PDA

Vis full versjon : Bygge om til elektrisk vifte, termostat?



Andreas750
21/05/11, 17:47
Jeg skal montere elektrisk vifte på 740n min med B230ET motor nå mens jeg først overhaler den:)
Jeg har handlet inn rele, sikring, termostatgiver på 92(holder det?)grader, og sånnen holder til termostatgiveren til å feste på slangen:).

Første spørsmål:
Er det så att jeg skal montere giveren på den øverste slangen?, altså slangen ifra radiatoren og inn i termostathuset.

Andre spørsmål:
Skal jeg ta ut den vanlige termostaten?, jeg ser for meg att det blir veldig varmt i motoren og lite varmt i slangene viss jeg beholder den?

Tredje spørsmål:
Viss jeg skal ta ut termostaten, får jeg det tett da rundt termostathuset i og med att den pakninga ligger vel litt i klem inntil termostaten?


Takk :))

VolvoR-Sport
21/05/11, 18:06
nedre slangen.

bruk termostaten.. hvis ikke sliter du bra med å få drifts temp på motoren.

bruk silikon eller egen lagd pakning hvis du absolutt skal ta ut termostaten..

OlavS.
21/05/11, 18:43
da jeg bygde om 240'n reiv jeg bare av org.vifta, og satte inn elektrisk, men viftetermostaten på nedre radiatorslange. da ble alt tipp topp. men er ikke 92grader litt høyt? jeg brukte 89, og da steig tempen litt før vifta slo inn.

oar83
22/05/11, 00:35
VolvoRsport har rett. Kan lett bruke 92 grader termostaten. Ikkje ta ut termostaten i huset,då blir det foR lite sirkulasjon.

Har gjort nesten samme i min 740. Men eg bytta til radiator med termo-brytar fra 940. I tillegg la eg opp straum og sikring, bytta om vifte og la inn ekstra brytar i bilen til "trinn2" i tilfelle ekstrem varme og for å lage det idiot-sikkert for meg sjølv. ;)

Andreas750
22/05/11, 00:59
Takk for svar!:)
Da beholder jeg termostaten i..
Men jeg mener å ha lest i de andre trådene om elektrisk vifte att det er varmest på den øverste slangen, men da er det altså ikke det?=)

850GLTsilver
22/05/11, 11:07
Stemmer at det er varmest på de øverste slangene, men det som er vesentlig er hvilken temperatur det er på vannet som går tilbake til motoren.
Dermed så utnytter du også den naturlige luftstrømmen som går gjennom radiatoren når du er i bevegelse, og den elektriske vifta slipper å legge inn så ofte.
I realiteten vil den elektriske vifta gå helt til hele motoren er så nedkjølt at du får unormalt lav temperatur på hele motoren om du monterer termostatbryteren på den øvre slangen. Dette da vifta ikke stanser før temperaturen der oppe er ned med sånn omtrent 4-5 grader. Lite gunstig.

Med termostat bryteren på nedre slange opprettholder du bra temp på motoren, og du vil kunne glede deg over det ikke minst på vinteren. :D