PDA

Vis full versjon : Ujevn tomgang ++ på -95 960



Lars'ern
22/05/11, 22:25
Jeg har en -95 960 med B6304S På varm motor, så har den veldig ujevn tomgang. Har prøvd å lete etter falskluft med startgass, men fant ingen. Skal ta å rense tomgangsregulatoren denne uka. Den går ganske bra på tomgang på kald motor. Jeg tror den drar som den skal når jeg kjører, men vet ikke siden jeg aldri har kjørt en som har vært iorden. I det siste så har den blitt vanskeligere å starte, må gå 3-4runder på starteren, både på varm og kald motor. Har hatt feilkode 232 "Langsiktig drivstoffjustering, tomgang" på den. I dag så startet den, før den stoppet igjen, ingen ulyder når den stoppet. Men den nektet å starte igjen. Starteren gikk rundt, men fyrte ikke, ikke på startgass heller. Leste ut feilkoder, fikk en del. 232, 233 "Langsiktig drivstoffjustering, tomgangsluftjustering" og 223 "Tomgangsreguleringsventil." Slettet feilkoder

For å få den igang igjen, så stod den i 1t med batteriet av, da fikk jeg startet den, men den var veldig tungstartet. Tok meg en prøverunde på ca 1mil, ingen endringer fra før. Startet og stoppet den noen ganger, både før og etter prøvekjøringen, går 3-4 runder på starteren hver gang få den starter.

Har også byttet til nye org tennplugger, samt att det er en sprekk i radiatoren, det ligger ny i bagasjerommet. Cruisekontroll virker ikke.

Alle feilkodene på bilen, feilkode betegnelse fra WOW til Wurth, for denne bilen:
Svart kontakt, A 1:
313 "Magnetventil for rensebeholder" ifølge http://forum.vccn.no/showthread.php?t=650
223 "Tomgangsreguleringsventil"

Svart kontakt, A 2:
232 "Langsiktig drivstoffjustering, tomgang"
233 "Langsiktig drivstoffjustering, tomgangsluftjustering"
223 "Tomgangsreguleringsventil"

Svart kontakt A 3:
Ingen feil

Grå kontakt, B 2:
122 "Innsugslufttemperaturføler"

Grå kontakt, B 6:
Får ikke lest ut koder


Noen som har noen tips å komme med??

Lars'ern
24/05/11, 23:41
Jeg fikk renset tomgangsregulatoren i går, samt satte på noen nye slangeklemmer rundt denne. Den ble litt bedre på tomgang, men er fremdeles ikke bra med varm motor. Har ikke fått noen feilkoder etter att jeg slettet de. Har kjørt ca 10 mil.

Noen som har noen tips til noe jeg kan sjekke?

Lars'ern
01/06/11, 22:43
Virkelig ingen som har noen tips å komme med?? Har ikke kommet noen flere feilkoder. Men har funnet ut litt mere. Når bilen er kald, så går den tilnærmet rent på tomgang. Når den er varm, så går den veldig ujevnt på tomgang i P og N, samt att det tikker i noe. Når jeg setter den i D eller R, så blir den rolig igjen. Det samme gjelder om AC kobler inn,

Noen som vet hva motstanden i temp-sensoren skal være når motoren er driftsvarm? Samt hvor den sitter? Er det den som sitter på termostathuset?

Lars'ern
12/07/11, 23:23
Har nå skiftet temå-føleren på kjølevæska, virker som det ble bra da. Men er nå ikke helt sikker ennå :)

Lars'ern
15/07/11, 23:37
Noen som vet hva de forskjellige kontaktene i A og B er til?
A2 er vel motorstyring. Regner med at de andre er automat, abs, cruisekontroll og ac.
Men hvem er hvem??