PDA

Vis full versjon : Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18

buster83
28/01/14, 06:20
Ja kanskje det :)

Får'n kjøpt det noe sted btw ?

Så det et sted, lommebok laget av ekte afrikansk forhud. Stryker du litt på den så blir den som en koffert.. :p

Teigen
28/01/14, 08:05
Om det var planen med bensinsystemet så har jeg et swirlpotsystem i alu ferdig tilpassa innerst i bagasjerommet. Med holley fødepumpe og 2 bosch 044 med rette serienr så du kan kjøre e85. Ferdig med an koblinger, samt tur i an10 frem til motoren. (retur skal jeg ha)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
28/01/14, 11:29
Om det var planen med bensinsystemet så har jeg et swirlpotsystem i alu ferdig tilpassa innerst i bagasjerommet. Med holley fødepumpe og 2 bosch 044 med rette serienr så du kan kjøre e85. Ferdig med an koblinger, samt tur i an10 frem til motoren. (retur skal jeg ha)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Takker for tilbud :)

Jeg (Og Nilsen) kommer til å bygge vårt eget system ut fra en original tank med 2 pumper som mater motoren.
Vi får se om vi får til sånn som vi vil :)

Zeeker
04/02/14, 18:43
Da har jeg vært å fått kjøpt meg litt større pungbok :D Men ikke av det groveste kalibre. Det er begrenset hvor mye jeg kan takle jeg å. De største får andre ta seg av.

230'n bli sittende, men den vil få en annen turbo :) Det kommer en liten snerten Garretsak nedi der.
Det er også andre planer for å øke kjørbarheten litt til.
Må bare vente å høre litt med han som skal hjelpe meg :)

Riff
04/02/14, 19:11
YeeY :D
Hvilken turbo blir det da?

Zeeker
04/02/14, 19:35
Det blir evt den nye GTX3076R

Zeeker
04/02/14, 19:38
Hvis det er noen som har en A-kam liggende å slenge de vil bli kvitt billig så sleng på en PM med en pris :D
Den skal slipes om og brukes sammen med den nye turboen.

Riff
04/02/14, 19:46
Grom turbo det :D
Bare å si ifra om du ikke finner en A-kam, har en liggende som jeg ikke kommer til å trenge til å begynne med.
Men er nok noen som kommer med en :D

OlaBoy
04/02/14, 22:56
Har A kam liggans jeg :)

Zeeker
05/02/14, 11:23
Har A kam liggans jeg :)

Hva vil du ha for den?

Var det B21 disse satt i ?
Lurer på om jeg har en sånn motor liggende i snøen en stand :D Må nesten måke litt bare for å se.

OlaBoy
05/02/14, 12:34
Hva vil du ha for den?

Var det B21 disse satt i ?
Lurer på om jeg har en sånn motor liggende i snøen en stand :D Må nesten måke litt bare for å se.

Hva går en kam for nå til dags? Usikker på hva de satt i egentlig


Sendt fra min Thaifon

Zeeker
05/02/14, 12:58
Har ikke peiling egenlig. Aldri kjøpt noe slik kam.
Alt fra slik og ingenting til mætti :D hehe.

OlaBoy
05/02/14, 13:02
Har ikke peiling egenlig. Aldri kjøpt noe slik kam.
Alt fra slik og ingenting til mætti :D hehe.

En god pris midt mellom da ;)


Sendt fra min Thaifon

Frigstad Racing
05/02/14, 13:10
A-kam 300 kr :p
Finnes i B230ET :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

kermitt
05/02/14, 13:19
evt B230A for å skaffe en enda enklere. V-kam som er min favoritt finner man lettest i B230E.

Zeeker
05/02/14, 13:23
Okey. Da skal je aller først se i en motor jeg har stående :D

Kammen skal slipes om, og emnet skulle være en A. Så da får jeg være snill gutt å høre etter :) hehe

Var innom BCB i går, så da blir det ny turbo, fuelrail, litt mere til bensinsystemet. Og kanskje ett innsug :)

Zeeker
05/02/14, 13:28
En god pris midt mellom da ;)


Sendt fra min Thaifon

Ja, hehe. Sånn passe pris er nok riktig :)

OlaBoy
05/02/14, 20:18
Ja, hehe. Sånn passe pris er nok riktig :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/241.jpg (http://s246.photobucket.com/user/SuzukiRmxPower/media/Mobile%20Uploads/2014-02/806366C7-1B99-46D4-9D83-C636C7F55449_zpsslkhdod3.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/242.jpg (http://s246.photobucket.com/user/SuzukiRmxPower/media/Mobile%20Uploads/2014-02/DA95AB25-7DBB-4944-A5E1-8D5A6BD2099F_zpsbfchatjg.jpg.html)

Hva byr du? Prisen blir + et par runder på skogen? ;)


Sendt fra min Thaifon

Knallert
05/02/14, 21:49
Blir spennende å se hva motoren presterer med gtx'n
Har hatt en splætt ny gt3076r liggende på hylla leenge, da turboneticsen min nekter å gi opp.
Eller at jeg bare er lat og ubestemt. :)

Riff
05/02/14, 21:52
Hvilken turbonetics har du da knallert?

Knallert
05/02/14, 21:57
Håper det er greit jeg svarer her i din tråd Zeeker?
T3/04 steg 5/E50
Sikkert ingen optimal turbo i manges øyne, men jeg er nå fornøyd hvertfall

buster83
05/02/14, 21:57
Hvis det er a kam i 230a så kan du få 3 - 4 stk av meg. ;)

Riff
05/02/14, 21:58
Har du en tråd, så kan jeg heller lese om bilen/motoren og oppsettet der? :)

Batland
05/02/14, 21:58
Det blir evt den nye GTX3076R
??? Hvorfor går du for den?
Vil påstå at Garrett innsåg problemet med GT3082R og GTX3076R selv og justerte utvalget.

Holck
05/02/14, 22:23
??? Hvorfor går du for den?
Vil påstå at Garrett innsåg problemet med GT3082R og GTX3076R selv og justerte utvalget.

Les en gang til Batland, det står eventuelt, dvs avgjørelsen er ikke tatt. Forklar heller Zeeker hva du mener er problemet!

Skårholen
05/02/14, 22:32
Jeg mener å ha lest at han mente eksoshjulet ble for lite i forhold til kompressorhjulet så spoolupen ble dårlig. Og derfor ville 3071 være et bedre valg, evt en 3576 hvis det er noe som heter det.

Zeeker
07/02/14, 18:34
Grom turbo det :D
Bare å si ifra om du ikke finner en A-kam, har en liggende som jeg ikke kommer til å trenge til å begynne med.
Men er nok noen som kommer med en :D


Har A kam liggans jeg :)

Da har jeg fått tak i kam. Var å rota litt i hylla til Buster83 :D (Jeg gadd ikke måke snø hos meg selv, hehe)

Og kan ikke si annet enn takk for tilbud :) Alltids ålreit å få hjelp til å skaffe deler.

Så nå mangler det "bare" å ta av toppen og levere den videre til vedkommende som skal tukle litt til med den :)
Også finne igjen ett E-innsug.
Så får'n se om det dukker opp ett par esler til i benken når alt er ferdig.

Batland
07/02/14, 18:53
Les en gang til Batland, det står eventuelt, dvs avgjørelsen er ikke tatt. Forklar heller Zeeker hva du mener er problemet!
Det er korrekt at det handler om turbinhjulet.
Vi vet at det 60 mm store turbinhjulet er perfekt til GT3071R da mindre turbinhjul gir dårlligere resultat sammen med dette kompressorhjulet.

Jeg "kranglet" endel med en vriompeis som kjøpte GT3082R og insisterte på at denne turboen var best for noen år siden. Etter at bilen ble solgt og motoren re-spec. så innrømmet han endelig at han hadde tatt feil.
GTX76 kompressoren har kapasitet i nabolaget til GT3582R turboen. Den trenger derfor GT35 turbinhjulet på 68 mm, spesielt siden den skal stå på en 2,3 eller forhåpentligvis 2,5L motor.

En av Garrett sine nyeste turboer heter........GTX3576R. ;)

Hvorvidt en 650 hk turbo er ett godt valg her er noe annet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/369.jpg

Holck
07/02/14, 19:00
Takk for meningen Batland :)

Zeeker
08/02/14, 17:40
Meninger er lov :)

Turbovalg er det ikke jeg som styrer.
Dette kan jeg ingenting om og har en kompis som har satt opp turbo, kam, topp, innsug til meg.
Så får vi se hva dette oppsettet klarer å gjøre i benken :)


Gleder meg noe sinnsykt til å få testet ut det nye oppsettet på motor og understell når vi møtes på Gardermoen til sommeren :D

Batland
08/02/14, 18:04
Takk for meningen Batland :)
Værsågod. Bare hyggelig. :)

Hvis du setter ett kryss på kartet ved 30/2,5 så er man såvidt innenfor kompressorkartet. I praksis betyr dette at motoren må produsere ca. 300 hk før man kan lade 1,5 BAR uten å gå i surge.

Jeg tør påstå at dette vil gi praktiske problemer med surge. En bekjent sliter som en makk med å forsøke å løse dette problemet på sin bil i disse dager for det er utrolig irriterende å leve med.

Til orientering er det imidlertid snakk om HELT andre ladetrykk enn 1,5 BAR..
(Ett kryss ved 20/3,5 viser problemet.)

Hvis du ser her:

Da var bilen ferdig i benken :)

1.8 i trykk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/217.jpg

Så ser du på dreiemomenkurven at man har fullt ladetrykk 1,8 BAR ved 4500 o/min for ca. 340 hk.
Hvis man setter ett kryss ved 35/3 (man bør ta med trykkfall) så ser man at GTX3076R turboen ikke kan settes opp til å gi tidligere ladetrykk enn kinadriten. Jeg mener at dette er å kaste bort penger med mindre man skal forsøke å ta ut 600 + hk v/ 7000 + o/min. denne gangen.

Batland
08/02/14, 18:05
Meninger er lov :)

Turbovalg er det ikke jeg som styrer.
Dette kan jeg ingenting om og har en kompis som har satt opp turbo, kam, topp, innsug til meg.
Så får vi se hva dette oppsettet klarer å gjøre i benken :)


Gleder meg noe sinnsykt til å få testet ut det nye oppsettet på motor og understell når vi møtes på Gardermoen til sommeren :D
Betyr det at du HAR bestemt deg for GTX3076R?

Zeeker
08/02/14, 18:35
Værsågod. Bare hyggelig. :)

Hvis du setter ett kryss på kartet ved 30/2,5 så er man såvidt innenfor kompressorkartet. I praksis betyr dette at motoren må produsere ca. 300 hk før man kan lade 1,5 BAR uten å gå i surge.

Jeg tør påstå at dette vil gi praktiske problemer med surge. En bekjent sliter som en makk med å forsøke å løse dette problemet på sin bil i disse dager for det er utrolig irriterende å leve med.

Til orientering er det imidlertid snakk om HELT andre ladetrykk enn 1,5 BAR..
(Ett kryss ved 20/3,5 viser problemet.)

Hvis du ser her:


Så ser du på dreiemomenkurven at man har fullt ladetrykk 1,8 BAR ved 4500 o/min for ca. 340 hk.
Hvis man setter ett kryss ved 35/3 (man bør ta med trykkfall) så ser man at GTX3076R turboen ikke kan settes opp til å gi tidligere ladetrykk enn kinadriten. Jeg mener at dette er å kaste bort penger med mindre man skal forsøke å ta ut 600 + hk v/ 7000 + o/min. denne gangen.

Nå kan ikke jeg noenting om slike kart. Men ser at det står gt/gtx35 på toppen av kartet, og ingen har pastet kart for 3076'n.
Men jeg velger å stole på han som skal gjøre dette.
Har sitti på litt med Holck og det er fint skyv i den i forhold til min, og ikke har jeg hørt turboen hans gå å surge.
Får jeg det skyvet, og den evt starter litt før så kan det blir riktig så morro.
Er denne turboen feil til han også?

Jeg vet ikke hva slags kam jeg får til motoren min. De verdiene er det han som har satt opp


Betyr det at du HAR bestemt deg for GTX3076R?

Den går i bestilling om mandagen.

Teigen
08/02/14, 19:18
Ville fort vekk bestilt den andre om du skal kjøpe ny til uka uansett. Blir minst like cool til oppsette den

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
10/02/14, 15:35
Det har dere lov til å mene :D
Jeg har troa på simuleringa duden har gjort. Han ville ikke anbefalt noe hvis han ikke hadde troa på det.

Og som jeg har hørt fra flere så er GTX35'n mere gunstig til 550+ HK. Men hva vet jeg. Kan ikke noe om turboer.

Batland
10/02/14, 16:55
Nå kan ikke jeg noenting om slike kart. Men ser at det står gt/gtx35 på toppen av kartet, og ingen har pastet kart for 3076'n.
Men jeg velger å stole på han som skal gjøre dette.
Har sitti på litt med Holck og det er fint skyv i den i forhold til min, og ikke har jeg hørt turboen hans gå å surge.
Får jeg det skyvet, og den evt starter litt før så kan det blir riktig så morro.
Er denne turboen feil til han også?

Jeg vet ikke hva slags kam jeg får til motoren min. De verdiene er det han som har satt opp



Den går i bestilling om mandagen.
Det er viktig at man forholder seg en en person og planlegger ett oppsett som man forholder seg slavisk til.
I forhold til Garrett sin nye turboer så er det slik at det to første tallene beskriver turbinen og de to siste beskriver kompressoren. GTX3076R og GTX3576R har derfor den samme kompressoren.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/382.jpg

Jeg husker ikke i farten hvilken turbo Holck har, men ut fra beskrivelsen og prestasjonene tviler jeg på at han har en turbo med 650 hk kapasitet.

Jeg har en mistanke om resten av oppsettet så det eneste som gjenstår er å ønsker lykke til. Håper at du får det resultatet du ønsker og at du blir fornøyd. :)

Zeeker
10/02/14, 17:00
Det er viktig at man forholder seg en en person og planlegger ett oppsett som man forholder seg slavisk til.
I forhold til Garrett sin nye turboer så er det slik at det to første tallene beskriver turbinen og de to siste beskriver kompressoren. GTX3076R og GTX3576R har derfor den samme kompressoren.

Jeg husker ikke i farten hvilken turbo Holck har, men ut fra beskrivelsen og prestasjonene tviler jeg på at han har en turbo med 650 hk kapasitet.

Jeg har en mistanke om resten av oppsettet så det eneste som gjenstår er å ønsker lykke til. Håper at du får det resultatet du ønsker og at du blir fornøyd. :)


Han har en Gt3076 så vidt jeg husker, men han kan komme å rette hvis det er feil :)

Mistanke om resten av oppsettet mitt?
Hva tenker du på?

Batland
10/02/14, 17:48
Han har en Gt3076 så vidt jeg husker, men han kan komme å rette hvis det er feil :)

Mistanke om resten av oppsettet mitt?
Hva tenker du på?
Tror at det stemmer, men GT3076R har ca. 100 hk mindre maks kapasitet enn X-utgaven. Dette tilfører mye positivt på lavere turtall.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/582.jpg

Regner jo med at det er simulert høy komp og vill kam. ;)

Zeeker
10/02/14, 17:52
Uten at jeg vet eksakt hva han har tenkt med dremmelen, så skal det rotes litt til i toppen.
Kan hende det kommer litt større ventiler på eksossiden :D
En A-kam skal slipes om. Hva slags spec det vet jeg ikke.
Det skal modifiseres ett E-innsug i stedet for å bruke F-innsuget.
Original komp.
Mappes i første omgang på E85.

Batland
10/02/14, 17:59
Uten at jeg vet eksakt hva han har tenkt med dremmelen, så skal det rotes litt til i toppen.
Kan hende det kommer litt større ventiler på eksossiden :D
En A-kam skal slipes om. Hva slags spec det vet jeg ikke.
Det skal modifiseres ett E-innsug i stedet for å bruke F-innsuget.
Original komp.
Mappes i første omgang på E85.
Virker greit dette.
E-innsuget ruler. :cool:
Jeg mener at A-kammen er en liten hissigpropp som trenger grenrør og en turbo som gir lavt baktrykk når man sliper den om så dette blir interessant. :)

Ola Moen
10/02/14, 18:12
Men E85??

Zeeker
10/02/14, 18:16
Virker greit dette.
E-innsuget ruler. :cool:
Jeg mener at A-kammen er en liten hissigpropp som trenger grenrør og en turbo som gir lavt baktrykk når man sliper den om så dette blir interessant. :)

Håper det vil fungere helt greit. Og har som sagt lyst til å kjøre fra Holck på Gardermoen, men det er ikke bare en bra motor som skal til.
Han som sitter å styrer skuta har mye å si han å :D

Og det er ikke godt å si om styret har søkt eller hørt noe fra Gardermoen Raceway enda. Venter fortsatt i spenning.


Men E85??

Skal kjøre på sprit ja :D
Har du ikke troa ?

Ola Moen
10/02/14, 18:19
Det virker nok sikkert. :-) Men hvordan er tilgangen din på det?

Zeeker
10/02/14, 18:22
Det virker nok sikkert. :-) Men hvordan er tilgangen din på det?

Regner med at det funker knall.

Tilgangen min på det er nesten helt eksepsjonell.
Kjører i 15 min kanskje. Og der finner jeg ei pumpe :)

Ola Moen
10/02/14, 18:26
Da er det ingen sak ;-) Jeg skal heller prøve å klatre meg opp mot anselig effekt på ærlig vis med blyfri :-) Her må jeg kjøre 4 mil for å finne ei pumpe. Det går ikke an å surre med når jeg bruker bilene til daglig. :-)

Zeeker
10/02/14, 18:31
Ser den.
Vi er heldige sånn sett.
4 mil er litt langt.

Jeg regner med at det nye oppsettet hadde dratt en del mere pulver i benken enn banditen og KG kammen, men det får vi vite utpå høsten eller no sånt.
Da må bilen mappes opp på vanlig bensin. Den skal jo tross alt misbrukes på vinteren :D

OlaBoy
10/02/14, 18:32
Er vel forskjell fra pumpe til pumpe og.
Så bremsepapirer hos en kammerat,bare ved å bytte fra Sunnoco til Aspen, skilte alt for mange HK på "samme" drivstoff, e85 altså.

Batland
10/02/14, 18:43
Og har som sagt lyst til å kjøre fra Holck på Gardermoen, men det er ikke bare en bra motor som skal til.
Han som sitter å styrer skuta har mye å si han å . Har du ikke troa ?
Husker at dette er nevnt tidligere.
Tenk litt på hva du var mest fornøyd med og minst fornøyd med på det forrige oppsettet ditt. Var det akselerasjonen etter 4500 o/min eller var det gassrespons, spool up og akselerasjon ved delgass på lavere turtall?

Holck har moderne, dyrere og ikke minst, en mye mindre turbo enn du hadde og derfor er den bilen mye kvikkere. Jeg må bare poste at jeg tviler på at du klarer målet ditt, noe jeg synes er synd. Forhåpentligvis tar jeg skammelig feil. Den som lever får se.

E85 er en gudegave av ett drivstoff til MOTORSPORT, men det er ikke problemløst. Flere av drifterene rundt her begynner visstnok å gå tilbake til bensin igjen pga mye problemer. (Som ingen snakker om.)

Zeeker
10/02/14, 18:43
Er vel forskjell fra pumpe til pumpe og.
Så bremsepapirer hos en kammerat,bare ved å bytte fra Sunnoco til Aspen, skilte alt for mange HK på "samme" drivstoff, e85 altså.

Har hørt om folk som har sliti med det samma, men på vanlig 98.
Har kanskje mappet på bensin fra YX og får banking ved bruk av bensin fra f.eks esso/statoil.

E85 er ikke E85 på vinteren. Jeg skal fylle på Statoil i Nydal (Hedmark)
Etter det jeg vet så er den E75 nå.
Så jeg må høre med de når de bytter ut drivstoffet med riktig type :)

Riff
10/02/14, 18:44
Ja, blir spennende å se dette :D

Zeeker
10/02/14, 18:50
Husker at dette er nevnt tidligere.
Tenk litt på hva du var mest fornøyd med og minst fornøyd med på det forrige oppsettet ditt. Var det akselerasjonen etter 4500 o/min eller var det gassrespons, spool up og akselerasjon ved delgass på lavere turtall?

Holck har moderne, dyrere og ikke minst, en mye mindre turbo enn du hadde og derfor er den bilen mye kvikkere. Jeg må bare poste at jeg tviler på at du klarer målet ditt, noe jeg synes er synd. Forhåpentligvis tar jeg skammelig feil. Den som lever får se.

E85 er en gudegave av ett drivstoff til MOTORSPORT, men det er ikke problemløst. Flere av drifterene rundt her begynner visstnok å gå tilbake til bensin igjen pga mye problemer. (Som ingen snakker om.)

Jeg har ikke kjørt andre biler med litt futt i som har spoolet tidlig. Og ikke husker jeg trykk-kartet til Holck. Men håper på at oppsettet mitt ikke havner veldig langt unna hans. Vært morro om min raskere :D hehe.
Jeg vet ikke hvor tidlig dette oppsettet kommer til å spoole. Men antagelig en hel del tidligere enn banditen.

Hva sliter folk med mtp E85?
Det jeg har merket meg er at folk oppfordres til å bytte bensinfilter hyppig.

Teigen
10/02/14, 19:20
Det limer seg. Bare mekk et sprut til å kjøre gjennom litt 98 av og til så ere ikke noe stress.

Sent from my C6903 using Tapatalk

OlaBoy
10/02/14, 19:22
Kaldstart, forbruk, hardt for slanger, filter, pakninger osv, og brenner vel seinere enn bensin? Og en jævla sur eksoskukt!


Sendt fra min Thaifon

Ola Moen
10/02/14, 19:28
Lukter dritt ja :-/

Koff
10/02/14, 20:48
Lukter dritt ja :-/

Du må justere nesa di!!! E85-eksos lykter jo sukkertøy :D

Holck
10/02/14, 21:11
Husker at dette er nevnt tidligere.
Tenk litt på hva du var mest fornøyd med og minst fornøyd med på det forrige oppsettet ditt. Var det akselerasjonen etter 4500 o/min eller var det gassrespons, spool up og akselerasjon ved delgass på lavere turtall?

Holck har moderne, dyrere og ikke minst, en mye mindre turbo enn du hadde og derfor er den bilen mye kvikkere. Jeg må bare poste at jeg tviler på at du klarer målet ditt, noe jeg synes er synd. Forhåpentligvis tar jeg skammelig feil. Den som lever får se.

E85 er en gudegave av ett drivstoff til MOTORSPORT, men det er ikke problemløst. Flere av drifterene rundt her begynner visstnok å gå tilbake til bensin igjen pga mye problemer. (Som ingen snakker om.)

Hadde jeg visst det jeg gjør nå med mitt oppsett så hadde jeg nå valgt gtx3067r til det jeg har, men men, lett å være etterpåklok ;).
Mitt oppsett og Zeeker sitt har på en måte aldri vært i nærheten av hverandre, bilen min er bygd for rask akselerasjon, derfor har jeg blant annet 4.10 utveksling i bakakselen.
Hehe, jeg syns Zeeker skal kjøpe inn et par turboer til jeg så han får testa i benken hva som fungerer best på hans motor :p

Holck
10/02/14, 21:15
Han har en Gt3076 så vidt jeg husker, men han kan komme å rette hvis det er feil :)

Mistanke om resten av oppsettet mitt?
Hva tenker du på?

Er GT3076r jeg har ja :)

Riff
10/02/14, 21:21
Hvordan er oppsettet ditt da Holck? En tråd jeg kan lese kanskje?

Holck
10/02/14, 21:26
Hvordan er oppsettet ditt da Holck? En tråd jeg kan lese kanskje?

Nei, har ikke lagd noe tråd, det blir det heller ikke noe av sannsynligvis :p.


B230fk blokk borra 96,3
Original 531 topp
Sam steffanson Grupp A T5 "Race" Kam
Sten parner råder
Sten parner stempler 8:1 CR
Original B230fk innsug
Original 940 grenrør, dog åpnet flens til turbo til T3 "spec"
Garrett GT3076r med 60mm turbinhjul og 0.82 A/R på turbinhus
Autronic SM4

Ligger forøvrig litt mer info i bremsetråden på avansert trimming, side 13 :)

Riff
10/02/14, 21:31
Mest nysjerrig jeg :D
Har ikke noe super peiling på oppsett som fungerer sammen, men mer villig til å se hva andre har prøvd og fått til.

Får se litt i bremsetråden da :D

OlaBoy
10/02/14, 21:43
Du må justere nesa di!!! E85-eksos lykter jo sukkertøy :D

Det sukkertøyet ditt må være gammelt :P Ei røys av en gråtass som starter på 20år gammel diesel lukter jo bedre

Ola Moen
10/02/14, 21:59
Du må justere nesa di!!! E85-eksos lykter jo sukkertøy :D

Lukter som dårlig himers fra Vestfossen. :-)

Batland
10/02/14, 22:09
Hadde jeg visst det jeg gjør nå med mitt oppsett så hadde jeg nå valgt gtx3067r til det jeg har, men men, lett å være etterpåklok ;).
Mitt oppsett og Zeeker sitt har på en måte aldri vært i nærheten av hverandre, bilen min er bygd for rask akselerasjon, derfor har jeg blant annet 4.10 utveksling i bakakselen.
Hehe, jeg syns Zeeker skal kjøpe inn et par turboer til jeg så han får testa i benken hva som fungerer best på hans motor :p
Det var interessant. Hvorfor? Det lille jeg har fått med meg er at X-utgavene kommer senere og hardere som gjør de vanskeligere å kjøre når grepet ut av svinger er på grensen. Videre er det vel motoren din som begrenser effekten og ikke turboen?

Zeeker
10/02/14, 22:13
Hadde jeg visst det jeg gjør nå med mitt oppsett så hadde jeg nå valgt gtx3067r til det jeg har, men men, lett å være etterpåklok ;).
Mitt oppsett og Zeeker sitt har på en måte aldri vært i nærheten av hverandre, bilen min er bygd for rask akselerasjon, derfor har jeg blant annet 4.10 utveksling i bakakselen.
Hehe, jeg syns Zeeker skal kjøpe inn et par turboer til jeg så han får testa i benken hva som fungerer best på hans motor :p

Hvis noen er med på sinnsyk kronerulling så kan jeg gjøre det :D

Det som er litt morro med oppsettene våre er at de er helt ulike, men likevel så går bilene nesten like fort på Gardermoen.
Nå skal det også sies at Gardermoen-bana er ei veldig teknisk krevende bane å kjøre, så en bil med 200hk kan kjøre veldig fort der.
Så det er vel egentlig bare veldig snik-skryting av at jeg og Holck er sinnsykt gode sjåfører :D haha.

Holck
10/02/14, 22:14
Det var interessant. Hvorfor? Det lille jeg har fått med meg er at X-utgavene kommer senere og hardere som gjør de vanskeligere å kjøre når grepet ut av svinger er på grensen. Videre er det vel motoren din som begrenser effekten og ikke turboen?

skulle da tro at en såpass mye mindre kompressor del kommer igang tidligere?
Tanken var at man får en turbo som er mere tilpasset motorens kapasitet da :)

Holck
10/02/14, 22:19
Hvis noen er med på sinnsyk kronerulling så kan jeg gjøre det :D

Det som er litt morro med oppsettene våre er at de er helt ulike, men likevel så går bilene nesten like fort på Gardermoen.
Nå skal det også sies at Gardermoen-bana er ei veldig teknisk krevende bane å kjøre, så en bil med 200hk kan kjøre veldig fort der.
Så det er vel egentlig bare veldig snik-skryting av at jeg og Holck er sinnsykt gode sjåfører :D haha.

Det er en veldig vanskelig bane syns jeg også, når jeg i tillegg ALDRI klarer å få lagt inn første gir der det går som tregest så koster det tid :p

Zeeker
10/02/14, 22:34
Vi skal vel få knivet litt der til sommeren :)
Og det kommer vel ett par andre fra forumet som kan blir gode konkurenter.
JEM var med i fjor, og bare han får noen runder til så blir han en jævel nedpå der tror jeg.

Batland
10/02/14, 22:47
skulle da tro at en såpass mye mindre kompressor del kommer igang tidligere?
Tanken var at man får en turbo som er mere tilpasset motorens kapasitet da :)
Det var min feil. Jeg blingset og såg GTX3076R. :o

GTX3067R hjulet måler 49,7/ 67,4 mm og kan levere luft til ca. 450 hk. Det er ingen tvil om at dette hadde revolusjonert hele kjøreopplevelsen akkurat fordi makskapasiteten er bedre tilpasset motorens oppsett. GT3076R spooler tross alt 1000 o/min senere enn den gode GT3071R som GTX3067R formentlig er i nærheten av.
Man skal også legge merke til at GTX3067R har fullsize 60 mm turbinhjulet. ;)
Dette gir en hybridprosent på hyggelige og effektive 60/67,4 = 89%. GTX3576R har tilsvarende.
GTX3076R har 78,3% som ikke er langt unna GT2871R som vi vet er en dårlig turbo. :(

Holck
10/02/14, 22:49
Det var min feil. Jeg blingset og såg GTX3076R. :o

GTX3067R hjulet måler 49,7/ 67,4 mm og kan levere luft til ca. 450 hk. Det er ingen tvil om at dette hadde revolusjonert hele kjøreopplevelsen akkurat fordi makskapasiteten er bedre tilpasset motorens oppsett.
Man skal også legge merke til at GTX3067R har fullsize 60 mm turbinhjulet. ;)

Bingo :D , da er vi enig :)

Batland
10/02/14, 23:08
Bingo :D , da er vi enig :)
Det er vi.
I tillegg er det slik at 67,4 mm kompressorhjulet roterer ca. 20 000 o/min raskere enn 76,6 mm kompressorhjulet i samme driftstilstand. Dette gjør selvsagt at turbinhjulet også roterer tilsvarende raskere noe som øker flødet på eksossiden og reduserer baktrykket. ;)

Holck
10/02/14, 23:15
Det er vi.
I tillegg er det slik at 67,4 mm kompressorhjulet roterer ca. 20 000 o/min raskere enn 76,6 mm kompressorhjulet i samme driftstilstand. Dette gjør selvsagt at turbinhjulet også roterer tilsvarende raskere noe som øker flødet på eksossiden og reduserer baktrykket. ;)

Dette hadde vært veldig intressant :) . Morsomt å ha prøvd A/R 0.63 på eksoshuset også da :)

Holck
11/02/14, 02:07
Vi skal vel få knivet litt der til sommeren :)
Og det kommer vel ett par andre fra forumet som kan blir gode konkurenter.
JEM var med i fjor, og bare han får noen runder til så blir han en jævel nedpå der tror jeg.

Det blir skit kul sa svensken ;) . Håper virkelig dem får til noe der oppe i år også :).
Jeg skal ihvertfall gjøre alt jeg kan for å fortsatt holde deg bak meg :o

Batland
11/02/14, 09:23
Dette hadde vært veldig intressant :) . Morsomt å ha prøvd A/R 0.63 på eksoshuset også da :)
Det er flere forhold som kan påpekes her.
1. Det er ingenting som øker flødet på eksossiden og reduserer baktrykket like effektivt som ett større turbinhus.
2. Eldre turboer trenger mindre turbinhus enn nyere turboer. Å bruke A/R0,48 er f.eks direkte korket.
3. T5 kammen er designet for å fungere GODT sammen med 940 manifold og høyt baktrykk uten at effekten påvirkes negativt. Vi har testet at dette stemmer i praksis. T5 kammen din vil derfor takle ett mindre turbinhus med eleganse.

Hvis vi tar en titt til de velfungerende BSRT325 og KRX400 turboene, så har disse tall som tilsier at en GTX3067R med A/R0,63 turbinhus VIL fungere godt.

Når det er sagt så ville nok jeg personlig heller gått for en fullsize GT3071R MED antisurgehus.
Legg merke til at alle GTX turboene allerede har antisurge fordi kompessorhjul med 11 fullengde blader gir ugunstig smale kart uten dette.
Kompressorkartet til GT3071R er oppgitt uten antisurge, så kartet VIL bli videre til venste når man oppgraderer til antisurge, noe som alltid er en fordel.

Holck
11/02/14, 11:17
Det er flere forhold som kan påpekes her.
1. Det er ingenting som øker flødet på eksossiden og reduserer baktrykket like effektivt som ett større turbinhus.
2. Eldre turboer trenger mindre turbinhus enn nyere turboer. Å bruke A/R0,48 er f.eks direkte korket.
3. T5 kammen er designet for å fungere GODT sammen med 940 manifold og høyt baktrykk uten at effekten påvirkes negativt. Vi har testet at dette stemmer i praksis. T5 kammen din vil derfor takle ett mindre turbinhus med eleganse.

Hvis vi tar en titt til de velfungerende BSRT325 og KRX400 turboene, så har disse tall som tilsier at en GTX3067R med A/R0,63 turbinhus VIL fungere godt.

Når det er sagt så ville nok jeg personlig heller gått for en fullsize GT3071R MED antisurgehus.
Legg merke til at alle GTX turboene allerede har antisurge fordi kompessorhjul med 11 fullengde blader gir ugunstig smale kart uten dette.
Kompressorkartet til GT3071R er oppgitt uten antisurge, så kartet VIL bli videre til venste når man oppgraderer til antisurge, noe som alltid er en fordel.

Enig med du :)

Skårholen
11/02/14, 14:10
Jeg er også enig nå jeg har lest våken og ikke i halvsøvne. 3067 vil nok i mange tilfeller være et bedre valg enn 3076. Hvorfor har dere beskrevet ganske så godt må jeg si :)

Batland
11/02/14, 15:29
Jeg er også enig nå jeg har lest våken og ikke i halvsøvne. 3067 vil nok i mange tilfeller være et bedre valg enn 3076. Hvorfor har dere beskrevet ganske så godt må jeg si :)
Det er kjekt å høre og hovedmotivet for at jeg poster her.
Nå får vi forhåpentligvis se hva det praktiske resultatet blir med en simulert motor med stor turbokapasitet og kan sammenligne. ;)

Holck
11/02/14, 16:29
Det er kjekt å høre og hovedmotivet for at jeg poster her.
Nå får vi forhåpentligvis se hva det praktiske resultatet blir med en simulert motor med stor turbokapasitet og kan sammenligne. ;)

Er meget spent sjøl på denne motoren til Zeeker nå :) , men blir også spennende mht hva slags eksoshus, eventuelt kamverdier og hva som blir gjort med toppen :)
Hva ble det for eksoshus Zeeker :) ?

Zeeker
11/02/14, 16:30
AR 0.78 pulssplitt

Holck
11/02/14, 16:57
3969

Vil det si at det eksoshuset Zeeker nå har valgt er mellom 0.63 0g 0.82 på dette diagrammet? Eller er det annerledes ved valg av pulssplitt?

Batland
11/02/14, 17:10
Det er annerledes.
Personlig mener jeg at T3 pulsplitt A/R0,78 er ett fantastisk turbinhus. Etter "100 år" var det endelig noen som testet dette og sammenlignet med andre oppsett. De endte opp lettere sjokkert over forbedringen i spool up, men ett pulsplitt T3 turbinhus i A/R0,78 turbinhuset fløder "bare" 20 lb/min dvs mye likt ett singelflow A/R0,63. Jeg mener at dette er perfekt til en 49 - maks 54 mm kompressor, men det er ikke ett godt valg til en 650 hk kompressor som fløder 65 lb/min.

http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/default_images/turbogroup/performance_maps/452203-1turb.jpg

Å velge korrekt kompressor til en motor kalles "sizing". Å velge korrekt turbinhjul og turbinhus til den valgte kompressoren kalles "matching" og er minst like viktig som "sizing"-en.

Holck
11/02/14, 17:16
The trim of a wheel, whether compressor or turbine, affects performance by shifting the airflow capacity. All other factors held constant, a higher trim wheel will flow more than a smaller trim wheel. However, it is important to note that very often all other factors are not held constant. So just because a wheel is a larger trim does not necessarily mean that it will flow more.

Henta fra Garrett sin side detta her............

Edit: Er vel enda større eksoshjul på den du linka til der også Batland ? 64mm?

Batland
11/02/14, 17:25
Her er det jeg mener er en bra turbinflowmatch til 650 hk turbo som står på en høykompmotor som har trimkam med 108 grader LCA.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/620.jpg

Batland
11/02/14, 17:30
The trim of a wheel, whether compressor or turbine, affects performance by shifting the airflow capacity. All other factors held constant, a higher trim wheel will flow more than a smaller trim wheel. However, it is important to note that very often all other factors are not held constant. So just because a wheel is a larger trim does not necessarily mean that it will flow more.

Henta fra Garrett sin side detta her............

Edit: Er vel enda større eksoshjul på den du linka til der også Batland ? 64mm?

Hehehe, du følger godt med. ;)
Helt ufattelig at ikke Garrett har flere turboer med 64 mm turbinhjul. Spranget fra GT30 og 60 mm til GT35 og 68 mm er (for) stort.
Hvis man studerer så ser man at ett større hjul i det samme huset vanligvis fløder bedre. Man kan derfor ikke utelukke at GT30 hjulet i ett A/R0,78 turbinhus fløder mindre enn 20 lb/min.
Det er en grunn til at dette huset "originalt" ikke er levert på større turboer enn 420 hk GT3271 turboen.

Batland
11/02/14, 17:33
AR 0.78 pulssplitt
Bare gi beskjed hvis vi gnager for mye og skal slette. Du får full forståelse for det. :)

Holck
11/02/14, 17:38
Hehehe, du følger godt med. ;)
Hvis man studerer så ser man at ett større hjul i det samme huset vanligvis fløder bedre. Man kan derfor ikke utelukke at GT30 hjulet i ett A/R0,78 turbinhus fløder mindre enn 20 lb/min.
Det er en grunn til at dette "originalt" ikke er levert på større turboer enn 420 hk GT3271 turboen.

Hehe, rett skal være rett ;) .
Nei, nok data for idag, opp på verksted å skru litt :)

Zeeker
11/02/14, 17:43
Bare gi beskjed hvis vi gnager for mye og skal slette. Du får full forståelse for det. :)



Det går bra :)

Zeeker
11/02/14, 17:46
Noe annet jeg lurer på som sikkert noen vet :D

Hvordan måler man baktrykk på grenrør med pulssplitt?
Må man sette i nippel i begge kamrene og med hver sin trykkmåler eller går det an å lage uttak kun i det ene og gange det med 2?

Skårholen
11/02/14, 19:17
Du trenger hvertfall ikke å gange med to. Det blir vel likt trykk i begge halvdelene, i hvertfall ganske så likt. Visste ikke at man pleide å bruke å måle baktrykk når oppsettet er bestemt fra før. Har hørt noe sånn at man kan måle baktrykk så får man vite litt bedre hvilken kam man trenger.

Zeeker
11/02/14, 19:45
Ikke vet jeg.
Men det er sikkert greit å vite det når man er i benken.

Tenkte også å få satt inn tempmåler.
Mener dette ble diskutert før i tråden her en stand, og der ble vel folk enige om å sette på føler kun på 3'ern?

Ola Moen
11/02/14, 19:46
Sykepleierne setter den i 2'ern veit jeg :-)

Riff
11/02/14, 19:59
Er det ikke 3'ern som generelt får feil luftmengde da?
Beste hadde vel vært å fått sett alle 4 samtidig, men koster litt da.

Om jeg ikke husker feil fra da jeg sjekka opp, så kom det vel på rundt en 5-600 pr sylinder med egt sensor og omformer til 0-5v, siden mitt vems bare har en egt inngang.

Sjekket prisen igjen nå, kom på ~700 pr syl og da kan en logge på en 0-5v inngang.

Zeeker
11/02/14, 20:04
Sykepleierne setter den i 2'ern veit jeg :-)

Joa joa. Det er vel greit nok det når det er påkrevd :D Men ikke akkurat her og nå :)


Er det ikke 3'ern som generelt får feil luftmengde da?
Beste hadde vel vært å fått sett alle 4 samtidig, men koster litt da.

Om jeg ikke husker feil fra da jeg sjekka opp, så kom det vel på rundt en 5-600 pr sylinder med egt sensor og omformer til 0-5v, siden mitt vems bare har en egt inngang.

Husker ikke hva som ble konklusjonen. Mener å huske at noen sa at det var 3'ern som ble mest varm, så hvis man målte der, så ble det ikke full-gæærnt.
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe probe med 52mm måler og sette inn i dash'n når jeg skal ta vekk 1 eller 2 av klokkene. GT-instrumentet tar over jobben for noen av de. (Den dagen det blir satt inn :) )

Riff
11/02/14, 20:18
Ikke dumt :)

Litt derfor jeg kunne tenkt meg å kjøpt Maxxecu, den har jo mye digg :D F.eks. 8 egt inn og andre fine ting.
Men koster litt for den da, men de legger ned en del tid på at ting skal se skikkelig ut og. :)

OlaBoy
11/02/14, 21:15
Sett de som faktisk borer i eksoshuset på turboen og, helt nede ved flensen... Ikke hver dag det men


Sendt fra min Thaifon

Batland
11/02/14, 21:35
Husker ikke hva som ble konklusjonen. Mener å huske at noen sa at det var 3'ern som ble mest varm, så hvis man målte der, så ble det ikke full-gæærnt.

Jeg hadde satt nippelen til baktrykksmåleren i den halvdelen som tar eksos fra syl. 1&4 og målt eksostemp i den andre.

Zeeker
11/02/14, 21:43
Jeg hadde satt nippelen til baktrykksmåleren i den halvdelen som tar eksos fra syl. 1&4 og målt eksostemp i den andre.

Okey. Grei løsning det :)
Det går bra å måle temp ved turbo? Leste en stand at proben helst skulle sitte så nærme toppen som mulig, men eksosen mister kanskje ikke så mye temp på den lille biten :D

Zeeker
11/02/14, 21:45
Sett de som faktisk borer i eksoshuset på turboen og, helt nede ved flensen... Ikke hver dag det men


Sendt fra min Thaifon

Holck har løst det på den måten :)

ArneR
11/02/14, 21:52
Jeg spurte hva som var vanlig praksis på dette med måling av eksostemp, valget sto mellom å bruke hullet der EGR går ut fra sylinder 4 og bore og gjenge i turbinhuset, og nærmest mulig sylinder var svaret. :)

Holck
11/02/14, 21:58
Where is the best place to install the EGT probe?
A general consensus would be 2 inch to 4 inches from the cylinder head. But it's your car so it's your decision.
For turbo engines be sure to CLEAN ALL METAL FILINGS out of the exhaust manifold. Metal filings will damage the turbo impeller if they go through the turbo.
Please keep in mind when installing multiple EGT probes that consistency in distance is important. Plan this out before you start drilling holes!
NOTE: Should there be doubt concerning specific placement of the probe, you should check with the engine manufacturer, your engine builder, or your Tuner.

Edit: Disse folka mener det over :-)

http://thesensorconnection.com/applications/faq.shtml

kermitt
11/02/14, 23:04
Jeg bruker nesten alltid å sette EGT følern der EGR sitter. Funker bra det. Riktig nok på diesel motorer for det meste, men poenget er det samme. Følge med på hva som skjer så motoren ikke smelter. Legg gjerne noen kroner i en EGT måler, store forskjeller på dem. Ikke bare på kvalitet og presisjon, men mange er helt håpløse å lese av når man kjører og er ustabile.

Zeeker
11/02/14, 23:14
Holck fant en fin en syns jeg til rundt 1000,-.
(Var en Auto gauge tror jeg)
Hvis han paster den her så kan dere se om den er duganes. Dere som har brukt slikt.
Jeg sitter i trucken på jobben, så er litt hemma :D

Holck
11/02/14, 23:31
Holck fant en fin en syns jeg til rundt 1000,-.
(Var en Auto gauge tror jeg)
Hvis han paster den her så kan dere se om den er duganes. Dere som har brukt slikt.
Jeg sitter i trucken på jobben, så er litt hemma :D

Har blitt veldig mye surfing i det siste, så husker ikke akkurat den :p . Hadde det vært meg hadde jeg kjøpt følgende :

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/sensors/exhaust-gas-temperature/egt_individual_harness_probe.shtml

http://thesensorconnection.com/gauges-pyrometers/all-gauges-pyrometers/sportduty-analog-egt-pyrometer-gauge-warning-max-temperature

Virker som de gutta har peiling ihvertfall. Skal se om jeg finner den Auto Gauge også :)

Spørsmål kommer på løpende bånd :p , var det sånn at du ville ha det til å snakke med MS`en eller noe? Da trenger du vel også noe som gir ut et 0-5v signal tenkte jeg på.

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/instrumentation/meters/superlite_egt_meter.shtml

Edit: Mener det var denne vi så på, men litt usikker ;)

http://www.summitracing.com/int/parts/atm-4345/overview/

Teigen
11/02/14, 23:49
Vi bruker bare pistol i benken. Får jo sett såpass lite på målere i bilen at man heller burde legge inn tenningskutt på tempverdier og lese av loggen i sprute om det skulle bli muffens på banen.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
11/02/14, 23:52
Holck: Skal se på når jeg fåe satt meg ved en pc :)

Der hadde vært smooth om jeg kunne koblet den opp i megasquirt'n også :)

Holck
12/02/14, 00:04
Holck: Skal se på når jeg fåe satt meg ved en pc :)

Der hadde vært smooth om jeg kunne koblet den opp i megasquirt'n også :)

Da hadde jeg tatt disse :) :

http://thesensorconnection.com/egt-p...gt_meter.shtml

http://thesensorconnection.com/egt-p...ss_probe.shtml

Zeeker
12/02/14, 00:27
Da hadde jeg tatt disse :) :

http://thesensorconnection.com/egt-p...gt_meter.shtml

http://thesensorconnection.com/egt-p...ss_probe.shtml



requested page not found

Holck
12/02/14, 00:35
requested page not found

Nyyyyydelig :p

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/sensors/exhaust-gas-temperature/egt_individual_harness_probe.shtml

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/instrumentation/meters/superlite_egt_meter.shtml

Zeeker
12/02/14, 05:12
Nyyyyydelig :p

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/sensors/exhaust-gas-temperature/egt_individual_harness_probe.shtml

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/instrumentation/meters/superlite_egt_meter.shtml

Stemmer det. Vi drev å så på de der. Bare litt usikker på hvor jeg skal putte den. Det hadde gått an i hanskerommet, men der ser man den ikke under kjøring.
Ikke at man mååå det. Men kjekt å kunne se hvis'n først har :D
Får man kjøpt analog viser, men med 0-5 VDC output tru?

Riff
12/02/14, 06:22
Vems round V2 har mulighet for å sende ut 0-5v signal, der du velger om det er lambda eller egt som skal sendes ut.
http://shop.vems.hu/catalog/roundv2-wbo2-controller-p-166.html

Har litt andre muligheter innebygd og, alt står på siden der.
Har ikke prøvd den selv.

Kurt

Holck
12/02/14, 12:10
Stemmer det. Vi drev å så på de der. Bare litt usikker på hvor jeg skal putte den. Det hadde gått an i hanskerommet, men der ser man den ikke under kjøring.
Ikke at man mååå det. Men kjekt å kunne se hvis'n først har :D
Får man kjøpt analog viser, men med 0-5 VDC output tru?

Hehe, første jeg tenkte på da var den her i tillegg til de jeg linka til :D :

http://thesensorconnection.com/egt-probes/meters-displays/audible-piezo-buzzer

Men det spørs jo helt hva du vil ha :)

Zeeker
12/02/14, 18:00
Hehe, første jeg tenkte på da var den her i tillegg til de jeg linka til :D :

http://thesensorconnection.com/egt-probes/meters-displays/audible-piezo-buzzer

Men det spørs jo helt hva du vil ha :)

Jeg vil ha det sånn jeg vil ha det :D hehe.

Men ett annet spm da. Som sikkert er teit, men som noen sikkert har en formening om.
Kommer man til ett punkt der motoren ikke blir varmere?
F.eks når motoren blir tuktet leeenge i benken. og motoren er "900" grader på maks.
Vil jeg kunne klare å overgå dette ved banekjøring ved å drive på litt lenger enn vi kjørte motoren i benken?

Grunnen til at jeg spør er om det er nødvendig å vite eksostemp under hard drift.
Jeg skjønner at ting blir varmere og varmere, men vil det noen gang stoppe, eller vil det bare bli så varmt at det til slutt havarerer?

Teigen
12/02/14, 18:56
Skru av vifta til benken og tyn den et par ganger så får du fort svare ;)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
12/02/14, 19:00
Jojo, men så er det luft ute når man kjører også :D
Jeg tenkte på dette som ble nevnt med å overvåke med sprutet i tillegg.
Om dette burde prioriteres, eller om det er mest for at det kult å se på etterpå. Og at man kanskje har mere nytte av ei analog klokke som sitter i dash'n.
Har aldri hatt noe slikt før, så må høre etter med noen som har prøvd :D

Teigen
12/02/14, 19:15
analog klokke trenger du ikke, om du kobler opp mot logginga kan du bruke det som en faktor for "hvorfor havariet skjedde". Kjøre bilen max i benk uten kjølelufta fra benken blir det samme som ei god runde i "burnebingen". Da blir det HOT ;) . Jeg har aldri giddi og brukt det. Det som ER viktig, er å koble vann og oljetemp inn i sprute og lage tenningskutt på unormale verdier (senker turtallssperra kraftig), samt koble oljetrykksmåleren med 5sec oppstart delay slik at om oljetrykket blir borte så kutter tenninga momentant. Dette redder deg fra de store skadene. I bilen trenger du 1 STOR oljelampe på egen føler (tilfelle den til sprute ikke skulle fungere), Turtallsmåler, Fart om du vil, og tempmåler på vannet om du skulle få turtallskutt så du skjønner hvorfor ;)

Zeeker
12/02/14, 19:43
I see.
Da skal jeg tenke litt hardt på det i natt også burde jeg vel bestille meg noe snart. Det drar seg fort mot våren nå :)

Marius
12/02/14, 20:35
Nyyyyydelig :p

http://thesensorconnection.com/egt-probe-thermocouples/sensors/exhaust-gas-temperature/egt_individual_harness_probe.shtml


litt avsporing av tråd her nå, men vet noen om disse sensorene kan kobles direkte til sm4 for avlesing i sprutet eller trenger de noen boks og greier i mellom?

Riff
12/02/14, 20:43
Egt trenger en chip for å kunne måles, så da må iallefall sm4 ha det innebygd for at det skal fungere.
Men du får kjøpt egt til analog omformere som du kan koble til en analog (0-5v) inngang i sprutet og logge den.

Koff
12/02/14, 20:57
Men nei! Du klarer ikke tukte motor hardere enn du gjør i benken! Så lange og seige pull er umulig å få til på bane :) Med mindre du har bremser som henger på da!

Batland
12/02/14, 22:12
Jeg vil ha det sånn jeg vil ha det :D hehe.

Men ett annet spm da. Som sikkert er teit, men som noen sikkert har en formening om.
Kommer man til ett punkt der motoren ikke blir varmere?
F.eks når motoren blir tuktet leeenge i benken. og motoren er "900" grader på maks.
Vil jeg kunne klare å overgå dette ved banekjøring ved å drive på litt lenger enn vi kjørte motoren i benken?

Grunnen til at jeg spør er om det er nødvendig å vite eksostemp under hard drift.
Jeg skjønner at ting blir varmere og varmere, men vil det noen gang stoppe, eller vil det bare bli så varmt at det til slutt havarerer?
Min/vår erfaring med kjøring med 4 stk eksostemp. viser at eksostemperaturene på en turbomotor som går på pumpebensin bare øker og øker. Testbilen passerte så vidt jeg husker alltid 900 grader i 240 km/t. (Rødmotor som gikk med 1140 ccm dyser som gikk med 94 % duty for 11,6:1 i AFR)
Jo høyere kompresjonsforhold du velger jo mer retardert tenning må du kjøre og jo større blir problemene med uakseptable høye eksostemp. ved høye og "langvarige" effektuttak.

Alle dynopull som jeg har sett av turbomotorer viser at eksostemperaturen tar utav. Det er ikke uten grunn at jeg ikke kan anbefale høykomp. skjønner du.

Her ett overdrevet eksempel som tydelig demonstrerer det som skjer i praksis på en 8V rødmotor.
http://www.youtube.com/watch?v=aTRXdC9HvJ8

Zeeker
13/02/14, 14:23
Okey.
Men da blir det nok den digitale saken med output så jeg kan får det opp i sprutet :)

Zeeker
13/02/14, 14:31
En helt anna ting.
Er det noen som har ett tankarmatur (eller to) til F-motor med knekt nippel som tankmåleren virker på?
Jeg skal teste noe, men er ikke så villig til å kappe vekk den som er i orden og sitter på bilen min :D
Hadde vært fint om det hadde vært hyggelig pris :D også betaler jeg så klart frakta.

Holck
13/02/14, 14:54
Okey.
Men da blir det nok den digitale saken med output så jeg kan får det opp i sprutet :)

Det tror jeg du gjør rett i :) . Er nok fint mht varierende kvalitet på E85 også skulle en tru :)

Zeeker
13/02/14, 19:31
Da har jeg bestilt eksostempmåler.
Det ble denne her.
Får prøve å montere den i hanskerommet eller noe + at den blir koblet opp mot datasprutet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/772.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/773.jpg

Holck
13/02/14, 22:23
Da har jeg bestilt eksostempmåler.
Det ble denne her.
Får prøve å montere den i hanskerommet eller noe + at den blir koblet opp mot datasprutet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/772.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/773.jpg

Kjøpte du ikke buzzer`n :D ???????????

Zeeker
13/02/14, 22:32
Jo :D

Holck
13/02/14, 22:35
Jo :D

Hehe :D , så bra :D

Zeeker
16/02/14, 13:43
GTX3076R Sendt forespørsel om å få lov til å avbestille.
GTX3071R Oppe til vurdering. Valg av AR på eksoshus? 0.78 / 0.83 / 1.01 ?

Zeeker
16/02/14, 18:13
Avbestilling godtatt.

Riff
16/02/14, 18:35
Godt det da :)
Kjedelig å bli sittende med en turbo en ikke vil ha :D

Batland
16/02/14, 20:56
Avbestilling godtatt.
Flott. :)


GTX3076R Sendt forespørsel om å få lov til å avbestille.
GTX3071R Oppe til vurdering. Valg av AR på eksoshus? 0.78 / 0.83 / 1.01 ?
Jeg mener at GTX3071R kan flytte såpass med luft at divided 0,78 er i minste laget.
Jeg hadde valgt divided 0,83. Singel 0,83 blir ofte for tregt.

Holck
16/02/14, 21:29
Flott. :)


Jeg mener at GTX3071R kan flytte såpass med luft at divided 0,78 er i minste laget.
Jeg hadde valgt divided 0,83. Singel 0,83 blir ofte for tregt.

Er det mulig at dette også blir for lite? Tenkte med tanke på kammen..........
Har sendt en mail å spurt spesifikt om gas turbine flow på divided husene, så forhåpentligvis har jeg svar på det imorgen :)

Batland
16/02/14, 22:01
Er det mulig at dette også blir for lite? Tenkte med tanke på kammen..........
Har sendt en mail å spurt spesifikt om gas turbine flow på divided husene, så forhåpentligvis har jeg svar på det imorgen :)
Det tør jeg ikke være påståelig om, men jeg mener at A/R1,01 er så stort at du ikke får den spool up som du ønsker og trenger for å få en velfungerende bil.
Hvis ikke kammen takler divided A/R0,83 så spørs det om man ikke bør velge en mildere profil på omslipingen.

Å hente ut "flotte tall" er utrolig enkelt. Datasprut, E85, en svær turbo og en vill kam ordner dette.
Utfordringen er å ende opp med en velfungerende og holdbar motor med god respons og bredt register som gir en rask og effektiv bil som gir deg mye kjøre og eierglede.

Holck
16/02/14, 22:34
Det tør jeg ikke være påståelig om, men jeg mener at A/R1,01 er så stort at du ikke får den spool up som du ønsker og trenger for å få en velfungerende bil.
Hvis ikke kammen takler divided A/R0,83 så spørs det om man ikke bør velge en mildere profil på omslipingen.

Å hente ut "flotte tall" er utrolig enkelt. Datasprut, E85, en svær turbo og en vill kam ordner dette.
Utfordringen er å ende opp med en velfungerende og holdbar motor med god respons og bredt register som gir en rask og effektiv bil som gir deg mye kjøre og eierglede.

Den gyldne middel vei er alltid vanskelig å finne. Jeg poster imorgen hvis jeg har fått svar angående gas turbine flowen.

Batland
16/02/14, 22:43
Den gyldne middel vei er alltid vanskelig å finne. Jeg poster imorgen hvis jeg har fått svar angående gas turbine flowen.
Nja, både og.
En god begynnelse er å velge den minste turboen som akkurat klarer det effektmålet man har satt seg. Dette forutsetter imidlertid realisme.
Deretter må motoren settes opp slik at den passer til den valgte turboen.

Flott, følger med her....

Her det nye og unike divided A/R0,83.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/956.jpg

Her ett vanlig divided A/R0,82.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/957.jpg

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=ATP-HSG-080&Category_Code=

Batland
17/02/14, 13:31
For å sikre hinsides respons og spool up på en GT3071R med Anti surge kompressorhus så fant man ut at man måtte ta frem dette til motorer med mindre sylindervolum, Divided A/R0.61.

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=ATP-HSG-224&Category_Code=NGH

Holck
17/02/14, 14:27
For å sikre hinsides respons og spool up på en GT3071R med Anti surge kompressorhus så fant man ut at man måtte ta frem dette til motorer med mindre sylindervolum, Divided A/R0.61.

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=ATP-HSG-224&Category_Code=NGH

Har ikke fått svar fra U.S enda( tidlig på morgenen der enda), men hørte raskt med GIK turbo Norge om gas turbin flow chartene. De har ikke fått de enda. Mer generelt sier de at divided er trangere singel entry så vi får bare se om U.S klarer å hoste opp noe.

Zeeker
17/02/14, 14:36
Men det blir vel t3 0.83 på meg vel?

Holck
17/02/14, 14:49
Men det blir vel t3 0.83 på meg vel?

Kan bare anta uten de flow chartene for min egen del, men ja tror nok det. Hvis det viser seg at den fløder mindre et mitt eksoshus så er risken, antar jeg, at du vil få en del baktrykk.

Zeeker
17/02/14, 16:08
Da venter jeg litt før jeg bestiller :D

Riff
17/02/14, 16:12
Så jo skikkelig kule ut de nye husene da :D
Me want's :P

Holck
17/02/14, 16:14
Da venter jeg litt før jeg bestiller :D

Bedre å få litt mer oversikt først ja :). Ingen tvil om at den turboen kan levere luft ihvertfall, det har vi ihvertfall sett ;).

Batland
17/02/14, 17:22
Kan bare anta uten de flow chartene for min egen del, men ja tror nok det. Hvis det viser seg at den fløder mindre et mitt eksoshus så er risken, antar jeg, at du vil få en del baktrykk.
Jeg kjenner ikke til testprosedyrene for flødetesting av turbinhus, men det er ett ubesvart spørsmål i forhold til turbinturtall.

Hvis du ser her: http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger

og setter kryss ved 35/2,75 så ser man at GT3071R går med ca. 119 000 o/min, GTX3071R går med 116 000 o/min og GT3076R går med ca. 111 000 o/min., men turbinmappet viser at de fløder identisk. Dette virker umulig da det er sannsynlig flødet vil reduseres hvis man bremser ett turbinhjul ned fra 119 000 o/min til 111 000 o/min., ikke sant?

Zeeker
17/02/14, 17:51
Ettersom det ikke ble bestilling av turbo i dag, så fikk jeg handle noe annet :D

Det ble 4 stk motorsportstropper på BCB :D
Og ei sachs 765 trykkplate jeg ikke skal bruke, hehe. (Men bestiller man litt deler utenom det de normalt tar inn fra det store utland så får man kjøpe det :))
Enten så selger jeg den, ellers så ligger den i hylla til jeg skal bygge hvitmotor en gang.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/979.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/980.jpg

Holck
17/02/14, 17:52
Jeg kjenner ikke til testprosedyrene for flødetesting av turbinhus, men det er ett ubesvart spørsmål i forhold til turbinturtall.

Hvis du ser her: http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger

og setter kryss ved 35/2,75 så ser man at GT3071R går med ca. 119 000 o/min, GTX3071R går med 116 000 o/min og GT3076R går med ca. 111 000 o/min., men turbinmappet viser at de fløder identisk. Dette virker umulig da det er sannsynlig flødet vil reduseres hvis man bremser ett turbinhjul ned fra 119 000 o/min til 111 000 o/min., ikke sant?

Du har vel snakket om dette tidligere i tråden hvis jeg husker riktig, da med GTX3067R`en. Men uansett, det eneste jeg vil forhindre er at Zeeker står i benken med skjegget i postkassa med for høyt baktrykk, thats it :).

Edit: Med antagelse at alle tre turboene har samme eksoshus så ville jeg anta at det er pga hvor mye eksos motoren produserer sett i forhold til kompressor delene på de forskjellige turboene. Rein spekulasjon fra min side, har egentlig ikke peiling ;)

Edit2: Stryk første edit :D

Batland
17/02/14, 19:09
Du har vel snakket om dette tidligere i tråden hvis jeg husker riktig, da med GTX3067R`en. Men uansett, det eneste jeg vil forhindre er at Zeeker står i benken med skjegget i postkassa med for høyt baktrykk, thats it :).

Edit: Med antagelse at alle tre turboene har samme eksoshus så ville jeg anta at det er pga hvor mye eksos motoren produserer sett i forhold til kompressor delene på de forskjellige turboene. Rein spekulasjon fra min side, har egentlig ikke peiling ;)

Edit2: Stryk første edit :D
Når man velger seg en god turbo så er ikke baktrykk ett stort problem. Med identisk turbin til det du har så vil jeg tro at GTX71 kompressoren gir lavere baktrykk enn det GT76 kompressoren gjør.

Det er ingen tvil om at ett divided hus er trangere enn ett singel hus i samme A/R. Det er derfor man bør/må velge større A/R når man velger divided.

Med moderne turbo og E85 er ikke "litt baktrykk" ett stort problem hvis ikke motoren er stygt overkammet.

Hvis fokuset på lavt baktrykk blir for stort så ender man vanligvis opp med en motor med dårlig spool up og respons.

En annen fordel med litt lite turbinhus er at det kan portes opp dersom man synes at spool up er unødvendig god. "Vi" har gjort dette med godt resultat og baktrykket reduseres merkbart.

Velger man for stort så står man der og må velge mellom å være misfornøyd eller legge ut ytterligere kr. 3000 - 5000,- for å skaffe ett mindre hus.

Når det gjelder trimming av turbomotorer så kan man huske "Less is more". Dette gjelder det meste fra størrelsen på innsugskanaler, til kam, kompresjonsforhold og turbo. Unntaket er intercooler og eksosanlegg. (Og muligens eksosventiler.) ;)

Holck
17/02/14, 21:33
Ok, for å gjøre det litt enklere, hvilket hus hadde du valgt hvis han ikke hadde hatt divided manifold?

BTW, fortsatt ikke noe svar fra U.S :p

Zeeker
17/02/14, 21:58
Fikk besøk og hjelp av Mr.Nilsen i dag, så nå er toppen tatt av.
Det er sikkert ikke så mye å se, men de som noe om det ser sikker "noe". Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke. hehe

Nå gjenstår det å demontere toppen og vaske den, også levere den videre til tukling :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1008.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1009.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1010.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1011.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1012.jpg


Sylindrene.
Ser ikke så mye av toppen på stemplene ettersom det kom masse olje nedi der når vi løfta av toppen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1013.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1014.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1015.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1016.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1017.jpg

Holck
18/02/14, 02:27
Ja, da kom det et svar ihvertfall fra U.S.A:

Garrett's new housings have the same flow through characteristics as
the GT housings so you can stick with the same maps:

3979

Edit: Legge inn det andre mappet også for enkelhetens skyld

3980

Divided: 1 lb/min mindre enn singel entry

Noen som ser flere forskjeller?

Zeeker
18/02/14, 10:48
Skjønte de spørsmålet om flowkart på pulssplitt eller svarte de på om gtx'n flow'et like bra som gt'n?

Holck
18/02/14, 12:17
Skjønte de spørsmålet om flowkart på pulssplitt eller svarte de på om gtx'n flow'et like bra som gt'n?

Spurte direkte om kartet til følgende eksoshus:

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=ATP-HSG-211&Category_Code=NGH

Så hvis dem ikke forsto det så leker dem dumme ihvertfall. Men det er andre leverandøren jeg spør, jeg sitter fortsatt med følelsen at svaret begge har gitt ikke er riktig.

Batland
18/02/14, 12:50
Spurte direkte om kartet til følgende eksoshus:

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=ATP-HSG-211&Category_Code=NGH

Så hvis dem ikke forsto det så leker dem dumme ihvertfall. Men det er andre leverandøren jeg spør, jeg sitter fortsatt med følelsen at svaret begge har gitt ikke er riktig.

Få høre litt mer da. ;)
Hvilket type svar er det du får?

Batland
18/02/14, 12:54
Fikk besøk og hjelp av Mr.Nilsen i dag, så nå er toppen tatt av.
Det er sikkert ikke så mye å se, men de som ser, ser sikker "noe". Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke.

Se på fargen på eksosventilen og isolatoren på tennpluggen til syl. 3. i forhold til syl. 4.
Syl. 3 går vanligvis varmest på disse motorene og det ser man tydelig denne gangen også.
Da bør man tenke litt på hva man bør gjøre for å forhindre at denne sylinderen tenningsbanker lenge før de andre.

Batland
18/02/14, 13:00
Ja nå Zeeker, nå kan du være svært fornøyd med avgjørelsen din. Du har spart godt over kr. 10 000,- Værsågod. ;)

Dette er HELT typisk og avslører i grunnen sannheten, en slikt type turbo passer bare ikke Cosworth og rødmotor: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/75050-gtx3076/

Holck
18/02/14, 14:35
Få høre litt mer da. ;)
Hvilket type svar er det du får?

Se i post #2898. Det svaret er fra en amerikansk leverandør som vi linker til en god del ganger :D.

Har spurt en stor norsk distributør også og de frarådet å bruke twin scroll/divided på den turboen i det hele tatt pga at de blir for trange :rolleyes: .

Så neste steg har blitt å sende direkte til Garrett sjøl å høre hva de som faktisk lager turboene sier. Hvis heller ikke de svarer tilfredstillende så er det bare å suge på pekefingern, stikken opp i lufta utendørs å kjenne hvor det blåser fra.

Hvis det da blåser fra nord øst så hadde jeg gått for 1.06 huset ( ironi for dem som ikke klarte å henge med ).

Men du Batland, er et spørsmål i post #2896 du kan svare på hvis du har mulighet :)

Batland
18/02/14, 16:48
Se i post #2898. Det svaret er fra en amerikansk leverandør som vi linker til en god del ganger :D.

Har spurt en stor norsk distributør også og de frarådet å bruke twin scroll/divided på den turboen i det hele tatt pga at de blir for trange :rolleyes: .

Så neste steg har blitt å sende direkte til Garrett sjøl å høre hva de som faktisk lager turboene sier. Hvis heller ikke de svarer tilfredstillende så er det bare å suge på pekefingern, stikken opp i lufta utendørs å kjenne hvor det blåser fra.

Hvis det da blåser fra nord øst så hadde jeg gått for 1.06 huset ( ironi for dem som ikke klarte å henge med ).

Men du Batland, er et spørsmål i post #2896 du kan svare på hvis du har mulighet :)
Frem til vi amatører VET hvordan turbinhus testes så blir det vanskelig å sammenligne og man er overlatt til antagelser og spekulasjoner.


Ok, for å gjøre det litt enklere, hvilket hus hadde du valgt hvis han ikke hadde hatt divided manifold?

Med unntak av GTX3576R så er jeg ikke spesielt begeistret for GTX turboene, men med fokus på det gode 60 mm turbinhjulet så ville jeg valgt A/R0,82 turbinhus dersom jeg skulle velge ett i singleflow utgave.

Holck
18/02/14, 17:37
Frem til vi amatører VET hvordan turbinhus testes så blir det vanskelig å sammenligne og man er overlatt til antagelser og spekulasjoner.



Med unntak av GTX3576R så er jeg ikke spesielt begeistret for GTX turboene, men med fokus på det gode 60 mm turbinhjulet så ville jeg valgt A/R0,82 turbinhus dersom jeg skulle velge ett i singleflow utgave.

Vi får håpe Garrett har noe å tilby på det vi lurer på :).

Det tror jeg også er et riktig valg hvis han ikke hadde hatt divided :)

Batland
18/02/14, 19:49
Vi får håpe Garrett har noe å tilby på det vi lurer på :).

Det tror jeg også er et riktig valg hvis han ikke hadde hatt divided :)
Jeg mener at det beste turbokjøpet er EFR7064. Hvis man regner totalpris på andre turboer og legger til Billet kompressorhjul, Rustfritt turbinhus, kulelager, Wastegate, Dumpventil og ladetrykksolenoid så blir de faktisk dyrere. Med EFR får man i tillegg det helt unike turbinhjulet.

EFR7064 kan velges med A/R0,83 single flow turbinhus med integrert wg og T3 flens eller A/R0,92 pulsplitt med integrert wg og T4 flens.
Jeg mener at dette viser den korrkte sammenhengen mellom singleflow og divided.
Den kan også leveres med divided uten integrert WG, man da i større A/R for dem søker høyere effekt på høyere turtall ved bruk med villere kammer.

Responsen i EFR er imponerende god. Ingen grunn til å Boost brake: http://www.youtube.com/watch?v=Vf3JPQNgwnU

Holck
18/02/14, 20:13
Jeg mener at det beste turbokjøpet er EFR7064. Hvis man regner totalpris på andre turboer og legger til Billet kompressorhjul, Rustfritt turbinhus, kulelager, Wastegate, Dumpventil og ladetrykksolenoid så blir de faktisk dyrere. Med EFR får man i tillegg det helt unike turbinhjulet.

EFR7064 kan velges med A/R0,83 single flow turbinhus med integrert wg og T3 flens eller A/R0,92 pulsplitt med integrert wg og T4 flens.
Jeg mener at dette viser den korrkte sammenhengen mellom singleflow og divided.
Den kan også leveres med divided uten integrert WG, man da i større A/R for dem søker høyere effekt på høyere turtall ved bruk med villere kammer.

Det er en veldig interessant turbo, ingen tvil.

Ola Moen
18/02/14, 22:37
Min får EFR ;-)

Holck
19/02/14, 00:29
Min får EFR ;-)

Kult, blir interessant :)

volvobrage
19/02/14, 10:45
Eg kunne godt tenkt meg ein EFR turbo, synd dei er svindyre..Blir nok billigare ein og kjøpe alt laust som du seier batland, men når ein kjøper ting laust kan eg ta utgiftene litt og litt:p

Når er planen og bygge opp seksaren Zeeker?:)Ta det over tid mens bilen går for fult med rødblokk?

Batland
19/02/14, 14:04
Min får EFR ;-)
Det er kjekt å høre, uansett hvilken det er. :)

Zeeker
19/02/14, 14:58
Eg kunne godt tenkt meg ein EFR turbo, synd dei er svindyre..Blir nok billigare ein og kjøpe alt laust som du seier batland, men når ein kjøper ting laust kan eg ta utgiftene litt og litt:p

Når er planen og bygge opp seksaren Zeeker?:)Ta det over tid mens bilen går for fult med rødblokk?


Litt usikker på når det blir bygging av 6'er.
Toppen er "ferdig" etter at den var en tur hos SWR for sliping av ventilseter og ventiler. Det ble også tatt ut litt under setene for bedre fløde. Men alt annet på motoren mangler.
Det hadde vært morro å fått den ferdig en gang i hvertfall.
Rødblokka skal få kjørt seg som vanlig :D

gl740turbo
19/02/14, 15:05
Min får EFR ;-)

Jeg får vell bestille den gøye turboen du skal ha snart da :)

Zeeker
19/02/14, 15:28
Hva ville folk ha valgt å brukt under bilen fra tanken og frem til torpedo'n. Skal brukes til E85.
AN-slange med/uten teflon inni eller alurør ? Evt andre rør/slanger.
Tenker på kostnad, fare for lekkasje ved utvendig påvirkning og holdbarhet/"vedlikehold"

buster83
19/02/14, 16:07
;)

3981

Teigen
19/02/14, 16:17
Du kan kjøpe an8'n min med kobling i hver ende og ferdig med fester. Ferdig tilpassa bilen din ;) brodern kjøpte inn såpass med svarte koblinger og må ha an10 så henger på veggen. Returen er solgt

Sent from my C6903 using Tapatalk

Tor24
19/02/14, 16:27
Min får EFR ;-)

Ja vi har skumle planer for respons i god gammal traktor motor hvertfall ;)


Jeg får vell bestille den gøye turboen du skal ha snart da :)

Må vente til han sier 1-2-3 bang-go! :)

Ola Moen
19/02/14, 16:49
Det kommer an på hvor gode betingelser det blir det ;-)

gl740turbo
19/02/14, 17:37
Det kommer an på hvor gode betingelser det blir det ;-)

Bare å kjøre på ;) Fornøyd blir du nok uansett :p

Zeeker
19/02/14, 18:04
Du kan kjøpe an8'n min med kobling i hver ende og ferdig med fester. Ferdig tilpassa bilen din ;) brodern kjøpte inn såpass med svarte koblinger og må ha an10 så henger på veggen. Returen er solgt

Sent from my C6903 using Tapatalk

Slange eller rør?

Teigen
19/02/14, 18:10
Stålomspunnen an slange som jeg har brukt. Bare se gjennom prosjektettråden så ser du alle koblinger/slanger på div steder

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
19/02/14, 18:13
Stålomspunnen an slange som jeg har brukt. Bare se gjennom prosjektettråden så ser du alle koblinger/slanger på div steder

Sent from my C6903 using Tapatalk

Okey. Skal kikke i tråden jeg.
Jeg må bare finne ut av hva jeg skal bruke først :D

Marius
19/02/14, 18:48
jeg har hørt div rykter om at ubehandlet alu slik som er i alu fuel rør f.eks reagerer med e85.
derfor folk får så mye klin og guffe i dyser og innsug osv fordi e85 og ubehandlet alu reagerer. ikke skyt meg om jeg tar feil her nå, har som sagt bare hørt rykter

Zeeker
19/02/14, 19:07
Kan noen svare litt glupt på ett teit spørsmål ?

Jeg ser på både Nuke og Aeromotive sine BTR'er.
Begge to har en AN8/AN10 og en AN6.
Er det noen vitsi å kjøre AN8 på resten av systemet når den blir strupt av BTR'n?

Aeromotive: Regulatoren leveres i to varianter med enten AN -6 eller AN -10 koblinger (retur er AN -6 på begge typene).
Nuke: Leveres med en nippel 8, en nippel 6.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1087.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1088.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1089.jpg

Zeeker
19/02/14, 19:10
jeg har hørt div rykter om at ubehandlet alu slik som er i alu fuel rør f.eks reagerer med e85.
derfor folk får så mye klin og guffe i dyser og innsug osv fordi e85 og ubehandlet alu reagerer. ikke skyt meg om jeg tar feil her nå, har som sagt bare hørt rykter

Jeg vet ikke. Men vet av mange som kjører med det.
Og noen har bare positivt å si om alurør og noen er negative.

Teigen
19/02/14, 20:11
alkohol + sterk varme blir klin, også i resten av motoren som ikke er laget av alu. om du trenger noe større enn AN8tur \ AN6retur har du rimelig heavy motor. aka der løste problemet av seg selv hehe

Riff
19/02/14, 20:15
Nå skal vel ikke suppa på vei fram under bilen bli så varm, så da burde det vel være enkelt å teste om alu reagerer med e85. Eller tar jeg feil nå? Har aldri sjekket tempen på suppa på vei fram.

Men en kan jo lage en liten tank av syrefast og en av ubehandlet alu og se om det er noen forskjeller?

Zeeker
19/02/14, 20:27
alkohol + sterk varme blir klin, også i resten av motoren som ikke er laget av alu. om du trenger noe større enn AN8tur \ AN6retur har du rimelig heavy motor. aka der løste problemet av seg selv hehe

Joa. Ser den,. Men når den står på tomgang bruker den ikke akkurat mye fuel, og det er jo teit å ikke ha lik inn/ut når de først borrer hull i blokka.
De har nok testet det og det virker jo, men teit. hehe
Også må jeg jo ha noe å klage på, og spørre teite spørsmål om :D

volvobrage
19/02/14, 20:33
Viss du vil kjøre med an8 kan du berre skru i ein an6/an8 overgang?:)Har lurt på det samme sjølv angåande bensintrykksregulator og fant ut eg vil gjere det slik for og ha an8 på alt..Eg går for Nuke sin regulator:)

OlaBoy
19/02/14, 20:35
Skal det jo sies at bensinen sirkulerer, ting under trykk blir varmt, motoren avgir varme, pumpa avgir jo litt varme så blir jo lunk på bensina etter ei beite. Ikke uten grunn enkelte bruker drivstoffkjøler ;)


Sendt fra min Thaifon

Zeeker
19/02/14, 20:59
Viss du vil kjøre med an8 kan du berre skru i ein an6/an8 overgang?:)Har lurt på det samme sjølv angåande bensintrykksregulator og fant ut eg vil gjere det slik for og ha an8 på alt..Eg går for Nuke sin regulator:)


Jeg lurer på om jeg skal gjøre det Brage. Også er det lettere mtp innkjøp rør/slange og festemateriell under bilen hvis rørgata har samme dim.
Og jeg har hørt fra andre rundt om at returen alltid være like stor som tur pga at den skal kunne klare å ta unna like mye bensin som den kjører på trykksiden.
Men det er nok ingen regel på det ettersom det er laget sånn, og det virker jo.
En skal være litt sær på enkelte ting har jeg lært :D

Teigen
19/02/14, 21:06
Var å sjekka på aeromotive btr'n min nå. Retur hullet inni selve btr'n var ca 5mm. Så åssen retur du bruker blir ganske vilkårlig.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Holck
20/02/14, 15:46
Må bare ha denna her vøtt ;)

http://zeitronix.com/Products/ECA/ECA2.shtml

Teigen
20/02/14, 17:50
Kult på bruksmotor, abre ikke heftig banemotor hehe. Bank bank

Holck
20/02/14, 18:33
Kult på bruksmotor, abre ikke heftig banemotor hehe. Bank bank

Spørs hvor mange fail safer man vil ha det, men blir jo fort ganske dyrt da.

Ola Moen
20/02/14, 18:43
Flexi fuel er ikke feil ;-)

Zeeker
20/02/14, 19:58
Demontering av topp med nogo attåt.
Sto igjen julebrus i verkstedet gitt :D

Nå skal den bare vaskes litt før den skal leveres.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1130.jpg

Sappen
20/02/14, 21:09
Blir artig å se med det nye oppsettet!
Tøff bil dette :)

buster83
21/02/14, 16:52
mmmm..... jubelbrus :)

Zeeker
23/02/14, 00:50
Da er toppen levert for mere porting sammen med ett annet innsug og spjellhus.

På veien var jeg også innom SWR for å friske opp noen innsugsventilseter :)
Stor takk til SWR. Også på en lørdag a gitt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1250.jpg

Batland
23/02/14, 18:05
Du kan sikkert få noe info her også: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46717816&searchQuery=garrett

Quoter posten for ettertiden:

Nesten ny og ubrukt Garrett GTX3071R selges.
Gått et par timer i benk

340-560hp
Egnet til 1.8L til 3.0L motorer

Bremset 446WHP og 630NM i en B230 med original 530 topp!!

AR 1.06 Eksoshus med 3" V-band.

Zeeker
23/02/14, 18:27
Se der ja.
Søkte litt og tror jeg har funnet riktig tråd. Og han kjører med 1.06 eksoshus.
Jeg ble ikke så mye klokere angående størrelse på eksoshus egentlig.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76932&start=0

Zeeker
23/02/14, 18:35
Er "960" brukeren på Saver her inne på vccn?
Kunne vært morro med mere info

Her er papirene med 2 forskjellige oppsett.

Quote "960" i den tråden på Savar:
Bremset den i fjor høst på 98 okt, std. kam og std ventilfjærer
Måtte helt ned på 12 grader tenning på 1.7 bar. GT3071 og ikke GTX
Dette har holdt til å kjøre på isen i vinter, men ble for lite på asfalt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1278.jpg
Quote "960" i den tråden på Savar:
B230FT bunndel
H-profil
Std. kolvar
Std. 530 topp
Dobble ventilfjærer
KLR t3 kamaksel
KL grenrør
Tial V44 Wastegate
Std. innsug
1400cc spridare
Vipec V44 sprut
Garrett GTX3071R
E85
2 bar laddtrykk
30 grader Tenning
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1279.jpg

Zeeker
23/02/14, 18:42
Og for å svare meg selv på om han er her inne, så er han det :D
Han har lagt papir i Bremsepapirtråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?627-Legg-ut-dine-andres-bremsepapirer-og-motoroppsett-her&p=781917&viewfull=1#post781917).

Ola Moen
23/02/14, 18:52
Det så ut som ei skikkelig ubrukelig effektkurve. All effekten kommer i løpet av 1000 rpm.

Zeeker
23/02/14, 18:59
Jeg så på mitt eget papir med bandit-turboen og der og har jeg 200whp ved 4000 rpm.
Så ett 1.06 hus og org 530 topp kommer like seint som den forrige turboen min, men så er toppen min tuklet litt med fra før, og skal tukles enda mere med nå, så kanskje det hadde blitt smooth med ett 1.06 hus kontra ett 0.83.
Men samtidig så hadde ett 0.83 hus sparka i vegen alt mye før også :D
Og det er det jeg har lyst til. Ha en kjapp motor i bunnen slik at jeg kan kjøre fort på SS2 på Gardermoen.

Batland
23/02/14, 20:47
Det er klart at man får ikke ut såpass høye tall uten vill kam og stort turbinhus. Dette saboterer som alltid både respons og bunndrag meget effektivt.
Kammen er forresten 280/112.

Se litt på Mr. Holck. Han har postet at han kunne tenkt seg mindre turbo som er helt korrekt vurdert i forhold til det bilen skal brukes til.

Se litt på ladetrykksmåleren her. 2,0L lavkompmotor med milde kammer og GT3076R A/R0,82 turbinhus. Turboen surget som pokker når motoren ble holdt igjen i benken, men motoren presterte da 300 whp v/ 4000 o/min.
http://www.youtube.com/watch?v=GY7mpTfnbpU&list=UUPJD2dbT8eIbILaPw3axhyA

Med en bra kam kan du bli en seriøs utfordrer til Holck.

Skårholen
23/02/14, 21:02
Spørsmålet mitt nå er vel hvor mye den toppen din er tukla med, for akkurat nå hvis vi sier du har org topp så ville jeg valgt 0.83 - men faktumet er at den ikke er org. Men så hadde han org stempler og 1,7 i ladetrykk og 12 grader tenning. Hadde han hatt et fornuftig komp.forhold og tenning ville han hatt endel mer effekt. Så egentlig altfor mange faktorer som spiller inn.

Batland
23/02/14, 21:02
Det så ut som ei skikkelig ubrukelig effektkurve. All effekten kommer i løpet av 1000 rpm.
Dette er ett helt typisk eksempel. Det er kun ett fåtall turboer som fungerer godt med A/R forhold over 1,00.

Zeeker
23/02/14, 21:06
Spørsmålet mitt nå er vel hvor mye den toppen din er tukla med, for akkurat nå hvis vi sier du har org topp så ville jeg valgt 0.83 - men faktumet er at den ikke er org. Men så hadde han org stempler og 1,7 i ladetrykk og 12 grader tenning. Hadde han hatt et fornuftig komp.forhold og tenning ville han hatt endel mer effekt. Så egentlig altfor mange faktorer som spiller inn.

Jeg vet ikke hvor effektiv toppen blir etter at den er ferdig kontra en std en.
Men tror jeg ender opp med AR 0.83, og hvis det blir for lite får jeg finne mere $$ og kjøpe større hus.
Kjedelig å gå andre veien i hvertfall.

Holck
23/02/14, 22:44
Ta å bruk en ekstra time eller to i benken Zeeker mht kam instillinga, så finner dere nok en instilling så du blir fornøyd. Så vidt jeg leste på Sævar så hadde han her en del advance på kammen først for så å retardere igjen for å få mer hester på topp så det må nok brukes litt tid på detta også så du får det slik du vil ha det :)

Zeeker
23/02/14, 22:48
Ta å bruk en ekstra time eller to i benken Zeeker mht kam instillinga, så finner dere nok en instilling så du blir fornøyd. Så vidt jeg leste på Sævar så hadde han her en del advance på kammen først for så å retardere igjen for å få mer hester på topp så det må nok brukes litt tid på detta også så du får det slik du vil ha det :)


Må nok prøve på det.
Regner med at jeg får med en grunninnstilling når jeg henter topp og kam :) Så får jeg vel prøve litt i benken.
Det blir ikke en omslipt A-kam likevel, men en ny custum-kam.

Holck
23/02/14, 22:59
Må nok prøve på det.
Regner med at jeg får med en grunninnstilling når jeg henter topp og kam :) Så får jeg vel prøve litt i benken.
Det blir ikke en omslipt A-kam likevel, men en ny custum-kam.

Ok, blir spennende å høre hva dere lander på hvis dere har mulighet til å oppgi data på den :) .

Zeeker
23/02/14, 23:09
Jeg vil gjerne vite det :DSånn til senere.
Men om han vil at det skal ut in public vet jeg ikke :D Det får han avgjøre selv, hehe.

Holck
23/02/14, 23:17
Jeg vil gjerne vite det :DSånn til senere.
Men om han vil at det skal ut in public vet jeg ikke :D Det får han avgjøre selv, hehe.

Det er forståelig hvis han ikke går ut med, skal jo tross alt ha til mat på bordet de også :)

Holck
23/02/14, 23:40
Jeg så på mitt eget papir med bandit-turboen og der og har jeg 200whp ved 4000 rpm.
Så ett 1.06 hus og org 530 topp kommer like seint som den forrige turboen min, men så er toppen min tuklet litt med fra før, og skal tukles enda mere med nå, så kanskje det hadde blitt smooth med ett 1.06 hus kontra ett 0.83.
Men samtidig så hadde ett 0.83 hus sparka i vegen alt mye før også :D
Og det er det jeg har lyst til. Ha en kjapp motor i bunnen slik at jeg kan kjøre fort på SS2 på Gardermoen.

På siste bremsinga hos Volden hadde jeg 280-290 nav HP på 4000RPM så det må du bare slå nå Zeeker ;).
"Kjørbart" register , 400 nav NM fra 3750-6500 RPM , det må du også slå nå :p

4009

Skårholen
24/02/14, 01:33
Nå begynner dette å bli interessant, noe jeg ikke har fått med meg er hvem som har jobben med valg av kam.

Tor24
24/02/14, 22:03
Jeg vil gjerne vite det :DSånn til senere.
Men om han vil at det skal ut in public vet jeg ikke :D Det får han avgjøre selv, hehe.

Jo jeg kommer til å publisere data på kammen etter bremsing. Er jo litt spennende å se om jeg treffer der jeg vil først :) og toppen må jeg modde rett også.. tunga rett i kjeften nå kjenner jeg med alle forventningene her. Motoren vil nok bli mer turtallsvillig enn Holck sin, men med bredere register og fremdeles bra trøkk fra bunn. Det er målet hevertfall, så fårn se om den gamle blokka holder ;)

Holck
24/02/14, 22:17
Jo jeg kommer til å publisere data på kammen etter bremsing. Er jo litt spennende å se om jeg treffer der jeg vil først :) og toppen må jeg modde rett også.. tunga rett i kjeften nå kjenner jeg med alle forventningene her. Motoren vil nok bli mer turtallsvillig enn Holck sin, men med bredere register og fremdeles bra trøkk fra bunn. Det er målet hevertfall, så fårn se om den gamle blokka holder ;)

Kult :)
Det blir veldig spennende Tor24 :) , motoren min lider jo av forferdelig astmatikk oppover i registeret så der vil dere nok tjene mye der tror jeg :). Så blir det jo også kult å se hvordan turboen svarer med twin entry osv.
De stempla til Zeeker får vel også en real helse sjekk nå :D
Litt feigt at dere fyrer med sprit da :D (ironi for den som ikke tok den)

Zeeker
24/02/14, 22:50
Er det noen som vet om Walbro 400 / 450 kommer med montering av filter som på denne helt til venstre?
Det jeg klarer å finne er at den er sånn teit og har kun "fast stilling" og ikke at man kan vri filteret slik man vil.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1357.jpg

Zeeker
26/02/14, 15:03
Da har jeg fått eksostempmåleren. Det gikk jammen meg fort til å være ifra US & A.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1468.jpg

Holck
26/02/14, 15:20
Ser veldig bra ut :) . Virker kvaliteten grei :) ?

Zeeker
26/02/14, 15:23
Det lille jeg tukla på det før jeg pakka den vekk så :D
Og selve boksen er mye mindre enn jeg trodde.
Mindre enn en 20 pakning med røyk.

Holck
26/02/14, 15:26
Bra :)

Zeeker
26/02/14, 16:23
Har bestilt meg Rail, BTR, Filter, Dumpventil. Alt fra NUKE, og i svart.
Bestilte samtidig trykkføler som skal sitte i BTR og som viser bensintrykk på ei klokke inni bilen.
Turbo er også bestilt.

Har enda ikke bestemt meg for om det blir rør eller slanger under bilen :/
Fordeler og ulemper med begge deler syns jeg.

Hva er det som lønner seg å kjøre med av 10 eller 100 micronfilter ?
Er det noen ulemper med å kjøre med 10 f.eks?

OlaBoy
26/02/14, 16:34
10 og 100 micron er størrelsene på partiklene det samler opp, 100mikron er finere enn 10.

Så om filteret fløder nok ville jeg hatt 100

Sendt fra min Thaifon

Teigen
26/02/14, 16:37
Definitivt 100

Sent from my C6903 using Tapatalk

Koff
26/02/14, 17:08
10 og 100 micron er størrelsene på partiklene det samler opp, 100mikron er finere enn 10.

Så om filteret fløder nok ville jeg hatt 100

Sendt fra min Thaifon
10 micron er 10 ganger finere enn 100 micron ;)
10 micron filter er ofte av papir, så om du skal kjøre etanol, så kan du bare glemme det!!! For det tetter seg med EN gang :P
Holder i massevis med 100 micron!

buster83
26/02/14, 17:52
artig at det skjer ting igjen :)

Batland
26/02/14, 18:09
Turbo er også bestilt.
Glimrende. :D

Da er det bare å glede seg, for som du vet, dette er det du har kjørt med: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=81717

volvobrage
26/02/14, 18:24
Er det ikkje mangen som bruker 10 micron mellom pumpe og catchtank og 100 micron mellom catchtank og fuelrail?

OlaBoy
26/02/14, 18:48
10 micron er 10 ganger finere enn 100 micron ;)
10 micron filter er ofte av papir, så om du skal kjøre etanol, så kan du bare glemme det!!! For det tetter seg med EN gang :P
Holder i massevis med 100 micron!

Åja, sånn det var! Beklager ;)


Sendt fra min Thaifon

Zeeker
01/03/14, 21:39
Har enda ikke klart å bestemme meg angående fuelslange/rør. Men tror jeg lander på teflonslanger med stålkord rundt.

Og er det noen her som har Walbro 255 GSS 341/342 pumpe i tanken?
Det jeg lurer på er om det er vanskelig å få armaturet nedi, og om det er plass til filteret i "tønna".
Har hørt at folk har sliti med å få putta shiten ned i tanken, men har aldri sett noe mer på det selv. Var derfor jeg bestilte meg den som heter GSS 340.
Hvis dette ikke er noe problem så kommer jeg til å kjøre med Walbro 450 i tanken uten noe mere mods.
Alle har hørt om at folk sliten som pokker med bensinkutt ved halvfulle bensintanker på 240 men jeg har aldri hatt det problemet, og på Rudskogen i fjor så kjørte jeg med så lite som 10 liter og det var ikke ett eneste fjusk.
Har også drevet å lekt med tanken om å dytte skum nedi tanken. Og evt bare lage en ring som ligger på utsiden av tønna, men vet ikke noe om hvordan skum oppfører seg, og om det evt vil holde bensina borte fra tønna i værste fall.

Marius
01/03/14, 21:54
jeg laget catch tank system, pumper opp fra org tank med 940 turbo pumpe i armatur og så over i 2 liters alu tank som det sitter en 044 pumpe som forer motor

Zeeker
01/03/14, 22:05
jeg laget catch tank system, pumper opp fra org tank med 940 turbo pumpe i armatur og så over i 2 liters alu tank som det sitter en 044 pumpe som forer motor

Hvor sitter denne tanken?

Jeg er litt sær når det gjelder bensinsystemet.
Batteriet mitt sitter baki, og jeg vil ikke ha noen bensinslanger/rør/tanker/pumper baki det ettersom da blir bagasjerommet helt ubrukelig til andre ting.
Nekter å ha så mye som 1 liter melk baki der da :D Bensin og strøm hører ikke sammen hvis det er 0.003% sjanse for krasj.

Marius
01/03/14, 22:11
Hvor sitter denne tanken?

Jeg er litt sær når det gjelder bensinsystemet.
Batteriet mitt sitter baki, og jeg vil ikke ha noen bensinslanger/rør/tanker/pumper baki det ettersom da blir bagasjerommet helt ubrukelig til andre ting.
Nekter å ha så mye som 1 liter melk baki der da :D Bensin og strøm hører ikke sammen hvis det er 0.003% sjanse for krasj.

jeg har satt denne under hatthylla ca midt i bilen, men på en annen side så har ikke jeg batteriet bak da.
gjorde det slik for å kunne kjøre orginal tank og slippe bensinproblemer i sving osv

Zeeker
01/03/14, 22:18
jeg har satt denne under hatthylla ca midt i bilen, men på en annen side så har ikke jeg batteriet bak da.
gjorde det slik for å kunne kjøre orginal tank og slippe bensinproblemer i sving osv

Okey.
Har sett mange som lager sånn system og det funker nok helt knall :)
Og hvis jeg ikke skulle brukt bagasjen til noe så hadde det nok sitti fuelcell baki der. (Med noe heftig beskyttelse rundt battieret :D)
Et annet pluss er at hvis jeg blir stoppet av politiet/vegvesenet så ser de ikke noe av bensinsystemet mitt, og da kan de ikke påstå at bensinsystemet er "uforsvarlig". Bilen blir brukt langs veien.
Nå blir de sikkert ikke så veldig imponert hvis de ser under panseret, men det hender seg at man treffer på hyggelig folk som jobber i etatene også :)
Men det er ikke så lett når man er sta og vil gjøre ting på litt teite måter, hehe.
Det er da dette med skum kommer inn. Spørsmålet er om det har noe for seg eller om det bare kødder opp mer.

Riff
02/03/14, 08:35
Kan jo bygge en tank i bensintanken ;) Det er det jeg har planer om.
Eneste minuset med det er at om en skal gjøre noen forandringer på den delen, så må tanken ned. :P

Teigen
02/03/14, 09:04
Ta ned tanken, skjær av litt av toppen. sveis et 20cm høyt firkantet tårn i senter/bunn av tanken. Legg skum rundt i resten av tanken. Bør ligge tight /stødig. Legg sug fra pumpe og retur til tanken i bunn av firkanten og sveis igjen toppen av tanken. Da har du noe som er 100% safe mot fuelcut, batteriet ditt og BT :D

Sent from my C6903 using Tapatalk

Zeeker
02/03/14, 10:40
Kan jo bygge en tank i bensintanken ;) Det er det jeg har planer om.
Eneste minuset med det er at om en skal gjøre noen forandringer på den delen, så må tanken ned. :P



Ta ned tanken, skjær av litt av toppen. sveis et 20cm høyt firkantet tårn i senter/bunn av tanken. Legg skum rundt i resten av tanken. Bør ligge tight /stødig. Legg sug fra pumpe og retur til tanken i bunn av firkanten og sveis igjen toppen av tanken. Da har du noe som er 100% safe mot fuelcut, batteriet ditt og BT :D

Sent from my C6903 using Tapatalk

Hadde egentlig planer om å skjære hull i tanken og sveise fast ett 4"rør og lage ei plate som ligger på toppen av tanken som alt skal festes i.
Fikk det plutselig for meg at det var mulig å kjøre uten noe sånt ettersom 255-pumpa mi ikke har gitt noen kutt. Men det er kanskje ikke så smart :D
Jeg burde kanskje finne igjen tegninga og bygge om like vel.

Noen som har sett hvordan isolasjonen på lednigner har det i E85 ?

gaupe
03/03/14, 12:40
Her har du ei god løysing for dei krava du har:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/155.jpg

http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Fuel_pumps/Fuel_swirlpot.htm

Søk på Swirl-pot/swirlpot, det er ikkje catchtank du skal ha.

Zeeker
05/03/14, 06:56
Er ikke det samma greia? Og hva er evt forskjellen ?

Hvor er det tenkt at denna tanken skal sitte?

Teigen
05/03/14, 08:25
Catchtank skal bare ha inngang i toppen, samt lufting. Du vil ikke ha den krema olja der tilbake i motoren din. En ekte swirlpot er forma som tanken over, men er kon på nedre halvdel samt inngangene fra retur og hovedtanken er skråstilt. Dette for å få fuelen til å sirkulere. Da er uttaket i bunn av kon. Ideen bak tanken over på bildet er at fødepumpe + retur skal sørge for at tanken alltid er full. Noe som gjør akkurat samme jobben som en swirlpot, og forsåvidt tårnet du hadde tenkt å sveise inni tanken din. Om du fortsatt skal gå for denna "BT" løsningen så glem det over og fortsett med rør-i-tank løsningen. ;)

Sent from my C6903 using Tapatalk

gaupe
05/03/14, 09:16
Er ikke det samma greia? Og hva er evt forskjellen ?

Hvor er det tenkt at denna tanken skal sitte?


Står i sida over:


MOUNTING - The swirlpot can be mounted for example high in the free space situated between the front left corner of the rounded fuel tank and the panhard bar mounting bracket. The left side main chassis rail protects it from the side. The unit lines up with existing fuel lines that route through the panhard bar mounting bracket, so no issues there. Safer outside than in the boot ?

Zeeker
05/03/14, 14:32
Catchtank skal bare ha inngang i toppen, samt lufting. Du vil ikke ha den krema olja der tilbake i motoren din. En ekte swirlpot er forma som tanken over, men er kon på nedre halvdel samt inngangene fra retur og hovedtanken er skråstilt. Dette for å få fuelen til å sirkulere. Da er uttaket i bunn av kon. Ideen bak tanken over på bildet er at fødepumpe + retur skal sørge for at tanken alltid er full. Noe som gjør akkurat samme jobben som en swirlpot, og forsåvidt tårnet du hadde tenkt å sveise inni tanken din. Om du fortsatt skal gå for denna "BT" løsningen så glem det over og fortsett med rør-i-tank løsningen. ;)

Sent from my C6903 using Tapatalk


Står i sida over:

Så forskjellen på denne swirlpoten og en "makan" tank fra f.eks. NUKE er at den står skråstilt og at bensina går rundt og rundt inni der?
NUKE kaller sin "surge tank" ser jeg.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/272.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/273.jpg

Teigen
05/03/14, 15:01
Jepp

Sent from my C6903 using Tapatalk

gaupe
05/03/14, 15:04
Formålet med swirlen, er at det skal drive ut luft av bensinen, og ein annan effekt er at ein får litt hjelp til mating ut av tanken. Det er både ein akkumulator og ein "rensestasjon" for bensinen. Nuke sin ser ikkje ut til å innehalde noko swirl i det heile tatt.

Det burde jo vere temmeleg enkelt å bygge noko slikt inn i tanken, for å få det heilt usynleg. Men vil biltilsynet reagere på at du har ein liten tank ved tanken? 240 Turbo hadde jo f.eks. ein akkumulator ved bensinpumpa bake.

Zeeker
05/03/14, 15:21
Formålet med swirlen, er at det skal drive ut luft av bensinen, og ein annan effekt er at ein får litt hjelp til mating ut av tanken. Det er både ein akkumulator og ein "rensestasjon" for bensinen. Nuke sin ser ikkje ut til å innehalde noko swirl i det heile tatt.

Det burde jo vere temmeleg enkelt å bygge noko slikt inn i tanken, for å få det heilt usynleg. Men vil biltilsynet reagere på at du har ein liten tank ved tanken? 240 Turbo hadde jo f.eks. ein akkumulator ved bensinpumpa bake.

Det er ikke sikkert de vil reagere på en sånn type tank med vanlig svarte slanger og kanskje ei pumpe i originalbrakett under bilen.
Men hvis jeg bruker AN-slanger og 1-2 pumper, så blir det mye "oppmerksomhet" der, men er ikke sikkert de gidder å bry seg heller. Nå har jeg ikke sett under bilen ved tanken på en stund, men er det plass til en sånn tank og pumper med tilbehør der?
Å ha noe under bilen på originalplass er utelukket pga potetåkre på diverse baner jeg kjører på :D
Nå skal ikke BT i utgangspunktet se på bilen min heller, men jeg er redd for at jeg kan få en sånn fin lapp der hvor det står at jeg har å møte opp :D

gaupe
05/03/14, 15:33
Å ha noe under bilen på originalplass er utelukket pga potetåkre på diverse baner jeg kjører på :D


Ved panhardstaget er jo du vel rimeleg trygg for det som måtte kome. Du har ikkje pumpe under bilen no?

Ola Moen
05/03/14, 17:09
Mellom tank og braket til panhardstaget er det plass ;-)

Zeeker
06/03/14, 06:37
Ved panhardstaget er jo du vel rimeleg trygg for det som måtte kome. Du har ikkje pumpe under bilen no?


Mellom tank og braket til panhardstaget er det plass ;-)

Okey. Da skal jeg ta en titt der neste gang jeg har bilen i en bukk :D
Her finnes det ikke pumpe under bilen nei. Jeg kjører med Walbro 255 i tanken :)

volvobrage
07/03/14, 13:36
Koffor er du så skeptisk til og ha batteriet ilag med bensinopplegg i bagasjen?:)Ser f.eks at noken av gruppe a bilane hadde det?

Bensinsystemet er jo i teorien tett, og sjølv om det skulle lekt er det vel berre og la luka stå open i stund før ein tar av batteriklemmene(sida det då kan oppstå gnis)?

Har tekt og ha både bensin og batteri i bagasjen, derfor er det kjekt og høyre ka andre folk tenker:)Ett alternativ er vel batteriet der baksete egentleg står, men det blir vel neppe godkjent?

gaupe
07/03/14, 15:23
Du har jo lufting på batteriet? Alle P2 bilane har jo dette under bakerste luke.

Zeeker
07/03/14, 20:45
Koffor er du så skeptisk til og ha batteriet ilag med bensinopplegg i bagasjen?:)Ser f.eks at noken av gruppe a bilane hadde det?

Bensinsystemet er jo i teorien tett, og sjølv om det skulle lekt er det vel berre og la luka stå open i stund før ein tar av batteriklemmene(sida det då kan oppstå gnis)?

Har tekt og ha både bensin og batteri i bagasjen, derfor er det kjekt og høyre ka andre folk tenker:)Ett alternativ er vel batteriet der baksete egentleg står, men det blir vel neppe godkjent?

Flere grunner til at jeg aller helst ikke vil ha batteri og bensin i samme rom.
Det ene er at jeg har en litt raus kjørestil :D Bilen skal brukes, og selv om jeg mener jeg er en god sjåfør så kan det skje feil :D haha. Eller at noen andre gjør feil og kjører inni meg.
Da er det ikke noe særlig med bensin og strøm i bagasjen syns jeg.

Det andre er at jeg før har hatt med meg ishjul baki bagasjen sammen med jekk, olje, vann og reist på isbane for å kjøre. Da trenger jeg all den plassen jeg kan ha baki der.
Om bilen fortsatt skal hjulkjøres til isbaner har jeg ikke tatt stilling til enda. Før stolte jeg veldig på bilen mtp motor og driftssikkerhet, men det har gradvis avtatt med årene, hehe. Men håper den er på topp igjen med ny-bygget :)
Bilen går mer og mer på tralle til treff. Litt fordi det er mere krefter i sving i alt som skjer og det er lettvint mtp å få med bilen hjem.

Hvis jeg får en visningslapp av BT. (Så er jeg nok fucka uansett hvordan bensinsystemet mitt er)
Jeg har skilt på bilen og vil gjerne prøve å beholde de så lenge som mulig :)
Men da vil jeg kunne vise frem bilen uten at det glinser alt mulig her og der. Jeg vil gjerne at bilen er i orden, men har ikke noe behov for å vise frem noe.
Jeg lar heller kjøringa stå for praten i stedet for å ikke kjøre og bare stå med panseret oppe.
Så jeg beundrer alle dere som bygger "showbiler" som skal tuktes på bana. Jeg er ikke helt der men det står det respekt av :)
Jeg er så trist at jeg vil ha svarte silikonslanger og ett anonymt motorrom.

Jeg kunne f.eks hatt en sånn surgetank eller en NUKE-tank til venstre under hattehylla, men da ville jeg har bokset den inn med noen stålplater også putta batteriet mitt oppi en plastikkboks. Batteriet sitter til høyre under hattehylla.
Hvis jeg har flere muligheter til dette med bensin så vil jeg strekke meg langt for å unngå å ha noe i bagasjen pga av sikkerhet og plass.
Den dagen jeg ikke trenger plassen og evt setter batteriet i en plastboks eller flytter det så blir det fuelcell med en gang. Det er det beste uansett :)

Zeeker
07/03/14, 20:46
Du har jo lufting på batteriet? Alle P2 bilane har jo dette under bakerste luke.

Lufting på batteriet?

Marius Skau
07/03/14, 20:50
Hva med og bygge noe holdergreier under bilen?

buster83
07/03/14, 21:51
Ja, noen ganger kan det være greit å ta den på tralle når man skal stad å kjøre på isen. Hihi... :p

gaupe
07/03/14, 22:29
Lufting på batteriet?

Ja, det er ein slange på batteriet for å lufte ut gassen frå batteriet.

Zeeker
07/03/14, 22:44
Hva med og bygge noe holdergreier under bilen?


Gaupe og Ola mener det er plass ved tanken, men jeg har ikke sett etter.
Og ha noe under bilen på original plass er helt uaktuelt da Norske baner nesten ikke har sanfeller lenger. Det er sand + stein + jord + plen = potetåker :D Da har ikke bensinpumper noe å gjøre under bilen.