PDA

Vis full versjon : Får ikke start på bilen, bensinrele vibrerer [HASTER]



ØysteinG
23/05/11, 19:19
Hei.

Har en 90modell 740 med LH2.4 som er bygd opp med 300hk oppsettet, men nå når jeg skulle prøve og starte den så starter ikke pumpa å dysene åpner ikke. Releet står bare og vibrerer/lager ulyd. Har kjøpt nytt relee, men er samme ulyden og vibreringa der uansett. Pumpa starter og dysene åpner vist jeg tyv kobler dem. Har prøvd og bytte til org. bensinhjerne og tennigshjerne, og feilsøkt gjennom ledningsnett, men er samme feilen med releet.
noen som har en ide hva som kan være feil??

Mvh. Øystein

AndreasO
24/05/11, 08:20
Feilsøkte igår på kontakta til bensinhjerne å alle som skal til hovedrele går dit, byner gå tom for ideer nå.
Noen som vet hvilke stikk som skal til hva og hvilken strøm styrke som skal være der hovedrele skal sitte?

kimove
24/05/11, 08:41
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=335165#post335165

Se her :)

AndreasO
24/05/11, 09:19
Men merkelig at pumpa starter og sånn når en tjuvkobler den:-o
Men Derfor det hadde vært kjekt og vite om det skal noen til jord der releet sitter

Tore
24/05/11, 09:31
Høres jo definitivt ut til at det er noe med styringen av bensinrele å gjøre. Har du målt spenningen mellom styrepinnene på selve releet? Kan være dårlig kontakt noe sted slik at spenningen har droppet for mye til den når releet.

AndreasO
24/05/11, 10:57
Konstanten har 13v, men på de andre stikka så er det Maks 2 volt når vi kinner bilen. Vet ikke om det er rikti eller om det skal være mer der?

Tore
24/05/11, 12:54
Måler du med joringa på releet eller jorder du måleinstrumentet mot chassis? Det riktige blir å måle mot jord på releet, hvis ikke detekterer du ikke dårlig kontakt på jord-siden.

2 volt ut skyldes som du sier tidligerer at releet vibrerer. Det er fordi kontakten åpner/lukker hele tiden og at instrumentet viser en midlere verdi.

ØysteinG
25/05/11, 22:11
Hvilken blir jord på releet? Ut til pumpa?

Vi har jo 6 pins relee med 2 som er styrestrøm, 1 konstant, 1 til dyser, 1 til pumpe og den siste gikk vel tilbake til styrings boksen. Hvilken er den rette å måle på ut fra styrestrømmen?

Vi får tvangskjørt alle tingene vis man lasker over manuelt, så problemet ligger vel ikke der?

Noen som har en Volvo med F motor med et hvitt bensinpumpe/Dyse/lambdasonde relee som kunne målt hvor store strømmer som kommer inn på det fra styrestrømm under kjinning?
De 2 øverst til venstre om jeg ikke husker feil jeg skulle målt på. Vi målte rundt 2 på begge.

På forhånd, Takk!

eab
25/05/11, 22:43
Går startmotoren som normalt? Min bil har oppført seg slik da den hadde dårlig jordforbindelse mellom blokk og batteri/chassi.

Enkel måte å "sjekke" dette på er å hekte en startkabel mellom minus på batteri og blokk, evt. chassi.

Frydenberg
25/05/11, 23:08
min hadde noen slike syndromer da jeg starta den første gang etter at jeg hade chipa den, da lå det en deilkode i systemet på at hjernen ikke hadde kontakt med dysene.

ØysteinG
25/05/11, 23:21
Har prøvd å jorde den litt her og der med startkabler, men virker ikke som det hjelper. Desverre.


Kom opp feilkode om dysene? Hva var feil? Vi har prøvd å få opp koder, men den sier bare at motor går og at alt er ok :p

Soulair
26/05/11, 07:19
Hei.

Har en 90modell 740 med LH2.4 som er bygd opp med 300hk oppsettet, men nå når jeg skulle prøve og starte den så starter ikke pumpa å dysene åpner ikke. Releet står bare og vibrerer/lager ulyd. Har kjøpt nytt relee, men er samme ulyden og vibreringa der uansett. Pumpa starter og dysene åpner vist jeg tyv kobler dem. Har prøvd og bytte til org. bensinhjerne og tennigshjerne, og feilsøkt gjennom ledningsnett, men er samme feilen med releet.
noen som har en ide hva som kan være feil??

Mvh. Øystein

Høres ut som et kortslutta relé. Da kan det bli en sånn stygg "summelyd" i det du setter strøm på det. Har du sjekka at ledningene fra relé til dyser og pumpe ikke er i kontakt med karosseri/jord?

AndreasO
26/05/11, 12:35
Rele er helt nytt.
Men merkelig at det fungerer når vi lasker over ledningene.
Men når vi tar multimetere å tar den ene pinnen til jord å den andre pinnen til instikke til pumpa så slår det ut på jord,men er vel slik det skal være?

Uberhenrik
26/05/11, 13:13
Høres ut som sprukkene loddinger i rele'et
Prøv å gå over alle loddinger med en loddebolt :)
Det er noe av det første jeg har gjort med bilene mine, fordi jeg vet at sprukkene loddinger er et problem på disse bilene.

Er ikke alltid man kan se sprekkene, bare varm opp alle punktene og legg til litt loddetinn, pass på at du ikke lager noen broer :)

Hvis du har kjøpt et "nytt" rele så kan det fort hende at dette har ligget på lager lenge.
Uansett så koster det deg ikkenoe :)

ØysteinG
26/05/11, 15:59
Hmm, får se om jeg gjør det. Står stempel med "2010" på så regner med at det ikke er så gammelt.

Noen som har en F motor som kunne målt styrestrøm?

vassengen
26/05/11, 18:43
240 ledningsnett ell?
isåfall er rød konstantstrøm, de 2 orange tenningsstrøm mens blå/grønn og gul/svart blir jorda av hjernen.

gul/rød går til sikring og så videre til bensinpumpe.. sikker på at du har koblet denne riktig?

AndreasO
26/05/11, 22:14
240 ledningsnett ell?
isåfall er rød konstantstrøm, de 2 orange tenningsstrøm mens blå/grønn og gul/svart blir jorda av hjernen.

gul/rød går til sikring og så videre til bensinpumpe.. sikker på at du har koblet denne riktig?

Det er ikke byttet ledningsnett.

marius
26/05/11, 22:18
har du prøvd å bytte hjerne?

AndreasO
27/05/11, 11:44
har du prøvd å bytte hjerne?

Har prøvd bytte hjerne ja

Uberhenrik
27/05/11, 11:54
Hmm, får se om jeg gjør det. Står stempel med "2010" på så regner med at det ikke er så gammelt.

Noen som har en F motor som kunne målt styrestrøm?

Evt test det i en annen bil, og test et annet rele i din bil :)

AndreasO
27/05/11, 16:59
Evt test det i en annen bil, og test et annet rele i din bil :)

Har prøvd 3forskjellige releer :)

ØysteinG
27/05/11, 18:41
Har testa forskjellige releer og et nytt ett. Ingen som kan måle hva styrestrømmen er? :p

Tore
27/05/11, 19:46
Du sier bilen når når du kobler deg forbi releet? Er det noe som kutter bensinreleet dersom billen velter, trykket blir høyt eller at motoren ikke går? Kan være noe med logikken som får releet til å legge ut drifta av pumpa?

ØysteinG
28/05/11, 17:13
Hmm, du sier noe der, men det er vel styrestrømmen som er feil da?
Skulle visst hvor mange volt det skulle være på styrestrømmen ..

ØysteinG
30/05/11, 17:01
Ingen som veit hvor mye volt styrestrøm skal ligge på fra LH2.4?

AndreasO
31/05/11, 10:23
noen som hadde hatt lyst til og målt hvor det er strøm og hvor mye det skal være der relee skal sitte? :)

ØysteinG
06/06/11, 17:35
Rele feilen er opprettet.

850GLTsilver
06/06/11, 21:50
For å ta pinnene på ECU som er innblandet så er det disse:

Pinne 17 skal måle Ca 0V når pumpa skal gå. (Gul/Svart ledning) Går til releets pinne 2
Pinne 9 skal måle 12V (Blå/Gul ledning)
Pinne 21 skal måle Ca 0C (Rød ledning) går til pinne 4 på releet. (Tipper problemet er her)

På bensinpumpereleets pinne 3 skal det være 12V (Brun ledning fra sikring #1)
Det er ingen av ledningene på releet som skal til jord (alle styringer er fra ECU)

Releet er et dobbeltrele hvor spolen på pinnene 4 og 3 aktiveres først (gir da spenning til LMM etc) Deretter skal spenningen på pinne 2 gå ned mot 0V mens pinne 6 skal ha 12V (Som kommer fra at releets første trinn har koblet inn. )

Du får sjekke om du har stabil 12V på den blå/gule ledningen først.
Feilen kan se ut til å sitte i ECUen din. Evt. i trykkbryteren for turboen.

850GLTsilver
06/06/11, 21:52
Rele feilen er opprettet.


OK?

Noe mot å fortelle almuen hva problemet var?:)

ØysteinG
07/06/11, 14:40
Jeg hadde flyttet LMM fra venstre til høyre side så da brukte jeg bare et multimeter for å sjekke hvilke ledninger som gikk over til kontakta på andre siden. dermed kappa jeg bare der, men den ene brune ledningen gikk til jord og var jord for en del andre ting :P