PDA

Vis full versjon : Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R



Sider : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

Zeeker
27/06/12, 16:37
Okey.
Kjører med en som heter IGN4 Tower coil fra www.diyautotune.com
http://www.diyautotune.com/catalog/ign4-fourtower-coil-pack-p-409.html

Hva tenkte du på ang den?

http://www.diyautotune.com/catalog/images/ign-4_med.jpg

Batland
27/06/12, 17:43
Gammal og ny tenningstabell. Så får dere se dere som kan dette. hehe. Jeg kan det i hvertfall ikke :D
Ny
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2375.jpg

Se her ja. Takk for ditt mot og din ærlighet. :cool:
100 linjen er sugemotorlinjen som viser fine og korrekte verdier, selvsagt.
165 linjen er for 0,65 BAR ladetrykk og 280 linjen er den som brukes når ladetrykket er 1,8 BAR.
Vi vet at tidligere tester har vist at maks eksostemp. på en original B230FK med 0,65 BAR ladetrykk er 930 grader. Vi ser at motoren da går med hyggelige og korrekte 2V motor 25 grader fortenning.
Vi vet at du har 1,8 BAR fra ca. 4500 o/min til 6000 o/min. Vi ser da at en "høykomp." 2V rødmotor på bensin ikke tåler mer enn 7-13 grader fortenning. Det er akkurat dette som har blitt påpekt før. Lurer på hvor høy eksostemp du egentlig har her. "Vi lavkomp.-gutta" kjører "AT" tenning på 24 - 26 grader ved dette ladetrykket i ett forsøk på å holde eksostemp under 900 grader celsius.
Håper det går bra og holder bra sammen for deg likevel. Lykke til skal du uansett ha, men følg med på alle temperaturer når du kjører hardt. :)

Knallert
27/06/12, 19:04
Var det tenningsbank som oppsto som er grunnen til tenningsmapen på ladetrykk fra 1,5bar og oppover?

Syns den var litt lav og forsiktig.

Er jo ikke noe vits i å sende eksotempen i taket hvis motoren tåler mer fortenning.

Siden effekten ikke øker med turtallet som normalt så kanskje tenninga er i overkant forsiktig?

Rødblokk liker litt tenning etter momenttopp og så økende med turtallet.

Kjører selv med rundt 20+ grader etter momenttopp, 8,2:1 komp. og 99 oktan ved 1.8bar.

Her er en som kjører 9:1 i komp. 1.7bar og 98 oktan og i underkant av 900 grader eksostemp.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67772

Men han også med litt forsiktig tenning på turtall over momentopp.

Teigen
27/06/12, 20:32
hm, så litt lav ut = tenningsbankfare i klokkene til bremsern? prøv separate coiler med høyere spenning

Batland
27/06/12, 20:38
Var det tenningsbank som oppsto som er grunnen til tenningsmapen på ladetrykk fra 1,5bar og oppover?

Syns den var litt lav og forsiktig.

Er jo ikke noe vits i å sende eksotempen i taket hvis motoren tåler mer fortenning.

Siden effekten ikke øker med turtallet som normalt så kanskje tenninga er i overkant forsiktig?

Rødblokk liker litt tenning etter momenttopp og så økende med turtallet.

Kjører selv med rundt 20+ grader etter momenttopp, 8,2:1 komp. og 99 oktan ved 1.8bar.

Her er en som kjører 9:1 i komp. 1.7bar og 98 oktan og i underkant av 900 grader eksostemp.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67772

Men han også med litt forsiktig tenning på turtall over momentopp.
Jeg er sikker på at Voldenracing har gjort en god jobb i forhold de sensorer som var tilkoblet så tenningen er ikke mer forsiktig enn nødvendig.
Legger du ut tenningskartet ditt, beskriver oppsettet og linker til din tråd?

Når det gjelder svenskemotoren i linken din så kan ikke denne på noen måte sammenlignes med Zeeker sin.
Eieren oppgi 9:1, men med standard bunndel og "hemmafilad 405 topp" så harmonerer ikke dette.
Kammen er oppgitt til 288 grader og med 113 lca lukker den innsugsventilen sent = lav kompresjonstrykk.
Motoren har lastebilturbo og 3,5" downpipe.
Likevel klarer den ikke mer enn ca. 15,5 grader ved 1,7 BAR på 5250 o/min.
Legg også merke til at dreiemomentet er 491 Nm mot 540 Nm for Zeeker. Forskjellen er 10% og svensken har det også på høyere turtall - noe som vanligvis er gunstig i forhold til tenningsbank.
Angående eksostemp så er dette ikke ett resultat av at motoren er holdt igjen på stabilt turtall i 7-8 sekunder, men avlesing av logg. Den reelle eksostemperaturen er derfor høyere.
Her en av postene hans:
Var ute igår kväll och drog lite med bilen.
50-220km/h tog 15,5sek.
Detta med 1,2bars ladd och och 0,79 i lamda så den gick lite fett.
915gr avgas temp på varvstoppet i 4:ans växel (220km/h, 6800rpm)

Sjekk også kommentarene her og husk at en slik motor er betydelig mer motstandsyktig mot tenningsbank enn Volvos 2V rødmotor.
http://www.youtube.com/watch?v=oF7sEj0klHQ&feature=channel&list=UL

Knallert
27/06/12, 21:07
Var vel ingen som sa at han MÅTTE justere inn mere fortenning var det vel, syns bare differansen var litt stor.
Og jeg sa ETTER momentopp.

Og jeg spurte hvorfor han som mappet la tenninga som han gjorde.

Tenningsbank kan det vel ikke være siden du sier KG2T kammen motvirker dette så bra!? :)

Hvorfor skulle jeg legge ut noe som helst for at du skal komme med skråsikre antagelser, misforstå meg rett du sitter utvilsomt på mye kunnskap.
Men det du driver med begynner å ligne mer på forkynning av det du oppfatter som det eneste riktige.

Er fornøyd med min motor og har sålangt gått 25000+ feilfrie km. Så min kjøreglede er det ingenting i veien med.

Er jo to bremsinger på ulike benker så om resultatet er ulikt så kan vel det like gjerne være benkene som skiller.
Og som du sier på høyere turtall og også litt lavere ladetrykk.

Hemmafilad sier ingenting om hva han eventuelt har gjort med forbrenningsrom og mulig han blingser med korrekt komp. forhold,men du virker jo sikker på at dette ikke kan stemme?
Skråsikre antagelser igjen!

Er vel en b23et bunn med 405 i den svenske bilen altså en b23et :) den har 9:1 oppgitt fra volvo hvertfall.
Og ja er klar over forskjell i oppsett og at kammen gir et lavere dynamisk komp. forhold.
Men syns det var såpass stor diff. at jeg ville spørre om årsaken siden effekten heller ikke øker sammen med turtallet som det vanligvis gjør ett lite stykke til turtallskalaen.

Angående eksotemp i den svenske bilen så har den også blitt logget i bilen ved utallige full gass pull etter veien.
Men igjen antar du skråsikkert at joda eksostempen ligger nok høyere...

Og han sier selv at han la tenninga der han gjorde fordi at han kun følte det var safere og ikke pga tenningsbank eller noe annet.
Ingen forsøk ble gjort for å se om effekten økte med høyere fortenning heller,så da er det rimelig drøyt å påstå at Neida den tålte ikke mere tenning.

At den hadde 915 grader på et pull med fet blanding og 1.2bar forandrer ikke det faktum at han legger ut logger og resultater fra pull med 1.7 bar med temp som ligger godt under 900. Da med bedre afr osv.
Men den infoen unnlater du elegant å ta med da det du klippet ut passet deg bedre.

Sorry for ot :)

Zeeker
27/06/12, 21:48
Se her ja. Takk for ditt mot og din ærlighet. :cool:
100 linjen er sugemotorlinjen som viser fine og korrekte verdier, selvsagt.
165 linjen er for 0,65 BAR ladetrykk og 280 linjen er den som brukes når ladetrykket er 1,8 BAR.
Vi vet at tidligere tester har vist at maks eksostemp. på en original B230FK med 0,65 BAR ladetrykk er 930 grader. Vi ser at motoren da går med hyggelige og korrekte 2V motor 25 grader fortenning.
Vi vet at du har 1,8 BAR fra ca. 4500 o/min til 6000 o/min. Vi ser da at en "høykomp." 2V rødmotor på bensin ikke tåler mer enn 7-13 grader fortenning. Det er akkurat dette som har blitt påpekt før. Lurer på hvor høy eksostemp du egentlig har her. "Vi lavkomp.-gutta" kjører "AT" tenning på 24 - 26 grader ved dette ladetrykket i ett forsøk på å holde eksostemp under 900 grader celsius.
Håper det går bra og holder bra sammen for deg likevel. Lykke til skal du uansett ha, men følg med på alle temperaturer når du kjører hardt. :)

Hva tenkte du på med mot og ærlighet?
Jeg er alltid ærlig :D Og for å ha mot så trenger en bare noen skruer løs :D hehe
Ærlighet varer lengst uansett om den er bra eller dårlig.

Ang tenning og slikt på toppen så slet Volden litt med tenningbank og det ble noe tull uansett hvordan han justerte tenning / bensin så han dro den litt ned og tok en safe en. Han ville ikke at jeg skulle kjøre sunt motoren min.
Grafen på AFR'n gikk veldig opp og ned og på 1.8 i trykk så hoppet den mellom 11.3 & 12.7 mener jeg å huske. Den ble aldri stabil selv om han dro tenning både opp og ned i det gitte området.
Det var dette han ikke helt visste hvorfor skjedde da han ramset opp alt med bensin-system og slikt. Så da ble den gående litt fett på toppen bare for å være sikker. Så får jeg fikse et bedre bensinsystem etterhvert også prøve igjen i benken en gang i fremtiden :D
Kjett å kjøre i filler å.

Zeeker
27/06/12, 22:12
Fant to bilder til fra Dokka. Ikke noe fancy, men det er da bilder :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2424.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2425.jpg

elephant
27/06/12, 22:15
Skal du på Gardermoen Raceway 22. juli?
Hvis jeg husker riktig, så er det treff da. :p

Zeeker
27/06/12, 22:26
Skal du på Gardermoen Raceway 22. juli?
Hvis jeg husker riktig, så er det treff da. :p

22. Juli er det Rudskogen :D
Så jeg skal dit.

Skal også på de 2 siste treffene på Gardermoen hvis bilen funker :D

Batland
28/06/12, 06:58
Hva tenkte du på med mot og ærlighet?
At du holder det du sier og tør å legge ut mappet, fortelle om problemer som har oppstått osv. Hvis dette går galt pga høye eksostemp. så gir nok du, i motsetning til så mange andre beskjed om hvordan det gikk.
Post #1006 viser den mest vanlig innstillingen. "Hvorfor skulle jeg...." osv..

Ang tenning og slikt på toppen så slet Volden litt med tenningbank
Nettopp og jeg mener at dette ikke er til å unngå med pumpebensin, høykomp. 2V motor og hyggelig ladetrykk. For det første får man tenningsbank. Så retarderer man tenningen for å unngå dette. Da øker temperaturene og dette gjør det lettere å få tenningsbank. Da må man retardere mer - og da blir det enda varmere osv.
Det er her E85 er GULL. ;)

og det ble noe tull uansett hvordan han justerte tenning / bensin så han dro den litt ned og tok en safe en. Han ville ikke at jeg skulle kjøre sunt motoren min.
Grafen på AFR'n gikk veldig opp og ned og på 1.8 i trykk så hoppet den mellom 11.3 & 12.7 mener jeg å huske. Den ble aldri stabil selv om han dro tenning både opp og ned i det gitte området.
Det tror jeg på. Det dukker alltid opp noe uforutsett.

Zeeker
28/06/12, 07:45
At du holder det du sier og tør å legge ut mappet, fortelle om problemer som har oppstått osv. Hvis dette går galt pga høye eksostemp. så gir nok du, i motsetning til så mange andre beskjed om hvordan det gikk.
Post #1006 viser den mest vanlig innstillingen. "Hvorfor skulle jeg...." osv..

Nettopp og jeg mener at dette ikke er til å unngå med pumpebensin, høykomp. 2V motor og hyggelig ladetrykk. For det første får man tenningsbank. Så retarderer man tenningen for å unngå dette. Da øker temperaturene og dette gjør det lettere å få tenningsbank. Da må man retardere mer - og da blir det enda varmere osv.
Det er her E85 er GULL. ;)

Det tror jeg på. Det dukker alltid opp noe uforutsett.

Jaja :D Må være ærlig. Ellers får'n ikke hjelp.
Evt så utgir man seg for å kunne altfor mye, og det kan slå tilbake senere.
Jeg la jo ut bilde og tekst da jeg la topppakningen feil vei :D Men men,, sånt skjer tenker jeg.
Og det er likere at folk ser at andre gjør samme feil og evt lærer :D hehe
Syns det er artig sjøl å lese om andre som går på en brøler. Bare det ikke er kjempebrølere som koster $$$
Alle kan gjøre feil :D

Og dette med sprut og slikt kan jeg ikke mye om. Jeg hører på mange forskjellige folk og prøver å gjøre det beste ut av det :)

E85 blir det etterhvert, men ikke i sommer tror jeg.
Må få ting til å bli stabilt og fungere før jeg gjør noe mer med bilen nå :)

Batland
28/06/12, 12:41
Jaja :D Må være ærlig. Ellers får'n ikke hjelp.
Evt så utgir man seg for å kunne altfor mye, og det kan slå tilbake senere.
Jeg la jo ut bilde og tekst da jeg la topppakningen feil vei :D Men men,, sånt skjer tenker jeg.
Og det er likere at folk ser at andre gjør samme feil og evt lærer :D hehe
Syns det er artig sjøl å lese om andre som går på en brøler. Bare det ikke er kjempebrølere som koster $$$
Alle kan gjøre feil :D
Det er fin innstillig.
Jepp. Jeg har gjort massevis at feil opp gjennom tidene og har endel ødelagte stempler og toppakninger som bevis på det.

E85 blir det etterhvert, men ikke i sommer tror jeg.
Må få ting til å bli stabilt og fungere før jeg gjør noe mer med bilen nå :)
Bare ikke eksostemp er så høy som jeg mistenker for da vil du få så store problemer at det vil forhindre at du oppnår stabilitet. E85 kunne tilført en nyttig reduksjon i eksostemp. her.

Det virker tross alt som du bruker bilen hardt i praksis så vi får vel bare avvente å se hvordan det går med grenrør, wg, turbinhjul, eksosventiler, toppakning, stempler osv.
I følge mange andre skal dette gå veldig greit og nærmest problemfritt, så det håper vi på.

Zeeker
28/06/12, 15:13
Det er fin innstillig.
Jepp. Jeg har gjort massevis at feil opp gjennom tidene og har endel ødelagte stempler og toppakninger som bevis på det.

Bare ikke eksostemp er så høy som jeg mistenker for da vil du få så store problemer at det vil forhindre at du oppnår stabilitet. E85 kunne tilført en nyttig reduksjon i eksostemp. her.

Det virker tross alt som du bruker bilen hardt i praksis så vi får vel bare avvente å se hvordan det går med grenrør, wg, turbinhjul, eksosventiler, toppakning, stempler osv.
I følge mange andre skal dette gå veldig greit og nærmest problemfritt, så det håper vi på.

Den brukes hardt ja :D Men forsiktig hardt. hehe. Går ikke inn for å ødelegge, men det det hender seg det går med en pling og en plong
Vi får se hvor lenge det holder :D

Akkurat sliter jeg med en ubalanse en eller annen stand i drivverket som kom enten kom etter dokka eller turen i benken.
Får se om jeg finner ut av det før jeg får testet bilen skikkelig.

Batland
28/06/12, 16:10
jeg ville spørre om årsaken siden effekten heller ikke øker sammen med turtallet som det vanligvis gjør ett lite stykke til turtallskalaen.

Det er ett godt spørsmål som jeg tror at jeg VET svaret på, men:


Hvorfor skulle jeg... ;)
poste flere skråsikre påstander :confused:

Batland
28/06/12, 16:13
Den brukes hardt ja :D Men forsiktig hardt. hehe. Går ikke inn for å ødelegge, men det det hender seg det går med en pling og en plong
Vi får se hvor lenge det holder :D

Akkurat sliter jeg med en ubalanse en eller annen stand i drivverket som kom enten kom etter dokka eller turen i benken.
Får se om jeg finner ut av det før jeg får testet bilen skikkelig.
Så lenge kombinasjonen full gass, fullt ladetrykk og fullt turtall BRUKES, så blir det varmt.

Hvordan står det til med momentstagene dine?

Knallert
28/06/12, 17:27
Det er ett godt spørsmål som jeg tror at jeg VET svaret på, men:
;)
poste flere skråsikre påstander :confused:

Ja det er vel fortsatt lov å spørre om ting for å skjønne hvordan forskjellige oppsett fungerer,eller Batland?

Mine innlegg var ikke ment som noen kritikk men bare ren nysgjerrighet.

Og ja hvorfor skulle jeg egentlig poste en tenningsmap på din oppfordring??
Jeg har ingen merkelig innstilling ei heller noen tråd her inne og heller ingen spørsmål angående min egen motor akkurat nå,da jeg syns den fungerer godt.
Har heller ikke noen hensikt å poste en map i en tråd som handler om en motor med et annet oppsett.

Men det betyr ikke at jeg ikke vil poste noe på nettet en gang i fremtiden.

Fint at du engasjerer deg batman og deler av din erfaring, blir bare så fryktelig skråsikkert absolutt hele tiden.

Jeg er nok litt lite aktiv på skrufronten akkurat nå og har nok skrudd min del og gjort mine store og små brølere opp gjennom åra.
I tillegg så står rustsveising på menyen så litt lite tiltakslyst, hjelper ikke på at man skrur og retter bil på jobb dagen lang heller.

Så da blir det desto mere nettsurfing så man kan se andre som skrur og herjer.

Flott tråd og kul bil.

Batland
28/06/12, 18:23
R-Sportfjærene klarer seg til det oppsettet her. KG2T løfter ikke mer enn 10.4mm og har dur 254.2 V/0.050" på innsugsloben.
Det virker mye. Hvor sikker er du på at dette er korrekt?
Har du data på eksosloben og overlapp også?

Batland
28/06/12, 18:34
Ja det er vel fortsatt lov å spørre om ting for å skjønne hvordan forskjellige oppsett fungerer, eller Batland?
Helt klart.

Og ja hvorfor skulle jeg egentlig poste en tenningsmap på din oppfordring??
Det er vel forstatt lov å spørre om ting for å skjønne hvordan forskjellige oppsett fungerer og spesielt i dette tilfellet hvor vi er såpass uenig om de begrensninger pumpebensin anno 2012 setter?

Fint at du engasjerer deg Batland og deler av din erfaring, blir bare så fryktelig skråsikkert absolutt hele tiden.
Du skal ikke bry deg så mye om selve stilen. Det er tilsiktet fordi jeg har overhørt så alt for mye hvor folk hemningsløst anbefaler høykomp og når man begynner å spørre dem så er det svar som "det sier seg selv" og slikt kompetanseløst og hjernedødt vas som blir servert.
Folk husker best hvis de blir provosert og da tenker de seg kanskje bedre om når de skal bygge den nyraste høykompmotoren opp igjen, forhåpentligvis respec. til korrektkomp slik at resultatet blir bedre og ikke minst, svært mye mer holdbart når redskapen bankes på varme sommerdager.

Flott tråd og kul bil.
Helt enig. Mye flott, godt og riktig arbeid å se her. Ett par re-spec. på motor så tar det nok skikkelig av her.

bakterius
28/06/12, 19:09
Fine tall Zeeker :)

Zeeker
28/06/12, 20:03
Så lenge kombinasjonen full gass, fullt ladetrykk og fullt turtall BRUKES, så blir det varmt.

Hvordan står det til med momentstagene dine?

Det er noe med det.
Momentstaga skal jeg bytte og kjøpe nye foringer til :D (for å si det enkelt)

Motoren blir værende sånn den er nå til den enten tar kvelden, eller at turboen blir sliten.
Og nå er det prøvd med sånn turbo, så da kan jeg prøve en annen en senere for å erfare litt :D

Den er ikke så vondt og ketchup å kjøre som det grafen tilsier.
Jeg har kjørt biler med ketchup, men da snakker vi tett flaske som blir pressa til den nesten revner i andre enden type ketchup.

Alt må oppleves selv. Kan ikke lese seg til erfaring :D

Zeeker
28/06/12, 20:05
Og en 1031 aksling med 3.54 ønskes kjøpt til en hyggelig pris og ikke altfor langt unna meg :D Det er ei forferdelig ulåt i min nå, og hjullagra har nok tatt kvelden. + at noe må være feil med shimsinga siden den lager helt greit med spon :( Derav er nok lagra fubar.
Så hvis noen sitter på en til overs så send meg en PM :D Takk takk

Zeeker
28/06/12, 20:27
Jeg fant gull i olja mi :D Tror jeg skal ringe discovery å bli med i serien dems om gullgraving
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2499.jpg

Også fikk jeg låne løftebukken til en kompis :) Dæven å mye lettere det er å skru på alt mulig. jeg ønsker meg løftebukk til jul :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2500.jpg

Video med lyden av akslingen. Den er rett og slett nydelig :/


http://www.youtube.com/watch?v=mcbFmrDnMD0

OlaBoy
28/06/12, 21:11
Ja, kunne minne om en gammel Sampo tresker det der :P Haha

Mr. Nilsen
28/06/12, 21:33
Kunne ha latt meg rydde ferdig før du tok bilde av verkstedet mitt syns jeg :P ser nå ikke ut inni der nå. :) bare å si ifra så skal du få stå der mer.

Teigen
29/06/12, 09:58
Det der er dårlige lager heller en kron/pinjong om lyden er lik med motstand på hjula

Zeeker
29/06/12, 10:52
Det der er dårlige lager heller en kron/pinjong om lyden er lik med motstand på hjula

Det er nok lagra ja. Men jeg vil ikke bruke opp igjen drevinga ettersom den har gått å gnagd og lagd spon.
Kan virke som at det er derfor lagra har tatt kvelden. Så jeg skulle nok ha bytta olje på den ofte, noe som ikke er gjort :/
Så det blir å rive av akslingen i dag og prøve å få ut godklumpen og vente til jeg finner en annen aksling.
Det blir i hvertfall ikke noe mere kjøring slik den er nå i hvertfall.

The search continues :)

The Sven
29/06/12, 15:26
Er vel heller diffen som har lagd spon hvis du har hatt noe innerhjulspinn?

Zeeker
29/06/12, 19:15
Er vel heller diffen som har lagd spon hvis du har hatt noe innerhjulspinn?

Det er mye mulig, og noe har lagd mye spon på Dokka og ett par timer i benken. men har ikke har mye innerhjulspinn på noen av stedene :/
Så jeg tror det er noe som går å gnager en plass :(

Zeeker
29/06/12, 19:24
I dag var en gledens dag :D Følte det litt på meg når jeg sto opp. (haha)

Dro rett bortpå BCB (www.bcb.no) etter jobb for å høre etter aksling.
Det hadde de :D og da måtte jeg bare ha den, og før jeg gikk ut igjen så hadde jeg jammen meg tatt med 2 justerbare IPD-momentstag også.

Så dro Mr. Nilsen og jeg til en annen kompis som hadde en aksling liggende for å sjekke utveksling. Det viser seg at den ratt har 3.54 :D Så da kjøpte jeg liksågodt den å

Så var det videre bortom Mr. Nilsen og der lå det visst 2 brønner som jeg kjøpte :D Så da er det bare å bytte de en dag. (ikke med en gang)
Det jeg mangler nå er å få tak i hjullagre til diffen.
Noen som vet nummer på SKF eller National-lagre?

Da kan det hende det skjer litt. Og at jeg kanskje rekker Trackday neste helg :D

Dagens fangst :D
2 x 1031 akslinger
2 x momentstag
2 x brønner bak
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2601.jpg

Momentstag
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2602.jpg

Momentstag
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2603.jpg

Mr. Nilsen
29/06/12, 19:33
du glemte 1stk taco pizza : ) gratis vel og merke!

Zeeker
29/06/12, 19:36
du glemte 1stk taco pizza : ) gratis vel og merke!

Ohhh..... Og en stk Tacopizza med Mr. Nilsen som jeg fikk spandert :D Rett og slett en brukbar dag :D
+ mye juging med alle jeg har møtt på i dag :)

Dan Bay-Johansen
29/06/12, 21:44
Kung =)

Viktig med sånne dager innimellom, man kan jo finne på å miste motet om ikke !

Zeeker
29/06/12, 21:45
Helt klart :D Og nå avsluttes dagen med en diger feit Babb :)

Dan Bay-Johansen
29/06/12, 21:50
Helt klart :D Og nå avsluttes dagen med en diger feit Babb :)

Ikke dumt, sitter her å vurderer ei pils :p

The Sven
29/06/12, 21:58
Ikke dumt, sitter her å vurderer ei pils :p

Greit at du bor midt i bibelbeltet, men du har ikke tid til å vurdere det så mye lenger nå vel?

Dan Bay-Johansen
29/06/12, 22:07
Greit at du bor midt i bibelbeltet, men du har ikke tid til å vurdere det så mye lenger nå vel?

Er vel snart halvveis nedi ei iskald 0,5 carlsberg ;) hehe...må jo trene litt, er jo snart ferie :p

Strandstuen
30/06/12, 10:00
Deniz babb ell?

Zeeker
30/06/12, 17:21
Deniz babb ell?

Yepp :D Det er den beste i Hamar

oppeez
30/06/12, 17:32
Yepp :D Det er den beste i Hamar

:O Det tror jeg ikke på.. Smakt kebaben på Baguetten? Ikke det at jeg har smakt den på Deniz, men den på Baguetten er så god at jeg ikke kan forestille meg bedre :p

Zeeker
30/06/12, 18:06
Det kan du tro hva du vil om :D Hehehe.


Nå er det ned i verkstedet for å ta av akslingen og få ut klumpen på 242'n og vaske og klargjøre en annen en.
Så bærer det av sted til uka for å få montert klumpen i den nye akslingen :D Håper å få bilen kjørbar i midten av uka.
Da er det ett skritt nærmere Trackday med full gass All over the place :D
Time will show.

bakterius
30/06/12, 18:53
Urk. fikk lyst på babb nu... brb.. hehe :)

Strandstuen
30/06/12, 21:23
Yepp :D Det er den beste i Hamar

Det stemmer:)

Zeeker
01/07/12, 01:03
Da fikk jeg gjort litt igjen, og godt er det.

Har fått handlet inn simring til pinjongen, så da blir den byttet i sammen slengen som truetrac'n skal inn i ny aksling.

Akslingen er tatt av 242'n og diffen er tatt ut.
"ny" aksling er vasket og klar til montering :D


Simring til pinjongen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/19.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/20.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/21.jpg

Litt sliten foring i ovalt stag
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/22.jpg

Litt sliten foring i ovalt stag
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/23.jpg

Aksling på tur ut
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/24.jpg

Brenning av gamle foringer. Her skal det inn poly :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/25.jpg

Aksling og diff klar for roadtrip :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/26.jpg

Zeeker
02/07/12, 08:20
Da bærer det avsted til Særpsborg for å stappe sperra mi i annen aksling :D

Roadtrip :) Stikker sikert til Sweden en tur å

mr.turbo
02/07/12, 19:43
Mycket bra! :-D

Zeeker
02/07/12, 21:34
Da var jeg vel hjemme etter en tur hos bakaksel-doktor'n.

Har da fått kjørt 52 mil i dag så en skal ikke klage :D
Fikk også dreid ned diffen sånn at jeg fikk på ett triggerhjul til elspeedo og vasket den innvending med påfølgende inspeksjon pluss shimsing til slutt.
Det var ikke alt som var på stell inni der. Ormgira var litt slitt, men vi får kjøre så lenge det går. Og være flink til å bytte olje ofte sånn at evt spon ikke får lov til å hærje inni der.
Så hvis Euro-96 vil si noe om tilstand så er'n velkommen til det, hehe. Jeg kan ikke så mye om den sperra der. Han hadde i hvertfall peiling :)


Bra service hos denne mannen.
Stor takk til Euro-96.

Så nå er det bare å klemme på og sjekke om den holder kjøringa mi.
For som jeg sa til Euro-96, så kjører jeg bare pent :D hehe

I dreibenken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/176.jpg

Svinesundbrua
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/177.jpg

Også var det kontroll gitt....
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/178.jpg

Men det eneste de fant var 14 brett med Pepsi Max og 6 KG smågodt løsvekt og litt anna gotterisnæcks :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/179.jpg

Og mitt innkjøp var "bare" 8 av de bretta og 3 KG gotteri + småsnæcks
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/180.jpg

Bruksbilen min.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/181.jpg

The Sven
02/07/12, 21:58
2 stk 940 bruksbiler nå? :p Bra de ikke sjekka innholdet i Pepsien din da! Var det noe i det jeg sa om spon fra diffen ell? ;)

EDIT: du vet Arne Vemund Bækken i Løten driver med bakaksler?

Zeeker
02/07/12, 22:06
2 stk 940 bruksbiler nå? :p Bra de ikke sjekka innholdet i Pepsien din da! Var det noe i det jeg sa om spon fra diffen ell? ;)

EDIT: du vet Arne Vemund Bækken i Løten driver med bakaksler?

Den sedan'n har jeg hatt i 5 år nå :D Godbilen sin det tenker jeg. og 945'n står på plassen sin uten å få så mye TLC :/ Men får vel begynne på den snart også.
Har ikke hørt om han duden nei. Er'n sånn som driver med alt mulig han og?

Det med spon og diff kan du ha hatt litt rett i, for det var ikke drevinga. Den var smooth. Og det ene lageret var fucked :( så satte på ett nytt ett
Så det kommer helt sikkert til å komme mere spon ettersom det allerede har begynt, men jeg får følge med litt. Det har visst gått ei kule varmt inni der.

Så hvis noen går skoa av seg og har diff liggende og trenger noen tusinger :D :D hehe.. men kjøper ikke nytt før jeg kommer over noe grisebillig eller at den jeg har nå virkelig tar kvelden.

The Sven
02/07/12, 22:21
Er ikke helt laga for store hastighetsforskjeller pga dårlig med smøring inni diffen virker det som.

Bækken driver med offroad-aksler og litt US motor og drivverk, men han har montert mye truetrac etc på Volvo i distriktet også og burde ha greit peiling på det. Deriblant min. Men han livnærer seg på det da, så jeg ga vel 2000-2500 eller noe for monteringa eller no på min med nye lagre osv. Men da satt aksel på bil så burde helt klart bli billigere med løs aksel. Søk på Bækken offroad service så finner du kontaktinfo hvis du skulle trenge det :)

Zeeker
03/07/12, 11:14
Er ikke helt laga for store hastighetsforskjeller pga dårlig med smøring inni diffen virker det som.

Bækken driver med offroad-aksler og litt US motor og drivverk, men han har montert mye truetrac etc på Volvo i distriktet også og burde ha greit peiling på det. Deriblant min. Men han livnærer seg på det da, så jeg ga vel 2000-2500 eller noe for monteringa eller no på min med nye lagre osv. Men da satt aksel på bil så burde helt klart bli billigere med løs aksel. Søk på Bækken offroad service så finner du kontaktinfo hvis du skulle trenge det :)

Okey. Skal lagre navnet en stand jeg finner det igjen når jeg trenger det.. (haha) Omsær får du en PM. hehe

Nå bærer det vel ned i verkstedet igjen for å flytte over litt div fra den gamle akslingen også prøve å få kasta den oppunder bilen igjen :D
Gleder meg til å prøve bilen skikkelig.
Ladetrykket står fortsatt på topp :D hehe

cy ya all

Zeeker
03/07/12, 11:47
Jeg ble visst sittende litt til jeg gitt..
Begynte å bla i noen gamle bilder og fant dette :D

Gamlebilen min. Dette er tatt på Sigdal 2006 eller.no
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/220.jpg

Daruu
03/07/12, 11:57
Bækken anbefales ja. Han som overhalte akslinga i 740'n + ett par kompiser sine, å han kan virkelig det han driver med.

Er bikkja hans løs så må du ikke finne på å gå tur bilen tho, diger sint rotweiler :p

Zeeker
04/07/12, 19:41
Har ikke fått gjort noen verdens ting føler jeg :/ Det går så smått, men skal vel ikke klage.
Helsa er i behold og alt det der, hehe
Jeg begynner å skru, men bare fikler med ting og får liksom ikke gjort så mye. Tror feriemodusen virkelig har slått inn

Det jeg har fått gjort er å flytte over polyforingene og det plastikkrøret som håndbrekkwire'n går i fra gamle til nye akslingen.
Målt opp gammelt momentstag og klargjort det nye. Litt kortere.

I sted vart jeg så lei at jeg reiste å kjøpte meg en softis og gikk helt plutselig ut av kiosken med 3 filmer under armen :/ hehe.
Får håpe på bedre skrulyst i mårra :)


La det gamle staget oppå det nye og justerte det til samme lengde og målte 40,5 cm
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/276.jpg

Har brukt gjengetape for å gjøre staget litt tightere og fikk tak i store NorLock-skiver som er montert
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/277.jpg

Stagene er skrudd inn 1,5 cm i forhold til originalt. Jeg vet ikke hva som er best jeg. Noen sier 1, andre 1,5 og andre igjen 2 cm.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/278.jpg

Teigen
04/07/12, 20:43
ta deg en dag med en kamerat og prøv forskjellen.. mange av erfaringene er fra bølkebiler tross alt.. også er jo enhver gammal bofors både slått sammen og behandla rimelig ulikt over de siste "5" åra hehe..

Zeeker
04/07/12, 20:59
ta deg en dag med en kamerat og prøv forskjellen.. mange av erfaringene er fra bølkebiler tross alt.. også er jo enhver gammal bofors både slått sammen og behandla rimelig ulikt over de siste "5" åra hehe..

Du sier noe der.
Har du korta inn momentstage noe du eller?
Hvordan er din å kjøre med så mye pulver?

Jeg merka hvordan bilen ikke klarte å "henge på" nok i svinga etter at jeg har fått mere pulver. Dvs det ekstra krengestaget jeg har bak gjør nytta si når en ikke har nok pulver, men nå merka jeg at bilen sklei ut i svinga. Og det nytta ikke å gi på mer eller putte på ett gir til. Den bare fløt oppå.
Håper med litt kortere momentstag og med kun ett krengestag på akslingen at den setter seg litt mere i ræva og at den klarer å dra seg gjennom svingen på en annen måte.
"Kava bredt" så klart :D hehe

Ola Moen
05/07/12, 13:58
Ang momentstagene så kan du montere det, og sette bakenden på no bukker sånn at du får vekt på fjærene.
Se på vinkelen mellom pinjongaksel og mellomakselen Den bør ideelt sett være i rett linje under pådrag.
om du legger den ørlitt i knekk nedover, så legger den seg i rett linje nå akslen vrir seg under pådrag.
Nøyaktig hvor mye det blir vil variere fra bil til bil. Kommer litt an på hvor harde foringer du har.
Innfestingen i karosseriet osv. Der må en nesten teste og feile litt før en finner ut hva som passer akkurat til bilen din :)

Teigen
05/07/12, 19:53
Når du får en god del hester så er det bare four\wattlink som funker. Har ikke giddi å bala med stag i bakstillinga så lenge jeg ikke har det. da ere bedre med mjuke dempere, hu setter seg greit da.. Det du merker nå er svakheten med "simpel engineering is easy to maintain, and it works" hehe ;)

Zeeker
05/07/12, 21:08
Ang momentstagene så kan du montere det, og sette bakenden på no bukker sånn at du får vekt på fjærene.
Se på vinkelen mellom pinjongaksel og mellomakselen Den bør ideelt sett være i rett linje under pådrag.
om du legger den ørlitt i knekk nedover, så legger den seg i rett linje nå akslen vrir seg under pådrag.
Nøyaktig hvor mye det blir vil variere fra bil til bil. Kommer litt an på hvor harde foringer du har.
Innfestingen i karosseriet osv. Der må en nesten teste og feile litt før en finner ut hva som passer akkurat til bilen din :)

Jeg satt og leste litt i papira til stagene i stad og det ikke noe "fasit" på det, så må nok bare gjøre som du foreslår å teste litt diverse :)


Når du får en god del hester så er det bare four\wattlink som funker. Har ikke giddi å bala med stag i bakstillinga så lenge jeg ikke har det. da ere bedre med mjuke dempere, hu setter seg greit da.. Det du merker nå er svakheten med "simpel engineering is easy to maintain, and it works" hehe ;)

Hehehe.. Jeg blir nok nødt til å spise opp de orda ja.

Bilen setter seg en hel del mere nå :D
Var ute på noen grusveier som jeg har testa litt på før og må ærlig innrømme at jeg måtte bremse mye tidligere nå enn det jeg har pleid.

Ikke var det mange fæle lyder i ræva på den lenger hell :)Det er en liten vibrasjon som jeg ikke helt hvor kommer fra, men det kan være mellomakslingen eller noe sånt

Syns bilen funker bra nå. Får bare håpe det varer :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/349.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/350.jpg

Zeeker
06/07/12, 11:43
Har helt glemt av film fra benkinga..
Så sitter å snekrer sammen en liten snutt nå. :)

bakterius
06/07/12, 12:33
Heia!

Lappen med delenr. var jo selvølgelig borte på radiatoren men jeg skal få målt den ;)

Zeeker
06/07/12, 12:43
Heia!

Lappen med delenr. var jo selvølgelig borte på radiatoren men jeg skal få målt den ;)

Det hadde vært nice :D du har ikke mail fra Summit eller var det ikke du som bestilte?

Zeeker
06/07/12, 12:43
Snart på tur :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/452.jpg

Zeeker
06/07/12, 13:55
Da blir det film :D


http://www.youtube.com/watch?v=iP_2N3RFJP8&feature=youtu.be

buster83
06/07/12, 15:16
*venter i spenning* :D

Zeeker
06/07/12, 16:26
*venter i spenning* :D

Da funker den :D

Zeeker
08/07/12, 23:38
Her skjer det ikke mye om dagen.
Har virkelig gått inn i feriemodus og 242'n står inne.
Det eneste fornuftige jeg har gjort er å finne noen dekk i en haug og vrengt og lagt på.
Nå er det 20 dekk som ligger klare til Rudskogen :D kommer nok ikke til å bruke opp så mange, men muligheten er der :D

Det gikk akkurat 8 dekk inn i sedanen min :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/748.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/749.jpg

R-israelsen
09/07/12, 05:53
Kjempe kult å se video fra benking, kjenner jeg får lyst til å bygge grom motor selv :- )

kimove
09/07/12, 11:41
Håper jeg får sett denne og eventuelt jugd litt på rudskogen til helgen :p

Zeeker
09/07/12, 11:51
Kjempe kult å se video fra benking, kjenner jeg får lyst til å bygge grom motor selv :- )

Da er det bare å kjenne på din indre kjensla og bygge :)


Håper jeg får sett denne og eventuelt jugd litt på rudskogen til helgen :p

Kommer dessverre ikke til Gatebil :/
Men den blir å se på VCCN-treffet om 2 uker :D

kimove
09/07/12, 11:55
Da er det bare å kjenne på din indre kjensla og bygge :)



Kommer dessverre ikke til Gatebil :/
Men den blir å se på VCCN-treffet om 2 uker :D

Åja såpass ja :p kjedelig det var da :p
Men man kan jo ikke være med på alt heller :p

Zeeker
09/07/12, 12:02
Åja såpass ja :p kjedelig det var da :p
Men man kan jo ikke være med på alt heller :p

Det er noe med det.
Det blir lite kjøretid pr krone syns jeg og da blir det bare sånn, hehe.

Skal du være sørafor lenge sånn at du får med deg VCCN-treffet og eller?

kimove
09/07/12, 12:09
Det er noe med det.
Det blir lite kjøretid pr krone syns jeg og da blir det bare sånn, hehe.

Skal du være sørafor lenge sånn at du får med deg VCCN-treffet og eller?

Det har du rett i, blir ikke mange rundene når det er så mange som er der :p

Hadde jeg hatt en uke til med ferie skulle jeg vært så lenge at jeg fikk med meg VCCN treffet :/ Har veldig lyst til å få med meg det :/
Også høver det seg sånn at av de 8 som skal nedover er vi bare 2 som kjører Volvo, går i BMW og DKW diesel på de andre :p

Forresten skal du dit som tilskuer ? :p

Zeeker
09/07/12, 12:16
Åja. Synd du ikke får med det volvotreffet da.
Tror ikke jeg kommer på Gatebil som tilskuer heller. Jeg må se litt på det.
Det er ikke førstepri i helga. Er litt sær sånn, Hehe

Skal du kjøre på Gatebil eller blir det fest all weekend long?

kimove
09/07/12, 12:21
Åja. Synd du ikke får med det volvotreffet da.
Tror ikke jeg kommer på Gatebil som tilskuer heller. Jeg må se litt på det.
Det er ikke førstepri i helga. Er litt sær sånn, Hehe

Skal du kjøre på Gatebil eller blir det fest all weekend long?

Hehehehe :p Ser den :p
Nope blir nok ikke noe kjøring, hvis det blir noe banekjøring i år så blir det på høsttreffet på acr, har dessuten invistert i en lerke med bøgdabrus så det blir nok festing hele helgen :)

Men skal nok klare å få med det meste som skjer oppe på banen for det ;)

Tor24
10/07/12, 09:55
Når du får en god del hester så er det bare four\wattlink som funker. Har ikke giddi å bala med stag i bakstillinga så lenge jeg ikke har det. da ere bedre med mjuke dempere, hu setter seg greit da.. Det du merker nå er svakheten med "simpel engineering is easy to maintain, and it works" hehe ;)

4 link er det beste men det hjelper mye å stive opp rundt innfestinga til momentstagene og panhardstaget. GrA bilene gjorde jo dette.. Du som har Halv bur, Bjørn Stian, kan jo enkelt gjøre noe med det :)

Zeeker
10/07/12, 10:00
4 link er det beste men det hjelper mye å stive opp rundt innfestinga til momentstagene og panhardstaget. GrA bilene gjorde jo dette.. Du som har Halv bur, Bjørn Stian, kan jo enkelt gjøre noe med det :)

Hvordan da tenkte du ? Kjøre avstiver mellom hjulkassene bak og ned i golvet?

Tor24
10/07/12, 10:29
Send meg bilde av buret i bilen din. Også regner jeg med at du bare har de enkle momentstag festene under bilen også?

Zeeker
10/07/12, 10:34
Jeg har ikke gjort noe med noe innfesting nei.

Ett slikt bilde eller ett annet?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2497.jpg

Tor24
10/07/12, 11:19
Bildet er bra :) Ideelt sett burde buret vært festet med vinkel i overgangen mellom hjulhus og panhardtraversen. Skjønner ikke hvorfor alle fester det i selve hjulhuset. Men lag stag fra krysstag hjulhus innfestning og ned i gulvet og fra nedre del av hovedbøyla og til gulvet, samt et stag på tvers. På motsatt side av gulvet, altså undersiden sitter innfestningene til bærebruer og momentstag og der lager du en forsterknings brakett som blir festet i burkoblingen du gjorde i gulvet. Dette hørtes sikkert veldig vanskelig ut, men mye lettere å forklare hvis jeg kan vise på bilen, så har du en unnskyldning for å ta en tur utover hehe. Jeg har ikke kommet lenger enn å lage forsterkningsbraketten til min bil, men du ser de i tråden min :)

Zeeker
10/07/12, 11:23
Bildet er bra :) Ideelt sett burde buret vært festet med vinkel i overgangen mellom hjulhus og panhardtraversen. Skjønner ikke hvorfor alle fester det i selve hjulhuset. Men lag stag fra krysstag hjulhus innfestning og ned i gulvet og fra nedre del av hovedbøyla og til gulvet, samt et stag på tvers. På motsatt side av gulvet, altså undersiden sitter innfestningene til bærebruer og momentstag og der lager du en forsterknings brakett som blir festet i burkoblingen du gjorde i gulvet. Dette hørtes sikkert veldig vanskelig ut, men mye lettere å forklare hvis jeg kan vise på bilen, så har du en unnskyldning for å ta en tur utover hehe. Jeg har ikke kommet lenger enn å lage forsterkningsbraketten til min bil, men du ser de i tråden min :)

Hehehe.. Regner med at du skal nedover til skogen den 22? Så du kan vel peke og forklare litt mens jeg kjører en rolig runde :D

Tor24
10/07/12, 11:28
Japp :) også har jeg også et par andre forslag til bakstillinga di, men vi kan ta det den 22. ;)

Zeeker
10/07/12, 11:33
Det tror jeg på :D Tar både du og Ola med biler eller?
Det går fort dit :/ Jeg må få lagt inn en vaskedag også. hehe

Tor24
10/07/12, 11:35
Får neppe i stand min egen bil, men regner med at Ola tar sin 242 :)

Ola Moen
10/07/12, 18:04
Jeg tar 242'n min nedover :) Men må få skifta eksosanlegg først. Har litt kols med orginalanlegg til 240 nå :)

Zeeker
10/07/12, 21:59
Det blir brukbart V20T :D

Jeg har fått enda en rar vibrasjon i drivverket mitt. Kommer helt villt rundt 70-80 :( Blir litt oppgitt jeg.
Så da er det å gå over alle kryss & oppheng & Hardy en gang til :/
Evt skru momentstaga i original posisjon uten at det skal ha noe å si sikkert.

Også må jeg bytte pakningen til returen til turboen. Den er nok litt sliten av en eller annen grunn.. Kanskje den har lyst på ferie den å.
Meeeeen.. Dette må jeg se på etter at 945'n min har fått litt TLC :D

gaupe
11/07/12, 09:18
Jeg har fått enda en rar vibrasjon i drivverket mitt. Kommer helt villt rundt 70-80 :( Blir litt oppgitt jeg.
Så da er det å gå over alle kryss & oppheng & Hardy en gang til :/
Evt skru momentstaga i original posisjon uten at det skal ha noe å si sikkert.

Momentstaga har veldig stor betydning, dei bestemmer vinkelen på knutane i mellomakslingen.

Zeeker
11/07/12, 12:00
Momentstaga har veldig stor betydning, dei bestemmer vinkelen på knutane i mellomakslingen.

Joa, ser den :) men kan ikke huske det var sånn vibrasjon når jeg satte på staga første gangen og testkjørte.
Og det er ikke værre enn å skru de tilbake i original posisjon å teste. Enten så hjelper det eller ikke , hehe :D

Ola Moen
11/07/12, 12:05
Dekka dine da? Sitter de godt skrudd fast?

Edit: Hjula.... :p

Zeeker
11/07/12, 12:11
Yep :D
Tok til og med å bytta bakhjula i går bare for å være sikker, hehe
Det rister skikkelig i hele bilen. Men får se på det nærmere helgen, evt før hvis 945'n oppfører seg :D

Sånn ellers funker 242'n helt utmerket. Morro å kjøre :)

Ola Moen
11/07/12, 12:15
Jekk den opp og sett bukker under bakaksel'n. Start opp, og smett den i gir, og se om det rister da også.
Da kan det væra du har et mellomaksel-problem.
Klart den funker utmerket :) Det er jo tross alt en 240 :)

Zeeker
11/07/12, 12:31
Skal gjøre det :)
Bestilte også ny hardy til M3 i dag også :D setter på det først som sist.

Ola Moen
11/07/12, 12:39
Skulle nesten vært bygd om så man slipper de hardy-koblingene. og laget et skikkelig oppheng på midten av akselen med en lagerholder som sitter skrudd i karosseriet.

Zeeker
11/07/12, 12:43
Skulle nesten vært bygd om så man slipper de hardy-koblingene. og laget et skikkelig oppheng på midten av akselen med en lagerholder som sitter skrudd i karosseriet.

Jeg skal i hvertfall bygge om til 7/9-serie oppheng. Men det tror jeg ikke skjer før rudskogen.
Den skal visstnok være skuddsikker i forhold til 240'n sin.
Må fikse meg ett sveiseapparat før jeg får gjort noen sånne ting også. Har ett på gang nå håper jeg :)
Det jeg hadde har eieren henta :/

smokemaker
11/07/12, 19:50
Jeg mixa til noe her med m5 hardy, og lagde oppheng med 740 lager, det funker fjell :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/931.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/932.jpg

Zeeker
12/07/12, 01:25
Jeg mixa til noe her med m5 hardy, og lagde oppheng med 740 lager, det funker fjell :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/931.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/932.jpg

Nice :)
Hva slags fremre mellomaksling har brukt og evt skjøte/korta inn?
Hvor tykk er M5-hardy'n i forhold til Volvo sin ? Jeg vet ikke om M3/M5 har lik hardy jeg?

Ola Moen
12/07/12, 02:26
Der ja ;) Det blir no alá det jeg mente. Men evt bruke Lagerbukk/lagerholder uten noen som helst form for gummi i. kun stål, lukket lager presses inn og monteres med Segi-ring, og festes godt i karosseri. Blir stivt og fast da. Bråker litt, men det gjør det jo fra før, så det betyr jo ikke nevneverdi. :)

bakterius
12/07/12, 17:19
Ikke dumt :) kanskje man må gjøre noe lignende ;)

smokemaker
12/07/12, 20:05
Nice :)
Hva slags fremre mellomaksling har brukt og evt skjøte/korta inn?
Hvor tykk er M5-hardy'n i forhold til Volvo sin ? Jeg vet ikke om M3/M5 har lik hardy jeg?


Det er en 740 mellomaksling jeg har korta inn, M5-hardy`n er 3.5cm tykk.

Jeg er litt usikker på om det er noe forskjell på m5-m3, men har du en til m3, så knerter du ikke den ;)

Strandstuen
12/07/12, 22:31
Handle sånn da: https://www.revshift.com/shop/flex-disc-couplers.php

Zeeker
13/07/12, 11:25
I dag har Hardy'n ankommet på posten :)

Jeg skal prøve å skru ut stagene til normal lengde før jeg bytter noe mere deler.
Prøver det først for å finne ut hva som lager vibrasjonen.

Også må jeg ta av turboen da jeg har fått en lekkasje jeg ikke klarer å tette :(
Håper det bare en pakningsrester som jeg ikke har fått bort og at det ikke har skjedd noe med senterdelen på turboen.


Var å besøkte mister Mr. Nilsen i går. Han har fin tegning på garasjedøra si :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1115.jpg

Zeeker
14/07/12, 00:24
M3-hardy'n er hentet :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1194.jpg

Også var det denna turboen da..
Bilen bruker ikke olje, og ikke ryker det stygt av den, og det lekker olje ved returen.
Jeg trodde det var lekkasje mellom senterdelen og eksoshuset, men en kompis av meg har mere trua på overtrykk i blokka (pga 1.8 i trykk.. Har ikke skrudd ned enda :D, hehe)
Flensen er rett. Og hvis det hadde vært lekk inn i senterdelen så skulle det vel å ryki litt å?
Så da blir det å prøve hans løsning først før jeg jeg evt må kapitulere og legge sesongen på is. Da må omsær ny turbo skaffes hvis turboen er fucked.
Får ikke noe svar fra firmaet jeg kjøpte den av i Sverige, så da vet jeg ikke om jeg kan få overhalt den på ett annet hvis det den ikke er god lenger.

Planen blir da å bygge om fordelerhullet til ekstra lufting slik at all overtrykk går ut av blokka og evt ikke stenger for oljereturen.

Det ser ikke bra ut, men han tror olja lekker fra oljereturen og blåser og kryper bort på eksosdelen og brenner opp. Det er ikke bløt men brent olje som er der :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1195.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1196.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1197.jpg

Turbo klar for roadtrip.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1198.jpg

Batland
14/07/12, 12:40
M3-hardy'n er hentet :D
men en kompis av meg har mere trua på overtrykk i blokka (pga 1.8 i trykk.. Har ikke skrudd ned enda :D, hehe)
Jeg er enig med ham, men mener at problemet er ekstreme eksostemp pga det originale kompresjonsforholdet og ikke ladetrykket i seg selv som bare avslører hvor hard akselarasjon eieren ønsker/krever.

Sylinderlekkasjetest er å foretrekker, men en komptest er en begynnelse.

Zeeker
14/07/12, 14:46
Jeg er enig med ham, men mener at problemet er ekstreme eksostemp pga det originale kompresjonsforholdet og ikke ladetrykket i seg selv som bare avslører hvor hard akselarasjon eieren ønsker/krever.

Sylinderlekkasjetest er å foretrekker, men en komptest er en begynnelse.

Jeg skal prøve å huske på å ta en komptest før jeg setter sammen alt på eksossia (etter alt er montert er det litt kukete)

Også skal jeg skru ned trykket til 1.5 som jeg har kjørt med i hele vinter uten problemer. Nå er tenninga riktig justert å :D
Så det er "på'an" igjen etterpå for å skru ferdig

Zeeker
14/07/12, 15:09
Driv å lager ny veivhusventilasjon der hvor fordeleren egentlig sitter.
Var innom BCB å handla noen blendelokk for å forske litt.
Fant noen rør og skråskjærte nederste kanten for å få røra innenfor kanten på blendelokket. + at de da vil sprike litt slik at det går an å få slange.
Det er nok ikke den peneste kreasjonen som er funnet opp, men håper den funker.
Også får jeg evt lage en annen en senere med bare 1 grov slange på.
Nå ble det pause i skruinga da mekanikeren måtte på ramma en tur :/ hehe

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1212.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1213.jpg

Tester hvordan de vil stå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1214.jpg

Og sjekker at det er nok plass i blendelokket
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1215.jpg

Helsveist. Ble ikke veldig pent, men tror det vart brukbart tett ja :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1216.jpg

Filer opp hull til den store gullmedaljen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1217.jpg

Helsveiste rørene til lokket. Alt ble sveist på baksiden. Og senere pusset ned, også filte jeg opp igjen hullene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1218.jpg

Filte opp igjen hullene
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1219.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1220.jpg

Da ble den sånn. Håper detta funker
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1221.jpg

Og sånn skal det stå tenkte jeg. Den er ikke banka nedi enda da jeg prøvde på noen slanger først.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1222.jpg

buster83
14/07/12, 19:05
Reodor Felgen er ikke eneste kar'n med gode løsninger.. :)

OlaBoy
14/07/12, 20:37
Kjekk patent! :P
Men er det nødvendig å ha 2 rør egentlig? Holder vel lenge med 1 vel?

Jonas Soldal
14/07/12, 20:59
Er ikke mulig med en rørstubbe nede og en slange like høy som motoren og så ett filter på toppen da? vil vel ikke lekke da? :)

Zeeker
14/07/12, 23:53
Reodor Felgen er ikke eneste kar'n med gode løsninger.. :)

Nå ja. Hehe. Får nå se om det funker først :D


Kjekk patent! :P
Men er det nødvendig å ha 2 rør egentlig? Holder vel lenge med 1 vel?

Jo takk :)
Vet ikke om det er nødvendig, men det ble gjort litt overkill slik at det ikke skal være tvil om at det er nok lufting.
Hvis det fortsatt er trykk i blokka nå så er det vel ikke igjen stempelringer tror jeg. Hehe


Er ikke mulig med en rørstubbe nede og en slange like høy som motoren og så ett filter på toppen da? vil vel ikke lekke da? :)

Det hadde helt sikkert fungert. Jeg husker ikke hva slags krav det er til ånding og slik på lisensierte biler :/ Lurer på om det er noe teit med at du skal ha like stor tank som motorvolum (eller oljevolum)
Jeg har alltid hatt egen tank til ånding for å holde griseriet litt kontrollert i tanken. En motor som går med turbo puster peser en helt del når trykk går forbi ringa og når stempla går opp og ned.

smokemaker
15/07/12, 00:35
Jeg sleit akkurat med det samme nå, og jeg har ny turbo. Bygde om til bedre ventilasjon, og alt ble smooth :)

Zeeker
15/07/12, 00:39
Jeg sleit akkurat med det samme nå, og jeg har ny turbo. Bygde om til bedre ventilasjon, og alt ble smooth :)

Hvor mange pakninger byttet du før du fant ut / fikk veivhus-tipset?
Jeg har byttet maaaaaaaange og klødd meg mye i hodet, hehe
Hvor mye trykk kjører du på?

Har du vært i benken? I så fall, hvordan gikk det?

smokemaker
15/07/12, 00:56
Hvor mange pakninger byttet du før du fant ut / fikk veivhus-tipset?
Jeg har byttet maaaaaaaange og klødd meg mye i hodet, hehe
Hvor mye trykk kjører du på?

Har du vært i benken? I så fall, hvordan gikk det?

Bytta ikke ut noen. hehe, jeg kunne ikke fatte at det skulle lekke, nettop fordi alt var nytt av pakninger, og alt var relativt nøye montert, laget til. så da slo jo ventilasjon tanken meg ganske fort, eneste jeg gjorde var å bygge om den orginale. Har bare gatemappa på litt over en bar, så kan vel hende jeg får en smikk ved en halv bar til. Men det får jeg fikse da. :)

Zeeker
15/07/12, 00:58
Bytta ikke ut noen. hehe, jeg kunne ikke fatte at det skulle lekke, nettop fordi alt var nytt av pakninger, og alt var relativt nøye montert, laget til. så da slo jo ventilasjon tanken meg ganske fort, eneste jeg gjorde var å bygge om den orginale. Har bare gatemappa på litt over en bar, så kan vel hende jeg får en smikk ved en halv bar til. Men det får jeg fikse da. :)

Ahh. You are so much smarter than me. Hehe.
Jeg måtte jo bli fortalt det.

Bilder av ombygginga?

Og håper dette hjelper :D

smokemaker
15/07/12, 01:08
Ahh. You are so much smarter than me. Hehe.
Jeg måtte jo bli fortalt det.

Bilder av ombygginga?

Og håper dette hjelper :D


Ikke noen bilder av det enda, men er ikke værre enn at det er utnytta større dimensjoner hull på orginalboks, så nå går det slange med indre diameter på 20mm, det får unda det som trengs :)

Zeeker
15/07/12, 11:02
Ikke noen bilder av det enda, men er ikke værre enn at det er utnytta større dimensjoner hull på orginalboks, så nå går det slange med indre diameter på 20mm, det får unda det som trengs :)

Du må nok lage en tråd på bilen din :D
Jeg driv å pønsker på ny løsning både på gamle og nye plassen alt. Men får se om dette funker først, også må jeg kjøpe inn litt deler :)

Begynner å kjenne "that feeling" ang Rudskogen til helga igjen..

smokemaker
15/07/12, 13:12
Du må nok lage en tråd på bilen din :D
Jeg driv å pønsker på ny løsning både på gamle og nye plassen alt. Men får se om dette funker først, også må jeg kjøpe inn litt deler :)

Begynner å kjenne "that feeling" ang Rudskogen til helga igjen..

Det var det da, det går med nok tid til skruinga føler jeg :P så tiden til en prosjekt tråd strekker ikke til :)

Jeg har ingen tvil på løsningen din, du kommer nok til å få det du trenger til ventilasjon der.

Du får ta med bil og kjøre det du kan uansett ;) om det ikke går som det skal, så har du fått kjørt litt, lokalisert flere småsykdommer, også får du en hau med inspirasjoner lell :) Så den helga blir bare bra lell den ;)

Zeeker
15/07/12, 20:41
Det var det da, det går med nok tid til skruinga føler jeg :P så tiden til en prosjekt tråd strekker ikke til :)

Jeg har ingen tvil på løsningen din, du kommer nok til å få det du trenger til ventilasjon der.

Du får ta med bil og kjøre det du kan uansett ;) om det ikke går som det skal, så har du fått kjørt litt, lokalisert flere småsykdommer, også får du en hau med inspirasjoner lell :) Så den helga blir bare bra lell den ;)

Bilen blir med nedover så fremt at det ikke er noen oljelekkasje, hehe. Risikerer ikke å tenne i bilen :/
Også må det bli lite med sykdommer snart. Har kjørt lenge med oppsette opp mot 1.5 i trykk uten problemer, men den likte nok ikke benken og nesten 1.8 i trykk. Hehe

Zeeker
15/07/12, 20:44
Sånn ellers har jeg tusla litt rundt og begynt på en catchtank til åndinga.
Det gjenstår å lage tappeplugg i bunnen og få laget fester slik at den sitter fast :D
Ble litt av en greie med 3 innløp på toppen og ett filter med 35mm inngang til lufting, hehe
Bilder kommer i mårra evt tirsdag når den er ferdig. hehe

Også har jeg lånt bort kompmåleren min, så jeg håper jeg får igjen den i mårra :D
Gidder ikke skru på DP før jeg får testet kompet. Det er så kukete å komme til på plugghulla da.

Håper på prøvetur i mårra :)

Ett preview av tanken. Tanken blir sittende bak venstre frontlykt. (På den lille plassen som er igjen)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1382.jpg

Zeeker
16/07/12, 20:28
Fikk målt komp i dag.
Syl 1,3,4 har 11.5
mens syl. 2 har 10.5


Tanken er snart ferdig :D
Mangler bare å få tak i en 3/8" rørgjenge-mutter som jeg kan sveise i bunnen slik at jeg får satt på en kuleventil til tapping.
også må jeg lage et feste i toppen slik at den står rolig.

Byggebilder av tanken. Den burde helt sikkert lakkeres, men får se om det blir noe av før VCCN-treffet til helgen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1490.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1382.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1491.jpg

Nedi her skal den stå. Litt prøving før alt sveises sammen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1492.jpg

Skillevegg ved filteret
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1493.jpg

Prøving av filter
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1494.jpg

Se an hvordan innløpene skal stå
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1495.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1496.jpg

My little Battleship :D hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1497.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1498.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1499.jpg

Står til lekkasjetest. Har fylt den opp med van
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1500.jpg

smokemaker
16/07/12, 21:29
Maskin! ;) hehe. Tøft :)

Jaggu hadde du mye komp, er ikke det vel mye for en motor som lader 1.8bar? :)

Zeeker
17/07/12, 04:18
Maskin! ;) hehe. Tøft :)

Jaggu hadde du mye komp, er ikke det vel mye for en motor som lader 1.8bar? :)

Hehe :D
Det er ikke sånn komp som alle pleier å snakke på. Hvis du skjønner hva jeg mener.
Dette er komp målt med en trykktester for å se hvor mye trykk den klarer å lage. For å teste stempelringer :)

Forøvrig så er det litt slitne ringer på 2'ern.
Jeg prøve å ha i litt olje der og da dro den lett 14 bar på måleren.
Dette ble målt på kald motor, så for alt jeg vet så endrer verdiene seg når ting blir varmt. Og antagelig til det bedre. Det får'n evt se på senere :)

Også må trykket ned :) Vil ikke risikere å fucke opp motoren mer (hehe)
Det finnes fortsatt 320 whp på 1.5 i trykk så det skal nok holde lenge for meg :D

Zeeker
17/07/12, 07:19
En helt annen ting..
Sveiseapparatet mitt ble litt mongo i går.
Jeg kan ha lagt ytterhylsa på gods mens jeg drev å sveiste ( vet ikke om det gjør noe) og plutselig vil det ikke sveise mer :(
Det kan virke som at jordinga ble sinnsykt dårlig da sveisetråden kun blir rødglødende.
Jeg tok strømmen på apparatet, tok ut kontakta og prøvde en liten gang til men det skjedde det samme.

Noen som har vært borte i noe lignende før? Og hva er evt feil?
Tack så hemsk mycket

Dan Bay-Johansen
17/07/12, 08:52
Høres ut som strømpen kunne trenge en rens ? Evt at materullene dine er utslitt ? Ta av slangepakka, ut med tråd - blås igjennom slangen med trykkluft. Evt så bør du sjekke om materullene glipper på tråden...

Zeeker
17/07/12, 09:01
Høres ut som strømpen kunne trenge en rens ? Evt at materullene dine er utslitt ? Ta av slangepakka, ut med tråd - blås igjennom slangen med trykkluft. Evt så bør du sjekke om materullene glipper på tråden...

Jeg kan gjøre det uansett men den mater tråd som bare pokker, hehe.
Det blir en fin lang streng med glødene tråd hvis jeg ikke slipper opp :(
Da må tråden selvfølgelig ha kontakt med det jeg skal sveise på (jord)

edit1:
Fikk svar fra en kompis nå som mente:
Det er ikke sikkert den får nok ampere. Er nok 1 fas som har streike. (jeg har 3-fas apparat)

How to finne ut av dette? hehe.
Jeg må nok finne fram elektrikkerskills'a mine å feilsøke litt. (haha,, de er skikkelig ræva)
Ingenting er som å leke litt med 3-fas på en tirsdag :)

Edit2:
Kanskje han smartingen her skal sjekke sikringer først?
-Sikringer sjekket.. Alle er hele :/

Ola Moen
17/07/12, 14:37
Skulle bare mangle at det ikke er ganske tett der :) ventilsetene har aldri vært så tette og fine før som de er nå :) Ikke engang fra fabrikken ;)

Zeeker
17/07/12, 15:01
Skulle bare mangle at det ikke er ganske tett der :) ventilsetene har aldri vært så tette og fine før som de er nå :) Ikke engang fra fabrikken ;)

Jeg tror det var mest ringa de hadde i tankene pga mye trykk i blokka.
Ventila & setene har jeg aldri betvilt :D De er nok gulle gode enda :)

Zeeker
17/07/12, 15:05
Har fått igang sveiseapparatet og. Og som den dyktige sveiseapparatmekanikeren jeg er så kan jeg fortelle hva som var feil å.... Eller ikke :/ hehe
Uten at jeg vet det, så kan jeg tippe at det er koblinga til strømmen? Det var i hvertfall en diger feit pinne som hadde litt shit och møkk på seg.
Pussa rein denne og tok av gassdysa og pussa reint inni der og selve tråddysa. Satte sammen alt og apparatet funka.
Om det var det som gjorde susen vet jeg ikke, men jeg liker å tro det. Hehe.

Det er stormgammalt apparat :) Men det gjør jobben. Så da er jeg fornøyd
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1584.jpg

Denni var shitete
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1585.jpg

Zeeker
17/07/12, 19:21
Have you ever wonder; How hard can it be ?
I found out this evning :/ I cant weld for shit..
The catchtank leaks by the valve :(


Har prøvd å sveise fast 3 muttere men det har vært lekkasje i sveisen en eller annen stand hver gang. Og det har ikke hjulpet å punktsveise der man så lekkasjen.
Så det endte opp med at jeg kappa vekk shiten og får kjøpe ny mutter i mårra og gjøre en heltemodig innsats og prøve en gang til. Ellers blir det ingen tappekran med det første.

Da er det bare å ønske meg selv lykke til i mårra, og håper at ting går litt likere da :D Har ikke fått gjort en shit i dag. hehe. kun klundra med den tanken

Også kom Buster83 innom en tur. Og frua hadde med noe på en tallerken at meg :)

Det kunne vært værre.. Det kunne fort ha vært bedre å :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1611.jpg

Så da ble alt kappet vekk,
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1612.jpg

Også fikk jeg sånn :D Ikke værst bare det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1613.jpg

Også ble den borte. hmm
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1614.jpg

Ola Moen
17/07/12, 19:45
ikke alltid like lett å få det tett. prøv med ørlitt mer ampére så du får mer gjennombrenning. Da flyter det litt bedre sammen isteden for bare å legge seg utenpå :)

Zeeker
17/07/12, 19:58
ikke alltid like lett å få det tett. prøv med ørlitt mer ampére så du får mer gjennombrenning. Da flyter det litt bedre sammen isteden for bare å legge seg utenpå :)

Kan prøve det i mårra :)
Også skal jeg kjøpe en litt tykkere mutter.
Den første jeg sveiste på ble illrød, også slo hele driten seg,, og da var det ikke igjen mye gjenger. hehe

Ola Moen
17/07/12, 20:16
Dætta fikser du Bjørn Stian :) Har trua på det meste du starter på :)

bakterius
18/07/12, 00:30
Blir sikkert knall! =)

Trenger også lage meg noe lurt når det gjelder veivhusventilasjon, det er noe jeg har lite erfaring med så jeg følger med ;)

kermitt
18/07/12, 00:52
Prøv å sveis den i halvsirkler med mye volt, også legger du på godt overlapp på start og stoppene dine.

Zeeker
18/07/12, 18:02
Prøv å sveis den i halvsirkler med mye volt, også legger du på godt overlapp på start og stoppene dine.

Hørtes ikke dumt ut det :)
Jeg kjøpte også en lenger mutter som jeg kan kappe etterpå. Da er det i hvertfall litt mere som tar unna varme.


Dætta fikser du Bjørn Stian :) Har trua på det meste du starter på :)

Jeg å :D hehe.
Og som den "rå" mekanikeren jeg er så er jeg nok ferdig seint fredag.. (hehe)
(Det blir vel som vanlig tradisjon er at det blir skruing som pokker den siste natta vel?)

Også tok jeg visst skrupause i dag. Så da har jeg sikkert mere punch i skruinga i mårra :D
Jeg lever i trua.

Zeeker
20/07/12, 00:22
Fått gjort litt i dag å.

Catchtanken er ferdig og alt av slanger er tilkoblet. Hærlige grønne slanger :D

Den ristinga i bilen er der enda :(
Nå er det ny hardy
Begge kryssa i mellomakslingen er bytta.
Momentstaga er skrudd ut til normal lengde.
Det eneste som ikke er bytta nå er lageret. Men har mine tvil om at det klarer å lage en sånn risting.
Det lager vel bare en stygg lyd om det er fucka?
Har kjent på utgående på kassa og den virker tight.

Og hvis det ikke er lageret så må det være en av mellomakslingene som er skakke. ("tror jeg".. har bytta mye til nå til ingen nytte)

Oljereturlekkasjen er jeg litt usikker på. Jeg må se litt mere på den i mårra.

Akkurat nå er stemningen og trua for at det blir kjøring om søndagen veldig dårlig :( Håper på en god skrudag i mårra. Selv om jeg ikke har tid, så må jeg få lurt inn ett par timer ett sted :/

Jeg får kjøpe nytt lager til mellomakslingen i mårra og prøve å bytte det å hvis jeg får tid.
Hva anna kan være galt nå? Noen som har gode forslag?

Noen bilder fra dagens økt

M3'n til venstre. litt høydeforskjell gitt
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1818.jpg

Bytting av kryss på mellomakslingen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1819.jpg


Slangegata mi :D Hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1820.jpg

Uttak på motoren der original fordeler sitter
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1821.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1822.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1823.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1824.jpg

Kuleventilen på catchtanken
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1825.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1826.jpg

Ola Moen
20/07/12, 00:40
Det kan som du sier. Væra bakre mellomakseldel som er skjev :/ Jeg har dratt tvert av flere mellomaksler av den mellomgrove typen. Ser ut som en korketrekker når den er tvert av.

Zeeker
20/07/12, 06:31
Det kan som du sier. Væra bakre mellomakseldel som er skjev :/ Jeg har dratt tvert av flere mellomaksler av den mellomgrove typen. Ser ut som en korketrekker når den er tvert av.

Jeg får se om jeg finner en. Er litt usikkert på om jeg har i det hele tatt, men det må vel gå an å skaffe det rundt her.
Men det kan vel være den fremre delen også? eller pleier ikke disse å blir skambanka på samma måten?

Ola Moen
20/07/12, 07:27
Den fremre delen ligger noenlunde vannrett hele tida. Jeg har iallefall aldri klart å herpe den delen :)

Mr. Nilsen
20/07/12, 08:04
Tror jeg har en bakre del oppe på låven til fatter'n. men er ikke helt sikker.. kan stikke oppom og se ikveld hvis du er i beita :)

Zeeker
20/07/12, 08:24
Den fremre delen ligger noenlunde vannrett hele tida. Jeg har iallefall aldri klart å herpe den delen :)

Okey
Jeg får prøve å bytte den bakre.
Også har jeg ikke veldig trua på ødelagt lager heller.
For sist jeg hadde bilen i bukken til Mr. Nilsen så kjørte bilen i 5 gir og dro den gjennom registeret uten den bakre delen og da var det ingen vibrasjoner. Det kan jo ha skjedd noe i ettertid, men jeg mener å tro at den vibrasjonen var der før også, men veldig usikker.


Tror jeg har en bakre del oppe på låven til fatter'n. men er ikke helt sikker.. kan stikke oppom og se ikveld hvis du er i beita :)

Okey. Jeg skal høre med han andre duden som jeg har delelager hos å :D (Buster83) hehe
Sender på ei mld hvis jeg ikke får tak i.

bakterius
20/07/12, 08:45
Synd med vibrasjonene :/

Liker avluftinga :D
Sku ikke ha laget avlufting i fra toppen når du først er i gang? :)

gaupe
20/07/12, 08:47
Kom ulydane etter at du bytta bakaksling?

Zeeker
20/07/12, 09:11
Synd med vibrasjonene :/

Liker avluftinga :D
Sku ikke ha laget avlufting i fra toppen når du først er i gang? :)

Da må jeg evt dra det inn via turboen og det vil jeg ikke :/
Blir klinete inni turbo & rørgater. Ish.. (haha)
Det får duge med det filteret som sitter der :D
Den burde i hvertfall puste nok nå

Zeeker
20/07/12, 09:12
Kom ulydane etter at du bytta bakaksling?

Jeg er veldig usikker. For det var mye rare lyder og slikt i bilen før pga et lager som var fubar.
Men så har jeg litt vanskelig for å tro at det kan være vibrasjon i selve bakakslingen, for da burde det sikkert vært en ulyd en stand og (?)
Jeg vet rett og slett ikke. Men jeg må finne ut hva som er feil i hvertfall

Edit1:
Det er ikke ulyder sånn sett. Kun vibrering, og det starter rundt 65 km/t
Og det hjelper ikke å trå inn clutchen. Så det er noe i drivverket som gjør det.
Prøvde å bytte bakhjul. Det hjalp heller ikke

buster83
20/07/12, 15:34
bremseskiver eller stikkakslinger?

Prøv å tau den i 80 uten mellomaksling... :p

Ola Moen
20/07/12, 15:36
bremseskiver eller stikkakslinger?

Prøv å tau den i 80 uten mellomaksling... :p

Kanskje du skulle tilby deg å væra med han? Litt vanskelig å merke no risting om ingen sitter i 242'n ;)

OlaBoy
20/07/12, 16:30
Vanlig gardenahageslanger du har? Åssen liker de kombinasjon av varme og olje?

Zeeker
20/07/12, 20:52
Vanlig gardenahageslanger du har? Åssen liker de kombinasjon av varme og olje?

Helt vanlig hageslanger ja. Har sett flere som har brukt det så den rotner nok ikke etter par dager :)
Har ikke peiling på hvor lenge det holder. Hehe
Det skal inn bedre slanger, men jeg har litt annet å tenke på om dagen :(

Zeeker
20/07/12, 21:02
Og nå begynner jeg å lure litt.
Har bilen på bukken nå. Og dro den i 5. gir og det begynner å vibrere på 2500 rpm.
Tok av bakerste delen. og prøvde. Ingen vibrasjon på 2500 rpm men på 3500 rpm.
Tok av den fremste delen, ingen vibrasjon.

Målte også tappen som stikker ut av kassa.
Den måler jeg til at har 0.02 mm "kast" og det vil jeg tro er akseptert.

Det jeg har igjen å prøve nå er nytt lager. Noe jeg ikke har, og bytte av opphengsgummi. Der har jeg bare en godt brukt en som jeg evt kan prøve. Bare for å ha gjort det.

Også var det den lille oljelekkasjen ved turboen.
Det blir så vidt det er litt bløtt ved pakningen,, det renner ikke det kommer såppas med olje sånn det så vidt ryker litt :/ og jeg har ikke troa på at det er pakningen som er lekk nå. Ikke med så mye lufting på motoren.
Jeg har ikke prøvd å lime pakningen. Hva kan jeg bruke til å lime den fast? superlim, pakningsguffe, annet? Det blir vel sinnsykt varmt der så jeg ser for meg at det vil "brenne" bort uansett.Men jeg har tatt sinnsykt mye feil før.

Omsær så blir det en tur på BCB i mårra for å handle lager/opphengsgummi og flere pakninger til oljereturen.
Det kan jo være fremre akslingen også :( Den har jeg ikke ekstra. Og ikke kjenner jeg noen som har slik aksling heller.
Lageret som sitter på akslingen nå snurrer bra rundt og har ingen lyder

Har fortsatt fryktelig lyst til å kjøre på søndag,,, meeeeen.
Stemning blir ikke mye bedre av å ikke finne ut av noe av dette.

Zeeker
20/07/12, 22:41
Da har eieren forska litt til.
Tror det er fremre mellomaksling som har fått seg en kilevink.
Det vibrerte litt mindre med skikkelig gammel opphengsgummi og da tror jeg at akslingen er skakk :/
Jeg tror det er lettere å "feilsøke" ved å bytte den også prøve igjen.

Mellomakslingen hadde ingen belastning. Bilen hang i bukken og hadde ikke bakre del tilkoblet. Da skal det noe til før den egentlig skal vibrere tror jeg.
Akkurat nå er humøret skikkelig dritt og jeg har lyst til å parkere 242'n langt inne i mørket og glemme den en stund og ikke kjøre med den i sommer.

Kjett at årets høydepunkt går dukken :/ men men..
Det går sikkert over en dag

Daruu
21/07/12, 00:35
Kjett med sånne feil...
Åssen aksling er det du trenger da?

Zeeker
21/07/12, 01:14
Kjett med sånne feil...
Åssen aksling er det du trenger da?

Fremre delen ifra 7/9-serie med M47 girkasse
Jeg skal prøve litt diverse i mårra. Etter diverse family partys.
Humøret er litt bedre nå så da må man tenke positive tanker så lenge det går :) hehe

Vibreringen er "kjørbar" men vet ikke om det vil ødelegge noe annet hvis man kjører mye med det.
Så jeg får ta en status seint i mårra natt :D

Daruu
21/07/12, 01:55
Jeg har ihvertfall en sånn liggende, mulig flere. Kan se etter i morra. Men jeg må nesten ha igjen en så jeg har til m47 kassa mi.
MEN hvis det kun er det som hindrer deg fra å få kjørt så kan du da få låne den til du evt får tak i en annen en, hvis det er av interesse :)

Du kan å høre med opeez (eller hvordan det skrives) her inne, han kjøpte ihvertfall kasse og aksling av meg, kanskje han har det liggende ennå

oppeez
21/07/12, 13:59
Jeg har flere akslinger liggende, men vet ikke hva som er til hva eller hvor det kommer fra.. Har ikke oversikt :p

Zeeker
23/07/12, 00:27
Jaja.. sånn går nu dagan. hehe.
En kan vel bare si at hele dagen har vært litt crap, men med hyggelige innslag av at jeg fikk snakka med folk fra forumet igjen.

Har drevet på å skrudd til langt på natt de siste døgnene og natt til søndag. Da jeg ga meg natt til søndag var klokka 03:00 og bilen var endelig friskmeldt og "klar" for rudskogen.
Hele vibrasjonsshiten er nok bare ett litt merkelig mellomakslingsoppheng. Er ikke helt sikker på hvordan det kan ha kødda så mye.
Det har vært mange time med denna feilsøkinga,, men men.
Kjøpte nytt oppheng og tredde det på en løs aksling og lot den stå å tørke på akslingen. Det gjorde jeg ikke sist, så jeg lurer på om den kan ha vridd seg eller noe når den har herdet.

Men til dagen i dag.
Fikk lasta opp og kom frem til Rudskogen rundt 13:00. Fikk tatt teknisk og ble målt til 99 DB. Syns det var litt mye, men kan hende jeg var litt hard på gassen når det ble målt. Det ble i hvertfall innafor :)
Jeg fikk vel kjørt en rolig oppvarmingsrunde. Og klemte på litt på 2 og 3. Da kokte driten på enden av depo-flåa.
Da var det rett inn i depo og fikk konstantert Fubar vannpumpe.
Mr. Nilsen var rask på plass med tanken.. "Vi tar jo pumpa fra 240'n min" sånn at jeg fikk kjørt videre.
Så sagt så gjort :D

Problemene var ikke løst likevel. Den ble styggvarm så fort jeg tukta den litt. Det var nok med en halv runde på fult så kokte den igjen.
Hvis jeg holdt på for lenge sa det psssssst under panseret også kom det sånn stygg damp og ekspansjonsdunken var tom for vann.
Jeg fikk maks 20 runder der i dag :( Synd var det, for bilen fungerte bra og var morro å kjøre.

Tusen takk til Brutter, Mr. Nilsen, V20T, Tor24, Buster83.
Og andre oppmuntrere til en psykotisk sjåfør som var litt mutt til tider. hehe

Turen oppat ble bare dritt.
Brukte vel rundt 3.5 time med tralle fra meg nedover.
Vi brukte 6! timer hjem. Det ene hjulet på tralla mente at det skulle kødde litt og vi måtte kjøre dritsakte hjemover og det punkterte til slutt :/
Og så klart regna det som "¤&"¤%"#.
Fikk karet oss opp til Eidsvoll før det punga og nabo'n til svogers rota frem 2 gamle felger med noen veldig gamle dekk på.
Disse var så klart nesten tomme for luft. Så da kjørte vi i 20 min i 30 km/t for å komme oss til en bensinstasjon så vi fikk fylt luft. Etter dette gitt det radig igjen.
01:00 var jeg hjemme i natt.
Sliten og trøtt.

Nuh er det natta :D

Igjen, takk for i dag til alle som var innom Rudskogen i dag :)

Mr. Nilsen i full gang meg å skru av vannpumpa for så å stikke i sin egen 240 og hente pumpa som satt der :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2146.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2147.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2148.jpg

Zeeker
23/07/12, 00:49
Også tror jeg radiatoren er roten til alt vondt i dag.
Jeg har latt den stått med vann en stund, og jeg tror det har ført til diverse dritt i systemet og rett og slett tetta den.
Så det første jeg skal prøve på er å kjøpe ny vannpumpe og finne igjen en annen radiator og prøve.

Ola Moen
23/07/12, 00:58
Virkelig dagen idag du :) Fader altså.. jaggu har du klart å få tatt bilde av meg. Jeg var nok ikke oppmerksom nok, for jeg pleier å gjemme meg for kameraer. :D

Marius Skau
23/07/12, 01:06
Dette va leit :/ Men missunder deg pågangsmoten din :o Fortsett slik :D


Ka søt du va Ola :P

buster83
23/07/12, 08:01
jaja... ble da boller og brus på Espa.... yeehaaa... :D

Zeeker
23/07/12, 13:53
jaja... ble da boller og brus på Espa.... yeehaaa... :D

Jaggu. Var godt med boller i natt :D

Zeeker
23/07/12, 13:54
Så hvis noen har bilder av de få rundene jeg kjørte så "ja takk". Hehe
Det kan være vanskelig å ta bilder av en bil som ikke er på bana :D

buster83
23/07/12, 13:58
tror frua kanskje tok et par.. skal høre med a..

Filtvedt Racing
23/07/12, 14:09
Heisan.

Synd med kjøringa di i helga.
Men må si meg imponert over innsats viljen for og få kjørt. Men det er vel litt av moroa også.

Sånn jeg leser og forstår det du forteller mistenker jeg nok kanskje noe mer problem enn tett radiator. Hvis den tømmer ekspansjon tanken etter 1 runde trur jeg vel motorn tar inn vann(hvis det ikke lekker utvendig da). Altså enten toppakning eller sprekt topp eller blokk. Etter jeg bremset motor så ble min også slik at den kastet av vannet og tulla i temp. Resulterte tilslutt at blokka revna på acr for par år siden.
Men forhåpentlig hvis er det tett radiator eller lignende.

Lykke til og jeg tar av meg hatten for pågangsmot:).

Filtis

Zeeker
23/07/12, 14:26
Heisan.

Synd med kjøringa di i helga.
Men må si meg imponert over innsats viljen for og få kjørt. Men det er vel litt av moroa også.

Sånn jeg leser og forstår det du forteller mistenker jeg nok kanskje noe mer problem enn tett radiator. Hvis den tømmer ekspansjon tanken etter 1 runde trur jeg vel motorn tar inn vann(hvis det ikke lekker utvendig da). Altså enten toppakning eller sprekt topp eller blokk. Etter jeg bremset motor så ble min også slik at den kastet av vannet og tulla i temp. Resulterte tilslutt at blokka revna på acr for par år siden.
Men forhåpentlig hvis er det tett radiator eller lignende.

Lykke til og jeg tar av meg hatten for pågangsmot:).

Filtis


Jo takk for det :)
Vi drev å forska litt utpå dagen og jeg kan kjøre rolig flere runder og så fort jeg drar på skikkelig på 3-4-5 så såg vi tempnåla stige med en gang.
Hvis man roet ned med og kjørte pent på 5 så gikk tempen nedover etterhvert. Og man kunne gi på en halv runde igjen :/
Jeg hars sikkert en radiator liggende, og ei ny pumpe må jeg ha uansett. Så jeg bytter dette først. Og hvis det er lekkasje en stand så vil jeg tro at vannet blir borte etter litt normal kjøring.
Det kan være tett kanal/toppakning/topp/blokk også som du sier. Motoren sto med bare vann en stund og det var litt grumsete så det er mye som kan ha skjedd.
Jeg å håper det bare er tett en stand :D Ellers blir det fort dyrt.

Det som er litt dritt med å drive på sånn en hel dag på bana er man ikke får tid til å gå å myse på biler og snakke med andre mens bilen kjøler seg ned mellom slagene :/
Det kommer flere treff :D

Også må det nevnes at hvis jeg ikke hadde hatt folk rundt meg som hjelper til så hadde jeg pakka bilen på tralla og gjort meg klar til å reise hjem.
Så alle ære til de :D

Batland
23/07/12, 14:54
jeg kan kjøre rolig flere runder og så fort jeg drar på skikkelig på 3-4-5 så såg vi tempnåla stige med en gang.
Hvis man roet ned med og kjørte pent på 5 så gikk tempen nedover etterhvert. Og man kunne gi på en halv runde igjen :/
Det var akkurat dette jeg forsøkte å advare mot i post #1002 på side 41.
Med så lav tenning som du er nødt til å kjøre for å unngå tenningbank på høykomp., så går store deler av energipotensialet i luft og bensinblandingen rett over i varme som ett normalt kjølesystem ikke kan bli kvitt.

Hvis du skrur ned ladetrykket til der motoren får over 20 grader tenning så skal du se at den funker godt og sannsynligvis uten temperaturproblemer. Dette vil i tilfellet avsløre at kjølesystemet ditt funker som det skal, men du bør definitivt vurdere å kjøpe deg en MYYE kaldere termostat enn det du har nå. Mappingen viste både 90 og nærmere 100 grader kjølevannstemp. som er "galskap" på pumpebensin. ;)

Nå har du med selvsyn fått se hvorfor jeg vil anbefale 7,5:1 på en 2V rødmotor som skal herjes og bankes på bane på varme sommerdager med pumpebensin i tanken og med 1,5 - 2,0 BAR på turbotrykksmåleren.

gaupe
23/07/12, 15:04
Hadde eit liknande symptom på ein gammal 240 eg hadde, temperaturen var heilt fin under dei aller fleste forhold, men når ein piska den skikkeleg, steig temperaturen. Ikkje spesielt urovekkande, så det var ikkje feilsøkt på det, før det vart verre. Etter fleire topp-pakningbytte, så fann eg ei hårfin sprekk mellom ein eksosventil og ein kjølekanal, denne opna seg når toppen vart skikkeleg varm og slapp ut trykk i kjøleanlegget, var eit hinne på innsida av ekspansjonstanken, og tilslutt sprengte trykket seg veg i toppakninga.

Zeeker
23/07/12, 15:12
Det var akkurat dette jeg forsøkte å advare mot i post #1002 på side 41.
Med så lav tenning som du er nødt til å kjøre for å unngå tenningbank på høykomp., så går store deler av energipotensialet i luft og bensinblandingen rett over i varme som ett normalt kjølesystem ikke kan bli kvitt.

Hvis du skrur ned ladetrykket til der motoren får over 20 grader tenning så skal du se at den funker godt og sannsynligvis uten temperaturproblemer. Dette vil i tilfellet avsløre at kjølesystemet ditt funker som det skal, men du bør definitivt vurdere å kjøpe deg en MYYE kaldere termostat enn det du har nå. Mappingen viste både 90 og nærmere 100 grader kjølevannstemp. som er "galskap" på pumpebensin. ;)

Nå har du med selvsyn fått se hvorfor jeg vil anbefale 7,5:1 på en 2V rødmotor som skal herjes og bankes på bane på varme sommerdager med pumpebensin i tanken og med 1,5 - 2,0 BAR på turbotrykksmåleren.

Skal ikke motsi noen av det da jeg ikke kan noe om det :D Men det må ha skjedd noe en stand under huven :/
Jeg kan si at jeg ikke kjører på 1.8 i trykk nå. Nå går den på 1.5.
Det blir vel å bytte en og en del å prøve å finne feilen :/


Hadde eit liknande symptom på ein gammal 240 eg hadde, temperaturen var heilt fin under dei aller fleste forhold, men når ein piska den skikkeleg, steig temperaturen. Ikkje spesielt urovekkande, så det var ikkje feilsøkt på det, før det vart verre. Etter fleire topp-pakningbytte, så fann eg ei hårfin sprekk mellom ein eksosventil og ein kjølekanal, denne opna seg når toppen vart skikkeleg varm og slapp ut trykk i kjøleanlegget, var eit hinne på innsida av ekspansjonstanken, og tilslutt sprengte trykket seg veg i toppakninga.

Hvis jeg ikke finner noen feil så får jeg sette på den andre toppen jeg har liggende.

Håper på det beste, men det har ikke alltid vært sånn i det siste. hehe

Batland
23/07/12, 15:18
Skal ikke motsi noen av det da jeg ikke kan noe om det :D Men det må ha skjedd noe en stand under huven :/
Jeg kan si at jeg ikke kjører på 1.8 i trykk nå. Nå går den på 1.5.
Det blir vel å bytte en og en del å prøve å finne feilen :/
Tenningsmappet ditt viser at motoren får i nabolaget 15 grader med 1,5 BAR ladetrykk, - og det er "tomgangstenning" på en 2V rødmotor.
Se "mellom" 240 og 260 linjen samt "tomgangskrysset" 50 og 1100.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2375.jpg

Zeeker
23/07/12, 15:22
Tenningsmappet ditt viser at motoren får i nabolaget 15 grader med 1,5 BAR ladetrykk, - og det er "tomgangstenning" på en 2V rødmotor.
Se "mellom" 240 og 260 linjen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2375.jpg

Ser den :)
Men da burde den ha kokt i benken å :/
Og med all den kjøringa jeg har hatt på "lukka veier"

Nå må jeg uansett til BCB å kjøpe ny vannpumpe

Batland
23/07/12, 15:25
Håper det ordner seg, men som du forstår er jeg skeptisk.
Lykke til skal du uansett ha. :)

Zeeker
23/07/12, 15:31
Håper det ordner seg, men som du forstår er jeg skeptisk.
Lykke til skal du uansett ha. :)

Skjønner den :)
En må være litt skeptisk innimellom, for da må'n i hvertfall tenke en gang til uansett åssen problem/løsning det er :D
Det er bare å begynne å skru egentlig. Har bare tia å veien hvis jeg skal rekke et streetmeet jeg vil på til helga igjen.

buster83
23/07/12, 16:01
vi får ta en kveld med guitar hero og no snacks, så blir nok motivasjonen på topp igjen.. ;)
bare å plinge på om du trenger no hjelp. :D

Tor24
24/07/12, 00:46
Nå har du med selvsyn fått se hvorfor jeg vil anbefale 7,5:1 på en 2V rødmotor som skal herjes og bankes på bane på varme sommerdager med pumpebensin i tanken og med 1,5 - 2,0 BAR på turbotrykksmåleren.

Noen er fortsatt i steinalderen når det gjelder turbotrimming ja. 7.5:1 i statisk komp er noe man måtte ha i grA tia med crappy innsprut, tenning, håpløs manifold design og kammene var heller ikke akkurat å juble for (akkurat som KG2 kammen, sorry Bjørn Stian). Det er mye mer man kunne sett på for å få gunstigere forhold i den motoren, men det var den berømte lommeboka da.

Zeeker
24/07/12, 01:38
Noen er fortsatt i steinalderen når det gjelder turbotrimming ja. 7.5:1 i statisk komp er noe man måtte ha i grA tia med crappy innsprut, tenning, håpløs manifold design og kammene var heller ikke akkurat å juble for (akkurat som KG2 kammen, sorry Bjørn Stian). Det er mye mer man kunne sett på for å få gunstigere forhold i den motoren, men det var den berømte lommeboka da.

Nei nå æltså.. Hehe.
The shit is written down and will remember it for ever. Haha

Neia. Ble ikke veldig lei meg :D
Når en ikke har lommebok av gull og ikke er helt stødig på slikt motoroppsett så er det trygt og godt for Ola Normann å kjøre "safe" som andre har prøvd før :D

Tor24
24/07/12, 01:43
Men jeg har også rimligere triks i ermet så ingen problem ;)

Zeeker
24/07/12, 01:58
Motivasjonen kom helt plutselig litt før dag.
Jeg freste nedpå BCB og kjøpte ny pumpe i dag.
Også reiste jeg i verkstedet for å laste av 242'n og pakke ut av bilen.

Mr. Nilsen stakk innom, også sto vi å jugde litt, også sier jeg at det hadde jo vært morro å satt på ny vannpumpe og radiator.. Bare for å prøve.
Også stikker Nilsen inn å henter verktøy og begynner å skru :D
Så var det bare å henge i stroppen sjøl, så jeg stikker jeg i brutter'n sin 242 og rapper radiatoren slik at vi får prøvd den.

Var på tema'n å kjøpte mere frostveske (konsentrat) og kjøpte samtidig radiatorrens og helte på dette.
Skuffelsen var vel ikke stor da vi fant ut at den over snittet varm og ikke funka. Men hadde jo ett lite håp.
Stakk i verkstedet igjen og tok ut termostaten.
Vi tappa den for vann og helte på ny runde med rens og kjørte en runde.
Den ble fortsatt shitvarm.

Da var det bare å kjøre bilen inn og sjekke om det var ett slipesett i hylla. Det var det. Og da begynte vi å skru for å ta av toppen :D
Toppakningen var ikke helt best. Den var rett og slett litt sliten mellom 4'ern og vannkanalen mot innsuget.
Så da blir det klemme på en ny en i mårra og prøve igjen.

Og sånn står bilen nå. Klokka ble litt mye, også skal jeg prøve å holde "normal" døgnrytme i ferien, hehe.
Så blir det å fikse småting i mårra som ny bandasje blant annet. Bruker litt lenger tid enn jeg tenkte (tenkte bare å sette den sammen igjen) Men da blir grenrøret og DP'n happy igjen.

Det er bare å takke Mr. Nilsen for i dag :D
Så da håper jeg på samme motivasjonsboost i mårra å :D
Også får jeg håpe på vi får skrudd sammen bilen i mårra å sjekka om det er pakningen som gjorde alt.

Nå blir det ratt kjøring til helga :D Da må jeg få brent av noen dekk som plaster på såret for at jeg ikke fikk kjørt altfor mye på Rudskogen.

Nilsen i gang med å bytte pumpe.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2247.jpg

242'n til brutter'n
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2248.jpg

Nilsen i gang
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2249.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2250.jpg

Sånn ser det ut der nedi
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2251.jpg

Pakningen er litt lei seg her ser det ut som
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2252.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2253.jpg

Zeeker
24/07/12, 02:01
Men jeg har også rimligere triks i ermet så ingen problem ;)

Da må du dele :D I hvertfall med meg når jeg skal ha mere pulver. Hehe
Those who care share har jeg lært

Det kan jo bli noe mere heftig under huven etterhvert, men syns jeg må få kjørt litt hardt med det først :D
Fikk jo kjørt mye i vinter, men i sommer har jeg måtte avbryte 3 av 4 treff jeg har stilt på pga motorproblemer.
Håper ting løser seg nå og at motoren går ut sesongen.

Tor24
24/07/12, 02:15
Men nå ser jeg jo hva problemet ditt har vært og det er toppakningen. Det som mest sannsynlig har tatt livet av den er tenningsbank så du må få mer kjøling til sylinder 3 og 4. GrA modifiseringa og en 70 eller 80 termostat. Videre så ta å mål ut hvor mye squish du har. Koster ikke skjorta å dekke blokka. Litt modding i forbrenningsrommet hjelper på både flow og ikke minst mot tenningsbank, men håpløst å forklare uten toppen foran meg så da må du komme nedover :). Når du monterer ny toppakning så bruk i det minste stumme bolter og dra de til 125Nm. Åssen grenrør (lengde, dimensjon) og wg har du? Til og med det sure orginal innsuget kan forbedres. Du kan få låne et jeg har modda :)

Tor24
24/07/12, 02:16
Men nå ser jeg jo hva problemet ditt har vært og det er toppakningen. Det som mest sannsynlig har tatt livet av den er tenningsbank så du må få mer kjøling til sylinder 3 og 4. GrA modifiseringa og en 70 eller 80 termostat. Videre så ta å mål ut hvor mye squish du har. Koster ikke skjorta å dekke blokka. Litt modding i forbrenningsrommet hjelper på både flow og ikke minst mot tenningsbank, men håpløst å forklare uten toppen foran meg så da må du komme nedover :). Når du monterer ny toppakning så bruk i det minste stumme bolter og dra de til 125Nm. Åssen grenrør (lengde, dimensjon) og wg har du? Til og med det sure orginal innsuget kan forbedres. Du kan få låne et jeg har modda :) Og til slutt: bruk skikkelig toppakning (gul eller felpro).

Tor24
24/07/12, 02:22
Glemte at du kan justere kammen litt, men da må jeg vite hvor mye baktrykk du hadde på bremsinga :)

Zeeker
24/07/12, 02:26
Men nå ser jeg jo hva problemet ditt har vært og det er toppakningen. Det som mest sannsynlig har tatt livet av den er tenningsbank så du må få mer kjøling til sylinder 3 og 4. GrA modifiseringa og en 70 eller 80 termostat. Videre så ta å mål ut hvor mye squish du har. Koster ikke skjorta å dekke blokka. Litt modding i forbrenningsrommet hjelper på både flow og ikke minst mot tenningsbank, men håpløst å forklare uten toppen foran meg så da må du komme nedover :). Når du monterer ny toppakning så bruk i det minste stumme bolter og dra de til 125Nm. Åssen grenrør (lengde, dimensjon) og wg har du? Til og med det sure orginal innsuget kan forbedres. Du kan få låne et jeg har modda :) Og til slutt: bruk skikkelig toppakning (gul eller felpro).

Hvis det har vært bank som har drept den så levde pakningen på lånt tid i benken?.
Han hørte ikke mere bank i benken når'n var ferdig så det burde vel gå bra. Håper da virkelig det, hehe

Men ang pakning og bolter.
Hva slangs gjenger er på det på bolta? jeg kan vel egentlig ta med meg en bolt å. Hehe.
Og må jeg gjøre noe annet hvis jeg monterer vanlige 12.9 bolter?

Er det helt dødsdømt å fortsette å bruke original pakning?

Og hvordan måler man squish ?
Alt er originalt hos meg med standard toppakning. Bortsett fra rådene
Eller er det forskjellig squish på forskjellige motoren selv om ting er likt?


Glemte at du kan justere kammen litt, men da må jeg vite hvor mye baktrykk du hadde på bremsinga :)

Baktrykk fikk jeg ikke målt :(
Må få sveist inn en nippel i grenrøret en dag. Men ikke i mårra

Mr. Nilsen
24/07/12, 02:37
Vært en bra dag det her. Fått gjort litt fornuftige ting. så får vi se om vi ikke greier å være flinke gutter i mårra også, hehe. :)

Ola Moen
24/07/12, 03:12
Ikke vanskelig å skjønne hvorfor det spruta vann av denna. :)

Tor24
24/07/12, 15:15
Hvis det har vært bank som har drept den så levde pakningen på lånt tid i benken?.
Han hørte ikke mere bank i benken når'n var ferdig så det burde vel gå bra. Håper da virkelig det, hehe

Men ang pakning og bolter.
Hva slangs gjenger er på det på bolta? jeg kan vel egentlig ta med meg en bolt å. Hehe.
Og må jeg gjøre noe annet hvis jeg monterer vanlige 12.9 bolter?

Er det helt dødsdømt å fortsette å bruke original pakning?

Og hvordan måler man squish ?
Alt er originalt hos meg med standard toppakning. Bortsett fra rådene
Eller er det forskjellig squish på forskjellige motoren selv om ting er likt?



Baktrykk fikk jeg ikke målt :(
Må få sveist inn en nippel i grenrøret en dag. Men ikke i mårra

Litt bank kan du få når som helst og spesielt når bilen blir belastet hardt som den blir på rudskogen med mye varme og sånt og ikke alltid lett å oppdage heller med det vanlige øret, untatt skikkelig bank selvfølgelig. Jeg ville ha gjort littt endringer på timing og topplokk for å ha mer å gå på. Ang squish: hvis du måler avstanden fra stempeltopp til toppdekket så er mye gjort. Bruk noe nøyaktig å måle med. Hver tiendel teller.. Kan variere litt fra blokk til blokk ja. Felpro pakning er orginal pakning men med best kvalitet. Plan over toppen samtidig som du dekker blokka så er du sikker på at alt er 100.

Batland
24/07/12, 17:35
Også får jeg håpe på vi får skrudd sammen bilen i mårra å sjekka om det er pakningen som gjorde alt.

Nå blir det ratt kjøring til helga :D Da må jeg få brent av noen dekk som plaster på såret for at jeg ikke fikk kjørt altfor mye på Rudskogen.

Anbefaler at du vurderer å gjøre det samme som er gjort her:
http://www.overboostracing.se/foretag/images/galleri/f32a3559e2e06a094cced303.jpg
http://www.overboostracing.se/foretag/galleri_visa.php?kategori_id=13

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2290.jpg
http://www.topplocksverkstan.se/


ALT er bedre enn slik du har det nå så det er ikke nødvendig å gjøre vitenskap utav det nå når du har det travelt.

Det tar ikke mer enn ca. 60 min og sjansene for at motoren holder øker dramatisk.
Høyere effekt er tilleggsbonus. ;)

Riff
24/07/12, 17:37
Bra med litt pågangsmot til tider :D Godt at du har kompiser som drar igang :)

Blir nok til at du finner ut av problemene etterhvert :D

Strandstuen
24/07/12, 22:36
Er ikke helt med, men hva er fordelen med det du la ut bilder av Batland? Spør for og lære:)

Zeeker
25/07/12, 00:45
Da har det blitt skrudd en hel del igjen. Og flere feil ble avdekket og reparert.
Det var sprekk i grenrøret mitt :( Det var på det ene røret som går til wastegate'n, helt inne ved collectoren. Ikke vet jeg når den har kommet heller. Den er nå sveist.
Var hos Mr. Nilsen og prøveborra vannkanaler i en topp han hadde liggende. Mye smartere at vi ødelegger en topp hos han enn at meg :D
Fikk borra 5 hull i toppen til vannkanaler i toppen min etterhvert i dag å (Gr.A)
Bytta radiator
Vært på shopping for å kjøpe bandasje og litt diverse småting. Fant ut at jeg kjøpte for lite bandasje så måtte kjøpe en rull til.
Reist verden rundt etter pakningsguffe som tåler mer enn 300 grader. Det er det ingen som hadde. Noen kunne bestille noe men visste ikke hvor mye det tålte. (Wurth, Tess, Lunna, Scania)

Har ikke fått gjort all verden i dag, men det har vært mye kjøring hit og dit, og mye juging :) Er godt det å.
Det som gjenstår nå er turbo, DP, reimer & trykkrør.
Må også handle nye plugger, olje & bolter til turboen i mårra.

Og det er ikke for å være vrang og egen at jeg ikke gjør som dere sier.
Jeg måtte skru litt før i dag og var ikke hjemme for å lese alt dere hadde skrevet.
Og hvis det skal graves noe i toppen så skal noen andre få gjøre det. Som vet hva dem gjør :D hehe. Jeg hadde sikkert fått til, men kjett å drite på draget. Den toppen er ikke gratis.
Også er jeg overbevist om toppakningen gikk på skogen av en eller annen teit årsak som at jeg glemte å lufte kjølesystemet skikkelig. Jeg vet ikke, men tror det.
Pakningen har holdt så lenge og jeg har fortsatt litt trua på at den skal holde til effekten jeg kjører på.
Jeg spanderte på nye originale bolter da :D hehe. Har trua på at de også skal holde.
Det finner jeg ut utover sommeren/høsten
Så får dere evt muligheten til å si "I told you so" litt utpå.

Det som er gjort av mods nå er å borre opp ekstra hull til kjøling i toppen og 5'ern i vannpumpa

Kjøpte meg visst ei blokk i dag å.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2427.jpg

Borring av vannkanaler
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2428.jpg

Sprekk i grenrøret
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2429.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2430.jpg

5'er i vannpumpa.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2431.jpg

Så langt kom jeg før det ble stopp pga noen bolter jeg skulle ha bytta som holder turboen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2432.jpg

Ble nøgd med bandasjering av grenrøret. Biltema-bandasjen er bedre å drive med enn Torshov sin syns jeg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2433.jpg

Jan-Einar Jenssen
25/07/12, 00:57
hva er greian med 5'ern i vannpumpa :confused:

Zeeker
25/07/12, 01:07
hva er greian med 5'ern i vannpumpa :confused:

En eksakt korrekt forklaring må noen andre ta seg av. Jeg har bare fått med meg at det skal gi bedre kjøling lengre bak i toppen.
Er visst et gammelt svensketriks.
(Så nå mangler jeg bare at Bakterius finner ut hvor stor kjøleren sin er :D) Da skal jeg bestille meg alu-cooler til vannet tenkte jeg. Hvis lommeboka er enig da.

Mr. Nilsen
25/07/12, 01:14
En ting til vi kan legge til fra skruinga i dag er jo.. At idag så gikk toppakningen på riktige veien på første forsøk :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2435.jpg

eller hva Zeeker? :D tihihihi ;)

Zeeker
25/07/12, 01:29
Nå byne humoren å blir dårlig på Mr. Nilsen.
Kan ikke huske at jeg har lagt den der feil.. Haha

Ola Moen
25/07/12, 01:29
Effektive gutter :)

Mr. Nilsen
25/07/12, 01:31
Mobba deg litt i dag, er sant det. Lover og skjerpe meg til i mårra :rolleyes:

Marius Skau
25/07/12, 02:04
Flinke karer ^^

Zeeker
25/07/12, 11:34
Mobba deg litt i dag, er sant det. Lover og skjerpe meg til i mårra :rolleyes:

Haha.. tror jeg ikke noe på.
Men så lenge humor'n er så dårlig så er det lov :D
No hard feelings.

Jeg får vel legge ut på handletur etter de siste tinga jeg mangler nå så vi får fyra bilen igjen.

buster83
25/07/12, 12:13
ja jeg er nå hvertfall spent :)

Zeeker
26/07/12, 01:07
Da er dagen endt, og penga ikke tjent.. Har ferie :D
Bilen er ferdig. Og testet. Og alt er funnet OK. Bortsett fra returpakningen på turboen (igjen)

Alt starta bra i dag. Fikk gjort ei rundreise i distriktet å handla litt stuff.
Det ble bolter som holder turboen, olje & plugger.

Nilsen kom for å skru i dag å. Og vi fortsatte der i slapp i går og etter et par timer så var bilen klar til testing.
Jeg fyra opp og syns motoren gikk litt rart, men kjørte den ut for å fylle vann. Og da sota den som pokker. Da hadde vi glemt å ha på MAP-sensoren. (slange fra innsuget inn til hjernen)
Fiksa det. Og måtte børste reint noen plugger som var over hakket sotete.
Fyrte opp, og den gikk bittelitt før den stoppa igjen. Da var alt dødt.

Når jeg satte på tenninga første gangen så begynte vifta å gå og skjønte ikke helt hvorfor. Fant ut at det var ledningen fra sprutet som aktiverte den.
Nappa ut ledningen for å forske litt, men hadde ikke pc'n der så jeg fikk ikke sjekka alle verdier med en gang. Så jeg hente den.
IKKE la Nilsen koble ledninger.. hehe. (Der fikk du den..)
Han drepte tempføleren min i toppen ved å bytte om på tomgangsregulatoren og tempføleren. Da gikk det 12V rett i tempføler'n. Det likte den ikke gitt, så den ble psyk.
Men men,, Det er sinnsykt fort gjort :/ Så no hard feelings der :D
Fikk bytte føleren like etterpå og motoren oppførte seg litt mere normalt

Fikk testkjørt en hel del etterpå og tukta den like mye, hvis ikke mer enn her om dagen. Og tempen holder seg helt nydelig :D Det er sånn den skulle vært på Rudskogen :/
Så nå er det bare å forske mere på den idiotiske returpakningen og glede seg til helga for da skal det brukes dekk :D

Takk til Nilsen for all hjelp :D Har ikke vært vondt det.

Prøve kaldere plugger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2586.jpg

DP'n fikk ny bandasje i samme slengen som grenrøret. Den var litt sliten
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2587.jpg

Også fikk den ny fludium å leske seg i :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2588.jpg

Ferdig :) klar til testing. måtte bare rydde en hel del som vanlig
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2589.jpg

Og her ett lite bilde av tempføleren som Nilsen tok livet av. Det var kort prosess, hehe.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2590.jpg

Ola Moen
26/07/12, 01:11
Hehe;) Nydelig :)
men ang turboen din. Sitter det ikke gjenger i returhølet i senterdelen? Da kunne du heller brukt ei AN kobling istedet for flens og pakning.

Zeeker
26/07/12, 01:40
Det er ikke gjenger der nei :(
Husker ikke hvor mye gods det er der heller, men mener at det ikke er så mye :/

Jeg skal ta av den aluflensen som sitter der nå og ringe til en kompis som kanskje kan legge på litt sveis i ytterkant på flensen. Den har bare en kant på 2-3mm og det er ikke mye å klemme pakning på.
Kan virke som den "klipper" pakningen. Den var i hvertfall tett en stund når jeg hadde på pakningsguffe fra Race-tema'n i tillegg.

Jeg får se hva jeg gjør i mårra. Tett må det bli uansett

Mr. Nilsen
26/07/12, 01:41
Fått gjort litt i dag å til tross for litt tull med den tempføler'n da :rolleyes: men men. moro og teste litt at. til helgen blir vi begge forhåpentligvis noen dekk sett fattigere :)

Zeeker
26/07/12, 01:44
Fått gjort litt i dag å til tross for litt tull med den tempføler'n da :rolleyes: men men. moro og teste litt at. til helgen blir vi begge forhåpentligvis noen dekk sett fattigere :)

Det er alltids litt plunder å heft når'n driv å skrur.
Godt det ikke var noe dyrere :D Da går det.

Skal nok få dratt noen rundinger til helga ja.
Noen skulle hatt med kamera da kanskje..

Mr. Nilsen
26/07/12, 01:48
Noen skulle hatt med kamera da kanskje..

Det hadde absolutt vært en ide og hatt med :p innbordkamera er liksom ikke noe vits når en tar piruetter. ser liksom ikke så mye etter ett par runder :p

Steen
26/07/12, 05:46
Fint at ting virker igjen! :D

bakterius
26/07/12, 10:58
Digg det fungerer igjen :D

Krysser fingra for deg at alt fungerer som det skal i helgen ;)

Lurt også litt på hvordan viskositet du kjører på olja?

Zeeker
26/07/12, 12:05
Fint at ting virker igjen! :D

Det syns jeg å :D Var digg å kunne dra på litt igjen.
Har en 945 tøørbo å,, men det er noe eget med 242'n :D hehe (ikke så rart egentlig)


Digg det fungerer igjen :D

Krysser fingra for deg at alt fungerer som det skal i helgen ;)

Lurt også litt på hvordan viskositet du kjører på olja?

Satser på at det går til helga :D Det finner jeg i hvertfall ut.
Olja er: Agip Racing 10W-60
Kjører også på Comma Motorsport 5W-50

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/437.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/125.jpg

Steen
26/07/12, 13:26
Har litt olje og gå på nå ser det ut som! :p

bakterius
26/07/12, 18:01
Hei hei.

Bra sikker på det er denne jeg har, målene stemmer bra og delenr. så kjent ut :)

1803
http://www.summitracing.com/parts/GRI-1-25221-X/

Husk å ta med radiatorlokk for det følger ikke med om du bestiller radiatoren ;)

Zeeker
26/07/12, 21:52
Har litt olje og gå på nå ser det ut som! :p

Fylte akkurat på det siste av Agip-olja nå. Også står det igjen en skvett av den Comma olja.
De agip-kannene er bare på 1 liter hver seg :( Ellers hadde det vært brukbart mye olje :)

Zeeker
26/07/12, 21:55
Hei hei.

Bra sikker på det er denne jeg har, målene stemmer bra og delenr. så kjent ut :)

1803
http://www.summitracing.com/parts/GRI-1-25221-X/

Husk å ta med radiatorlokk for det følger ikke med om du bestiller radiatoren ;)

Tusen takk :D
Da skal jeg se etter i lommeboka etterhvert om det ikke blir en sånn en.

Omsær så er den veldig høyt oppe på ønskelista til Jul :)

Daruu
26/07/12, 22:12
Bra det fungerer!
Når er det dere drar til Rena? Hadde vært gøy å se bilen "in action" igjen :)

Zeeker
26/07/12, 22:17
Bra det fungerer!
Når er det dere drar til Rena? Hadde vært gøy å se bilen "in action" igjen :)

Er ikke sikker på når vi drar faktisk. Men det begynner kl 12. Og litt etter 16 begynner morrokjøringa
http://www.streetmeet-rena.no/

Zeeker
26/07/12, 23:34
Jaggu ble ikke 242'n tatt bilde av :D Ikke værst det til å nesten ikke ha vært på banen.
Må vel takke Apex_s2K for det.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2715.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2716.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2717.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2718.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2719.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2720.jpg

Dessverre sto den mye sånn :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2721.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2722.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2723.jpg

Zeeker
26/07/12, 23:41
Sitter også å ser innpå Summit..... Hau..

R.G
26/07/12, 23:42
stemmer snart streetmeet ja:) prøve å ta en tur dit kanskje

Daruu
27/07/12, 00:03
Hvis det ikke blir skruing hele helga så blir det ratt en tur på meg å :)
Er noen alu radiatorer på klracing også da, mener jeg målte meg fram til at en av de skal passe sånn noenlunde i 240

Henrik H
27/07/12, 00:17
Morsom bil du har zeeker! Ang toppakkning og radiator. Jeg kjører med "uorginal" orginal topppakning og radiator fra tema
(940 med klima). Jeg har også "steinalderkam" fra gr. A tida. Men jeg lader 2bar på 8 sesongen uten toppakkningsbrudd og kjøleproblemer. Og den har gått mange runder på sperra på rudskogen på de varmeste sommerdagene uten problemer. Så mappet er nok alfa og omega. Som euro-96 sier, det første som bør ryke er toppakkningen. Ryker denne er det noe feil. Billig "sikkerhetsventil" ;)

smokemaker
27/07/12, 00:21
Morsom bil du har zeeker! Ang toppakkning og radiator. Jeg kjører med "uorginal" orginal topppakning og radiator fra tema
(940 med klima). Jeg har også "steinalderkam" fra gr. A tida. Men jeg lader 2bar på 8 sesongen uten toppakkningsbrudd og kjøleproblemer. Og den har gått mange runder på sperra på rudskogen på de varmeste sommerdagene uten problemer. Så mappet er nok alfa og omega. Som euro-96 sier, det første som bør ryke er toppakkningen. Ryker denne er det noe feil. Billig "sikkerhetsventil" ;)

2bar! ? alt smidd inni da eller ? :)

Zeeker
27/07/12, 00:27
Morsom bil du har zeeker! Ang toppakkning og radiator. Jeg kjører med "uorginal" orginal topppakning og radiator fra tema
(940 med klima). Jeg har også "steinalderkam" fra gr. A tida. Men jeg lader 2bar på 8 sesongen uten toppakkningsbrudd og kjøleproblemer. Og den har gått mange runder på sperra på rudskogen på de varmeste sommerdagene uten problemer. Så mappet er nok alfa og omega. Som euro-96 sier, det første som bør ryke er toppakkningen. Ryker denne er det noe feil. Billig "sikkerhetsventil" ;)

Jo takk det samme. Tenkte jeg skulle bort å juge litt med deg og Euro96 men måtte jo skru hele dagen :( Skulle nok ha gitt opp mye før og snakka litt med folk, hehe.
Jeg tror fortsatt at det var min luftingsfeil på mårra som gjorde det. men det får jeg aldri svar på heller. Men skuta funker fint igjen nå og er klar for nye banedager. På original pakning med originale bolter :D
Det blir sikkert så jeg bestiller meg en ny radiator en dag. Den som sitter er sikkert litt sliten. Kunne ha kjøpt meg en ny 940 cooler men den koster litt den å, så det blir nok en summit-cooler etterhvert

Hvor mye har du benka til på 2 bar?

Skal du på noen trackdays senere i år eller?

Henrik H
27/07/12, 00:38
H-profil og smidde venolia stempler. Er euro som er hovedhjernen bak motoren min.. Har vært mye meninger hit og dit når den ble bygd for mange år siden, med originalt 940 grenrør (sprekker aldri) og originalt b23e innsug (Sveisa inn dyserhull), orginal toppakkning osv. Men jeg vil jo si at den har bevist at den funker etter så mange år! Blir nok noen NSK og muligens alfa treff! Knall dager å kjøre på! ;-)

Zeeker
27/07/12, 00:47
Det er brukbart :D
Du får huje når det er treff, så skal jeg høre om finansministeren er enig. Hehe

Steen
27/07/12, 07:31
ah, trodde det var 4/5 liters kanner :p

Batland
27/07/12, 09:35
H-profil og smidde venolia stempler. Er euro som er hovedhjernen bak motoren min.. Har vært mye meninger hit og dit når den ble bygd for mange år siden, med originalt 940 grenrør (sprekker aldri) og originalt b23e innsug (Sveisa inn dyserhull), orginal toppakkning osv. Men jeg vil jo si at den har bevist at den funker etter så mange år! Blir nok noen NSK og muligens alfa treff! Knall dager å kjøre på! ;-)
Ett oppsett som består av A-kam, 940 eksosmanifold, E-manifold og Venolia stempler viser at mannen har greie på det han driver med. Valg av andre deler som f.eks turbo står antageligvis i stil til dette og da er det ikke rart at motoren går godt, holder lenge og at man kjører "korrekt" ladetrykk.

Slikt er alltid kjekt å høre.

Euro-96
27/07/12, 15:19
Ett oppsett som består av A-kam, 940 eksosmanifold, E-manifold og Venolia stempler viser at mannen har greie på det han driver med. Valg av andre deler som f.eks turbo står antageligvis i stil til dette og da er det ikke rart at motoren går godt, holder lenge og at man kjører "korrekt" ladetrykk.

Slikt er alltid kjekt å høre.

Vi bruker SAM ´s T5 Racekam,den på 267 grader.
Fin kam beregnet på baktrykk,derfor ikke store overlappet,og stempler som gjør ca. 8:1 i komp.
Vi bremset motoren hans til 460hk på rundt to bar men med så godt som uportet topp, og std. ventiler.
Året etter da motoren var oppe for oversyn og kontroll ble det gjort en særdeles god portejobb og vi satt i 46mm innsug og 37,5mm eksosventil.
Så at den kranker ut over 500 nå vil jeg se som en stor sannsynlighet.
Ikke at det har så stor betydning hva som står på papiret,men at dette faktisk fungerer i praksis.
Og gutten er fornøyd,og er flink til å både kjøre og vedlikeholde redskapen så da skal vi alle være fornøyde når han legger igjen to svarte i hver sving..når han har dekk å bruke på sånt da.
Og så må dere huske at han uten unntak har hjulkjørt bilen tur/retur alle treffene han har vært på.

Batland
27/07/12, 18:27
Vi bruker SAM ´s T5 Racekam,den på 267 grader.
Fin kam beregnet på baktrykk,derfor ikke store overlappet,og stempler som gjør ca. 8:1 i komp.
Vi bremset motoren hans til 460hk på rundt to bar men med så godt som uportet topp, og std. ventiler.
Året etter da motoren var oppe for oversyn og kontroll ble det gjort en særdeles god portejobb og vi satt i 46mm innsug og 37,5mm eksosventil.
Så at den kranker ut over 500 nå vil jeg se som en stor sannsynlighet.
Ikke at det har så stor betydning hva som står på papiret,men at dette faktisk fungerer i praksis.
Og gutten er fornøyd,og er flink til å både kjøre og vedlikeholde redskapen så da skal vi alle være fornøyde når han legger igjen to svarte i hver sving..når han har dekk å bruke på sånt da.
Og så må dere huske at han uten unntak har hjulkjørt bilen tur/retur alle treffene han har vært på.
Takk for presiseringen. Alltid kjekt å se gode kamvalg med tilhørene resultater.
Så vidt jeg husker har A-kammen og T5 kammen ganske likt løft i XO. Har du turtallet for maks effekt, sånn ca?

En kompis skal ha oppstart på ett lignende, "men litt større" oppsett i løpet av neste uke, så vi gleder oss.

Helt enig med du. At det funker og holder i praksis er det som gjelder. ;)

Ola Moen
27/07/12, 20:20
11mm på T5 Race. Maxeffekt ved ca 6800 :)

Batland
27/07/12, 21:50
Det stemmer at denne B21ET GR.A racekammen oppgis til dette på helt generelt grunnlag, men det interessante er hva turtallet i praksis er på denne B23(0) motoren.

Jeg tviler f.eks på at "vi" klarer å dytte makseffekten så høyt opp på "vår" B230 motor.

Ola Moen
27/07/12, 22:25
Er vel summen av borring, slaglengde, grunnkomp, og ladetrykk som avgjør hvor man får maxeffekten på hver motor :)

Zeeker
29/07/12, 00:23
Det ble ingen kjøring i dag :(
Sinnsykt mye regn. Og det er ikke noe morro å dra rundinger med 242'n på bløt asfalt. Omsær så må det bli for å se hvor mange gir den spinner på :/

Jeg kjøpte meg noen oljefiltre i dag da. Kjekt å ha liggende :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2849.jpg

Batland
29/07/12, 11:39
Er vel summen av borring, slaglengde, grunnkomp, og ladetrykk som avgjør hvor man får maxeffekten på hver motor :)
Njaeii, er ikke helt enig med du der.

Ola Moen
29/07/12, 12:53
Ser hvor du vil hen Batland.. Poenget jeg ville fram til, var at om man endrer en eller flere av de tingene, så endrer man gjerne på karakteren igjennom registeret. (praktisk erfart)

f.eks mindre borring, lengre slag, lavere grunnkomp, høyere ladetrykk kontra Større borring, uendret slag, "høyere" grunnkomp, normalt ladetrykk. osv

Nå er ikke jeg så godt skolert teoretisk som flere av dere andre på detta.
Jeg har prøvd mye den harde veien i praksis, og har merka ganske stor forskjell i motorkarakteren til tross for at flere forskjellige bånndeler har blitt kjørt med samme topp, kam, og turbo.
Feks en B21ET med 86mm veiv, gir ikke samme karakteren som en B23ET med std slag, eller en B230ET med med høyere grunnkomp. osv. Det var det jeg mente med at summen av de forskjellige faktorene påvirker hvordan resultatet blir :)

Men nå får vi gi oss her, og heller ta sånne diskuskjoner i en av de andre trådene som det her blir diskutert i :)
Kan ikke fylle prosjekt-tråden til Zeeker med for mye Off-topic. :)

J.A.S
02/08/12, 13:36
"je tar ett brett med øljefilter! " hoho =) sjekt å ha :)

bra bilen er frisk igjen. synd det ble mye krongel på skogen, skjønte det måtte væra no feil da je lå bak deg på bana å du kjørte like rolig hehe :)

Zeeker
02/08/12, 15:05
"je tar ett brett med øljefilter! " hoho =) sjekt å ha :)

bra bilen er frisk igjen. synd det ble mye krongel på skogen, skjønte det måtte væra no feil da je lå bak deg på bana å du kjørte like rolig hehe :)

Per Tonny på BCB sa jeg burde kjøpe ett brett i stedet for 2 stk.
"Det blir jo mye billigere pr filter vettu" Og jeg gikk på med en gang. Hehe.
Jeg pleier å kjøpe et par filtre nå og da. Det er kjekt å ha liggende når det plutselig blir oljeskift natt til søndag pga noe anna tull.

Sliter litt med oljereturen enda :/ men den får jeg se på senere. Skal få sveist på litt i bredden på aluflensen. Hvis ikke det hjelper blir det å lage en ny flens i 6/8mm stål.

Nå er det bruksbilen min som får litt TLC om dagen :)

Jeg skulle nok ha tukta deg litt hvis bilen hadde fungert på skogen ja :D
Fikk kjørt hardt 1 runde. Og dæven som jeg lengter etter å få prøvd den skikkelig 5-6-7-8 runder i slengen.
Også var det morro når jeg lå på 3. i breisladden og kunne legge på 4. :D
Den dro ikke ut giret akkurat (er ikke så sprekt denna bilen) men den holdt sladden rundt svingen.
Da mener jeg å huske at V20T flirte litt mens han kommenterte. "Denna toppen fungerer fint den :D"


Skal du på noen flere treff nedpå der i år eller J.A.S?

Ola Moen
02/08/12, 15:50
Motoren fungerer fint den :) Skulle det væra noe som fikk den mer villig uten altfor mye skruing, så er det å skifte ut snurra. :)

Zeeker
02/08/12, 16:08
Motoren fungerer fint den :) Skulle det væra noe som fikk den mer villig uten altfor mye skruing, så er det å skifte ut snurra. :)

Den blir sikkert bytta ut en dag, men vet ikke når. Hehe
Først må den være fubar. Og da kommer jeg med spørsmålet, hvilket turbo? Som gir helst mere HK, spooler tidligere og ikke koster skjorta. hehe
Og det kommer til å bli testa, for da må den mappes opp igjen.

smokemaker
02/08/12, 16:27
Den blir sikkert bytta ut en dag, men vet ikke når. Hehe
Først må den være fubar. Og da kommer jeg med spørsmålet, hvilket turbo? Som gir helst mere HK, spooler tidligere og ikke koster skjorta. hehe
Og det kommer til å bli testa, for da må den mappes opp igjen.

Skal du ha en ny turbo, så ville jeg gått for en comp ct3, den spooler greit, og leverer mye power. helt ok pris er det og.

Zeeker
02/08/12, 18:43
Skal du ha en ny turbo, så ville jeg gått for en comp ct3, den spooler greit, og leverer mye power. helt ok pris er det og.

Hva ga du for din og hvor kjøpte du den?
Ser i Bremsepapirtråden at du dro 43 HK mer enn meg på 1.75 bar

smokemaker
02/08/12, 19:25
Ga 7500+mva. kjøpte hos krb.

Ja ble jo 13hk mer på 0.3 bar mindre trykk. Men på mange kopi turboer kan man merke at di kan funke fint opp til max ladetrykk, og holde i noen sekunder, men det kan skille veldig på en god og dårlig turbo hvor fort di leverer, og hvor langt på draget di leverer.

Zeeker
02/08/12, 20:24
Min funker bra sånn sett syns jeg. Så det skal bli morro å prøve en annen turbo i fremtiden
Ser på kurva til NM at den detter ganske fort, men HK kurva varver fint helt ut :)

Zeeker
02/08/12, 20:25
Til dere som kan turboer:
Hvordan er denne turboen over her sammenlignet med GT3076R ?
Og hva slags A/R'er skal brukes?

smokemaker
02/08/12, 20:32
Min funker bra sånn sett syns jeg. Så det skal bli morro å prøve en annen turbo i fremtiden
Ser på kurva til NM at den detter ganske fort, men HK kurva varver fint helt ut :)

Letta svinghjul? clutch bruker du ?

bakterius
02/08/12, 20:33
Har trua på denne, har lyst å prøve den til neste steg =)
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-101&Category_Code=

Zeeker
02/08/12, 20:41
Letta svinghjul? clutch bruker du ?

Standard F svinghjul og TP-763 trykkplate og 6-pucka sinter

Zeeker
02/08/12, 20:43
Har trua på denne, har lyst å prøve den til neste steg =)
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-101&Category_Code=

Hva er anneledes på denna enn en vanlig GT? Er det dobbelt med lagre eller noe anna fancy?

smokemaker
02/08/12, 20:44
Til dere som kan turboer:
Hvordan er denne turboen over her sammenlignet med GT3076R ?
Og hva slags A/R'er skal brukes?

Hvordan er toppen din da? i forhold til hvor mye til turbo den klarer å drive i forhold til volum på motor.

et sted mellom 70/80 A/R på eksos bør vel ikke overgåes med denne type motor. 60/70 A/R på komp hus. di 2 turboene du har sammenlignet er vel i bunn å grunn ganske like om man tenker på hva di leverer. gt30`n er hakke mindre.

bakterius
02/08/12, 21:00
Er vel hovedsaklig dobbel lager og annet kompressorhjul = bedre spool :)

GTX35 dette men skjønner tegninga ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ug6_aetYjbE&feature=related

Zeeker
03/08/12, 01:28
Hvordan er toppen din da? i forhold til hvor mye til turbo den klarer å drive i forhold til volum på motor.

et sted mellom 70/80 A/R på eksos bør vel ikke overgåes med denne type motor. 60/70 A/R på komp hus. di 2 turboene du har sammenlignet er vel i bunn å grunn ganske like om man tenker på hva di leverer. gt30`n er hakke mindre.

Toppen er porta i forhold til spec på KG2T-kammen. V20T kan sikkert svare på mere på akkurat det. Han som har laga toppen til meg :)
Den turboen jeg har nå har A/R 82 på eksos.

Ola Moen
03/08/12, 08:46
Toppen har 46/35mm ventiler. eksoskanalen er heisa litt i taket inne ved styringa.

smokemaker
03/08/12, 13:34
Toppen er porta i forhold til spec på KG2T-kammen. V20T kan sikkert svare på mere på akkurat det. Han som har laga toppen til meg :)
Den turboen jeg har nå har A/R 82 på eksos.

Ok. Jeg ville gått ned til 70 A/R på eksos, det hadde gjort ting noe bedre. du får jo comp turbo`n med dobble keramiske lager, det gir noe bedre spool, men lite merkbart for den type bruk, og den type motor.

Har du t3 eller t4 på grenrør? om t3 split, ville jeg fått på t4 og t4 turbo. det får opp hastigheten litt.

Zeeker
03/08/12, 16:59
Ok. Jeg ville gått ned til 70 A/R på eksos, det hadde gjort ting noe bedre. du får jo comp turbo`n med dobble keramiske lager, det gir noe bedre spool, men lite merkbart for den type bruk, og den type motor.

Har du t3 eller t4 på grenrør? om t3 split, ville jeg fått på t4 og t4 turbo. det får opp hastigheten litt.

Okey. Notert i bakhodet :)
Jeg kjører Ajden grenrør med T3 Pulssplitt