Vis full versjon : 3,2v lysdioder på 12v, formotstand?
hei, har satt i gang med å fjerne lykteviskerne på bilen min, skal sette inn en diode i hvert hull. det som er, er at dioden er på 3,2v og jeg skal koble den rett på bilens 12v anlegg. så da er spørsmålet, noen som kan regne ut hvilken motstand (ohm) og hvordan jeg kobler de i forhold til diodene? evt tegne et kobl.skjema på paint? :P går selv 2 året på elektro men kommer likevel ikke frem til noe, virker som den erfaringa jeg har innen elektro nå bare gjør det værre :P
Da må du første vite effekten eller ohm'en på dioden.
Men husk at en bil sjelden er 12v, heller 13,8.
850GLTsilver
24/05/11, 05:19
Formotstander til lysdioder beregnes ut fra hvilken strøm som skal kjøres gjennom de, og jeg setter opp en liten tabell her: (Jeg har satt opp med standardverdier)
Strøm.....Formotstand
10mA .....1000 Ohm.
20mA.......470 Ohm
30mA........330 Ohm
Her holder det fint med kullskiktmotstand på 0,6W Hyllevare hos ELFA og slike.
For lysdioder med større effekter (1W og oppover) så benyttes som regel en konstantstrømsregulator foran. Men om man vil prøve, så har vi tabellen for 1-3W her:
1W. 33 ohm (Effektmotstand på minst 3W)
2W. 12O hm (Effektmotstand på minst 6W)
3W. 9,1 Ohm (Effektmotstand på minst 9W)
Formotstander til lysdioder beregnes ut fra hvilken strøm som skal kjøres gjennom de, og jeg setter opp en liten tabell her: (Jeg har satt opp med standardverdier)
Strøm.....Formotstand
10mA .....1000 Ohm.
20mA.......470 Ohm
30mA........330 Ohm
Her holder det fint med kullskiktmotstand på 0,6W Hyllevare hos ELFA og slike.
For lysdioder med større effekter (1W og oppover) så benyttes som regel en konstantstrømsregulator foran. Men om man vil prøve, så har vi tabellen for 1-3W her:
1W. 33 ohm (Effektmotstand på minst 3W)
2W. 12O hm (Effektmotstand på minst 6W)
3W. 9,1 Ohm (Effektmotstand på minst 9W)
så de standaradene er utifra 12v? lysdioda var på 20mA så da skal jeg kun lodde inn en motsand på 470 ohm i serie med hver diode? :)
yay, så det nå, fant en genial app på android markedet, elektrodroid :D men om det var slik at spenningen egentlig var på 13,8 så skulle jeg bruke en motstand et sted mellom 510 og 560, men har 1,8 volt så mye å si på lysdioda? er det ikke at levetiden blir litt kortere og at den lyser bittelit sterkere, mener å huske fra vg1 at en diode ikke bran rett over før den var oppe i 30v :L
850GLTsilver
24/05/11, 11:25
Sjelden noe særlig å la det gå mere enn 30mA gjennom ei lysdiode.
20mA gir nær makslys for de fleste (Med mindre det er oppgitt annet) Og med 10mA så er det mere enn nok lys til eksempelsvis instrumentbelysningen i brytere og slikt.
Med 1,8V mere over motstanden ved 20mA, så øker strømmen til Ca 23mA Helt greit innenfor hva den "tåler" lyser kun litt mere.
Sjelden noe særlig å la det gå mere enn 30mA gjennom ei lysdiode.
20mA gir nær makslys for de fleste (Med mindre det er oppgitt annet) Og med 10mA så er det mere enn nok lys til eksempelsvis instrumentbelysningen i brytere og slikt.
Med 1,8V mere over motstanden ved 20mA, så øker strømmen til Ca 23mA Helt greit innenfor hva den "tåler" lyser kun litt mere.
så en motstand mellom 470 og 500 Ohm er midt i blinken?
850GLTsilver
25/05/11, 07:43
Stemmer det.
Og siden 470 Ohm er en standardverdi i den såkalte E12-serien, så er den veldig lett tilgjengelig. Selv bruker jeg 1000 Ohm på diodene i belysningen i bryterne mine, men da har jeg såkalte "high intensity" dioder også da. (ekte sådanne) Er ofte greit å teste litt på benken før man går på alle steder man ønsker slikt.
Stemmer det.
Og siden 470 Ohm er en standardverdi i den såkalte E12-serien, så er den veldig lett tilgjengelig. Selv bruker jeg 1000 Ohm på diodene i belysningen i bryterne mine, men da har jeg såkalte "high intensity" dioder også da. (ekte sådanne) Er ofte greit å teste litt på benken før man går på alle steder man ønsker slikt.
var akkurat å henta meg et par små blå med fargekode gul lilla brun på skolen så nå er det snart hjem å lodde :)
850GLTsilver
25/05/11, 08:49
Gul = 4
Lilla =7
Brun = X10
Totalt: 470 Ohm ja :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.