PDA

Vis full versjon : Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R



Sider : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18

Zeeker
26/05/13, 23:27
Hvordan syns du den gikk nå da, kontra på Gardermoen? mer "sprut"?

Har ikke fått tukta den skikkelig enda.
Men det er lov å håpe at det er litt mere der nå enn da :)
Jeg vet ikke når jeg mistet kompet på 3'ern heller. Om det var før, etter eller i løpet av dagen på Gardermoen.
For alt jeg vet så var det ræva komp fra 1 minutt jeg starta motoren.

Zeeker
26/05/13, 23:30
Når man ser på rundetiden min nedpå der, så vil jeg anta at jeg hadde alle tilgjengelige ponnier i fullt firsprang :)

Mr. Nilsen
27/05/13, 00:52
Også jeg som skulle få gjort endel med min egen bil i helgen.. :D men det var uansett verdt det :) utrolig hvor fort det går og montere sammen skyssen når alt er ferdig modda og bare kan monteres! Er passe nøgd med resultatet etter helgen :) Mye kvalitets juging og skruing!

Zeeker
27/05/13, 22:12
Jeg skulle egentlig ut på luftetur med 242'n i dag, men klarte å sovne i godstolen etter jobben :D
Trur det har blitt litt lite søvn i det siste. hehe

Skal prøve å få snekret sammen en liten video fra regnkjøringa på gardermoen på vccn-treffet.
Sklir bare rundt, men noen ville se :D Så da må det vel bli film.

Zeeker
29/05/13, 08:38
Har ikke fått snekret sammen noe video enda. Det går i soving og jobbing :D Men det er vel håp for resten av uka nå :)
Også har jeg sett litt mere på 242'n og jeg må nok i benken en tur. Syns det kniterer litt fremmi der og det er slettes ikke bra.
Det kniterer ikke ved vanlig pådrag men hvis jeg holder den igjen på bremsen og lar ladetrykket jobbe seg oppover.
Det behøver ikke å bety at den ikke går med tenningsbank ved vanlig pådrag.
Justering og benking er bestilt. Inntil da blir bilen stående inne.

Ksteen2
30/05/13, 09:08
detta blir tøft Bjørn Stian ;)
vært skikkelig moro om detta hadde funka nå :p

Zeeker
02/06/13, 19:07
Da er bilen lastet opp og klar for tur i mårra.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/146.jpg

Christian
02/06/13, 19:10
I benken? Burde bli knall!

Zeeker
02/06/13, 19:24
Stikker en tur i benken for å justere litt i mårra.
Da blir det full gass etterpå :)

buster83
02/06/13, 19:30
sånn skal det låte :D

Zeeker
02/06/13, 20:31
Og når jeg kommer igjen i mårra har jeg sikkert mistet 37 ponnier og ett føll :D

Daruu
02/06/13, 20:33
Satser på mere nå vel? ;)

Åssen ble det med deg å våler på onsdag?

Zeeker
02/06/13, 20:35
Satser på mere nå vel? ;)

Åssen ble det med deg å våler på onsdag?

Det er ikke gjort noe med motoren bortsett fra at blokka er bytta ut. Så lenge det er omtrent det samme som før er jeg fornøyd.
Jeg skal kjøre på onsdagen så lenge det går bra i benken i mårra :D

Riff
02/06/13, 21:10
Får ha lykke til imorra da :D Satser på at det blir bra :D

Zeeker
03/06/13, 17:58
Da var bilen ferdig i benken :)

Takk til:
Volden Racing Performance
Roger Havik / BCB
Stener Tømte / Oslo Motorservice

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/211.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/212.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/213.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/214.jpg

Gul - 1.5 i trykk
Grønn - 1.8 i trykk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/215.jpg

Gul - 1.5 i trykk
Grønn - 1.8 i trykk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/216.jpg

1.8 i trykk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/217.jpg

Christian
03/06/13, 18:03
Knall! Er dette omregnet eller på nav?

Zeeker
03/06/13, 18:12
Knall! Er dette omregnet eller på nav?

Dette er på navene ja.

jabbajohn
03/06/13, 18:14
det på bremsepapire der det står km/h er det toppfarta på bilen eller ? :) var litt lav toppfart isåfal men steike rå bil :) rått med over 300 hk og da :)

Christian
03/06/13, 18:16
Bremser i det giret som er 1:1, på en femtrinns kasse er det somregel 4. gir. Så det er nok enda litt å gi.

Zeeker
03/06/13, 18:17
det på bremsepapire der det står km/h er det toppfarta på bilen eller ? :) var litt lav toppfart isåfal men steike rå bil :) rått med over 300 hk og da :)


Bremser i det giret som er 1:1, på en femtrinns kasse er det somregel 4. gir. Så det er nok enda litt å gi.


Takk for det :)
Den gjør 185 km/t på 5788 rpm.
Turtallssperra ligger på 6800 rpm eller noe, så den gjør rundt 220 km/t tror jeg. Men da er det stopp også :D

ZF'n har 1:1 på 5. gir

Riff
03/06/13, 18:51
Flotte tall :D

Joakim-G_R
03/06/13, 19:05
Fine tall! Fikk justert inn litt også nå da?

Hvilken utveksling har du på diffen, og hvilket turtall ligger du på i 100km/t?

Zeeker
03/06/13, 19:38
Fine tall! Fikk justert inn litt også nå da?

Hvilken utveksling har du på diffen, og hvilket turtall ligger du på i 100km/t?

Kjører med 3.54 og har ca 3200/3300 rpm i 100 km/t

buster83
03/06/13, 19:39
Najs. :) godt å ha ting på stell igjen..

Hva var tallene forrige gang?

Batland
03/06/13, 20:02
Forrige gang:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2503.jpg

Denne gang:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/217.jpg

Veldig lite tenning for å overleve med høykomp. kun ca. 8 grader på maks effekt og ca. 120 hk fra sugemotoren.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/176.jpg

Truckdriver
03/06/13, 23:14
Er det bare meg, eller er ikke dynamisk komp litt høy for denne motortypen til overlading med bensin som drivstoff?
Ikke det omårdet jeg er best på, så derfor spørsmålstegn :p Jeg ville nok valgt yndlingsdrivstoffet mitt, E85, i ditt tilfelle. Uten å modde noe i motor vil jeg tro det ville tilføre mye positivt i både toppeffekt og forhåpentligvis form på momentkurve. Selv 50/50 blanding med 98 oktan ville nok gjøre mye :)

Og ja, vet jeg ikke er noe god på å svare her, men følger da med litt av nysgjerrighet likevel :p

Zeeker
04/06/13, 00:54
Er det bare meg, eller er ikke dynamisk komp litt høy for denne motortypen til overlading med bensin som drivstoff?
Ikke det omårdet jeg er best på, så derfor spørsmålstegn :p Jeg ville nok valgt yndlingsdrivstoffet mitt, E85, i ditt tilfelle. Uten å modde noe i motor vil jeg tro det ville tilføre mye positivt i både toppeffekt og forhåpentligvis form på momentkurve. Selv 50/50 blanding med 98 oktan ville nok gjøre mye :)

Og ja, vet jeg ikke er noe god på å svare her, men følger da med litt av nysgjerrighet likevel :p


E85 kommer kanskje i løpet av sommeren. (Håper jeg)
Jeg må bare få laget meg ett nytt bensinsystem som leverer nok suppe først :D

oppeez
04/06/13, 01:23
Men da blirre Våler på onsdag for deg da?

Zeeker
04/06/13, 01:46
Jeg tar turen :)
Får vel prøve å piske den noen runder.

Zeeker
04/06/13, 04:08
Og ja, vet jeg ikke er noe god på å svare her, men følger da med litt av nysgjerrighet likevel :p

Du er nok ikke den eneste. Jeg er litt sånn selv :D

Batland
04/06/13, 07:51
Er det bare meg, eller er ikke dynamisk komp litt høy for denne motortypen til overlading med bensin som drivstoff?
Ikke det omårdet jeg er best på, så derfor spørsmålstegn :p Jeg ville nok valgt yndlingsdrivstoffet mitt, E85, i ditt tilfelle. Uten å modde noe i motor vil jeg tro det ville tilføre mye positivt i både toppeffekt og forhåpentligvis form på momentkurve. Selv 50/50 blanding med 98 oktan ville nok gjøre mye :)

Og ja, vet jeg ikke er noe god på å svare her, men følger da med litt av nysgjerrighet likevel :p

Jo, jeg mener definitivt.
Ved anledning kommer jeg til å ta ut en tennplugg på min motor, montere komp.måler, holde kompmåler og ladetrykksmåler ved siden av hverandre og ta ett pull. Burde avsløre sannheten med brutal ærlighet.
Hvis Zeeker legger ut resultatet av ett pull på med ca. 0,8 - 1,0 BAR ladetrykk så kan vi se og sammenligne.

E85 vil være ett godt valg for effekten sin del fordi vanlig bensin tilfører veldig mye negativt her nå.

Topp, kam og grenrør fløder bedre enn til kun 123 hk fra sugemotoren.

Interessant tråd å følge med på. Høy aktivitet og spennende å se hvor lenge, eller kort, ting holder. :)

buster83
04/06/13, 08:02
bilen hender seg ay ryker, men the spirit lives on... :p

Truckdriver
04/06/13, 14:28
E85 kommer kanskje i løpet av sommeren. (Håper jeg)
Jeg må bare få laget meg ett nytt bensinsystem som leverer nok suppe først :D
Reine luksusproblemet :D
2 stk 044 pumper, større dyser og omjustering så lukter du nok på 400hk tallet en plass. Om du i tillegg skrur opp ladetrykket litt så kan det bli riktig interesangt :D

Marius Skau
04/06/13, 14:31
Reine luksusproblemet :D
2 stk 044 pumper, større dyser og omjustering så lukter du nok på 400hk tallet en plass. Om du i tillegg skrur opp ladetrykket litt så kan det bli riktig interesangt :D

Og ikke minst så får han en bil som lukter nydelig :D

Zeeker
04/06/13, 14:58
Hvis Zeeker legger ut resultatet av ett pull på med ca. 0,8 - 1,0 BAR ladetrykk så kan vi se og sammenligne.

E85 vil være ett godt valg for effekten sin del fordi vanlig bensin tilfører veldig mye negativt her nå.

Interessant tråd å følge med på. Høy aktivitet og spennende å se hvor lenge, eller kort, ting holder. :)

Har ingen papirer annet det jeg tok bilder av :/ (Skriveren hans var tom for blekk)
Det ble det ikke dratt noen pull på 1 kilo. Vi starta der den sto på nesten 1.5. Var bare for å gå over mappet og sjekke tingenes tilstand.
E85 er nok bedre på mange måter ja. Men må få den til å gå med vanlig bensin også da E85 er udugelig å få start på så fort gradestokken nærmer seg 5 plussgrader

Her prøver vi å lage så mye liv som mulig, både i tråden og når det kjøres :D
Og innsatsen skal alltid være 110%.
Det er nok mange deler som kunne vært reddet og mange penger spart, men det er ikke derfor jeg (og mange andre) driver på med dette.
Det er ikke noe morro når det ryker sunt noe, men gidder ikke kjøre på 1 bar heller. Da kan jeg heller selge bilen og kjøpe med radiostyrt bil :)

Bilen skal tuktes det den går på Vålerbana i mårra, så får vi se.
Hvis det ryker sunt noe skal jeg forsikre dere om at det nevnes ja :D hehe

Zeeker
04/06/13, 15:01
Reine luksusproblemet :D
2 stk 044 pumper, større dyser og omjustering så lukter du nok på 400hk tallet en plass. Om du i tillegg skrur opp ladetrykket litt så kan det bli riktig interesangt :D

Jeg tenkte jeg skulle prøve å bygge om en orginal tank og sette ei Walbro400 nedi der. Tenkte først på to 255 pumper, men fant den 400 pumpa og så vidt jeg har skjønt så skal den holde. Men hvis noen mener noe annet er det lov å si ifra :D Og gjerne før jeg evt begynner, hehe
Og kjøre på med 10mm innvending rør/slanger hvis dette er grovt nok?
Også må jeg kjøpe ny rail.


Og ikke minst så får han en bil som lukter nydelig :D
Jeg syns helt ærlig at E85 lukter skikkelig kvalmt.. Lukter litt likere etter at den har blitt brent av en motor.
Drev å vasket noen deler her om dagen og jeg blir nesten uvell. hehe.

Teigen
04/06/13, 15:02
Kjøp dieselvarmer og sett under bilen før du skal fyre opp. billigere det en å havarere på bensin? ;) Sladdes! :D

Zeeker
04/06/13, 15:09
Reine luksusproblemet :D
2 stk 044 pumper, større dyser og omjustering så lukter du nok på 400hk tallet en plass. Om du i tillegg skrur opp ladetrykket litt så kan det bli riktig interesangt :D

Jeg kjører med 850 cc dyser på 3 bars grunntrykk nå.
Holder ikke det ? Så i tabellen til de at de blir 1000cc hvis jeg kjøper juterbar BTR og skrur opp trykket til 4 bars grunntrykk
Jeg har ikke sjekket duty cycle nå etter at den var i benken (og ikke etter benken i fjor) men etter gatemapping så mener jeg dysene lå på rundt 70% på 1.5 i trykk. Men det kan selvfølgelig sjekkes hvis noen har lyst til å regne litt.

Zeeker
04/06/13, 15:15
Kjøp dieselvarmer og sett under bilen før du skal fyre opp. billigere det en å havarere på bensin? ;) Sladdes! :D

Helt klart :)
Men så er det dette med. "Skal bare litt til" også ryker det noe :D
Det er også fort gjort å bli litt ivrig i tjenesten og at man ikke ser bilens begrensninger når diverse målere viser at det er litt væl varmt rundt omkring. Det er da det ryker.
Hadde jeg gitt beng i å kjøre tulling så kunne jeg sikkert å cruise rundt på skogen og våler leeenge. Det er i hvertfall noe jeg tror, hehe.

Blir bilen din ferdig til hovedtreffet btw ?

Truckdriver
04/06/13, 16:13
1000ccm holder ikke så lenge i praksis med E85 om man bruker E85 slik jeg mener det er tenkt å bruke. Altså god og feit blanding på ladetrykk, og ikke stoich på fult ladetrykk som faktisk noen her i landet opererer med.
Rundt 400hk på E85 med 4 1000ccm dyser om jeg husker rett.
Du har mulighet for å kjøre 2 forskjellige map som du veksler mellom med bryter eller potmeter. Der du enten veksler mellom eller blander 2 forskjellige drivstofmapper, tenningsmapper, og eventuelt ladetrykksmapper. Blanding av disse kan også styres via en etanolsensor, om du vil ta det litt vidre slik at du faktisk får en flexfuel bil :)
Med den høye dynamiske kompen du har så tror jeg ikke kaldstart med E85 uten motorvarmer skal vanskelig selv i lavere temperaturer enn 5+.
Med oppstartjusteringer passende rett justert tipper jeg den kan fyre greit selv i 5-10 minus uten motorvarmer. Forutsetter selvsagt at tenningsanlegget er kraftig nok til å takle etanol bra.

Teigen
04/06/13, 16:16
bare tenkte at du fikk ned tempen i forbrenningskammeret og litt kulere register uten å øke effekten egentlig. Så løser du isbanekjøringa med en dieselvarmer ;) Håpet er at det er en bil innen VCCN\OPC treffet

Zeeker
04/06/13, 16:49
1000ccm holder ikke så lenge i praksis med E85 om man bruker E85 slik jeg mener det er tenkt å bruke. Altså god og feit blanding på ladetrykk, og ikke stoich på fult ladetrykk som faktisk noen her i landet opererer med.
Rundt 400hk på E85 med 4 1000ccm dyser om jeg husker rett.
Du har mulighet for å kjøre 2 forskjellige map som du veksler mellom med bryter eller potmeter. Der du enten veksler mellom eller blander 2 forskjellige drivstofmapper, tenningsmapper, og eventuelt ladetrykksmapper. Blanding av disse kan også styres via en etanolsensor, om du vil ta det litt vidre slik at du faktisk får en flexfuel bil :)
Med den høye dynamiske kompen du har så tror jeg ikke kaldstart med E85 uten motorvarmer skal vanskelig selv i lavere temperaturer enn 5+.
Med oppstartjusteringer passende rett justert tipper jeg den kan fyre greit selv i 5-10 minus uten motorvarmer. Forutsetter selvsagt at tenningsanlegget er kraftig nok til å takle etanol bra.

Da må jeg legge til dyser i handlelisten til E85-kovertering :)
Jeg tenkte jeg skulle bruke den mapswitch'n for å kunne kjøre både bensin og E85.
Har ikke lest veldig mye om flexfuel'n. Vet bare at den finnes, hehe
Er det noen som har fått den flexfuel-funksjonen til å funke bra? Hvordan blir dette på en bil som tuktes ?

Jeg vet ikke hvor bra coilen min er egentlig :/ Det er den som heter 4tower coil på diyautotune
Så det finnes helt sikkert bedre coiler der ute.


bare tenkte at du fikk ned tempen i forbrenningskammeret og litt kulere register uten å øke effekten egentlig. Så løser du isbanekjøringa med en dieselvarmer ;) Håpet er at det er en bil innen VCCN\OPC treffet
Hadde jeg hatt bensinsystem som kunne dytta nok fuel fremover hadde jeg lett fylt E85 på tanken nå :)
Blir snadder hvis du får sammen bilen din i hvertfall. Tror vi har mye av den samme kjørestilen, hehe. Det skal gasses litt :D

Truckdriver
04/06/13, 21:47
Har i periodevis i flere år vært på utkikk etter etanolsensor. Ulemper med de er at de er forholdsvis dyr og samtidig skrøpelig.
Den mest solide løsningen er derfor 2 map du bytter mellom. Kjører du på en kjent blanding mellom 98 oktan og E85 etter justering av begge så kan de blandes med et pot meter f.eks.

Zeeker
04/06/13, 22:54
Okey.
Det blir nok rent fuel på meg. I hvertfall så lenge bilen brukes slik det gjør.
Jeg får se om jeg får til noe i sommer eller ikke. Evt så blir det neste år :)

Batland
05/06/13, 06:50
Jeg kjører med 850 cc dyser på 3 bars grunntrykk nå.
Holder ikke det ? Så i tabellen til de at de blir 1000cc hvis jeg kjøper juterbar BTR og skrur opp trykket til 4 bars grunntrykk
Jeg har ikke sjekket duty cycle nå etter at den var i benken (og ikke etter benken i fjor) men etter gatemapping så mener jeg dysene lå på rundt 70% på 1.5 i trykk. Men det kan selvfølgelig sjekkes hvis noen har lyst til å regne litt.

850 ccm dyser på 3,0 BAR og 70% praktisk duty gir med 12,2:1 i AFR ett luftfløde som tilsvarer 460 hk i turboens kompressorkart.
Alle effekt som ikke realiseres går over i varme.
Har du målt eksostemp. i manifolden?

4,0 BAR er ikke nok. Man trenger 4,15 BAR for å få 1000 ccm fra 850 ccm dyser.

Zeeker
05/06/13, 07:12
Okey. På spec til dysene står det mer, men det er ikke så nøye. Det er i nærheten av tallene og uansett må jeg ha større dyser uten å ligge på max hele tiden.

Har ikke montert eksostemp :/ Noe jeg skulle ha gjort men har helt glemt av.

Fra spec'n på dysene jeg kjører med:
83 lbs/hr, 850 cc/min at 43.5 psi (3 bar)

88 lbs/hr, 930 cc/min at 50 psi (3.5 bar)

96 lbs/hr, 1010 cc/min at 58psi (4 bar)

http://www.fiveomotorsport.com/asphalt-850cc-fuel-injectors

Batland
05/06/13, 07:39
Det der følger ikke normen, men pytt - pytt.

God regel for valg av dyser.
Man velger 1000 ccm dyser til en 1000 hk 6 syl. motor som går på bensin.
Med kun 4 syl. bli hk tallet 1000/6*4 = 666 hk
Med E85 deler man på 1,4 = 475 hk.
Dette gir en realistisk pekepinn.

Eksostemp. blir interessant her. 1100+ grader C?

Batland
05/06/13, 07:45
justering av begge så kan de blandes med et pot meter f.eks.
Liker godt slike uvanlige forslag og løsninger.
Helt forunderlig at ikke potmetre brukes mye mer - og spesielt på LH 2,4 som folk sliter så mye med.

Truckdriver
05/06/13, 16:23
Vet ærlig talt ikke hvor mange sprut man kan mappe til 2 forskjellige drivstoff, og etter justering bestemme hvor stor prosentandel av hver mapp man skal bruke med ekstern sensor. Det er første gang jeg ser denne muligheten som er så fleksibel. Den eksterne sensoren kan være f.eks pot meter eller etanolsensor. Man kan til og med justere kurven for blandingsforhold om ikke forandringen på egenskapene til drivstoffet er linjært med blandingsforholdet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1.png (http://s276.photobucket.com/user/Espenschjelderup/media/MS3/BlendCurve_zps706e1b27.png.html)
Denne muligheten får Zeeker ved å oppgradere firmware til datasprutet, om han ikke allerede har ny nok versjon.
Har selv bare prøvd tilsvarende funksjon med ladetrykksjustering, med av og på bryter for å bruke ene eller andre tabellen.
Samme kurve fins for tenning, AFR map og ladetrykksmap.
Map for bensin er jo allerede laget, så de for rein E85 gjennstår.
Jeg vil foreslå betydelig reduskjon av ladetrykk ved rein bensin for å spare motor, og heller øke trykket med rein E85. Blandet med en passende kurve slik at unødvendig høy temp unngås.
Holder man kontroll på hvor mye av hver drivstofftype man fyller så klarer man enkelt å regne ut E85 andelen, og raskt justere inn potmeter til rett posisjon etter skalaen man har tegnet opp rundt det. Så unngår man innkjøp av en dyr og skrøpelig etanolsensor :)

Zeeker
05/06/13, 20:06
Var å kjørte på Vålerbana i dag.
Bilen fungerte helt greit, bortsett fra at det surra seg noe dekkrester rundt akslingen på venstre bak som igjen klemte det røret flatt og dro på håndbrekket på det hjulet. hehe.
Det lagde noe rare lyder vi ikke fant ut av hva var nedpå der. Dette var på slutten av dagen så det gjorde ikke noe. Vi laste opp og dro hjem for å forske.
Jeg tok av alt bak for å se på håndbrekksko sånn tilfelle det var noe der men det var det ikke. Så det var bare å fjerne all driten av dekkrester og satte sammen alt. Fikk ikke igjen samme lyden så da var det nok det.

Noen bilder. Ikke så veldig mange og bra, men kan ikke forlange altfor mye heller.
Så hvis noen var der i dag og har noen bilder er det bare å slenge ut.
Og bare for å ha sagt det så er ikke bilen veldig pen å se på lenger :/ Det skal fixes, men ikke akkurat nå :D

Temperaturer var fine i dag. så det var bremsene som ikke hang med :D På tide å finne god-skivene på lageret snart

Fikk ikke filma noe i dag. Hadde ikke med kamera :/

Takk til Erik Larsen som tok bilder.
Supert at noen tar bilder :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/389.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/390.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/391.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/392.jpg

Det kjennes ut som bilen letter over kulen. Den gjør jo ikke det, men man ser at den ikke en senket lenger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/393.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/394.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/395.jpg

Daruu
05/06/13, 20:14
Bra det ikke var noe verre da :)
Skal sjekke etter litt senere i dag om noen av bildene jeg tok var brukbare

Riff
05/06/13, 21:44
Flott at den fungerer som den skal :D

Ksteen2
06/06/13, 12:08
morosamt ;)

Zeeker
12/06/13, 12:16
Fikk fin bursdagsgave av en kompis :)
Gamle R-sport klistremerker i bilderamme.
De skal få være i ramma og henge på veggen :D
Rett og slett smooth

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/897.jpg

buster83
12/06/13, 16:03
harru børsdag i dag??

Grattis!! :) Feire? ;p

Zeeker
12/06/13, 17:13
harru børsdag i dag??

Grattis!! :) Feire? ;p

Hadde den 10. juni :D

Blir vel lite feiring.
Feirer hele uka med å jobbe kveldsskift :/ hehe

Marius Skau
12/06/13, 20:01
Gratulerer med overstått :D

Riff
15/06/13, 09:35
Gratulerer med overstått :D

Zeeker
15/06/13, 14:59
Gratulerer med overstått :D


Gratulerer med overstått :D

Takk for det :)

Var ute å lufta 242'n en tur i går. Det gjorde ikke vondt i sjela det.
Det er bare å glede seg frem til 29. juni. Da skal Holck prøve å ta bestetiden på SS2 igjen :D
Men jeg gir den ikke fra meg :D

Zeeker
17/06/13, 20:14
Har kjørt litt til og funnet ut at jeg må enten bytte mellomakslingsopphenget igjen, eller bygge om til 940 oppheng.
Jeg har mest lyst til det siste.
Kjente nå på siste turen etter en liten riv-start at mellomakslingen har lyst til å komme gjennom gulvet når det gires fra 1. til 2.

Hvis dette er "fort gjort" som alt annet er :D så blir det kanskje så jeg prøver å få montert de store bremsene forran også.
Hadde vært morro å fått prøvd de nedpå der før de skal gjøre en enda større jobb på Rudskogen.

buster83
18/06/13, 05:36
do it :)

Teigen
18/06/13, 09:13
Kjøp den runde mellomakselholderen hvor det er veldig lite gummi i og stålring rundt hele. sikkert mange her som veit åssen volvo den sitter på. så fyller du den med

Zeeker
18/06/13, 10:05
Kjøp den runde mellomakselholderen hvor det er veldig lite gummi i og stålring rundt hele. sikkert mange her som veit åssen volvo den sitter på. så fyller du den med

Regner med at det er volvo 940 opphenget du tenker på ?

Zeeker
18/06/13, 10:13
Ett sånt et som smokemaker har skal jeg montere på min tenkte jeg.
Jeg skal prøve å bygge om orginaltraversen til mellomakslingen.



http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/932.jpg

Joakim-G_R
18/06/13, 10:36
Bare å bygge om orginaltraversen.

http://i17.photobucket.com/albums/b82/Rogern/01082010646.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b82/Rogern/22082010657.jpg

Teigen
18/06/13, 15:06
Ja akkurat sånn har jeg hatt med orginaltravers frem til nå. pluss fylte det hule området i gummien med flytende poly. Da tok den alt av juling siden

Zeeker
18/06/13, 18:50
Det var slik jeg hadde tenkt det.

Var innom BCB i stad og kjøpte oppheng. Får se til helga om det blir noe skruing da :)

Ksteen2
20/06/13, 08:58
friskt, får prøve å forsvare beste tia di da ;)
veit detta er en potent bil, med en sjåfør som også er kompetent til å kjøre fort ;)

JEMracing
27/06/13, 16:52
Klar for Gardermoen til lørdag el?

Zeeker
27/06/13, 19:20
Klar for Gardermoen til lørdag el?


Nesten :D
Jeg driver å skrur litt på egenhånd igjen. Har riktig oppsyn av Buster83, men han sto nok litt for langt unna denne gangen.
Kommer nuh.

buster83
27/06/13, 19:25
sjå det positive i vibreringa.. nå slipper du å riste milkshaken for hånd.... :D

JEMracing
27/06/13, 19:30
Nesten :D
Jeg driver å skrur litt på egenhånd igjen. Har riktig oppsyns av Buster83, men han sto nok litt for langt unna denne gangen.
Kommer nuh.

Går det bra a? Hehe. Noen endringer siden sist da eller?
Satser på bra vær og mye kjøring til lørdag;)

Zeeker
27/06/13, 19:34
Jeg driver å skal bygge om til 940 oppheng på mellomakslingen.
Det gikk forsåvidt fint det, men jeg klarte å bomme litt sideveis :D hehe. "noen" glemte å hekte oppi den bakre delen og sjekke hvordan ståa var.
Så nå er det litt knekk på akslingen mot førersiden, og jeg kan ikke tenke meg at det fører noe godt med seg, så jeg må ta ned alt i mårra og modifiere litt til.

Så nå vibrerer det helt greit i bilen når jeg kommer opp i 60km/t
Jeg håper det den knekken mot førersiden som lager vibrasjonen. Det finner jeg fort ut i mårra.

Og så fort det opphenget og vibrasjonen er bra igjen er bilen stort sett klar til lørdagen :D
Må bare lufte litt bremser først., for det er det ingen som har gjort etter at jeg var på Vålerbanen for en stund siden.
De store bremsene forran må nok vente i hylla litt til.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1853.jpg

Greit oppbrukt igjen denni her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1854.jpg

Kapper ut til plate i midten. Det her var ikke mye lett syns jeg, men med litt ekstra sliping så ble det bra til slutt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1855.jpg

Jeg er ingen sveiser i hvertfall. Men det positive er at det fortsatt henger sammen :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1856.jpg

Og sånn ble det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1857.jpg

Her ser man tydelig at hele shiten er forsøvet mot førersiden. Må få rettet opp dette i mårra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1858.jpg

Zeeker
27/06/13, 19:39
sjå det positive i vibreringa.. nå slipper du å riste milkshaken for hånd.... :D
Evt bare legge hånda rundt.. Eh.. ja. Nok om det.. Vibreringa skal bort :D


Går det bra a? Hehe. Noen endringer siden sist da eller?
Satser på bra vær og mye kjøring til lørdag;)

Skruinga pleier å gå bra, men som nå så gikk det litt skeis, hehe. men men. Kan ikke bli gull hver gang :D
Oppsettet er likt. Bortsett fra ett stempel jeg måtte bytte etter forrige gang :D (Og en dynamo som ikke var seg selv på slutten)

Akkurat nå er det ikke spådd så bra være på lørdagen, men det er enda 2 dager dit, så været kan endre seg :)

Er bilen din klar eller?
Bare du får litt kjøretrening så er du plutselig med å kjemper om bestetiden du å. Du får si fra hvis du vil ha en guida runde utpå der :D

JEMracing
27/06/13, 19:54
Evt bare legge hånda rundt.. Eh.. ja. Nok om det.. Vibreringa skal bort :D



Skruinga pleier å gå bra, men som nå så gikk det litt skeis, hehe. men men. Kan ikke bli gull hver gang :D
Oppsettet er likt. Bortsett fra ett stempel jeg måtte bytte etter forrige gang :D (Og en dynamo som ikke var seg selv på slutten)

Akkurat nå er det ikke spådd så bra være på lørdagen, men det er enda 2 dager dit, så været kan endre seg :)

Er bilen din klar eller?
Bare du får litt kjøretrening så er du plutselig med å kjemper om bestetiden du å. Du får si fra hvis du vil ha en guida runde utpå der :D

Bilen skal brukes skjønner jeg;)
Den værmeldinga skal man f.. ikke stole på. Satser på tørt føre.

Bilen blir vel aldri helt klar men jeg tar med bilen for kjøring igjen. Bytta ut di gamle dekka med nye federal 595 rsr gateslicks dekk. Så håper på mer feste denna gangen.
Tar gjerne imot guidet tur;)

Christian
27/06/13, 20:28
Hvis det er plass til det kan du jo lage ovale hull til festet, og bare skyve det litt til siden. Er vel sånn orginalt hvis jeg ikke husker feil.

Zeeker
27/06/13, 20:36
Bilen skal brukes skjønner jeg;)
Den værmeldinga skal man f.. ikke stole på. Satser på tørt føre.

Bilen blir vel aldri helt klar men jeg tar med bilen for kjøring igjen. Bytta ut di gamle dekka med nye federal 595 rsr gateslicks dekk. Så håper på mer feste denna gangen.
Tar gjerne imot guidet tur;)

Bilen skal piskes rundt, bare jeg får vekk den vibrasjonen :D

Jeg kjører med gamletypen av de Federal dekka. Mine heter bare 595 RS.
Virka som at de hang på bra sist gang vi var nedpå der.
Holck kommer med R888 så han bremser enda seinere enn oss igjen :D

En guidet tur skal vi få tilm så skal du se at tiden din tikker fort nedover :)

Det kom en anna bil innom på slutten sist da det begynte å regne som pokker. Han kjører også fort, men jeg husker ikke navnet på han :/ Mener det var en 244, 8V turbosak med over 350 på hjula.

Zeeker
27/06/13, 20:37
Hvis det er plass til det kan du jo lage ovale hull til festet, og bare skyve det litt til siden. Er vel sånn orginalt hvis jeg ikke husker feil.

Jepp. Det blir noe sånt. Men må flytte litt på den ene veggen. Denne står helt inntil festet nå :/
Håper det er fort gjort å fikse i mårra :)

Du kommer på lørdagen eller?

Christian
27/06/13, 20:38
Jepp, jeg kommer. :) Har fått en stygg fjusk (fuelcut?) på 945'en nå så hva jeg kommer med er ikke bestemt enda!

Zeeker
27/06/13, 22:18
Jepp, jeg kommer. :) Har fått en stygg fjusk (fuelcut?) på 945'en nå så hva jeg kommer med er ikke bestemt enda!

Ikkje bra. Men bra du kommer likevel.

Jeg håper skuta mi oppfører seg litt bedre denne gangen :D (og jeg tror den kommer på tralle denne gangen også :D)
Syns sjøl at jeg begynner å bli skikkelig trailerqueen. Ikke helt bra men.

Zeeker
29/06/13, 00:32
Detti går vegen tenkte jeg :)
Men har fortsatt en liten rar vibrasjon i mellomakslingen. Men jeg kommer i mårra læll.

Fikk gjort om festet bittelitt slik at den opphenget ble dratt litt mere mot høye og bytta det bakre krysset.
Bilen var fri for vibrasjoner under første testtur, men kom igjen etter at jeg var ferdig med å skru. Merkelig greier.
Etter ar kryss og slikt var bytta skulle jeg henge opp igjen bremselyset mitt i bakruta.
Drev å kutta tapa, og plutselig tok jeg med litt av kanten på langefingeren :D Det gjorde ikke vondt (med en gang) men kjente at jeg kutta meg og det tok noen sekunder før jeg titta ned på fingeren.
Der rant det greit med blod.
Så da var det bare for Buster83 å kjøre meg på legevakta.
Der var vi så klart ikke alene. Og vi har jo så dårlig humor og en litt blodig finger kan jo ikke ødelegge humøret.
Så der satt vi å prata på masse tull å flirte altfor høyt :D
Sikkert morro for de som har det litt vondt se at de sitter to idioter der å gapskratter som pokker
Ett kjempepluss denni kvelden var at hu som satt skranken var over snittet ålreit å sjå på. Blid var hu å :)
Også fikk jeg et skikkelig tømmerstokkbærende kvinnemenneske til lege fra russland eller noe sånt. Hu konkluderte med at jeg hadde kappa av for mye slik at såret var fort stor til å sys, så da måtte det bare bandasjeres og gro av seg selv.
Det er jo "smooth", for det tar sikkert ikke lang tid, hehe.

Jeg hadde ett kryss liggende men mente at det var feil type. Så jeg kjøpte ett til :D Jeg kjøpte feil så klart, hehe.
Men fikk kjøpt riktig til slutt, så det ble en ordning.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1924.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1925.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1926.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1927.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1928.jpg


Her er fingern til kløna som ikke klarer å skru uten å ødelegge seg :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1929.jpg

En ren hurtig bandasje. Papiret mitt var møkkete :D Fikk ny bandasje etter at legen hadde kikket på det og mente det ikke var noe å gjøre med.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1930.jpg

Også var det rett på verkstedet og finna noe plast å surre rundt og fortsette der man slapp.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1931.jpg


Jeg reiser på treff i mårra likevell. Med bil, også får'n kjøre så lenge skuta eller fingeren holder :)

Joakim-G_R
29/06/13, 07:01
Med lemmene som innsats, skjønner hva en står "oppimot" da liksom. :p

kermitt
29/06/13, 20:57
Hvilket kryss har du brukt? Smøring har jeg egentlig etterlyst med all salta vei å grusveiene jeg kjører på.

Zeeker
29/06/13, 22:20
Jeg har brukt kryss fra både BCB og Biltema. Litt avhengig av hvem som har vært oppe :D
Begge to er det smørenipler på.
Grunnen til at jeg byttet nå var at det bakerste gikk sinnsykt tungt så jeg trodde kanskje at vibrasjonen kom litt derifra også, men det vibrerer med nytt kryss også.
Under kjøringa i dag så tenkte jeg ikke så mye over vibrasjonene.
Så hvis noen har bilen sin på bukker og har vanlig oppheng på midten og en tommestokk så kunne jeg tenkt meg avstanden fra gulvet og på undersiden av mellomakslingen like ved opphenget. Jeg lurer på om min kanskje står litt for høyt.


Jeg fikk en ny knirkelyd som jeg ikke vet hva er. Hørtes ut som at det var noe metall som flyttet på seg når bilen krenga og vrei på seg, så jeg får gå over alle bolter under neste gang den er i en bukk.

De nye bremsene som ligger i hylla kommer også på heftig fort.
Nå i dag virka ikke bremsene omtrent. De virka jo, så det var ikke farlig sånn sett men jeg hadde ikke nok bremsekraft til kunne blokkere fremhjula. (Kunne legge pedalen i gulvet uten å blokkere)
Det kan ha noe med luftinga å gjøre også. Jeg brukte en sånn vakuum-lufter men jeg skulle gjerne ha pumpa brems og gjort det på gamlemåten i stedet. Det blir i hvertfall gjort neste gang. Stoler ikke helt på den vakuumpumpa.
Det er en genial liten sak, men jeg liker helst å gjøre det på gamlemåten. Da er'n sikker på at alt blir klemt ut av trykket fra pedalen.

Så min heftige bad excuse i dag er dårlige bremser :D hehe.
Det var derfor jeg ikke klarte å kjøre like fort som holck.
Han tok meg pokker med nesten et helt sekund.
Jeg: 1.07.22.
Han 1.06.33 (mener jeg det var)

Er likevell fornøyd for jeg kjørte litt fortere enn jeg gjorte sist :D
Så nytt mål nå er å ta holck på SS2. Kan ikke la han ha de rekorden.

Helt klart er artig dag.
Nå er det bare å se frem til Rudskogen :)

V90
29/06/13, 22:31
Det er noe som heter "Der man høvler blir det spon..."

Stå på!

Zeeker
29/06/13, 22:54
Det er noe som heter "Der man høvler blir det spon..."

Stå på!

Ett bra ordtak :D men hva tenkte du på ?
Er litt trøtt men det kan hende jeg burde skjønne hva du ymter frempå :D hehe

kermitt
29/06/13, 23:32
Aldri kjøpt noe kryss med nippel på til volvo. Merkbart at kryss med smøring varer lenger enn de uten.

Zeeker
29/06/13, 23:44
Aldri kjøpt noe kryss med nippel på til volvo. Merkbart at kryss med smøring varer lenger enn de uten.

Aldri kjøpt kryss med smørenippel, men de med varer lengst? Eller hur

Jeg har aldri fått kjøpt noe annet enn med smørenippel

kermitt
29/06/13, 23:51
Jeg har aldri fått tak på det til volvo nei. Men merker bra forskjell på 4x4 bilene jeg har eid som har hatt smøring og volvo uten.

Zeeker
30/06/13, 00:41
Jeg har aldri fått tak på det til volvo nei. Men merker bra forskjell på 4x4 bilene jeg har eid som har hatt smøring og volvo uten.

ahh.. I see :)

OlaBoy
30/06/13, 00:53
Er jo egentlig ikke værre enn å bore, gjenge og sette i nippel på den ene skåla på krøsset da, og ta et pump med fettpressa en gang i blandt da :P

Dan Bay-Johansen
30/06/13, 12:29
Er det noen har som har nummeret til Bjørn Stian som kan sende det på PM ?

jeg trenger å komme i kontakt med han !

Zeeker
30/06/13, 15:18
Er det noen har som har nummeret til Bjørn Stian som kan sende det på PM ?

jeg trenger å komme i kontakt med han !

Yåw :)

95870644

Har svart deg på det andre forumet :)

buster83
30/06/13, 15:44
Åssen går det med finger'n? :)

Zeeker
30/06/13, 18:47
Åssen går det med finger'n? :)

Fingern henger med den :D
Var nesten så jeg glemte den under kjøringa, noe jeg merka etterpå, men men.
No pain, no gain. Her skulle det kjøres :D

Jekkestropper og den slags var litt dritt å drive med, men det gikk det å. Det tok bare litt lenger tid :)

Zeeker
01/07/13, 11:31
Ett par bilder.

Bilen er fortsatt ikke noe pen å se på :/ men den går :D

Fotograf: Joachim Aarnes (http://forum.vccn.no/member.php?1406-aarnes)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/12.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/13.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/14.jpg

buster83
02/07/13, 16:50
http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_16v_turbo_3_1l_motor__6vxl__1000hk_47467206. htm?ca=6&w=3

noe for deg.. ;)

Teigen
02/07/13, 21:17
ordentlig svenske hk ihvertfall hehe

buster83
02/07/13, 21:21
ordentlig svenske hk ihvertfall hehe

Skulle tro det ja.. ser ut som garrett gt40 er en gjenganger i Sverige.

Zeeker
03/07/13, 09:18
Tror han skal få lov til å beholde den der selv :)

volvoRsport
03/07/13, 10:56
Skulle tro det ja.. ser ut som garrett gt40 er en gjenganger i Sverige.

Schwitzer står det da i annonsen.

buster83
03/07/13, 14:28
blanda sammen med en anna annonse.. :p

Zeeker
07/07/13, 15:23
Tror jeg har funnet ut hvorfor det vibrerer i bilen nå også.
Det er nok jeg som har laget og montert opphenget på midten til mellomakslingen litt for høyt.
La i mellom en M10 mutter nå for å senke den bittelitt og da ble nesten alle vibrasjoner borte.
Skal prøve å senke den bitte litt til senere i kveld :)
Skulle også ha fått ballansert hjula som står på bare for å være helt sikker at det ikke er noe tull der.

Da er det bare å få og få montert nye motorfester og bygge om bremsene før bilen er klar for Rudskogen.
Tenkte jeg skulle være så rå at jeg legger opp nye rør fra masterpumpa og ned i T-kryss som går forran/bakover. Ettersom det er 2 uttak på pumpa så må vel det være greit.
Og på røret som går bakover fra pumpa og til T-krysset skal det monteres Line-Lock :)
Får se utover i uka om jeg får gjort noe med bremsene.

Zeeker
07/07/13, 21:16
Så har me juksa lite :D
La på en M10 mutter til på en den ene siden på festet mitt.
Tror jeg var litt småfull når jeg lagde det, hehe.
Nå blir det evt værende sånn med muttere mellom karosseri og travers, ellers må jeg få tak i en ny en og smi.
Jeg får se om det dukker opp en travers en stand :)

Mangler bare å få fylt opp opphenget med rutelim/sikaflex eller lignende. Det tar jeg som det kommer når transporteren min er ferdig bygd om :D (Skilleveggen er på tur bakover for at lille meg skal få bedre plass :) )
Og i mårra skal jeg prøve å få balansert hjula. Bare for å være helt sikre på at det ikke kommer noe vribrasjon derifra før jeg tukler mere med opphenget.

Bremser og diverse får jeg ta utover i uka/til helga når Transporteren er oppe å går igjen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/417.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/418.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/419.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/420.jpg

Zeeker
09/07/13, 14:10
Buster83 og jeg var ute å ratta en liten tur her i går og jeg fikk meg en liten overraskelse :/
Hadde vært på race-tema og kjøpt litt bremserens og når vi skulle ut på E6'n så er det jo påkrevd å strekke ut gira litt :D
Var godt på vei til å gira fra 3. til 4. da det bare smalt og girstanga ble helt løs bakover. Kjente at den den fortsatt satt fast i noe, men jeg fikk den ikke i 4. gir.
3. og 5. gir gikk fint, så da var det rett på jobben til Buster83 og opp i bukken.
"Gleden" var stor da jeg fant ut av spakstellet mitt hadde røket på det fremste festet.
Da var det bare å skru

Støttebraketten til eksosen hadde også knekt tvert at, så denne vibrasjonen som var i bilen var nok ikke til å spøke med.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/617.jpg

Lang oppi inni der sitter bolten som holder spakstellet. Var litt i tvil om jeg kom til, men det gikk så vidt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/618.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/619.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/620.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/621.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/622.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/623.jpg

Dritpent ble det jo ikke, men får tro det holder en stund igjen nå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/624.jpg


Braketten til eksosen var også litt lei seg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/625.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/626.jpg

Så nå er den race ready igjen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/627.jpg

Zeeker
09/07/13, 14:22
Fikk kjøpt meg noen rør og slanger til de bremsene jeg skal ha forran. Så nå er de ett skritt nærmere også.

Fikk også bestilt 2 T-skjøter på Bilia som skal bruktes når jeg skal koble vekk den fordelingsblokka som sitter orginalt på traversen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/628.jpg

Møkkete og fæl :/
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/629.jpg

mr.turbo
09/07/13, 14:22
Liker!

Joakim-G_R
09/07/13, 14:27
HVa bil er de caliperne fra? Større skiver også?

volvobrage
09/07/13, 14:28
Ka calipperar er det du har fått tak i?:)

Christian
09/07/13, 14:28
Er det ikke bedre å bygge nytt bremsesystem rett fra hovedsylindern? Så kan du ha "bias" i veldig liten grad på foran/bak også.

Fyr ut bilder av dieselbrakka også. :D

Daniel V
09/07/13, 14:44
De nye bremsene som ligger i hylla kommer også på heftig fort.
Nå i dag virka ikke bremsene omtrent. De virka jo, så det var ikke farlig sånn sett men jeg hadde ikke nok bremsekraft til kunne blokkere fremhjula. (Kunne legge pedalen i gulvet uten å blokkere)
Det kan ha noe med luftinga å gjøre også. Jeg brukte en sånn vakuum-lufter men jeg skulle gjerne ha pumpa brems og gjort det på gamlemåten i stedet. Det blir i hvertfall gjort neste gang. Stoler ikke helt på den vakuumpumpa.
Det er en genial liten sak, men jeg liker helst å gjøre det på gamlemåten. Da er'n sikker på at alt blir klemt ut av trykket fra pedalen.



Akkurat samme problemet her etter bruk av vakumlufter! Må vel bare krype til korset selv å gjøre det på gamlemåten! :)

Zeeker
09/07/13, 14:54
HVa bil er de caliperne fra? Større skiver også?


Ka calipperar er det du har fått tak i?:)

Bremsene er ifra V70 med 305mm skiver.
Akkurat passe stort til å få på 16". Med R-bremser så er vel 17" den minste felgen som går på.

Noen bilder fra da jeg kjøpte de. Kjøpte de av usa-turbo her inne :)
Kjøpte skiver, kalipere og braketter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/184.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/185.jpg

kermitt
09/07/13, 14:56
Bruk cola flaske med slange i korka. fyll på en kvarting med bremseveske og snu den opp ned. Umulig å få luft inn og det er drit effektivt! Bare husk å slipp av overtrykket som jeg ikke alltid har gjort :p Da blir det veldig mye søl!

Zeeker
09/07/13, 14:57
Akkurat samme problemet her etter bruk av vakumlufter! Må vel bare krype til korset selv å gjøre det på gamlemåten! :)

Det er rett og slett noe drit.
På autoslalomen sist så måtte jeg bare satse på at det bremsa nok inn mot elgtest og vending. Enten så blåste jeg rett forbi eller så bremsa jeg altfor tidlig.
Det er nok manuelt arbeid som gjelder. Det eneste den lufteren er fin til nå er å samle opp veske.
Men det er litt råflått å ha en dunk med vakum til 800,- (eller hva den koster på biltema) som gjør den jobben når ei flaske gjør sammen nytta.


Bruk cola flaske med slange i korka. fyll på en kvarting med bremseveske og snu den opp ned. Umulig å få luft inn og det er drit effektivt! Bare husk å slipp av overtrykket som jeg ikke alltid har gjort :p Da blir det veldig mye søl!

Like lett det :)

Zeeker
09/07/13, 15:04
Er det ikke bedre å bygge nytt bremsesystem rett fra hovedsylindern? Så kan du ha "bias" i veldig liten grad på foran/bak også.

Fyr ut bilder av dieselbrakka også. :D

Ang bremser så blir det lagt opp nye rør fra hovedsylinderen.
Fremre uttaket til frembremsene og bakre bak.
På den bakre røret skal jeg koble opp line-lock'n min og evt ei sånn lita lilla tønne til hydr. håndbrekk en gang i fremtiden.

Er det lov med sånne fysjombilder altså? hehe
Jeg kan vel si som så at jeg har kjøpt meg Transporter til trekkbil.
Denne driver jeg (og en kompis) å bygger om litt om dagen. Jeg flytter skilleveggen for å få bedre plass til lille meg og litt popanlegg + + :D Den skal få dekkreoler og skap baki etterhvert.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/632.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/633.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/634.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/635.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/636.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/637.jpg

Skårholen
10/07/13, 11:33
De timene jeg har brukt foran PCen de siste dagene har jeg brukt på å lese hele prosjektet. En ting som jeg må si er at du har ståpåvilje som no anna rart, mye fine løsninger også :) Gleder meg til min første bil nå.

Zeeker
11/07/13, 01:19
De timene jeg har brukt foran PCen de siste dagene har jeg brukt på å lese hele prosjektet. En ting som jeg må si er at du har ståpåvilje som no anna rart, mye fine løsninger også :) Gleder meg til min første bil nå.

Takk for det.
Morro å høre :)

Zeeker
12/07/13, 15:26
Ikke for å klage på sommeren,. men jeg ble sittende å se på noen bilder fra iskjøring 2011.
Det er jo lov å drømme seg bort litt til vinteren selv om sommersesongen ikke er over enda :D


https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/181721_10150140859972037_7934459_n.jpg

Joakim-G_R
12/07/13, 22:01
Nå fåru girei, hakke vært bra vær i mer enn en ukes tid, og du vil ha snø igjen?! Snøen kommer fort nok, gitt! :-P

Strandstuen
12/07/13, 22:23
Hvordan er bilen din og kjøre etter veien? min går vannvittig fett ved jevn kjøring så den soter pluggene:( Hva ligger afr din på ved normal kjøring?

Zeeker
12/07/13, 23:56
Nå fåru girei, hakke vært bra vær i mer enn en ukes tid, og du vil ha snø igjen?! Snøen kommer fort nok, gitt! :-P

Hehe.. I know. Men is er noe av det likeste jeg kjører på :D også fikk jeg bare 20 min i vinter før toppen sa hade, så jeg går enda å tenker på all kjøringen jeg ikke fikk :/
Men jeg gleder meg over sommeren ja. Ingen tvil om det og Hovedtreffet er snart så her er humøret på topp :D

Zeeker
13/07/13, 00:00
Hvordan er bilen din og kjøre etter veien? min går vannvittig fett ved jevn kjøring så den soter pluggene:( Hva ligger afr din på ved normal kjøring?

Jeg syns den er fin å kjøre. Eneste jeg "sliter" med er at den ryker litt blått innimellom, og tetningene på innsugsventilene er nye.
Så jeg lurer på om det er en turbo som ikke liker seg :/ Jeg bare venter på at den skal ta kvelden på Rudskogen.

Min ligger alt mellom 13.5 og 14.5. Har ikke vært ute å "high way tunet" den. Også glemte jeg å si det til Volden Racing at han kunne "E6-tune" i bunnen av registeret, hehe
Men jeg skulle absolutte ha tukla litt i sprutet sånn at den går riktig på E6'n

Hva ligger din på ?
Hvis din ligger veldig lavt er det bare å gå inn på VE tabellen og justere ned litt :)

Strandstuen
13/07/13, 00:07
min ligger på mellom 11 og 12, så den får nok:-( hvordan ser bensin mappet ditt ut nå da?

Zeeker
13/07/13, 00:13
Det har jeg ikke sett på :D
Bare kjørte bilen av tralla hos Volden jeg og reiste derifra og har ikke vært inne å sett på noenting :D

Din var litt lav ja. Jeg ville nok gått inn å justert bensinmengden litt.

Zeeker
13/07/13, 03:45
Det var noen en stund tilbake som lurte på hvordan vinkelen på bærebru og styrestag er med Kaplhenke senkeklosser.
Ganske smooth faktisk :D

Hvis man ser på hvor bærekula og endeleddet skulle ha sitti så er det ikke vanskelig og forstå at det hjelper en hel del med slik spacer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/916.jpg

Joakim-G_R
13/07/13, 08:25
Jeg spurte om det iallefall. Bestille et slikt sett med en gang! :D

Har ukappa Lesjø nå, og bruene står allerede oppover..

Zeeker
13/07/13, 12:55
Jeg spurte om det iallefall. Bestille et slikt sett med en gang! :D

Har ukappa Lesjø nå, og bruene står allerede oppover..

Stemmer det :) Når man har Demens light er det ikke lett å huske på alle :D
Får du tatt bilde av din? Ble litt nysgjerrig jeg

volvobrage
13/07/13, 14:40
Stemmer det :) Når man har Demens light er det ikke lett å huske på alle :D
Får du tatt bilde av din? Ble litt nysgjerrig jeg

Tar meg den friheten og linke til prosjektet til Joakim:)
http://forum.vccn.no/showthread.php?108-Joakim-G_R-240-90-kosebil

Zeeker
13/07/13, 15:50
Det er lov :)

Det var bruene hans jeg tenkte mest på :D hehe
Bilen hans følger jeg med på :)

Joakim-G_R
13/07/13, 23:34
http://s1296.photobucket.com/albums/ag8/Joakim-G_R/?action=view&current=IMG_0856_zps8b958fba.jpg

Det er ukappet. Helt bananas!

Dette er den røde stasjisen min, tråden på den heter vel "245 90 familievogn" ellerno. Den blå (kosebilen) blir nok lite oppdateringer på en liten stund til, selvom jeg har fått rydda frem litt diverse og faktisk skrudd litt på den og. :)

Zeeker
14/07/13, 00:21
http://i1296.photobucket.com/albums/ag8/Joakim-G_R/IMG_0856_zps8b958fba.jpg

Det er ukappet. Helt bananas!

Dette er den røde stasjisen min, tråden på den heter vel "245 90 familievogn" ellerno. Den blå (kosebilen) blir nok lite oppdateringer på en liten stund til, selvom jeg har fått rydda frem litt diverse og faktisk skrudd litt på den og. :)

Se der ja.
Det ser ikke helt galt ut, men det blir sikkert en hel del værre når man får litt kreng på bilen :D
Lurer på hvordan de med kappa fjører ser ut.

Joakim-G_R
14/07/13, 01:26
Da ser det slik ut. Dette er den blå

i6.photobucket.com/albums/y226/Mammuten/Nye%20volvon/Bilde875.jpg


Det krenger ikke så halvgæli, takket være 25mm stabstag og Bilsteindempere. :-)

Zeeker
14/07/13, 01:37
Ohh holy cow :D

la til bildet sånn at det kommer opp jeg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/953.jpg

Joakim-G_R
14/07/13, 02:05
Det værste er jo at enkelte senker mer. Forska litt på det, og på den senken jeg hadde på den blå var det ikke langt før selve fjørbeinet (røret som dempern ligger i) slår i øvre fjærskål.. og enda senker folk mer.. Håper de flytter fjørbeinet lenger ned :p

Går bra at du linka riktig, telefonen min var på utur når jeg posta. :)

Zeeker
20/07/13, 01:21
Montering av slike pågikk, men støtte på noen teite problemer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1435.jpg

Zeeker
20/07/13, 22:55
Her kommer noen bilder av det jeg har rekki så langt.
Etter at skiver og kalipere var demontert så skulle jeg montere det nye så måtte jeg skjære ut litt i bremseskjoldet. Ikke at det var noe problem.
Problemet kom når jeg skulle skru på den stålomspunnede slangen fra innerskjermen og ut til fjørbeinet.
Der ble det mutter mot mutter.
Fikk snakka litt med Roger på BCB og da får jeg vite at jeg har såppas gammal bil at Volvo gjorde om bremserørene etter -78.
Jeg har mutter på røret som går fra fordelingsblokka og ut til innerskjermene, mens etter -78 så sitter utvendig gjenger der. Og da skal den bremseslangen dyttes ned gjennom hullet og skrus i røret.
Etter at alt dette er brakt på banen var det å kjøpe kobberrør og nipler.
Plata som er skrudd på innerskjermen og som rørene skal skrues i hadde for små hull så disse måtte files opp litt.

Fikk fjerna fordelingsblokka og satte på T-skjøter som jeg kjøpte på Bilia (Som noen mener ikke kan kjøpes)
De er festet i traversen og måtte spaces litt. Brukte noen muttere. De ble kanskje ikke det peneste men tror det vil funke greit.
De gamle rørene måtte brytes litt på og slikt. Ser ut som ett lite Hæl_ette, men det får gå.
Så nå gjenstår det å lage 2 rør, skru fast alt og lufte alt av bremser.

Håper på å få gjort det i mårra. Evt blir det om tirsdagen og da er vi godt i rute for å være seint ute til treff som vanlig :D

Har bestilt hotell i Sarpsborg hele helga. Så vi reiser ned fredags efta så jeg kan ikke skru da. Den burde være ferdig onsdag helst. Vi får se hvordan det går :D

God plass til org skive og kaliper.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1459.jpg

Gammel kaliper
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1460.jpg

Her er det mutter på røret. Også er det mutter på slangen som skulle på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1461.jpg

Gamle fordelingsblokka.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1462.jpg

Sånn ble det. En T-skjøt for forran og en for bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1463.jpg

Måtte file opp det ene hullet for å få den stålomspunnede slangen gjennom
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1464.jpg

Det ene røret jeg hadde var ikke helt passe.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1465.jpg

Så da lagde jeg ett nytt ett i stedet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1466.jpg

Joakim-G_R
20/07/13, 23:02
Ferdig i morra du vel :)

Zeeker
21/07/13, 15:08
Ferdig i morra du vel :)

Jeg får se når jeg får gjort de ferdig.
I hvertfall før torsdagen :D

Skal stikke å legge om noen hjul nå sånn at det er klart.
Og prøve å finne igjen alt som er kjekt å ha med av verktøy og ting og tang.

JEMracing
21/07/13, 15:16
Montering av slike pågikk, men støtte på noen teite problemer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1435.jpg

Se her ja, nå skan f... mæ stoppe å;)
Skal under 1.07 på ss2 ser jeg.

Zeeker
21/07/13, 16:04
Se her ja, nå skan f... mæ stoppe å;)
Skal under 1.07 på ss2 ser jeg.

Ser helst at jeg slår Holck på siste runden på Gardermoen selv om det antagelig ikke går :D
Må i hvertfall prøve. Og jeg vil under 1.07 ja. hehe

Bremsene får testa seg skikkelig til helga i hvertfall.
Da skal det rattes :D
Gleder meg noe helt vannvittig til å kjøre på skogen igjen.

JEMracing
21/07/13, 16:20
Ser helst at jeg slår Holck på siste runden på Gardermoen selv om det antagelig ikke går :D
Må i hvertfall prøve. Og jeg vil under 1.07 ja. hehe

Bremsene får testa seg skikkelig til helga i hvertfall.
Da skal det rattes :D
Gleder meg noe helt vannvittig til å kjøre på skogen igjen.

Kjører han samme oppsett som deg el?
Henter noen sekunder på å bremse senere tenker jeg. Blir nok en vanskelig tid å slå for meg da.

Gleder meg helt vilt til helga jeg å;) Første turen med 240n på skogen med ny motor da.

Zeeker
21/07/13, 16:24
Kjører han samme oppsett som deg el?
Henter noen sekunder på å bremse senere tenker jeg. Blir nok en vanskelig tid å slå for meg da.

Gleder meg helt vilt til helga jeg å;) Første turen med 240n på skogen med ny motor da.

Vi har helt ulike motorer, men kjører med samme effekt på hjula. Ca 320 begge to.
Han har fordelen av coilovere og noen bredere bærebruer forran. Bilen hans henger på som er klegg. Rett og slett nydelig å sitte på og kjenne hvor fint den ligger.
Min er som alle andre med lesjøfors.. Det er som kjøre båt :D hehe
Bremsene tror jeg er standard. (Eller hva Holck?)

Øvelse gjør mester nedpå der. Det er ei vanskelig bane, og det er en grunn til at den er som den er :)

JEMracing
21/07/13, 16:49
Vi har helt ulike motorer, men kjører med samme effekt på hjula. Ca 320 begge to.
Han har fordelen av coilovere og noen bredere bærebruer forran. Bilen hans henger på som er klegg. Rett og slett nydelig å sitte på og kjenne hvor fint den ligger.
Min er som alle andre med lesjøfors.. Det er som kjøre båt :D hehe
Bremsene tror jeg er standard. (Eller hva Holck?)

Øvelse gjør mester nedpå der. Det er ei vanskelig bane, og det er en grunn til at den er som den er :)

320 hjulhester funker bra i en 240. Går vel mer på understell og dekk når svenske taxi`n skal plages på bane.
Båt livet kan jo være digg det å;)

Du får se etter en grå 240 i speilet. Mulig den vil forbi;)

Zeeker
21/07/13, 22:58
320 hjulhester funker bra i en 240. Går vel mer på understell og dekk når svenske taxi`n skal plages på bane.
Båt livet kan jo være digg det å;)

Du får se etter en grå 240 i speilet. Mulig den vil forbi;)

Hestene funker greit di, men kjenner jeg har blitt vant med de.
Når'n sitter i bil med polyforinger, bøttestoler med stålplater og 6-punkt, så sitter man såppas fast i bilen at det ikke "dødvekt" (kropp) som flytter på seg.
Det er digg. Men man blir fort vant :)

Hihi.. forbi ja. Jeg skal nok gjøre mitt for å henge på :D (Selv om du sikkert bare reise av gårde)

Zeeker
21/07/13, 23:23
Nå er bremsene montert.
En kan vel si det veldig enkelt at de funka :D Noe veldig å.
Nilsen syns de funka å, så da er det godkjent.

Det var stort sett "bolt on" å montere og lage nye bremserør på slutten, men kaliperen var skikkelig slarkete der den hang og jeg fikk ikke skrudd den fast mer :(
Det var pga at det ikke var gjenger helt igjen hullet der de skrus fast. Frem med gjengesette og fikse :)
Jeg mangler noen festeklips her og der på rørene framme men det får jeg kjøpe på race-tema eller bilia etter ferien. Nå er alle rør stripset fast i restene av de gamle klipsene. Det funker helt fint :)

Når vi lufta bremsene så satte jeg på vakumlufteren bare for å dra gjennom veska, men fikk aldri pedal når vi skulle lufte på gamlemåten helt til slutt.
Det kom heller ikke noe luft.
Problemet var at pumpa måtte luftes. Da ble det pedal med en gang.
Jeg har aldri vært borti at denne må luftes :/ Jeg har hovedpumpe fra 940 (med vinger som er slipt vekk og uttak under)
Etter det lufta vi en runde rundt hele bilen igjen også var det prøvetur :D
Ordet er Smooth :D
Nå er bare å glede seg til Rudskogen.

Har også fått lagt om litt slurehjul :D Er litt usikker på hvor mange jeg skal ha med, og det er kjett å gå tom.

Takk bil Buster & Mr.Nilsen for skruhjelp. Og BCB for bremserør og informasjon. Helt knall å få hjelp når'n står litt fast.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1523.jpg

Uten bremserør på kaliper
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1524.jpg

Med bremserør :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1525.jpg

Sinnsykt dårlig fokus. Bolten går ikke helt igjennom hullet sitt. Da ble kaliperen slarkete.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1526.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1527.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1528.jpg

Mekking av kon på bremserør som skal til høyre framhjul
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1529.jpg

T-skjøtene som hooker alt sammen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1530.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1531.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1532.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1533.jpg

Orginal skive/kaliper
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1459.jpg

Fyller ut litt bedre nå :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1534.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1535.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1536.jpg

Og noen hjul som skal brukes opp :D Lurer på om jeg tar med meg ett par til. Kun for good luck :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1537.jpg

Marius Skau
21/07/13, 23:37
Kunn 15 dekk? Kjører dere så lite?

Sisste gang vi var på bane med en 245 (Sveisa sperr, B230At, 1.5bar) så brukte vi 30dekk ca. Gikk tom for dekk utpå dagen og måtte legge om alt før at det sku rekke søndagen og

Zeeker
21/07/13, 23:49
Kunn 15 dekk? Kjører dere så lite?

Sisste gang vi var på bane med en 245 (Sveisa sperr, B230At, 1.5bar) så brukte vi 30dekk ca. Gikk tom for dekk utpå dagen og måtte legge om alt før at det sku rekke søndagen og

Er ikke ferdig med å legge om :D
Men er litt usikker på hvor mange jeg skal ta med.
Jeg kjører hele tiden,.. Så lenge bilen går i hvertfall.
Er så vant med at bilen pajer etter noen runder eller timer :D hehe
Men det er bedre å ta med noen hjem igjen å ha til neste treff enn å kjøre tomt midt på dagen.

ArneR
22/07/13, 00:02
Vet ikke om du har skrevet det før, men hvor fikk du tak i de adaptrene til kaliprene?

Zeeker
22/07/13, 00:08
Vet ikke om du har skrevet det før, men hvor fikk du tak i de adaptrene til kaliprene?

De fulgte med når jeg kjøpte kalipere og skiver av usa-turbo her inne.
Hvis han leser her kan han sikkert svare :)
De er i hvertfall frest ut, og ser ikke noe billig ut, hehe.

Joakim-G_R
22/07/13, 10:31
Ser fint ut det her. Var det fra en V70?

Holck
22/07/13, 10:48
Vi har helt ulike motorer, men kjører med samme effekt på hjula. Ca 320 begge to.
Han har fordelen av coilovere og noen bredere bærebruer forran. Bilen hans henger på som er klegg. Rett og slett nydelig å sitte på og kjenne hvor fint den ligger.
Min er som alle andre med lesjøfors.. Det er som kjøre båt :D hehe
Bremsene tror jeg er standard. (Eller hva Holck?)

Øvelse gjør mester nedpå der. Det er ei vanskelig bane, og det er en grunn til at den er som den er :)

Yupp, bremsene er originale, forskjellen er bare klossene. Jeg kjører da Ferrodo klosser (DS3000 mener jeg de heter). Det hjelper mye på bremse effekten :) .
Ps: Jeg stiller med reine slicks til siste runden på Gardermoen :p

Edit: Bruker også noe Castrol bremsevæske, men det har ikke så mye å si på Gardermoen.

usa-turbo
22/07/13, 21:27
De fulgte med når jeg kjøpte kalipere og skiver av usa-turbo her inne.
Hvis han leser her kan han sikkert svare :)
De er i hvertfall frest ut, og ser ikke noe billig ut, hehe.

Adapterne fikk jeg laget av en kar på Uni-Cardan Service på Kraihaugen i Oslo, Men tror han har godt av med pensjon nå.
Var ikke gratis nei, men sånn er det når man ikke kan lage slikt selv =O)

A.Finstad
22/07/13, 23:02
Send dem til MartinS for kopi! Evnt noen andre her inne som er gode på sånt :p

Zeeker
23/07/13, 01:22
Send dem til MartinS for kopi! Evnt noen andre her inne som er gode på sånt :p

Skjer ikke at jeg plukker de av igjen nå :D
Også er det ingen som vet hva slags kalipere jeg har, så det hjelper ingen å kopiere de.

Zeeker
23/07/13, 12:46
Feil sted å spørre dette her.
Jeg skulle ha kjøpt en radiator av Daain83 som bor i Søgne. Det er en radiator til trekkbilen min.
Er det noen som skal på VCCN-treffet som kommer fra sørløndet (og som passerer søgne) som kunne tatt med den radiatoren for meg?
Som en kjempetakk vanker noen pessetasser (hva vil du ha?) og en tur i 242'n :D

Har også lagd en tråd på Forumtransporten.
http://forum.vccn.no/showthread.php?57206-Frakt-av-radiator-fra-S%C3%B8gne-%28s%C3%B8rlandet%29-og-opp-til-Rudskogen-27-juli-2013

Joakim-G_R
23/07/13, 13:32
Hør med Michelle, hu skal jo dit.

Du får invitere på middag på hotellrommet, virker som det er en done deal.

OlaBoy
23/07/13, 20:11
Itilfelle hvis noen fra Sørlandet bare skal til Telemark, kunne jeg tatt den med herfra og bort :)


Edit: hvorfor sa du ikke dette for 2 uker siden? Da var jeg nede på Sørlandet på en jobb og leverte ei girkasse til mr Daain83 :)
Hehe

buster83
23/07/13, 21:03
Doooh... hvis ikke er jeg game for en roadtrip.. :)

volvobrage
23/07/13, 21:38
Har lest heile tråden idag, drit bra tråd!:)Mykje bilder og mykje tips og triks, akkurat sånn det skal være:)

Har nåken spørsmål angåane buret ditt..
1. Er det kun skrudd og ikkje sveist?Og var det isåfall heilt ok for biltilsynet?Trudde bura måtte være skrudd OG sveist under godkjenning
2. Har du bilder av då du bygde boksane til hovedbøylen?Kjem mest sannsynlig til og gå for samme plassering sjølv, og du hadde gjort det skikkeleg fint:)
3. Har du godkjent 4 punktselane og eller måtte du ha dei orginale i bilen og 4 punkts kun til bane?
4. Sveiste du berre på vanlege muttera på undersida av topplata i boksen?

Takker for svar!

Zeeker
23/07/13, 23:03
Itilfelle hvis noen fra Sørlandet bare skal til Telemark, kunne jeg tatt den med herfra og bort :)


Edit: hvorfor sa du ikke dette for 2 uker siden? Da var jeg nede på Sørlandet på en jobb og leverte ei girkasse til mr Daain83 :)
Hehe

Høres bra ut hvis noen tar den med ett stykke :D
Jeg kunne egentlig ha spurt for 2 uker siden også ettersom jeg visste at jeg ville ha den, hehe. Men det ble litt avglemt.

Zeeker
23/07/13, 23:05
Doooh... hvis ikke er jeg game for en roadtrip.. :)

Jeg å tenkte på roadtrip, men det blir kosten litt mye syns jeg :D

Zeeker
23/07/13, 23:28
Har lest heile tråden idag, drit bra tråd!:)Mykje bilder og mykje tips og triks, akkurat sånn det skal være:)

Har nåken spørsmål angåane buret ditt..
1. Er det kun skrudd og ikkje sveist?Og var det isåfall heilt ok for biltilsynet?Trudde bura måtte være skrudd OG sveist under godkjenning
2. Har du bilder av då du bygde boksane til hovedbøylen?Kjem mest sannsynlig til og gå for samme plassering sjølv, og du hadde gjort det skikkeleg fint:)
3. Har du godkjent 4 punktselane og eller måtte du ha dei orginale i bilen og 4 punkts kun til bane?
4. Sveiste du berre på vanlege muttera på undersida av topplata i boksen?

Takker for svar!

Takk for det :) Du tok deg ett kvarter å leste litt ja :D hehe
En må ha litt bilder, ellers blir det veldig mye tekst og litt kjedelig i lengden.

1. Det er kun skrudd. Har bare sveist de skrufestene. Biltilsynet sa ingenting på at det var skrudd. Jeg kjøpte de skrufestene på Pedersen Racing. De ser litt hjemmesnekra ut, så du som er litt skillad lager nok sånne mye bedre selv :)
Så vidt jeg har skjønt fra bilsportboka så skal en ha ei plate på xx cm3 som skal skrus og evt i tillegg sveises i karosseri/bokser. Så selv om du sveiser så må du ha i minst 3 bolter.
Det som er lettvint med at alt er skrudd er at det går an å ta ut uten å kukke altfor mye.

2. Jeg har faktisk ikke bilder av boksene innvendig. Vet ikke helt hvorfor. Boksene er sveist både innvendig og utvendig, og sveisen utvendig er pussa ned for at den ska se litt smooth ut, hehe.

3. 4/6-punkt'n er ikke godkjent i vognkortet. Det skal visstnok gå an å få skrevet inn i vognkortet, men en får fortsatt ikke lov til å bruke de under gatekjøring.
Vanlig 3-punktssela er det som må brukes.
Holck har fått kjøpt noen 4-punkt som det finnes papirer på at skal være godkjent for veibruk, men vet ikke om noen har prøvd å godkjenne disse i bil. Han kan evt skrive litt om selene og linke til produsent.

4. Har bare sveist muttere på undersiden av topplata ja. På samme måte som under i hjulhuset til de bakre festene.

Legger inn noen bilder fra halvburet. Det er noen av de samme som er her fra før, og noen nye.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1627.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1955.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1628.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1629.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1630.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1631.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1632.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1633.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1634.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1635.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1636.jpg

Zeeker
23/07/13, 23:58
Har fått gjort litt i dag.

Fikk tatt ned mellomakslingen og fylte opp 940-opphenget med rutelim. Den står nå rett opp og ned for å tørke/herde til i mårra.
Bakakslingen fikk seg litt ny olje å leske seg på.
Motor fikk 2 nye motorfester. Det høyre var helt ferdig. Venstre festet var nytt når jeg satte i motor sist men ble bytta nå uansett. Vi var så godt i gang :D Og da er begge nye til helga.
Også fikk vi skrevet ned "huskeliste" for å få med seg alt og få fikset alt til fredag.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1637.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1638.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1639.jpg

Det trengtes å bytte ja. Jeg kjører med "supermagneter" fra harddisker bakpå lokket i tillegg for å ta unna evt spon som kommer fra ormdreva i diffen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1640.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1641.jpg


Det er litt lei seg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1642.jpg

Greit å ha en jekk og ett jernrør for å løfte opp motoren når vi skal bytte fester.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1643.jpg

Ei lita liste med ting som skal gjøres / fikses før avreise fredag.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1644.jpg

Daruu
24/07/13, 01:17
Ser bra ut!
Åssen motorfester kjører du med?

Zeeker
24/07/13, 01:48
De som satt på motoren er fra dieselsekseren tror jeg.
Og de jeg satte i nå vet jeg ikke.
Var innom BCB og sa jeg skulle ha de forsterka motorfestene.
La merke til at stålplatene ikke var svarte lenger, også var det ett KG-nummer på gummien.
Skal en liten tur innin BCB i mårra å :D så hvis jeg husker det så kan jeg spørre om det noe fæncy nytt som har kommet.

Daruu
24/07/13, 01:59
Er ikke de fra dieselsekseren de som går for å være forsterket da?
"Vi" (Dvs 3x 240'r og 1x 740) i gjengen litt lengre sørpå her hadde også slike fester(altså de som skulle være forsterka fra bcb), men de røyk bare man tenkte på aktiv kjøring.
Biltema festene holder mye bedre på samtlige av våre biler.
Nå er det vel kanskje forandring fra batch til batch hos biltema også da, men holder ikke de du har syntes jeg du skal gi de ett forsøk (hvis du ikke alt har gjort det) :)

Men om de har fått inn noe nytt så kan(bør) jo de være bedre enn de som de solgte før ihvertfall :p

Edit: Ser nå at pedersen også har en ny type(som sikkert er samme som bcb har), så da har de kanskje lagd til noe bedre nå da :)
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_diverse/motorfester.html

Zeeker
24/07/13, 02:21
Er ikke de fra dieselsekseren de som går for å være forsterket da?
"Vi" (Dvs 3x 240'r og 1x 740) i gjengen litt lengre sørpå her hadde også slike fester(altså de som skulle være forsterka fra bcb), men de røyk bare man tenkte på aktiv kjøring.
Biltema festene holder mye bedre på samtlige av våre biler.
Nå er det vel kanskje forandring fra batch til batch hos biltema også da, men holder ikke de du har syntes jeg du skal gi de ett forsøk (hvis du ikke alt har gjort det) :)

Men om de har fått inn noe nytt så kan(bør) jo de være bedre enn de som de solgte før ihvertfall :p

Edit: Ser nå at pedersen også har en ny type(som sikkert er samme som bcb har), så da har de kanskje lagd til noe bedre nå da :)
http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_diverse/motorfester.html

Det er dieselfestet som alle selger som forsterka ja :)
Det feste som var fucka nå har sitti der siden i fjor en gang. Hadde ikke liggende nytt når jeg satte i motor igjen så jeg dreit i bytte. Helt til nå.
Jeg har ellers ikke hatt noe problem med de vanlige forsterka festene fra BCB.
Hørt folk river av fester både nå og da men jeg med min kjøring og min motor har aldri klart det.

Daruu
24/07/13, 02:31
Høres ut som de har holdt greit hos deg da, vet jo åssen du kjører :p

Ingen av oss hadde i nærheten samme effekt da, mulig det er bedre for festene at rævva faktisk slepper, hehe.

Joakim-G_R
24/07/13, 09:18
Trur det er bedre for festene ja, for jeg hadde fester på begge sider som røyk etter ett halvårs kjøring ca med 230F. Kjekt å bare løfte ut motoren og begge putene sitter igjen i traversen. :D

Holck
24/07/13, 11:12
Takk for det :) Du tok deg ett kvarter å leste litt ja :D hehe
En må ha litt bilder, ellers blir det veldig mye tekst og litt kjedelig i lengden.

1. Det er kun skrudd. Har bare sveist de skrufestene. Biltilsynet sa ingenting på at det var skrudd. Jeg kjøpte de skrufestene på Pedersen Racing. De ser litt hjemmesnekra ut, så du som er litt skillad lager nok sånne mye bedre selv :)
Så vidt jeg har skjønt fra bilsportboka så skal en ha ei plate på xx cm3 som skal skrus og evt i tillegg sveises i karosseri/bokser. Så selv om du sveiser så må du ha i minst 3 bolter.
Det som er lettvint med at alt er skrudd er at det går an å ta ut uten å kukke altfor mye.

2. Jeg har faktisk ikke bilder av boksene innvendig. Vet ikke helt hvorfor. Boksene er sveist både innvendig og utvendig, og sveisen utvendig er pussa ned for at den ska se litt smooth ut, hehe.

3. 4/6-punkt'n er ikke godkjent i vognkortet. Det skal visstnok gå an å få skrevet inn i vognkortet, men en får fortsatt ikke lov til å bruke de under gatekjøring.
Vanlig 3-punktssela er det som må brukes.
Holck har fått kjøpt noen 4-punkt som det finnes papirer på at skal være godkjent for veibruk, men vet ikke om noen har prøvd å godkjenne disse i bil. Han kan evt skrive litt om selene og linke til produsent.

4. Har bare sveist muttere på undersiden av topplata ja. På samme måte som under i hjulhuset til de bakre festene.

Legger inn noen bilder fra halvburet. Det er noen av de samme som er her fra før, og noen nye.



Hehe :), jeg holder meg langt unna biltilsynet etter diverse dårlige erfaringer, men her er ihvertfall beltene jeg kjøpte :) .

http://www.gundersenmotorsport.no/lopsbil/belter/4-punkt/schroth-3-x-2

volvobrage
24/07/13, 16:47
Tusen takk for alle bildene av buret og den gode forklaringa zeeker!!:D Du var til stor hjelp:)Blir nok til og gjere det på samme måte som deg for og få plass til dei orginale belta..

OlaBoy
24/07/13, 20:19
Høres bra ut hvis noen tar den med ett stykke :D
Jeg kunne egentlig ha spurt for 2 uker siden også ettersom jeg visste at jeg ville ha den, hehe. Men det ble litt avglemt.

Kan jo hende han kjenner noen som skal oppover til telemarken før hælja :)

Zeeker
25/07/13, 02:23
Har fått gjort bittelitt i dag.

Har fått lagt om litt flere hjul.
Fått på ny turbobleie.
Montert oljekjøler til servo'n.
Lakkert litt bakskjermen.
Montert plastikkplate bak frontleppa som dytter luft opp i intercooleren.

Det som var litt dritt i dag var at det kom igjen vibrasjoner i mellomakslingen når den ble montert.
Vinkelen ut fra kassa er nok ikke helt best enda heller så vi får se på det i mårra.
Opphenget ble nok litt stivere fylt opp med lim. Det var ingen vibrasjoner før vi fylte det opp.
Hvis vi ikke finner ut av det får jeg kjøpe et nytt oppheng og kjøre med det. Og håpe at det holder. Men det beste hadde vært å fått fiksa det som er der nå.

Fant noen flere slurefelger og fikk lagt på ett par dekk til.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1704.jpg

Den nye turbobleia. Mr.Nilsen har ikke sagt noen pris enda. Så da er den vel gratis :D hehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1705.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1706.jpg

Må av med fangeren for å komme til skikkelig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1707.jpg

Den henger i dette festet oppunder låseplata.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1708.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1709.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1710.jpg

Det begynner å bli trangt frammi der med alle kjølerene :/
Skulle aller helst ha flytta både servo og oljekjøleren. Jeg får se hvordan temperaturer er på Rudskogen til helga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1711.jpg


Det blir ikke dritpent. Men penere enn det det var :D
Kunna ha sagt det var i beste garasjestil, men det ble gjort ute, hehe. Alt dette må gjøres opp igjen senere. Men det ser litt likere ut når bilen skal ut blant folk.
Også ble det blandet litt feil hvitfarge, så det blir spennende å se hvordan det ble i dagslys :D Det var litt skumt når'n svingte sprøyta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1712.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1713.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1714.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1715.jpg

Og sist men ikke minst av alle installasjoner i dag.
Ei plate som dytter luft opp i intercooleren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1716.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1717.jpg

Zeeker
25/07/13, 23:37
Snart race ready :)

Nå er det bare trekkbilen som trengs å pakkes snart.

Stor takk til Mr.Nilsen og Buster83 for alt denni uka :D
Uten mætti hjelp hadde detti gått dårlig trur jeg.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1779.jpg

Mr.Nilsen har slått seg på flaska..
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1780.jpg

buster83
25/07/13, 23:38
hæppy-skvætt! :D

Mr. Nilsen
26/07/13, 00:22
Hæppy-skvætt må tell! :D Nå mangler kun utvendig vask på selve bilen. det tar jeg på jobben i mårra. så sånn i utgangspunktet så ligger vi fortsatt overraskende i rute i forhold til det vi vanligvis gjør (bank i bordet) :)

Zeeker
26/07/13, 00:33
hysssssjj,,,....
Det er kun fredag i mårra. Det er fortsatt mye som kan gå at skogen, hehe

Joakim-G_R
26/07/13, 07:41
Åt Rud-skogen? :D
Bare huske verktøykassa så ordner det meste seg i Volvofylket. :p

Zeeker
26/07/13, 08:24
Alt går snart mot rudskogen :D
Etter diverse testing seint i går så virker det lovende.
Det er noe som klunker litt ved shiftlocking, men jeg kan prøve å ikke gjøre det altfor mye :D

Zeeker
26/07/13, 14:36
Da er vi snart klare for å tusle pent og pyntelig nedover til skogen.
Tror jeg har fått pakka med meg litt av hvert som er kjekt å ha. Men hvis det ryker noe så har jeg sikkert ikke det med meg.

Bilen er i hvertfall nesten tråka.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1074824_10151473215820870_1352571158_o.jpg

buster83
26/07/13, 19:06
skullle stabla et lag med ølkasser i bunn... i tilfelle havari... :p

Agrostar
26/07/13, 20:39
Ein ting eg alltid har lurt på... Er det du eller Nilsern som skrur? :p

Teigen
28/07/13, 08:34
Havna på fylla i går, så glemte bort hele kameradriten

Zeeker
28/07/13, 11:44
Havna på fylla i går, så glemte bort hele kameradriten

Var det du som gikk i genser som det sto Ugla på ?


Hehe. Det går bra. Den har skylda for mye rart :D

Zeeker
28/07/13, 12:57
Hadde en knall da på rudskogen i går :D
Det eneste som kunne vært bedre var været på mårran.
Fikk kjørt opp over 100 liter bensin og det eneste som røk sunt var en slange eller nippel som styrer mottrykket på wastegate'n, så jeg må si meg fornøyd med det.
Jeg får finne ut hva som er feil litt senere :)

Har kun bilder fra campen, så hvis noen har av kjøringa er det bare å paste :)

Inviterte Holck til campen. Hyggelig med litt selskap.
Også var det helt greit å ha telt når det bøtte ned som værst.

Ferdig pakket. klar til avreise
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1894.jpg

Fremme på hotellet i Sarpsborg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1895.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1896.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1897.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1898.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1899.jpg

Elektrisk kjølebag hæcka inn på ett batteri var helt konge å ha. Kaldt drikke var ikke vondt i varmen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1900.jpg

Fyller bænzin
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1901.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1902.jpg

Michelle
28/07/13, 13:04
Skal se om jeg har noen bilder fra kjøringa ;)

Zeeker
28/07/13, 13:07
Ein ting eg alltid har lurt på... Er det du eller Nilsern som skrur? :p

Han er med mye :) og Buster83
Og noen må ta bilder mens vi skrur å :D

Agrostar
28/07/13, 14:24
Det forklarar litt ;) Greitt å ha folk med seg, ein blir fort lei av å skru ellers. Også er det greitt med kunnskap ifra fleire! Såg ut som det var fine bilder ifra turen, og kun ein slange som rauk må no vel vere bra :p

Teigen
28/07/13, 14:35
Var det du som gikk i genser som det sto Ugla på ?


Hehe. Det går bra. Den har skylda for mye rart :D


Ja, Uggla

Zeeker
28/07/13, 14:59
Det forklarar litt ;) Greitt å ha folk med seg, ein blir fort lei av å skru ellers. Også er det greitt med kunnskap ifra fleire! Såg ut som det var fine bilder ifra turen, og kun ein slange som rauk må no vel vere bra :p

Greit å ha med seg noen til å skru innimellom :)
Vi hjelper hverandre en del. Også er det mere morro å skru hvis'n er flere. Da kan'n juge litt mens en skrur å :D


Ja, Uggla

Akkurat.
Har ikke møtt deg før så var ikke klar over at det var deg, hehe.

Zeeker
28/07/13, 17:08
Har forsåvidt ett par feil til som må gjøres noe med.
Mellomakslingen vibrerer fortsatt litt når'n kjører i 180 km/t :D Og bremseskivene forran er litt skakke da de rister når jeg skal bremse ned ifra samme hastighet.
Hva jeg skal gjøre med det opphenget er jeg ikke helt sikker på.
Tok av hardy'n og monterte mellomakslingen og spacet travesen på midten slik at girkasse/mellomaksling sto like langt unna hverandre på skrukoblinga. Den vibrerte for det.
Så jeg lurer på om jeg må få tak i en annen aksling og prøve ned det.

Bremsene er forsåvidt greie da det bare er å finne penger å kjøpe nye skiver :D

Servodunken skal kastes langt til gokk også må det lages ny. Selv med 13-raders oljekjøler kaster den av seg olje.
Den nye skal få seg noen skråvegger der returen spruter inn. Har noen små planer, men vet ikke om det vil funke.

Temperaturen på motoren var kjempefin. Med overskyet vær lå vann og olje på akkurat 100 grader hele tiden uansett hvor hardt jeg tuktet den.
Når sola kom og varmen steg så var den oppe i 110 grader. Da bare roet jeg en halv runde og jeg kunne kjøre hardt i 2-3 runder til. Det var digg :)
På det "værste" var olja kanskje oppe i 115. Brukte ikke vifta på olja denne dagen. Og glemte helt å teste hvordan vifta på denne påvirket vanntempen.

Joakim-G_R
28/07/13, 18:21
hvordan fungerte bremsene da?

Zeeker
28/07/13, 23:59
Bremsene fungerte helt knall bortsett fra ristinga.
Fikk aldri svampete fæl pedal. Nok bremser hele tiden :) Og jeg kjørte leeenge hvert heat jeg kjørte.
Rett og slett skikkelig fornøyd med kjøpet :)

OlaBoy
29/07/13, 13:12
Var å kikka på lørdag, så ut som den fungerte greit den bilen din :) Har en mobilfilm fra første runda i den breisladdkonken men er dårlig kvalitet på opptaket.
Tentke jeg skulle sagrt Hei men blei ikke noe ;)

Zeeker
29/07/13, 13:15
Var å kikka på lørdag, så ut som den fungerte greit den bilen din :) Har en mobilfilm fra første runda i den breisladdkonken men er dårlig kvalitet på opptaket.
Tentke jeg skulle sagrt Hei men blei ikke noe ;)

Bilen fungerer bra nå :)
Syns ikke det ble noe bra kjøring i breisladden heller, hehe. Siste runde var den beste syns jeg.
Det var ikke skikkelig tørt, så de skulle ha venta i 30 min, men var morro likevel :)

Du skulle ha stikke bortom så hadde du fått blitt med en tur :)

OlaBoy
29/07/13, 16:12
Bilen fungerer bra nå :)
Syns ikke det ble noe bra kjøring i breisladden heller, hehe. Siste runde var den beste syns jeg.
Det var ikke skikkelig tørt, så de skulle ha venta i 30 min, men var morro likevel :)

Du skulle ha stikke bortom så hadde du fått blitt med en tur :)

:)
Ja har mobilfilm fra 1 runda, du var vel en av de beste av volvoene? Var et par opeler, men virka som de hadde litt mer guffe å dra på med og ;)

Gikk forbi og kikka i motorrommet, men var litt sjenert på lørdag, stått tidlig opp og greier vettu, haha

Zeeker
29/07/13, 17:20
:)
Ja har mobilfilm fra 1 runda, du var vel en av de beste av volvoene? Var et par opeler, men virka som de hadde litt mer guffe å dra på med og ;)

Gikk forbi og kikka i motorrommet, men var litt sjenert på lørdag, stått tidlig opp og greier vettu, haha

Hvor stor er den fila?

Hehe,. Det er bare å si mårn, så svarer jeg etter beste evne, hehe :D Og deler bort turer hvis det passer seg (Noe det alltids gjør)
Det er ikke hver gang jeg husker hvem som er hvem på forumet, men det kommer seg etterhvert. Har lettere demens så det tar litt tid.

De 3 opelene i finalen hadde godt med hester ja. Læfsebussen 700 whp, ascona'n 650 whp, og omega stv med 2JZ med ukjent whp, hehe.
Men jeg tar ikke det så tungt :)
Jeg hadde det griseartig når jeg kjørte og da er jeg fornøyd.

buster83
29/07/13, 18:57
:)
Ja har mobilfilm fra 1 runda, du var vel en av de beste av volvoene? Var et par opeler, men virka som de hadde litt mer guffe å dra på med og ;)

Gikk forbi og kikka i motorrommet, men var litt sjenert på lørdag, stått tidlig opp og greier vettu, haha

Det fine med folka i vccn (sånn jeg har oppfatta dem) er at alle snakker med alle, uansett kunskapsnivå osv.. så du må bare tusle bortat bilene og kikke så begynner skravla å gå av seg selv :D

Og Zeeker skravler med alt og alle... ;)

gaupe
29/07/13, 19:00
Og Zeeker skravler med alt og alle... ;)

Gi mannen ei pølse og du har ein venn for livet :-)

Men ja, syns det er veldig mykje trivelege folk på treffa våre :-D

Zeeker
29/07/13, 21:01
Gi mannen ei pølse og du har ein venn for livet :-)

Men ja, syns det er veldig mykje trivelege folk på treffa våre :-D

Ohh yeh :D

Jeg treffer bare hyggelige folk på treff. Jeg er kanskje ikke den flinkeste til å gå rundt, men får da snakket med noen :)
Nå på rudskogen ble jeg så overrasket over at bilen ikke røk sunt, så det var morro å få kjøre litt.
Selv i sprutende regnvær måtte jeg kjøre :D

Joakim-G_R
29/07/13, 21:09
Fikk da slått av etpar ord jeg og, han beit da ikke så hardt.... :p

Zeeker
29/07/13, 21:27
Nå er det film på tur opp på yåwtube'n :D nesten 14 min.
De som har subscribed på www.youtube.com/peiteinc får melding når filmen er oppe :)

Michelle
29/07/13, 23:21
http://i49.photobucket.com/albums/f295/Mica555999/Tainnheleskjermen30072013001433bmp_zps05b7e116.jpg ~original

:)

Joakim-G_R
30/07/13, 01:12
Nå er det film på tur opp på yåwtube'n :D nesten 14 min.
De som har subscribed på www.youtube.com/peiteinc får melding når filmen er oppe :)

finnærnte no på jewtube enda jeg?

Zeeker
30/07/13, 01:48
Linja mi er litt treig. Er visst 808 MB med film som sku uploades.
Også mente jeg 14 min med film og ikke om 14 minutter. Kunne kanskje misforståes litt :D
Så da får du film på mårraskvisten når du står opp :)

Holck
30/07/13, 07:13
Nå er det film på tur opp på yåwtube'n :D nesten 14 min.
De som har subscribed på www.youtube.com/peiteinc får melding når filmen er oppe :)

Kul film Zeeker :) !

Zeeker
30/07/13, 09:54
Da er filmen oppe :)

http://www.youtube.com/watch?v=pvTA7izZKcw

Joakim-G_R
30/07/13, 10:16
kom jo mætti røyk ved 12.50 :D
Når du prøvde å henge på Holck, hadde du gateslicks forran og bak?

Zeeker
30/07/13, 11:16
kom jo mætti røyk ved 12.50 :D
Når du prøvde å henge på Holck, hadde du gateslicks forran og bak?

Hadde gateslicks forran og vanlige dekk bak.
Men han tok meg i aks ut av hver sving.
Kunne kanskje ha klart å hengt på litt bedre med gateslicks bak, men ikke lenge, hehe

Zeeker
30/07/13, 19:02
Har fått levert mætti brukte hjul og var på dumpster diving etter andre dekk :D
Fikk lagt på igjen fresh gummi på mesteparten av felga. Har enda igjen ett par felger uten dekk.. (Noen har gått amokk og kjøpt felger)
Nå ligger det 30 hjul klare til lek å morro :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2082.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2083.jpg

Joakim-G_R
30/07/13, 19:22
sånn skal det være :-)

Zeeker
31/07/13, 00:50
Lånte dette bilder av volvoRsport (http://forum.vccn.no/member.php?3-volvoRsport) jeg :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2070.jpg

Zeeker
01/08/13, 23:24
Lånte noen bilder av Steen (http://forum.vccn.no/member.php?604-Steen) :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/63.jpg

Også drev jeg å snurra og da var det småfrekt å holde gassen :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/51.jpg

Riff
03/08/13, 18:53
Rått :D
Tror jeg må prøve å få tatt en tur på ett vccn treff neste år :D Forhåpentligvis går 240'n min som den skal da.

R.G
03/08/13, 20:42
tøft:) dekk mån ha:)

nei får ta tur neste år jeg å vel, ny motor, ny bil og nytt alt;) hvis jeg får tid..

Zeeker
05/08/13, 14:19
Rått :D
Tror jeg må prøve å få tatt en tur på ett vccn treff neste år :D Forhåpentligvis går 240'n min som den skal da.


tøft:) dekk mån ha:)

nei får ta tur neste år jeg å vel, ny motor, ny bil og nytt alt;) hvis jeg får tid..

Greit å ha noen hjul klare sånn at det bare er røske med seg på treff :)

Det er bare å ta med bilen å kjøre på Rudskogen :) Morro er det uansett om det er noe som går fært eller ikke.
På denne dagen er det sjåføren som står i sentrum og ikke publikum. De kan wine'e så mye de bare vil :D


Sånn ellers står bilen på stedet hvil. Har ferie om dagen så da gidder jeg ikke å se på den.
Selv om jeg absolutte skulle ha gjort det.

kimove
05/08/13, 14:45
Du Zeeker, jeg har bestilt meg en ZF kasse til min 240 og lurer da på hvordan clutch, trykkplate, utløserlager og slavesylinder du kjører med ?

Zeeker
05/08/13, 18:06
Du Zeeker, jeg har bestilt meg en ZF kasse til min 240 og lurer da på hvordan clutch, trykkplate, utløserlager og slavesylinder du kjører med ?

Kjører med std utløserlager og slavepumpe til ZF'n. Slavesylinderen må du forlenge litt. Sånn den er, er den for kort slik at den ikke når bort til utløsearmen en gang.
6-pucka 228mm sinter til BMW.
Og vanlig F-svinghjul med 763 trykkplate.

Frigstad Racing
05/08/13, 20:10
5'er i vannpumpa.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2431.jpg

Hva er greia? :)

sekse
05/08/13, 21:01
Hva er greia? :)

I stedet for termostat?

Joakim-G_R
05/08/13, 21:04
strupe vannet og kjøre uten termostat?

Zeeker
06/08/13, 00:08
Hva er greia? :)

Jeg kjører med termostat. Kjører man uten får mann aldri temperatur på motoren med mindre man tukter skikkelig.

Helt eksakt hva som skjer med vannet vet jeg ikke. Det kan jeg ingenting om.
Jeg kan si effekten av den :D
Den skal få vann i en annen mengde & trykk lenger bak i toppen. Da skal det kjøle på en bedre måte slik at man unngår tenningsbank.

Så hvis noen har ei feit forklaring er det bare å skrive i vei :D

Teigen
07/08/13, 14:30
gjør det vanskeligere for vannet å bypasse på syl1 og rett opp i toppen. Gir litt bedre fløde bak ja

Batland
07/08/13, 22:45
Så hvis noen har ei feit forklaring er det bare å skrive i vei :D
Misforstått brel hele greien spør du meg.
Volvotermostatene er spesielle. De har en fjærbelastet plate som dekker passasjen mellom termostathus og vannpumpe i øvre enden og gjør ett 5 krone stykket i nedre enden helt unødvendig.
På kald motor er termostaten stengt og med stengt varmeapparat kran så øker kjølevannsttrykket motoren. Dette kunstig høye trykket åpner den fjærbelastede tetteplaten på termostaten slik at vannet kan sirkulere ned til vannpumpen. Ett 5-krone stykket i utløpet saboterer kapasiteten.

Jeg kjører en 65 graders universaltermostat uten volvo sin tetteplate. Jeg har derfor bruk for en slik restriksjon i returpassasjen da denne står åpen hele tiden. Jeg må derfor være påpasselig med å kjøre med varmeapparatet på full varme på kald motor.

I bilcross og slikt hvor man monterer radiator i bagasjerommet kan trykket i blokken øke slik at ett slik 5 krone stykke kan tilføre noe positivt selv når man kjører en original termostat.

De med vanlige oppsett sliter når de skal forklare forskjellen med og uten 5kronestykket. Grunnen er at forskjellen ikke er tilstede.

Søkeord 5kronestykket

Tor24
07/08/13, 23:19
Jada, det meste de gjorde på grA bilene var nok bortkasta arbeid :D

Zeeker
07/08/13, 23:22
Misforstått brel hele greien spør du meg.
Volvotermostatene er spesielle. De har en fjærbelastet plate som dekker passasjen mellom termostathus og vannpumpe i øvre enden og gjør ett 5 krone stykket i nedre enden helt unødvendig.
På kald motor er termostaten stengt og med stengt varmeapparat kran så øker kjølevannsttrykket motoren. Dette kunstig høye trykket åpner den fjærbelastede tetteplaten på termostaten slik at vannet kan sirkulere ned til vannpumpen. Ett 5-krone stykket i utløpet saboterer kapasiteten.

Jeg kjører en 65 graders universaltermostat uten volvo sin tetteplate. Jeg har derfor bruk for en slik restriksjon i returpassasjen da denne står åpen hele tiden. Jeg må derfor være påpasselig med å kjøre med varmeapparatet på full varme på kald motor.

I bilcross og slikt hvor man monterer radiator i bagasjerommet kan trykket i blokken øke slik at ett slik 5 krone stykke kan tilføre noe positivt selv når man kjører en original termostat.

De med vanlige oppsett sliter når de skal forklare forskjellen med og uten 5kronestykket. Grunnen er at forskjellen ikke er tilstede.

Søkeord 5kronestykket



Nå skjønte jeg ikke forklaringa di :/

5-kroningen sitter i trykkdelen på pumpa opp til toppen, mens termostaten sitter i utgående ut av toppen.
Nå har ikke jeg sett inni en sånn topp, men er det da en kanal rett ifra innløp til utløp på toppen?

Teigen
09/08/13, 05:46
For oss som bare prøver, så blir tempen på vannet bakerst i motoren desidert best i benken av å kjøre uten termostat, med 5'er og la sprute styre vifta.

gaupe
09/08/13, 08:52
Aukar trykket på vatnet, slik at kaldare vatn når lengre bak før det blir varma opp. Netto kjøleeffekt blir nok lik.

Tor24
09/08/13, 08:58
Med el vann pumpe uten termostat og med orginal vannpumpe med termostat. Det beste er egentlig en pumpe som klarer å skape høytrykk og sammen med en el.termostatventil. Prøve å ha jevnt høyt trykk i systemet hele tiden :).

Zeeker
09/08/13, 11:30
Da skjønte til og med jeg litt mer :D
Når jeg var på Vålerbana og Rudskogen sist så var i hvertfall tempen smooth.
Har ikke fått testa den på skikkelig hærjing enda, selv om det gikk mye på full gass på skogen. Det som er fint der er at det er 2 langstrekker hvor bilen får mye luft og kan få kjølt seg ned bittelitt.

Hvis ting passer seg så stikker jeg på OMC-treff på vålerbana den 24. august. (hvis det er lite OMC folk som skal dit) Da får andre merker kjøre også.
Dokka 21. september.
VCCN Gardermoen 12. oktober

Så hvis noen vet av noen fete treff så er det bare å si ifra. Jeg har ikke planlagt noe mer denne sommersesongen.

Holck
09/08/13, 15:38
Misforstått brel hele greien spør du meg.
Volvotermostatene er spesielle. De har en fjærbelastet plate som dekker passasjen mellom termostathus og vannpumpe i øvre enden og gjør ett 5 krone stykket i nedre enden helt unødvendig.
På kald motor er termostaten stengt og med stengt varmeapparat kran så øker kjølevannsttrykket motoren. Dette kunstig høye trykket åpner den fjærbelastede tetteplaten på termostaten slik at vannet kan sirkulere ned til vannpumpen. Ett 5-krone stykket i utløpet saboterer kapasiteten.

Jeg kjører en 65 graders universaltermostat uten volvo sin tetteplate. Jeg har derfor bruk for en slik restriksjon i returpassasjen da denne står åpen hele tiden. Jeg må derfor være påpasselig med å kjøre med varmeapparatet på full varme på kald motor.

I bilcross og slikt hvor man monterer radiator i bagasjerommet kan trykket i blokken øke slik at ett slik 5 krone stykke kan tilføre noe positivt selv når man kjører en original termostat.

De med vanlige oppsett sliter når de skal forklare forskjellen med og uten 5kronestykket. Grunnen er at forskjellen ikke er tilstede.

Søkeord 5kronestykket

Jeg trodde termostaten var dobbeltvirkende jeg, dvs jo mer termostaten åpner (varmere vann) jo mer tetter den ned mot bypass kanalen. Men jeg er enig med deg Batland at hvis termostaten er fullt åpen (dvs at bypasskanalen er fullt stengt hvis jeg forstår systemet riktig) så skjønner heller ikke jeg oppgaven til den femmern. Kan eventuelt prøve å få tatt en kopi av Volvo sin egen tegning over kjølesystemet å legge ut her, da blir det lettere for alle å se hvordan vannet faktisk går med piler :-)

Zeeker
10/08/13, 00:04
Jeg trodde termostaten var dobbeltvirkende jeg, dvs jo mer termostaten åpner (varmere vann) jo mer tetter den ned mot bypass kanalen. Men jeg er enig med deg Batland at hvis termostaten er fullt åpen (dvs at bypasskanalen er fullt stengt hvis jeg forstår systemet riktig) så skjønner heller ikke jeg oppgaven til den femmern. Kan eventuelt prøve å få tatt en kopi av Volvo sin egen tegning over kjølesystemet å legge ut her, da blir det lettere for alle å se hvordan vannet faktisk går med piler :-)


Det er bare å tegne og paste og forklare.
Jo finere jo bedre :)
Men at så mange bruker 5'ern der, så skulle en jo tro at det funker, og at noen i tillegg har en teori om hvorfor det funker, så er det jo rart at det evt ikke funker.
Men fyr løs :)
Me want more info :D

Batland
10/08/13, 10:18
Jeg trodde termostaten var dobbeltvirkende jeg, dvs jo mer termostaten åpner (varmere vann) jo mer tetter den ned mot bypass kanalen. Men jeg er enig med deg Batland at hvis termostaten er fullt åpen (dvs at bypasskanalen er fullt stengt hvis jeg forstår systemet riktig) så skjønner heller ikke jeg oppgaven til den femmern. Kan eventuelt prøve å få tatt en kopi av Volvo sin egen tegning over kjølesystemet å legge ut her, da blir det lettere for alle å se hvordan vannet faktisk går med piler :-)
Når man starter opp med kald motor, da er termostaten lukket. Hvis varmeapparatet står på kaldt så vil kranen på denne sløyfen også være lukket. Vannpumpen prøver å pumpe store mengder vann inn i motorblokken. Spørsmålet blir da; Hvor tar dette vannet veien? Det kommer seg ikke inn i radiatoren fordi termostaten er lukket. Det kommer seg heller ikke tilbake til vannpumpen via røret på eksossiden pga lukket kran.

Min versjon av sannheten er at den nederste tetteplaten på termostaten kun er fjærbelastet som en sikkerhets trykkventil.

Batland
10/08/13, 10:22
Nå skjønte jeg ikke forklaringa di :/

5-kroningen sitter i trykkdelen på pumpa opp til toppen, mens termostaten sitter i utgående ut av toppen.
Nå har ikke jeg sett inni en sånn topp, men er det da en kanal rett ifra innløp til utløp på toppen?
Så du mener at vannpumpen først kjører store mengder kjølevæske inn i motorblokken, opp i toppen og frem til termostathuset for kjølingen sin del og samtidig har de en passasje mellom trykksiden av vannpumpen og termostathuset slik at man pumper kaldt vann direkte opp og forsinker åpningen av termostaten og saboterer "kjøleflødet" gjennom motoren?

Batland
10/08/13, 10:28
For oss som bare prøver, så blir tempen på vannet bakerst i motoren desidert best i benken av å kjøre uten termostat, med 5'er og la sprute styre vifta.
Hvis man fjerner termostaten eller monterer en universaltermostat da vil denne bypass passasjen stå åpen og sabotere kjøleflødet gjennom radiatoren og redusere kjølekapasiteteten.
Hvis man passer på at varmeapparatkranen står åpen på kald motor så trenger man ikke hull i 5 kroneren heller.

buster83
10/08/13, 10:38
Hvis man fjerner termostaten eller monterer en universaltermostat da vil denne bypass passasjen stå åpen og sabotere kjøleflødet gjennom radiatoren og redusere kjølekapasiteteten.
Hvis man passer på at varmeapparatkranen står åpen på kald motor så trenger man ikke hull i 5 kroneren heller.

leit å finne en femmer uten hull... :p

Ekren
11/08/13, 11:43
Heisann! Så grom bilen har blitt. Er morro og se at det fungerer :)

Har du foresten mål på "pinnen" til slavecyl ned på girboksen?
Laga en til en annen bil jeg har men husker ikke målene.

Holck
11/08/13, 17:07
Det er bare å tegne og paste og forklare.
Jo finere jo bedre :)
Men at så mange bruker 5'ern der, så skulle en jo tro at det funker, og at noen i tillegg har en teori om hvorfor det funker, så er det jo rart at det evt ikke funker.
Men fyr løs :)
Me want more info :D

Kommer med bildet :cool:

Holck
11/08/13, 17:17
Når man starter opp med kald motor, da er termostaten lukket. Hvis varmeapparatet står på kaldt så vil kranen på denne sløyfen også være lukket. Vannpumpen prøver å pumpe store mengder vann inn i motorblokken. Spørsmålet blir da; Hvor tar dette vannet veien? Det kommer seg ikke inn i radiatoren fordi termostaten er lukket. Det kommer seg heller ikke tilbake til vannpumpen via røret på eksossiden pga lukket kran.

Min versjon av sannheten er at den nederste tetteplaten på termostaten kun er fjærbelastet som en sikkerhets trykkventil.

I mitt hodet så blir svaret på ditt spørsmål følgende: Gjennom bypass kanalen. Bypass kanalen er jo der for å få varme i motoren så fort som mulig og for at vannet skal ha et sted å gå når termostaten ikke har begynt å åpne enda.

Men uanset, jeg testet en original termostat for å se hva som faktisk skjer med den når du dunker den i kokende vann. Hvis man da etter dette tar en titt ned i toppen under termostathuset å ser hvordan det ser ut under der så har man svaret :)

Zeeker
11/08/13, 21:22
Heisann! Så grom bilen har blitt. Er morro og se at det fungerer :)

Har du foresten mål på "pinnen" til slavecyl ned på girboksen?
Laga en til en annen bil jeg har men husker ikke målene.


Takk for det :)

Jeg husker dessverre ikke hvor mye jeg skjøta den, men noe sier meg at den ble totalt 12cm eller no sånt.
Men tror det er en fordel å måle opp sånn at den blir mest mulig riktig :)
Skal du ha ZF-kasse eller skal du lage til noen ?

Zeeker
11/08/13, 21:25
I mitt hodet så blir svaret på ditt spørsmål følgende: Gjennom bypass kanalen. Bypass kanalen er jo der for å få varme i motoren så fort som mulig og for at vannet skal ha et sted å gå når termostaten ikke har begynt å åpne enda.

Men uanset, jeg testet en original termostat for å se hva som faktisk skjer med den når du dunker den i kokende vann. Hvis man da etter dette tar en titt ned i toppen under termostathuset å ser hvordan det ser ut under der så har man svaret :)

Så det vil si at når termostaten åpne så tetter den den lille kanalen som er nede til venstre eller noe sånt når'n titter inn i termostathullet?
Hvis ja.
Da må vel 5'ern ha noe for seg hvis den skaper ett annet vanntrykk for å transportere vann lengre bak i toppen?

Holck
11/08/13, 22:03
Så det vil si at når termostaten åpne så tetter den den lille kanalen som er nede til venstre eller noe sånt når'n titter inn i termostathullet?
Hvis ja.
Da må vel 5'ern ha noe for seg hvis den skaper ett annet vanntrykk for å transportere vann lengre bak i toppen?

Termostaten tetter bypasskanalen mer jo mer den åpner ja, sånn jeg har forstått det. Det som er er at vannet blir trykka inn i blokka av vannpumpa, går opp i toppen og så videre mot termostaten der vannet enten vil (avhengig av åpningen på termostaten) gå gjennom bypass kanalen og ned til vann pumpa igjen eller ut av termostaten, til radiator, ut av radiator tilbake til vannpumpa.
Det vil si at det eneste den femmern gjør er å hindre fløde ned til vannpumpa igjen hvis jeg har forstått det riktig.
Jeg kan se at femmern kan hjelpe hvis man kjører et system uten termostat i det hele tatt får å "tvinge" mest mulig vann gjennom radiatoren, men da ville det kanskje vært greiere å blokkert hele bypass kanalen fullstendig spør du meg.
Jeg skal komme med den tegningen så fort jeg klarer, så får du se selv å danne din egen mening Zeeker :-)

Knallert
11/08/13, 22:16
Det som Holck så når han varmet opp vannet at fjæra i termostaten er av bimetall og vil ved oppvarming trekke seg sammen.
Den ene fjæra åpner termostaten og den andre dytter tallerkenen nedover mot bypasskanalen.
Eller den blir jo dyttet nedover uansett når termostaten åpner,så fjæra mot bypass er der kanskje kun for å trykke mot for bedre tetting.


Så når man starter motoren så er det stengt mot radiator pga. at termostaten ikke har begynt å åpne enda.
Derimot er det åpent ned til vannpumpa via bypasskanalen så vannet kan sirkulere internt i motoren.

Når vannet blir varmere så begynner termostaten å åpne mens den tallerkenen i bunn av termostaten blir dyttet nedover mot bypasskanalen og etterhvert lukker den.
Da vil vannet begynne å sirkulere gjennom radiatoren istedet for bare rundt i motoren.

Dette med femmeren er vel kanskje sånn at den tallerkenen som stenger bypasskanalen ikke tetter 100% siden det er tetting kun mellom en tynn blekkplate og ru aluminium.
Så femmeren sørger for mere vann er nødt til å gå gjennom radiatoren selv om det er hull i femmeren da dette er veldig lite. Men allikevel tillater intern sirkulasjon i motoren når vannet er kaldt og bypass er åpen.
Dette er vill gjetning selvfølgelig. :)

Termostaten legger man jo på plass og den er jo ikke fjærbelastet ned mot bypasskanalen som en ventil,det er derimot tvertom.
Fjæra nederst er der for å sørge for tallerkenen tetter bedre.
Så da har jeg også fått forklart min versjon :)
Ser at Holck hadde rukket å svare også... Så ble denne avhandlingen unødvendig...

Holck
11/08/13, 22:41
Bedre forklart Knallert, ordet sirkulere gjorde underverker ;) .

Knallert
11/08/13, 23:10
Sirkulasjon er fine greier :)

Zeeker
11/08/13, 23:17
Når vannet blir varmere så begynner termostaten å åpne mens den tallerkenen i bunn av termostaten blir dyttet nedover mot bypasskanalen og etterhvert lukker den.
Da vil vannet begynne å sirkulere gjennom radiatoren istedet for bare rundt i motoren.


Men hvis den kanalen er lukket, så går det ikke noe vann i retur internt i motor?
Og uten 5'ern så vil pumpa bare pumpe det den klarer med ett stort volum uten mye trykk.
Det er da jeg lurer på om 5'ern kommer til sin rett som noen skriver at den da vil øke vanntrykket slik at det kommer mere vann bakover i toppen.
Da vil det bli mere vann som kan dra med seg varme fra bakkant av motoren til radiatoren. Og da er det vel greit å ha en bra radiator for å kjøle ned igjen den ekstra varmen du drar ut av motoren.
Den returkanalen vil jo stenge uavhengig av 5'ern.
Eller hur? Bare slenger ut noen tanker jeg :D

Knallert
12/08/13, 00:18
Man vil ikke ha sirkulasjon internt annet enn ved kald motor,bimetallfjæra i termostaten regulerer derfor både når bypasskanalen og åpning ut til radiator via termostat trenger å være åpen eller stengt alt ettersom behovet for å kjøle ned vannet melder seg.

Når vannet blir varmt nok så vil alt vannet bli nødt til å gå gjennom radiatoren.
Da trenger man ikke å bypasse noe heller fordi man trenger maks kjøling.

Hadde bypassen vært åpen samtidig som termostaten så ville vannet mye heller sirkulert bare internt pga. motstanden i radiatoren eller hvertfall endel av det.

Trykksiden på vannpumpa er hullet inn til blokka, alle andre tilkoblinger på andre siden av impelleren er sugeside som retur fra varmeapparat,bypass og tilkoblingen for nedre radiatorslange.

Pumpa lager bare fløde,det er motstanden i komponentene og varmen som lager trykket.
Uten en bypass så hadde det blitt veldig høyt trykk inne i motoren og man hadde fått trøbbel med lekkasjer pluss det hadde krevd mye effekt å snurret pumpa rundt.
Står varmekranen på varmeapparatet åpen så slipper man dette problemet men man kan ikke forvente at den alltid er åpen :)
Så om man av en eller annen grunn har redusert kjøling en varm sommerdag så vil det hjelpe å sette på varmeapparatet på full effekt både på varme og vifte da registeret vil fungere som en radiator.

Angående den femmeren så bryr ikke den seg om termostaten men den er muligens til hjelp om ikke bypassen er helt 100% tett når plata fra termostaten dyttes ned mot bypasskanalen.
Altså at den sørger for at mer vann må passere radiator og dermed får man bedre kjøling.

Ser ikke helt hvordan en struping av en bypass som bare er der for intern sirkulasjon skal bedre fløde bak i blokka.
Men kanskje noen har en logisk forklaring.
Kanskje det er ett triks man bruker hvis man kjører uten termostat,siden man da ikke lenger har noen innretning som kan stenge bypassen.

Titter man på topplokket der termostaten sitter så er hullet i midten bypass og åpningene rundt er trykksiden fra pumpa.
Der er det fritt leide for vannet ned til pumpa ved kald motor.

Gruppe A borret ekstra hull i bakkant på toppen for mere fløde, muligens kan en toppakning med flere og større hull desto lengre bakover på blokka man kommer fungere også.
Eller bygge om hele kjølesystemet som flere gjør med flere vannrør koblet til på utsiden av blokka.

Zeeker
12/08/13, 10:07
Man vil ikke ha sirkulasjon internt annet enn ved kald motor,bimetallfjæra i termostaten regulerer derfor både når bypasskanalen og åpning ut til radiator via termostat trenger å være åpen eller stengt alt ettersom behovet for å kjøle ned vannet melder seg.

Når vannet blir varmt nok så vil alt vannet bli nødt til å gå gjennom radiatoren.
Da trenger man ikke å bypasse noe heller fordi man trenger maks kjøling.

Hadde bypassen vært åpen samtidig som termostaten så ville vannet mye heller sirkulert bare internt pga. motstanden i radiatoren eller hvertfall endel av det.

Trykksiden på vannpumpa er hullet inn til blokka, alle andre tilkoblinger på andre siden av impelleren er sugeside som retur fra varmeapparat,bypass og tilkoblingen for nedre radiatorslange.

Pumpa lager bare fløde,det er motstanden i komponentene og varmen som lager trykket.
Uten en bypass så hadde det blitt veldig høyt trykk inne i motoren og man hadde fått trøbbel med lekkasjer pluss det hadde krevd mye effekt å snurret pumpa rundt.
Står varmekranen på varmeapparatet åpen så slipper man dette problemet men man kan ikke forvente at den alltid er åpen :)
Så om man av en eller annen grunn har redusert kjøling en varm sommerdag så vil det hjelpe å sette på varmeapparatet på full effekt både på varme og vifte da registeret vil fungere som en radiator.

Angående den femmeren så bryr ikke den seg om termostaten men den er muligens til hjelp om ikke bypassen er helt 100% tett når plata fra termostaten dyttes ned mot bypasskanalen.
Altså at den sørger for at mer vann må passere radiator og dermed får man bedre kjøling.

Ser ikke helt hvordan en struping av en bypass som bare er der for intern sirkulasjon skal bedre fløde bak i blokka.
Men kanskje noen har en logisk forklaring.
Kanskje det er ett triks man bruker hvis man kjører uten termostat,siden man da ikke lenger har noen innretning som kan stenge bypassen.

Titter man på topplokket der termostaten sitter så er hullet i midten bypass og åpningene rundt er trykksiden fra pumpa.
Der er det fritt leide for vannet ned til pumpa ved kald motor.

Gruppe A borret ekstra hull i bakkant på toppen for mere fløde, muligens kan en toppakning med flere og større hull desto lengre bakover på blokka man kommer fungere også.
Eller bygge om hele kjølesystemet som flere gjør med flere vannrør koblet til på utsiden av blokka.


Vi vel enig i alt bortsett fra dette med trykket ut fra pumpa med 5'ern. At bypass'n stenger når termostaten åpner er jo grei og da går det ikke noe vann i retur internt. Så lenge motor har driftstemp så går alt av vann ut i radiator.
Det jeg tenker på med bedre trykk med 5'ern er som å tenke på en hageslange med justerbar tut.
Hvis det er 5 bar i tanken og tar av alt av koblinger i andre enden av slangen så vil vannet bare fosse ut uten mye trykk. Det kommer bare masse vann.
Med en justerbar tut som vil strupe åpningen vil mye av sammen mengden komme gjennom men med ett høyere trykk og vil nå lenger bortover.
Eller tenker jeg helt feil?

Jeg har også borret opp de gruppe A hullene i toppen i bakkant av toppen og langs eksossiden btw :)

Holck
12/08/13, 12:55
Vi vel enig i alt bortsett fra dette med trykket ut fra pumpa med 5'ern. At bypass'n stenger når termostaten åpner er jo grei og da går det ikke noe vann i retur internt. Så lenge motor har driftstemp så går alt av vann ut i radiator.
Det jeg tenker på med bedre trykk med 5'ern er som å tenke på en hageslange med justerbar tut.
Hvis det er 5 bar i tanken og tar av alt av koblinger i andre enden av slangen så vil vannet bare fosse ut uten mye trykk. Det kommer bare masse vann.
Med en justerbar tut som vil strupe åpningen vil mye av sammen mengden komme gjennom men med ett høyere trykk og vil nå lenger bortover.
Eller tenker jeg helt feil?

Jeg har også borret opp de gruppe A hullene i toppen i bakkant av toppen og langs eksossiden btw :)

Da får di isåfall høyere trykk til vannpumpa fra bypass kanalen. Tenkte litt på det istad: Det er kun et sted vannpumpa trykker inn vann, det er i blokka. Alle de tre andre ( fra varmeapparat, bypass kanal og fra radiator) er tilbakeføringer av vann. Hvis det du sier skulle fungert så skulle man strupet vannet som vannpumpa trykker inn i blokka, ikke noe som kommer tilbake til vannpumpa.
De Gruppe A hullene hjelper veldig for avkjøling av toppen, dvs de hjelper for å få mer vann bakerst i toppen.

Zeeker
12/08/13, 15:15
Da får di isåfall høyere trykk til vannpumpa fra bypass kanalen. Tenkte litt på det istad: Det er kun et sted vannpumpa trykker inn vann, det er i blokka. Alle de tre andre ( fra varmeapparat, bypass kanal og fra radiator) er tilbakeføringer av vann. Hvis det du sier skulle fungert så skulle man strupet vannet som vannpumpa trykker inn i blokka, ikke noe som kommer tilbake til vannpumpa.
De Gruppe A hullene hjelper veldig for avkjøling av toppen, dvs de hjelper for å få mer vann bakerst i toppen.

Der 5'ern ligger er det eneste stedet pumpa pumper inn vann til motoren, men hvordan vannet går etter det går inn i toppen vet jeg ikke.
Så det er i "trykkdelen" til pumpa 5'ern ligger og lager enda mere trykk.