PDA

Vis full versjon : Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18

Zeeker
07/03/14, 22:48
Ja, noen ganger kan det være greit å ta den på tralle når man skal stad å kjøre på isen. Hihi... :p

Ja, hehe. Fort gjort at motoren havarer etter 15 min på bana :( Men kom da hjem takket være deg :D


Ja, det er ein slange på batteriet for å lufte ut gassen frå batteriet.
Sånt har ikke jeg.
Er det det på mange batterier? Kan ikke huske å ha sett det før.

Jeg har gelebatteri baki.
Det har også en grunn :) Skal ikke ha vanlig syrebatteri inni en bil (Selv om det er baki syns jeg)

Sånn her sitter batteriet mitt. Har satt opp vegg i stedet for bakseter, så veggen er "tett". (uten kitt)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2481.jpg

gaupe
07/03/14, 23:55
Ja, trur lufting er veldig vanleg på ordinære batteri, kan sette på ein slange. Men gelebatteri er jo greitt.

Teigen
08/03/14, 02:09
Sitter her Jørgen, Knut, fingern og sondre. Alle har kjørt gt1/ekstrem noen år. Ingen kan noen gang huske El-feil i "bagasjen" som har vært i nærheten av branntilløp. Men de fleste kan komme på brann i motorrommet. Aka ikke ver så redd for pumpe + strøm. Tenk heller på motor + strøm + fuel + varme, og det kommer du ikke unna ;)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
08/03/14, 12:10
Sitter her Jørgen, Knut, fingern og sondre. Alle har kjørt gt1/ekstrem noen år. Ingen kan noen gang huske El-feil i "bagasjen" som har vært i nærheten av branntilløp. Men de fleste kan komme på brann i motorrommet. Aka ikke ver så redd for pumpe + strøm. Tenk heller på motor + strøm + fuel + varme, og det kommer du ikke unna

Sent from my C6903 using Tapatalk

Jojo. Men det er ikke bare det :) Men ser poenget ja

Edit:
Dessuten kjører de lisensbiler :)
Hadde jeg hatt det selv og ikke hadde treng bagasjen til noe hadde jeg putta alt baki selv :)

Zeeker
09/03/14, 00:04
Nå trenger jeg litt tenke-hjelp av noen smarte hoder.
Og nå er ingen ideer og forklaringer teite og dårlige.
Det sies at 240 får bensinkutt under halv tank på bane/leking.
Det jeg lurer på er følgende.
Hvordan kan en 240 med original tank i pumpa, med pumpe under bilen lugge pga lite bensin i systemet, når jeg kan kjøre med walbro pumpe rett i tanken uten kutt. Helt ned mot 10 liter bensin på tanken.
Grunnen til at jeg spør er for at jeg så litt på "bøtta" nedi tanken i dag og kunne ikke skjønne det.
En skulle tro at walbropumpa var litt heftigere og ville tømt bøtta fortere enn originalt system. Men samtidig så går jo alle overskuddsbensin i returen som igjen vil fylle bøtta.
Et originalt system pumper ikke så mye som walbropumpa, og trenger da ikke så mye bensin.
Jeg så også at eneste måten bøtta får fylt seg opp med bensin er via ett bitte lite hull i bunnen på venstre side (høyre side på bildet).
Og hvorfor får mange bensinkutt? er det fordi bensina skvulper over kanten? Hvorfor skjer i så fall ikke det hos meg?
På bildene under er det en random tank. Regner med at alle 240-tanker er like.

Fyr løs den som vil prøve å forklare. Håper mange vil prøve :) Jeg er mottakelig for alt :D

På de 2 første bildene måtte vi skjære litt for å se hvordan "tank i tankenløsninga evt kunne bli".
Har ikke prøvd noe mer enn å skjære hull og putta nedi ett 4" rør.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/513.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/514.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/515.jpg

Kun ett lite hull fyller bøtta med bensin.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/516.jpg

Det er ingen hull på siden der bensin verken kan komme inn eller ut av bøtta
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/517.jpg

Haug
09/03/14, 00:55
Kan understell ha noe å si?? Hvis bilen krenger mindre, vil vel også bensina bevege seg mindre? :)

Ola Moen
09/03/14, 01:13
Kan væra du får kutt om du hadde montert originale pumper. Den originale forpumpa leverer rundt 0.5 bar bare, og hovedpumpa kjører det videre med høyere trykk. Sånn som en høytrykkspyler. Hovedpumpa aleine suger dårlig. Og da kan man jo regne på hvor mye G-kraft/sentrifugalkraft som skal til for å bremse/stoppe opp bensintrykket mellom forpumpe og hovedpumpe.
Det er jo stort sett ved piruetter, og ligge sidelengs som gir bensin kuttet på 200-serien. Uavhengig om man har full tank, eller bare 10-15 liter. Jeg har klart å få "bensinkutt" med omtrent full tank. Og vil tru det er sentrifugalkraften som er årsaken. Med Walbro in-tank så får du jo fort 5-7 bar helt fra tank til fuel-rail, og ikke bare fra hovedpumpe og fram. Det er mine tanker om det fenomenet.

Riff
09/03/14, 02:23
Kan være noe i det Ola sier, for jeg har fått bensinkutt med min med over halv tank. Husker ikke helt hvor mye over, men var iallfall over halv tank.
Det er slik du har tegnet det opp på tanken jeg har en ide om å lage til og. En tank i tanken, som går nesten hele veien og bare har åpning i toppen av røret, så all overflødig bensin renner tilbake i tanken.
Returrøret ifra railen, blir tilbake til det røret og omtrent i bunnen på det, slik at den holder seg mest mulig full.

Zeeker
09/03/14, 16:51
Hva med de vanlige 240'ene som har kun F-motor? De krever ikke like mye bensin som turbomata motorer.
Og er det pga pumpekapasiteten originalt som gjør at det lugger? Da burde ikke tanken i seg selv ha noe å si.
Hvis det lille hullet i bunnen av bøtta er stort nok til å fore bensinpumpa, og at det er sentrifugalkraften som gjør av bensina forsvinner over kanten fordi den for lav. Hadde det gått an å forlenget den?
Men hvorfor får walbro 255-pumpa tak i nok bensin til å fore motoren.

Grunnen til at jeg sitter å lurer er ganske enkel.
Det er det at jeg har lyst til å prøve å putte ei walbro 450 pumpe rett i tanken uten å gjøre noen mods, men det er dumt hvis det ikke vil virke. Hehe
Mulig det her er for mye jobb og tankegang bare for å spare litt "tid og penger", men samtidig litt interessant ettersom så mange sliter med det, men jeg har enda ikke hørt en skikkelig forklaring på hvorfor det virker og ikke virker :D

Noen flere som har en teori eller to?

Riff
09/03/14, 17:13
Du kan gjerne prøve og se hva som skjer ved bare en oppgradering :D Lurer litt på den pumpa jeg og.

Men det med det hullet inn i bøtta, så må jo det klare å levere nok til det pumpa klarer å pumpe ut, minus det som blir levert tilbake via returen.
Kan jo hende det er på håret flere ganger, så ved økning i forbruket så vil du begynne å merke det.

Litt usikker på hvordan jeg skal bygge bensinsystemet mitt egentlig. Tenker litt i de baner at jeg ikke skal over ~450, så om jeg bygger det for å klare det så slipper jeg å tenke mer på det.
Men en vet jo aldri. Mye vil ha mer :P

Ola Moen
09/03/14, 18:22
Nå får nok forpumpa på de bilene med både F og FT motor mer enn nok bensin. Men jeg tenker at sentrifugalkraften fort kan bli mer enn de 0,5 bar som forpumpa vil skyve fram til hovedpumpa. At det rett og slett stopper i slangen. Ikke at det blir tomt i skvalpeskottet.

Zeeker
09/03/14, 18:29
Nå får nok forpumpa på de bilene med både F og FT motor mer enn nok bensin. Men jeg tenker at sentrifugalkraften fort kan bli mer enn de 0,5 bar som forpumpa vil skyve fram til hovedpumpa. At det rett og slett stopper i slangen. Ikke at det blir tomt i skvalpeskottet.

Åja sånn ja :D
Ja det kan jo tenkes.

Agrostar
09/03/14, 18:37
Det høyrdest jo eigentleg logisk ut, men vil det ha so mykje å sei på væske som er inni eit stengt røyr?

Zeeker
09/03/14, 20:50
Det høyrdest jo eigentleg logisk ut, men vil det ha so mykje å sei på væske som er inni eit stengt røyr?

Jeg aner ikke :D
Det skjer i hvertfall noe.

Riff
09/03/14, 23:06
Røret er jo ikke stengt da. Høres faktisk meget logisk ut :)
Kan spørre fysikk læreren min om det faktisk vil ha noe å si :D

Ola Moen
09/03/14, 23:10
Man kan jo finne ut hva slags G-kraft som tilsvarer/utligner 0,5 bar. Så kan man fort sannsynliggjøre det. :-)

Tor24
09/03/14, 23:59
Nå har jeg ikke lest alt her men det snakkes om orginaltank og bensinkutt. Må jo bare spørre om det ikke er det lureste å bare kjøpe en fuelcell og 2stk 044 pumper så er problemet løst, for det er vel banebil du har eller? ;)

Ola Moen
10/03/14, 00:08
Bilen er gate registrert den ;-)

Tor24
10/03/14, 00:20
Og så? Flere som har godkjent fuelcell i gateregistrert bil

Ola Moen
10/03/14, 00:46
Joa. Men om man klarer seg uten, så er det ikke noe som er bedre enn det. :-) lavere tyngdepunkt med orginaltanken. :-) og han får plass i bagasjerommet til ekstra hjulsett osv. Poenget til Bjørn Stian er å bevare mest mulig plass bak i der. Det går dårlig om man klemmer inn en fuelcell. :-/

Tor24
10/03/14, 08:14
Da gjør han som jeg har gjort. Suger fra hver side på orginaltanken og opp i en swirl pot og derfra ut i 044er :)

Marius
10/03/14, 11:16
Da gjør han som jeg har gjort. Suger fra hver side på orginaltanken og opp i en swirl pot og derfra ut i 044er :)

Han ville ikke det heller :cool:

Zeeker
10/03/14, 11:34
Sitter å vurderer om jeg skal prøve å bygge om tanken eller å kjøpe nuke si lille tønne med plass til to pumper inni.
Problemet mitt er $$ :D
Vil gjerne kjøre til sommeren og, hehe
Men som vi sier herover. (I hvertfall Buster83)
Penger ekke noe problem :D haha

buster83
10/03/14, 13:06
Hell yeah... luksusfellen ordner opp hvis det blir for ille... :p

Teigen
10/03/14, 13:42
Lag nå detta røret inni tanken. Tar totalt 5 timer inkludert kaffepause og 45 min ljuging, samt koster 175.- go!

Sent from my C6903 using Tapatalk

Holck
10/03/14, 16:01
http://www.summitracing.com/int/parts/aei-18688/overview/

Dette er en mulighet ihvertfall :), vet dog ikke om det er E85 kompatibelt :)

4044

Zeeker
10/03/14, 21:35
Lag nå detta røret inni tanken. Tar totalt 5 timer inkludert kaffepause og 45 min ljuging, samt koster 175.- go!

Sent from my C6903 using Tapatalk

De 175,- kommer du ikke langt med når'n skal kjøpe AN-gjennomføringskoblinger med tilbehør :D
Men ja. Det tar en kveld eller to å få det til :)

Zeeker
10/03/14, 21:36
http://www.summitracing.com/int/parts/aei-18688/overview/

Dette er en mulighet ihvertfall :), vet dog ikke om det er E85 kompatibelt :)

4044

I know. Men dette settet koster vel omtrent 3500,- inn til Norge + mva.
Men det hadde vært morro å testa noe sånt også.
Har sett på videoer og slikt at detta settet og det er jo bare genialt :)

Holck
10/03/14, 22:01
Virker veldig enkelt ja :)

Ola Moen
10/03/14, 22:57
AN-koblinger? Bruk nå heller hydraulikkkoblinger ;-) skikkelige saker i ordentlig metall:-) og halve prisen :-)

OlaBoy
11/03/14, 11:45
AN er vel bare jic? Eller tar jeg feil der?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riff
11/03/14, 13:37
De jeg har vært borti har vært jic ja, bare i alu istedenfor stål/rustfritt.

kimove
11/03/14, 13:38
AN er vel bare jic? Eller tar jeg feil der?


Sent from my iPhone using Tapatalk

AN = JIC med aerospace krav :p Er en toleranse som vanlig dødelige overhode ikke trenger på bilene sine, samt de er av alu :p (utenom kina kopier av AN), JIC koster under en brøkdel og holder mer enn nok til en bil, samt de er i forzinket/eloksert stål :)

Zeeker
11/03/14, 18:19
Men på jic som dere kaller det er det kanskje mm/tomme-gjenger?
Er jic en egen kobling?

kimove
11/03/14, 19:06
Men på jic som dere kaller det er det kanskje mm/tomme-gjenger?
Er jic en egen kobling?

AN er tatt utgangspunkt i JIC, er samme gjengene på de :p

samt at de tetter langt over det som skal til på en bil da man aldri oppnår det samme trykket her som på et hydralisk anlegg

På en kompis sin 240 brukte vi en kvart toms BSP (mener det var det) til JIC overgang på motoren (FT motor) og an4 slange derfra til turbo. Dette ble gjort for at han glemte å bestille kobling når han kjøpte slangen og det at den lokale entrepenøren har koblinger på lager slik at det ble oppstart samme dag kontra å måtte vente på en AN kobling.

Den overgangen betalte jeg 30,- kr for inkludert en hydraulikktetning som har gummiring vulket fast i en kobberring.

Og hvis du vil slippe enda billigere unna kan du gå for BSP koblinger, de er enda litt billigere enn JIC (BSP finner du blant annet på original oljekjøler samt slanger som er originale på B230ET )

Riff
11/03/14, 19:52
Du får mye fint i hydraulikk verden, så du kan velge mellom mm, BSP (som er en tomme gjenge) og mange andre.
Om du leter etter slike ringer som kimove nevner, så heter de dofty ringer/pakninger og er til å tette hydraulikk-koblinger.

Men du får hydraulikk-koblinger som er konet på toppen, slik som AN er. Da slipper jo du pakninger om slangekoblingen er laget til å passe :)
Og du får det utrolig mye billigere enn AN, og kan og velge hvilke slanger du vil bruke, om det er metallomspunnet teflon eller olje/bensinbestandige gummislanger. :)

Tess, hydroscand og andre kan vise deg mye som passer godt til det du vil :)

Ola Moen
11/03/14, 19:53
Jeg har alltid brukt JIC og BSP på mine. Hydraulikk slanger til filterflyttere og til olje inn på turbo. Slangen kan man omtrent ha liggende inntil downpipe uten at de tar noe skade av det. Torgeir har vel sett hvordan det lå på motoren min. Max 10mm klaring mellom downpipe og slanger. Tåler både plenty trykk + varme. :-)

Ræva bilde, men det viser hvor nær det lå. i 5 år ;-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/673.jpg

Zeeker
11/03/14, 21:12
Okey.
Da lærte jeg litt i dag å :D
Men alt av vanlige BSP-rør-koblinger jeg har kjøpt på tess har aldri vært billige. Alt fra 40-50 til 100 penger for ei kobling.
Er'n flink til å lete og evt har en avtale med lit rabatt en stand så hjelper det så klart på :)
Og hvis jeg skulle brukt noe annet enn AN/JIC så måtte jeg ha hatt overganger til AN for å bruke den slangen jeg skal, og da hadde jeg sikkert vært like langt prismessig.
Nå er de andre koblingene bestilt alt, men takker uansett for tips :D Alltids kjekt det og jeg kan se etter JIC hos en lokal en her neste gang jeg trenger noe sånt :)

Ola Moen
11/03/14, 21:25
Tess er helsikes dyre. :-/ AEO har mer fornuftige priser i grunn. :-)

buster83
11/03/14, 22:20
Vet om en kjekk kar som har gode priser på tess ;)

Ola Moen
11/03/14, 23:38
Jeg har også gode priser på tess, men det hjelper lite når de har et sentralt innkjøpskontor som er helt på trynet. Har noen bekjente som jobber godt inni systemet der. Og de er veldig oppgitt. De ser at flere konkurrenter kan selge ut til lavere pris enn Tess kjøper inn for.
Hos Würth er det litt annerledes med mye. Der opererer de ofte med 70-90% rabatt på en mengde varer ut til bedrifter. De har veldig mye mer å gå på der.

Zeeker
12/03/14, 13:57
Vet om en kjekk kar som har gode priser på tess ;)

Jeg vet hvem du mener pus ;)

A.Finstad
16/03/14, 11:04
har bare skum lest de siste sidene angående tank og bensin systemet jeg har planer om å kopiere tanken til rogern her inne han har gjort akkuratt som du planlegger å bygge tank i tank her har du en link: http://forum.vccn.no/showthread.php?861-Rogern-s-240-turbo

Zeeker
16/03/14, 12:05
har bare skum lest de siste sidene angående tank og bensin systemet jeg har planer om å kopiere tanken til rogern her inne han har gjort akkuratt som du planlegger å bygge tank i tank her har du en link: http://forum.vccn.no/showthread.php?861-Rogern-s-240-turbo

Stemmer det. Det blir noe alla hans løsning :)

Zeeker
21/03/14, 17:00
Var innom BCB i stad å gjorde en hyggelig handel :)

Nuke Fuelrail
Nuke 50mm Dumpventil
Nuke Bensintrykksregulator
Nuke Kamdrev
Nuke Bensinfilter
Walbro 450 bensinpumpe
Bærebruer som er 25mm bredere og vinklet 5grader fremover
Endeledd
Bærekuler

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1159.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1160.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1161.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1162.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1163.jpg

Teigen
21/03/14, 17:07
Hey, er jo folkraceshop bærebru jo. Mye kosta dem på bcb?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
21/03/14, 17:16
De jeg kjøpte kommer ifra KL.
Er ikke helt sikker på vanlig utsalgspris. BCB tok de inn nå pga jeg ville ha de.
De koster 975,- på KL. Så noe rundt der + litt vil jeg tro :)

Bilder fra webbutikk
KL sine.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1165.jpg

Folkraceshoppen sine ser sånn ut.
http://folkraceshop.se/image_show.php?item_id=265&type=large&vc=0a245d9ce2a7def1135518d68d42f652

volvobrage
21/03/14, 17:18
Alltid herlig med nye deler!:D
Skal handle litt nuke deler etterkvert eg og, rekner med kvaliteten på delene er like bra som det ser ut på bilde?:)

Må du bredde framme no sida bruene er breiare?

Riff
21/03/14, 17:58
Deler er bra :D
Hvordan er innfestningen til nuke dumpen?

Zeeker
22/03/14, 01:28
Alltid herlig med nye deler!:D
Skal handle litt nuke deler etterkvert eg og, rekner med kvaliteten på delene er like bra som det ser ut på bilde?:)

Må du bredde framme no sida bruene er breiare?

Kvaliteten er meget + :)
Også liker jeg det svart, for da er det ingenting som sier "bling" frammi der. Anonymt og fint.


Tror ikke jeg må bredde noen ting. Men man vil kunne se at den har litt bredere sporvidde.
Holck har breddet originalbruene sine og regner med å få ett look alla den på hjulstillinga.
Jeg har kjøpt mere snadder som kan rette opp litt vinkler slik at camberen ikke blir helg banan innover.

Bilen til Holck
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1899.jpg

Zeeker
22/03/14, 01:30
Deler er bra :D
Hvordan er innfestningen til nuke dumpen?

Den har vanlig flens.
Nuke har akkurat levert denne dumpen med v-bånd-flens, men de leverer ikke den sveise-flensen i vanlig stål. Kun alu.
Og jeg tenkte jeg skulle bruke opp igjen trykkrøret mitt, så da ble det vanlig flens.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1206.jpg

Riff
22/03/14, 07:18
Ok :)
Ja, jeg kunne tenkt meg med v-band egentlig. Får se når den tid kommer.
Lager fort en flens, om de ikke har begynt å levere i rf til da :) Jeg må uansett få meg en skikkelig cooler å lage rørgata :P

Holck
22/03/14, 17:59
Kvaliteten er meget + :)
Også liker jeg det svart, for da er det ingenting som sier "bling" frammi der. Anonymt og fint.


Tror ikke jeg må bredde noen ting. Men man vil kunne se at den har litt bredere sporvidde.
Holck har breddet originalbruene sine og regner med å få ett look alla den på hjulstillinga.
Jeg har kjøpt mere snadder som kan rette opp litt vinkler slik at camberen ikke blir helg banan innover.

Bilen til Holck

Måtte bøye/valse leppa på framskjermene for at de hjula ikke skal gå i med mitt oppsett, men spørs helt hvordan offset felger og dekk størrelse man kjører med. Blir kult å se bilen din med de bruene der :)

Zeeker
23/03/14, 00:07
Måtte bøye/valse leppa på framskjermene for at de hjula ikke skal gå i med mitt oppsett, men spørs helt hvordan offset felger og dekk størrelse man kjører med. Blir kult å se bilen din med de bruene der :)

Det blir spanande å sjå.
Hjulbuene mine forran (og bak) er modda :) Er spent på hvordan det blir ja.

buster83
24/03/14, 14:04
Med 2kilos modd og mothold.. :p

kimove
24/03/14, 14:32
Med 2kilos modd og mothold.. :p

Det kalles spesialverktøy ;)

buster83
24/03/14, 15:36
blir ikke custom uten ;)

Holck
24/03/14, 21:30
I mitt tilfelle et bordbein og hammer på treff ;). Pent ble det ikke men fikk da kjørt videre den helga :)

Zeeker
31/03/14, 15:28
I mitt tilfelle et bordbein og hammer på treff ;). Pent ble det ikke men fikk da kjørt videre den helga :)

Det skal være litt custum :)
Er vel ræserbil du har, så alt skal ikke være strøkent hele tia :D

buster83
31/03/14, 15:29
cus-tom? :p

Zeeker
31/03/14, 15:36
cus-tom? :p

Bilen min er det :D
Og blir kanskje enda mer til sommeren :)

Zeeker
31/03/14, 15:38
Har fått begynt å male bruene til forstillinga forran. De henger til tørt, så får'n se hvor mye sig det blir :D
Kunne så klart å sendt på pulverlakkering, men tenkte at det fikk duge med malekosten og Hammerite-maling
Fikk noen motorfester i posten av Tor24 her, så de er malt i samme slengen. Skal bli godt å få noe som ikke ryker sunt.

Håper humør og skrulyst kommer med sommerværet nå.
Det har gått smått i vinter. Det har vært omtrent helt stillestående på bilfronten.
Med sol og sommer blir det vel bra :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1971.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1972.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1973.jpg

buster83
31/03/14, 17:29
merker godt at været hjelper på om dagen :D

Zeeker
06/04/14, 20:37
Megaupdate.

Har fått pressa i foringer i de nye motorfestene :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/403.jpg

Riff
06/04/14, 20:46
Hehe. Ja den var stor :p

buster83
06/04/14, 21:59
Tok mye av helga.. hihi.. :)

Zeeker
08/04/14, 20:50
Dette har ingenting med bilen min å gjøre, men drev å rydda litt i noen felger her om dagen.
Noen som trenger felger?

Selger i utgangspunktet felgene. Det er dekk på noen av de.
Alle er 15"

Bilde 1,2 & 5 : 1000,- pr sett evt bud.
Bilde 3: Antagelig solgt
Bilde 4: 300,- evt bud

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/619.jpg

Holck
19/04/14, 17:18
Hva skjer a ;) ?

Christian
19/04/14, 20:14
Hans Petter kjørte 1.08 på første forsøk idag! Noen har lagt lista.. :o

Holck
19/04/14, 21:05
Bjørn Stian veit at det ikke var noe super tid :-D . Jeg håper jeg kommer sterkere tilbake, øvde fælt på 1.gir og vendinger idag :-P

Zeeker
19/04/14, 21:31
Hva skjer a ;) ?


Hans Petter kjørte 1.08 på første forsøk idag! Noen har lagt lista.. :o


Bjørn Stian veit at det ikke var noe super tid :-D . Jeg håper jeg kommer sterkere tilbake, øvde fælt på 1.gir og vendinger idag :-P

Her skjer det ikke så mye.
Venter på deler både her og der.
Kunne ha skrudd de understellbitene jeg har liggende, men er liksom ikke helt i skru-siget. hehe. Det kommer nok bare våren får tatt skikkelig tak i meg :)

1.08 er jo ikke grisedårlig tid, men 2 sek treigere enn du kjørte i fjor, men her skylder vi vel på litt harde dekk og kald asfalt, samt litt rattrust? :D
Men en tid er satt og den må slås. Det er ikke bare bare.
Samtidig så er det nok ikke lenge før du er nede på 1.06 igjen :)
Håper å kunne være med å kjøre litt på slutten av sesongen i hvertfall.
Det ser litt stygt ut mtp på eksoshuset til den turboen jeg har bestilt. Det er ingen som klarer å skaffe det. Så i værste fall må jeg vente til Garret starter opp igjen produksjonen til sommeren.

Holck
20/04/14, 18:31
Det er bra du lager unnskyldningene for meg Bjørn Stian :o .
Jævla synd med det eksoshuset :p

Zeeker
21/04/14, 08:49
Det er bra du lager unnskyldningene for meg Bjørn Stian :o .
Jævla synd med det eksoshuset :p

Jeg er ikke værre på det enn at jeg gjerne legger inn noen bad excuses for konkurrentene mine :D

Kjedelig med eksoshuset, men men. Det kommer en dag.
Det er mye annet som skal gjøres med bilen så det er mere meg det står på :D hehe

Joakim-G_R
21/04/14, 09:56
Hva er vekten på de bruene i forhold til orginalt?

Zeeker
21/04/14, 12:47
Det aner jeg faktisk ikke. Fant frem sia til KL igjen og det står ingenting de heller.
Ikke har jeg noe vekt som er egnet til å veie de. Har ikke vanlig vekt hjemme heller.
Da må Buster83 rappe med seg den ene brua å veie den på jobben sin :D

Ola Moen
21/04/14, 12:58
Alt detta maset om vekt på deler. Det er en ting som går hus forbi ganske mange. Og det er vekta på sjåføren :-) En god plugg på 140kg på ene sida gjør jo sitt det også :-)
(Nå tenkte ikke jeg på Zeeker i dette eksemplet) ;-)

The Sven
21/04/14, 13:00
Den var tynn Moen...! Dessuten er det jo avfjæra vekt. Det er vel det samme som fjærvekt

Joakim-G_R
21/04/14, 13:15
Selvfølgelig. Du har ikke prøvd forskjellen på store tunge alufelger mot 16" stål med lite gummi ?

Zeeker
21/04/14, 13:57
Alt detta maset om vekt på deler. Det er en ting som går hus forbi ganske mange. Og det er vekta på sjåføren :-) En god plugg på 140kg på ene sida gjør jo sitt det også :-)
(Nå tenkte ikke jeg på Zeeker i dette eksemplet) ;-)

Joh... Detta tar jeg personlig :D
Har du ikke sett hvor jeg plassert batteriet mitt? (for å kompensere for lille lette meg) Hehe

Koff
21/04/14, 15:33
Dere har litt å lære gutter! :P
Er jo bare å sette inn så smale stoler, at folk som er over snittet glade i snop ikke får plass :)
Problem løst!

Er det jeg hr gjort ihvertfall :)

buster83
21/04/14, 15:36
Kan bare komme innom på jobben så skal vie veie både det ene og det andre.. :p

Jeg går for trivselsvekt.. hihi.. :p

Joakim-G_R
21/04/14, 18:30
Dere har litt å lære gutter! :P
Er jo bare å sette inn så smale stoler, at folk som er over snittet glade i snop ikke får plass :)
Problem løst!

Er det jeg hr gjort ihvertfall :)

Skal helst komme inn sjøl da. Haha :p

gaupe
21/04/14, 18:58
Vekta på bruene er nok temmeleg små i høve resten av fjørbeinet, inkludert hjul. Vekta av brua er jo berre delvis ufjøra vekt.

Zeeker
21/04/14, 22:00
Første pri til stol er at jeg sitter godt sjøl :D Også blir den andre stolen helt lik. Må tenke på det estetiske :D Hehe
Også er det bare morro at folk blir med i bilen. Halve gleden er å glede andre :)

Og det jeg taper på litt fluffy sjåfør og evt passasjer, tar jeg igjen på stilen :D

Vekta generelt på bilen er ikke så mye å gjøre med.
Sånn den står nå så veier den 1290KG uten meg inni, og det er ikke så veldig mye å ta bort uten å måtta begynne å skjære.
Det å hullborre fangere for å spare vekt og for å få inn mere luft har jeg sagt hva jeg mener om før.
Det som sitter bak fangeren koster en del mere kronasjer enn gleden du får av 7,8 whp på litt kaldere inntaksluft :D
Men det er ikke jeg som er ansvarlig for andre sine biler så folk må gjerne gjøre hva de vil :)
Heldigvis ett fritt land.


For å kunne ta Holck på SS2 på gardermoen så blir understellet moddet etterhvert med de nye bruene og sånne artige fjører med liten diameter :D

buster83
21/04/14, 23:15
Begynne med helium i dekka.. :)

Zeeker
22/04/14, 05:01
Det er det helt sikkert noen som har prøvd?

Skårholen
22/04/14, 11:34
Det er noen som har prøvd.. Det som er, er at helium har så små molekyler at det vil være vanskelig og holde et konstat trykk sånn som vi klarer med luft. Helium vil rett og slett klare og snike seg ut. Og man sparer svært lite vekt også, luft veier lite. Og helium veier ca 1/10.

Ola Moen
22/04/14, 20:25
Nitrogen er fine greier å bruke i dekk ;-) mer konstant trykk ;-)

gl740turbo
23/04/14, 01:06
Hvilken farge skal du ha innsuget ditt? Grått som originalt eller svart matt?

Holder på å sveise om innsuget ditt og kan glassblåse å pulverlakke det ;)

Zeeker
23/04/14, 05:26
Hva er det som tar seg best ut?
Kanskje jeg skal gå for svart?

gl740turbo
23/04/14, 14:45
Hva er det som tar seg best ut?
Kanskje jeg skal gå for svart?

Jeg personlig like å ha alt anonymt i svart, men noen mener anonymt er original fargen. Men det er jo opp til hver enkelt :)

Zeeker
23/04/14, 15:23
Litt enig i det. Alt anna jeg har er svart. Så da går vi for det :)

Teigen
23/04/14, 18:32
Her har jeg en ide for deg ;) minus den blå siliconen..

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10256499_632884233456023_1382933754560830158_n.jpg

Bare send dela ned til oss så baker vi i steikovnen for deg om du ikke har

gl740turbo
24/04/14, 00:26
Her har jeg en ide for deg ;) minus den blå siliconen..

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10256499_632884233456023_1382933754560830158_n.jpg

Bare send dela ned til oss så baker vi i steikovnen for deg om du ikke har

Svær pizza ovn? :P Dere kan gjerne få ta de 3 e-innsugene jeg lager til nå :) Pris?

Koff
24/04/14, 11:22
Hvor stort er et sånt e-innsug da? Så sjal jeg sjekke om det får plass :p

gl740turbo
24/04/14, 14:40
Hvor stort er et sånt e-innsug da? Så sjal jeg sjekke om det får plass :p

cirka slik pluss bend på skrå mot intercooler:

orginal F-innsug
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1398.jpg

vs

E-innsug
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1399.jpg

gl740turbo
24/04/14, 14:45
slik blir det:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1650.jpg (http://s416.photobucket.com/user/focusmk1/media/e-innsug_zps0af403f8.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1651.jpg (http://s416.photobucket.com/user/focusmk1/media/e-innsug2_zps72a1e133.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1652.jpg (http://s416.photobucket.com/user/focusmk1/media/e-innsug1_zps525ba8b4.jpg.html)

Koff
24/04/14, 15:22
Skal teste med et F-innsug etterpå, for det har jeg liggende :P Om noen i nærheten av Hokksund har et E-innsug liggende, så jeg kan se om det går i ovnen, så skrik ut :)

Koff
24/04/14, 18:00
F-innsug går inn med god margin, med spjeldet på! Mulig det går fint med E- innsug også da? :)

Zeeker
24/04/14, 19:16
Det svarte E-innsuget så nice ut :)
Er det sånn mitt blir?

Teigen
24/04/14, 20:02
Ja

Sent fra min D5503 via Tapatalk

gl740turbo
24/04/14, 23:12
Det svarte E-innsuget så nice ut :)
Er det sånn mitt blir?

Ja, har sveist på alubendet. Venter bare på aluflens til gasspjeldet :)

Holck
25/04/14, 19:21
Blir det 3 tom inn :) ?

gl740turbo
25/04/14, 19:22
Blir det 3 tom inn :) ?

Ja :)

Holck
25/04/14, 19:26
Ingen som sitter på et eksoshus som Zeeker trenger a? Må jo bare få kjørt maskinisten hans i benk igjen nå :cool:

turb00le
25/04/14, 20:40
Har ett hus til gt3071r som ikke jeg trenger med det første.
T3 single entry, ar 0,82, GT style intern wastegate.

Sent fra min LT25i via Tapatalk

Zeeker
25/04/14, 21:46
Takker for det :) mangler bare twin entry :)

Også mangler hele bensinsystemet :D hehe

Høres ut som innsuget snart er ferdig og da er sikkert toppen ferdig tuklet snart også.
Det er meg det står på :D

Men ja. Hadde vært morro å fått den i benken.

gl740turbo
25/04/14, 21:48
Har 2stk som skal lage alu flens til spjeldet, men går ikke akkurat unna nå vi skal betale minst mulig :p

Zeeker
25/04/14, 21:49
Jeg har det ikke travelt :D

gl740turbo
26/04/14, 08:21
Jeg har det ikke travelt :D

Den som ikke har hastverk pleier å bli mest fornøyd for da blir ting gjort skikkelig :) Vet aldri når vi finner ut en bedre løsning som gir bedre resultat men krever mer modifisering :P

Knallert
26/04/14, 17:26
Blir spennende å se hvordan den nye turboen fungerer, var nok lurt å ikke gå for gtx3076.

Men angående turbinhus så har jeg sendt noen mailer frem og tilbake med en importør med lang erfaring i bransjen.

I mitt tilfelle så har jeg en gt3076r som ligger og støver ned med 1.06ar single entry,så jeg sendte mail om evt. å få byttet huset mitt i ett twin entry.
Men ble anbefalt å beholde det jeg hadde da et 1.06ar twin entry kun tilsvarte 0.54ar på et single entry og dermed ble veldig restriktivt og lager endel baktrykk som ikke er spesielt heldig når man kjører med en litt mer aggressiv kam.
Så et twin entry hus ville gi 200-300rpm tidligere spool men sabotere for mellomregister og toppeffekt.

Nå var dette mer problematisk på en 3076 enn en 3071 siden 3076 sitt større komp. hjul skaper mere baktrykk.
Men ville bare dele hva de som jobber med disse turboene sier og at det ikke nødvendigvis er så ille med litt ar på et twin entry hus i forhold til til et single entry som fort kan bli litt for stort på noen turboer.

Zeeker
26/04/14, 19:02
Bare bra med flere meninger.
Det med eksoshus har blitt diskutert men det ble vel ikke noen kjempeenighet om hverken det ene eller det andre.
Det er "lettere" å gå fra 0.82 til 1.06 hvis man ikke er fornøyd enn å gå å lure på om ett mindre hadde vært bedre.
Jeg er alltid åpen for forslag og meninger :)

Knallert
26/04/14, 20:02
Det er bra og det er jo bare å skifte hvis det ikke skulle fungere noe særlig.

Prøver hvertfall ikke å legge føringer å neineinei absolutt ikke. ;)

Tenkte bare å dele hva jeg ble fortalt.
Var ikke klar over at det skilte så mye i fløde mellom single flow og twin entry på gt30 så syns det var relevant å nevne det.

Har jo fulgt med i tråden og fått med meg diskusjoner men syns dette var såpass intr. at jeg våget meg å nevne det ;)

Batland
26/04/14, 21:06
Jeg her helt uenig i påstandene her og lurer derfor på hvem det er du har snakket med.

Ta en titt:

Divided 64 mm:
http://forum.vccn.no/

Single flow 60 mm.
http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/default_images/turbogroup/performance_maps/700382-1&2&3turb.jpg

Knallert
26/04/14, 21:52
Der var du ja, syns det tok så lang tid.

Jeg regner med du vil vite hvem jeg har snakket med for å korrigere vedkommende med en kraftig reprimande!!
Neida,bare fleiper med deg ;)

Jeg mailet med GIK, men akkurat hvem der er vel uvesentlig.
Gidder ikke å navngi folk,siden det kan jo hende han har rett fordi om du Batland er uenig...

Syns det hørtes litt drøyt ut jeg også, men regner med og håper han ikke tar ting fra løse luften.

Og en 3271 har større turbin så kanskje ikke helt korrekt å matche den mot gt30 turbin.

Hadde vært mer interessant å se flowdiagram på gt30 turbinene med single vs twin entry.
Eneste jeg har sett er single entry flowdiagrammene og blitt fortalt av Atp at twin entry og de nye ni-resist husene fløder det samme.

Knallert
26/04/14, 22:10
Her anbefaler de porting og modding av gt30 twin entry turbinhus også etter anbefaling fra Garrett.

Se under High power/High flow

http://www.full-race.com/store/turbos/garrett-gt-series/garrett-gt3076r-twinscroll-turbo.html

Batland
27/04/14, 09:33
Der var du ja, syns det tok så lang tid.

Jeg regner med du vil vite hvem jeg har snakket med for å korrigere vedkommende med en kraftig reprimande!!
Neida,bare fleiper med deg ;)

Jeg mailet med GIK, men akkurat hvem der er vel uvesentlig.
Gidder ikke å navngi folk,siden det kan jo hende han har rett fordi om du Batland er uenig...

Syns det hørtes litt drøyt ut jeg også, men regner med og håper han ikke tar ting fra løse luften.

Og en 3271 har større turbin så kanskje ikke helt korrekt å matche den mot gt30 turbin.

Hadde vært mer interessant å se flowdiagram på gt30 turbinene med single vs twin entry.
Eneste jeg har sett er single entry flowdiagrammene og blitt fortalt av Atp at twin entry og de nye ni-resist husene fløder det samme.

Hehe, såpass?

Bra du spøker for jeg synes at folk må få mene akkurat det de vil.

At det er GIK er svar nok for meg. Så vidt jeg husker heter resurspersonen der Marcel.

Håp og tro er kraftige saker.

Det blir ikke en 100% korrekt sammenligning nei, men slik jeg ser det - godt nok.
Eks.
Ble kontaktet av en kar med nybygget 2,0 L motor. Spesial custom spec kam og en 6 bladet GT3076R A/R0,82 turbo. Han var IKKE fornøyd. Han monterte A/R0,63 og da ble det selvsagt bedre spool up, men han fikk andre problemer som bl.a. kraftig surge. Etter en noe krevende og pågående uke kom sannheten frem - customkammen var ikke slik kunden hadde spec. -leverandøren hadde levert noe som de mente var "bedre" - festlig.

Nå var vedkommende lei og ville ha skikkelig sprut i bilen og spurte om råd så jeg sa hva jeg ville gjort. Det ble en custom GT3071R med T3 A/R0,78 og nye milde kammer.

Fikk tilbakemelding forrige uke - "Helvete hvor det rykker ut!" 2,5 BAR på 4000 o/min. og ingen surging. Steinhard spool up.

En annen med samme motor og tilsvarende turbo har divided T4 0,92 og han er ikke i nærheten av dette. Det leveres ikke mindre hus enn dette til hans turbo, men planen er å forsøke å få tak i og tilpasse ett single A/R0,64 turbinhus da han har kjørt med dette på en annen turbo tidligere med strålende resultat. Forskjellen på 3200 o/min ble hele 1,5 BAR! 1,7 før - 0,2 etter så A/R0,92 er helt klart for stort på 1998 ccm motor i dette tilfellet.

Ja, man trenger større A/R når man velger divided, men det må da være måte på synes jeg.

Full-race sier det så enkelt:
"It is wise to size the turbine housing A/R larger than the single scroll turbine A/R typically used!"

Og 0,78 divided T3 vs 0,63 single T3 er ett godt eksempel på dette slik jeg ser det. :)

Batland
27/04/14, 09:48
Her anbefaler de porting og modding av gt30 twin entry turbinhus også etter anbefaling fra Garrett.

Se under High power/High flow

http://www.full-race.com/store/turbos/garrett-gt-series/garrett-gt3076r-twinscroll-turbo.html

Helt klart fornuftig.

Morsomt å lese om alle "flødekongene" som står på hovve å driter i vinkel for å lure ut en cfm eller to ekstra på 16 mm løft, men kjører kammer som løfter 13 mm og driter i den serieproduserte turboen som må takle flødet fra alle sylindrene både inn og ut.

Det sykeste jeg har sett her lokalt er en orginal bruksbilsCosworth som kjørte 8,0 sek og 145 km/t gjentatte ganger på 201M med en Cosworth T3 turbo som var foredlet som beskrvet på begge sider. ;)

Turboen betyr ALT for resultatet på en turbomotor. Det er derfor motorprosjekter med billige turboer med tilfeldige egeskaper er så lite interessante. Man VET på forhånd at resultatet blir både dårlig og kortvarig. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. ;)

Batland
27/04/14, 10:10
Her skjer det ikke så mye.
Det ser litt stygt ut mtp på eksoshuset til den turboen jeg har bestilt. Det er ingen som klarer å skaffe det. Så i værste fall må jeg vente til Garret starter opp igjen produksjonen til sommeren.
Er det dette du MÅ ha?
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=ATP-HSG-223&Category_Code=NGH
Hva med alternativer da:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-005&Category_Code=GRT

Knallert
27/04/14, 10:25
Hehe, såpass?

Bra du spøker for jeg synes at folk må få mene akkurat det de vil.

At det er GIK er svar nok for meg. Så vidt jeg husker heter resurspersonen der Marcel.

Håp og tro er kraftige saker.

Det blir ikke en 100% korrekt sammenligning nei, men slik jeg ser det - godt nok.
Eks.
Ble kontaktet av en kar med nybygget 2,0 L motor. Spesial custom spec kam og en GT3076R A/R0,82 turbo. Han var IKKE fornøyd. Han monterte A/R0,63 og da ble det selvsagt bedre spool up, men han fikk andre problemer som bl.a. kraftig surge. Etter en noe krevende og pågående uke kom sannheten frem - customkammen var ikke slik kunden hadde spec. -leverandøren hadde levert noe som de mente var "bedre" - festlig.

Nå var vedkommende lei og ville ha skikkelig sprut i bilen og spurte om råd så jeg sa hva jeg ville gjort. Det ble en custom GT3071R med T3 A/R0,78 og nye milde kammer.

Fikk tilbakemelding forrige uke - "Helvete hvor det rykker ut!" 2,5 BAR på 4000 o/min. og ingen surging. Steinhard spool up.

En annen med samme motor og tilsvarende turbo har divided T4 0,92 og han er ikke i nærheten av dette. Det leveres ikke mindre hus enn dette til hans turbo, men planen er å forsøke å få tak i og tilpasse ett single A/R0,64 turbinhus da han har kjørt med dette på en annen turbo tidligere med strålende resultat. Forskjellen på 3200 o/min ble hele 1,5 BAR! 1,7 før - 0,2 etter.

Ja, man trenger større A/R når man velger divided, men det må da være måte på synes jeg.

Ja ikke vet jeg hvorfor han skriver som han gjør.
Jeg lurte på om 0.82ar t3 divided ville funke til min turbo/oppsett men fikk til svar at det ble for trangt, også t3 1.06 ville bli for trangt.
Så det kommer jo an på hvilke preferanser han har på spool vs toppeffekt.
Jeg ville ment at pulse split veide opp for endel med en litt villere kam,bedre med litt kjørbarhet enn bare effekt på topp.

Man regner jo med at de som driver profesjonelt vet hva de selger som regel da,spesielt siden de har vært med en stund i gamet.
Så ikke vet jeg.
sorry for o.t til zeeker :)

Knallert
27/04/14, 11:28
Er det dette du MÅ ha?
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=ATP-HSG-223&Category_Code=NGH
Hva med alternativer da:
http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-005&Category_Code=GRT

GIK er hvertfall tomme for t3 divided 0.82 med v-band ut og ville ikke få inn før til utpå sommeren.
t3 1.06 hadde de inne men det var heller ikke å anbefale i mitt tilfelle :)

Kjøpte jo den 3076 jeg har for endel år siden og ble anbefalt 1.06 single entry den gangen.
Uten praktiske erfaringer selv så vil man jo gjerne høre på anbefalinger fra profesjonelle aktører,men tror det finnes like mange oppfatninger om hva som funker som det finnes utsalgssteder og trimmere.

Den har uansett blitt liggende og støve og har etterhvert blitt mer og mer skeptisk til hele turboen. :) 3071 virker jo mye mer fornuftig med den turbinen.

Batland
27/04/14, 11:42
Ja ikke vet jeg hvorfor han skriver som han gjør.
Jeg lurte på om 0.82ar t3 divided ville funke til min turbo/oppsett men fikk til svar at det ble for trangt, også t3 1.06 ville bli for trangt.
Så det kommer jo an på hvilke preferanser han har på spool vs toppeffekt.
Jeg ville ment at pulse split veide opp for endel med en litt villere kam,bedre med litt kjørbarhet enn bare effekt på topp.

Man regner jo med at de som driver profesjonelt vet hva de selger som regel da,spesielt siden de har vært med en stund i gamet.
Så ikke vet jeg.
sorry for o.t til zeeker :)
Det VET ikke jeg heller, men jeg har en mistanke.
Tenk deg hvor mange vanvittige henvendelser disse karene får hver eneste dag. Jeg har hørt noen eksempler og må innrømme at jeg hadde ikke klart å ha en slik jobb.

Med økende størrelse på turbinhuset reduseres baktrykket. Dette tilgir helt vanlige feil i oppsettet som for høyt kompresjonsforhold og for vill kam. Jeg tror pinadø jeg såg en test hvor man vant godt over 100 hk på å bytte til grenrør og pulsplitt turbo på en rødmotor med vill svenskekam. Dette gir flotte tall som vi får inntrykk av betyr mye mer for den gjennomsnittlige hjemmetrimmeren enn hvordan bilen faktisk går.

Det viktigste for en proff. selger er at kundene sitter igjen med ett inntrykk av at de er fornøyd.

Jeg mener at pusplitt tillater bruk av villere kammer, det veier ikke opp og grensene er veldig flytende så dette er langt fra enkelt.

Batland
27/04/14, 11:52
GIK er hvertfall tomme for t3 divided 0.82 med v-band ut og ville ikke få inn før til utpå sommeren.
t3 1.06 hadde de inne men det var heller ikke å anbefale i mitt tilfelle :)

Kjøpte jo den 3076 jeg har for endel år siden og ble anbefalt 1.06 single entry den gangen.
Uten praktiske erfaringer selv så vil man jo gjerne høre på anbefalinger fra profesjonelle aktører,men tror det finnes like mange oppfatninger om hva som funker som det finnes utsalgssteder og trimmere.

Den har uansett blitt liggende og støve og har etterhvert blitt mer og mer skeptisk til hele turboen. :) 3071 virker jo mye mer fornuftig med den turbinen.

Da kan jeg komme med beroligende informasjon.
6 bladet GT3076RA/R0,82 på lavbudsjett 100% norskbygget 2,0L Capri.
Jeg er helt sikker på at samme turboen VIL levere godt resultat på en rødmotor.
Ta en titt og legg merke til ladetrykksmåleren.

http://www.youtube.com/watch?v=GY7mpTfnbpU

Knallert
27/04/14, 11:52
Det VET ikke jeg heller, men jeg har en mistanke.
Tenk deg hvor mange vanvittige henvendelser disse karene får hver eneste dag. Jeg har hørt noen eksempler og må innrømme at jeg hadde ikke klart å ha en slik jobb.

Med økende størrelse på turbinhuset reduseres baktrykket. Dette tilgir helt vanlige feil i oppsettet som for høyt kompresjonsforhold og for vill kam. Jeg tror pinadø jeg såg en test hvor man vant godt over 100 hk på å bytte til grenrør og pulsplitt turbo på en rødmotor med vill svenskekam. Dette gir flotte tall som vi får inntrykk av betyr mye mer for den gjennomsnittlige hjemmetrimmeren enn hvordan bilen faktisk går.

Det viktigste for en proff. selger er at kundene sitter igjen med ett inntrykk av at de er fornøyd.

Jeg mener at pusplitt tillater bruk av villere kammer, det veier ikke opp og grensene er veldig flytende så dette er langt fra enkelt.

Veier opp endel var mine ord.
poenget er at med litt villere kam så blir nødvendiheten for pulse split større hvertfall.

nå kjører ikke jeg versting hverken kam eller komp heller da.

Zeeker
27/04/14, 19:53
sorry for o.t til zeeker :)

Det går bra.
Finner det interessant jeg.

Angående å bestille eksoshus fra annet sted, så er det en mulighet, men blir det med ett rundt hull som flens så må jeg gjøre om grenrøret og det er sikkert ikke bare bare.
Kunne kanskje ha fått tak i eksoshus en annen stand i verden med T3 PS. Det jeg syns blir kjett da er opp mot BCB. At jeg gjør endringer flere ganger på ei bestilling og blir aldri ferdig.
Det er fristende, men samtidig så føler jeg det er litt frekt selv om jeg handler en del der. Kan ikke være lett å ha meg som kunde av og til :D

Knallert
27/04/14, 20:49
Kunden har alltid rett :)

Kjedelig å ikke få kjørt pga et turbinhus ja!

J.A.S
29/04/14, 04:21
Sjekka ut her; http://www.airtune.se/product_info.php?info=p125_Turbinhus-Garrett-T3-Twinentry-A-R0-82.html

Zeeker
29/04/14, 05:30
Sjekka ut her; http://www.airtune.se/product_info.php?info=p125_Turbinhus-Garrett-T3-Twinentry-A-R0-82.html

Takker for at du leter :)
Det er dessverre ikke riktig. "modifierad för att passa GT35R"

J.A.S
29/04/14, 19:00
Aha, for jeg har denne http://www.airtune.se/product_info.php?info=p35_Garrett-GT30R-T3-Twinentry.html. Det er jo gt30.

Zeeker
01/05/14, 16:21
Aha, for jeg har denne http://www.airtune.se/product_info.php?info=p35_Garrett-GT30R-T3-Twinentry.html. Det er jo gt30.

Åja :) Rart de ikke skriver GT30 i teksten :/

Har du vært i benken med 16V maskinisten din eller?

V90
01/05/14, 21:15
Har du link til hvor du kjøpte Walbro pumpa (i tanken) eller kjøpte du den på ebay? Noen som selger den her i landet?

gl740turbo
01/05/14, 21:41
Har du link til hvor du kjøpte Walbro pumpa (i tanken) eller kjøpte du den på ebay? Noen som selger den her i landet?

Om du er etter en pumpe som skal levere en del bensin har jeg dette på lager. Ikke walbro men tilsvarende om ikke bedre :)

Zeeker
02/05/14, 05:21
Har du link til hvor du kjøpte Walbro pumpa (i tanken) eller kjøpte du den på ebay? Noen som selger den her i landet?

Har sett flere sjapper som selger de. Blant annet BCB. De koster 800,- til 1000,- ish i Norge.
Bare sørg for å kjøpe ei walbropumpe som har gravert Walbro på selve pumpa. Det er mange kopier der ute.

Zeeker
02/05/14, 05:34
Tok og googlet litt. og 800 var kanskje litt billig, men det sikkert noen som selger den for det også :)

BCB - 1090,-
NAI - 1099,-
909motorsport - 1495,-
gotsmoked - 1180,-

Jeg har ei ekstra pumpe som jeg kjøpte sammen med den jeg kjører med selv. Den heter GSS 340 og ikke 341/342 som den på bildet under.
På den jeg har kan man vri filteret 360 grader rundt. Den under her har filteret fast stilling.
Skal høre med en kompis om han skulle ha den, ellers kan du kanskje få kjøpe den.

Her ser du den graveringa jeg prata om.
http://www.nordicautoimport.no/UserFiles/Products/thumbnails/198x198_1003_nai-racing-255lph-bensinpumpe_20111130022546013.gif

Joakim-G_R
02/05/14, 06:11
Hva er det med graveringen?

Zeeker
02/05/14, 06:54
Ikke noe annet enn et "kvalitetsstempel".
Men de som kopierer klarer å lage det å, så man er aldri sikker.

Riff
02/05/14, 20:29
Derfor jeg liker å kjøpe ifra f.eks. bcb, for de selger ekte walbro pumper. Om en da får problemer så er de behjelpelig med ny om den ikke fungerer som den skal.
Enkelte andre bedrifter er jeg ikke så trygg på når det gjelder feil å sånne ting. Mye kina sjapper som jeg har lite trua på ;)

J.A.S
02/05/14, 21:44
Åja :) Rart de ikke skriver GT30 i teksten :/

Har du vært i benken med 16V maskinisten din eller?

nei.. snart håper jeg.. :)

E.Winjum
02/05/14, 22:31
Detta blir gromt! :) Gleder meg til å se att bilen på Ringbanen ;)

V90
03/05/14, 00:00
Leverer 340-pumpa det samme trykket som 342-pumpa?

Har du bilde av hvordan tankarmaturet ble med Walbro-pumpa?

Zeeker
03/05/14, 08:35
Leverer 340-pumpa det samme trykket som 342-pumpa?

Har du bilde av hvordan tankarmaturet ble med Walbro-pumpa?

Det er samma pumpa, men 3 forskjellige oppsett på filteret. Why you ask? Aner ikke, hehe.

Har ikke noe bilde dessverre.
Walbropumpa er litt større enn den gamle Volvopumpa, også må man file ut noen sport i plastikkringen som holder pumpa. Da smetter den lett på plass :)
Også er det bare å tilpasse slangen til pumpa og koble på strøm.

Batland
14/05/14, 07:12
Det går bra.
Finner det interessant jeg.

Angående å bestille eksoshus fra annet sted, så er det en mulighet, men blir det med ett rundt hull som flens så må jeg gjøre om grenrøret og det er sikkert ikke bare bare.
Kunne kanskje ha fått tak i eksoshus en annen stand i verden med T3 PS. Det jeg syns blir kjett da er opp mot BCB. At jeg gjør endringer flere ganger på ei bestilling og blir aldri ferdig.
Det er fristende, men samtidig så føler jeg det er litt frekt selv om jeg handler en del der. Kan ikke være lett å ha meg som kunde av og til :D

Til orientering.

I forrige uke var det en kar med en lavkomp. 2,0L 16V motor og GTX3071R-A/R0.63 i den lokale dynapacken. Resultatene var imponerende, men det man fikk se av potensiale under mappingen var enda bedre.

Allerede v/ 3500 o/min var det mulig å lade 1,7 BAR for 500 Nm, men litt surging var det pga. kun 2,0 L motor.
V/ 4000 o/min dristet man seg til en ørliten test med 2,8 BAR ladetrykk og fikk sett nærmere 700 Nm på skjermen.
V/ 7000 o/min ble det 493 hk med 1,9 BAR ladetrykk.

Husk at dette tilsvarer en B19 motorvolum, at alle tall er på NAV og kun ved hjelp av 98 blyfri pumpebensin.
Eieren er naturligvis ekstatisk - og med god grunn.

GTX3071R er tydligvis like god som prisen tilsier.. ;)

Holck
15/05/14, 22:37
Til orientering.

I forrige uke var det en kar med en lavkomp. 2,0L 16V motor og GTX3071R-A/R0.63 i den lokale dynapacken. Resultatene var imponerende, men det man fikk se av potensiale under mappingen var enda bedre.

Allerede v/ 3500 o/min var det mulig å lade 1,7 BAR for 500 Nm, men litt surging var det pga. kun 2,0 L motor.
V/ 4000 o/min dristet man seg til en ørliten test med 2,8 BAR ladetrykk og fikk sett nærmere 700 Nm på skjermen.
V/ 7000 o/min ble det 493 hk med 1,9 BAR ladetrykk.

Husk at dette tilsvarer en B19 motorvolum, at alle tall er på NAV og kun ved hjelp av 98 blyfri pumpebensin.
Eieren er naturligvis ekstatisk - og med god grunn.

GTX3071R er tydligvis like god som prisen tilsier.. ;)

Hva ble momentet med 1,9 bar ladetrykk? Opel eller cosworth?
Lover godt for Zeeker dette her :)

Batland
16/05/14, 06:49
Hva ble momentet med 1,9 bar ladetrykk? Opel eller cosworth?
Lover godt for Zeeker dette her :)
580 Nm på NAV ved 4500 o/min. med 1,9 BAR ladetrykk og 98 blyfri pumpebensin. Det er en Cosworth.
Det er jeg enig i. Det var derfor jeg valgte å poste dette. :)
Eieren av denne bilen kjørte med høyere kompresjonsforhold, en billig gammeldags lowtech turbo og ville trimkammer på forrige oppsett.
Bilen er ikke til å kjenne igjen for effekten på 3500 o/min er økt med nærmere 100%.

Holck
16/05/14, 12:49
Den bilen går nok godt nå ja :) .
Ble det tatt noe baktrykk måling på den :) ?

Batland
16/05/14, 13:21
Det spinne nå godt iallefall.

Nei.
Han som spec. kammer valgte dem med tanke på at motoren skulle takle høyt baktrykk uten at det hadde innvirkning på effekten. Grunnen er at eieren ville ha så god resons og så godt bunndrag som overhode mulig for en 500 hk motor.

Holck
16/05/14, 14:01
Ok :)

Frigstad Racing
29/05/14, 22:43
Hvordan går det her da Bjørn? Vi følger med vettu :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Zeeker
30/05/14, 17:53
Hvordan går det her da Bjørn? Vi følger med vettu :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Hei å hå :D

Her går det i sol og sommer :)
Går å venter på deler både her og der og tar livet helt med ro. De kommer når de kommer, så jeg driver med alt og ingenting sånn ellers.
Prøver å få unna mange andre småprosjekter som ikke har noe med 242'n å gjøre. Og har faktisk fått gjort litt, så det er ikke bare negativt. Hehe

Har slått meg til ro med at det kanskje ikke blir spesielt mye kjøring i sommer, så da tar jeg ting som det kommer utover :)
Tar det såppas med ro at understellsdelene som ligger siden av bilen heller ikke har kommet på, hehe.
Hadde vært morro å fått med seg VCCN-OMC på Rudskogen, men vi får se :)

buster83
30/05/14, 22:39
Savner noen bilder av bortkjøring av 945'n. :p

Zeeker
12/07/14, 13:20
Da har denne karen mot all formodning vært i verkstedet en tur.
Jeg fant til og med igjen bilen :D
Har ikke fått gjort så mye men har begynt med litt snacks til det nye understellet.

Nå skal det på nye bærebruer som er litt lengere + coilovere forran og bak.
Har kommet så langt som at at forstillinga er tatt ned, så det gjenstår å ta av bremser og nav av de gamle fjørbeina og flytte over alt og montere :)

For å få av endeleddet med kaphlenke-senkeklosser har jeg finni en liten løsning med å legge en rørbit på øversiden av mutteren opp mot original styrearm. Da pressen den mutteren nedover ettersom en skrur oppover og shiten løsner. Av og til må man hjelpe til litt med hammeren :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/696.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/697.jpg

Bærebrua på høyre side forran slet jeg leeeeenge med.
Bolten som holder brua innerst hadde bøyd seg så den ville ikke ut på normalt vis. Skjønner ikke det ettersom denne bilen aldri har blitt kjørt hardt :D
Skjønte ikke hvordan jeg skulle få ut bolten og konkluderte for meg selv uten å ha prøvd, at inni der får jeg ikke vinkelsliperen.
Har ei gammal luftsag med enda eldre blad som jeg prøvde, men det var nyttesløst.
Det endte opp med vinkelsliper likevel. Ikke lagde jeg for mye skader heller :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/698.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/699.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/700.jpg

Ettersom alt annet er nytt, så blir det satt på nye bærekuler og endeledd selv det som satt der sikkert er i orden.
Greit at alt er nytt og smooth når vi skal justere forstillinga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1163.jpg

Det blir nye foringer i bakkant på de nye bærebruene også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/701.jpg

Her er hærligheten som skal på :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/702.jpg

Kristian N
12/07/14, 13:26
Grooomt! skal du montere de bakre der som demper sitter originalt eller?:confused:

buster83
12/07/14, 14:08
flink gutt :)
Kanskje jeg kommer nedom når jeg er ferdig med å skru bimmer.. :p

daihatsu93
12/07/14, 19:15
Forsterka bærebruer til bilcross? Har sånne liggende selv :)

Zeeker
12/07/14, 22:42
Grooomt! skal du montere de bakre der som demper sitter originalt eller?:confused:

Stemmer :)
Er med noen forsterka bolter som skal benyttes.
Det virker litt rart at all vekta bak på bilen skal hvile på 4 bolter, men folk kjører nå med det, så det funker :)

Zeeker
12/07/14, 22:43
Forsterka bærebruer til bilcross? Har sånne liggende selv :)

Bærebruene er ikke fra Bilcrossshopen. Om de er forsterka i forhold til vanlige bruer aner jeg ikke :D
Disse kommer fra KL via BCB :)

daihatsu93
12/07/14, 23:39
Patenten så veldig lik ut. De jeg har bør man forlenge endeldda på, da dem bygger ut mer enn orginalt. Ser solide ut værtfall :)

Kristian N
13/07/14, 11:37
Stemmer :)
Er med noen forsterka bolter som skal benyttes.
Det virker litt rart at all vekta bak på bilen skal hvile på 4 bolter, men folk kjører nå med det, så det funker :)

Ja ser mange kjører sånn, men har også hørt folk irriterer seg over at høla blir ovale med tida. Tynt blekk i de bakre bruane:-/


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvobrage
13/07/14, 11:39
Sveis inn skiver i bærebruene bak, enkel og grei oppgradering så holder bolthola:)

Gleder meg til og få referat på kordan den nye framstillinga blir i forhold til den gamle!:)

Zeeker
13/07/14, 13:01
Ja ser mange kjører sånn, men har også hørt folk irriterer seg over at høla blir ovale med tida. Tynt blekk i de bakre bruane:-/
Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan jeg tenke meg. Det virker litt spinkelt.


Sveis inn skiver i bærebruene bak, enkel og grei oppgradering så holder bolthola:)

Gleder meg til og få referat på kordan den nye framstillinga blir i forhold til den gamle!:)

Har tenkt tanken med å forsterke bruene litt, og kanskje ha på ei 3mm plater som dekker hele brua i høyden for å stive av. Men det blir kanskje litt i overkant?

Gleder meg til å teste selv. Bruene har litt anna vinkel i tillegg.
Også driver jeg å monterer noen andre topplagringer :)
Sliter litt med hvordan demperen ligger nederst i røret på coiloveren. Den skal ligge mot ei lita skål, men det er ikke helt som det skal.
Forsker på det nå :)

Ola Moen
13/07/14, 21:02
5mm x 20x20mm skiver på hver side. Punktsveis de fast. Det rekker. Det må få muligheten til å være litt fleksibelt, ellers er det fare for at det sprekker.

Zeeker
14/07/14, 14:53
5mm x 20x20mm skiver på hver side. Punktsveis de fast. Det rekker. Det må få muligheten til å være litt fleksibelt, ellers er det fare for at det sprekker.

Da skal jeg se på saken :)
Blir nok montert nå, også forsterker jeg begge sidene på bærebruene når jeg får tak i ett sveiseapparat igjen :)

Zeeker
14/07/14, 14:57
Har fått montert de justerbare topplagringene :)
Fikk god hjelp av litt utstyr lånt av Buster83.
Boltene som stikke opp skal enten kappes eller snus slik at unbrakohode sitter på øversiden av plata.
Har ikke helt bestemt meg enda for hva som er penest. Og om det evt er plass til en mutter på undersiden mtp justeringa.


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/853.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/854.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/855.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/856.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/857.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/858.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/859.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/860.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/861.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/862.jpg

buster83
14/07/14, 18:06
Evt kappe og ha på sånne plast kopper på muttrene.. :)

Zeeker
15/07/14, 11:35
I bunnen av coilovere er det en segring som skal holde igjen demperen.
Når jeg la nedi skåla som ligger i bunnen på et originalt fjørbein så passer den ikke skikkelig pga av ørene til segringen.
Så jeg slipte litt på skåla slik at den la seg skikkelig nedpå.
Når jeg skulle montere demperen i fjørbeinet så merket jeg at demperen var løs selv om jeg hadde skrudd igjen. Det var ikke mye, men nok til at jeg kjente det var klaring mellom demperen og den lille skåla i bunnen.
Så jeg fant meg ett rør som passer sånn brukbart og fikk kappet med noen ringer i ulik tykkelse for å finne en som passer bra mtp mutteren som holder demperen på toppen av fjørbeinet. Antagelig holder den tynneste av de. (3mm) (De andre er 4mm og 7mm)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/918.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/919.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/920.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/921.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/922.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/923.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/924.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/925.jpg

Zeeker
16/07/14, 13:02
Da har jeg fått skrudd sammen 1 coilover etter litt klundring og tenking :D
Om det er pga at jeg skal bruke gule koni i fjørbeina eller om bilstein også er sånn vet jeg ikke.
Noen som vet hvordan bilsteindemperene i bunnen? Er de helt flate? Da skjønner jeg evt hvorfor det bare sitter en segring i røret til coiloveren.

Jeg fikk i hvertfall montert en av ringene jeg kappa til. Det ble meget bedre.
Også tok jeg bilde av hva som skjer med segringen hvis man ikke passer på at ringen legger seg riktig mtp der jeg slipe vekk litt slik at ørene til segringen får plass.
Segringen bøyer seg nedover og vil ut av sporet sitt.

Etter at jeg så dette med segringen ble jeg veldig skeptisk på om den klarer å holde igjen demperen. Spesielt mtp at jeg kjører såppas pent med bilen :D så jeg lagde meg en spacer i bunnen også.
Denne ligger mellom bærekulespaceren og undersiden av segringen i røret. Så lenge jeg har målt riktig skal demperen stå støtt helt ned til bærekulespaceren.

Monterte topplagringa mens jeg hadde coiloveren i stikka og fant ut av det ble veldig liten vinkel på uniball'n hvis det ikke ble gjort noe.
Nederste den av huset til uniballen tok borti øverste fjørskåla.
Det ble løst med å finne ei skive og legge i mellom.

Det går ikke så fort med denne bygginga, men det går fremover :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/960.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/961.jpg

Det ble litt bedre nå, enn at mutteren var skrudd helt inn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/962.jpg

Her ser man hvordan segringen vrir seg når man ikke passer på at skåle som demperen ligger i ligger riktig. Godt at jeg så det før ting ble montert slik.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/963.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/964.jpg

Ring til å støtte oppunder segringen som demperen ligger mot. Denne får press av bærekulespaceren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/965.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/966.jpg

Fikk montert den med en ring 0.9mm på yttersiden. Men lurer på om jeg bare skal lage noen små halvmåner eller noe slik at det er lettere å få ut i ettertid hvis den må til.
Dette sitter så tight nå at jeg lurer på om jeg får det ut lettvint.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/967.jpg

Her det det ikke mye vinkel å skryte av.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/968.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/969.jpg

Her ble det andre boller mtp vinkel.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/970.jpg

En stk ferdig coilover. Mangler riktignok skiva :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/971.jpg

Riff
16/07/14, 18:14
Ser bra ut :D

Ingenting er vel bedre enn bilde ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/140.jpg (http://s1179.photobucket.com/user/Kurt_Ardal/media/Volvo%20240/2014-04-03194515.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/984.jpg (http://s1179.photobucket.com/user/Kurt_Ardal/media/Volvo%20240/2014-07-16191055.jpg.html)

Zeeker
16/07/14, 18:49
Ganske flat ja, men lurer på hvordan den der ligger an mot segringen. Sikkert bra ettersom han bruker bilstein selv :D
Bare jeg som er sær som vil bruke gule koni.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zeeker
16/07/14, 20:44
Da var begge coiloverene satt sammen :)
Fikk montert høyre coilover og bærebru og testa litt høyde før jeg ga meg.
Fant ut at jeg må enten få tak i ei lenger hjelpefjør (evt ei lita ei til) Det ble 5,5cm glippe nederst. Da er bilen senka litt mer enn jeg vil ha det, men må fortsatt få spent opp slakken.
Venstre side blir ikke montert før jeg får tak i nye fjører.
Er det noen lesere her som kjører med myranes coilovere? Har dere samme problem, eller er det andre lengder på fjørene?

Prøver jeg meg på coilerene bak i mårra :)

Ferdig monterte.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/990.jpg

Fikk klemt inn ny polyforing.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/991.jpg

Her er høyden bilen har hvis hjelpefjøra akkurat holder spennet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/992.jpg

Skrudde den 7 cm.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/993.jpg

Og litt til. Dette er i laveste laget synes jeg, men vi får se når den står på bakken :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/994.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/995.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/996.jpg

Joachimbg
16/07/14, 21:30
5mm x 20x20mm skiver på hver side. Punktsveis de fast. Det rekker. Det må få muligheten til å være litt fleksibelt, ellers er det fare for at det sprekker.

Hvordan påvirker stabstaget retningen på bruene når skivene bygger 5mm på hver side av stabstaget? Blir det ikke bare mere i spenn og vil gnage mere enn normalt?

Joachimbg
16/07/14, 21:33
Bare å demontere de skvettlappene dine hvis du skal kjøre på den høyden der. Og ja, det er Bilstein som gjelder :D

Tor24
16/07/14, 22:54
Du forbereder for mer futt i motoren ser jeg ;)

Zeeker
17/07/14, 00:35
Hvordan påvirker stabstaget retningen på bruene når skivene bygger 5mm på hver side av stabstaget? Blir det ikke bare mere i spenn og vil gnage mere enn normalt?

Jeg tenker jeg finner meg ei 3-4-5mm plate om sveiser på utsiden. Og sliper kanskje ned krengestage akkurat der hvor det ligger mot brua og evt forsterkning blir liggende.
Må finne ut om jeg skal kjøre med krengestag først. Mange sier at det blir kjempestivt med.


Bare å demontere de skvettlappene dine hvis du skal kjøre på den høyden der. Og ja, det er Bilstein som gjelder :D

Hehe. Det blir nok ikke denne høyden, men bare en tanke høyere :)
Vi får se hvordan det blir når alt er ferdig. hehe

Zeeker
17/07/14, 00:37
Holck hjalp meg med å finne 2,5" hjelpefjør som er 6" lang (min er 3")
Så det er i hvertfal muligheter, så det blir en oppgave i mårra å tracke ned en butikk som selger sånne :)
Da slipper jeg å ha to små hjelpefjører.

Selve hovedfjøra er 2,25" men har en overgang ned til hjelpefjøra som er 2,5". Så i stedet for kukke rundt å finne enda ei sånn skjøteplate så kjøper jeg heller ei lengere fjør :)

Zeeker
17/07/14, 00:38
Du forbereder for mer futt i motoren ser jeg ;)

Her må det oppgraderes :)
Skal jo prøve å frarøve Holck bestetiden på SS2 på Gardermoen :D

Holck
17/07/14, 00:59
Detta blir litt juksing nå syns jeg, motor på sprit, nyere turbo og skikkelig understell ;)

Joachimbg
17/07/14, 01:02
Jeg tenker jeg finner meg ei 3-4-5mm plate om sveiser på utsiden. Og sliper kanskje ned krengestage akkurat der hvor det ligger mot brua og evt forsterkning blir liggende.
Må finne ut om jeg skal kjøre med krengestag først. Mange sier at det blir kjempestivt med.

Er det noen som kjører uten krengningsstag bak på asfalt? Trodde det var kun på grusen.

Men kanskje det er verdt å prøve ut når foringene, demper og fjærer er så stivt?
Opplever jo med senkefjærene og Bilstein Racing at innerhjulet mister kontakt selv. Truetracken blir ofte lurt av det.

Zeeker
17/07/14, 01:02
Jeg tror det blir vanlig Bænzin.
Enklere vedlikehold og antagelig mer enn nok krutt.
Slipper å vanne ut olje og :D

Zeeker
17/07/14, 01:14
Er det noen som kjører uten krengningsstag bak på asfalt? Trodde det var kun på grusen.

Men kanskje det er verdt å prøve ut når foringene, demper og fjærer er så stivt?
Opplever jo med senkefjærene og Bilstein Racing at innerhjulet mister kontakt selv. Truetracken blir ofte lurt av det.

Jeg aner ikke hvordan det blir å kjøre uten krengestag bak.
Men folk jeg har snakka med sier at med disse fjørene fra myranes som han selger med som std er veldig sladdevenlige.
Så hvis man tar bort krengestaget (evt setter på ett litt tynnere ett) så får man mere kreng og mere bakkekontakt.

Vi må vel bare prøve. Men da burde det testes før det skal slipes på noen krengestag. hehe.
Kan evt forsterke brua på utsiden på høyre side og på innsiden på venstre side av brua. Også slipe av tilsvarende på den avstandshylsa som sitter inni brua.
Da kan man bruke krengestag uten å gjøre noe spesielt.

Noen som husker om den hylsa ved demperen sitter på innsiden eller utsiden av demperfestet? Kjedelig å måtte slipe på selve hylsa til demperen.

Holck
17/07/14, 01:25
Jeg kjører uten krengestag bak :)

Joachimbg
17/07/14, 01:33
Så det er hullene til demperen bak som dere mener blir avlange? Mener hylsa sitter lengst under bilen.

Jeg har hatt avlange hull på bruene ved den store foringen som nå er byttet til Kaplhenke uniball. Samme med hullene til momentstagene, de skal jeg punkte på skiver.
Har også hatt avlange hull på traversen foran men der sveisa jeg på skiver.

Zeeker
17/07/14, 01:56
Så det er hullene til demperen bak som dere mener blir avlange? Mener hylsa sitter lengst under bilen.

Jeg har hatt avlange hull på bruene ved den store foringen som nå er byttet til Kaplhenke uniball. Samme med hullene til momentstagene, de skal jeg punkte på skiver.
Har også hatt avlange hull på traversen foran men der sveisa jeg på skiver.

Det er hullet til demperen vi prater på ja :)
Jeg har ikke avlange hull, men det kan fort bli når all vekta på bilen skal holdes igjen der, så da hadde det sikkert vært kjekt å forsterka det litt før det skal mishandles.

Hullene på momentstag og til store foringa på aksling/bærebru er runde og fine enda. (Tenkte i hvertfall ikke over noe annet sist jeg skrudde fra hverandre)

Zeeker
17/07/14, 01:57
Jeg kjører uten krengestag bak :)


Du er sånn spor-mann, så du må nok kjøre uten :)
Så jeg må teste det jeg også :D

Holck
17/07/14, 02:00
Har en tendens til å overstyre ved turn inn på min ihvertfall med krengestag. Nå skal dey sies at jeg en stund har tenkt tanken med å prøve en av de minste krengestaga, mener det er 17-18mm men har bare blitt med tanken :D

Zeeker
17/07/14, 19:27
Da er alle coiloverene på plass. Med bremser :D
Mangler å lage noe festebraketter til bremseslangene forran og få tak i nye hjelpefjører.
Fant ut at jeg må ha hjelpefjører bak også. Når bilen så vidt har spenn i fjøra og jeg slipper den ned er den kjempehøy bak også, hehe.
Og der kan man ikke skylde på at jeg har koni-demper som er for lang :D
Bak ble det i tillegg byttet den bolten som sitter oppe (fulgte med i settet)

Har sendt mail til Myranes i ett bittelite håp om at han svarer.
Time vill sjåw.


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1058.jpg

Kjedelig å slik glippe øverst hva gang man skal slippe ned bilen fra jekken. Da ryker det fort ei fjørskål tror jeg :/
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1059.jpg


Gammel Spax-demper
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1060.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1061.jpg

Ny og gammel bolt. Den som sitter på øvre feste til demperen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1062.jpg

Ny bolt montert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1063.jpg

Ferdig montert coilover. Her er den skrudd slik at den har litt forspenn på fjøra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1064.jpg

Justering av hardhet på demperen. Disse er slappere enn ei sykkelpumpe på hakk 1.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1065.jpg

Høyden med litt forspenn på fjøra. Denne juger litt ettersom jeg jekker kun på en side. Må nok slippe den ned på alle 4 hjulene for å se skikkelig.
Men den er for høy.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1066.jpg

De gamle platene til å montere dobbelt med krengestag forsvant av :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1067.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/1068.jpg

Ola Moen
17/07/14, 19:46
Ganske flat ja, men lurer på hvordan den der ligger an mot segringen. Sikkert bra ettersom han bruker bilstein selv :D
Bare jeg som er sær som vil bruke gule koni.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ikke bare du som foretrekker gule koni :-) Jeg synes de er mer ålreit å bruke enn bilstein. :-)

Skårholen
18/07/14, 00:43
Kan du ikke bruke to stk hjelpefjører? Vet Rallyshop.se selger noen som er 4 tommer lange men det hjelper vel ikke?

Zeeker
18/07/14, 01:12
Kan du ikke bruke to stk hjelpefjører? Vet Rallyshop.se selger noen som er 4 tommer lange men det hjelper vel ikke?

Joda. Det går kjempefint :) Holck kjører med det.
Den jeg har er 3" lang.
Hvis jeg skal kjøre med ei til så må jeg ha ett slikt mellomstykke til (skjøt mellom fjørene)
Så om jeg kan kjøpe ei fjør som er 6" lang så vil jeg heller ha det. Mindre ting som kan ryke sunt, men får jeg ikke tak i det så blir det å kjøre med 2 x 3" fjører.

volvobrage
18/07/14, 06:35
Ser bra ut!:D Misunneleg på gromdeler:p
Når rekner du med første prøvetur i år?

Zeeker
18/07/14, 12:09
Ser bra ut!:D Misunneleg på gromdeler:p
Når rekner du med første prøvetur i år?


Akkurat nå sitter jeg med en følelse av at det ikke blir noe kjøring i år.
Det er pga av deler jeg mangler.
Topp, kam og innsug er rett rundt hjørnet så det er jeg ikke bekymra for.
Det har blitt noe tull med bestillinga på alt jeg skal ha av AN, så der aner jeg ingenting + at jeg bestilte mye rart, så det spør om de har alt inne.
Turboen ligger state side :) Men mangler eksoshus.

Nå er det jo lenge til frost og snø så det er helt klart muligheter :D Men tror ikke vi skal regne med at denne bilen dukker opp på VCCN Rudskogen.

Frigstad Racing
19/07/14, 13:18
Hvor stive fjærer har du valgt? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

gl740turbo
19/07/14, 22:48
Innsuget er ankommet tor24 og skulle du trenge AN-koblinger å mer er det bare å skrike ut ;)

Tor24
20/07/14, 00:13
Jeg har også mye AN og bensin system saker liggende å gro mose på så bedre at det blir anvendt :) Skal vel kunne hoste opp et eksoshus før rudskogen også om det blir krise. Neste gang kjøper du turbo av Martin. da hadde du hatt den allerede.. ;)

Zeeker
20/07/14, 00:22
Hvor stive fjærer har du valgt? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Forran 450 LBS
Bak 225 LBS

Aner ikke hvordan det er å kjøre med.

Zeeker
20/07/14, 00:25
Innsuget er ankommet tor24 og skulle du trenge AN-koblinger å mer er det bare å skrike ut ;)


Jeg har også mye AN og bensin system saker liggende å gro mose på så bedre at det blir anvendt :) Skal vel kunne hoste opp et eksoshus før rudskogen også om det blir krise. Neste gang kjøper du turbo av Martin. da hadde du hatt den allerede.. ;)

Innsug blir nice :)
Det med AN skal jeg huske på neste gang det brenner på dass. Håper de klarer å levere det jeg skal ha nå.
Også håper jeg at jeg ikke skal ha noen ny turbo med det første :D hehe

Og om det blir kjøring på Rudskogen med vccn/omc tviler jeg på.
Meeeeen.. Hvis noe går riktig vei både med deler, arbeidslyst og penger så er det en sjanse for at det går å teste vogne på siste Gatebil eller et Trackday-event.

andersg
20/07/14, 21:53
Det hørtes mykt ut. Har ikke mye baneerfaring med coils, men ser at mange av gutta på ymse utenlandske forum som kjører "stance"-stil og lave biler med coilovers fint har oppmot 1000lbs på fjærene.

Zeeker
20/07/14, 23:11
Det hørtes mykt ut. Har ikke mye baneerfaring med coils, men ser at mange av gutta på ymse utenlandske forum som kjører "stance"-stil og lave biler med coilovers fint har oppmot 1000lbs på fjærene.

Jeg skjønner skepsisen din :D for når demperene sto på hakk 1 så er fjørene kjempemyke. Ingenting som minner skikkelig bad-ass race equipment.
Nå er det vel ingen fjører som er kjempestive ut uten at det er en demper som holder igjen på rebound. Når jeg skrudde til hakk 20 så ble det andre boller :)

Det skal bli spennende å prøve. + at det er veldig stort utvalg av fjører, så det går an å prøve seg frem litt etterhvert.
Jeg skal ta en telefon til Pedersens Racing å høre hva de anbefaler til vanlig vintervei og iskjøring.
På vinteren skal bilen heises uansett, så kan liksågodt putte på ett bra oppsett.

Mr.Nilsen kjøpte gamle coiloverene til Moseby med 600 LBS fjører forran. Det var visst brukbart stivt å kjøre med.

Vet ikke hva Moseby kjører med nå. (Hvis han leser dette, så kan han vel kanskje si noe om oppsettet sitt selv :) )

Berg Performance
28/07/14, 23:38
Kan vel nevne at jeg kjører 650lbs(600?) i front og 450lbs bak.. Brukbart stivt på ACR ihvertfall.. Dekkene og karosseriet gir seg rimelig mye ihvertfall, men den sitter som en klegg i forhold til lesjøfjører.. Har kun seriøse dempere bak, så har nok endel grep å hente i front enda..

Zeeker
10/08/14, 21:05
Da er jeg spent på hvordan min blir å kjøre med.
Håper på det beste :)
Noen som vet hva slags hardhet vanlig lesjøfors har?

kimove
10/08/14, 21:07
Da er jeg spent på hvordan min blir å kjøre med.
Håper på det beste :)
Noen som vet hva slags hardhet vanlig lesjøfors har?


ca 21N/mm foran og ca 17N/mm bak på 245 :p

Zeeker
10/08/14, 21:13
Jeg har gått på ett aldri så lite innkjøp.
Det kom nesten som ett innfall og det er i hvertfall ingen innrømmelse av at de originale stemplene ikke tåler håndteringa :D (ro ro til fiskeskjær.. hvor mange ødelagte stempler får du der?)
Så nå har jeg plutselig ei ekstra blokk med H-råder i. Vet ikke om jeg skal putte den i hylla eller prøve å selge den.
Jeg kommer uansett til å flytte over oljepumpa og bunnpanna fra den blokka jeg har i bilen nå.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/629.jpg

Zeeker
10/08/14, 21:22
ca 21N/mm foran og ca 17N/mm bak på 245 :p

Hva blir det i LBS ? Hvis noen vet hvordan man regner ut det :D

Holck
10/08/14, 21:26
Ifølge konvertings verktøy 21N = 4.720987791303 LBS
17N =3.821752021531 LBS

Edit:
Fin annen måte å si det på: 1 kilogram is equal to 9.80665002864 newtons, or 2.20462262185 lbs.

kimove
10/08/14, 21:32
Hva blir det i LBS ? Hvis noen vet hvordan man regner ut det :D

Har det skrevet på en lapp på jobb hva det er i lbs/inch eller var det mm, husker ikke helt :p

Men det er fjørkonstanten da (spring constant) :p du vil vel sikkert vite av spring rate er på lesjø ? (feks 600lbs)

Zeeker
10/08/14, 21:35
Ifølge konvertings verktøy 21N = 4.720987791303 LBS
17N =3.821752021531 LBS

Edit:
Fin annen måte å si det på: 1 kilogram is equal to 9.80665002864 newtons, or 2.20462262185 lbs.


Har det skrevet på en lapp på jobb hva det er i lbs/inch eller var det mm, husker ikke helt :p

Men det er fjørkonstanten da (spring constant) :p du vil vel sikkert vite av spring rate er på lesjø ? (feks 600lbs)


Sjønte ingenting jeg Holck :D men så er jeg litt teit da.

kimove : Se om du finner igjen den lappen a :D Hadde vært morro å visst hva det er i LBS.
(Hvis ikke Holck lærer seg å lære bort til vanskeligstilte unger :D )

Holck
10/08/14, 21:36
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/coil_spring_rate_conversio.htm

Hehe, er på ingen måter noe ræser på detta her :D

kimove
10/08/14, 21:51
Sjønte ingenting jeg Holck :D men så er jeg litt teit da.

kimove : Se om du finner igjen den lappen a :D Hadde vært morro å visst hva det er i LBS.
(Hvis ikke Holck lærer seg å lære bort til vanskeligstilte unger :D )

Begynner ikke på jobb før på onsdag men kan ta en titt da :p men ser på en omregningstabell at 17,5 N/mm = 100 lbf/inch og 21 N/mm = 120 lbf/inch

kimove
10/08/14, 21:53
Btw, gir du meg målene på fjærene dine så kan jeg regne ut fjørkonstanten :p (høyde, tykkelse, utvendig diamet og innvendig diameter)

Holck
10/08/14, 22:10
http://www.mark-10.com/instruments/testsys/spring%20tester.html?gclid=CN6T8rvNicACFWfqcgodtFk A7w

Skårholen
10/08/14, 22:54
Åssen blokk er det fk/ft? Er det en av de så er den vel ikke akkurat tungsolgt.

gl740turbo
11/08/14, 13:31
Er ny blokken borret? Evt hvor mye? :)

Zeeker
11/08/14, 21:00
Åssen blokk er det fk/ft? Er det en av de så er den vel ikke akkurat tungsolgt.

Regner med at det er en smal sak å selge hvis jeg bestemmer meg for det :) (Håper i hvertfall det) (Min gamle er ei FT-blokk)

Zeeker
11/08/14, 21:03
Er ny blokken borret? Evt hvor mye? :)

Ohh yeh :)
Den er borra til første overdim. 96.3mm
Med nye stempler, stempelringer, råder, rådelager, bærelager og polert veiv (uten at jeg vet hva det egentlig innebærer)
Den burde tåle en del mere håndtering.
Den har stått en stund. (hvor lenge vet jeg ikke, men mulig noen år) Så jeg skal demontere hele motoren og borre opp noe oljetur/retur og gå over alt.
Det er Jahrmann som har sammen blokka for han jeg kjøpte den av, så alt er nok på stell, men vil gjerne se over likevell.

Zeeker
17/08/14, 10:35
Tenkte jeg bare skulle si hei og takke for praten på skogen i går.
Er morro å prate tull og juge litt :D


En annen gledelig nyhet oppi det hele er at jeg har fått hentet toppen og innsuget mitt.
Det ser mycket bra ut :D

Zeeker
19/08/14, 20:42
Her er den nye toppen og innsuget :)

Porta 530
46/38 ventiler
Toppen er flowtestet til 208 cfm
Custom Scimec turbokam
Nye retainere og underlagsskiver
Nye ventilfjører

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/1723.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/1726.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/1728.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/1730.jpg

Joachimbg
19/08/14, 20:43
Blir det slalåm i september da?

gl740turbo
19/08/14, 22:42
Håper du liker hvordan jeg/tor24 gjorde innsuget for deg og at vinkelen på bendet passer i bilen din :)

buster83
20/08/14, 05:21
Gutta som vet hva dem driver med ja... :)

Riff
20/08/14, 05:38
Ser bra ut :D Blir nok litt effekt utav dette :)

Zeeker
23/08/14, 13:22
Blir det slalåm i september da?

Jeg har ikke veldig høye forhåpninger om det. Men en vet aldri.

Zeeker
23/08/14, 13:23
Håper du liker hvordan jeg/tor24 gjorde innsuget for deg og at vinkelen på bendet passer i bilen din :)

Både innsuget og vinkelen ser veldig bra ut :)
Har ikke prøvd det oppi bilen enda, but so far so good :D

Joachimbg
23/08/14, 18:01
Jeg har ikke veldig høye forhåpninger om det. Men en vet aldri.

Det er ikke alle bestillinger som dukker opp i posten med en gang.
Har selv ventet på noen deler fra Kaplhenke siden juni 2013! Har heldigvis ikke hatt stort behov for de :)

Zeeker
23/08/14, 18:43
Pakker fra utlandet kan være noe drit innimellom.


Jeg fikk kjøpt noe i går da :D
Ringer til å ha mellom hovedfjøra og hjelpefjøra på coilovera bak.


http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2228.jpg

Zeeker
25/08/14, 15:07
I dag kom det jammen meg ei pakke fra US & A :D
Da kan coiloverene blir skikkelig montert. Liker ikke løse fjører.

Hjelpefjører forran - 6" lange, 2,5" Indre diameter
Hjelpefjører bak - 4" lange, 2,25" Indre diameter

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/08/2366.jpg

Zeeker
04/09/14, 19:49
Fra tråden Valgkomite VCCN 2014. (http://forum.vccn.no/showthread.php?64281-Valkomit%C3%A9-VCCN-2014-Vil-du-stille-til-styreverv-i-VCCN/page6)


Jeg trekker meg som kandidat til alle evt verv.
Bare å si beklager til alle jeg har snakket med som har hatt trua.

Får håpe mange av de jeg har snakka med på Rudskogen og Gardermoen likevel får noen av ønskene sine oppfylt av nytt styre.

De som har lyst og kan får møte opp på årsmøtet for å høre hvordan ståa blir.

Skårholen
18/10/14, 00:47
Noe som skjer med denne da?

Zeeker
19/10/14, 14:54
Hei å hå.
Det skjer ikke så mye om dagen.

Jeg har vært litt lei, så det har vært altfor lett å proritere andre ting i den senere tid.
Håper på å komme igang igjen snart :D

Holck
19/10/14, 15:42
Du har litt nyheter har du ikke ;) ?

Zeeker
20/10/14, 20:38
Du har litt nyheter har du ikke ;) ?

Hehe ;)

Joda. Har jo egentlig det.
Men jeg vil ikke si hva det er enda, hehe :D

Men jeg har tenkt litt frem og tilbake på det detta bensystemet og det med at jeg vil bygge om en tank.
Jeg nesten gått litt bort ifra den ideen og har nå fått lyst til å kjøpe den lille NUKE-tønne som man kan putte 2 pumper inni. Også bruke den Walbro 255 pumpa hovedtanken til å mate den lille tønna.

volvobrage
20/10/14, 21:03
Nuke delene er herlege, berre og invistere!:D

Holck
20/10/14, 21:27
Hehe :D . Tror de Nuke produktene er bra sjøl jeg :) . Bra å vite at man til enhver tid har bensin fremover til motoren :)

Zeeker
20/10/14, 21:36
Jeg har en bærepose full av Nukedeler (Rail, btr, filter, dump, kamdrev)
Sitter å lurer på om Fittings of Norway har noe sånn tønnesystem. Eller om det bare er å bestille den Nuke sin.
Vet de har Aeromotive sin løsning, men den vil jeg ikke ha.
Og nettsiden dems er nesten helt håpløs å lete på.

volvobrage
20/10/14, 21:46
Kva er grunnen til at du ikkje vil ha Aeromotive sin?

Holck
20/10/14, 21:56
Jeg hadde gått for Nuke tønna :) . Bare husk at det sannsynligvis vil være smart med en kjøler til fuel'en :) . Blir ihvertfall veldig varmt hos meg :)

Zeeker
21/10/14, 05:34
Kva er grunnen til at du ikkje vil ha Aeromotive sin?

Den jeg tenker på heter Phantom Fuel System.
Litt usikker på hvor mye den pumpa klarer å gi. Og om man evt må ha en til hvis jeg skal gå over til T6 senere.
Også var det noen snakka på at den Aeromotivepumpa ikke var glad i E85.
Det bensinsytemet som blir bygd nå må kunne bygges ut lett og helst litt billig hvis det kommer en 6'er som vil ha suppe.
Med Nuke-tønna er det bare å sette i ei ekstra pumpe og en Y på utsiden inn i det eksisterende røret fremover.

Hvis noen har mere info om Phantom eller om Aeromotive har noe lignende som Nuke-tønna er det bare å skrike ut :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/805.jpg

Her er url til siden dems.
http://aeromotiveinc.com/phantom-fuel-system/

kimove
21/10/14, 07:04
Den jeg tenker på heter Phantom Fuel System.
Litt usikker på hvor mye den pumpa klarer å gi. Og om man evt må ha en til hvis jeg skal gå over til T6 senere.
Også var det noen snakka på at den Aeromotivepumpa ikke var glad i E85.
Det bensinsytemet som blir bygd nå må kunne bygges ut lett og helst litt billig hvis det kommer en 6'er som vil ha suppe.
Med Nuke-tønna er det bare å sette i ei ekstra pumpe og en Y på utsiden inn i det eksisterende røret fremover.

Hvis noen har mere info om Phantom eller om Aeromotive har noe lignende som Nuke-tønna er det bare å skrike ut :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/805.jpg

Her er url til siden dems.
http://aeromotiveinc.com/phantom-fuel-system/

Pumpa der leverer jo mindre enn walbro gss340/341/342 :p 200lph kontra 255lph :p

Holck
21/10/14, 07:11
Det velger man jo selv, et kit kommer med 200 pumpe og et kit med 340 :)

Zeeker
22/10/14, 20:24
Løp nedom BCB i dag og la til ei sånn tønne på ønskelista mi :D med fester for Walbropumper.
Så da kan Walbro 450 pumpa bo i denna, i stedet for tank i tanken.

J.A.S
23/10/14, 15:46
Hoi!

Det står sikkert ett sted i posten, men hvor kommer brembo kalipterne dine fra ? Bremseskiver fra?

Zeeker
25/10/14, 05:44
Hoi!

Det står sikkert ett sted i posten, men hvor kommer brembo kalipterne dine fra ? Bremseskiver fra?

Skivene er standard V70 305mm
Kaliperene kommer visstnok fra blant annet en eller annen AMG, Porsche. Men hva de heter aner jeg ikke.
Brakettene som fulgte med hadde forrige eier fått laget på et mekanisk verksted.

Zeeker
31/10/14, 17:22
Hei.

Nå trenger jeg litt hjelp fra dere fagfolk :)

Har veldig lyst til å kjøpe meg ett Esab Caddy c220i apparat.
Jeg har prøvd både Kemppi Evo 200 og denne esab'n, og jeg likte Esab'n best. Jeg er ingen sveiser som skjønner hvordan ting og tang virker mtp teori og inni maskina, men jeg klarer å sveise :D

Også noen fæncy spørsmål:
Noen som har innvendinger mot denne Esab'n?
Har det mye å si om man bruker 0,6mm eller 0,8 tråd?
Kan man sveise med rustfri tråd på vanlig svartstål og få like bra kvalitet på sveisen?
Er trådkvaliteten forskjellig ifra hvilken butikk du kjøper den fra? Tenker da på tråd fra, Tess, Tools, Proffpartner, Biltema, Torshov.

http://www.wellyweld.com/Uploads/ShopItems/37372/ShopItemImg1_PICT/904004_Caddy-Mig_C200i_xlrg.jpg

kimove
31/10/14, 20:13
Hei.

Nå trenger jeg litt hjelp fra dere fagfolk :)

Har veldig lyst til å kjøpe meg ett Esab Caddy c220i apparat.
Jeg har prøvd både Kemppi Evo 200 og denne esab'n, og jeg likte Esab'n best. Jeg er ingen sveiser som skjønner hvordan ting og tang virker mtp teori og inni maskina, men jeg klarer å sveise :D

Også noen fæncy spørsmål:
Noen som har innvendinger mot denne Esab'n?
Har det mye å si om man bruker 0,6mm eller 0,8 tråd?
Kan man sveise med rustfri tråd på vanlig svartstål og få like bra kvalitet på sveisen?
Er trådkvaliteten forskjellig ifra hvilken butikk du kjøper den fra? Tenker da på tråd fra, Tess, Tools, Proffpartner, Biltema, Torshov.

http://forum.vccn.no/

Det som kjennetegner et godt apparat er ikke hvor tykt du kan sveise, men hvor tynt. Intermittens har også veldig mye å si.
På jobb har vi tre forskjellige mig/mag apparat, Kemppi, Esab og Lincoln (3fasede). Personlig liker jeg best Kemppi apparatet vi har her, det har en helt rå karakteristikk, lettlest display og veldig enkel å stille inn. angående tykkelse på tråd foretrekker jeg selv 1mm massiv tråd, med et godt apparat og litt øvelse er det ikke noe problem å sveise karosseri :) (har sveist karosseri med Lincoln cv400 uten problemer)

Begge de apparatene du tenker på leverer maks ca200A så der er de såpass like at du bør ta det du føler deg mest bekvem med. Jeg ville ha gått for 0,8mm massiv tråd og blandet gass (secure18/mison18) da har du et godt all-around alternativ som kan brukes til å sveise det aller meste :)

Ola Moen
31/10/14, 22:24
Jeg har én ting å utsette på denne Esab'n. Håndtaket og slangepakka. Den er ikke så fleksibel som på Kemppi. Ikke like ålreit å sveise på trange plasser med. Bortsett fra det, så er de jevngode mtp hvordan sveisen blir.

Frigstad Racing
01/11/14, 09:48
Jeg har det apparatet og jeg har jo sveist hele bilen min med det, super fornøyd. Bruker lite plass, kjekt å ha med seg på treff osv. Hadde med mitt på NM og fikk til og med sveist eksosen til smygen som eksploderte. Bruker 0,8 tråd fra esab. Både svart og syrefast. Mison18 gass. Anbefaler 10L flaske hvis du skal kjøpe privat.

Eneste er at hvis slange pakka fucker seg, eller pistolen osv. Så må du sende inn apparatet, på de større versjonene er alle deler utbyttbare. Men de er jo svære og type verksted apparat. Denne får du med deg i bagasjerommet på en trang coupe ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zeeker
01/11/14, 21:00
Tusen takk for tips :)
Da bestiller jeg nok ett sånt apparat på mandagen.

Noen som har erfaring med forskjellig tråd? Eller kan jeg bruke det billigste jeg finner ?

kimove
01/11/14, 23:02
Tusen takk for tips :)
Da bestiller jeg nok ett sånt apparat på mandagen.

Noen som har erfaring med forskjellig tråd? Eller kan jeg bruke det billigste jeg finner ?

Det er stor forskjell på sveisetråd, spør etter en som er lite sprut av. Den er litt dyrere men det har du igjen for på etterarbeidet :-)

Ola Moen
02/11/14, 00:20
Ikke bruk billigtråd. ESAB OK Autrod 12.50 på vanlig ulegert stål, og OK 96.50 på støpealu. :-)
OK Autrod 316LSi på rustfritt og syrefast. :-)

Zeeker
02/11/14, 13:13
Takk for flere tips :)

Da skal jeg i hvertfall kjøpe meg en rull til vanlig svartstål.
Jeg har ikke mye rustfritt liggende så jeg venter litt med sånn type tråd.

Noen som vet hvordan det er å sveise Alu med dette apparatet? Er det bare å glemme eller vil det funke helt greit ?

Ola Moen
02/11/14, 15:11
Alt funker fint å sveise med dette ☺

Sendt fra Skamsung nettfjøl.

Zeeker
02/11/14, 17:31
Alt funker fint å sveise med dette ☺

Sendt fra Skamsung nettfjøl.

Da får man prøve det en gang i fremtiden.
Det skal handles apparat først :D