PDA

Vis full versjon : Ettermontering av turbo på B230F motor



Larsgunnar
22/05/11, 23:05
Hei!
Er fersk i faget, og spør helst før jeg gjør noe.

Tenker å ettermontere turbo på en B230F motor i en '93 240.
Vil motor, aksling osv tåle dette?

På forhånd takk for svar. :)

Mvh. Lars Gunnar

Runar
22/05/11, 23:28
Selv om jeg er fersk i faget jeg også, så er jeg sikker på at svaret er ja.
Hvis motor, aksling osv er i god stand, ingen problem!

Angående motor så ville jeg vurdert å kjøpe en turbomotor fra 940 turbo, 96-98 modell.
Og solgt motoren du har. Selv hentet jeg en fra 940 -98 modell, kjørt 128.000 før helgen i Sverige.
Selger jeg motoren jeg har så blir det merkostnad for motor på ca 5000.
Passer stort sett rett inn, ligger en fin guide er på forumet om det med å sette inn turbomotor.

Larsgunnar
22/05/11, 23:31
Alt er i god stand ja. :)
Har diskutert med Wakdar her på forumet, og det skal holde å bytte topp-pakning.
Motorbytte blir nok ikke med det første. Som 16-åring er det ikke alt som er verken lett tilgjengelig, eller at pengeboka sier ja, hehe.

andersg
23/05/11, 06:35
Konvertering går fint, leste akkurat om en som benket en konvertert F-motor på Turbobricks.com til 340 hjulhester med standar bunn, topp, etanol og MegaSquirt. Det er nok å dra strikken litt langt over tid, men 0.5bar tåler de fint helt standar. :)

Larsgunnar
23/05/11, 07:18
Såpass! :)
Ettersom jeg har forstått skal det holde å kjøpe en 3mm tykkere topp-pakning, og det vil ikke være noe problem på rundt 1 bar trykk.
Tut og kjør :)

andersg
23/05/11, 07:40
Spandér gode chipper og få mottrykket unna så kan det gå. MEN, jeg har ikke gjort dette selv, bare skriver det jeg har lest igjen. :)

Larsgunnar
23/05/11, 07:43
Må tydeligvis ha bensin og tennings-hjerner fra en 940 Turbo. Og det skal skaffes. :)

morti92
23/05/11, 10:51
Hva med større dyser...trenger ikke det?

ArneR
23/05/11, 14:42
Naturligvis trengs det større dyser.. :)

De originale gule dysene blir for små, og vil heller ikke fungere med turbohjernene.

Du trenger dyser på ca. 330cc/min, som de originale grønne turbodysene leverer.

Larsgunnar
23/05/11, 15:53
Det er jeg også klar over ja.
Hvilke dyser var jeg ikke sikker på, men det fikk jeg svar på nå. Takk for det. :)

virre91
23/05/11, 17:06
man må borre opp hull til olja på blokka, trenger retur på bunnpanna, bensin og innsprøytningshjerne. grønndyse du finner di på feks s60r. ny toppakning, grenrør, 3"lmm kommer litt ann på størrelse på turbo åsså, og hvor høyt du skal satse. du har lov på orginale bremse og ha 220hk og d ska være ganske greit å få godkjent eller lage selv. kordiger meg vis jeg sier noe feil eller tilføy om noe mengler:) lykke til hold meg oppdatert ska jøre d samme

ArneR
23/05/11, 17:13
Mente ikke S60R dyser nå jeg, men de grønn/turkise dysene fra B230FT/FK.

Trenger heller ikke borre opp for oljetur, det kan du ta ut ved vannpumpa, eller nede ved oljetrykkvakta.

Men hvorfor ny toppakning, om den som er der er hel? :p

virre91
23/05/11, 17:15
større toppakning for mindre kompresjon. oki kjækt å vite

ArneR
23/05/11, 17:18
Ah, skjønner.. Men da er det ikke mye å velge i, blir cometic MLS i valgfri tykkelse da. Om man ikke får kobberpakning i valgfri tykkelse da?

kermitt
23/05/11, 17:28
Trenger sånn helt egentlig ikke å senke kompen. Har kjørt med 1-1,2 bar på flere turbokonverterte sugeblokker. Det fungerer knirke fritt og er veldig kjørbart.

JørnM_940
23/05/11, 18:01
Regner med at du har M47 gir? Da kan det hende at du må ta med en M90 girboks i budsjettet ditt.. Men kan godt hende M47 holder også, hvis du kjører fint... Det vet jeg ikke:)

Larsgunnar
23/05/11, 19:29
Retur lages vel i bunnpanna, om jeg ikke finner en annen smart løsning.
Angående girkasse er jeg faktisk ikke sikker. Ikke fått satt meg inn i det enda.
Vi får se. Ryker den får jeg finne en ny. :)

Mafaioz
23/05/11, 19:40
du får lage en prosjekttråd:D

Sebbe
23/05/11, 20:26
turbo clutch må du ha

christoffera
23/05/11, 21:48
Litt off-topic, men kan noen forklare hva som er forskjell på en fk/ft blokk og f blokk!?
Borsett fra underspyling og bunnpanna... Åssen er innmaten åsånn..?
Og el toppen... Men den er vel lik? 530 er 530 uansett eller?

Sebbe
23/05/11, 22:03
selve blokka er lik bortsett fra at det er borra ut hull til olje tur/retur i turbo blokka, om det er underspyling eller ikke har ikke noe med turbo og gjøre, kun årstall. toppen er lik men det er en annen kam, sitter M kam på F motoren og T kam på turbo. stemplene er forskjellige, F stemplene har mindre grop enn turbo stemplene og er visst tynnere også, så de tåler mindre. resten av innmaten er lik.

Wakdar
23/05/11, 22:13
selve blokka er lik bortsett fra at det er borra ut hull til olje tur/retur i turbo blokka, om det er underspyling eller ikke har ikke noe med turbo og gjøre, kun årstall. toppen er lik men det er en annen kam, sitter M kam på F motoren og T kam på turbo. stemplene er forskjellige, F stemplene har mindre grop enn turbo stemplene og er visst tynnere også, så de tåler mindre. resten av innmaten er lik.

Toppen er lik, men ikke ventilene. Eksosventilene er natriumfyllte på biler med turbo. :D

Sebbe
23/05/11, 22:30
Toppen er lik, men ikke ventilene. Eksosventilene er natriumfyllte på biler med turbo. :D
aahh, selfølgelig, glemte det

Larsgunnar
23/05/11, 22:39
Hehe. Prosjekt-tråd skal det vel bli! :)
Har enda 2 år på å få den på veien, så :)

Wakdar
24/05/11, 23:23
Ah, skjønner.. Men da er det ikke mye å velge i, blir cometic MLS i valgfri tykkelse da. Om man ikke får kobberpakning i valgfri tykkelse da?

Har hatt en dialog med han her litt tidligere om tykkere topplokkspakning, å det var ingen problem å lage sa han. ;)


http://stores.ebay.com/copper-gaskets-unlimited?_trksid=p4340.l2563