PDA

Vis full versjon : Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R



Sider : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Truckdriver
05/08/12, 14:00
Nå begir jeg meg ut på noe jeg ikke er så god på igjen, men jeg har begynt å prøve lese kompressorkart i det siste :P
Med utgangspungt i bremsepapirene dine så tror jeg GTX3071 kan være ett bedre valg enn GTX3076 for din motor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/381.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/382.jpg
Ifølge kompressorkartet så kommer du med nåværende kurve vedlig nært surge grensen på GTX3076, mens du kommer mer mot midten av kartet med GTX3071.
Du ser også på kartet at GTX kompressorene har vesentlig høyere kapasitet enn GT kompressorene. Rundt surge grensen så er det ikke så stor forskjell fra GT til GTX på det trykket du kjører, men mot choke grensen er det vesentlig mer å gå på med GTX kompressorene.
GTX3071 vil du kanskje klare spinne igang for fult en plass rett over 3000rpm.
Edit:
Jeg kom til å glemme at papairene dine viser vel effekt på nav og ikke motor :p Da blir det litt annerledes.

Zeeker
05/08/12, 21:34
Jeg skal i hvertfall ikke si noe da jeg ikke kan å lese sånne kart :/ hehe

Effekten min er målt på hjula ja :)

Zeeker
06/08/12, 23:06
Noen som vet hvor jeg kan få tak i den proppen som skal sitter bakerst på luftinga på kassa?
Jeg hadde ett rør der før men har finni ut at det var en dårlig løsning også har noen fortalt meg at der skal det sitte en propp (med hull i?)
Det må finnes ett sted en får kjøpt dette sikkert.
Prøver å finne noe på nett men det er vist ikke lett. Ikke kjenner jeg noen Bmw-fantaster som sikkert hadde visst det

Jeg får evt stikke innom en bmw forhandler ($$$) og høre. De har aldri vært noen serviceminded når jeg har vært innom før så frister ikke å stikke dit :/

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/484.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/485.jpg

Frigstad Racing
07/08/12, 06:43
GS Bildeler ? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zeeker
07/08/12, 07:27
GS Bildeler ? :)


De tenkte jeg ikke på faktisk. Hehe
Har sendt de mail nå :)

Batland
07/08/12, 20:56
Skal du ha en ny turbo, så ville jeg gått for en comp ct3, den spooler greit, og leverer mye power. helt ok pris er det og.
Jeg ville ikke sin noe mer i bremsepapirtråden eller din tråd, men nå er det på tide og følgende er ikke for å angripe deg, men påpeke sannheten om resultatet, så ikke ta dette personlig, ok?

Jeg har aldri noengang sett ett så elendig resultat fra noen turbo som det papirene dine viser. Det er ikke postet noen kommentarer og problemer eller andre grove feil som er påpekt av KRB eller andre så derfor må dette resultatet være den sterkeste advarsel mot Compturbo som man kan finne.

Andre her inne har kjøpt stadig mindre Compturboer for å få de til å spoole tilfredsstillende og man finner svært lite relevant turboinfo på Comp. sine sider også. :( Det er ett dårlig tegn da fabrikanter gjerne skryter av det som er bra og er stolt av produktet og vil gjerne vise det frem.

Garrett og Turbonetics har lagt ut massevis av info slik at man kan gjøre sine valgt på ett godt grunnlag og ikke bare selgeren sin vurdering.

I intervallet 3500 - 6000 o/min så har Zeeker hele 25% mer effekt enn deg. Det tilsvarer forskjellen mellom en B19 og en B25!

Batland
07/08/12, 21:04
Nå begir jeg meg ut på noe jeg ikke er så god på igjen, men jeg har begynt å prøve lese kompressorkart i det siste :P
Med utgangspungt i bremsepapirene dine så tror jeg GTX3071 kan være ett bedre valg enn GTX3076 for din motor.
Slik jeg ser det passer GT30 turbinhjulet godt sammen med alle 71 mm kompressorhjul. GT3071R og GTX3071R er derfor gode turboer.
Slik jeg ser det er GARRETT enig for de har nå tatt frem en ny turbo som kombinerer GT35 turbinhjulet med X76 kompressorhjulet. GTX3576R er derfor også en god turbo.
Dette avslører da at Garrett selv ikke synes at GT3076 er en god kombo. Det har vist seg i praksis også fordi GT30 turbinhjulet rett og slett er for lite til ett 76 mm stort kompressorhjul

Tor24
09/08/12, 17:37
Ja så mye utgjør ett godt turbovalg.
GARRETT GT3071R er ingen billig turbo, men den leverer resultater deretter.
Du har glimrende resultat med nesten 250 hk v/ 3500 o/min og 325 hk v/ 4000 o/min.

Denne "trenden" med at Precision ikke leverer noe særlig før man nærmer seg 5000 o/min begynner å bli avslørende.


Jeg ville ikke sin noe mer i bremsepapirtråden eller din tråd, men nå er det på tide og følgende er ikke for å angripe deg, men påpeke sannheten om resultatet, så ikke ta dette personlig, ok?

Jeg har aldri noengang sett ett så elendig resultat fra noen turbo som det papirene dine viser. Det er ikke postet noen kommentarer og problemer eller andre grove feil som er påpekt av KRB eller andre så derfor må dette resultatet være den sterkeste advarsel mot Compturbo som man kan finne.

Andre her inne har kjøpt stadig mindre Compturboer for å få de til å spoole tilfredsstillende og man finner svært lite relevant turboinfo på Comp. sine sider også. :( Det er ett dårlig tegn da fabrikanter gjerne skryter av det som er bra og er stolt av produktet og vil gjerne vise det frem.

Garrett og Turbonetics har lagt ut massevis av info slik at man kan gjøre sine valgt på ett godt grunnlag og ikke bare selgeren sin vurdering.

I intervallet 3500 - 6000 o/min så har Zeeker hele 25% mer effekt enn deg. Det tilsvarer forskjellen mellom en B19 og en B25!

Ja ja ja, jeg vet ikke om jeg skal le eller grine her og jeg beklager hvis jeg grenser til litt OT i tråden din Bjørn Stian, men føler kansje det er lurt å si noe så folk ikke blir forvirra eller tar helt av her. Mr. Batland, jeg skjønner at du har god greie på turbo. En ting er jeg enig med deg i og det er at Garret lager fantastiske turboer, men det er de ikke alene om. Jeg tviler sterkt på at Precision hadde solgt så mye som en eneste turbo hvis det var tilfelle at det ikke skjedde stort før over 5000. Videre så tror jeg ikke Sverre Isaksen hadde benyttet en billet comp turbo i sin bil om den var så dårlig som du antyder. Jeg syntes det er en dårlig trend hos alle som selger motordeler/trimmer at de skal rakke ned på andre og andres produkter. Jeg snur i døra når noen forteller meg det og jeg vil kjøpe et produkt. Vel, over til sammenligningen du gjør mellom motoren til Zeeker og Smokemaker. Jeg skal forklare ganske enkelt og uten å gå inn på detajerte teorier, hva det er som lager effekten i en turbo. Som Mr. Batland fremstiller turboen så virker det nesten som om den er en egen motor. Vel sånn er det jo som de fleste vet, ikke tilfelle. Det som skaper energi til turboen er gasshastighet, mengde og temperatur. Videre er det noen faktorer som bremser turboen, nemlig baktrykk og varmetap. En stor turbin krever mye avgass før den virker, mens en mindre krever mindre. Mengden avgass og energi til turboen blir bestemt av hvor mye luft man klarer å stappe inn i sylinderene og hvor effektiv forbrenningen er. Dette gjøres ved å øke trykket og luftmengden inn, altså ved hjelp av overlading, endre topplokk, kammer, justeringer, slagvolum osv osv. Ser man på Bjørn Stian sin motor så skal man ikke ta fra det faktum at Ola har gjort en veldig bra topp til det oppsettet og da er vi over på mitt hovedpoeng: Motorens yteevne, momentkurve og effekt bestemmes fullt igjennom av at den er gjennomtenkt fra A til Å og ikke alene av turbovalget.

Batland
09/08/12, 21:39
Moderatorene må gjerne slette det som er upassende.

Jeg mener at jeg har noenlunde oversikt over turboene på performance markedet, men antagelsen om at jeg selger Garrett /Turbonetics er 100% feil.

Det eneste jeg gjør er å informere om at man finner turboer med gode egenskaper fra disse to fabrikantene og at dette vanligvis fører til gode og holdbare resultater.

Kurvene til Smokemaker er beskrevet som 1,5 og 1,75 BAR ladetrykk. Ett blikk viser 0, jeg presiserer 0!, effektøkning mellom 1000 og 5600 o/min. - og så kommer det ett lite dytt fra 5600 - 6000 o/min.

Her ser man hvordan det skal være når ladetrykket økes, hele kurven løftes og man kjenner at det skyver bedre fra 4000 o/min og hele veien ut.
Gjett om det er GARRETT turbo da?? ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/800.jpg

smokemaker
09/08/12, 21:46
Moderatorene må gjerne slette det som er upassende.

Jeg mener at jeg har noenlunde oversikt over turboene på performance markedet, men antagelsen om at jeg selger Garrett /Turbonetics er 100% feil.

Det eneste jeg gjør er å informere om at man finner turboer med gode egenskaper fra disse to fabrikantene og at dette vanligvis fører til gode og holdbare resultater.

Kurvene til Smokemaker er beskrevet som 1,5 og 1,75 BAR ladetrykk. Ett blikk viser 0, jeg presiserer 0!, effektøkning mellom 1000 og 5600 o/min. - og så kommer det ett lite dytt fra 5600 - 6000 o/min.

Her ser man hvordan det skal være når ladetrykket økes, hele kurven løftes og man kjenner at det skyver bedre fra 4000 o/min og hele veien ut.
Gjett om det er GARRETT turbo da?? ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/800.jpg


Men nå går du jo rett innpå det med turbo igjen da, ikke at jeg har noe mer peiling til å uttale meg for mye, men det er som Tor24 sier, at det er så mange kriterier for å få en presis og riktig stigende kurve. Selvfølgelig har turbovalget meget mye og si, men forskjell på "god" og "dårlig" turbo er veldig relativt, da det er motorspecs som skal faktisk drive den.

Tor24
09/08/12, 21:53
Ok da er jeg 100% feil informert her inne fra flere hold at du selger turboer så da beklager jeg det og sletter den delen av innlegget over, men jeg ser jo at du fortsetter med å vise fram et eksempel fra en helt annen motor. Selv om det er en Garret så er det jo et helt annet motorbygg enn Smokemaker og kjenner jeg Jon Helge rett så er denne motoren gjennomtenkt og det var hele poenget mitt. Skal det bevises at en garret er bedre enn feks en precision, turbonetics eller comp så må det være på samme oppsett og i samme benk.

Jeg vil virkelig se at det er 25% effektforskjell mellom Garret og comp. Tipper det er en del innen racingmiljøet i verden som ville sperre opp øya da og bytte inn føneren sin ;)

Og en ting til, Batland. Hvis du syntes jeg skriver noe som er upassende så syntes jeg du skal gå litt i deg selv. Dette er ikke første tråden du kritiserer andres motorbygg her inne og at de har valgt feil turboer eller gjort feil ditt og datt. Du hadde fått mye mer kreditt hos meg om du hadde gitt folk gode råd i stedebfor kritikk og "hva var det jeg sa utspillene dine" som blant annet i denne tråden til Bjørn Stian. Mange her inne har lagt mye tid, arbeid og penger i å lage en motor de er fornøyd med. Kanskje ting kunne vært bedre hos noen, men tross alt kjøregleden som teller. Jeg mener det må være rom for å rose mer enn å rise.

Batland
09/08/12, 21:54
Men nå går du jo rett innpå det med turbo igjen da, ikke at jeg har noe mer peiling til å uttale meg for mye, men det er som Tor24 sier, at det er så mange kriterier for å få en presis og riktig stigende kurve. Selvfølgelig har turbovalget meget mye og si, men forskjell på god og dårlig turbo er veldig relativt, da det er motorspecs som skal faktisk drive den.
Enig i den, men hva skal man si er galt med oppsettet ditt da?
Om jeg har forstått rett så har KRB levert turboen og mappet motoren. Påpekte ikke han det samme som jeg og evt. foreslo forbedringer til deg?
Ut i fra bremsepapirene så klarer jo ikke oppsettet ditt å øke ladetrykket fra 1,5 - 1,75 BAR før 5600 o/min og det synes jeg er urimelig sent.
Jeg ser ikke at dette kan skyldes på T5 kammen. (selv med portet 405 topp. ;) ) og da gjenstår mapping og turbo som de mest sannsynlige kildene.
Har vi tro på at feilmapping har skylden? Nei, så hva nå?

Batland
09/08/12, 22:04
Ok da er jeg 100% feil informert her inne fra flere hold at du selger turboer så da beklager jeg det og sletter den delen av innlegget over, men jeg ser jo at du fortsetter med å vise fram et eksempel fra en helt annen motor. Selv om det er en Garret så er det jo et helt annet motorbygg enn Smokemaker og kjenner jeg Jon Helge rett så er denne motoren gjennomtenkt og det var hele poenget mitt. Skal det bevises at en garret er bedre enn feks en precision, turbonetics eller comp så må det være på samme oppsett og i samme benk.
Jeg vil virkelig se at det er 25% effektforskjell mellom Garret og comp. Tipper det er en del innen racingmiljøet i verden som ville sperre opp øya da og bytte inn føneren sin ;)
Det er du da. Flott at du retter opp.

Vi har forskjellig vinkling. Det er ingen tvil om at det finnes mange gode turboer fra mange forskjellige merker på markedet.
Det jeg har valgt å gjøre er å fokusere på de resultatene kundene får i praksis. Folk flest er ikke spesielt interessert i selve turboen og må da stole på selgeren. Hvis da noen stadig for gode resultater med noen turbomerker og stadig merkelige resultater med andre turbomerker, så er det noen som stadig treffer bedre med turbospec. enn andre.

For en som ikke har spesielt stor turbointeresse så kan det være greit å kjøpe seg en turbo som faktisk passer til det motorspec. som han har, ikke sant?

Hvis man ser til motorsport så ser man hvilke merker som brukes og som står på vinnerbilene.

Hvis du ikke leser det som postes eller ikke forstår det jeg skriver så hjelper det ikke å forsøke å formidle noe.
Jeg har aldri påstått eller ment at compturbo konsekvent gir 25% mindre effekt enn GARRETT sine turboer.
Det er imidletid ett uangripelig faktum at Zeeker sin motor har 25% høyere effekt i det nevnte invervallet enn det smokemaker har og det var dette jeg påpekte. (De som får sett disse to bilene på samme bane samtidig vil få se hva jeg mener.)
På turbomotorer så bestemmer ladetrykket mesteparten og dette avslører derfor hvor lite ladetrykk smokemaker har på alle turtall under 5000 o/min.
Han sier også at han ikke merker noe til ketchup turbolag, noe som fullt forståelig siden turboen ikke kan levere ladetrykk. I praksis kjører han da sugemotor på nesten alle motorturtall.

Frigstad Racing
09/08/12, 23:07
Comp Turbo er bra turboer, bare se hvor mange som bruker det i bilene sine på f.eks Gatebil :)
Er veldig fornøyd med den jeg har nå, lader 0,5 bar på ca 2700rpm og har max ladetrykk før jeg er på 3500rpm.
Hadde en annen Comp Turbo før, som var alt for stor, da kom ikke trykket før 4000rpm nesten..
Hvis turboen er riktig dimensjonert i forhold til motoroppsettet ditt, tror jeg du vil bli fornøyd med en Comp turbo :)

Tor24
10/08/12, 09:39
Enig i den, men hva skal man si er galt med oppsettet ditt da?
Om jeg har forstått rett så har KRB levert turboen og mappet motoren. Påpekte ikke han det samme som jeg og evt. foreslo forbedringer til deg?
Ut i fra bremsepapirene så klarer jo ikke oppsettet ditt å øke ladetrykket fra 1,5 - 1,75 BAR før 5600 o/min og det synes jeg er urimelig sent.
Jeg ser ikke at dette kan skyldes på T5 kammen. (selv med portet 405 topp. ;) ) og da gjenstår mapping og turbo som de mest sannsynlige kildene.
Har vi tro på at feilmapping har skylden? Nei, så hva nå?

Er det egentlig så mye galt med en motor som yter 440hk? Jeg syntes det blir vinklet feil, ja den kan yte mer, men se på det som en utfordring og ikke et problem. En på forumet her inne bremset 613hk og fin momentkurve med 531 topp og 2.3 liter bunn, altså omtrent samme utgangspumkt som smokemaker, men riktig nok på E85 da. Dette var da også samme turbo. Forskjellen er hvordan motoren er bygd opp og hva som er inni og hvordan det er tenkt, og vet mye om den motoren siden han kjøpte toppen av meg.

buster83
10/08/12, 12:03
og pikken min er større enn pikken din.... :p

Skjer det noe her a bjørn stian? eller er alt oppe og går? :)

Batland
10/08/12, 12:20
Comp Turbo er bra turboer, bare se hvor mange som bruker det i bilene sine på f.eks Gatebil :)
Er veldig fornøyd med den jeg har nå, lader 0,5 bar på ca 2700rpm og har max ladetrykk før jeg er på 3500rpm.
Hadde en annen Comp Turbo før, som var alt for stor, da kom ikke trykket før 4000rpm nesten..
Hvis turboen er riktig dimensjonert i forhold til motoroppsettet ditt, tror jeg du vil bli fornøyd med en Comp turbo :)
Den é go´. Slikt er kjekt å høre for det sier seg selv hva du da mener om at man ikke får fullt ladetrykk før 5600 o/min.
Hvorfor kjøpte du for stor turbo i første omgang? Ble selgeren feilinformert eller?
Det du mener er vel:"En slik Compturbo som jeg har" og så legger du ut nøyaktige spec. slik at andre kan kopiere turbovalget ditt. ;)

Tor24
10/08/12, 13:05
og pikken min er større enn pikken din.... :p


Du må jommen ha en stor pikk ;) hahaha

buster83
10/08/12, 13:46
må ha bæretillatelse, da fastlegen min anså det som et slagvåpen.... haha... :p

Frigstad Racing
10/08/12, 15:55
Den for store Turboen ble bestilt alt for tidlig og motorplanene ble etterhvert forandret, men turboen ble allikevel brukt.

Det jeg mener er bare at nå som jeg har "riktig" turbo til min motor, er jeg veldig fornøyd. Spec ligger på førstesiden i prosjekttråden min der all info om bilen samles :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
10/08/12, 16:53
Den for store Turboen ble bestilt alt for tidlig og motorplanene ble etterhvert forandret, men turboen ble allikevel brukt.

Det jeg mener er bare at nå som jeg har "riktig" turbo til min motor, er jeg veldig fornøyd. Spec ligger på førstesiden i prosjekttråden min der all info om bilen samles :)
Det er plausibel forklaring ja.

Synes at oppsettet ditt ser veldig bra ut og Comp. sin 53/56 turbo er helt sikkert meget lik den mer enn alminnelig gode GARRETT T04E trim 50 og Turbonetics E50 / TN400. ;)

Glimrende måte å orgianisere prosjekttråden sin på forresten. :cool:
Forfriskende ærlighet innledningsvis også.

smokemaker
10/08/12, 19:00
Enig i den, men hva skal man si er galt med oppsettet ditt da?
Om jeg har forstått rett så har KRB levert turboen og mappet motoren. Påpekte ikke han det samme som jeg og evt. foreslo forbedringer til deg?
Ut i fra bremsepapirene så klarer jo ikke oppsettet ditt å øke ladetrykket fra 1,5 - 1,75 BAR før 5600 o/min og det synes jeg er urimelig sent.
Jeg ser ikke at dette kan skyldes på T5 kammen. (selv med portet 405 topp. ;) ) og da gjenstår mapping og turbo som de mest sannsynlige kildene.
Har vi tro på at feilmapping har skylden? Nei, så hva nå?

Jeg har bare et svar på det. og det er at jeg tenkte et steg frem med den turboen, så oppgradering blir tatt etterhvert som lommeboka kommer til hjelp, og da blir nok den turboen velegnet. Og Jeg gir en lang * i om kurva er ditt og datt, bilen funker som f, og går upåklagelig bra, så hvorfor bry seg så mye om tall og tegninger ? ? Man bygger, finner feil, oppgraderer, justerer. Etter hvert sitt bruk, og sine erfaringer. Ferdig med det.

Batland
10/08/12, 19:34
Jeg har bare et svar på det. og det er at jeg tenkte et steg frem med den turboen, så oppgradering blir tatt etterhvert som lommeboka kommer til hjelp, og da blir nok den turboen velegnet. Og Jeg gir en lang * i om kurva er ditt og datt, bilen funker som f, og går upåklagelig bra, så hvorfor bry seg så mye om tall og tegninger ? ? Man bygger, finner feil, oppgraderer, justerer. Etter hvert sitt bruk, og sine erfaringer. Ferdig med det.
Flott. Lykke til videre. :)

buster83
10/08/12, 20:12
Jeg har bare et svar på det. og det er at jeg tenkte et steg frem med den turboen, så oppgradering blir tatt etterhvert som lommeboka kommer til hjelp, og da blir nok den turboen velegnet. Og Jeg gir en lang * i om kurva er ditt og datt, bilen funker som f, og går upåklagelig bra, så hvorfor bry seg så mye om tall og tegninger ? ? Man bygger, finner feil, oppgraderer, justerer. Etter hvert sitt bruk, og sine erfaringer. Ferdig med det.

Godt sagt :)

Jonas Soldal
10/08/12, 20:40
Lurer litt på hvordan det går med bilen din jeg Zeeker? Ble litt mye OT i tråden din nå :/

buster83
10/08/12, 20:44
tror det er 945'n hans som får litt kjærlighet om dagen. :)

Jonas Soldal
10/08/12, 20:47
Må til det også ja :P Brukisene trenger pleie de også ;)

Zeeker
11/08/12, 10:43
Lurer litt på hvordan det går med bilen din jeg Zeeker? Ble litt mye OT i tråden din nå :/

Hehe. Det kan du lure på :D

Jeg sitter her å ler og homrer litt :D Selv om det er litt OT så er det god OT.
Det kommer frem litt synspunkter både for & imot, og så lenge det er informativt for flere så lar jeg det ligge jeg :D

Angående 242 så står den på stedet hvil. Alt funker smooth bortsett fra den pakningen på turboen.
Skjønner ikke helt greia med den lenger. Når jeg finner et ledig hull i timeplanen neste uke så skal jeg prøve å lage meg en flens i vanlig 8mm stål eller noe sånt. Bare for å ha prøvd det å.
For det er litt rart at den lekker og samtidig veldig rart at den var tett og fin ett par dager med kjøring når jeg hadde på litt pakningsguffe på begge sider av pakningen før jeg satte den på.
Så det kan på en måte ikke være turboen som lekker heller. Jeg har også litt vondt for å tro at olje som damper ved litt god temp kommer ut mellom eksoshus og center-delen på turboen :/
Jeg får prøve igjen litt til uka :D Nå har 945'n min fått litt TLC med ny M90 å greier så nå er det snart så den klarer seg litt selv igjen :)

242'n er veldig revansjelysten på tur til skogen da den ikke har fått vist seg fra sin beste side der enda.

Batland
11/08/12, 11:50
Hehe. Det kan du lure på :D

Jeg sitter her å ler og homrer litt :D Selv om det er litt OT så er det god OT.
Det kommer frem litt synspunkter både for & imot, og så lenge det er informativt for flere så lar jeg det ligge jeg :D

Hehe, da svarer på ett OT spørsmål til. ;)

Er det egentlig så mye galt med en motor som yter 440hk?
Det er det drivverket som avgjør fordi maks hk tallet er uløselig knyttet til ETT bestemt turtall.
Hvis man har 440 hk på 5700 o/min. og 50 hk på alle andre turtall så går bare bilen godt når turtelleren viser 5700 o/min.
Man er da 100% avhengig av at man har ett drivverk som holder motoren stabilt på det turtallet hvor maks effekt avgis. Scooter mopeder har dette så her er maks effekt tallet avgjørende for aks og toppfart.
Hvis man har en manuell gearkasse så vil i praksis ikke ha mulighet til å holde motoren på 5700 o/min i mer enn maks. 0,2 sek av gangen. Man kjører da i timesvis med full gass med 50 hk og når man endelig har klart å snegle seg opp mot 5700 o/min så akser bilen til 6000 o/min, så bytter man gear, turtallet reduseres og da må man kjøre videre med 50 hk.


Zeeker derimot, han har alltid tilgang til minst 340 hk bare turtelleren viser 4500 o/min. eller mer. Å holde turtallet mellom 4500 o/min og 7000 o/min kan man klare med en manuell gearkasse. (Selv om ett register som strekker seg fra 3900 - 7100 er ønskelig fordi det blir enklere å kjøre.) Maks hk tallet, 357,4 hk v/ 6000 o/min) har som vanlig INGEN praktisk betydning fordi turtelleren raser fort fordi dette turtallet.
Det er GJENNOMSNITTSEFFEKTEN som er avgjørende og her ligge Zeeker bra an!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2503.jpg

Tor24
11/08/12, 19:33
Hehe, da svarer på ett OT spørsmål til. ;)

Det er det drivverket som avgjør fordi maks hk tallet er uløselig knyttet til ETT bestemt turtall.
Hvis man har 440 hk på 5700 o/min. og 50 hk på alle andre turtall så går bare bilen godt når turtelleren viser 5700 o/min.
Man er da 100% avhengig av at man har ett drivverk som holder motoren stabilt på det turtallet hvor maks effekt avgis. Scooter mopeder har dette så her er maks effekt tallet avgjørende for aks og toppfart.
Hvis man har en manuell gearkasse så vil i praksis ikke ha mulighet til å holde motoren på 5700 o/min i mer enn maks. 0,2 sek av gangen. Man kjører da i timesvis med full gass med 50 hk og når man endelig har klart å snegle seg opp mot 5700 o/min så akser bilen til 6000 o/min, så bytter man gear, turtallet reduseres og da må man kjøre videre med 50 hk.


Zeeker derimot, han har alltid tilgang til minst 340 hk bare turtelleren viser 4500 o/min. eller mer. Å holde turtallet mellom 4500 o/min og 7000 o/min kan man klare med en manuell gearkasse. (Selv om ett register som strekker seg fra 3900 - 7100 er ønskelig fordi det blir enklere å kjøre.) Maks hk tallet, 357,4 hk v/ 6000 o/min) har som vanlig INGEN praktisk betydning fordi turtelleren raser fort fordi dette turtallet.
Det er GJENNOMSNITTSEFFEKTEN som er avgjørende og her ligge Zeeker bra an!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2503.jpg

Ja dette er jeg helt enig med deg i, men det var heller ikke poenget med spørsmålet mitt. Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om. Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet ;). I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil. Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der :)

smokemaker
11/08/12, 19:56
Ja dette er jeg helt enig med deg i, men det var heller ikke poenget med spørsmålet mitt. Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om. Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet ;). I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil. Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der :)

Enig her, alle opplevelser er individuelle. Min motor fungerer som en slapp strikkmotor opp til skikkelig trykk kommer, og det er ikke optimalt for mitt bruk da den skal brukes mest sidelengs. Og det irriterer meg mye, men er min egen feil, for jeg hadde ment å forbedre etterhvert, så bare å kommentere benkepappira, til all gleden med bygget blir borte :) Men det hjelper ikke. Motoren blir nok tatt opp og fiksa på, etterhvert som forståelsen for funksjoner kommer, Og en hyggelig person kommer med en stor bunke med høvdinger..

Tor24
11/08/12, 20:25
Enig her, alle opplevelser er individuelle. Min motor fungerer som en slapp strikkmotor opp til skikkelig trykk kommer, og det er ikke optimalt for mitt bruk da den skal brukes mest sidelengs. Og det irriterer meg mye, men er min egen feil, for jeg hadde ment å forbedre etterhvert, så bare å kommentere benkepappira, til all gleden med bygget blir borte :) Men det hjelper ikke. Motoren blir nok tatt opp og fiksa på, etterhvert som forståelsen for funksjoner kommer, Og en hyggelig person kommer med en stor bunke med høvdinger..

Neida det trenger ikke koste en haug med høvdinger som mange tror :) Stå på Smokis og bare å spørre om sysnpunkter og råd. Ikke at jeg er noen guru, men har da litt peil...

Batland
11/08/12, 21:00
Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om.
Det er jo akkurat dette jeg er så totalt uenig i. Maks effekt tallet er en bedriten målestokk for hvordan motoren funker.

Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet ;). I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil.
Det er jeg helt enig i og det er her street legal dragracing kommer inn i bildet. Her får man ett resultat som er hevet over tvil og diskusjon og når jeg selv har kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT så burde div. B230FT og FK prestere bedre for ikke å snakke om de som er værre trimmet.

Jeg forsøker ikke kritisere smokemaker eller ødelegge opplevelsen for ham eller noen andre. Problemet her var at han anbefalte at Zeeker burde kjøpe samme turbo som han hadde gjort og DET er jeg helt uenig i.
Når det gjelder hvor fornøyd han er så ser vi hva han sier allerede.


Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der :)
Den ser jeg, men det ballet på seg og sporet "ur" som svensken sier.
Takk.

Batland
11/08/12, 21:09
Enig her, alle opplevelser er individuelle. Min motor fungerer som en slapp strikkmotor opp til skikkelig trykk kommer, og det er ikke optimalt for mitt bruk da den skal brukes mest sidelengs. Og det irriterer meg mye, men er min egen feil, for jeg hadde ment å forbedre etterhvert, så bare å kommentere benkepappira, til all gleden med bygget blir borte :) Men det hjelper ikke. Motoren blir nok tatt opp og fiksa på, etterhvert som forståelsen for funksjoner kommer, Og en hyggelig person kommer med en stor bunke med høvdinger..
Sånn er det og jeg drister meg til å nevne Street legal igjen.
Takk for din forfriskende ærlighet. Folk flest tør ikke innrømme at de ikke er fornøyd.

Slik jeg ser det kan man plukke motoren din i deler og vurdere hver enkel del individuelt og konkludere med at ingenting er feil eller galt. Det vil være riktig vurdert også, men en velfungerende motor er ikke en sammensetning av masse gode deler.
Den er en sammensetning av mange gode deler som fungerer godt SAMMEN (som ett fotball lag, ett band e.l.) og da er vi tilbake til start - selve turboen din.
Slik jeg ser det trenger du to ting. En GARRETT GT3071R og en gaffatei rundt kjeven og skallen for å holde haken på plass. Jeg er sikker på at ett slikt enkelt turbobytte vil transformere motoren din og sjokkere deg til hakeslepp.
Jeg velger derfor å holde turboselgeren delansvarlig inntil videre.
Han har erfaring og burde visst bedre.

Man bør kjøpe turbo som man kjøper sko. Man kjøper selvsagt noen sko som passer foten og behovene man har nå og ikke de i neste epoke.
(Hvis man trenger nye joggesko så tenker man ikke at " jeg skal begynne å trene meg opp å gå på tvers over grønnland så jeg kjøper meg noen ekstra store ekspedisjons tur støvler som jeg skal bruke hver dag fra nå og til jeg er tilbake fra ekspedisjonen", ikke sant? )
Dette ER ett GODT råd fordi minst mulig turbo i forhold til behovet gjør gjennomsnittseffekten skikkelig høy og fin i forhold til det uvesentlige maks effekt tallet - og det er dét alt handler om, spesielt for smokemakers. ;)

Zeeker
13/08/12, 19:21
Men hva ble konklusjonen på turbovalg til meg da? hehe
Ikke at jeg skal kjøpe ny akkurat nå, men det er lov å sjekke litt rundt og se på priser :D
Og hva med spec på alt mulig? Ser folk prater på A/R på både kompressor & eksos. Inducer / Exducer. Trim. Kulelager, 360 lager eller hva det heter.
Eller har GT3071 / GT3076 kun et valg og thats it? Og hva med den nye GTX'n?
Evt andre turboen som funker knall :)

Som dere skjønner kan jeg ikke veldig mye om turboer :D Jeg vet de går rundt og lager ett artig overtrykk :D

buster83
13/08/12, 19:57
kan få kjøpe en Garret GT40 av meg... ;) hihi

Zeeker
15/08/12, 02:28
kan få kjøpe en Garret GT40 av meg... ;) hihi

Nu vel.. Hehe
Det blir vel en ny turbo etterhvert. Vet ikke helt når og jeg tror Banditen skal få kjørt seg både i vinter og evt litt neste sesong :)

turb00le
16/08/12, 14:13
GT3071R turboen finnes ikke i så veldig mange varianter.
Det går stort sett på om du vil ha kule eller glidelager, type eksoshus, polert kompressorhus, antisurge eller ikke.

Lerhol
16/08/12, 20:06
Imponert !

Zeeker
16/08/12, 21:53
Imponert !

Hvis det er av bilen så er det jo hyggelig :D Hvis det er av mine tabber så er det ikke fult så bra.. hehe

Frigstad Racing
16/08/12, 22:13
Er imponert over pågangsmot og ikke minst bilen :)
Du har lagt mange timer og mye sjel i denne vogna her. Også som du straffer den, liker :D
Tabber hører med i skruinga, har selv gjort så ufattelig mye dumme ting at det er helt vondt å tenke på.
Men det er sånn vi lærer :)!

Zeeker
16/08/12, 23:29
Er imponert over pågangsmot og ikke minst bilen :)
Du har lagt mange timer og mye sjel i denne vogna her. Også som du straffer den, liker :D
Tabber hører med i skruinga, har selv gjort så ufattelig mye dumme ting at det er helt vondt å tenke på.
Men det er sånn vi lærer :)!


Helt klart at vi lærer av sånne feil.
Og jeg deler gladelig feilene jeg gjør. Om en ikke kan le litt selv så får andre gjøre det. Hihi..

Jeg må vel bare si DITTO om pågangsmot og kjørestil :D

Zeeker
16/08/12, 23:33
Nå har jeg skrudd av flensen for å prøve 1 ting til før jeg evt lager en i vanlig stål
Skal få en kompis til å TIG'e litt på kantene av flensen for å gjøre den litt breiere og gjøre trykket på pakningen større. Håper jeg.
Også blir det å få planet den. Enten i mårra hos han som sveiser eller hos en annen lucky bastard i helga :D Mest sansynlig i helga.
Da blir det å montere denne når jeg kommer hjem før jeg drar på grillfest. Og putte bilen på tralla og pakke 945'n men hjul og annet stæsj.
På søndagen skal bilen få prøvd seg litt igjen :D Stram Wire!

Håper ting går veien :) 242'n har ikke fått luftet seg på leeeenge

Flensen på turboen har store flater rundt hullet
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1244.jpg

Skal få sveist på litt på kantene slik at flensen blir like brei (evt litt breiere) som pakningen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1245.jpg

Nå står den sånn. Igjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1246.jpg

Mr. Nilsen
17/08/12, 03:58
Nå står den sånn. Igjen.


Begynner iallefall og bli dreven på å bytte pakkning på retur'n nå :) hehe

Zeeker
17/08/12, 22:41
Da er flensen sveist og frest. Jeg syns den ble litt grov i overflata, så får høre med gærninga vi skal besøke i mårra om'n svarve over den en tur i en skikkelig fres.
Ellers så tar jeg den med sandpapir og rettekloss :) Det funker knall det å.
Den ble i hvertfall mye bredere og burde ha mere press på pakningen nå.

Takk til Jon for sveisinga :) Gull verdt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1368.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1369.jpg

Før den ble sveist.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1245.jpg

Og etter
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1370.jpg

Zeeker
18/08/12, 22:37
Da er bilen skrudd sammen igjen og en liten testtur er unnagjort.
Hittil ser det ut til at oljereturen er tett :D Så da blir å pakke 945'n med alt jeg klarer av dekk i mårra og reise nedover til Vålerbana i mårra.

Var utom en kompis i stad og glapp clutchen på gårdsplassen hans.. Det som var leit var at det ble tomt for dekk. Jeg fikk da luska meg hjem etterpå :)
Gleder meg til i mårra ja!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1429.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1430.jpg

Zeeker
19/08/12, 06:17
Da er'n "oppe å itte græt"
Stikker å pakker bila med litt stæsj å stikker til Våler for å prøve å bruke opp noen wheels :)
wee.. Hejdå

Zeeker
19/08/12, 07:33
F*** til dritbil... Alt er ferdig pakka. Mangler bare å kjøre den på tralla.
Og nå starter ikke bilen...
Takk for deeeeet

R.G
19/08/12, 08:30
våler? kjøring på bana der i dag?

Agrostar
19/08/12, 08:42
Garantert ein bagatell! Tenk logisk og behald roen.

Holmen2211
19/08/12, 14:10
faen jeg digger bilen din!! Keep on going!!

Frigstad Racing
19/08/12, 17:37
Nå er jeg spent å høre hva som har skjedd her !

kjetil r
19/08/12, 18:23
trur jeg så deg ved vålerbanen i stad. rå bil du har!

Zeeker
19/08/12, 21:04
våler? kjøring på bana der i dag?
Ja. Det var ett alternativ til Power Drift i Bergen tror jeg. De kalte det Våler Motorshow.
Dagens agenda var drifting på bane 3


Garantert ein bagatell! Tenk logisk og behald roen.
Det var en "bagatell" som kunne vært litt dyr.


faen jeg digger bilen din!! Keep on going!!
Jo takk :D Var du på våler i dag?


Nå er jeg spent å høre hva som har skjedd her !
I neste post kommer det. hehe


trur jeg så deg ved vålerbanen i stad. rå bil du har!
Takk for det :)
Det er nok ikke umulig. Dro tralle med 945'n.

Zeeker
19/08/12, 21:13
Dagen starta skikkelig bra.
Fikk stått opp tidlig og var skikkelig klar :)
Jeg kjørte 242'n i går kveld og i dag tidlig ned til der tralla og 945'n sto.
Parkerte skyssen og begynte å pakke.
Når jeg skulle kjøre 242'n på tralla så ville den ikke starte.
Bensinpumpa gikk og gikk. Den skal stoppe etter noe sekunder.
Dro den passe lenge på starteren uten at den ville slå etter engang :(
Tok ut en plugg og den var knusk tørr. Skjønte ingenting da pumpa gikk.
Tenkte da at dyse-releet var mongo eller ikke hadde strøm. Sjekka alle releer og sikringer. Alt funka.
Dro hjem for å hente bærbaren og tok samtidig å fylte opp 2 jerrykanner for å være sikker på at jeg hadde bensin på tanken. Tankmåleren viste halv tank, men den kunne jo ha slått seg vrang.

Da jeg kobler opp pc'n mot sprutet får jeg ikke kontakt i det hele tatt og tenkte: "nå har MS'n tatt kvelden".
Jeg dro hånda under boksen og fikk vann på hånda :(
Av en eller merkelig grunn så har det kommet inn vann over der boksen henger på veggen. Da frykta jeg det værste at boksen hadde kortslutta og såg $$$ løpe lett avgårde.
Tok ut boksen og plukka den opp og fant vann inne i boksen og. Ikke mye, men nok til at det var noen dråper her og der. Ikke vet jeg hvordan det har kommet dit og hva vannet har gjort med boksen.
Fant kompressoren og blåste forsiktig bort alt vannet og satte den sammen og gikk ut i bilen og kobla opp.
Satte på tenninga og kunne med glede høre at bensinpumpa stoppa :)
Fikk også kontakt med Tunerstudio. Da var det en lettet herremann som pakka sammen pc'n og kjørte 242'n på tralla.
Putra ned til Våler og fikk kjørt hele dagen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1485.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1486.jpg

Ola Moen
19/08/12, 21:24
Returen holdt tett også? Godt jeg ikke har det problemet med venn i ECU. min er heldigvis vanntett og forseglet. :)

Zeeker
19/08/12, 21:29
Dro tralla med 945'n i dag.
Nå brukte den 1.3 l/mila. Er helt greit det når tralla veide 1.9T & bilen 2.1T

Hadde også med 7 sett med bakhjul og alt ble brukt opp :D Dette var rett og slett en knall dag :)
Bilen funka og jeg satt å smilte og lå bredt hele dagen.

Jeg har ingen bilder av kjøringa, men håper noen legger ut bilder på FB, så kan jeg legge de ut her.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1488.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1489.jpg

Zeeker
19/08/12, 21:30
Returen holdt tett også? Godt jeg ikke har det problemet med venn i ECU. min er heldigvis vanntett og forseglet. :)

Når jeg sjekka den så var den tørr og fin i hvertfall :D
Glemte å sjekke den litt senere på dagen, hehe.
Eieren var litt ivrig i tjenesten.

Zeeker
19/08/12, 21:50
Bilder tatt av: Andreas Aarud Bårli

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1499.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1500.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1501.jpg

Zeeker
20/08/12, 16:37
Kommer en liten filmsnutt snart :)

Zeeker
20/08/12, 17:47
Fra kjøringa nå i helga


http://www.youtube.com/watch?v=Mhqvise31MY

Frigstad Racing
20/08/12, 19:43
Så gøy ut :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zeeker
20/08/12, 21:37
Så gøy ut :D


Det var knallmorro :D
Bilen funka, været var bra og bare blide folk overalt. Akkurat slik det skal være på treff :D

andersg
20/08/12, 21:52
Godt det løste seg! Vært mye fram og tilbake i huet og rævva om effektkurven din, men å ratte bilen det kan du. :) Ser ut som det funker kung!

Zeeker
20/08/12, 22:03
Godt det løste seg! Vært mye fram og tilbake i huet og rævva om effektkurven din, men å ratte bilen det kan du. :) Ser ut som det funker kung!

Jada. Var litt småsvett ei stund på mårran før jeg fikk start på bilen igjen, og det er aldri bra å skru så tidlig på en søndag. hehe
Bilen funker fint den. Mye mulig den kunne vært mer responsiv, men det tar vi til neste sesong eller noe sånt :) Her tuktes det som tuktes kan.
Jeg merker at det ikke sitter en 13c der :D

buster83
20/08/12, 22:52
artig var det hvertfall! :D

Christian
20/08/12, 22:56
Godt å se bilen virker!!

Zeeker
21/08/12, 11:05
Må ut å jakte etter dekk :/ Lageret er brukt opp

Zeeker
21/08/12, 15:20
Jeg var på dumpster diving i dag :)
Der fant jeg 12 brukbare dekk som skal få bøte med livet. Det var stort sett 15", så jeg får ta en tur ett annet sted å se etter 16" :D
Også er det bare å vrenge av og legge på :D

Buster83 snek seg med på et bilde fra Våler å gitt..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1530.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1531.jpg

12 Dekk baki uten problemer :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1532.jpg

buster83
21/08/12, 17:27
kar'n på bildet er så kjekk at du ikke legger merke til en awsome volvo'n i bakgrunn... det sier litt eller? :p

Zeeker
21/08/12, 19:33
kar'n på bildet er så kjekk at du ikke legger merke til en awsome volvo'n i bakgrunn... det sier litt eller? :p

Hehe :D Helt klart
Også var det vel 945'n du tenkte på?

bakterius
22/08/12, 01:11
Morsomt å se bilen i live igjen. :D

buster83
22/08/12, 05:48
Hehe :D Helt klart
Også var det vel 945'n du tenkte på?

uten tvil.. :p

Zeeker
23/08/12, 15:29
2 Bilder fra kjøringa på Våler Motorshow

En strøken bakskjerm (heldigvis går ikke bilen på bakskjermer) :D
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/558455_434840029891424_241500196_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/484501_433923213316439_1452915222_n.jpg

Zeeker
25/08/12, 19:44
Nå må jeg rett og slett tuppe meg sjøl i ræva å få dratt i verksted og vreng av noe gummi og lagt på "ny".
Har sittet inne å kopt i hele dag. Makan til slask. hehe.
Er skikkelig klar for litt juging på Gardermoen i mårra :D Håper på bra vær og god stemning.

Zeeker
26/08/12, 19:38
Jaja.. Da var den dagen over.
Og bilen er litt lei seg igjen.
Tror det har gått en topppakning til :( Den liker seg ikke og det bobler mye i vannet..
Får ikke tid til å skru på den før onsdag/torsdag så jeg får gruble litt over hva jeg skal gjøre.
Det blir enten å bite i det sure eple og plukke av toppen og sende bort til planing og bruke litt $$$, eller så blir det å la den stå og si som så at nå er det nok denne sesongen.

Takk for praten til alle som var der i dag. Morro å juge litt med andre fra forumet :D

smokemaker
26/08/12, 19:47
Plane topp og få på en stål toppakning? :)

Frigstad Racing
26/08/12, 20:02
Ser den! Må av med toppen min for tredje gang i sommer selv, så vet åssen det er. Men du må bare få røsket den av og få inn bedre pakning :) stå på!


Sent from my iPhone using Tapatalk

J.A.S
26/08/12, 20:10
Koste på deg en athena pakning fra PPF :) eller skjærkant! :p jeg personlig har dårlig erfaring med cometic! Det blir itte tett!

Batland
26/08/12, 21:00
Jaja.. Da var den dagen over.
Og bilen er litt lei seg igjen.
Tror det har gått en toppakning til :( Den liker seg ikke og det bobler mye i vannet.
Skikkelig kjedelig selvsagt, men langt fra overraskende. Nå ser du enda en gang hvorfor enkelte av oss er så sterke tilhengere av lavkomp. når ikke minimalt bensinforbruket på rolig transportkjøring er det som skal prioriteres langt høyere enn alt annet. ;)

Jo høyere man prioriterer performance, pålitelighet og levetid - jo lavere bør kompresjonsforholdet være. :)

Frigstad Racing
26/08/12, 21:00
Skjærekant er helt topp:) el-ring pakning fra Pedersens Racing. 1,5mm tykk, men koster 1800kr da.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ola Moen
26/08/12, 22:19
Tenker nok blokk og topp skulle vært planet skikkelig, og få klemt det sammen med ARP bolter.
"Ein skigard kan ikkje vara evig veit du" ;)

buster83
26/08/12, 22:55
artig ordtak... :P

var artig så lenge det varte da.. :D

howdini
27/08/12, 00:31
Koste på deg en athena pakning fra PPF :) eller skjærkant! :p jeg personlig har dårlig erfaring med cometic! Det blir itte tett!

Og når Zeeker s sin toppknakning holder, hva er da neste som ryker ??? (det eneste som er sikkert er ved neste ras med toppakning som holder, er et mye dyrere ras)

Zeeker
27/08/12, 04:20
Skikkelig kjedelig selvsagt, men langt fra overraskende. Nå ser du enda en gang hvorfor enkelte av oss er så sterke tilhengere av lavkomp. når ikke minimalt bensinforbruket på rolig transportkjøring er det som skal prioriteres langt høyere enn alt annet. ;)

Jo høyere man prioriterer performance, pålitelighet og levetid - jo lavere bør kompresjonsforholdet være. :)

Da må jeg bare nevne igjen at denne motoren har gått atskillelig hardere før dette skjedde nå på gardermoen i går.
Hva som har skjedd vet jeg ikke enda, men det var ikke værre enn at jeg kom meg hjem for egen maskin.

Zeeker
27/08/12, 04:25
Og jeg har fortsatt lyst til å sette sammen motoren på "original" måte. Men vet ikke hva jeg gjør enda. Først må'n se hva som er feil.
Vi får se :) Det er en grunn til at den ryker nå


Og når Zeeker s sin toppknakning holder, hva er da neste som ryker ??? (det eneste som er sikkert er ved neste ras med toppakning som holder, er et mye dyrere ras)

Enig i dette. Det skal kunne gå med vanlig pakning. (skal) hehe

242DL
27/08/12, 05:08
Det var da ikke værst den tok deg hjem til dala..

paal-andre
27/08/12, 07:23
Her har du løsninga vettu ;D
http://www.youtube.com/watch?v=3suQy44G_B0

J.A.S
27/08/12, 08:51
[QUOTE=howdini;636014]Og når Zeeker s sin toppknakning holder, hva er da neste som ryker ??? (det eneste som er sikkert er ved neste ras med toppakning som holder, er et mye dyrere ras)[/

På en motor som er justert i benk av kyndige og man etterpå holder øye med bblamnda , temp målere osv. Skal man vel ikke gå rundt å tenke på hva neste ras kan bli?

gaupe
27/08/12, 08:57
Tenker nok blokk og topp skulle vært planet skikkelig, og få klemt det sammen med ARP bolter.
"Ein skigard kan ikkje vara evig veit du" ;)

Bør vel samtidig tenke på å frese ned pianotråd samtidig?

Zeeker
27/08/12, 09:20
Jeg får se hva jeg gjør. Jeg har ikke undersøkt hva det vil koste å plane toppen, og evt blokka.
Akkurat nå kjenner jeg at shiten kan få stå der for seg selv. Er ikke lysten på å skru eller tenke noe mere på'n :/

Zeeker
27/08/12, 09:32
Og når Zeeker s sin toppknakning holder, hva er da neste som ryker ??? (det eneste som er sikkert er ved neste ras med toppakning som holder, er et mye dyrere ras)



På en motor som er justert i benk av kyndige og man etterpå holder øye med bblamnda , temp målere osv. Skal man vel ikke gå rundt å tenke på hva neste ras kan bli?

Neia, en skal ikke tenke på hva som skal rase neste gang, men det er mange som bruker topppakningen som sikkerhetsventil slik at trykket går ut der i stedet for nedover i blokka og kan ødelegge enda mere. Topppakningen må da byttes uansett hva som skjer.
Nå kan det være at toppen min ble skakk på Rudskogen og holdt akkurat tett på våler men takka for seg på gardermoen i går. Inte vet jag
Toppen ble ikke sjekka/plana etter Rudskogen

buster83
27/08/12, 10:25
nei... selge bila og begynne med tennis....

Zeeker
27/08/12, 10:37
nei... selge bila og begynne med tennis....

Hehe, ja.
Må vel få en racket eller to for bilen :D

buster83
27/08/12, 10:43
eller golf.. så kan vi stå på terrassen at meg og slå nedpå fossum-feltet.. :)

Zeeker
27/08/12, 14:18
Her har du løsninga vettu ;D
http://www.youtube.com/watch?v=3suQy44G_B0

Konge :D Tror jeg prøver en sånn en først

Holck
28/08/12, 19:19
[QUOTE=howdini;636014]Og når Zeeker s sin toppknakning holder, hva er da neste som ryker ??? (det eneste som er sikkert er ved neste ras med toppakning som holder, er et mye dyrere ras)[/

På en motor som er justert i benk av kyndige og man etterpå holder øye med bblamnda , temp målere osv. Skal man vel ikke gå rundt å tenke på hva neste ras kan bli?

Er bare en ting som er garantert når det gjelder motorer med sånne effekter som denne, de vil gå istykker! Hvor lang tid det tar er det selvfølgelig mange faktorer som spiller inn, Zeekers kjørestil gjør levetiden betraktlig kortere ihvertfall:cool:.
Så igjennom hele tråden nå Zeeker, veldig bra:D

Riff
28/08/12, 20:16
Kan få 3 racketer med meg :P

En møter på noen motbakker av og til. Men ting ordner seg over tid.
Liker godt denne bilen. Kjedelig at det skal bli sånn kluss, men blir nok bra til slutt :D

J.A.S
29/08/12, 19:30
fant ett bilde ta deg å meg ! hehe :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2238.jpg

buster83
29/08/12, 19:35
nice bilde :)

buster83
29/08/12, 19:57
Zeeker: du kan jo være med meg å sette i motor i den oransje mens du er i 'tenkeboxen* da :D

Zeeker
29/08/12, 19:59
fant ett bilde ta deg å meg ! hehe :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2238.jpg

Hehe.. men det bilde der setter jo bare bilen din i godt lys, og ikke min. hehehe
Pokker ta at den ikke funka, for jeg hadde lett liggi rett bak/forran deg og kjørt twin til vi hadde blitt svartflagga herifra til Namsos
Men nice bilde ja :D

Zeeker
29/08/12, 20:17
Zeeker: du kan jo være med meg å sette i motor i den oransje mens du er i 'tenkeboxen* da :D

Det kan jeg :D
Men ikke før neste uke :(
Skal prøve meg på en sånn styggedom som heter fotballcup i helga, også driver jeg å sveiser ett hull på kadett'n til Scar_te nå :/

buster83
30/08/12, 14:15
fotball?? er jo værre enn religion det... fa'li saka...
men du vet hvor kjapp jeg er, så skjer ikke noe denne uka... ;)

Frigstad Racing
31/08/12, 06:40
Blir det noe mer kjøring på deg i år eller? :) hva er planen?

Zeeker
31/08/12, 09:53
Blir det noe mer kjøring på deg i år eller? :) hva er planen?

Håper det blir mere kjøring. Må i hvertfall prøve på det :) Er i litt bedre humør nå enn på mandag, hehe.
Har vært litt opptatt denne uka så bilen står urørt, men må vel klare å skru av toppen og sjekke litt på mandan/tirsdag.
Da blir det å levere den til planing og håper jeg får skrudd den sammen igjen i slutten av neste uke.

Har ikke kjøpt noen frakkingpakning. Det ble en El-Ring pakning. Også kjøper jeg unbrako 12.9 bolter. (Og borrer opp ene hullet i toppen til olje)

Så hvis alt går sånn jeg vil og ingen andre ting skjer som koster fresk så blir det kjøring i kontrollerte former med ett stort forbruk av dekk den 15. sept. :D

Det er i hvertfall planen

buster83
31/08/12, 11:47
det er på dokka eller?

Zeeker
31/08/12, 13:40
det er på dokka eller?

Stemmer :)

buster83
31/08/12, 14:03
:) Da er det bare å glede seg.. og krysse fingra... hvor skal du plane toppen forresten? østlandske?

Zeeker
02/09/12, 16:58
:) Da er det bare å glede seg.. og krysse fingra... hvor skal du plane toppen forresten? østlandske?

Enten der eller hos en utti skauen som har fres :D hehe
Er en Scar_te kjenner som driver på hjemme.

R-israelsen
03/09/12, 11:39
Spottet deg for et par helger siden hvis det er du som kjører den lilla stasjonsvogna :- ) Lå bak deg i dala med en blå blodsenka 2førr :- )

Zeeker
03/09/12, 11:47
Spottet deg for et par helger siden hvis det er du som kjører den lilla stasjonsvogna :- ) Lå bak deg i dala med en blå blodsenka 2førr :- )

Kjører lilla 945 ja :)
Det er bare å huje hvis du ser jeg står en plass. hehe
Bare artig å treffe på andre fra forumet :)

buster83
03/09/12, 12:15
er du ikke på jobb a gutt?

Være med å kjøre ett lass med deler nedpå bcb en dag denne uka? :)

Zeeker
03/09/12, 12:19
er du ikke på jobb a gutt?

Være med å kjøre ett lass med deler nedpå bcb en dag denne uka? :)

Det må vi få til :)
Går natta denni uka jeg

Zeeker
03/09/12, 19:34
Hehe.
Må flire litt av meg selv. Jeg har fått bekreftet at jeg har "kjekt å ha" syndromet.
Jeg ville ikke ta bilde av hylla mi på lageret for det blir litt drøyt.
Det hele startet med at jeg skal hente litt mere deler hos Buster83 i løpet av noen dager og tenkte en liten tanke for meg selv "at nå må Zeeker rydde litt hvis han skal ha plass til det nye".
Så jeg stakk i verkstedet i dag for å rydde i stedet for å skru av toppen på 242'n.
Fikk tømt hele hylla. Jeg bar alt ut på gardplassen for å kunne sortere og legge alt jeg skulle kaste i en egen haug, så får jeg sortere dette i mårra og kjøre på gjenvinninga.
Hylla mi var heftig full + at all gulvplass forran hylla var full.
Jeg var kjempefornøyd før jeg begynte å legge til "på plass". hehe
Etter en time eller noe sånt begynte jeg å bli ferdig og innså at jeg egentlig bare hadde båret alt ut, for så å bære det inn igjen og finni en ny plass i hylla... Og litt på gulvet.
Det ble riktignok en liten haug som jeg skal kaste, men det var liksom ingenting i forhold til hva jeg hadde inne.
Så det blir vel å stable i høyden forran hylla mi igjen. For jeg kan jo ikke kaste noe mere.
Det er jo kjekt å ha :D

Jonas Soldal
03/09/12, 19:46
Tror nok ikke du er helt aleine om å ha det syndromet Zeeker. Kjekt å ha :p

Christian
03/09/12, 21:59
Jeg kaster ikke bort en eneste fis, bare slipper'n på flaske og legger'n på is. :)

Jan-Einar Jenssen
03/09/12, 23:45
haha, fint vi er flere som lider av samme sykdommen :p

"kaste? njææææ, er jo sikkert kjekkt å ha. kan jo risikere å plutselig få bruk for det en eller anna gang, nei legger det tilbake jeg" :D

kermitt
03/09/12, 23:52
Like greit å spare det! Siste året har jeg brukt 8000kr på å kjøpe deler jeg har kasta uka før :p

Zeeker
04/09/12, 17:51
Enda godt vi er flere. hehe :D
Bilskruing er det værre med om dagen men må få tatt meg selv i nakken nå.
Er bare 1.5 uke til det er kjøring igjen.

dalsinje
04/09/12, 22:29
ser eg ikkje er aleine om det probelmet kjekt og ha:) hehe

Ola Moen
04/09/12, 22:32
Kjekt å ha altfor mye... ikke alltid.. mangler masse plass her jeg nå.. :/

buster83
05/09/12, 07:59
ditto... skulle bare hatt 100 - 150 kvm til med plass... er det for mye å be om?

Nå er jeg litt frekk og sender alt jeg ikke trenger ned til Zeeker da... så er ikke rart han sliter med plassen... :p

dalsinje
05/09/12, 22:12
plass blir det aldri nok av... har nesten 300 kvm garasje men skulle gjerne hatt de dobbelte:P

Zeeker
06/09/12, 21:15
plass blir det aldri nok av... har nesten 300 kvm garasje men skulle gjerne hatt de dobbelte:P

Det må være smooth :D

dalsinje
06/09/12, 22:06
Det må være smooth :D

har egentlig berre 150 kvm nå og 150 med lagerplass... men skal nok lage alt om til garasje/lager med tida... men er fortsatt for liten plass med 3-4 biler + alt annet

Frigstad Racing
07/09/12, 09:00
Blir aldri nok plass! Men åssen går det med redskapen Bjørn? Hva er status? :)

Zeeker
07/09/12, 13:19
Jeg kunne sagt at det går i gleden, men jeg er heller oppgitt over bilen. hehe.
Men toppen kom av i går :D
Mr. Nilsen og Buster83 stakk innom og da tok det ikke lange tia med litt juging før toppen var av.

Jeg er ikke helt sikker på topppakningen. Den har ikke samme tydelige tegn som den forrige men den er ikke helt rund på 4'ern.
Det ble også oppdaget ripe i sylinder 2 som en så vidt kjenner med neggelen.
Jeg vet ikke hvordan en sprekk ser ut jeg. Jo. Jeg skjønner at en sprekk er en sprekk, hehe. men vil man tydelig se en sprekk på baksiden inne i vannkanalen også? Tror ikke min har sprukket. Etter hva jeg kan se da.
Ripa er kanskje 3-4 cm lang og stopper før den når toppen og ikke helt ned mot der stempelet er i bunnen. Så jeg tror det har kommet inn noe via innsuget og lagt seg på den ene stempelringen og blitt med opp en gang og laga ripe og sluppet på tur ned også blitt med ut eksosen.
Det kan virke som at ripa har vært der en stund og kan evt forklare hvorfor kompen på 2'ern er bittelitt dårligere.

Planen videre er å sende toppen på planing.
Også skal jeg nedom BCB etterpå å høre på Copy-studs i stedet for vanlige 12.9 bolter. Det er vel 12.9 men i studs i stedet.
Får jeg en god pris på de så kjøper jeg det i stedet. Da slipper jeg å borre i oljekanalen i toppen og er litt mere servicevennlig senere.

Har fått kjøpt meg 3" Griffin-radiator fra Summit sammen med en annen liten snæcksi sak, men den andre lille biten kan vi ta en annen gang. hehe. Den ligger godt i hylla :)
Skal ta med meg en ny vannslange og stikke innom diverse sjapper rundt her som driver med stål for å høre om de har alurør. Griffin'n har feil Inn/Ut så de passer ikke. Og jeg vil ha det til å passe volvoslanger. Dette også pga service senere.

De som har sprekt blokk før: Hvordan er disse sprekkene? Ligner min ripe på noe sånt?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/498.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/499.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/500.jpg

Nyeste pakning øverst og forrige havari nederst
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/501.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/502.jpg

Godklumpene mine :) hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/503.jpg

Og nå står den sånn
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/504.jpg

Stor eske til "liten" radiator. Er pga inn/ut, men såg litt teit ut. hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/505.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/506.jpg

buster83
07/09/12, 14:09
radiator'n var nice :)

får tro det ikke er sprekk i sylinderveggen da..

Tarell
09/09/12, 22:12
Fram og tilbake er dobbelt så langt ;)

Zeeker
10/09/12, 02:04
Fram og tilbake er dobbelt så langt ;)

Tenkte på? kan hende jeg burde skjønne den, men det er tross alt midt på natta. hehe

R-israelsen
10/09/12, 09:37
SKal siifra neste gang :- ) Lå bak deg et godt stykke, Måtte finne ut hvor du skulle hehe : )

smokemaker
10/09/12, 10:50
Kjøre til helga eller ? :)

Zeeker
10/09/12, 12:31
Kjøre til helga eller ? :)

Svaret er Ja. Hvis jeg får det som jeg vil. hehe
Skal levere toppen i mårra og håper på at han tar den med en gang slik at jeg kan ta den med meg igjen.
Så er det jobbe litt og montere alt igjen på onsdag/torsdag. Testkjøre litt på torsdag og kjøre den på tralla og krabbe seg oppover til Dokka på lørdag :)

Du skal oppover du å eller?

smokemaker
10/09/12, 15:56
Jeg sliter med samma sak, litt riper i blokk, og tullete topp, så får jeg tak i topp, så komme jeg og brenner gummi og motor, og alt som kan brennes. for da er det jo snart vintertid og garasjejobb lell :)

buster83
10/09/12, 17:26
Jeg sliter med samma sak, litt riper i blokk, og tullete topp, så får jeg tak i topp, så komme jeg og brenner gummi og motor, og alt som kan brennes. for da er det jo snart vintertid og garasjejobb lell :)

trenger du bare topp? eller komplett med kam osv?

tror jeg har to liggende. kan få en kjempebillig hvis det hjelper deg til å få kjøre til helga :D

Zeeker
10/09/12, 17:32
Jeg sliter med samma sak, litt riper i blokk, og tullete topp, så får jeg tak i topp, så komme jeg og brenner gummi og motor, og alt som kan brennes. for da er det jo snart vintertid og garasjejobb lell :)

Da er det bare å krysse fingra :D
Toppen min går i fresen i mårra kl 18:00.
242'n skal få kjørt seg på samme måte som den alltid gjør på lørdag. Vi firer ikke på krava til håndtering selv om den "kan" ryke sunt.
Merker jeg at det går til skogen så stopper jeg før totalt havari, men man kan ikke pusekjøre for å spare den. Det holder ikke her i gården :D


Til dere som kan dette med komp og slikt. Hvor mye kan taes av før kompen skyter i været og toppen er ubrukelig?

Zeeker
10/09/12, 17:46
nummererte løftera før de ble tatt ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/760.jpg

Her ligger'n å venter på litt kløing og massasje i mårra
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/761.jpg

Og hvor sotete kan plugga bli før de funker sinnsykt dårlig? Er disse for svarte?
Jeg kjørte med BP6ES før jeg bytte til disse som er BP7ES.
6'er plugga ble veldig hvite på isolatoren noe som visstnok heller ikke var så sunt.
Hva er da best å kjøre med?

Slik ser de ut nå
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/762.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/763.jpg

smokemaker
10/09/12, 19:47
Det gjør ingenting :) Tyder bare på at den ikke er en økonomisk ferie bil, og det er bare bra for det som bor inni motor lell :) Puss pluggen og stapp i ;)

smokemaker
10/09/12, 20:33
trenger du bare topp? eller komplett med kam osv?

tror jeg har to liggende. kan få en kjempebillig hvis det hjelper deg til å få kjøre til helga :D


Takk for tilbud! :) Kjempemessig med hjelp, men fikk tak i en 531 topp, ble dyrt, men får tru det funker :)

Zeeker
10/09/12, 22:33
Takk for tilbud! :) Kjempemessig med hjelp, men fikk tak i en 531 topp, ble dyrt, men får tru det funker :)

Så bra :D
Så da satser du på å komme til Dokka?
Er det flere fra området ditt som skal nedover eller? Vi kan jo lage vårt eget lille Volvo-hjørne :)

Tarell
11/09/12, 08:29
Tenkte på? kan hende jeg burde skjønne den, men det er tross alt midt på natta. hehe

Hehe :)
Var bare en liten (dårlig) spøk.
Skrudd sammen, så frahverandre igjen ;)

Frigstad Racing
11/09/12, 09:08
Hehe ja blir fort sånn at ting må av og på en del ganger før det funker :p
Har lest gjennom hele tråden her nå, anbefales :)

Zeeker
11/09/12, 13:51
Da har han som skulle plane toppen min blitt syk :( Det blir ingen planing i dag.
Så da rusher jeg inn til ett annet motorverksted å og leverer toppen og håper at de rekker å plane den før helga. De hadde litt å gjøre men det er den eneste muligheten jeg har.

buster83
11/09/12, 14:37
ja er ikke det typisk så vet ikke jeg. :( *krysse fingra*

smokemaker
11/09/12, 18:15
kan du komme deg til gol så skal jeg da plane for deg :)

buster83
11/09/12, 19:55
hørte jeg roadtrip? :p

Zeeker
12/09/12, 00:23
hørte jeg roadtrip? :p

Nå har jeg levert den på Østlandske Motorverksted alt :/ Får den igjen sent i mårra eller torsdagen.
Ellers så hadde jeg lett tatt en roadtrip :D Men skal huske det til senere ja :)

Zeeker
12/09/12, 03:51
Hehe ja blir fort sånn at ting må av og på en del ganger før det funker :p
Har lest gjennom hele tråden her nå, anbefales :)

Dessverre må en skru litt. Nå brukes redskapen skikkelig også, så noe skruing blir det uansett etterhvert :)

Ditto ang tråden din :D

Batland
12/09/12, 14:14
Til dere som kan dette med komp og slikt. Hvor mye kan taes av før kompen skyter i været og toppen er ubrukelig?
Kompen er i været fra før. :p , men 530/531 toppene kan planes 3,0 mm og blir "aldri ubrukelig. Det er de udreide stemplene som er problemet, ikke toppen.

Hvis vi for enkelthets skyld sier at forbrenningskammeret er 55 ccm og 10 mm høyt så reduseres volumet med 5,5 ccm pr. 1,0 mm og 2,75 ccm pr. 0,5 mm ikke sant?

Hvis utgangspunktet er 2316 ccm motor og 8,7:1 i kompforhold så blir:
0,5 mm = 8,99:1
1,0 mm = 9,30:1

Zeeker
12/09/12, 14:32
Kompen er i været fra før. :p , men 530/531 toppene kan planes 3,0 mm og blir "aldri ubrukelig. Det er de udreide stemplene som er problemet, ikke toppen.

Hvis vi for enkelthets skyld sier at forbrenningskammeret er 55 ccm og 10 mm høyt så reduseres volumet med 5,5 ccm pr. 1,0 mm og 2,75 ccm pr. 0,5 mm ikke sant?

Hvis utgangspunktet er 2316 ccm motor og 8,7:1 i kompforhold så blir:
0,5 mm = 8,99:1
1,0 mm = 9,30:1

Okey. Men da lærte jeg noe i dag å :D hehe.
Takk for svar

Zeeker
13/09/12, 15:30
Da har jeg vært å hentet toppen min etter planing :)

Den halvmånen på høyre side i bildet er sikkert etter fresen på ett vis. Det er ingenting som lugger der. Glatt å fin som brura sa :D
Toppen var nok ikke veldig skakk. Det ble tatt av 15 hundredeler hvis jeg forsto det som sto på kvitteringa (1.5 / 10mm)
Så da er det vel bare å spise mat som stikke i verkstedet å få på toppen igjen og prøvekjøre litt hvis jeg rekker før jeg må på jobb i natt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/937.jpg

buster83
13/09/12, 15:40
Blir kjøring lørdag da :D

prøvekjør den innom meg da... jeg er på jobb til kl 8 - 9 :/

Zeeker
15/09/12, 02:47
Holy shit.. nå er klokka litt mye.
Har fått satt sammen igjen motor og vært på en liten testtur.
Det endte med at jeg blåste av ett trykkrør som ikke satt skikkelig og fant en lekkasje på olje-turen. (inn på turboen)

Har også en liten eksoslekkasje som jeg ikke klarer å lokallisere også :(
Må av med downpipe i mårra og sette den på på nytt bare for å teste. Hvis det ikke hjelper så er det kobberpakningen som lekker en stand :/
Grunnen til at det sitter kobberpakning der nå er at jeg var helt sikker på at jeg hadde pakninger liggende. Det hadde jeg jo så klart ikke. Så da var det å ringe land og strand for å få tak i det og en kompis hadde liggende en kobberpakning. Så da får jeg spandere på han en ny en.

Ellers virker bilen som den skal. Får ikke testet den skikkelig før jeg får kjørt med skikkelig trykk ei stund.

Så det ble ei lita "to-do" liste i mårra tidlig før jeg får reist på treff :/ Men sånn er det.
Håper på det beste.

Nå er det Natta :)

buster83
15/09/12, 06:43
i mårra tidlig = etterpå?

Sist endret av Zeeker; I dag kl kl. 04.20 +0200 <--- det der er 'i mårra tidlig' :)

Zeeker
15/09/12, 06:57
i mårra tidlig = etterpå?

Sist endret av Zeeker; I dag kl kl. 04.20 +0200 <--- det der er 'i mårra tidlig' :)

...Gjesp.. Akkurat. hehe
Detta var i stad ja. Og nå er det mårran.
Jeg får vel rusle meg i veien å skru litt.
Satser på en fartsfylt dag med mye sluring på bakhjula :D

buster83
15/09/12, 07:38
*krysser fingra* :D

Så får jeg jobbe jeg..... ikke at det blir mye jobbing når man har internett på blanderommet.. :D

Riff
15/09/12, 08:09
Lykke til videre da :D Håper det blir sluring og at bilen holder :D

longnose
15/09/12, 10:31
lykke til !

Zeeker
15/09/12, 19:40
Her ble det kjøring :D Det skal jeg love dere. hehe
Fikk sovi 3 timer i dag tidlig før det var på'n igjen med skruing og er litt hyper nå etter å ha drukket uante mengder med Battery i dag.

Traff også på Myklevik og Smokemaker :) Morro å treffe folk fra forumet. Fikk ikke jugi så mye men det tar vi igjen en annen dag.

Bilen holdt i hele dag.
Knallmorro

Fikk jammen med meg pokaler hjem i dag å :D

2. Plass Breisladden for registrerte bilder
& Best in Show.
Takk til BCB og venner og kjente for all støtte gjennom sommersesongen :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1014.jpg

bakterius
15/09/12, 21:10
Gratulerer masse! Og så bra alt fungerte som det skulle :D

Zeeker
16/09/12, 01:42
Gratulerer masse! Og så bra alt fungerte som det skulle :D

Takk for det :)
Det var morro at alt funka for en gangs skyld. Hehe

Dan Bay-Johansen
16/09/12, 03:42
Morro å høre at redskapen fungerte knirkefritt =)

Må se å komme meg på et eller annet treff snart så jeg kan få sett denne og flere av de andre gromme volvos fra forumet in action !!

rustkongen
16/09/12, 08:10
glemte meg da :P han med kvikk lunsj lua :) helt rått å se på deg kjøre!!! :) så jævla tøft, du lister deg rundt svingene, og sidelengs det får DU til!!
er grommere med vanlige døde som kjører isteden for de som penga tyter ut av øra på!

J.A.S
16/09/12, 08:25
grattis med pokaler da! :) syns litt synd på deg når du dreiv å skrudde tell 4 på natta her! hehe, men du glemte sikkert det når du var på bana ;) skar du kjøre på gardermoen 30. el?

Zeeker
16/09/12, 11:50
glemte meg da :P han med kvikk lunsj lua :) helt rått å se på deg kjøre!!! :) så jævla tøft, du lister deg rundt svingene, og sidelengs det får DU til!!
er grommere med vanlige døde som kjører isteden for de som penga tyter ut av øra på!

Og deg :D Hehe. Var frekt å glemme deg.

Og takk for skryt, hehe. Morro at kjørestilen faller i smak
"Best in show" er nok den jeveste jeg har fått noen gang.
Første gang jeg får pokal for å kjøre villmann, hehe

Zeeker
16/09/12, 11:52
grattis med pokaler da! :) syns litt synd på deg når du dreiv å skrudde tell 4 på natta her! hehe, men du glemte sikkert det når du var på bana ;) skar du kjøre på gardermoen 30. el?

Alt sånt blir glemt så fort en entrer baneanlegget :)
Var litt pessimistisk ei stund på om skyssen ville holde. Den har jo røket sunt nesten hver gang jeg har brukt den i sommer. hehe.
Gardermoen må jeg få til :)

Stian Skyline Knai
16/09/12, 12:49
Fin bil du har der :)
Men åssen er det med registrering å sånt? Ettersom bilen er svensk tenker jeg på. Er det lett å registrere den på norske skilt da?

Zeeker
16/09/12, 13:16
Fin bil du har der :)
Men åssen er det med registrering å sånt? Ettersom bilen er svensk tenker jeg på. Er det lett å registrere den på norske skilt da?

Takk for det :)
Når jeg registrerte min så ringte jeg bare vegvesnet og sa jeg skulle godkjenne en bil inn i landet.
Da kan man registrere den på 2 forskjellige måter. Ene er veteran-godkjenning. Da må bilen være original og slipper en haug med krav. Men da må bilen slik hele tiden da den er registrert inn i landet som det.
Alt 2. er å reg'e den som "vanlig" bil. Da må man få tak i ECE-papirer på bilen fra Volvo. Det er et dokument som forteller hva slags krav til bremser, sæla, lys, støy det var til bilen da den var ny.
Det er dette jeg gjorde ettersom jeg skulle gjøre litt med bilen senere. Det er også lurt å reg'e den som vanlig bil mtp senere salg.
Forsikringsmessig har det ingen betydning hvilken kategori du reg'er den inn som.

Ellers er det vel å med seg tolldokumenter og kvittering på betalt MVA og ett godt humør :)
Hvis kontrollanten er fornøyd og biler går gjennom gjenstår det bare å betale avgifter (rundt 5000,- på veteran). så får'n utlevert skilt og vognkort blir sendt i posten :)
Eneste "dritet" er at det er tollen som skal ha penger for MVA og avgifter, mens det er vegvesnet som kontrollerer og tar betalt for timen.
Så for meg så måtte jeg til Hamar for først betale MVA. du får ikke betalt avgifter før bilen ligger godkjent i systemet til vegvesenet. Så da må du dit å kontrollere. Så måtte jeg betale for timen der, også til Hamar for å betale avgifter.
også ta med papirer derifra igjen å reise til Gjøvik for å hente ut skilt. Tungvint som pokker men sånn er det nå bare.
Det er nok steder der disse "kontorene" ligger litt nærmere enn 45 min mellom. Hehe

Skal du ta inn bil?

Stian Skyline Knai
16/09/12, 15:36
Jeg har kjøpt meg en svensk Volvo 740 fra en svenske som bodde i drøbak, da var den regga på svenskeskilt. Men den er avregga nå, men har tenkt å regge den seinere i tia, men er usikker på om det i det hele tatt går -.- Takker for svar! :)

Mr. Nilsen
16/09/12, 15:48
Jeg har kjøpt meg en svensk Volvo 740 fra en svenske som bodde i drøbak, da var den regga på svenskeskilt. Men den er avregga nå, men har tenkt å regge den seinere i tia, men er usikker på om det i det hele tatt går -.- Takker for svar! :)

Det går fint det. men blir fort veldig veldig dyrt hvis det ikke er veteran enda.

Mr. Nilsen
16/09/12, 18:40
Her står vi å venter på startplata til Lisensbila blir ferdig med sin qualifisering i breisladden :)
Som tok uhyre lang tid! hehe

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1089.jpg

Zeeker var noget rastløs av å vente :) hehe. det var forsåvidt jeg også :)

Myklevik
16/09/12, 22:15
Bra kjørt :) Jeg har nok mye å lære enda hehe, men jævlig artig å prøve å kjøre på bane ;D

Zeeker
16/09/12, 22:43
Bra kjørt :) Jeg har nok mye å lære enda hehe, men jævlig artig å prøve å kjøre på bane ;D

Du får huje neste gang så skal du få tur du å :D
Artig at du tok turen da. Og alle må begynne en stand uansett.
Så ut som at bilen din fungerte greit å, så det er bare å legge seg i hardtrening i vinter :)

Zeeker
16/09/12, 23:03
Noen bilder fra kjøringa på Dokka
Alle rettigheter: Stian Sagstuen - Void Photo

http://ravnan.net/bilder/volvo/volvo-76/vccn/treff/dokka/15.09.12/Void Photo/39299_10151199049410861_414866278_n.jpg

http://ravnan.net/bilder/volvo/volvo-76/vccn/treff/dokka/15.09.12/Void Photo/402621_10151199065665861_745242497_n.jpg

http://ravnan.net/bilder/volvo/volvo-76/vccn/treff/dokka/15.09.12/Void Photo/427826_10151199152040861_1726692984_n.jpg

http://ravnan.net/bilder/volvo/volvo-76/vccn/treff/dokka/15.09.12/Void Photo/534274_10151199049855861_1785592204_n.jpg

http://ravnan.net/bilder/volvo/volvo-76/vccn/treff/dokka/15.09.12/Void Photo/644052_10151199048960861_1056127831_n.jpg

buster83
16/09/12, 23:27
Grattis med pokaler :)

nice bilder da :)

typisk at jeg ikke var med og fikk se... men kanskje neste gang :)

Zeeker
16/09/12, 23:32
Jeg har kjøpt meg en svensk Volvo 740 fra en svenske som bodde i drøbak, da var den regga på svenskeskilt. Men den er avregga nå, men har tenkt å regge den seinere i tia, men er usikker på om det i det hele tatt går -.- Takker for svar! :)

Om den er nyere enn 30 år gammel som kommer det toll-avgifter i tillegg :(
Hvis det finnes enda så er det en kalkulator på www.toll.no der du kan skrive inn fakta om bilen og du vil få en ca-pris på hva det vil koste å registrere den.

Zeeker
16/09/12, 23:32
Grattis med pokaler :)

nice bilder da :)

typisk at jeg ikke var med og fikk se... men kanskje neste gang :)

Det blir brukbart :) Må få til neste gang, hehe :D

Zeeker
17/09/12, 18:29
Av og til når alt butter imot, så prøver jeg å bite tenna sammen og opprettholde det her.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1165.jpg

Myklevik
17/09/12, 21:03
Du får huje neste gang så skal du få tur du å :D
Artig at du tok turen da. Og alle må begynne en stand uansett.
Så ut som at bilen din fungerte greit å, så det er bare å legge seg i hardtrening i vinter :)

Ja det skal jeg gjøre :) fant ut at kjøling er over middels viktig på dokka ihvertfall hehe.. ja fikk da til litt etterhvert ;)

Zeeker
18/09/12, 04:32
Ja det skal jeg gjøre :) fant ut at kjøling er over middels viktig på dokka ihvertfall hehe.. ja fikk da til litt etterhvert ;)

Er greit med kjøling oppå der ja. hehe. Det er ikke mye hastighet man får der.
Og det er ei morro bane å kjøre på.

Syns du klarte deg meget bra jeg.

Smokemaker var ikke bortreist han heller :)

smokemaker
18/09/12, 10:47
Er greit med kjøling oppå der ja. hehe. Det er ikke mye hastighet man får der.
Og det er ei morro bane å kjøre på.

Syns du klarte deg meget bra jeg.

Smokemaker var ikke bortreist han heller :)

Hah! Du kan å spøke du ;) Den dagen var nok den mest ydmykende dagen jeg har hatt.. :) Slik ketchup sladding ender sjeldent bra..

buster83
18/09/12, 11:56
Hah! Du kan å spøke du ;) Den dagen var nok den mest ydmykende dagen jeg har hatt.. :) Slik ketchup sladding ender sjeldent bra..

viktigste er å ha det artig.. :)

Zeeker
18/09/12, 14:23
Hah! Du kan å spøke du ;) Den dagen var nok den mest ydmykende dagen jeg har hatt.. :) Slik ketchup sladding ender sjeldent bra..

Det jeg såg var mer enn godkjent for meg :) Og snurringer og at bilen drar seg innat teller vi ikke her i gården heller :D hehe

Zeeker
18/09/12, 14:29
Flere bilder fra kjøringa.
Alle rettigheter: The Shutterbug Media
De 2 nederste er nok favorittene til nå :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1254.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1255.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1256.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1257.jpg

Jonas Soldal
18/09/12, 14:33
Råe bilder! :)

buster83
18/09/12, 15:14
dæven steike... dritkonge bilder :) syns bilde nr 2 er tøffest jeg..

Dan Bay-Johansen
18/09/12, 16:33
Kule bilder av kul kjerre ;)

buster83
19/09/12, 15:13
når er neste kjøring nå a? gardermoen?

Zeeker
19/09/12, 20:22
når er neste kjøring nå a? gardermoen?

Søndag 30 september 10:00 - 20:00 :)

Riff
19/09/12, 20:49
Råe bilder :D Digg å se volvoer ligge så bredt :D

Zeeker
19/09/12, 20:50
Flere bilder fra kjøringa på Dokka

Noe sier at de originale Lesjöfors-fjørene skulle vært bytta ut med noe litt bedre greier.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1351.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1352.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1353.jpg

Trekk inn magan sa fotografen..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1354.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1355.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1356.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1357.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1358.jpg

Premieutdeling
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1359.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1360.jpg

Best in Show er nok første og siste gang jeg får tror jeg. Artigste pokalen så langt :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1361.jpg

Holck
19/09/12, 21:17
Gratulerer Bjørn! Jævlig kule bilder:D. Håper å ta en tur på Gardermoen så det blir litt juging.

Zeeker
19/09/12, 21:22
Gratulerer Bjørn! Jævlig kule bilder:D. Håper å ta en tur på Gardermoen så det blir litt juging.

Takk for det :D
Da skal vi få til litt juging ja :)

Zeeker
20/09/12, 00:34
Får ikke sove.. også må jeg stå opp igjen 05 :(
Er ikke greit å ligge å vri seg i senga heller, så jeg sto opp og begynte å redigere film fra Dokka :D

Tarell
20/09/12, 08:38
Flott flott bil dette :D

buster83
20/09/12, 09:59
jeg vil se film :)

Zeeker
20/09/12, 12:49
Her er det film :D



http://www.youtube.com/watch?v=2zagxgbp4uk

Zeeker
20/09/12, 23:05
Ny film. Vet ikke om det er noe interesse for å sjå fra denna bana men. Blir mye av det samma oppat og oppat.
Litt dårlig kvalitet pga en telefon som prøver å gjøre noe med stabiliteten som itte funker. hehe


http://www.youtube.com/watch?v=WfVabao1dPA

Marius Skau
20/09/12, 23:10
Video er alltid arti :D

Frigstad Racing
21/09/12, 13:25
Moro med litt film ja :D
Skal du kjøre på Gardermoen den 30. eller? :)

Zeeker
21/09/12, 16:26
Moro med litt film ja :D
Skal du kjøre på Gardermoen den 30. eller? :)

Jepp :)
Jeg klarer vel ikke å ødelegge den ved å la den stå inne ei uke, hehe.
Ska du ta turen oppover?

buster83
21/09/12, 17:00
nååå... ting kan fort ruste fasy når det ikke blir brukt... :p

Zeeker
21/09/12, 18:19
hehe. det er noe med det :)
vurderer å ta en tur med den etterpå før jeg stikker på jobb igjen :)

buster83
21/09/12, 19:20
får ta deg entur innatt meg i morra da.. skal jeg spandere brus og lade :)

Zeeker
21/09/12, 21:19
får ta deg entur innatt meg i morra da.. skal jeg spandere brus og lade :)

Hehe.. Nå har jeg parkert den igjen :D
Tenkte jeg ratt skulle ta av grenrøret og turboen og se om jeg finner den eksoslekkasjen en stand.
Den går å fiser litt :/

Jeg får se hva jeg gjør. Det er rally Hedmarken i mårra så jeg skulle ha sett litt på det å. Nå sitter jeg på jobben og skal være her til 06 i mårra :/

Time will show :D Skal ikke se bort fra at jeg tar en tur å glor i mårra læll.

Det er morro å kjøre litt i stad.
Mr. Nilsen var helt klar for å setta i stand egen motor i hvertfall :D

Mr. Nilsen
22/09/12, 04:49
Mr. Nilsen var helt klar for å setta i stand egen motor i hvertfall :D

Ånei! glede meg som en jomfru som endelig har fått klarsignal til å få hår på knaggen! hehe :P

buster83
22/09/12, 08:26
Det er morro å kjøre litt i stad.
Mr. Nilsen var helt klar for å setta i stand egen motor i hvertfall

har lett for å ha den effekten når man sitter på :) jeg er helt gira selv etter en tur... hehe..

Zeeker
22/09/12, 14:44
har lett for å ha den effekten når man sitter på :) jeg er helt gira selv etter en tur... hehe..

Jeg blir fort litt gira sjøl jeg :D hehe

Zeeker
23/09/12, 19:35
sitter å gleder seg til kjøring på søndagen igjen. skulle ha gjort litt med bilen men er så veldig lat etter kjøringa på Dokka.

Tarell
23/09/12, 21:07
Ser fram til neste steg ;)

Zeeker
23/09/12, 22:30
Ser fram til neste steg ;)

Jeg å.
Sitter å funderer på tanken med coilover men får ikke overbevist Adm Dir. helt. Hehe

Noen som vet hva det koster for komplett sett med coilover?
Og hva slags fjører følger med? Eller bestemmes det selv ved bestilling?
Og er det innsatsdempere forran slik at jeg kan bruke gule koni i stedet for Bilstein?

Ola Moen
23/09/12, 22:44
Ta det coilovergreiene med Torgeir ;) Han har et par fine løsninger på det :)
Det han ikke klarer å lage, er ikke verdt å ha ;)

Zeeker
23/09/12, 23:09
Ta det coilovergreiene med Torgeir ;) Han har et par fine løsninger på det :)
Det han ikke klarer å lage, er ikke verdt å ha ;)

Kan høre hva han har å si jeg :D
Hvis han ikke svarer her da.

Myranes sine sider var nede så jeg. Han er vel ikke konkurs?

Også må jeg få tatt meg tid i løpet av noen dager å få sett på den søknaden sin Ola. Dårlig av meg ikke ha fått til det :/
Vi må klare å få klarsignal på bygget ditt :)

Ola Moen
23/09/12, 23:17
Hehe :) Jeg sendte en sint mail tilbake til SVV :) Forklarte at jeg skulle ha saken vurdert av kompetente fagfolk.
Og da er ikke Drammen Trafikkstasjon rett sted.

2 dager senere fikk jeg svar om at saken var oversendt Risløkka.
Jeg har ikke fått noe svar enda, så vi får se :)

Zeeker
23/09/12, 23:19
Hehe :) Jeg sendte en sint mail tilbake til SVV :) Forklarte at jeg skulle ha saken vurdert av kompetente fagfolk.
Og da er ikke Drammen Trafikkstasjon rett sted.

2 dager senere fikk jeg svar om at saken var oversendt Risløkka.
Jeg har ikke fått noe svar enda, så vi får se :)

Enda godt du er litt raskere enn meg :D hehe
Sendte du inn blåkopi av min eller endra du mye? eller skrev helt ny selv?

Christian
23/09/12, 23:26
Har du nok dekker for søndagen, eller skal jeg ta med noen? :D

Ola Moen
23/09/12, 23:28
Jeg endra igrunn ingenting annet enn korrektur på et par skrivefeil. :) Ikke vits i å kødde med no som funker lissom ;)

Zeeker
23/09/12, 23:46
Har du nok dekker for søndagen, eller skal jeg ta med noen? :D

Jeg har dekk :D men får ikke med meg mer enn 2 sett baki.
Vet ikke om det kommer mange heller jeg? Jeg er ikke vond å be hvis det kommer lite folk og jeg får lov til å leke litt. hehe

Zeeker
23/09/12, 23:47
Jeg endra igrunn ingenting annet enn korrektur på et par skrivefeil. :) Ikke vits i å kødde med no som funker lissom ;)

Har jeg kløna til med trykkleifer? Ikkje bra.. hehe
Får håpe du får positivt svar fra Oslo :)

Christian
23/09/12, 23:52
Jeg har dekk :D men får ikke med meg mer enn 2 sett baki.
Vet ikke om det kommer mange heller jeg? Jeg er ikke vond å be hvis det kommer lite folk og jeg får lov til å leke litt. hehe

Har ikke peiling, ser for meg et oppmøte noe tilsvarende forrige gang, det er jo blitt høst. :p

Ola Moen
24/09/12, 00:10
Må jo bare bli positivt det. Med mindre det er trynefaktor ute å går ;)

Zeeker
24/09/12, 00:27
Har ikke peiling, ser for meg et oppmøte noe tilsvarende forrige gang, det er jo blitt høst. :p

Du kan jo ta med hvis du vil, så lenge bilen henger sammen så skal jeg kjøre jeg :D Så får du en tur du å :)


Må jo bare bli positivt det. Med mindre det er trynefaktor ute å går ;)
Jeg la med bilde av meg selv i netto'n på panseret på 242'n da. Kan hende at det hjalp på :D
Tar meg godt ut i netto'n om jeg må si det selv,, haha

Ola Moen
24/09/12, 00:28
Kan hende tanken på personlig oppmøte fra deg med klage gjorde utfallet i den saksbehandlinga ;) Hehe :)

Zeeker
24/09/12, 00:46
Haha.. Det kan fort hende.. hehe

Zeeker
24/09/12, 04:37
Satt å kikka litt innpå Pedersens Racing ang coilovere.
Er det noe dritt å ha fjør og demper hver for seg?

Tenkte på dette "kittet" her som erstatter fjørene bak.
Og hvor handler folk coilover-fjører? Og er det noen rallyfolk som leser dette som har noe formening om hva slags "styrke" fjørene burde ha for kjøring på asfalt og grus/is?


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1585.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1585.jpg

Eller er det best å ha sånne?
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2093.jpg

Marius Skau
24/09/12, 08:52
Jeg ville ha gådd før den nederste løsningen. Trur dette er en bedre "patant"

volvobrage
24/09/12, 09:41
Ser ikkje heilt problemet med fjør og dempar kver for seg sida det er det orginalt på maange bilar:)Eg kjem til og kjøre med slik justerbar fjør til og begynne med..
Viss du skal ha dempar/fjør i ett så sett den vertfall bak akslingen og ikkje framfor slik mange gjer!

Myklevik
24/09/12, 09:55
Jeg kjørte med myranes coilovere bak på dokka nå, fikk justert dem slik passe bra siste gangen jeg kjørte å det ble jævlig bra :) anbefales

Wangen
24/09/12, 14:53
Anbefaler også coilovere fra myranes.

Zeeker
24/09/12, 14:57
Jeg kjørte med myranes coilovere bak på dokka nå, fikk justert dem slik passe bra siste gangen jeg kjørte å det ble jævlig bra :) anbefales

Er det justering på demperen også?
Jeg har justerbare dempere bak nå så hvis det ikke er det på myranes så vil jeg heller kjøre med løs fjør

Synd at myranes-sia er nede :(

Zeeker
24/09/12, 15:05
Ser ikkje heilt problemet med fjør og dempar kver for seg sida det er det orginalt på maange bilar:)Eg kjem til og kjøre med slik justerbar fjør til og begynne med..
Viss du skal ha dempar/fjør i ett så sett den vertfall bak akslingen og ikkje framfor slik mange gjer!

Må bare spørre litt dumt jeg ang plasseringa :D
Hvorfor burde den sitta bak og ikke forran? Bedre virkning?

Wangen
24/09/12, 15:06
Er det justering på demperen også?
Jeg har justerbare dempere bak nå så hvis det ikke er det på myranes så vil jeg heller kjøre med løs fjør

Synd at myranes-sia er nede :(

De er justerbare ja:)

Ta kontakt med han på mail eller tlf, vært hos han et par ganger å hentet deler. Veldig trivelig og serviceinnstilt kar.

Zeeker
24/09/12, 18:25
De er justerbare ja:)

Ta kontakt med han på mail eller tlf, vært hos han et par ganger å hentet deler. Veldig trivelig og serviceinnstilt kar.

Det kan jeg gjøre :)
Må bare forhandle litt med Adm. Dir først. hehe.
Er så mye jeg har lyst på til bilen men det er ikke alltid økonomiavdelinga er helt enig

Zeeker
24/09/12, 18:30
Var å skrudde bittelitt i stad. Ble ikke veldig mye, men begynte å skru for å ta av grenrøret og finne eksoslekkasjen.
Mista plutselig arbeidslysta etter ei stund å reiste hjem i stedet. Hehe.
Jeg fant en ting som ikke er helt bra. Avstiveren som er mellom turbo og toppen har knekt. Denne mener jeg er 5mm.
Sitter bare å lurer på om det kjempedårlig arbeid og sveising fra min sin side :/ Det hadde jo vært typisk. hehe
Men samtidig så er den ikke knekt i sveisen heller.. så jeg vet ikke helt

Det som er noe dritt nå er jeg ikke har sveiseapparat som funker så jeg må nok innvadere jobben til Buster83 eller garasjen til Mr. Nilsen så jeg får sveist den igjen.

Jeg får vel skru ferdig i mårra slik at bilen er litt mere klar for kjøring enn den ble sist.. ikke bra å skru til langt utpå natta og må på'n igjen på mårran for å rekke alt.
Men der har'n Ola Normann i ett nøtteskall.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1623.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1624.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1625.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/1626.jpg

Mr. Nilsen
24/09/12, 19:40
Kom oppom i mårra da vel så sveiser vi'n :) det er ikke no problem :)

Zeeker
24/09/12, 21:09
Kom oppom i mårra da vel så sveiser vi'n :) det er ikke no problem :)

Det går an det.
Ringer på i mårra jeg :D

kermitt
24/09/12, 21:35
Du skulle forvarma den, da får du ikke material forandringer. Det er tynt men det er tydeligvis ikke tynt nok til å la være forvarme når du ikke har sveisa hele biten gjennomvarm.

OlaBoy
24/09/12, 22:10
Er jo også somregel ved siden av sveisen det sprekker, ikke midt i :)

kermitt
24/09/12, 22:17
Ja, det stemmer, fordi det er der det blir herdesone uten forvarming eller at du sveiser det så varmt at det gløder og får nøytralisert stålet. I tillegg så er helt sikkert tråden av bedre kvalitet enn stålet.

buster83
24/09/12, 22:22
da lærte jeg jaggu noe i dag også.. :)

Zeeker
24/09/12, 22:26
så jeg må finne brenneren varme den rød omtrent før jeg sveiser den igjen nå? eller går det an å gjøra det etterpå?

takk for tips :)

kermitt
24/09/12, 22:43
du trenger ikke varme den rød, men varm den rimelig god å varm før du sveiser den. F.eks Støyp kan gjerne varmes etter det er ferdig med sveising så det holder samme temp som før du begynte å sveise for så å bli kaldt. Dette for å beholde strukturen.

Zeeker
25/09/12, 00:17
du trenger ikke varme den rød, men varm den rimelig god å varm før du sveiser den. F.eks Støyp kan gjerne varmes etter det er ferdig med sveising så det holder samme temp som før du begynte å sveise for så å bli kaldt. Dette for å beholde strukturen.

Okey
Men holder det å bruke en liten propan-brenner eller varmer ikke denne nok?
Jeg får ikke tatt med skjærebrenneren dit jeg skal å sveise :/ hehe

Ksteen2
25/09/12, 10:23
kan få kjøpe en Garret GT40 av meg... ;) hihi

har du den enda eller?

Ksteen2
25/09/12, 12:36
Bjørn stian, både je å karlsen har tilgang til skjære brenner å sveise apparat, om du treng dæ ;)

er ikke sikkert det har med stål/sveis i hele tatt, trur kanskje den er for stum, ser flere har samme problema med større turboer, så sett flere som bruker gass dempere eller stagg med unibåls for å få litt "fjæring" i stagget ;)

Zeeker
25/09/12, 16:29
Ja kanskje det.
Jeg har prøvd å finne ny løsning på hvordan turboen/grenrøret kan støttes opp men kan ikke helt se det for meg.

Noen som har løst dette på en genial ide med uniballs som kan legge ut bilde?

Tarell
25/09/12, 19:01
Drive it till you break it :)

Zeeker
25/09/12, 20:38
Det er sant :D
Men er noe dritt når sånne ting ryker, hehe.

Jeg liker i hvertfall ikke å holde igjen på innsatsen når jeg først er ute å lufter tråbilen på bane :D

Tarell
25/09/12, 20:53
Rette innstillingen ;)