirsdagen, send meg en PM og minn meg på det da!

Zeeker
05/08/11, 19:31
Jeg spurte DIYautotune (http://www.diyautotune.com/) om hvordan det var med flyback diode i boksen min og om jeg må bygge om boksen min til å få den til å funke med tomgangsregulator og her er svaret.
Bare sånn til info :)

The flyback protection is already built into the MS3X.

The MS3X has the boost control circuit built in. No mod kit is needed - just wire up the EBC solenoid kit to the MS3X boost output.

Truckdriver
05/08/11, 20:56
Da er det kanskje utgangen på pcb v3.57 som ikke har flyback diode. Uansett spiller det ingen stor rolle hvilken av Fidle utgangene du bruker, og nå når du har bekrefta at den på MS3X kortet har flyback så bruker du bare den :)
EBC soloniden styrer jeg rett fra boost utgangen fra MS3X uten problem :)

Takk for link - Den må vi lese :)

Ingen årsak ;)


jeg er snart ferdig med å koble opp siste rest, så det er oppstart snart håper jeg :) mangler bare ett map som jeg kan starte på (eller hele shiten, med alt av innstillinger) Berg_Performance hadde det til meg, men han har reist på ferie tror jeg. hehe

Alt av innstillinger bør du uansett gå igjennom selv om du har en oppstartmapp som skal være bra. Små variasjoner i oppsett kan skapa store forskjeller.
Spesielt om du har store dyser så prøv å få på plass dead time på dysene i en tidlig fase. Også om de er store så ta en nærmere titt på injector small pulswidths før du legger mye jobb i finjustering på lav belastning. Er dysene dine veldig ulinjære på lav åpning så vil selv små korreksjoner gøre store utslag, og det lett å justere seg grønn uten at det blir perfekt.
95 lb/hr dysene mine er svært ulinjære, uten at jeg har målt nøyaktig hvor mye. Dette gjør at AFR på tomgang varierer veldig med små korreksjoner.
På tomgang ligger jeg på PW godt under 2ms, og altså midt i det ulinjære området.




Hvordan fungerer Porschen nå om dagen ?
Han har bare kjørt ett løp. Neste løp er vel 20-21 august.

Zeeker
08/08/11, 22:21
en liten ting til :/ (maser fært her nå men)

Hva er forskjell på F-idle og Idle?
Jeg tror jeg har lagt opp Idle-ledningen fra ms3 kontakta og ikke X'n

FIDLE - Use the standard fast idle pin on the main MS v3 board.
Idle - Use the fast idle pin on the MS3X board.

Har det noe å si?

Zeeker
08/08/11, 22:54
anyhow. Jeg måtte jo sjekke.. og jeg har koblet med ms3x'n. pin 9

Men hvis noen vet, så kan de jo sikkert forklare om det er noen forskjell.

Jeg fant noe på et forum om at ms3n hadde bare 0.8 A å rutte med mens X'n hadde 3A. kan hende jeg har forstått feil også :/

Truckdriver
08/08/11, 23:33
Du har pcb v3.57 og ikke v3.0.
Det er pcb v3.0 som har maks 0,8A på den utgangen. Pcb v3.57 har en kraftigere transistor, tilsvarende den på MS3X kortet. Hovedsaklig er forskjellen at du må velge å aktivere rett utgang i TunerstudioMS.
Jeg har kjørt pwm tomgangsventil rett fra utgangen på pcb v3.57 ett års tid nå uten problem.

Zeeker
08/08/11, 23:49
åja, sånn å forstå. Da fikk jeg jo en oppklaring i det :)

Zeeker
22/08/11, 00:19
Nå er det mye som er rart.. Jeg har fått bilen til å gå. men det er noe fishy med hele greia.

VE-tabellen ser ikke ut på tomgang. Der går verdiene fra 130 til 200 for å få den til å gå.
AFR ligger å varierer mellom 11-14
Req fuel har jeg satt opp til 4,5. (850cc dyser)
Vi starta med VE-tabell med 80 over hele fjøla. For å få den til å gå på tomgang. Hvis jeg setter den i gir og får ladetrykk så er 80 altfor fett.

Når jeg skulle sjekke tenninga så blinker merket på 90 grader BTDC på veiva. (Peker rett ut mot venstre fremskjerm) Bilen går, ikke smooth, men dette har vel med bensin å gjøre i tillegg.
Kan det være at tenningslampa mi er mongo og kommer biltema?
Når jeg prøver å synke tenninga med Trigger Wizard så skjer det ting med motoren, men det skjer ingenting synbart på veivhjulet.
Det hjelper heller ingenting å fucke opp tenningstabellen.

Noen sinnssyke gode forslag på hva som kan være feil eller kan jeg kaste boksen og sette inn igjen LH 2.4 fordi jeg er dum som begynte med sprutet uten å ha rette forutsetningene for å klare dette.*?*

Ola Moen
22/08/11, 00:47
Du må vel endre innstillingen location of Crank position sensor. Kjører du med fordeler, wasted spark, eller direct fire?

Zeeker
22/08/11, 01:02
Du må vel endre innstillingen location of Crank position sensor. Kjører du med fordeler, wasted spark, eller direct fire?

Wasted spark. Jeg bruker den ign 4-towercoilen de selger på DIYAutotune (samme som Berg Performance bruker)
Og den location du tenker på er sikkert tooth #1 angle i Tunerstudio. Den står på 84 grader BTDC. men selv om jeg endrer på denne så endrer ikke merket på reimhjulet seg. Det er det som er så rart,.
- så det kan jo hende at lampa mi ikke takler signalet som går fra coilen ?

Ola Moen
22/08/11, 01:24
lampa di skal vise dobbelt av grader på reimhjulet kontra den på pc. f.eks 10 grader på Pc, så skal tenningslampa vise 20 grader på reimhjul. pga at du kjører med dobbelcoil.

Zeeker
22/08/11, 01:43
okey
Det er forsåvidt greit nok, men merket på veiva indikerer at den er minus? 90 grader. Så noe må være sinnssykt feil en stand, hehe. Jeg sjekka på 940'n min med samme lampa, og den viser 10 grader på tomgang

Ola Moen
22/08/11, 01:49
Står svinghjulet ditt riktig på da?

Zeeker
22/08/11, 01:51
Bilen gikk helt fint med LH 2.4 og jeg har sjekka at motoren står TDC når veiva viser 0

Ola Moen
22/08/11, 02:22
hmmm... muffens.

Berg Performance
22/08/11, 10:14
Sjekk om multiply map er på ! Høres ut som den er avslått ! :)

Denne skal stå på multiply, eller Yes.. Husker ikke hvem av alternativene som var MS2 og 3.. ;)

Truckdriver
22/08/11, 14:37
Mulig å få se på mappen og en logg? Tenningslampa viser den aktuella tenninga om den fungerer rett, og ikke ett teoretisk oppdikta tall. Om du kopler deg på pluggledninga som går til 1 eller 4 sylinderene er akkurat det samme på en rekkefirer med normal tenningsrekkefølge, og tenninga skal derfor vises som den samme på begge de. Det høres nesten ut som du leser av tenninga fra syl 2 eller 3. Det nytter ikke å justere noe særlig annet om tenninga er helt på bærtur. Har du låst tenninga? Lås den til f.eks 10-16 grader, alt ettersom hva som passer best i forhold til tenningsmerkene. Da slipper du å bli forvirra av tenningstabellen.
Trigger wizard fungerer ikke i lag med triggerhjul. Bruker du orginal bosch trigger, og 60-2 på svinghjulet? Når du låser tenninga skal tenningslampa vise samme tenning uansett turtall. Om den ikke gjør det så prøv å snu om på ignition input capture. Jeg har hørt om et tilfelle før der det ble brukt 60-2 på svinghjulet og orginal bosch trigger at tenninga ble litt umulig pga at denne innstillinga var feil.

Truckdriver
08/10/11, 18:53
Jeg tror ikke jeg har lagt denne ut på dette forumet tidligere, så jeg kopierer rett fra ett annet forum:

Jeg har laga en rask liten manual for innstillinger til usb adapter/com port med windows7, og MS2/MS3. Gjør man det på samme måte som i eldre windows versjon blir ikke innstillingene lagra.
Etter å ha installert nødvendig driver begyner man med å gå inn på kontrollpanel, med adaptret tilkopla, og trykker der pila viser på bildet under.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2.png
Deretter trykker på den aktuelle drivern. FT232R USB UART i dette tilfelle.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/3.png
Da kommer man hit, og må kjøre som administrator for at instillingene skal lagres.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/4.png
Disse instillingene skal som regel være greie for MS2 og MS3:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/5.png
Oftest er det bare 115200 man trenger å velge.
Denne metoden er forøvrig ganske lik som på eldre win versjoner, bare at man ikke trenger å gå inn som administrator.
Om du er usikker på hvilken com port du skal gå inn på, så gå inn i kontrollpanel, og koble til og koble fra ledninga, så ser du hvilken com port som kommer opp og forsvinner.

Zeeker
10/10/11, 21:56
Mårn igjen.
Jeg har fortsatt litt problemer med MS'n min jeg :(
Jeg har blitt kvitt tenningskuttet på 2500 rpm. Det ble fikset med en 10K ohm motstand i serie med triggersignalet (VR-sensor)

Problemet som jeg fortsatt har er at jeg leser av en helt syk tenning :(
Det virker som at den tenner 2 ganger pr syklus og når stempelet er på tur opp og ned, for jeg kan lese av tenning 2 steder. Hvis "0" er rett opp, så ser jeg tenningsmerker ca kl. 3 og 9.

Noen som har noe kjempeide'er?

Ola Moen
11/10/11, 07:14
Hmm.. har du fått satt den opp med twin spark kanskje?

Zeeker
11/10/11, 23:39
I følge de som kan dette så den den tenne 2 ganger, men det er ingen grunn til at tenninga mi viser så feil :/
Det er flere som også er nesten helt sikre på at tenningsmerker er feil, og at det er noe annet feil med motoren. Tenningsmerket har blitt sjekka X antall ganger nå og det er riktig, og motoren bruker samme givere som LH 2.4. Motoren går helt fint med det sprutet :/

Svar fra DIYautotune:
Each coil will fire twice per cycle in a wasted spark ignition set up. Sounds like your timing is about 90° off, or your timing marks are incorrect.
_

Tooth#1 angle er satt til 84 grader.
Er det noe annet som kan forstyrre tenninga?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/996.jpg

Ola Moen
11/10/11, 23:46
Få tak i en som har holdt på litt med det. Sånt er frustrerende å holde på med.

Zeeker
11/10/11, 23:50
Problemet er at rundt her jeg bor så er det ingen som virkelig "kan" MS. Så en må bare prøve. Men det heller mot å drite i alt og sette inn LH 2.4 også evt selge shiten og alt annet jeg har kjøpt til bilen, for jeg får ikke brukt det noe av lettvint uten sprutet. Men har et lite håp enda :)

Ola Moen
12/10/11, 00:11
Uff.. Du har flere muligheter da.. Nira, Adaptronic, Autronic , KMS..

Zeeker
12/10/11, 00:25
Ikke til en billig penge :( hehe. men det kommer seg sikkert til slutt

Ola Moen
12/10/11, 00:27
;) gjør nok det Bjørn Stian :)

Strandstuen
12/10/11, 06:36
Problemet er at rundt her jeg bor så er det ingen som virkelig "kan" MS. Så en må bare prøve. Men det heller mot å drite i alt og sette inn LH 2.4 også evt selge shiten og alt annet jeg har kjøpt til bilen, for jeg får ikke brukt det noe av lettvint uten sprutet. Men har et lite håp enda :)

Ring Sondre Eggen ved http://www.losmotor.no/

Han har drevet mye med MS og han bor oppi vang:)

Zeeker
12/10/11, 07:35
Ring Sondre Eggen ved http://www.losmotor.no/

Han har drevet mye med MS og han bor oppi vang:)

Se der :)
Da skal vi gjøre det vettu.

Takker

Strandstuen
12/10/11, 15:45
Se der :)
Da skal vi gjøre det vettu.

Takker

Vet han er i Riga nå, men er snart tilbake:) Han som fyra min:)

Zeeker
12/10/11, 20:42
Nå virker det som at jeg har funnet problemet :)
Coil A trigges dobbel så mange ganger / færre ganger enn coil B.
Når jeg ser etter tenningsmerker på plugg 1/4 så splitter merket seg og viser seg ca kl. 9 og 3
Når jeg ser på plugg 2/3 så får jeg opp kun ett tenningsmerke og de peker nesten rett ned. 180 grader feil i forhold til tenningsmerkene opp. Og det er jo riktig.

Så nå er vel problemet å finne ut hvorfor Coil A trigges som den gjør.
Coil A trigges av pin 36 i MS DB37 og er i følge skjema ledningen til vanlig coil. Og coil B trigges av pin 10 i DB15. Dette er det DIY i USA som har satt opp. Det er loddet inn egne coil-drivere i boksen.

Jeg har på følelsen at Coil A prøver å gi signaler til en vanlig coil og at det en en jumper eller innstilling et sted som mangler som sier at den skal styre en wasted spark coil.

Noen som har noen sinnsykt gode ideer?

Truckdriver
12/10/11, 22:03
En ting jeg tror jeg har glemt å spørre deg om.Tenningsutganger tenkte jeg ikke når jeg så på mappen din. Hvilke utganger har DIYautotune satt opp for å drive coilene dine? Mener da utganger fra ms3 kortet, ikke pinout på DB37 kontaktene.
Den er nå innstilt med js10 på coil1, men jeg bare lurer på om den fysisk er satt opp med d14 som driver på coil1. Ettersom du tydeligvis ikke bruker MS3X utgangene til coildrivere.
Og jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men ms3en kan faktisk starte helt fint med ignition input capture feil, men om den er feil vil tenninga bli helt på bærtur.

Zeeker
13/10/11, 17:49
Da er det en gledens dag :) Bilen går endelig på Megasquirt :D

Og det eneste som var feil at han kødden jeg har kjøpt det av i US & A har gitt feil info :/
Ms'n var satt opp til at den skulle styre coil A på "Spark Hardware in use - JS10" - Denne viste seg at skulle stå på LEDs-spark.
Da ble tenninga helt nice og oppførte seg som den skulle og da var det bare tut og kjør og ut og mappe :)

Takk til alle som har bidratt med config og gode ide'er på løsninger.
( Truckdriver, Berg_Performance, V20T, Scar_te )

Vik93
13/10/11, 17:56
Lysten på og skrive opp ei liste på hva du har bytta for og bruke ms? :)

Zeeker
13/10/11, 18:34
Det må vel gå an det.

Mye av dette gjelder kun for min MS3X. Om MS1 & MS2 funker med samme følere og sånn vet jeg ikke.

Kopierer teksten min fra post #34 (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=364071&postcount=34)

Jeg kjøpte meg MS3X for litt siden
Handleliste fra diyautotune - http://www.diyautotune.com/catalog/index.php
MS3X ferdig loddet
MS3 ledningsnett
MS3X ledningsnett
4-bars Mapsensor (satt in av diyautotune-folka)
Coildrivere (Satt inn av diyautotune-folka)
4-tower coil

kom på 6000,- inkl frakt + mva 1500,- = 7500 levert her i Norge

Har kjøpt LH 2.4 (kun motornett) i huggeren for 300,-
TPS fra 850 - 500,-
Lufttempsensor fra en BMW E46 bænzin - http://www.bmotorsports.com/shop/pro...roducts_id/400 - Denne sensoren sitter sikkert på mange andre biler også. - 15 USD (ca 80 kroner)
Med denne ekstra ledningen med tilhørende kontakt - http://www.bmotorsports.com/shop/pro...roducts_id/854 6 USD (ca 35 kroner)
Frakten fra Ballenger Motorsports husker jeg ikke. Men la oss si 20 USD (ca 110 kroner)
80+35+110 = 225,-

MS3X + tilbehør = 7500
Ledningsnett - 300
TPS - 500
Tempgiver - 225

= 8525,-

Alle utganger på MS'n er jordingsstyrt slik at du må koble alt som skal ha strøm på jordinga på relèer. Dvs, relèer som styrer strøm til dyser, coil, bensinpumpe.
Et tips er å koble jordinga som styrer bensinpumpa til å jorde relèene til dyser og coil i samme slengen. Mindre ledninger å holde styr på :) også slipper man å brenne opp coilen.

[Litt info fra Truckdriver]
Er ikke noe problem i grunn når man ikke kjører med stift tenning (Å brenne opp coilen)
Coilen lades ikke opp så lenge MSen ikke får tenningsignal.
BIP373 coildriverene har innebygd sikring som kobler de ut når de blir for varm.
Så lenge kretsen ikke er sluttet blir de ikke varme og kretsen er ikke sluttet før coildriveren er aktivert
men likevel så er det lurt å styre strømmen til dyser og coiler på måten du gjør det.
Da slipper du å få ei ufrivillig gnist når du skrur tenninga på.
Den innebygde sikringen i coildriveren skal beskytte mot det om det skjer noe feil.
[/Litt info fra Truckdriver]

TPS'n kommer fra Volvo 850, og der må du gjøre om litt på braketten som holder den. Se her i tråden min (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=400482&postcount=66)

Triggersignal fra veiva funker også orginalt. Jeg hadde problemer med tenningskutt på 2500 rpm men ved tips fra Truckdriver og Berg_Performance om å bruke en 10K ohm motstand i serie på triggersignalet så forsvant dette.

Jeg kan sikkert legge ut config'n min her om ønskelig og ta bilde av alle innstillinger, men må hente bærbare'n min først, og den ligger i 242'n som står i verkstedet. hehe.

Noe mer som mangler da?

Jeg kan ta noen bilder av shiten og legge ut for å vise min løsning på hvordan jeg har lagt opp ledninger og MS-boksen, men dette er individuelt på hvordan man vil ha det.

Jeg kan vel også si at je ikke har så mye peiling på MS. Jeg har fått god hjelp og all kudos til Truckdriver & Berg_Performance & V20T & en kompis av meg som har hjulpet meg å feilsøke i uendelige timer :/ Det posetive med litt trøbbel er at selv jeg har lært meg litt om Megasquirt.

Berg Performance
13/10/11, 22:27
Bare hyggelig ! Bra du fikk orden på sakerne ! =) Skal se at det blir litt bedre enn LH2.4 nå !

StianI
20/10/11, 00:06
Hei!
Har nettopp installert megasquirt i bilen, og sliter med oppstart. Jeg kommer ikke inn på megamanual, og prøvd stort sett alle tips jeg har klart å plukke med meg. Både her på forumet, og andre div. forum.

Har MS2 PCBv3.57, bilen var forgasser, så har lagt opp alt av ledninger og givere selv. Prøvd å være så nøye jeg kan med alt for å slippe problemer, men den gang ei... Alt VAR trekt igjennom relay board, men ene jordingslederen brant en dag det regnet(brant bak på kortet hvor dysene kobles inn).
Loddet inn jumpere til de polene som mista jord, og strakk ALT av dyseledninger på nytt, og utenom relay boardet.
Kjører fuel only, for å prøve å få det til å virke først.

Jeg har gnist(tenninga er orginal, men har justert den fra scratch bare for å være sikker). Jeg har tatt opp dysene og sett at de gir bensin når de skal. Prøvd UTALLIGE forskjellig instillinger i tunerstudio, men den nekter å starte.

AV OG TIL får jeg den til å antenne bensina, men dør igjen rett etterpå. Jeg LURER på om det er noen feil instillinger i tunerstudio, som gjør at når den registrerer turtall over "cranking", og VE table++ tar over for cranking PW som gjør at den nekter å starte, men i og med at jeg har satt "fuel only" i tunerstudio, så er det SVÆRT lite instillinger jeg har tilgjengelig, og disse er sjekket opptil flere ganger.
Måleren som er koblet til relay boardet enda(TPS, MAT, CLT og O2) viser riktig verdier i TS, så disse funker som de skal.

Begynner å bli bra frustrert, i og med at jeg valgte fuel only for at dette skulle gå smertefritt! En motor som har gnist og riktig tenning OG får bensin SKAL jo starte!?

Sikkert noe jeg har glemt, men skal prøve å fylle inn etter hvert som jeg kommer på mer. Si gjerne i fra hvis jeg har glemt noe essensielt.

Takk for all hjelp!

Berg Performance
23/10/11, 11:51
Har du stilt inn Req Fuel skikkelig ? Om du gir full gass (over 70%) slutter MS å sprøyte inn bensin.. Om du har druktnet motoren er det bare å gi full pedal og kjøre den på starteren, slik hopper bilen i gang nesten uansett hvor feil bensinmengde du har.. Om man regner med at den får for mye da :)

Original BTR eller justerbar ?

Berg Performance
23/10/11, 15:33
Dessuten er Megamanual rimelig utdatert, denne siden har vel så godt som overtatt : http://www.msextra.com/doc/index.html

StianI
23/10/11, 17:31
ReqFuel er stilt inn skikkelig, og jeg vet uheldigvis hvordan flood clear fungerer -.-
BTR er orginal, men det burde vel ikke ha så mye å si...? Har ikke testet trykket i bensinsystemet, men når jeg skrur av BTR, fuelrail eller slanger er det RELATIVT høyt trykk der inne. Burde være godt nok til å starte.

Jeg er blank. Men tenkte å komme meg ut et par dager den uka her og prøve litt mer. Uten om å vite helt HVA jeg skal prøve, hehe.

Berg Performance
24/10/11, 10:15
Du har utslag i RPM måleren på Megasquirten ? Mapsensor og slikt ?

Skjelden bilen ikke hopper i gang på de første 5 minuttene med testing.. Strobet tenninga og slikt ?

Hvor holder du til ?

StianI
24/10/11, 12:05
RPM er fin, ja. Cranker rundt 300, og hopper litt opp når den antenner.
De FÅ gangene den har starta har den liggi rundt 900-1200 før den har dævva igjen.
Mapsensor leser 100kpa +-
Tempmålerene(MAT og CLT) Viser fornuftige verdier.
Tenninga har jeg nullstilt. ØDP og justert fordeleren så jeg har nok justering både for- og ettertenning.

Jeg bruker lav-ohms dyser, og synes informasjonen om instilling på sånt virker håpløs.
"PWM Current Limit to 75% (30% if you have installed the 'Flyback Board' daughter card).
You will tune these after getting the engine running."
Så skal se om jeg får lånt meg noen høy-ohms, sånn at jeg bare kan sette de instillingene som konstant. Kanskje det gjør utslag.

Holder til i Oslo.

Takk for alle svar så langt! Det her er vel 5.te forumet jeg prøver. Har ikke fått noe særlig til svar på de andre stedene, heh.

Modalen
24/10/11, 12:29
RPM er fin, ja. Cranker rundt 300, og hopper litt opp når den antenner.
De FÅ gangene den har starta har den liggi rundt 900-1200 før den har dævva igjen.


Du sier at motoren "cranker" på rundt 300rpm.
Det skal finnes en setting som heter "Cranking RPM", og denne MÅ være høyere enn det maksimale turtallet du får når du drar motoren på starteren.

Overskrider du denne verdien hopper MS ut av cranking-programmet, og tror at motoren er i gang.
Du ser også indikatorlampa "Cranking" i TunerStudio. Denne skal lyse så lenge du drar motoren på starteren.

Får du 300rpm på starteren, prøv med en verdi på 350, eksempelvis.

Edit:
Når det gjelder innstillingene for lavohmige dyser:
La disse være som gitt i manualen inntil videre. Dette bør ikke være grunnlag for noe problem på dette stadiet.

StianI
24/10/11, 15:14
Du sier at motoren "cranker" på rundt 300rpm.
Det skal finnes en setting som heter "Cranking RPM", og denne MÅ være høyere enn det maksimale turtallet du får når du drar motoren på starteren.

TAKK! Et tips jeg ikke har prøvd enda. Det ser bra ut i TS tho. Den sier "cranking", så lenge jeg drar på starteren, bortsett fra når den antenner bensin og hopper opp til si 500-600rpm. Der kan det jo faktisk ligge noe.


Når det gjelder innstillingene for lavohmige dyser:
La disse være som gitt i manualen inntil videre. Dette bør ikke være grunnlag for noe problem på dette stadiet.

Er helt enig i at det ikke burde skape noen problemer. Mer av frustrasjon at jeg har bestemt meg for å prøve. Gått tom for ideer, og kunne tenkt meg å fått fyra bilen så jeg rekker å mappe litt før snøen kommer.

Modalen
24/10/11, 15:24
TAKK! Et tips jeg ikke har prøvd enda. Det ser bra ut i TS tho. Den sier "cranking", så lenge jeg drar på starteren, bortsett fra når den antenner bensin og hopper opp til si 500-600rpm. Der kan det jo faktisk ligge noe.



Er helt enig i at det ikke burde skape noen problemer. Mer av frustrasjon at jeg har bestemt meg for å prøve. Gått tom for ideer, og kunne tenkt meg å fått fyra bilen så jeg rekker å mappe litt før snøen kommer.

Den må nesten få lov til å være i crank-mode litt over starter-turtallet, ellers vil motoren ha en tendens til å putre til live noen puff, for så å dø når den detter ut av "cranking".

Lykke til. :)

StianI
24/10/11, 16:02
Prøvde 550 i "crank mode" nå, og det hjalp en god del. Den starta litt... Før den døde ut igjen. Men den var mye mer villig.
Burde jeg kanskje gå enda høyere?

Og, jeg ser over logen nå. PW er nesten statisk på 7 når jeg cranker. Skulle ikke denne ha gått mer opp og ned? Er stilt inn etter manualen.
Og AFR er på 21-22. Noe jeg ikke skjønner. ReqFuel er stilt inn, cranking PW er default, WUE er så og si default. VEtable har jeg justert opp for å prøve, men ser ikke ut til å gjøre noe utslag noe sted.
(Vet at lambdaen virker)

Modalen
24/10/11, 16:20
Prøvde 550 i "crank mode" nå, og det hjalp en god del. Den starta litt... Før den døde ut igjen. Men den var mye mer villig.
Burde jeg kanskje gå enda høyere?

Og, jeg ser over logen nå. PW er nesten statisk på 7 når jeg cranker. Skulle ikke denne ha gått mer opp og ned? Er stilt inn etter manualen.
Og AFR er på 21-22. Noe jeg ikke skjønner. ReqFuel er stilt inn, cranking PW er default, WUE er så og si default. VEtable har jeg justert opp for å prøve, men ser ikke ut til å gjøre noe utslag noe sted.
(Vet at lambdaen virker)

Legg gjerne ut MSQ-fila (mappet), og en logg av startforsøkene.
Lambdasensoren kan du trygt se helt bort fra. Den gir ingen meningsfulle verdier før motoren er godt og vel oppfyrt. :)

Hva slags PW havner den på når den hopper ut av cranking?

StianI
24/10/11, 17:25
Hva slags PW havner den på når den hopper ut av cranking?

4,85 i følge loggen jeg tok nå sist.

Hm, hvordan laster jeg opp log + .msq? Forslag til noen åpne servere jeg kan bruke, eller fins det en enkel måte å legge det ved i innlegget?

M.Engelsen
24/10/11, 20:25
Vurderer og bruke Ms på 240n nå, men jeg blir lettere forvirret av bestillingssidene.
Noen som har et "ferdig" et til salgs? :)

Berg Performance
24/10/11, 20:42
Hvor store dyser har du StianI ?

StianI
24/10/11, 23:09
Vurderer og bruke Ms på 240n nå, men jeg blir lettere forvirret av bestillingssidene.
Noen som har et "ferdig" et til salgs? :)

http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_volvo_240_740_940.htm

Lest der? Har ikke lest igjennom hele, men kanskje du får litt bedre greie på hva du trenger :)


Hvor store dyser har du StianI ?
311cc/min@3bar, 2,4ohm. Orginale 940-dyser

Fått lånt meg et par andre i kveld som skal testes i morgen.
160cc/min@3bar, 15,9ohm. Disse er egentlig til en rekkesekser, men har ikke tenkt til å kjøre med de. Bare se om den er mer villig når jeg får stilt inn til høy-ohms. Har sett opptil flere tråder om folk som sliter med å få lav-ohm til å virke. Men dette gjelder kanskje kun de versjonene som ikke støtter lav-ohm uten motstander eller flyback board...? Verdt et forsøk mener nå jeg! :D

Zeeker
25/10/11, 04:34
Vurderer og bruke Ms på 240n nå, men jeg blir lettere forvirret av bestillingssidene.
Noen som har et "ferdig" et til salgs? :)

Jeg skal ikke selge mitt :/ men lurer på hvor mye du vil bruke på MS?
Vet det selges MS1 extra for rundt 4500,- men hører også at folk må modde i senere tid hvis det ikke har blitt lagt til alle funksjoner du vil ha med en gang. Jeg vet ikke hvor kjapp cpu'n i MS1/2 er i forhold til MS3, men jeg sitter med en god følelse nå som jeg har fått fyra min på MS3X. Jeg valgte å gå for den "dyre" løsningen som er å kjøpe MS3X og få de på DIY til å modde boksen for meg, kontra å spare noen tusenlapper på noe som må tukles med senere. Så vidt jeg har skjønt så skal man ikke trenge å gjøre noe med MS3X-boksen, da alle kule funksjoner som folk vil ha på MS1 & 2 allerede ligger i MS3X.
Her er handlelisten min --> Her (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=447576&postcount=146)<-- ( post 146 )

Samtidig er lett for meg som ikke er så flink med datasprut å ha alle funksjonene og det nyeste sprutet (mtp support) :/ men om det er nødvendig er en annen ting, hehe.

Vet ikke om det ligger en for & imot liste noen sted på nettet jeg? Mulig noen av de andre Geeks'a her kan si noe om det :D

StianI
25/10/11, 06:51
Samtidig er lett for meg som ikke er så flink med datasprut å ha alle funksjonene og det nyeste sprutet (mtp support) :/ men om det er nødvendig er en annen ting, hehe.

Supporten til MS er jo kjent for å ikke være spesielt god. Man må som regel forholde seg til forum og andre serviceinnstilte brukere av MS. Så jeg tror faktisk det er mer support å finne om de mest brukte, og godt utprøvde modellene, for å være ærlig :D
Men igjen, nyeste modellen bør jo også være den med minst feil :)

Berg Performance
25/10/11, 19:05
Stort sett er det eneste man mangler av support på Megasquirt er ett telefonnummer å ringe til.. Det meste går over nett.. Utviklerene er jevnlig inne på megasquirt forumet og svarer på spørsmål, så om man lurer på noe er det bare å legge inn en tråd =)

Truckdriver
26/10/11, 01:49
Prøvde 550 i "crank mode" nå, og det hjalp en god del. Den starta litt... Før den døde ut igjen. Men den var mye mer villig.
Burde jeg kanskje gå enda høyere?

550 rpm på cranking er alt for høyt for en normal rimelig mild bilmotor med tomgang på 800-1200rpm. Jeg har brukt 300rpm uten problem på en rallycrossmotor. Om den ser ut til å gå bedre med denne instillinga så er nok heller grunnen at den ikke får nok bensin etter start. Om den går på 300rpm under oppstart når motor ikke tenner, så holder det å ha denne verdien bare litt høyere. Det enkleste du gjør nå i oppstartfasen er å forandre litt på required fuel til du kalrer å holde motor i gang. Prøv å skru den opp f.eks 25%.
Sansynligvis trenger motoren din mer bensintilskudd etter start enn det som står i oppstartmappen som standard. Motorer med kvasse kammer, dyser plassert langt opp i runnere, eller hjemmelaget innsug med dyser plassert lite optimalt trenger som regel tilskudd i en lengre periode etter start enn motorer der dysa spruter nesten rett på innsugsventilen. Disse instillingene kalles ASE taper og ASE percentage, og brukes bare i sekundene rett etter oppstart. Etter de sekundene er det warmup enrichment som gir en kald motor ekstra bensin. Oppstart går ikke å justere etter lambdasonde, den må man justere etter motorøre.
En logg vil hjelpe godt på å se om det er dette som er problemene dine.


Jeg vet ikke hvor kjapp cpu'n i MS1/2 er i forhold til MS3, men jeg sitter med en god følelse nå som jeg har fått fyra min på MS3X.
Det er rimelig stor forskjell. Til å med programmutviklerene anbefaler ikke MS1 på en veldig krevende motor, da man må inngå store kompromisser.
MS2 ligge mye nærmere MS3 i prosessorkraft og nøyaktighet på både bensin og tenning. Foreløpig er de ganske så nøyaktig lik på nøyaktigheten på tenning. MS2 har mange av de samme funskjonene som MS3, bare til færre sylindrer. Som f.eks sekvensiell tenning og bensin.
Til veldig krevende motorer som f.eks motorer med store dyser i forhold til sylindervolum og kvasse kammer med mye overlapp, så kommer først de store fordelene med MS3 fram. Da har man også enda mulighet for en viss brukervennlighet på lave turtall og belastninger på en krevende motor.



Vet ikke om det ligger en for & imot liste noen sted på nettet jeg? Mulig noen av de andre Geeks'a her kan si noe om det :D
Ja, det finns. Men sidenjeg begyner å bli rimelig trøtt nå så fant jeg ikke :P



Men igjen, nyeste modellen bør jo også være den med minst feil :)
Som med nye bilmodeller, nye elektroniske duppeditter man bruker i hverdagen, og mye mer, så er det jo større sjangse for at et produkt som ikke er godt utprøvd inneholder feil.
Når det gjelder MS3 hardware så har jeg ikke hørt om andre feil enn at MS3X dysedriverene ble varmere enn først antatt når de under testing drev 8 lavohmsdyser på full åpning over lengre tid. Jeg har ikke hørt om noe MS3 hardware som plustelig har sluttet å fungere uten grunn.
Det samme gjelder i grunn firmware, at godt utprøvd som regel betyr at at sjangsen for feil og mangler er mindre.
MS1 og MS2 extra firmware er omtrent så utvikla som det er mulig med tanke på minne og prosessorkraft i prosessoren, og man kan ikke forvente mer enn mindre forbedringer fra utviklerene.
Når det gjelder MS3 firmware så skal det ikke være noen store feil og mangler lenger, da flesteparten er blitt luket ut i beta fasen. Jeg har faktisk hjulpet litt til i den fasen. Småfeil kan enda finnes.
MS3 firmware er enda langt fra ferdigutviklet, og det er faktisk funksjoner i prosessoren som enda ikke er tatt i bruk. En god del flere funksjoner vil altså komme, og fremtidige versjoner vil faktisk ha mulighet for mye større nøyaktighet :D

StianI
26/10/11, 13:12
Synes den virket mer villig med 550 i cranksetting, og det du sier kan stemme. Men når den cranker registrerer TS 350-380rpm. Den burde vel være litt høyere enn det? (etter hva jeg forsto på en tidligere post her).
Noe av problemet med bilen er at det er ikke alltid den starter. I det ene øyeblikket når jeg drar på starteren så skjer det ingen ting, og i det andre øyeblikket kan den begynne å hoste litt, og evt. starte, for så å dø igjen. Neste gang jeg drar på starteren skjer det absolutt ingenting. Og ikke noe mer resten av den dagen, uansett hvor mye jeg drar på starteren, egentlig.

Jeg prøvde høy-ohms dyser i går, men etter å ha montert de og stilt inn TS, så hadde jeg mista bensintrykket.... Hørte pumpa jobba, så det kan være filteret. Har ikke fått sjekka enda.
Er en MS-kyndig person som skal komme og se på det i løpet av uka også. Kanskje han ser noe feil.

Har flere logger, men usikker på hvor jeg kan laste opp...?
Jeg klarer virkelig ikke å finne noen feil utifra de. Noe av problemet her er at jeg ikke har noe å sammenligne med. I og med at det er første bygget :mad:

Zeeker
26/10/11, 13:25
Kan jeg få spørre dumt å høre om du har koblet bensinpumpa riktig?
Jeg koblet min feil. Det som er rart er at du evt hører pumpa før du starter.
Har du prøvd å koble konstantstrøm på pumpe slik at du vet at den gir godt med bensin?

Sikkert ett skudd i blinde :/

StianI
26/10/11, 16:33
Har aldri sjekka bensintrykket, men den har gitt RIKELIG med bensin tidligere. Vært høyt trykk i slanger o.l. Dro et par ganger på starteren i stad, og skrudde av slangen som sitter i filteret(før pumpa) og der var det ikke en dråpe. Bensinpumpa durer enda, men kommer ingenting. Hadde løs armaturet også, og det er åpent og fint. Skal få tak i en billig in-line pumpe nå og måle om den klarer å holde bensintrykket oppe. Hvis det stemmer så er ikke det et problem lengre, i hvert fall.

Tho, godt tips! Kunne jo vært noe der :D

Berg Performance
26/10/11, 21:52
Koster deg ikke mange kronene å sette på ett bensintrykksmanometer.. Har sine fordeler å ha under feilsøking.. ;)

Du har forpumpe i tanken ? Hvordan er bensinsystemet ditt oppsatt, hvilke pumper hvor osv ?

Ola Moen
26/10/11, 21:55
Har du ikke lagt opp sensor og fått opp bensintrykket på pc'n? gjør det først som sist. :)

Truckdriver
26/10/11, 23:23
Har aldri sjekka bensintrykket, men den har gitt RIKELIG med bensin tidligere. Vært høyt trykk i slanger o.l. Dro et par ganger på starteren i stad, og skrudde av slangen som sitter i filteret(før pumpa) og der var det ikke en dråpe. Bensinpumpa durer enda, men kommer ingenting. Hadde løs armaturet også, og det er åpent og fint. Skal få tak i en billig in-line pumpe nå og måle om den klarer å holde bensintrykket oppe. Hvis det stemmer så er ikke det et problem lengre, i hvert fall.

Tho, godt tips! Kunne jo vært noe der :D

Jeg har sendt deg mailadressen min :)
Høres ut som pumpa di bare suger falskluft. Det vil jo selvsagt forklare problemene med at bilen ikke vil gå.

StianI
27/10/11, 08:02
Koster deg ikke mange kronene å sette på ett bensintrykksmanometer.. Har sine fordeler å ha under feilsøking.. ;)

Du har forpumpe i tanken ? Hvordan er bensinsystemet ditt oppsatt, hvilke pumper hvor osv ?

Har ikke forpumpe i tanken. Har et forfilter, og en walbro 255lph montert rett etter tanken. Vært i kontakt med en som har gjort samme konvertering på samme type bil, og han hadde kjørt lignende lenge nå.
Leter etter et ålreit filter til å ha etter pumpa(fin filter).


Har du ikke lagt opp sensor og fått opp bensintrykket på pc'n? gjør det først som sist.

Nei, har ikke, men burde.


Høres ut som pumpa di bare suger falskluft. Det vil jo selvsagt forklare problemene med at bilen ikke vil gå.

Jeg skulle ønske det bare var noe sånt, men... Har hatt rikelig med trykk tidligere. Har opptil flere ganger dratt opp fuelrailen og sett at dysene virker, og bytta regulatoren.

Sender deg .msq + log i ettermiddag!

Sebbe
27/10/11, 16:41
det kan jo ha kommet en lekasje før pumpe i ettertid, prøv å ta av slangen på pumpa og sug litt luft, også sett tunga forran, om du merker at vakumet sakte forsvinner eller at du ikke klarer å lage vakum i det hele tatt så er det en lekasje ett sted, om du kjenner ett vakum hele tiden så er det tett

StianI
27/10/11, 17:59
Hm, det kunne jeg ha testa, ja. Men har nye slanger og koblinger hele veien fra tanken til fuelrail og tilbake igjen. Noen som har tips til en ålreit forpumpe? Hvis det skulle vise seg å være det.

Zeeker
27/10/11, 18:10
Hm, det kunne jeg ha testa, ja. Men har nye slanger og koblinger hele veien fra tanken til fuelrail og tilbake igjen. Noen som har tips til en ålreit forpumpe? Hvis det skulle vise seg å være det.

Jeg bruker ei Walbro 255 i tanken og har filteret mitt fremme i motorrommet.
Da slipper du å ha noe under bilen i det hele tatt :)

Daruu
28/10/11, 02:23
Hvis man tar utgangspunkt i det zeeker kjøre med her oppe, er det noe annet/mere man trenger om man skal ha 16v kontra 8v?

Truckdriver
28/10/11, 21:53
Jeg skulle ønske det bare var noe sånt, men... Har hatt rikelig med trykk tidligere. Har opptil flere ganger dratt opp fuelrailen og sett at dysene virker, og bytta regulatoren.

Sender deg .msq + log i ettermiddag!

Har sett litt på logg nå. Ser ingen egentlige feil i mappen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/44.png
Men om du ser litt på screenshot her så er det noe litt rart. Motoren starter tydelig her, for å stoppe igjen.
Det første jeg reagerer på er at det ikke er noe reell forandring i map signalet.
Har du latt være å koble til mapsensor, eller er den koblet til en dårlig vakumkilde?
De små variasjonene som synest der skyldes mye sansynlig startmotoren som trekker veldig mye strøm.
Selv om du gir gass ville jeg forventet litt variasjon.
Det andre er åpningstiden på dysene etter "oppstart" på motor.
Du har der en pw jeg ville forventet at du skulle ligge nærmere på varm motor og tomgang når ASE og WUE ikke er aktivert.

StianI
29/10/11, 14:15
Det med map-sensor. Der er du inne på noe. Den er koblet til en av de orginale vakum-niplene som er orginalt på innsuget, MEN... Den første map-sensoren jeg hadde virka ikke.(samme symptomene som denne. Når jeg endra til "alpha-N" så så jeg mye større svingniner i MAP-signalet)
Den er bytta til en 4bars map-sensor. Sååå.. Da er det vel noe i boksen som ikke virker da. Og ikke map-sensor det er noe galt med -.-
Boksen er kjøpt ferdig lodda fra diyautotune, og jeg sendte de mail 3 ganger om at MAP-sensoren ikke virka, men fikk aldri noe svar tilbake.

Truckdriver
29/10/11, 14:45
Map sensoren virker nok, ellers hadde du ikke hatt maps signal på 100kpa når du ikke gjør startforsøk. En deffekt sensor gir vanligvis ett såkalt flytende signal, og det betyr at signalet ikke vil ligge rundt 100kpa, men gå i en bølgedal imellom 0 og 400 kpa, eller 0v til 5v.
Ta å sjekk om du virkelig har fult vakumsignal der, eller om det er noe galt med slanger eller tilkoblinger fra innsug og helt opp til mapsensor. Når du har 4bars mapsensor så er det en liten slangestubb fra nippelen på utsiden til sensoren inni boksen. Sjekk om den står på.
Og for å gjøre det helt klart, så er det ingenting her som tyder på feil med mapsensor eller andre ting inne i boksen.
Når du skrur over til AlphaN så er det TPS som brukes som load, og ikke map. Da stiger verdien på load aksen i takt med at du beveger gasspedalen. Så da vil det selvsagt bli mer svigninger.
DIYautotune er opptatt av å holde høy kvalitet på produktene sine, og alle enhetene dems blir derfor funskjonstestet før de sendes ut. Om det har vært en feil med den siden den ble laget så er det rart at ikke feilen kom opp da. Men de selger rimelig mye, så det er jo såklart mulig at en og annen enhet med feil kan slippe igjennom filteret.
Men om du er en ny og uerfaren bruker så er sansynligheten større for at du har gjort en feil under montering.
Veldig rart og dumt at du ikke har fått svar på mail. Vanligivs svarer de usedvanlig raskt.

StianI
30/10/11, 13:25
Har dårlig erfaring med diyautotune så langt, men for all del... Kjøpte jo derfra fordi de virka seriøse. Jeg kan jo hatt uflaks :)

Skal gjøre ferdig bensinsystemet med ny pumpe og koblinger nå, så river jeg av vakuumslangen og prøver å blåse. Har turbotrykksmåler inne i bilen også. Kan jo blåse i den også, og sammenligne med kpa-måleren på TS.
Hvis ikke bare bytter jeg vakuumkilde, og ser om det er utslagsgivende.

Takk for tips!

Berg Performance
02/11/11, 21:41
Du får mye bedre utslag på måleren om du suger på slangen.. Du sjekker også mye bedre om der er lekkasje på slange osv.. =) Tror nok du har hatt uflaks med DIYautotune, de har bestandig vært veldig seriøse og imøtekommende mot meg! :)

Truckdriver
03/11/11, 00:13
Fikk mail av han heromdagen, og han har vist fått start :)

Zeeker
03/11/11, 00:17
StianI : Kan du forklare hva som var feil sånn i tilfelle andre sliter med det samme? da blir kunnskapen 1 hakk bedre hos de fleste som leser tråden :)

Truckdriver
03/11/11, 11:45
En stk bensinretur slange i klem og dårlig vakumkilde, såvidt jeg forsto.

StianI
07/11/11, 00:00
ja, tenkte jeg skulle slenge opp noe info her! viste seg at bensinreturen hadde havna i klem. hadde jeg fiksa bensintrykksmåler med en gang hadde jeg jo sett det-.- følte det var trygt å kjøre nye slanger, ny pumpe og org. btr, hehe. MAP-verdien min var også helt feil. gå nesten ikke noe utslag i det hele tatt, selvom den var kobla på en org. vakumkobling i innsuget. Må takke truckdriver for akkurat den der:p nå som bilen starter og jeg skal begynne å mappe litt lærer jeg vel nok til å bidra litt her framover, håper jeg! takk for alle tips

Strandstuen
05/12/11, 09:57
hvordan skal jeg få turtelleren som sitter orginalt i bilen? Sprutet er MS2 V3 som har blitt loddet om så kjører med 2 separate coiler og 4 -1 på veiv med hallgiver.

Zeeker
05/12/11, 11:10
Hvis det er det samma som i MS3'n så er det enkelt :)
I ledningsnettet mitt hadde jeg en kabel som heter Tacho. (vet ikke om den kanskje kan heter RPM, REV også?)
Koble denne til signalkabelen på turtelleren din og gå tunerstudio og skru på funksjonen.
Åpner tunerstudio --> Basic/Load settings --> Tacho Output -->
Tacho output enabled : ON
Output on: Tacho (Her velger du hvilke utgang på kortet du vil bruke, men ettersom det er bygd selv vet jeg ikke om alt er koblet opp? Det kan sikker noen av de andre svare på :)
Speed: Normal - Her må du se på turtallet i Tunerstudio og sjekke at de går likt, hvis den i bilen går dobbelt så fort så skrur du på "Half speed" i stedet.

Dale Performance
06/12/11, 19:40
Jeg har en Volvo 740 86 modell med ombygd motor.
T5 turbo
Summit tenningsannlegg
megasquirt
Når jeg skulle starte bilen her om dagen, tente ikke motoren. det eneste du hører når du vrir på nøkkelen skjer det ingenting. På megasquirt boksen blinker det et rødt lys og i følge manualen sier den at feilen ikke ligger i systemet men et annet sted i motoren. jeg har prøvd å ta pluss fra batteriet direkte i pluss på koilen. Satt på tenningen så knistet den en gang. Det som er litt rart er at det kommer ikke noe strøm ut fra summiten, å den sier at feilen ligger et annet sted.
Noen der ute som har noen råd? :-)

Berg Performance
07/12/11, 22:52
Koble deg på Megasquirten med din datamaskin og se om alt av målere reagerer normalt, som oftest sinnsykt enkelt å feilsøke MS..:) Om dette ikke løser problemet poster du en logg her slik at vi kan se..

Truckdriver
09/12/11, 01:01
Hvis det er det samma som i MS3'n så er det enkelt :)

Ikke riktig så enkelt med MS2.

Om dette går kommer an på hvordan MSen er modda. Om den orginale bip373 transistoren ikke brukes til å drive den ene coilen, så gjør du det enklest i å bruke den, og styrer den med JS10. Du tar så ett rele og kobler ene enden av spolen til MS og bip373 transistoren, og andre enden til hakk2 tenningstrøm, helst samme kurs som gir MS eller bensinpumpe strøm. Dette gir ett signal som ligner på det en turteller får rett fra en coil. Signalledningen til turteller kobler du til den siden av rele som er tilkoblet MS. For at du skal slippe å sitte og lytte til iriterende klikking fra rele så åpner du det og kliper av de bevegelige delene. Denne metoden bruker å fungere på biler som har turteller koblet direkte til minussiden av coil.
Ett annet alternativ er å bruke en av IAC utgangene. Det har jeg ikke prøvd selv, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det må kobles opp. Mulig det holder å bare dra en ledning direkte fra IAC utgangen og til turteller. Aktiver half speed inne på tacho menyen, og selvsagt aktiver den utgangen du bruker.


Jeg har en Volvo 740 86 modell med ombygd motor.
T5 turbo
Summit tenningsannlegg
megasquirt
Når jeg skulle starte bilen her om dagen, tente ikke motoren. det eneste du hører når du vrir på nøkkelen skjer det ingenting. På megasquirt boksen blinker det et rødt lys og i følge manualen sier den at feilen ikke ligger i systemet men et annet sted i motoren. jeg har prøvd å ta pluss fra batteriet direkte i pluss på koilen. Satt på tenningen så knistet den en gang. Det som er litt rart er at det kommer ikke noe strøm ut fra summiten, å den sier at feilen ligger et annet sted.
Noen der ute som har noen råd? :-)
Hvilken MS og pcb? Uten noen logg er det ikke mulig å komme med noen råd på hva som er galt.
Om det er en MS2 med nyere extrakode, eller en MS3, så har du gode innebygde diagnosemuligheter. Som bla vil vise om du har feil med tenningsignal, og i enkelte tilfeller hvilken feil.

Sinsve7633
27/12/11, 06:43
Hei! sitter å vurderer og bygge en turbomotor av en b230F. å da tenkte jeg først og fremst på Megasquirt kunn bensin. eller er det like greit å ha både tenning å bensin når man først er i gang? har ikke noe plan om 400hk, men bare få litt mere enn de som er innfødt her ;) har ikke lest så mye om MS enda, men er det noe enhver fjott med litt teknisk innstinkt, og motorkunskap skal klare og montere?

Sindre

Berg Performance
27/12/11, 12:40
Enhver fjott som intereserer seg for å lære ting klarer å montere megasquirt ja ;) Litt bredt svar, men det er ikke umulig for en person med middels elektronikkunnskaper og motorinnsikt å få ett megasquirt opp å gå.. Anbefaler MS3X da dette har ett helt sinnsykt bredt bruksområde, også fint å ha muligheten til sekvensielt innsprut og fordelerløs tenning når man skal begynne å lete etter hester :)

Les, les og les.. Deretter bestiller du og monterer :)

Truckdriver
27/12/11, 23:25
MS3X er fine greier det :)
Men det er ei dyr innvestering kontra f.eks en MS2. Og om man ikke trenger alle funksjonene til MS3 så kommer man veldig langt med en MS2.
Om en av gunnene til at du vil begyne med ett slikt prosjekt er at du vil lære så er det igrunn mer å lære med å bygge opp en MS2 selv, og modde denne til det du vil ha. F.eks modde til sekvensiell innsprøytning, elektronisk boostcontroll, osv. Oppgradering til MS3 i ettertid er ikke noe problem om du bygger ut så langt at du trenger flere funksjoner, eller at motor blir så krevende at den krever en bedre prosessor.
Om motivasjon bak prosjektet bare er mer effekt på en rask og enkel måte så anbefaler jeg at du bruker en del mer tid på research, og eventuelt vurderer en annen metode.
Forenklet sett så er det 2 måter å bruke ett datasprut på, sette bort all eller det meste av jobb, og betale dertil. Eller ta gjør det selv måten og bruke den tid det er nødvending for å lære seg dette. Det å lære seg motorstyring med funksjon og justering krever en stor dose motivasjon og egeninnsats, men en bratt lærekurve går fint an om man har litt generell motorkunskap på bunn.
Enhver fjott med litt teknisk innsikt og motorkunnskap kan altså lære dette om motivasjon er der, og han er forberedt på en stor dose egeninnsats.
Begyn gjerne i det enkle med å bare kontroller bensin om du har muligheten til det, og så tenning, og etterhvert andre funksjoner.

Så rådet til Berg over her er egentlig godt. Les, les, og les, og når du er lei av det så les litt mer. Og kom gjerne med spørsmål om du lurer på noe. I utgangspungtet er ingen spørsmål for dumme.

Gneizten
08/01/12, 18:28
Har ett spørsmål, har MS2 V3.0 som skal kjøres på en 350TPI V8, men jeg lurer på om idle ventil/solenoid er noe man må ha, eller går det fint å kjøre uten?

Truckdriver
09/01/12, 01:00
Må ikke. Men om du ikke har noe som gir motoren ekstra luft på kald motor så vil tomgangen forandre seg veldig fra kald til varm motor.
Om du har ventil/solonid på den ser jeg ingen grunn til å fjerne den ivertfall. Men det er ikke det første du trenger å sette opp. Begyn da heller med justering av bensin og tenning.

Gneizten
09/01/12, 18:47
har ikke solenoid fra før nei. Bilen komme til å stå med motorvarmer hele tiden, samt kun kjøres på sommertid, så da vil vel kanskje dette gå bra uten? :) Er det noen som vet om en billig og grei ventil/solenoid som kan brukes? :)

Sebbe
09/01/12, 20:09
kan vel bare ta fra hvilken som helst bil? de fleste har jo bare slange inn og ut, og er jo derfor ganske lett å tilpasse

Berg Performance
09/01/12, 22:09
Stort sett hvilken som helst bil ja, så lenge du vet hvilken type det er. Finnes vel med 2 kabler og 3 kabler, samt at noen PWM styres og noen styres med stepmotor (?)

EDIT: Glemte å nevne Av\På ventiler! Mer teknisk info her : http://www.msextra.com/doc/ms3/Idle_Control.html

Truckdriver
09/01/12, 22:51
har ikke solenoid fra før nei. Bilen komme til å stå med motorvarmer hele tiden, samt kun kjøres på sommertid, så da vil vel kanskje dette gå bra uten?
Om man trisker litt og inngår litt kompromiss går det fint an med kaldstart fra 20 minus og opp uten problem med litt tuning :) Under oppstart gir du motoren litt ekstra luft med å gi litt gass. Med veldig kald motor må du likevel regne med at tomgang er litt lavere enn ved var motor. Dette vil variere vedlig ettersom hvilken motor du har, og hvor mye mer motstand det er i en kald enn en varm motor.
Triksingen jeg nevner kan du gjøre med tenning. Ved kald motor så bruker du cold advance for å gi motoren litt ekstra tenning slik at den går bedre og er mer villig til å gå på tomgang. Samtidig bruker du idle advance funksjonen. Riktig oppsatt får dette litt av samme funskjonen som en tomgangsventil. I base tenningstabellen har du rimelig tidlig tenning slik at motoren totalt sett faktisk kan få 10-15 grader mer tenning på kald motor og tomgang enn på varm motor med idle advance aktivert.
Men dette er litt vidrekommende justering. I begynelsen konsetrerer du deg om å få justert bensin og tenning, der du bruker mer normal tenning rundt tomgang. Bensin under oppstart og under oppvarming tar du også før denne vidrekommende justeringa :)

Torra
09/01/12, 23:26
Hvordan kan jeg lettest mulig sjekke om megasquirten min fungerer eller ikke? Har løs boks med ledningsnett..
Prøvd å sette + på pin 28 og 37, samt jordet alle jeg fant som skulle ha jord.. Det er ingenting som lyser av de 3 ledsene i front, er den da kaputt?

Truckdriver
10/01/12, 01:44
Koble den til en datamaskin, og gjerne test den med en simulator, så finner du ut om den fungerer :)
Om den tidligere har vært brukt kan alle diodeutgangene være omprogramert til å drive noe, så at det ikke blinker en gang når du slår på strømmen skal du ikke ta som ett tegn på at den ikke fungerer, uten at du har prøvd å få kontakt med den.

Berg Performance
10/01/12, 09:46
Pin 37 er styrestrøm til bensinpumpe relè (-), og skal ikke ha strøm :eek:

Gneizten
10/01/12, 11:58
Om man trisker litt og inngår litt kompromiss går det fint an med kaldstart fra 20 minus og opp uten problem med litt tuning :) Under oppstart gir du motoren litt ekstra luft med å gi litt gass. Med veldig kald motor må du likevel regne med at tomgang er litt lavere enn ved var motor. Dette vil variere vedlig ettersom hvilken motor du har, og hvor mye mer motstand det er i en kald enn en varm motor.
Triksingen jeg nevner kan du gjøre med tenning. Ved kald motor så bruker du cold advance for å gi motoren litt ekstra tenning slik at den går bedre og er mer villig til å gå på tomgang. Samtidig bruker du idle advance funksjonen. Riktig oppsatt får dette litt av samme funskjonen som en tomgangsventil. I base tenningstabellen har du rimelig tidlig tenning slik at motoren totalt sett faktisk kan få 10-15 grader mer tenning på kald motor og tomgang enn på varm motor med idle advance aktivert.
Men dette er litt vidrekommende justering. I begynelsen konsetrerer du deg om å få justert bensin og tenning, der du bruker mer normal tenning rundt tomgang. Bensin under oppstart og under oppvarming tar du også før denne vidrekommende justeringa :)

Takker for utfyllende svar :)
Blir nok å få ein litt mer erfaren til å mappe samt benke bilen, iom at eg aldri har gjort dette sjølv før. Så regner med han kan få dette til :)

Torra
12/01/12, 14:28
Viste seg at ECU fungerte likevel! Jippiyay ay kay!
Men når jeg skal koble opp tenning, hvordan skal dette gjøres? Må jeg gjennom en tennforsterker?
Har 4 stk coil on plug om det er til hjelp. Lurer genrelt hvordan kablinga til coil skal gjøres..

eMTea
12/01/12, 15:25
Det kommer helt an på hva som er installert i ECU, og om coilene er aktive (innebygget driver) eller passive.
Du må skrive hva slags PCB og prosessor du har, og gjerne legg vet et bilde av ECU, slik at vi kan se om det er gjort noen tydelige mods eller slikt.

Torra
12/01/12, 16:59
Nå snakker jeg på vegne av et prosjekt vi har på skolen. Der har vi kjøpt Link G4 Xtreme, denne måtte ha en tenningsforsterker av noe slag sto det i manualen..
Hvordan funker en slik en? Er det bare en ekstra komponent som sørger for at coilene klarer å oppnå tilstrekkelig gnist? Tror vi kommer til å kjøpe 115R eller 115F VAG coiler med innebygd tenningsforsterker.. Jeg spør mer av nysgjerrighetens skyld, for å forstå hva et slikt trinn egentlig gjør og hva det er godt for. Kjekt å vite litt mer enn bare "en slik en må du ha"

Truckdriver
14/01/12, 23:21
Det at sprutet trenger tenningsforsterker betyr rett og slett at det ikke har innebygd sluttrinn. Du trenger da altså enten smartcoiler, separat sluttrinn som driver coil, eller CDI tenning som greier seg med logisk tenningsignal med lav strømstyrke. Det fins stort utvalg på alle disse. CDI på COP coiler går faktisk an, men da begyner ting å bli komplisert.


Pin 37 er styrestrøm til bensinpumpe relè (-), og skal ikke ha strøm :eek:
Selv om forklaringen din i grunn er rett.
37 er jording av bensinpumperele. Jordingen styrer rele. Strøm får rele fra hakk 2 på tenninga(eventuelt fra hakk2 via ett rele). Det er viktig at styrestrømmen(hakk2) på bensinpumperele brytes når tenninga slåes av, og ikke er konstant strøm, for da vil bensinpumpe kunne gå hele tiden med tenninga av.

bakterius
23/01/12, 20:51
Hei!

Noen som vil dele msq fil jeg kan leke litt med til jeg får min MS2?

Skal kjøre med 60-2 trigger på svinghjulet.
volvo 850 tps.
wastedspark med Ford coilpack.
875cc Siemens Deka dyser høy ohm.
4 bar map.
Org. tomgangsmotor.

Takker for svar :)

Truckdriver
24/01/12, 01:17
Har kunn til MS3 om det er viktig at det skal være en Volvo motor. Ellers så har jeg mest til Ford, og litt BMW. De fleste med turbo. Mulig jeg finner noe avglemt om jeg roter igjennom gamle arkiv cder :p

bakterius
24/01/12, 10:39
Ok :)

Fikk tak i noen filer i fra en kjenning i Narvik, så er ikke mulig å få konvertert filer i fra ms1 til ms2 og ms3 til ms2 så man kan bruke dem på noe vis?

Truckdriver
24/01/12, 12:23
Bruker du Tunerstudio så går det å ivertfall å konvertere imellom nyere MS2extra kode og MS3 kode frem og tilbake. Det er jo en del forskjellige innstilinger, så alt vil ikke følge med over. Men MS2extra av nyer kode og MS3 har mange likheter. MS1extra er litt mer sær, men mulig du klarer å konvertere den over til MS2/MS3 også.

bakterius
24/01/12, 13:44
Ok.

Har fått lagt inn og betalt for Tunerstudio nå, så jeg sitter og titter og får litt oversikt hvor jeg finner alt :P

Kan kanskje bare ta å ha 2 vinduer oppe og ta å kopiere over innstillinger manuelt ;)

Zeeker
25/01/12, 15:31
Hei og hå.
Jeg sliter fortsatt litt med å få orden på den tomgangsregulatoren min jeg :/
Først så sleit jeg meg å få den til å gå rolig på tomgang, men det er i orden nå (før gikk den mellom 1000 og 1500 rpm)
Jeg blokkerte slangen til regulatoren og skrudde opp spjellet og justerte VE'n sånn at den ligger og idler på 1000rpm og har mellom 14 & 15 i AFR. Klarer ikke å få den til å ligge rolig. Er dette mulig med en motor som ikke er balansert?

Jeg fjernet tanga som blokkerte lufta til regulatoren og skrudde igjen spjellet. Nå går motoren og idler på 1000 rpm.
Jeg gikk inn i TS og satte på PWM warmup. Gikk inn i tabellen (PWM Idle duty cycle) og satte den til 15 ifra 70 til 105 grader.
Så gikk jeg inn i pwm warmup settingen og gikk fra 50 Hz og opp til 900 (eller hvor høyt den går)
Jeg skrudde av tenningen for hver gang jeg gikk opp på Hz'n.

Ventilen er koblet med strøm fra tenning og Idle-ledningen går på minus på regualtoren.
Jeg kan ikke måle noe strøm uten tenning på og 14V når bilen står å går.

Det skjer ingenting med tomgangen min. Den skal vel kunne styre tomgangen med regualtoren selv om motoren er varm?
Noen tips om hva jeg kan gjøre, evt hva jeg gjør feil?

Truckdriver
26/01/12, 00:15
500hz på tomgangsmotoren er nok alt for høyt. Området 50-150hz er mer normalt. Tror nok ikke problemet ditt ligger i tomgangsmotoren og kontrollen av denne. Men for enkelhets skyld hold deg til open loop foreløpig.
Mest sansynlig så må du justere bensinmapp og tenningsmapp for å få den til å gå mer stabilt. 15 i AFR begyner å bli rimelig magert med motor med soppas gammledags teknologi.
Om du begyner med AFR på 13,5-14, og ikke henger deg opp i AFR tallet akkurat nå, men heller juster den slik at gangen er pen.
Hvordan er tenningstabell i det aktuelle området? Får du for mye tenning så er det vanskeligere å justere tomgang pen og stabil. Prøv å hold VE mapp og tenningamapp flatest og jevnest mulig rundt tomgang.

bakterius
26/01/12, 08:55
Fint å få slike innlegg siden jeg kommer sikkert til å slite litt med akkurat det samme. hehe ;)

Truckdriver
26/01/12, 23:11
Det er slikt man lettest forstår når man sitter der med motoren igang :)

Zeeker
26/01/12, 23:16
Det er slikt man lettest forstår når man sitter der med motoren igang :)

Jeg skal prøve litt mere i mårra :)
Bilen idler på 1000rpm helt rolig når jeg testa med Hz'n. Det var bare AFR som gikk litt opp og ned.
Det jeg syns var rart var at motoren ikke hadde antydning til å øke tomgangen med 200 rpm en gang. hehe

Du snakka om Open Loop. Jeg finner ikke noe som heter det :(
Heter det noe annet?

Zeeker
26/01/12, 23:54
Fant det ut nå. Står i manualen :) hehe.
These modes are open-loop and only control valve position based on coolant temperature.

* IAC Stepper Always On - Leave IAC stepper power on even when not moving.
* IAC Stepper Moving Only - Power up IAC stepper motor only when necessary for moving.
* PWM Warmup - PWM valve in warmup only mode.
* 15-minute IAC - Power up the IAC for 15 minutes for warmup, then power it down.

Truckdriver
27/01/12, 22:43
Jeg skal prøve litt mere i mårra :)
Det var bare AFR som gikk litt opp og ned.

Mulig at du er i det ulinjære området til sysene da. Eller at dysene ikke leverer akkurat lik mengde på tomgang.



Du snakka om Open Loop. Jeg finner ikke noe som heter det :(
Heter det noe annet?
PWM warmup heter det selvfølgelig :p Jeg har desverre litt for lett å glemme at det ikke er en selvfølgelse for alle :p

Njål Nilssen
28/01/12, 23:02
Nå snakker jeg på vegne av et prosjekt vi har på skolen. Der har vi kjøpt Link G4 Xtreme, denne måtte ha en tenningsforsterker av noe slag sto det i manualen..
Hvordan funker en slik en? Er det bare en ekstra komponent som sørger for at coilene klarer å oppnå tilstrekkelig gnist? Tror vi kommer til å kjøpe 115R eller 115F VAG coiler med innebygd tenningsforsterker.. Jeg spør mer av nysgjerrighetens skyld, for å forstå hva et slikt trinn egentlig gjør og hva det er godt for. Kjekt å vite litt mer enn bare "en slik en må du ha"

Alle Volvo fra B230A og oppover har tenningsforsterker...eller "modul" som de fleste bruker å kalle den... Det er den lille grå og svarte "chippen" som sitter skrudd på innerskjermen/hjulhuset bak filterkassen (evt. førerside) i alle fall på 740. De er ganske enkelt noen transistorbrytere med "flyback" innebygd... har to sånne på B6304FS motoren min, i hver av de sitter det 3 stk slike transistorer...

eMTea
12/03/12, 22:54
Jeg ser de fleste som har lagt ut sine MS3 tabeller her på forumet, bruker 12x12.
Er det noen grunn til å ikke bruke 16x16?
Hvorfor er ikke MS3 satt opp med det som standard?


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Truckdriver
13/03/12, 00:58
Det hørtes rart ut. Ser ikke hvorfor de skal bruke 12x12. Som standard bruker den standardmappen som blir lastet inn når man laster inn firmware 16x16.

eMTea
13/03/12, 22:56
Ok? Min MS3 står med 12x12, har ikke tatt det i bruk enda, bør jeg laste ny firmware nå? Er det kommet noe nytt i det siste?


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

Zeeker
13/03/12, 23:12
Ok? Min MS3 står med 12x12, har ikke tatt det i bruk enda, bør jeg laste ny firmware nå? Er det kommet noe nytt i det siste?


-Magnar-
Tapatalk @iPhone


There you go :)

http://www.msextra.com/doc/ms3/firmware.html
http://www.msextra.com/doc/ms3/files/release/ms3-release-1.0.5.zip

Truckdriver
14/03/12, 00:50
Ok? Min MS3 står med 12x12, har ikke tatt det i bruk enda, bør jeg laste ny firmware nå? Er det kommet noe nytt i det siste?

Ganske så enklet å ordne, da du bare trenger å bytte om på ei innstilling.

eMTea
14/03/12, 17:46
Jeg er avgårde på reisejobb nå, så får ikke sjekket nå, men om ikke det er noen store forskjeller i firmware, så går jeg bare inn på general settings å endrer til 16x16..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

RUNE-T5r
15/04/12, 12:33
halloen kan man koble megasquirt 3 på en volvo 850 T5 motor..??

Truckdriver
15/04/12, 15:44
Ja, det har vært gjort før. Har ikke prøvd det selv. Men jeg har lest av en som har prøvd det at full sekvensiell innsprøytning er anbefalt, pga gangen ikke blir pen med batch fire. Altså MS3X for full sekvensielt sprut.

RUNE-T5r
15/04/12, 16:01
hva vil prisen bli på et slikt oppset ...??
å va er det man trenger til dette..??

Zeeker
16/04/12, 16:08
hva vil prisen bli på et slikt oppset ...??
å va er det man trenger til dette..??

Det du trenger i tillegg til det jeg kjøpte er vel kamsensor og 5 coiler. (i stedet for den doble jeg har kjøpt)
Også selvfølgelig sette opp sprutet til å kjøre sekvensielt som Truckdriver sier.

Her er det jeg har kjøpt:


Det må vel gå an det.

Mye av dette gjelder kun for min MS3X. Om MS1 & MS2 funker med samme følere og sånn vet jeg ikke.

Kopierer teksten min fra post #34 (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=364071&postcount=34)

Jeg kjøpte meg MS3X for litt siden
Handleliste fra diyautotune - http://www.diyautotune.com/catalog/index.php
MS3X ferdig loddet
MS3 ledningsnett
MS3X ledningsnett
4-bars Mapsensor (satt in av diyautotune-folka)
Coildrivere (Satt inn av diyautotune-folka)
4-tower coil

kom på 6000,- inkl frakt + mva 1500,- = 7500 levert her i Norge

Har kjøpt LH 2.4 (kun motornett) i huggeren for 300,-
TPS fra 850 - 500,-
Lufttempsensor fra en BMW E46 bænzin - http://www.bmotorsports.com/shop/pro...roducts_id/400 - Denne sensoren sitter sikkert på mange andre biler også. - 15 USD (ca 80 kroner)
Med denne ekstra ledningen med tilhørende kontakt - http://www.bmotorsports.com/shop/pro...roducts_id/854 6 USD (ca 35 kroner)
Frakten fra Ballenger Motorsports husker jeg ikke. Men la oss si 20 USD (ca 110 kroner)
80+35+110 = 225,-

MS3X + tilbehør = 7500
Ledningsnett - 300
TPS - 500
Tempgiver - 225

= 8525,-

Alle utganger på MS'n er jordingsstyrt slik at du må koble alt som skal ha strøm på jordinga på relèer. Dvs, relèer som styrer strøm til dyser, coil, bensinpumpe.
Et tips er å koble jordinga som styrer bensinpumpa til å jorde relèene til dyser og coil i samme slengen. Mindre ledninger å holde styr på :) også slipper man å brenne opp coilen.

[Litt info fra Truckdriver]
Er ikke noe problem i grunn når man ikke kjører med stift tenning (Å brenne opp coilen)
Coilen lades ikke opp så lenge MSen ikke får tenningsignal.
BIP373 coildriverene har innebygd sikring som kobler de ut når de blir for varm.
Så lenge kretsen ikke er sluttet blir de ikke varme og kretsen er ikke sluttet før coildriveren er aktivert
men likevel så er det lurt å styre strømmen til dyser og coiler på måten du gjør det.
Da slipper du å få ei ufrivillig gnist når du skrur tenninga på.
Den innebygde sikringen i coildriveren skal beskytte mot det om det skjer noe feil.
[/Litt info fra Truckdriver]

TPS'n kommer fra Volvo 850, og der må du gjøre om litt på braketten som holder den. Se her i tråden min (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=400482&postcount=66)

Triggersignal fra veiva funker også orginalt. Jeg hadde problemer med tenningskutt på 2500 rpm men ved tips fra Truckdriver og Berg_Performance om å bruke en 10K ohm motstand i serie på triggersignalet så forsvant dette.

Jeg kan sikkert legge ut config'n min her om ønskelig og ta bilde av alle innstillinger, men må hente bærbare'n min først, og den ligger i 242'n som står i verkstedet. hehe.

Noe mer som mangler da?

Jeg kan ta noen bilder av shiten og legge ut for å vise min løsning på hvordan jeg har lagt opp ledninger og MS-boksen, men dette er individuelt på hvordan man vil ha det.

Jeg kan vel også si at je ikke har så mye peiling på MS. Jeg har fått god hjelp og all kudos til Truckdriver & Berg_Performance & V20T & en kompis av meg som har hjulpet meg å feilsøke i uendelige timer :/ Det posetive med litt trøbbel er at selv jeg har lært meg litt om Megasquirt.

Strandstuen
18/04/13, 09:23
Skal bytte coiler på sprutet mitt nå. Er det bare og koble + og - på msd 8224 coilene? Kjører med noen haltech dual kopi coiler nå.

eab
27/05/13, 16:01
Jeg trenger litt tips og triks til motoren min.. Det er per dags dato en b21et med lh2.4 i en 940. Jeg har tenkt å kontrollere bensin, tenning, org. tomgangsregulator og kanskje elvifta til radiatoren.

Jeg har et ms1 v3.0, slik det kommer fra diyautotune (tror jeg, kjøpte det av torra her på forumet). Så hvilken kode det kjører vet jeg ikke, men det er vel bare ekstrakoden til ms1 som er aktuelt hvis man skal styre tenning. Vil det være greit å få tak i en ms2 prosessor/kort, eller holder ms1 prosessoren til mitt bruk?

Jeg har tenkt å bruke svinghjulet (60-2) som trigger, med den orginale lh2.4 svinghjulssensoren.
Har ikke tenkt noe fancy tenningsgreier enn så lenge, så blir å bruke fordeler og coil som allerede brukes av lh2.4.
dysene er 680cc siemens deka høyohm
tomgangsregulatoren er standard lh2.4 (2-pols)
tps fra 850/960 og iat fra gm. lh2.4 tempgiveren i toppen duger vel som clt til ms?

Så er spørsmålet, hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Må jeg fikse og trikse på v3.0 pcb'n for å få dette til å funke? Tomgangsregulatoren krever vel litt modding såvidt jeg har skjønt, men v3.0 pcb'n er vel kapabel til å kjøre 60-2 trigger og fordeler slik den er?

Har begynt å lese, men trenger en liten dytt i riktig retning ;)

Truckdriver
27/05/13, 22:23
Den kan oppgraderes til både MS2 og MS3 om ønskelig. Men det skal gå greit å begyne med prosessoren som står i nå.
Har ikke prøvd Bosch trigger på pcb v3.0 faktisk, men tviler sterkt på at det blir noe problem. Vær nøye med skjerming av begge ledninger fra trigger.
Med triggerhjul er det en ulempe med MS1 fremfor MS2 og MS3. Med MS1 behandles triggerhjulet som en fordeler, og bruker bare den første tanna etter de manglende som referansepunkt, mens MS2 og MS3 bruker alle for å time tenningen. Du vil med MS1 altså få mer unøyaktig tenning med triggerhjul enn du ville fått med fordeler.
Bosch temp giver skal fungere fint ja. Om den har samme verdier som andre Bosch givere så velger du helt enkelt Saab(Bosch) giver i TunerstudioMS.
Har ikke hold mye på med MS1, så mulig prosessen blir litt annerledes der. Men ivertfall skal Saab(Bosch) verdiene fungere :)

crazyclomp
31/05/13, 11:56
Har lest en del på MS nå i det siste. Men har forstått at det ikke er like lett å koble MS på 5er kontra 6er? Tenker da på MS2 da dette er det som vil bli aktuet for min del. Hvorfor er det verre på femmer? Pga oddetall på antall sylidre?

Truckdriver
01/06/13, 14:34
5syl motorer er litt vrien pga ingen av sylindrene parer med hverandre. F.eks i en 4 og en 6 syl motor er det alltid 2 sylindre som er i øvre dødpunkt samtidig, og derfor kan kalles paret. Det er ikke tilfellet i en 5 syl.
Om man bruker signal fra en fordeler spiller antall sylindre liten rolle. Om man bruker signal fra veiv blir det litt mer vrient. Da kan man enten kombinere veivsignalet med ett kamsignal og gå for full sekvensiell innsprøytning, eller kalle motoren for en halv V10, kjøre i 10syl modus i semisekvensiell innsprøyning og wasted spark med en coil per sylinder. Gjerne kalt wasted COP. Litt speisilet som du skjønner.
Har ikke holdt på med datasprut på 5syl motor, men det har vært utviklet bedre støtte for 5 syl motorer med MS3. Så jeg tror det skal fungere med MS2 også.
Det litt spesielle er at man kunn kan sprøyte inn bensin 1, 5 eller 10 ganger per syklus, kontra på f.eks en 6 syl motor; 1, 2, 3, 6 eller 12.

TomX95
14/11/13, 22:24
Hei! Har kobla opp hall sensor. Pin en jord, pin 2 sprut, pin 3 12Volt inn. Kjører ellers 60-2 trigger, og tenkte å kjøre sekvensielt med 1 tann på kamgiveren.

Er en 3.57 med X, hordan stille for å få den til å fungere :) ? Prøvd en god del, men potmeter er sannsynligvis feilen. Hvilken stilling?

GMV
25/05/16, 11:26
Ett kjapt spm. Må man ha betalingsversjonen av tunerstudio for å få til å sette opp wasted spark på MS2 V3.0?

eMTea
25/05/16, 11:27
Nei, alt av oppsett er gratis, unntatt å designe dashbordet, og bruke ve-analyze enten live eller på loggfiler.

GMV
25/05/16, 13:11
Okei men hvilken software til ecu må jeg bruke? Leste noe om firmware etc til microsquirt. Er bortimot helt grønn.

eMTea
25/05/16, 13:37
Gå inn på msextra.com å hent nyeste firmware, alle støtter wasted spark, men lurt å legge inn nyeste først som sist :)

GMV
25/05/16, 14:28
Okei takker.

eMTea
25/05/16, 14:54
Men husk å bruke firmware fra ms2, ikke bland inn Microsquirt selv om de er basert på samme prosessor.

GMV
25/05/16, 15:14
Jepp det skal jeg gjøre

Vebjørn
02/07/16, 15:50
Hvorfor får jeg ikke mere en 6250rpm? hadde problemer med å få over 4500 men så monterte jeg en 5k resistor i serie på vr sensor signale å nå får jeg ca 6250..
får heller ikke lov til å jutere rev limit over 7000 i tunerstudio, noen som vet hvorfor det er slik?

oppsett:
b230
ms3x v3.57
modifisert fordeler med hallgiver til cam sync
bosch 124 tenningsmodul

men har liggende en slik bip373 men skjønner ikke helt hvordan jeg skal koble den opp?

har også montert en n75 ventil for boost controll, får ikke den til å funke. noen som har prøvd en slik på ms?
har 1bar på 2800-2900rpm men når jeg kommer opp på 5000 så er det nærmer 1,4-1,5bar

Skårholen
02/07/16, 20:17
Prøv å ta et par drag uten slangen på wastegate der å se hvor du lader 1 bar. Gjør dette et par ganger så du er helt sikker på turtallet. Neste spm er hvilken turbo har du, noen har for små wastegater internt å må enten portes eller montere en ekstern. Vet noen andre på forumet her har brukt 10k motstand.

Vebjørn
02/07/16, 20:59
Prøv å ta et par drag uten slangen på wastegate der å se hvor du lader 1 bar. Gjør dette et par ganger så du er helt sikker på turtallet. Neste spm er hvilken turbo har du, noen har for små wastegater internt å må enten portes eller montere en ekstern. Vet noen andre på forumet her har brukt 10k motstand.

skal prøve det i morgen :)
det er en turbonetics t3 super 60 med 3" utblås på baklokket
har prøvd med 10k resistor og, var ingen forskjell ca 6200 rpm..

Skårholen
02/07/16, 22:59
Vet det er en på forumet her som har turbonetics t3 sak som jeg mener var porta. Mulig det var J.A.S

Truckdriver
03/07/16, 01:00
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/1.png (http://s276.photobucket.com/user/Espenschjelderup/media/MS3/Revlimit_zpsagqc9shj.png.html)
Hadde ikke noe problem med å sette turtallsperre til 8000rpm. Ikke online med sprut da.
Prøv å ta en logg(ikke SD logg) og sjekk hvilken feilkode som kommer opp på trigger. Har du prøvd å justere begge potmeterene? Har du prøvd støyfilter? Etter å ha justert potmeterene.
Om du ikke har noe alvorlig støy eller feil på trigger så skal ikke triggersignal være noe problem når du har motstand i serie med pcb v3.57.
124 modulen funker helt fint den :)
Hva har du til frekvens på soloniden? De fungerer som oftest ikke rett om man bruker for høy frekvens på de.
Om du laster opp en plass eller mailer mapp og loggfil er det lettere å hjelpe.

Vebjørn
03/07/16, 12:00
Vet det er en på forumet her som har turbonetics t3 sak som jeg mener var porta. Mulig det var J.A.S

okei.
har testet litt nå. har 1 bar på ca2800-2900rpm uten slange og det samme med slange til wastegate (uten noen ventil).
men ser at de klatrer opp til 1,4bar på 6000rpm..
så da må jeg vell porte hullet til wastegate :mad:

Vebjørn
03/07/16, 12:10
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/1.png (http://s276.photobucket.com/user/Espenschjelderup/media/MS3/Revlimit_zpsagqc9shj.png.html)
Hadde ikke noe problem med å sette turtallsperre til 8000rpm. Ikke online med sprut da.
Prøv å ta en logg(ikke SD logg) og sjekk hvilken feilkode som kommer opp på trigger. Har du prøvd å justere begge potmeterene? Har du prøvd støyfilter? Etter å ha justert potmeterene.
Om du ikke har noe alvorlig støy eller feil på trigger så skal ikke triggersignal være noe problem når du har motstand i serie med pcb v3.57.
124 modulen funker helt fint den :)
Hva har du til frekvens på soloniden? De fungerer som oftest ikke rett om man bruker for høy frekvens på de.
Om du laster opp en plass eller mailer mapp og loggfil er det lettere å hjelpe.

hvilken logg tenker du på?
har tatt noen logger, går på data logging og start logging er det disse du tenker på?

justerte potmeterene etter det som sto for vr sensor turn the pots, R52 and R56, 7 turns anticlockwise (sometimes you may feel a "click"
when the end position is reached, they can't be damaged by turning too far.) This sets them up for most VR
sensors
Har ikke prøvd støyfilter, hvordan funker det da?

har du en mail adresse så kan jeg sende deg disse loggene jeg har å currentTune fila :)

har 26hz på den ventilen.