PDA

Vis full versjon : 850 ventil hetter



850freak
19/05/11, 19:47
Heisann folkens.

Skal skifte ventil hetter og bare lurer på, er det noen som har funnet en smart måte å ta vekk disse på ?


Vet du kan få køpt verktøy for dette men dette koster vel fletta på volvo antar jeg. siden disse sitter ganske så dypt så er det ikke mye rom for tenger og slikt.

Takker så meget for alle svar.

850freak
20/05/11, 01:05
Problem løst, laget meg et verktøy for det :)

ArneR
20/05/11, 01:45
Ventilhetter? Mener du ikke ventiltrykkere/løftere? Ellers er denne særdeles feilpostet.. :p

850freak
20/05/11, 09:30
Okay bare for å rette litt på det da, i mine tidligere år som mekaniker så var gulv språket ventilhetter, men vi lever nå i 2011 og da blir disse hetende ventiltettninger :D Men de fleste vet hva en mener når en skriver ventil hetter. Ordet ventiltrykkere er forøvrig ukjent for meg. men ventil løftere er nok det rette ordet for ventiltrykkere, men er noe heelt annet enn ventilhetter :)

vi har noe annet også men på eldre motorer, en type motor vi finner disse på er Kent, vet ikke hva disse heter i dag men litt tilbake så blei disse hetende støtstenger, den litt eldre garden bør vite hva jeg snakker om og hva det er :)

ArneR
20/05/11, 13:58
Når du sier ventilhetter tenker jeg automatisk på ventilene til dekkene.. :p

Ventiltetninger har jeg kalt de i alle de år, og jeg har holdt på lenge nok til å vite hva en støtstangsmotor er også. :)

850freak
20/05/11, 15:27
Ja enig i den hvis man snakker om dekk :) men er man inne på dette med motorer og snakker om ventilhetter så vet de fleste at det ikke er snakk om dekk vil jeg anta hehe.

Ja vil nok anta at folk er vant med å kalle ting for sin egen greie i grunn, skal man gå helt i sømmene så heter det egentlig ventil stamme forsegling men det er å gå litt tilbake. i senere tid så fikk disse navnet ventiltetning. På gulvene rundt omkring så blei det forkortet til rett og slett ventilhetter for da viste alle hva det var snakk om, selv delelagre rundt omkring viste hva en mente når det var snakk om motor da vel og merke. noen har forholdt seg til det rette navnet mens andre fortsetter å bruke disse slengordene. og da kan det bli fort forvirring for det er jo ikke alle som vet om eller bruker eller har hørt dette før :)

Og bare for å sette alt på spissen da med en liten smule sarkatisme. en løfter er å blir en løfter og kommer aldri til å bli ei ventilhette :) Og selv du som er gammal i faget skjønner at jeg ikke mente ventilhetter til dekk, hva er vel vanskelig med å få av de og hva har de med motorer å gjøre :)

Kort fortalt, man lærer det man lærer og sier og gjør det man er vant med hehe

ArneR: det var ikke personelig ment :)

TomRK
25/05/12, 08:06
Problem løst, laget meg et verktøy for det :)

Litt utenom tema men hvordan gjorde du dette, og hvilket verktøy måtte du lage? Trenger å bytte tetningene mine...:(

850GLTsilver
25/05/12, 08:41
Ja enig i den hvis man snakker om dekk :) men er man inne på dette med motorer og snakker om ventilhetter så vet de fleste at det ikke er snakk om dekk vil jeg anta hehe.

Ja vil nok anta at folk er vant med å kalle ting for sin egen greie i grunn, skal man gå helt i sømmene så heter det egentlig ventil stamme forsegling men det er å gå litt tilbake. i senere tid så fikk disse navnet ventiltetning. På gulvene rundt omkring så blei det forkortet til rett og slett ventilhetter for da viste alle hva det var snakk om, selv delelagre rundt omkring viste hva en mente når det var snakk om motor da vel og merke. noen har forholdt seg til det rette navnet mens andre fortsetter å bruke disse slengordene. og da kan det bli fort forvirring for det er jo ikke alle som vet om eller bruker eller har hørt dette før :)

Og bare for å sette alt på spissen da med en liten smule sarkatisme. en løfter er å blir en løfter og kommer aldri til å bli ei ventilhette :) Og selv du som er gammal i faget skjønner at jeg ikke mente ventilhetter til dekk, hva er vel vanskelig med å få av de og hva har de med motorer å gjøre :)

Kort fortalt, man lærer det man lærer og sier og gjør det man er vant med hehe

ArneR: det var ikke personelig ment :)


Må si meg forundret over at de noensinne ble kalt ventilhetter i grunnen.
Ventilstammeforseglinger har jeg hørt om, selv om dette er omtrent 40 år siden minst. Men ventiltetninger var allerede i god bruk. Men ventilhetter... Nei det tviler jeg faktisk på at så alt for mange forbinder med noe i en motor overhodet.
Nok om det,
Alltid morsomt å få høre om betegnelser som benyttes på det meste egentlig.
Litt i gata som disse Doble fustasjeopphengsforkoblingene.
Ventiltetningsverktøy er jo ellers en grei sak å ha da. Er jo i grunnen rett og slett ei kløvd klo med noe over 90 graders bøy på enden, og en kloavstand som stemmer med ventilstyringens ytre diameter + et par tideler. Lengden omtrent 3/4 av ventilstyringens diameter.
Enkelt og greit å få inn under ventiltettningene, og så er det jo bare å trekke rett opp.

Tips: Dersom det er noen som har laget et greit verktøy, gjerne kopier av spesialverktøy fra Volvo, hvorfor ikke publisere et bilde her på forumet, samt en liten beskrivelse av fremstillingen av verktøyet?
Mange som ville kunnet dra nytte av det, fremfor å måtte kjøpe ferdig tygde saker fra Volvo mener jeg.

Kan også være greit å få sett bilder av Volvos egne spesialverktøy også.