PDA

Vis full versjon : Byttet motor, hvor skal hva??



Andreas750
23/05/11, 22:12
Har akkurat fått satt i ny motor i bilen min.. en b230et.
Er det noen som vet hva som skal inn her?
Det lille hullet som er ca på midten av bilde, inn i blokka:)
http://imageshack.us/m/508/8967/dsc00138k.jpg

Og vi dreit oss litt når vi tok ut motoren, vi glemte å merke ledningene hvor de forskjellige skal:P
Så vi står nå med mange ledninger som henger, jippi :)

C.Erstad
23/05/11, 22:18
oljeretur på turbo...

Bjørnstad
23/05/11, 22:18
oljeretur røret fra turbo som skal inn der. var det i blokka der du mente går jeg ut fra

Andreas750
24/05/11, 13:48
Takker:)

C.Erstad
25/05/11, 09:17
Bare hyggeligt! :)

Andreas750
25/05/11, 15:12
Forresten, den stanga som kommer ut der på venstresiden og går litt ned, er det olje inn til turboen da?:)

850GLTsilver
25/05/11, 15:15
Venstre sett forfra?

Andreas750
25/05/11, 15:23
Venstre sett forfra?

den som er rett over eksosen på bilde

Wakdar
25/05/11, 18:23
den som er rett over eksosen på bilde

Nei, der kommer det vann ut fra. Har aldri sett denne på noen motorer som her. Orginalt på b230et står det bare en liten stuss der som er for å åpne for å få all lufta ut av kjølesystemet. Oljen til turboen kommer fra ca rett over det hullet du lurte på i blokka rett nedenfor vannrøret som kommer fra vannpumpa (det blå).

Andreas750
25/05/11, 18:39
Nei, der kommer det vann ut fra. Har aldri sett denne på noen motorer som her. Orginalt på b230et står det bare en liten stuss der som er for å åpne for å få all lufta ut av kjølesystemet. Oljen til turboen kommer fra ca rett over det hullet du lurte på i blokka rett nedenfor vannrøret som kommer fra vannpumpa (det blå).

Hmm, hva kan være grunnen til att han har gjort sånn med den vanntingen da?, så ut som det var lagd 2 nippler på røret igår når jeg var nede å kikket..

Kan man se der olja kommer ut til turboen på det bilde jeg lagg ut?

Sorry for att jeg er litt blond på akkurat detta :)

Wakdar
25/05/11, 18:42
Ikke vet jeg. Du kan jo spørre han du kjøpte motoren av. :P Mulig han har brukt det til vannkjølinga til turboen da..
Nei, man kan ikke se hvor oljehullet som turboen skal ha olje fra på bildet ditt.

turbostian
25/05/11, 19:34
oljetur skall være rett bak di 2 rørene som kommer ut fra oljefilterholderen... er en banjo såm står det orginalt med rør opp til turbo. må av med det øverste røret for og komme til den :)

turbostian
25/05/11, 19:35
btw. biltema oljefilter en NO NO NO. er såpass billig for orgnalfilter =)

Andreas750
25/05/11, 19:40
Takker for svar igjen:)
Skal se på bilen på fredag.. så kommer nok med flere spørsmål i løpet av helgen:P
Er vel ikke så stor forskjell på oljefilter?:)

Andreas750
28/05/11, 00:50
Da har jeg vært å sett på bilen..
jeg hadde en slange med en sånnen tupp på:
http://img807.imageshack.us/img807/3162/dsc00145x.jpg
Er det mye trykk nedi her?, må den sitte skikkelig godt fast eller "renner" det bare ut av slangen å nedi blokka?

boman
28/05/11, 00:55
Det "renner" bare ut, men hvis jeg husker rett så er den skrudd opp i turboen med 2 bolter og isåfall så forsvinner den ingen vei ;)

Sollien
28/05/11, 04:42
Takker for svar igjen:)
Skal se på bilen på fredag.. så kommer nok med flere spørsmål i løpet av helgen:P
Er vel ikke så stor forskjell på oljefilter?:)

Filter og olje er greit å ha kvalitet på;)

Andreas750
28/05/11, 11:36
Det "renner" bare ut, men hvis jeg husker rett så er den skrudd opp i turboen med 2 bolter og isåfall så forsvinner den ingen vei ;)

Men må det være helt tett rundt den?, det bør vel kanskje det:P, skjønner ikke helt hvordan han har fått den pluggen tett før..
Skjønte ikke helt hva du mente med att den er skrudd opp i turboen:P

Ola Moen
29/05/11, 02:24
Den du viser fram der, er no hjemmemekk. det er bare den nedre delen av oljereturrøret.
Standard er det et rør hele veien fra turbo'n og ned i blokka. om du ser under på Turboen, så er det et firantet hull 1,0x1,0 cm og 2 stk skruehøl på hver side til M8 bolter. Det er flens på det røret som skal skrus fast under turboen. Den har trykksmøring fra toppen, og oljen renner bare ned i blokka igjen. ikke bruk noe slange eller rør som er noe særlig mindre enn 18-20 mm. dette for å unngå at trykket i blokka hindrer olja i å renne rett ned. Det som da oftest skjer, er at oljen ta letteste vei ut.... igjennom tettinger og ut i eksos'n, eller inn mot kompressorhuset. eksossida pleier å få gjennomgå først i allefall.

Dette er kun ment som tips, for det er så satans kjedelig å kjøre i filler dyre ting pga bagateller som kunne vært unngått om en visste om de litt før.:) Lykke til:)

Ola Moen
29/05/11, 02:27
Men må det være helt tett rundt den?, det bør vel kanskje det:P, skjønner ikke helt hvordan han har fått den pluggen tett før..
Skjønte ikke helt hva du mente med att den er skrudd opp i turboen:P


Gjør det rent for fett og olje. Bruk litt Tec7 rundt gummiringen når du monterer den i blokka. IKKE ha Tec7 eller andre tettningsmidler lenger ned så det havner i motoren. og bruk heller ikke på turboen. hverken over eller under.