PDA

Vis full versjon : Problem med airbag feil på 940.



Martin.S
27/02/10, 10:29
Bytta fra det tynne orginale rattet til bison ratt. Satte det på rett å ble veldig fornøyd, ingen rød lamper. Så kjørte jeg hjem i går kveld og parkerte bilen.
Men til morningen i dag når jeg skulle på jobb, lyste srs lampa. Hva kan være feil? er det nok og bare slette feilkoden og hvordan gjør man det? Regner med at den ikke går på sikring nr. 1.

volvo940turbo
27/02/10, 11:55
Er vel bare fjærne pæra i instrumentpanelet. Har vel airbag på begge sider du kanskje? Er vel kanskje greit å slette feilkoden først.

Martin.S
27/02/10, 12:18
Er vel bare fjærne pæra i instrumentpanelet. Har vel airbag på begge sider du kanskje? Er vel kanskje greit å slette feilkoden først.

Bag på begge sider ja..... hjelper ikke å bare ta ut pæren, feilen blir ikke borte.

volvo940turbo
27/02/10, 12:20
Bag på begge sider ja..... hjelper ikke å bare ta ut pæren, feilen blir ikke borte.


Nei er jo sant det men du har byttet ratt så det er vel at den registrerer at noe er borte vel?

volvoRsport
27/02/10, 12:24
Nei er jo sant det men du har byttet ratt så det er vel at den registrerer at noe er borte vel?

Han har byttet til et originalratt så airbag'en er der fortsatt.

Martin.S
27/02/10, 12:28
Han har byttet til et originalratt så airbag'en er der fortsatt.

Det stemmer og jeg har til og med brukt airbagen som satt i det gamle rattet.

volvoRsport
27/02/10, 12:37
Det stemmer og jeg har til og med brukt airbagen som satt i det gamle rattet.

Sleperingen kan man vel utelukke siden du har kjørt med bilen etter du byttet rattet uten at lampa lyste. Men snurret du den tilbake i midtposisjon før du satt på nye rattet?

henrik940
27/02/10, 12:39
Viss ikke så har sannsynligvis kabelen blitt kløpt.

Martin.S
27/02/10, 12:41
Ja gjore det. Kan det ha noe med det å gjøre da? Ledningen til airbagen går jo ut av rattstammen og inn i bagen, har jo ikke noe med sleperingen å gjøre.

henrik940
27/02/10, 12:44
Nei, denne går vel igjennom sleperingen. Er jo viktig å få den akkurat, slik at man ikke får dratt den for langt den ene eller andre veien.

volvoRsport
27/02/10, 12:51
Nei, denne går vel igjennom sleperingen. Er jo viktig å få den akkurat, slik at man ikke får dratt den for langt den ene eller andre veien.

Kabelen går igjennom sleperingen ja. Er et oppkveilet bånd inne i sleperingen, det er dette båndet som vil ryke.

Martin.S
27/02/10, 12:52
Ja sant det, rørte egentlig ikke den, passa bare på å få den tappen på den på riktig plass inn bak rattet (da tenker jeg på plastringen over kontaktflaten). Skulle kanskje telt hvor mange ganger jeg fikk snurra den rundt da, for så å snurre den halveis tilbake. Er det mye greier å bytte denne kablen om den skulle ha blitt klipt da tro?

volvoRsport
27/02/10, 12:59
Ja sant det, rørte egentlig ikke den, passa bare på å få den tappen på den på riktig plass inn bak rattet (da tenker jeg på plastringen over kontaktflaten). Skulle kanskje telt hvor mange ganger jeg fikk snurra den rundt da, for så å snurre den halveis tilbake. Er det mye greier å bytte denne kablen om den skulle ha blitt klipt da tro?

Da kan jeg bare si; Velkommen i rekken :D
Du er ikke den første som har oversett den merkelappen som sitter på kontakten der det står at man må snurre den tre runder tilbake.
Er ikke noe vanskelig å bytte den, bare fjerne dekslene rundt rattstammen der hendlene er + litt småtteri. Sleperingen koster ganske mye ny på Volvo, men brukt burde den ikke koste mye.

Martin.S
27/02/10, 13:11
Da kan jeg bare si; Velkommen i rekken :D
Du er ikke den første som har oversett den merkelappen som sitter på kontakten der det står at man må snurre den tre runder tilbake.
Er ikke noe vanskelig å bytte den, bare fjerne dekslene rundt rattstammen der hendlene er + litt småtteri. Sleperingen koster ganske mye ny på Volvo, men brukt burde den ikke koste mye.

Men det er da ringen av metall vi snakker om, ikke plast ringen med tappen på?

volvoRsport
27/02/10, 13:18
Men det er da ringen av metall vi snakker om, ikke plast ringen med tappen på?

Den plastringen med tapp på er den du skulle ha snurret rundt og er en del av sleperingen. Tok et bilde av min da jeg demonterte for å se om den hadde ryki:
http://forumbilder.se/images/fb7201011807P16db.jpg (http://forumbilder.se)

Martin.S
27/02/10, 13:25
Akkurat, da vet jeg hvordan hele greia ser ut. Er jo ikke lett å se om det er noe feil inne i den men.

Å funker tuten om den er ødelagt?

volvoRsport
27/02/10, 13:31
Akkurat, da vet jeg hvordan hele greia ser ut. Er jo ikke lett å se om det er noe feil inne i den men.

Å funker tuten om den er ødelagt?


Du ser om båndene inni den er røket av (sleperingen er av gjennomsiktig plast). Om tuta fungerer hvis sleperingen er defekt vet jeg ikke siden tuta mi heller ikke virket før jeg ødela sleperingen.

henrik940
27/02/10, 14:46
Du kan bruke et voltmeter og pipe alle kablene og. Finner fort ut om det er brudd der da.

boman
27/02/10, 16:45
Tuten skal vel funke selvom sleperingen har ryki. Tuten går på en egen ring rundt rattstammen på biler uten airbag ihvertfall, vil tro det er likt.

ChrML
27/02/10, 21:50
Hvis du skal pipe airbag ledningene så regner jeg med du skjønner at de må kobles av i begge ender. Eller så smeller airbagen på passasjersiden.

Det er garantert sleperingen som har ryki. Må spinnes opp 3 runder. Den surrer seg automatisk til 0 runder når du tar av rattet. Ellers ryker ledningene inni sleperingen av når du ratter "feil vei" for første gang og lampa lyser. Tuten fungerer fordet da den går på vanlig slepering, mens airbag går på en spole med ledning inni plastdingsen.

Koster 1600 kr ny på Volvo. Folk tar vanligvis 4-600 kr brukt for de :p. Koster å ikke lese advarsellappene :D.

ChrML
27/02/10, 21:58
Forresten, må slette feilkode på bagen når du har fikset det. Eneste måten å gjøre det på er å bruke diagnoseuttaket. Samme måte som å slette feilkode på motor, men på uttak 3 på boks B mener jeg.

Sitter på liten SE tlf å poster så kan ikke finne link dessverre :p.

Martin.S
28/02/10, 21:53
Hvis du skal pipe airbag ledningene så regner jeg med du skjønner at de må kobles av i begge ender. Eller så smeller airbagen på passasjersiden.

Det er garantert sleperingen som har ryki. Må spinnes opp 3 runder. Den surrer seg automatisk til 0 runder når du tar av rattet. Ellers ryker ledningene inni sleperingen av når du ratter "feil vei" for første gang og lampa lyser. Tuten fungerer fordet da den går på vanlig slepering, mens airbag går på en spole med ledning inni plastdingsen.

Koster 1600 kr ny på Volvo. Folk tar vanligvis 4-600 kr brukt for de :p. Koster å ikke lese advarsellappene :D.

Skjønner, takk for utfyldene svar. Får se om jeg kan få tak i en ny da. Irriterende at jeg skulle få til dette da hehe. Men er ikke første som har gjort det skjønner jeg.