PDA

Vis full versjon : Bytte reg reim - må vibrasjonsdemper av?



Tore
23/05/11, 20:18
Driver å bytter reg reim på bilen. Vadis sier ikke noe om at vibrasjonsdemperen (reimhjulet på veiva) må av, men jeg klarer ikke å få av reima med denne på. Har tatt av blekkstykket under reima og slikt, men det stikker fram en "dutt" under registerreimhjulet på veiva som går nesten frem til vibrasjonsdemperen slik at jeg ikke klarer å få av reima... Noen gode råd, siden jeg ikke har mothold til å ta av vibrasjonsdemperen... Haster... skrur snart sammen igjen skiten...

julen
23/05/11, 21:00
skal være muli å få den både av å på fordi om den "knotten" er dær. har fått det til hver gang:) men det er litt knot. reima går akkurat forby hvis du vrir den litt. som sagt knot.

Tore
23/05/11, 21:10
betyr det at reima tåler litt og det bare er å knote og presse?

Tore
23/05/11, 21:41
Pokker heller - jeg setter alt sammen nå og tar kvelden. Kanskje en ide å ta av motorfeste under reg.reima der? Eller er det helt unødvendig?

Får prøve igjen en dag med mer arbeidslyst...

850GLTsilver
24/05/11, 05:04
Slett ikke nødvendig å ta av noe motorfeste nei. Og ikke blir det bedre heller.
Har du tatt av det lille dekselet i underkant som er festet med to små bolter?

Tore
24/05/11, 06:37
Ja, varmeskjoldet til vibrasjonsdemperen var tatt av, men fortsatt for trangt til at jeg fikk av registerreima.

Se bilde:
http://www.forumbilder.se/images/c54201173309A7c25.jpg
På bilde har jeg markert tre punkter:
1: Den såkalte "dutten" som er hovedproblemet. Denne stikker ut bak vibrasjonsdemperen og gjør det utrolig trangt å få ut register-reima.
2: Det er også trangt mellom vibrasjonsdemperen og motorfestet, slik at det blir vanskelig å komme til å vri reima forbi punkt 1.
3: Bakre dekselet til registerreima går nesten inntil vibrasjonsdemperen slik at det også her er trangt.

Turte ikke prøve så "hardt" siden ny reim skal inn samme vei og jeg var avhengig av at bilen skulle kunne være på veien igjen i dag, så jeg valgte sålangt å bare remontere alt sammen.

Tips på hvordan dette enklest løses ønskes. Har ikke verktøy for å løsne vibrasjonsdemperen.

Tore
24/05/11, 06:40
I denne beskrivelsen skal vibrasjonsdemperen av:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8928

Mens i denne nevnes det ikke noe om at vibrasjonsdemperen skal av:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8929

ola normann
24/05/11, 07:05
Jeg endte med å ta av reimhjulet, turte ikke å misshandle reimen gjennom åpningen.

Tore
24/05/11, 07:27
Jeg endte med å ta av reimhjulet, turte ikke å misshandle reimen gjennom åpningen.

Noen enkel beskrivelse på hvordan du tok av reimhjulet? Eller hadde du tilgang til riktig spesialverktøy?

ola normann
24/05/11, 08:37
Vi lagde et spesialverktøy der og da.
Et langt flattjern + et kort, disse skrus sammen slik at du får en "y". Bor hull i enden av flattjernene slik at "verktøyet" kan skrus fast på 2 av de fire små skruene på reimhjulet (med den store mutteren tilgjengelig "inni" y'en)
Løsne den store mutteren mens man holder igjen med verktøyet.

Vi fikk problemer med gjengene på ett av de små hullene når vi skulle montere igjen pga. styrepinnen hadde glidd ut (men bare man er våken, så er ikke det noe problem)

Edit:

I prinsippet en slik (men av en eller annen grunn så ble ikke våres så fin :) )

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2647.jpg

Tore
24/05/11, 08:59
Takker; samme verktøyet som de har laget i haynes-manualen:
http://desmond.yfrog.com/Himg142/scaled.php?tn=0&server=142&filename=vvttimimgprocedure002ps9.jpg&xsize=640&ysize=640

Fikk tak i denne (http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Mothold-kamakseldrev/)på biltema i går:
http://www.biltema.no/ProductImages/19/medium/19-1308_m.jpg
Men tappene går ikke inn i hullene på reimskiva. Kanskje en ide å file av tappene og borre på hull slik at jeg kan bolte den fast i reimskiva?

Hva med eventuelt å bruke en slik slagnøkkel for reimskiver: (http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Slagnokkel-for-remskiver/)
http://www.biltema.no/ProductImages/19/medium/19-1399_m.jpg

Ser for meg at denne lett vil kunne slå opp mutteren i senter, men får selvsagt ikke holde igjen så jeg får strammet sentermutteren med 180NM som man skal, dog er kanskje ikke det så nøye; den ramler vel ikke av lell?

Ser også på andre forum at mange har hatt hell med å lure av reima, men jeg er litt usikker på hvor mye bøy, tøy og vridning man kan utsette reima for uten at man påvirker levetiden på denne?

Kunne også benyttet anledningen til å kjøpt en god muttertrekker, men tviler på at kompressoren min er i stand til å levere nok til at jeg kan benytte det...

Er det normale gjenger på den sentermutteren eller er det links?

Tore
24/05/11, 09:05
Mon tro hvor mye Volvo skal ha for 9995433
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2648.jpg

Edit: 301 kr inkl mva i følge Kverneland Bil i Trondheim :D BESTILT!

ola normann
24/05/11, 09:16
Men egentlig skjønner jeg ikke hvordan man klarer å få av reimen uten å ta av reimhjulet.

Tror nesten det må være noen forskjeller mellom årstall og motor modeller.

hgnubel
24/05/11, 09:19
Har ikke noe å bidra med, men kan benytte anledningen til å spørre og grave :)

I Haynes manualen, nevnes ting som er annerledes på AWD-biler i det hele tatt, eller er det bare ignorert at de finnes? 95% av bilene er vel samme, så blir vel til at jeg handler en sånn en av dagene uansett...

Tore
24/05/11, 09:23
Har ikke noe å bidra med, men kan benytte anledningen til å spørre og grave :)

I Haynes manualen, nevnes ting som er annerledes på AWD-biler i det hele tatt, eller er det bare ignorert at de finnes? 95% av bilene er vel samme, så blir vel til at jeg handler en sånn en av dagene uansett...

Jeg kan vel ikke akkurat klage på at folk spør og graver; til det sitter jeg vel selv veldig godt plantet i et glasshus :eek:
Haynesmanualen ignorer AWDens eksistens. Men er kjekk å ha likevel, da det meste er likt. Dog er også VADIS snadder.

ola normann
24/05/11, 10:20
Men jeg vet i alle fall at i 850 boka til haynes så sto det at reimhjulet måtte av men i x70 boka til haynes sto det ingenting om det. Det sto heller ingenting om det i vadis på bilen min.

Men jeg er sikker på at det ikke hadde vært mulig å få av reimen uten.

Tore
24/05/11, 10:24
I v70-haynes boka mi står det at reimhjulet må av, mens VADIS sier ikke noe om det når jeg sjekker for min bil.

Har uansett bestilt 9995433 til 301 kr hos volvo nå; regner med at det blir som en lek å prøve igjen når riktig verktøy er på plass.

Robert H.
24/05/11, 12:10
Når C. Erstad skiftet på min ble den reimskiven demontert.
De 4 små boltene må ut, og mutteren ble tatt av med muttertrekker.
Det ble ikke brukt noe spesialverktøy i det hele tatt.
Var heller ikke nødvendig å demontere motorfestet på siden der.
Måtte riktignok løfte motoren litt for å få ut vannpumpen da det ikke gikk uten, men motorfestet satt på.

Tore
24/05/11, 12:51
Når C. Erstad skiftet på min ble den reimskiven demontert.
De 4 små boltene må ut, og mutteren ble tatt av med muttertrekker.
Det ble ikke brukt noe spesialverktøy i det hele tatt.
Var heller ikke nødvendig å demontere motorfestet på siden der.
Måtte riktignok løfte motoren litt for å få ut vannpumpen da det ikke gikk uten, men motorfestet satt på.

Muttertrekker er kjekt om man har nok luft; jeg har bare en liten kompressor i garasjen, 50 liter 8bar og 2-3hk motor. Tviler på at den drar sterk nok muttertrekker så da får jeg holde meg til utstyr for håndkraft og da må jeg ha et mothold.

Det med motorfeste var bare en ide jeg fikk for å slippe å demontere remskiven, at det skulle bli bedre fomleplass.

Men nå har jeg bestilt korrekt mothold fra volvo så da regner jeg med at dette skal bli kanon :)

konso
24/05/11, 20:55
8 bar skal holde lenge det hvis du har en bra muttertrekker. De beste 1/2" trekkerne løsner jo med nærmere 1000Nm i dag.

850freak
28/05/11, 00:43
Det er lettere å låse kam dreva enn reimhjulet.
du løsner mutteren før du tar av reima og før du løsner strammeren.

og skal du ha det på igjenn. så sett på reima først. du kan låse veiva i bakant av motoren med en 3/8 forlenger.

Tore
28/05/11, 08:07
Er det ikke litt risky å låse kamdrevene for så å slite med mutteren på veiva? All kraft man påtvinger veivmutteren må taes opp i form av strekk av reg.reima, og om denne glipper er man i gang med mer fanteri...?

Uansett. Nå er Volvos 9995433 låsenøkkel i hus så regner med at dette skal gå greit når jeg prøver neste gang... om en stund...

850freak
28/05/11, 10:14
Er det ikke litt risky å låse kamdrevene for så å slite med mutteren på veiva? All kraft man påtvinger veivmutteren må taes opp i form av strekk av reg.reima, og om denne glipper er man i gang med mer fanteri...?

Uansett. Nå er Volvos 9995433 låsenøkkel i hus så regner med at dette skal gå greit når jeg prøver neste gang... om en stund...

så lenge det ikke er flenger i reima eller at det har ryki noen tenner på reima så
er det ikke noe risky i det, skal mye til for at du klarer å strekke reima sånn sett.
Har gjort det en del ganger og har gått bra vær gang det. Mutteren sitter ikke sveisa fast akkurat :)

Og har du mista noen tenner på reima så har den uansett kammet over.

Ja orginal verktøy er best sånn sett men har man ikke så har man ikke :)

julen
28/05/11, 11:52
jeg bytta reim senest i går igjen. som sagt tidligre er veldi trangt å få den forby den "klompen" men det går fint hvis han vrir reima på høykant å smetter den forby:)

850freak
28/05/11, 12:23
Ja er med på den, har både sett og hørt andre har gjort det, og som du sier
julen så bytta jo du i går så da må det jo gå :)
Men jeg hadde nok valgt å ta av hjulet, lettere og du ungår å få drit på reima,
tenker da på evnt. olje klin osv.

hgnubel
17/06/11, 13:09
Jeg kan vel ikke akkurat klage på at folk spør og graver; til det sitter jeg vel selv veldig godt plantet i et glasshus :eek:
Haynesmanualen ignorer AWDens eksistens. Men er kjekk å ha likevel, da det meste er likt. Dog er også VADIS snadder.

Fikk meg V70-boken her om dagen, og oppdaget noe artig i går: se på V70en avbildet på side 0-3 eller hva det var... en av de aller første sidene ihvertfall. Godt mulig det er gammelt nytt, men det er en R AWD :)