PDA

Vis full versjon : trigger hjul



Tveite Performance
27/02/10, 21:28
hallo..

korleis gjør dere de med trigger hjul på veiv reim hjulet på ein b230?

jonass
27/02/10, 21:34
Man kan enten punkte det fast, eller borre hull og gjenge og skru det fast. Brakkette til følern må være skikkelig stabil

Tveite Performance
09/03/10, 16:06
noen som veit kor dei selger som er greie å tilpasse b230 eller veit om kor dei selger ferdig tilpasset;)

Ole
11/03/10, 15:39
http://www.clewett.com/products/adapters/adapter.htm

nåke ala sånt?

TeamBørnOut
11/03/10, 15:42
Skal man montere triggerhjul fra noe annet / universal greier på volvos framside så anbefalles det å droppe den orginale demperen. den har en tendens til å bli ustabil på turtall og over tid. Da er det alu som gjelder.
Summit racing har litt av dette også :)

Remi T
11/03/10, 21:51
Trond Stensbøl lager ferdige trigger skiver på alu reimhjul

Kodja
14/03/10, 22:09
http://www.yoshifab.com/
ferdig brakett med feste for edis følern

edit. d var for braketten som skal holde og lese triggerhjulet :p

bygdetulling
17/03/10, 20:06
Trond Stensbøl lager ferdige trigger skiver på alu reimhjul

ringte og spurte han om dette. men det hadde han ikke sa han....

slevjus
17/03/10, 20:48
Kan man montere triggerhjul fremme på veiva å bruke sensorn fra svinghjulet på lh 2.4? for å bruke lettet svinghjul der hullene til sensoren er borte?

ArneR
17/03/10, 20:54
Skulle mene det ja.. :p

Remi T
17/03/10, 21:33
ringte og spurte han om dette. men det hadde han ikke sa han....

Rart det da. En jeg kjenner kjøpte det fra han rett før vinteren, betalte litt over 2 lapper for det mener jeg

geirao
18/03/10, 00:14
ring på KM-Technics, rart om han ikke fikser det. han pleier å ha triggerhjul på lager. Han tilpasser det nok for deg og hvis du ønsker.

Mvh
Geir A.

gaupe
18/03/10, 09:33
Kan du bruke dette?
http://www.avalancheperformance.com/products/underdrive_pulleys.html

Holten
18/03/10, 09:39
Hmmm....det så tøft ut :)

gaupe
18/03/10, 09:41
Hmmm....det så tøft ut :)

Dei har litt snop til bilane våra :)

Holten
18/03/10, 13:18
Ser sånn ut ja! :) Hvis det der funker, ser det ut som at det er en enkel sak å montere triggerhjul/sensor!

gull pilen
21/03/10, 15:11
noen som vet helt sikkert om man kan bruke lh 2,4 triggeren hvis man monterer annet trigger hjul på veiven i framkant?

Shaiko
21/03/10, 15:50
Det funker ikke dårlig. om du får lagd en skikkelig støtte som ikke får vibrert. og får føleren max 1mm unna triggerhjulet

bruker du en svinghjulsgiver fra en ford mondeo feks så er det ikke noe problem. ford følerene er det ganske stor polaritet iforhold til den du har på volvoen.

gull pilen
21/03/10, 16:08
eg har et gammelt lett svinghjul fra b230e som eg ha sinter clutsj til som eg hadde tenkt å bruke....

jonass
21/03/10, 17:13
Men husk når du forlenger kabelen på triggern, så ikke legg den forbi coil og tennings deler, da det kan forstyrre og du får rare problem med bilen.
Hvis du har tilgang til så kan det være greit og bruke skjerma kabel.

tennpluggen
25/03/10, 09:15
hm... er det meninga man må skru på noe på de reim gjula det var link til? no sånn plate med de tennene på eks? eller er det de hulla i fronten på det som gir signal?

Holten
25/03/10, 10:13
Må vel skru på noe ja! Er jo nok å skru inn to skruer egentlig!

volvoevo86
14/05/10, 11:50
hm... er det meninga man må skru på noe på de reim gjula det var link til? no sånn plate med de tennene på eks? eller er det de hulla i fronten på det som gir signal?

Det er laget for å montere 36-1 trigger hjul.. dette kan du kjøpe med for en rimelig penge.. jeg betalte 150kr ekstra for å få med nytt triggerhjul :)

gull pilen
04/06/10, 09:26
noen som vet hvor man får tak i 60.2 trigger drev som ikke er altfor vanskelig å modde på framkant av veiven på rødblokk?

TeamBørnOut
06/06/10, 12:50
div nettbutikker selger dette. vems.se (tror jeg har det). men å montere dette på det orginale reimhjulet = problemer

gull pilen
16/06/10, 11:48
div nettbutikker selger dette. vems.se (tror jeg har det). men å montere dette på det orginale reimhjulet = problemer

noen som har en smart løsning på det følgende problemet da?

rustan
16/06/10, 12:09
Får jo kjøpt andre reimhjul vel?

Dan Bay-Johansen
16/06/10, 16:26
Lindquist har jo en fin patent på dette, se her :

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=818&page=13

TeamBørnOut
18/06/10, 06:34
noen som har en smart løsning på det følgende problemet da?

Kjøp et lettere alu reimhjul :) da får du stabilt signal + at motoren blir litt livligere. MEN! det reimhjulet pedersen selger gjorde at min forgje dynamo ikke ladet så bra.. merket jeg måtte ha noen rpm ekstra for at lysene skulle lyse likt som før.

Noen er også skeptiske til å bytte ut den orginale svinghjulsdemperen mot en i alu. men jeg har aldri hørt om knekt veiv fordi folk har byttet til dette på rødblokk! kun på eldre v8

gaupe
18/06/10, 09:14
Kjøp et lettere alu reimhjul :) da får du stabilt signal + at motoren blir litt livligere. MEN! det reimhjulet pedersen selger gjorde at min forgje dynamo ikke ladet så bra.. merket jeg måtte ha noen rpm ekstra for at lysene skulle lyse likt som før.

Noen er også skeptiske til å bytte ut den orginale svinghjulsdemperen mot en i alu. men jeg har aldri hørt om knekt veiv fordi folk har byttet til dette på rødblokk! kun på eldre v8

Veit det gjekk ein lengre diskusjon på dette med svingningsdemparen på turbobricks, utan nokon endeleg konklusjon. Kven har gode alu-reimhjul?

ArneR
18/06/10, 09:43
Veit det gjekk ein lengre diskusjon på dette med svingningsdemparen på turbobricks, utan nokon endeleg konklusjon. Kven har gode alu-reimhjul?
Jeg kjøpte min fra kl-racing, eneste minuset med det i mine øyne er at det ikke er noe merke i det for tenningsmerkene sin del.

TeamBørnOut
18/06/10, 10:58
Jeg kjøpte mitt av pedersen. at amerikanerne er skeptiske til alureimhjul skjønner jeg. de har vell vokst opp i god tro at den ikke kan fjernes :D
Arne: klistremerke papir i printern og en stødig hånd så løser du det problemet. eller en urmaker

ChrML
18/06/10, 11:28
Kjøp et lettere alu reimhjul :) da får du stabilt signal + at motoren blir litt livligere. MEN! det reimhjulet pedersen selger gjorde at min forgje dynamo ikke ladet så bra.. merket jeg måtte ha noen rpm ekstra for at lysene skulle lyse likt som før.

Noen er også skeptiske til å bytte ut den orginale svinghjulsdemperen mot en i alu. men jeg har aldri hørt om knekt veiv fordi folk har byttet til dette på rødblokk! kun på eldre v8
Hvilke svingninger er det det originale tunge reimhjulet foran på veiva skal dempe som ikke svinghjulet vil dempe? Og hvorfor kan det knekke veiva på enkelte motorer?

TeamBørnOut
18/06/10, 11:35
Hvordan vet jeg ikkehelt. vet bare at fattern som er US v8 mann fikk litt noya når han så jeg monterte på no lite lett alu greier :D har lest om det i senere tid også. har noe med svingningene som blir gjennom veiva ellerno. google kan svare det bedre :D står mye om dette.

gaupe
18/06/10, 11:52
Husk at det orginale svinhjulet er i tre delar, ikkje ulikt dobbelmassesvinghjulet. Dette skal hindre at egensvingningane i veiva, gjer forplantar seg vidare.

gaupe
18/06/10, 11:55
BTW, eg har ein stygg vibrasjon, som kjem på rundt 2500 o/min i min B230FK, avtek litt vidare oppover. Kan svingningsdemparen vere syndaren her, at det har vore separasjon?

TeamBørnOut
18/06/10, 12:01
er bare å se forran i motorroommet det å ruse motoren litt. er ofte at gummien har begynt å slippe på reimhjulet. eller at vifta di ikke er i ballangse (den går jo av med turtall)

gaupe
18/06/10, 12:07
er bare å se forran i motorroommet det å ruse motoren litt. er ofte at gummien har begynt å slippe på reimhjulet. eller at vifta di ikke er i ballangse (den går jo av med turtall)

Skal ta å hive av vifta i kveld, så får vi sjå, skal inn med elektrisk uansett.

ChrML
18/06/10, 12:15
BTW, eg har ein stygg vibrasjon, som kjem på rundt 2500 o/min i min B230FK, avtek litt vidare oppover. Kan svingningsdemparen vere syndaren her, at det har vore separasjon?
Har du dobbeltmassesvinghjul? Isåfall så høres det veldig ut som synderen din. Min var også sånn til jeg fikk byttet ut driten med et enkeltmasse. Forårsaket av gamle fjører på svinghjulet og kanskje litt mer effekt enn originalt. Svinghjulet som skal dempe vibrasjonene fra motoren vibrerer frem og tilbake og forsterker dem istedet.

gaupe
18/06/10, 12:22
Har du dobbeltmassesvinghjul? Isåfall så høres det veldig ut som synderen din. Min var også sånn til jeg fikk byttet ut driten med et enkeltmasse. Forårsaket av gamle fjører på svinghjulet og kanskje litt mer effekt enn originalt. Svinghjulet som skal dempe vibrasjonene fra motoren vibrerer frem og tilbake og forsterker dem istedet.

Nei, enkelmasse frå B230F og TP655 trykkplate, så det er nok ikkje syndaren, men kan jo vere balanseproblem her også. Slik som vibrasjonen er, så må den følge veiva sin rotasjon. Reimene er ikkje 100% rette og foringane har sett sine beste dagar, så det kan jo vere noko her. Har polyforingar liggande til dette, skal få sjå om eg får bytta dei.

ChrML
18/06/10, 12:32
Nei, enkelmasse frå B230F og TP655 trykkplate, så det er nok ikkje syndaren, men kan jo vere balanseproblem her også. Slik som vibrasjonen er, så må den følge veiva sin rotasjon. Reimene er ikkje 100% rette og foringane har sett sine beste dagar, så det kan jo vere noko her. Har polyforingar liggande til dette, skal få sjå om eg får bytta dei.
Hmm rart. Har sett flere reimer som har vært veldig skeive (sånn at de spiser opp mange reimer iløpet av et år), og det har ikke vært noe problem der. Kan jo være et balanseproblem, ja, eller kanskje trykkplata ikke har entret ordentlig på styrepinnene?

TeamBørnOut
18/06/10, 12:37
skal love deg at det problemet hadde ikke blitt borte ved turtall :D

gaupe
18/06/10, 14:12
Hmm rart. Har sett flere reimer som har vært veldig skeive (sånn at de spiser opp mange reimer iløpet av et år), og det har ikke vært noe problem der. Kan jo være et balanseproblem, ja, eller kanskje trykkplata ikke har entret ordentlig på styrepinnene?

Om trykkplata ikkje har entra skikkeleg, vil ein jo få veldige problem med trykket på lamellen, samt kjenne dette veldig i clutchen. Så det bør vel vise seg meir. Har plukka av reimane til servo og ac, utan at det har hjulpe på problemet. Huskar ikkje om eg har prøvd på dynamoen, men det kan jo også gjerast.

gaupe
18/06/10, 14:13
skal love deg at det problemet hadde ikke blitt borte ved turtall :D

Borte blir det ikkje, men det jamnar seg litt ut, kjem sannsynlegvis tilbake igjen ved eit anna turtal.

Shaiko
18/06/10, 16:49
Hadde samme irritasjons momentet på rødmotoren min. det var det nedre reimhjulet, svigningsdemperen hadde slippi ca 15min av hjulet.

tennpluggen
18/07/10, 23:26
så i dag på treffet på rudskogen en blå 242 med 16v turbo motor, trur den var bygd av vs motor. men i hvertfall den hadde en trigger sensor som sto ved ene kam dravet. flere som så det? er en mysen bil vet jeg har sett den her i nærheten før. mulig kamdrevet funker som trigger hjul?

ArneR
19/07/10, 02:11
Antakeligvis kamvinkelsensor for å kjøre sprutet sekvensielt..

tennpluggen
19/07/10, 03:05
aha ja det kan det jo være...

Lindquist
22/07/10, 14:00
Jeg kjøpt både Alu Reimhjul og 60-2 trigger med Magnus på KM technics.
det var ikke så dyrt.

1800,- for reimhjulet og ca. 300,- for trigger eller noe i den dur

http://www.kmtechnics.no/

Vopel
07/09/10, 20:24
hei. lurer på hvilket triggerhjul som kan brukes forå flytte triggersensoren på en fk motor fram til reimhjulet.? for et vanlig 60-2 hjul som brukes på datasprut har 60 pungt (tapper av stål) den teller og et opphold på 2. mens svinghjulet på fk motoren teller 60 hull og et opphold på 2 hull. dette er da helt motsatt.

VolvoR-Sport
07/09/10, 21:38
blir akkurat det samme det? jeg mener at den skal få akkurat samma signale uavhengig om det er tenner eller hull!

Vopel
07/09/10, 23:32
blir akkurat det samme det? jeg mener at den skal få akkurat samma signale uavhengig om det er tenner eller hull!

veit ikke jeg, derfor jeg spørr.:P men slik jeg har skjønt det så er det en magnet føler. pick-up sensor. å for hver gang det passerer ei tann på triggerhjulet så gir den full motstand slik at det går strøm gjennom den. kan samenlignes med å slå av og på en bryter 60 ganger pr omdreining og når den da passerer de 2 tennene som mangler, (bryter av)så gir den ikke signal.. men når du da har svinghjulet på fk`n der det er borret hull så gir den ikke signal over hullet, men når den passerer godset som er mellom hullene og når den da passerer der det mangler 2 hull så vill den gi fuldt signal(bryter på), motsatt i forhold til triggerhjulet.

dett er er slik jeg tolker det, kan godt hende jeg tar helt feil. men er det ikke noen her på forumet som har flyttet trigger sensoren fram på veiva?

VolvoR-Sport
08/09/10, 14:32
jeg kan ikke forstå at det vil utgjøre noe forskjell om det er hull eller tenner.
folk bruker jo abs sensor bak på svinghjulet og.. og alt av abs som jeg har sett går på tenner..

gaupe
08/09/10, 14:33
jeg kan ikke forstå at det vil utgjøre noe forskjell om det er hull eller tenner.
folk bruker jo abs sensor bak på svinghjulet og.. og alt av abs som jeg har sett går på tenner..

ABS-sensorar triggar på både hol og forseinkingar/spor. Det er flanken, forskjellen mellom dei to nivåa, som skaper signalet.

ChrML
08/09/10, 18:22
Det kan ha noe og si på triggerhjulet. Fex på LH 2.4 med den originale svinghjulsgiveren kan du snu om på polene og forårsake 3 grader tidligere tenning i hele registeret enn man hadde. Å snu om på polene er i praksis det samme som å kjøre tapper istedenfor hull på svinghjulet.

Njål Nilssen
14/09/10, 20:41
Hvilke svingninger er det det originale tunge reimhjulet foran på veiva skal dempe som ikke svinghjulet vil dempe? Og hvorfor kan det knekke veiva på enkelte motorer?

Jo det kan jeg si deg... kan ta rekkesekser som eks (lang veiv)... Siden man henter ut kraften bakerst på veiva, så vil faktisk veiva vri seg noen grader når det kommer kraftpuls på syl. #1 og det ellers er nesten "dødt" på de andre sylinderne (modifisert sannhet). Så siden veiva også er stiv vil den svinge tilbake når den ikke har kraftpuls på #1 (blir som ei torsjonsfjær egentlig) og på riktig turtall kan dette gå i egenresonans og veiva blir da unødvendig belastet, og kan i tilfeller med støpt veiv (typisk amerikansk), som er i jern (også typisk amerikansk, les: ductile iron) sprekke og til slutt knekke. Dette gjelder spesielt lange veiver. Så firere som har to par skinker 180* forskjøvet og som er temmelig kort, har ikke riktig det samme problemet som et "anker" (les: am. v8) som har skinkene forskjøvet 90*... (ergo "anker" med samme veiv type som firer er mindre utsatt, de nye F1 V8'ene har slik veiv) sekser er jo harmonisk veiv på, men den er jo også veldig lang igjen...

Grunnen til at Volvo, BMW etc. etc. har svingningsdemper fremst på lange motorer, er for å gi litt masse fremst på motoren slik at kraftpulsene fra de fremste sylindrene blir absorbert og glattet ut, litt slik som et svinghjul vil gjøre med totalkraften. Et fint forhold er hvis svingningsdemperen veier ca. 1/3 til 1/2 parten av svinghjulet (sekser) (tommelfinger regel: lengre veiv = tyngre svingningsdemper)

"Anker" V8 med 90* skinker er noe av det man kommer lengst unna ei harmonisk veiv, derfor MÅ nesten denne ha en tung svingningsdemper som i tillegg har eksentrisk tyngdepunkt i riktig orientering i forhold til harmonikken (eller uharmonikken kan du si). Fjernes denne ryker veiva hvertfall (derav paranoide amerikanere... Det finnes jo ikke andre motorer enn V8 med 90* veiv :rolleyes:, seighardt stål finnes jo heller ikke... dog NOEN der borte har tatt til vett å lage veivene i 4340 chromoly i det minste :p)

Så på en vanlig europeisk/japansk etc. firer trenger man ikke svingningsdemper framme, men litt masse gir en liten fordel... heller bedre å lette svinghjulet litt om man vil spare vekt ;)

ChrML
14/09/10, 21:01
Takk for godt svar, flyfaen! :D Da forstår jeg problemet.

wetterhus
25/09/10, 09:23
Er faktisk mange eksempler på at stålveiver i 4340 også har gått tvers av.
har et par utrivelige erfaringer med langslagveiv i volvo firer selv.
To 2.8 liters b230 sugemotorer for rallycross med stålveiv.
kjørte med aluhjul i front. Begge motorene raste i benken pga veivbrudd.
Dette skjedde i tillegg under mapping av mellomregisteret før vi begynte å kjøre fulleffekt pull. Etter det har vi kjørt std demper eller tilsvarende på alt over 83mm slag og aldri hatt problemer siden.

Joakim-G_R
21/10/10, 23:53
Høres ut som om jeg skal kjøre med standard-reimhjul i fronten ja.:)