PDA

Vis full versjon : Kan stabstag føre til EKSTREM sporing?



mrstfu
20/05/11, 01:42
Har i det siste opplevd noe underlig oppførsel fra bilen, på tørr asfalt, uavhengig av hvor mye spor det er i veien, hvor mye veien heller, og dette mens rattet/dekka i utgangspunktet står rett på veien. Bilen kan plutselig oppføre seg som om den fikk ekstra tak/rullemotstand på et av dekkene, både høyre og venstre, og skyte til en av sidene. Ikke mer enn at jeg klarer å motvirke det ved å ta tak i rattet, men innimellom er det voldsomt, MYE mer enn all andre 850er jeg har kjørt, og MYE mer enn hva man skulle tro er riktig.

Kan dette være det originale stabilisatorstaget mellom kyllingbeina? Evt dårlige foringer på dette? Har liksom litt inntrykk av at dette skal kunne skje ved "løst" stabstag... Har nylig bytta fjærseter og dempertårnslagre, så dette burde ikke være noe tema. Har gått over kyllingbeina, disse sitter godt og som de skal. Glemte å skjekke foringer på bærebruene, men disse ble byttet for et drøyt år siden, så jeg håper disse er i orden.

Retningsstabilitet ved akselerasjon og bremsing er og varierende, uavhengig av underlag, virker det som. Bilen har alltid dratt litt til høyre, og det er jeg vant til. (liten OT: er det mulig å ta av rattet, for å sette det på igjen, vridd litt tilvenstre? rattet står skjevt nå, i forhold til hjula, vridd litt til høyre:D)

Har i det siste merket at det kommer lyder fra høyre forhjul, som kan minne om tidlig slitasjevarsler for hjullageret, men venstre er helt fin, og denne ustabiliteten kommer uten forvarsel til begge sider.

Dekk er nygummierte og balanserte, og strammes til jevnlig. Anleggsflate er ren og flat, og burde heller ikke være noe tema.

Alle innspill og meninger på dette settes STOR pris på, da jeg føler at i et uoppmerksomt elelr trøtt øyeblikk fort kan bli en snarvisitt innom nærmeste lyktestolpe:D

Robert H.
20/05/11, 08:03
Ting å sjekke:
Indre styreledd, endeledd, indre foringer på bærearmer, kingboltkuler.
Stabilisatorstaget spiller mindre rolle når det gjelder retningsstabilitet da det primært er der for å motvirke krenging.

gswede
20/05/11, 10:07
Om rattet ditt står skjevt i forhold til hjulene ville jeg ikke rettet det med å ta av ratt nei.
Du trenger å rette opp hjulgeometrien, lever bilen til 4hjulssjekk og fortell dem om skjevt ratt.
Da vil det også oppdages om noe i forstillingen trenger å byttes.

GMV
20/05/11, 10:13
Hvilket innpress har du på felgene? Er samme på min å, men det er pga sommerhjula 8,5" bredde og ET35 i kombinasjon med 35 profil dekk.

gaupe
20/05/11, 10:17
Husk at slike problem kan like gjerne sitte i bakvogna, som framvogna.

mrstfu
20/05/11, 13:36
Om rattet ditt står skjevt i forhold til hjulene ville jeg ikke rettet det med å ta av ratt nei.
Du trenger å rette opp hjulgeometrien, lever bilen til 4hjulssjekk og fortell dem om skjevt ratt.
Da vil det også oppdages om noe i forstillingen trenger å byttes.

Cluet er at jeg har hatt bilen på firehjulskontroll tre ganger, alle gangene sto rattet skjevt, men uten feil på hjulkontrollen. Så det er kun det at rattet står fysisk feil på rattstammen, skulle man tro.


Hvilket innpress har du på felgene? Er samme på min å, men det er pga sommerhjula 8,5" bredde og ET35 i kombinasjon med 35 profil dekk.

Mener det er ET38, men kun 7.5" her, selv om de bygger unaturlig langt ut til å være den ETen... skal ikke banne på det.

Christian
20/05/11, 13:49
Eller at dem ikke veit hva dem driver med.. Rattet skal jo rettes på firehjulskontroll.


Jeg ville sjekka endeledda. Ytre og indre.

mrstfu
20/05/11, 14:12
Kingbolter, er det kuleboltene som sitter på bærebrua, under spindelen?

Christian
20/05/11, 14:13
Kingbolt er et lastebilutrykk :p

Heter bærekule på godt norsk.

mrstfu
20/05/11, 14:18
Det var det jeg tenkte:D De ble bytta for et drøyt år siden de og, men det var biltemakuler, så kan jo alltid hende disse er royally fucked, som så mye annet derfra.

olavxxx
20/05/11, 17:50
Det var det jeg tenkte:D De ble bytta for et drøyt år siden de og, men det var biltemakuler, så kan jo alltid hende disse er royally fucked, som så mye annet derfra.

Kan være, men det merker du jo fort.. Om du har "klakkelyder", kan det også være staget som går fra krengestaget til fjærbeinet.. Knirkestag, kyllingbein eller hva enn man vil kalle det.. sway bar end links heter det i alle fall på engelsk.

Krengestagendelenkjer kan vi vel kalle det på norsk? :P
Ikke kjøp slikt på mekonomen, ryker etter ca 1 år igjen.. he he.. samt er dyrere enn hos volvo ( i alle fall til 960 95+/s90/v90 )

mrstfu
20/05/11, 20:06
Har klakkelydene ja, men dette er jeg vant til og ikke noe umiddelbar prioritering, har forstått det slik at det ikke nødvendigvis gjør noe om disse klakker. kjøpte de på biltema, hvor de koster 218kr paret... var innom volvo idag og skjekket pris på tilsvarende originalt, de koster 773kr... STYKKET!

som med fjærsetet, på biltema koster disse 129kr stk, samme på volvo koster deg 473 kr stk... penga flyr.

Erlend
20/05/11, 20:40
Kan være, men det merker du jo fort.. Om du har "klakkelyder", kan det også være staget som går fra krengestaget til fjærbeinet.. Knirkestag, kyllingbein eller hva enn man vil kalle det.. sway bar end links heter det i alle fall på engelsk.

Krengestagendelenkjer kan vi vel kalle det på norsk? :P
Ikke kjøp slikt på mekonomen, ryker etter ca 1 år igjen.. he he.. samt er dyrere enn hos volvo ( i alle fall til 960 95+/s90/v90 )

Da har du hatt uflaks med det. De stagene og delene vi selger på mekonomen er i 99% av tilfellene det samme som volvo satte i bilen originalt på fabrikk ;) i tillegg så ER det 3 års garanti fra mekonomen på alle slitedeler ;)
Biltema er veldig ofte feilkilde til ulydet selv om delene er skiftet innen rimelig tid ;)

mrstfu
20/05/11, 22:23
joda, men det skal sies at jeg har hørt om volvo originalstag som holder seg lydløse i rundt 3 uker, før knirkinga er tilbake. kommer jo en del anpå kjøring og vedlikehold, som det meste annet.

gaupe
23/05/11, 09:23
Da har du hatt uflaks med det. De stagene og delene vi selger på mekonomen er i 99% av tilfellene det samme som volvo satte i bilen originalt på fabrikk ;) i tillegg så ER det 3 års garanti fra mekonomen på alle slitedeler ;)


Då har du fort eit problem, for dei kyllingbeina som kom på desse bilane frå fabrikk var veldig dårlege, det tok nokre år før volvo klarte å lage kyllingbein som varte. Bytta ein del på min 2000-modell når eg kjøpte den i 2000, og rundt 2002-2003, så kom det ein bedre variant, og etter det har det knapt vorte bytta fleire.

Erlend
23/05/11, 18:34
Då har du fort eit problem, for dei kyllingbeina som kom på desse bilane frå fabrikk var veldig dårlege, det tok nokre år før volvo klarte å lage kyllingbein som varte. Bytta ein del på min 2000-modell når eg kjøpte den i 2000, og rundt 2002-2003, så kom det ein bedre variant, og etter det har det knapt vorte bytta fleire.

Idiot! :p for du tror ikke at vi selger AKKURAT de samme da. De skal jo holde ;) jeg har ikke telling på hvor mange kyllingbein og forstillingsdeler jeg har solgt på jobb. Og hvor lite reklamasjoner det er på de, så ville jeg si at de er ganske bra ;) har selv endeledd fra mekonomen på bilen min nå:)

hgnubel
23/05/11, 19:41
Ser ikke om det er nevnt før her i tråden, men dekk/typer/kvalitet hadde mye å si for sporing på min 850...

mrstfu
23/05/11, 19:54
Må si denne tråden begynner å ligne VELDIG på reklame...:D


Ser ikke om det er nevnt før her i tråden, men dekk/typer/kvalitet hadde mye å si for sporing på min 850...

Joda, jeg er helt med der, men det kom liksom plutselig. Snøen gikk, jeg kjørte på samme dekka fra snøen gikk til i forrige uke (ca to måneder) og i lpet av det har det blitt ille.

SKal sies at det virker noe mer stabilisert med sommerdekka på, nyomlagt og balanserte. Kjørte og ganske høyt trykk på vinterdekka, med 65profil, hvis dekktrykket var for høyt og dekket derfor "bula" (altså ikke var flatt, men med rund rullebane) er dte noe som kan ha ført til de nevnte plager?

Robert H.
23/05/11, 21:47
Kjørte og ganske høyt trykk på vinterdekka, med 65profil, hvis dekktrykket var for høyt og dekket derfor "bula" (altså ikke var flatt, men med rund rullebane) er dte noe som kan ha ført til de nevnte plager?

Skal vel spore mindre med mere trykk.
Det som virkelig sporer er dekk med rette kanter istedenfor at de er rundet.

mrstfu
24/05/11, 13:24
merkelig, da dekka jeg har nå (215745-17), med langt stivere dekksider, sporer en del mindre... nesten tilbake på normalt nivå, kan man si.

Robert H.
24/05/11, 13:43
Overgangen mellom dekkside og slitebane som har mye å si.
Runde dekkskuldre sporer mindre.