PDA

Vis full versjon : Motorvask, kunne trengt en liten "howto"



PyrionZ
22/05/11, 22:44
Skulle tatt motorvask på volvon snart, men etter å ha hørt diverse uheldige historier om motorvask vil jeg høre hvordan dere gjør det!

Noe spesielt man burde dekke til?
Brukes det høyttrykk ved motorvask?

Så det var en tråd lenger opp her ang. valg av såpe og diverse. Men er bare å spytte inn forslag her og!

På forhånd takk for svar!

Vegardb92
23/05/11, 21:17
Folk med ny motor og bare et deksel bruker høytrykk, men f.eks. på b230 der alt er åpent brukte jeg vanlig avfetting, og bare spylte med hageslange på lavt trykk for å skylle av så går du over med klut/svamp/fille etc og tannbørste der du ikke kommer til...

Anbefaler deg å kjøpe KRAFTIG avfetting, jeg brukte vanlig og det ble ikke rent nok der det var skikkelig skittent.

Tom K
23/05/11, 21:30
Felleskjøpet har noe som heter kaldavfettning, den funker veldig bra

Hassel
24/05/11, 12:54
Tok motorvask for litt siden, var helt jævlig.. Kraftig avfetting fikk det egentlig ikke av, så slo til med felgrens og børste! Funka som bare F :)

PyrionZ
24/05/11, 14:28
Er på en 99mod Volvo v70 jeg skal vaske, og mesteparten der er vel dekka til.
Men, styre unna høyttrykk da el?

Lithander
24/05/11, 15:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2079.jpg
Kunne trengt det jeg og, så en how-to er satt pris på da en aldri har vært borti det før :p

AleksanderK
24/05/11, 15:19
Begynn med vann fra hageslangen, uten noe såpe eller noenting. Da får du vekk det groveste med sand og dritt. Etter det tar jeg autoglym sin Engine and machine cleaner, sprayer på og pensler med en brukendes pensel, og spyler. Gullanes reint etterpå :D

Tenkte å ta på 940'en en dag, og da kan jeg sikkert få ordnet noen bilder :)

Lithander
24/05/11, 15:21
supert :)

henrik940
24/05/11, 15:22
Kjøpte motorvask fra megagays, også spyla med høyttrykkspyler. Unngå direkte spyling på elektriske komponenter, og sleng en plastpåsa over luftfilter. Motoren tåler vann :)

Tom K
24/05/11, 16:15
ikke noe problem med høytrykk nei, men unngå å spyle direkte på el komponenter , trenger heller ikke noe fancy svindyr rensevæske, det holder lenge med vanlig avfetting på dusjflaske, spray det på kald motor og la det virke noen minutter, spyl av med høytrykk og gjærne varmt vann, da blir det gullende rent

kermitt
24/05/11, 16:31
Husk å ha ett fordelerlokk og rotor ekstra. Kan fort bli bruk for det :p

gnilrE
24/05/11, 16:47
Jeg brukte noe fatter hadde fått fra Alfa kjemiske eller hva det heter. Veldig sterkt og tror ikke privat-personer får tak i det. Men jeg gjorde det slik:

-Varmt vann over hele motoren over alt
-Godt med avfetting, trenger ikke dynke på mye der du veit det ikke burde være
-Skyll godt med vann, overdriv så veit man at det ikke er rester igjen. :)

Men sikkert mange forslag her da! slik jeg gjorde det

Hassel
24/05/11, 18:17
Trenger vel ikke ekstra fordeler og rotor så lenge man har en dæsj med papir? :)
Er jo egentlig bare å tørke inne i fordeleren så starter volvo på første :D

kermitt
24/05/11, 18:20
Fukt gjør mye rart med en bensin motor etter mine erfaringer. Sleit noe helt jævlig med fukt i fordeler lokk i vinter på 940, men på 740 jeg hadde før så spylte jeg så det skikkelig rant vann ut i fra fordelern :p

JørnM_940
24/05/11, 18:21
Kraft-vask tror jeg skal fikse biffen når jeg skal ta motorvask:cool:
Er en slags entreprenør-rengjøring, sterke saker. Bruker det på gravemaskinene og traktor.

Hassel
24/05/11, 18:40
på 740 jeg hadde før så spylte jeg så det skikkelig rant vann ut i fra fordelern :p
Er ikke bra vaska før det skjer :D

-S.Johnsen-
12/06/11, 20:56
Har noe som dem kaller "Tunnelvask" på jobben.
Blir brukt til å rengjøre asfalt utstyr osv.

Kan jeg bruke dette tru?:)

Hassel
12/06/11, 23:12
Kan nok bruke det ja, men vis det er veldig sterkt så kan det hende at det ikke er så veldig bra for lakken!

PyrionZ
13/07/11, 19:41
Prøvde Turtle sin motorvask her, da jeg begynte å bli desperat etter en motorvask!
Fungerte sånn nogenlunde greit, det som er mest positivt er lukta jeg sitter igjen med både på utsiden og inni bilen når motorn blir varm.

Lukter rett og slett ny bil av den når motoren begynner å få varme, så om jeg skal bruke noe kraftig avfetting, så blir det å bruke et motorvask middel etterpå, for å få lukta:p

Autobua
14/07/11, 20:38
Metoden som blir brukt hos meg v. motorvask er:

Dekk til fordelerlokk, plugghetter og ABS sentral for de som har dette.
Motoren må være kald før dette arbeidet starter.

Spray sterk avfetting eller egnet motorvask i motorrommet.
La avfettingvirke noen minutter, arbeid inn alle flater som skal bli rene med kost eller egnet verktøy for å komme til i alle kroker.
Spyl av med høytrykksspyler, men ikke spyl direkte på elektriske komponenter.
Om motorrommet fortsatt ikke er rent nok, gjenta prosessen med avfetting til ønsket resultat er oppnådd.
Bruk en blåsepistol å blås tøret i motorrommet, spesielt elektriske komponenter.
Start motoren å la den gå på hurtigtomgang 1500-2000 rpm i 2-4 minutter slik at varmen fra motoren får resterende vann til å fordampe hurtigere.