PDA

Vis full versjon : Div spm rundt bensinsystem



Torra
20/05/11, 21:24
Har tenkt å handle litt deler for å få et bensinsystem som tåler endel hester..

Kommer til å kjøpe meg en skumfylt fuelcell, trenger jeg da en swirlpot eller catchtank? Hva med intank pumpe, er det vanlig å bruke i en fuelcell? Eller kan jeg bare koble opp doble inline pumper under bilen?

Så dette bildet og tenkte det var en grei ide. Rør fra tank og retur kommer inn i toppen mens det går ut til pumpene i bunn.
http://www.raceinfo.no/temp/tn_BenCook08_1.jpg

Bilen vil bli utsatt for litt mer sideveis krefter enn hva man opplever på vanlig gatekjøring. Det er derfor jeg tenker på dette med en swirlpot, eller om skummet i tanken vil hindre at jeg blir bensintørr?

Frigstad Racing
22/08/11, 22:22
Skummet skal gjøre at det ikke skvalper, da slipper du å ha catch tank. Ulempen med skumfylt tank er at da kan man ikke kjøre på E-85. (du kan, men ikke la etanolen ligge i tanken mer enn ett døgn, skummet blir ødelagt)

Hvis du har en fuel cell med koblingene i bunnen, så blir det trykk der hele tiden, så eneste du trenger er en hovedpumpe. Med mindre du skal mate en catch tank slipper du da tank pumpe. Sett ett fint filter etter pumpa og kan være lurt med grov filter også før pumpa.

Torra
22/08/11, 23:01
Takk for bra svar Frigstad :D :D

Tor24
23/08/11, 08:52
http://www.raceinfo.no/temp/tn_BenCook08_1.jpg

Det var da en veldig liten bensintank..... ;) hehe neida, men du får kjøpt skum som tåler etanol da. Fuelcell kan være vanskelig å få godkjent, spesiellt hvis den er i plast. Jeg ville ha brukt orginaltanken og fylt en catchtank men den orignale i tanken pumpa, evt brukt en walbro der. Bruk ei Bosch 044 eller no som hovepumpe etter catchtanken. Men så spørs det om du skal kjøre etanol eller bensin da, antall hk osv.. :)

turb00le
23/08/11, 13:47
Jeg har tenkt følgende men ikke lagd ferdig alt:
Walbro pumpe i tanken, bosch 044 hovedpumpe.
Catchtank som blir mata fra walbro pumpa samt retur fra btr.
Retur til tanken (overløp) fra catchtank. Veldig lyst til å prøve meg på litt overtrykk i catchtanken men vet liksom ikke helt.

Frigstad Racing
02/09/11, 21:35
Har en skumfylt tank (pedersens racing) men kunne godt tenkt meg å bytta ut skummet til ett som tåler e85. Hvor kan man få tak i det da?

Og hvis man skal kjøre e85 bør man vell bruke to stk -044 pumper, ved siden av hverandre?

Hva grov / fin filtere anbefaler dere som tåler etanol? Som har AN10 koblinger.

Lundberg Performance
02/09/11, 21:42
Handle fuel cell med pick up.. skal du kjøre e85 må du ha uten skum og en swirl pot.. på vanlig bensin trenger du ikke swirl pot når du har skumfyllt og pick up..

Enkleste er og ha en in line pumpe og filter.. trekke 1/2 bensin ledning til btr og retur tank.. 3/8 holder vel til retur.. spørs hvor mye hester du skal ha... er du ikke ut etter mye hester og skal kjøre bensin trenger du kanskje ikke mere en 3/8 tur ledning eller..

Frigstad Racing
02/09/11, 21:46
Handle fuel cell med pick up.. skal du kjøre e85 må du ha uten skum og en swirl pot.. på vanlig bensin trenger du ikke swirl pot når du har skumfyllt og pick up..

Enkleste er og ha en in line pumpe og filter.. trekke 1/2 bensin ledning til btr og retur tank.. 3/8 holder vel til retur.. spørs hvor mye hester du skal ha... er du ikke ut etter mye hester og skal kjøre bensin trenger du kanskje ikke mere en 3/8 tur ledning eller..

Ja vet at man kan ha tom fuel cell med catch tank, men var en her som nevnte at man kunne få skum som tålte e85..
Blir an10 tur og retur, eller holder det med an8?

Skal ha ett grov filter - pumpe(r) - fin filter, hva anbefales? aeromotive? nuke?

Lundberg Performance
02/09/11, 21:51
Ja vet at man kan ha tom fuel cell med catch tank, men var en her som nevnte at man kunne få skum som tålte e85..
Blir an10 tur og retur, eller holder det med an8?

Skal ha ett grov filter - pumpe(r) - fin filter, hva anbefales? aeromotive? nuke?

An er JIC koblinger, er delt i 16"..

An 8 blir 1/2, 8/16=0,5=1/2"

An 10 mener jeg blir 7/8"

Edit: Kan tilføye at AN/JIC har bsp gjenger.

Tor24
02/09/11, 23:21
Det spørs litt på applikasjonen men fuelcell fylt med spesialskum fra ATL, Aeromotive pumpe og filtere med rustfrie innsatser tåler Etanol, men skummet tåler ikke stå i etanol over tid, så hvis du skal kjøre etanol på bruksbil så er det catch tank som gjelder.

Filtvedt Racing
03/09/11, 20:19
Heisan.
Jeg har kjørt med etanol på min bil i 3 år og ikke hatt problem med skummet enda. Jeg kan ha vært heldig ,men den er stått opp til 4-5 mnd og startet uten problemer med det. Bruker fuelcell fra Summit. Borret opp uttak fra org an8 til an12. An 12 fra tank til filter så til pumpe. An 10 videre fram til btr og motor. An10 retur til tak med egen kobling på toppen av tank. Dette holder til 930hk og 1069nm:)

Anbefaller og overdimensjonere fuel systemet. Husk det er ikke bedre en det svakeste punktet. Dette gjelder også det elektriske til pumper. Bruk grove kabler med gode kabelsko og kort god jording. Mål spenning på pumpe, bør ikke være mere en 0,5 volt lavere enn batteri spenning.


Filtis

Lundberg Performance
03/09/11, 20:30
Heisan.
Jeg har kjørt med etanol på min bil i 3 år og ikke hatt problem med skummet enda. Jeg kan ha vært heldig ,men den er stått opp til 4-5 mnd og startet uten problemer med det. Bruker fuelcell fra Summit. Borret opp uttak fra org an8 til an12. An 12 fra tank til filter så til pumpe. An 10 videre fram til btr og motor. An10 retur til tak med egen kobling på toppen av tank. Dette holder til 930hk og 1069nm:)

Anbefaller og overdimensjonere fuel systemet. Husk det er ikke bedre en det svakeste punktet. Dette gjelder også det elektriske til pumper. Bruk grove kabler med gode kabelsko og kort god jording. Mål spenning på pumpe, bør ikke være mere en 0,5 volt lavere enn batteri spenning.


Filtis
Vet du hvilken skum summit bruker? har fuelcell fra summit selv men uten skum men med pick up..

Filtvedt Racing
03/09/11, 21:17
Vet ikke vilken type det er. mener det var den summit fuelcellen dem har selv. 40 liter og skum. Med nedsenking i bakkant for tilkobling. Kanskje dette du mente med pick up:)

Frigstad Racing
03/09/11, 21:50
Syns de plast fuel cellene summit har ligner veeeldig på pedersens racing sine!
Er det samme tanken tro? At Pedersens kjøper dem fra summit kanskje?

Filtis: når du boret opp fra an8 til an12, satt du bare inn en nippel med o-ring og mutter på baksiden(inni tanken)? Hva pumpe og filter kjører du med?

Tenkte å legge 4mm² kobber fra relè til pumpe, 30A sikring, og kort jording (rett ned i godset)

Filtvedt Racing
04/09/11, 18:39
Heisan.
Ja har vel grublet på det selv om han handler der selv. Skulle ikke forundre meg.
Jepp bare borret opp og satt på en ny plugg.

Filter har jeg mellom tank og pumpe. 100 micron stål filter. Aeromotive med an-12 koblinger.
Pumpa er også Aeromotive. Eliminator trur jeg den het. an-12 koblinger også på denne.

Jepp 4mm" må være minimumm. Sjekk også rele ditt at det tåler ampere du forbruker kontunerlig. De fleste er dårlige greier. Jeg har gått for 70A rele. Ser like ut som andre rele men har grov inn stikk og ut stikk. Hvis du forstår...

Må også si om elektriske bensinpumper. Alle som jeg har sett på oppgir hvor mye de girpå maks. Men nesten ingen oppgir hvor mye dem gir under forskjellige volt. De oppgir ved 13,8-14v. Men når du har en bil som lader kanskje bare 13,4 volt og setter på vifte på radiator og vifte inni bilen pga dugg og lys. Så har du kanskje bare 12,6 volt igjen. Da er jeg ganske sikker på at den bensin pumpa di kunn leverer 50-60% av det de oppgir.

Og da kan det bli jævli varmt for stempla dine:).

Filtis

TvilsomRacing
09/09/11, 06:49
Jeg har pedersen 60l fuelcell og i den fulgte det med summit bruksanvisning ;)

Frigstad Racing
08/06/13, 04:06
Pedersen fuel cellene er samme som summit ja fant jeg også ut av :)

Skal ha nytt bensin system i min nå, samme 60L plasttanken som før men med facet lavtrykks pumpe til 3L catch tank, doble 044 pumper inn til Y-ledd og gjennom nuke bensinfilter.
An8 slanger hele veien tur og retur. Bør holde til en god del effekt?? E85 fuel.

Batland
10/06/13, 15:38
Jeg har tenkt følgende men ikke lagd ferdig alt:
Walbro pumpe i tanken, bosch 044 hovedpumpe.
Catchtank som blir mata fra walbro pumpa samt retur fra btr.
Retur til tanken (overløp) fra catchtank. Veldig lyst til å prøve meg på litt overtrykk i catchtanken men vet liksom ikke helt.
Dette er løsningen jeg også ville valgt ja. Ta ut retur litt nede på catchtanken slik at det ligger en liten luftpute på toppen.
Man setter en BTR på returslangen mellom catchtank og bensintanken og justerer denne til ca. 1 BAR.