PDA

Vis full versjon : MegaSquirt MSII datasprut hjelp i Salten/ Bodø området?



Volvo 1983
20/05/11, 08:40
Hei!

Har en 240 Turbo:

- MSII v3
- 470cc Ford Racing dyser
- Datastyrt tenning!?
- Turbonetics T3/04 turbo
- 405 topp med K kam
- Bredbåndslambda
- Alu cooler
- Ferrita 3" eksos

Sprutet var i utgangspunktet koblet av Ben Are Holand.

Han ble aldri ferdig med mappet, så trenger derfor hjelp til å få det til å gå rent å pent, få den ned i fra de voldsomme 9.0 i CO samt kanskje få det til å dra noe mer unna...

Mvh
Gunnar
Bodø

Berg Performance
20/05/11, 12:02
Du skulle ha sagt i fra en uke før ;) Var oppe i bodø en tur da!

Hvor stødig er du innen datasprut ? :) Kun mapping det er snakk om eller tror du det er noe feil med instillingene ?

Jan-Einar Jenssen
20/05/11, 12:36
send en pm til han her :) http://forum.vccn.no/member.php?u=1023 han bor rett før fauske. så skal ikke se bort fra at han kan komme å hjelpe deg :)

han er vel den lokale ms gururen her i nerhetn :p

Truckdriver
20/05/11, 23:52
send en pm til han her :) http://forum.vccn.no/member.php?u=1023 han bor rett før fauske. så skal ikke se bort fra at han kan komme å hjelpe deg :)

han er vel den lokale ms gururen her i nerhetn :p

Jeg har nok ingen unike egenskaper for motorjustering, og heller ikke noe unormalt godt motorøre desverre.
Forresten, du er vel kanskje en av de Håvard delte garasjeplass med?

Med CO på 9 har du nok en AFR godt nede på 11 tallet. Om du har bbl kopla til MS, og en lisensiert versjon av TunerstudioMS, så har du en autotune funksjon som faktisk fungerer ganske så bra. Jeg har brukt den på flere biler. Om du lager deg lytteutstyr for å lytt etter tenningsbank så klarer du nok å gjøre mye av justeringa selv. Ta dette i små skritt, og ikke lad fult ladetrykk før du vet at den ikke går for magert, og ikke har tenningabank. Under justering så bruker jeg ladetrykksperra og turtallsperra flittig for at sjoføren ikke skal bli for ivirig og belaste motoren på ujusterte områder.
Med bare 470ccm dyser er det jo da heller ikke snakk om noe voldsomt høy makseffekt du blir å få.
Mine biler har jeg stort sett justert alene uten hjelp.

Jan-Einar Jenssen
21/05/11, 14:29
Jeg har nok ingen unike egenskaper for motorjustering, og heller ikke noe unormalt godt motorøre desverre.
Forresten, du er vel kanskje en av de Håvard delte garasjeplass med?


tenkte nå ang sprut jeg :) jess, er det :) jeg som har den ribba 745en som sto i midten :)

Volvo 1983
23/05/11, 15:54
Takker for svar!

Sikter på ca 350hk kanskje...

Er vel mer en fin justering...

Har kjørt 12000km med det å det funker greit, er int. i å få bort noe nykking, samt ned co og forbruk...

Har kjørt utallige runder på ACR også!

Har heldigvis ikke delt Garasje med noen ;)

Volvo'en er gul forresten!

Mvh

Volvo 1983
01/06/11, 16:22
Bump!

Truckdriver
01/06/11, 18:51
Hva er det du lurer på? Om du har en laptop som du kan kople til så tror jeg nok du fint klarer å justere litt på bensin selv. Tomgangen justerer du manuelt, og resten bruker du autotune funksjonen i TS til.

Volvo 1983
02/06/11, 13:42
Du skulle ha sagt i fra en uke før ;) Var oppe i bodø en tur da!

Hvor stødig er du innen datasprut ? :) Kun mapping det er snakk om eller tror du det er noe feil med instillingene ?



Er ikke akkurat veldig stødig, har ikke fiklet noe med det egentlig...

Men har lest litt nå å kommet fram til at det lønner seg å registrere Tunerstudio MS?

Mvh

Truckdriver
02/06/11, 15:48
Ja, om du registrerer deg så får du muligheten til å bruke VEanalyzer live(autotune), og får tilgang til flere diagnosemuligheter. Ingen er stødig før de har prøvd seg :) Det er ikke så mange år siden jeg selv kunne sagt at jeg aldri ville lært meg noe om datasprut. Men nå har jeg faktisk vært borti en del typer sprut.
Å få til en jevn og CO vennlig tomgang kan ofte være ei av de største mulighetene. Men om har mild kamm så går det ganske fort å lære seg å få en jevn tomgang ;) Bensin vidre opp i registret bruker du VEanalyzer live til. Bruk loggfunksjonen, og bruk tid på å studere loggene du tar. Da får du bekrefta om VEanalyzer live klarer å justere til ønska AFR, og du ser hvorda motoren fungerer. Det er utrulig lærerikt å studere logg :)
Og bare det at du klarer å logge deg på forumet her og skrive tyder på at du har nok datakunnskap for å installere TunerstudioMS og kople deg til MS, om du har litt minimalt med engelskkunnskaper.

Devils
02/06/11, 19:57
må du bare huska at dåkk mappa bilen i 20minus ca. kjenner Ben Are Holland

Truckdriver
04/06/11, 00:11
Om alt av kalibreringer på sensorer er rett, og kompenseringer ikke er så alt for steingalt, så skal ikke temperaturforskjellen ha noe større forskjell enn mindre effekt med høyere innsugstemp.

Volvo 1983
11/06/11, 23:48
må du bare huska at dåkk mappa bilen i 20minus ca. kjenner Ben Are Holland

Bilen skal jo ikke være stein gal uansett, var langt unna 20minus. Rundt null kanskje, var bar vei!

Mvh

Devils
13/06/11, 11:52
hva med og gjør det skikelig og få mappa biln i dynapack eller benk??

Volvo 1983
15/06/11, 21:43
Hva med at folk som tar betalt for å gjøre en jobb faktisk gjør jobben?

Mvh

Devils
15/06/11, 21:58
Dåkk hadd nu uansett avtalt at han sku gjør det senere og når du kontakta han så hva opptatt da hjelp det ikke og stå og heng over en person.
Men for faan e jo drittlnge sia, tvila på at han gidd da. E nu bare du og få det fiksa onkli så er det gjrt

Volvo 1983
22/06/11, 05:50
Dåkk hadd nu uansett avtalt at han sku gjør det senere og når du kontakta han så hva opptatt da hjelp det ikke og stå og heng over en person.
Men for faan e jo drittlnge sia, tvila på at han gidd da. E nu bare du og få det fiksa onkli så er det gjrt


Hvor lenge det er siden er helt uinteressant...

Mvh