PDA

Vis full versjon : Koble fra luftmassemåler. Ingen feilmelding?



lyskespark
19/05/11, 17:11
Jeg har en '02 V70 2.0T som bruker litt vel mye bensin (1.3-1.5l på mila).

Det kommer ingen feilkoder på displayet, og de snille gutta på Volvo fant heller ingen relaterte feilkoder nå de hentet ut feilkodene.

Ved første akselerasjon fra kald på vei ut fra jobben (< 1 minutt etter start) er det også antydning til et par dødpunkter i effekten. I tillegg tenner motoren en gang eller to etter jeg skrur av motoren. Det er også endel bensinlukt ved start, men det er kanskje mer normalt?

I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle forsøke å bytte luftfilteret, og tenkte jeg skulle koble fra luftmassemåleren i samme slengen for å om jeg fikk noen feilmelding i displayet.
Det gjorde jeg altså ikke. Hvis frakoblet LMM ikke viser feilkode, hvordan skal diagnosesystemet finne ut om LMM er i orden eller ikke?

Noen tips på årsak til det høye bensinforbruket (Jeg hadde EU-kontroll for noen uker siden, og så ingen kommentarer om utslipp el.liknende. Vil ikke en motor som går for fet ødelegge utslippsmålingen?)

nordan27
19/05/11, 17:38
Kobler du kontakten fra luftmassemåler får du feilkode helt klart! vis du starter bilen veldig merkelig du ikke merker forskjell??
Er du sikker på om verkstedet sjekket co%?? kansje den ikke gjorde det ,i såfall vil det gi utslag på co%/HC ,har du utskriften på avgasskontrollen? da kan du se om dem har utført dette !
Det skal ellers ikke lukte bensin verken under start eller gange
Hva somer feil er litt vanskelig å si ,tror du bør sjekke feilkoder på et orginalt Volvo verksted ,jeg har en 2004 mod 180hk turbo med automatgir ,kjører jeg normalt by/blandet kjøring går den på rett under litern

lyskespark
19/05/11, 17:47
Nei, jeg får ikke noe feil på displayet med LMM frakoblet.

nordan27
19/05/11, 19:47
som jeg forstår har du lest ut feilkoder på volvo verkstedet ,og ikke funnet feil er avgasskontrollen ok ,skal være ca 0,00 , eller under 0,5% co så kan det normalt ikke være feil med blandingsforholdet er hc også normal verdi er det ingen feil permanent.

aarnes
19/05/11, 20:43
Du vil ikke nødvendigvis få feilkode i displayet, men det er garantert at motorlampa di skal begynne å lyse når den er koblet ut. du vil også merke at den er betraktelig slappere frem mot 3000 omdreininger.

Uansett så vil en diagnose med volvoutstyr vise feilkode når LMM er koblet ut.

lyskespark
20/05/11, 16:47
Nå har jeg kjørt en mil med LMM-pluggen frakoblet. Ingen merkbar forskjell på noe som helst og heller ingen motorlampe. Hadde bare Bilbutikk1 ring tilbake som de lovet, hadde jeg kanskje kommet litt videre.

aarnes
20/05/11, 16:57
hvis du har koblet av RIKTIG kontakt, og du ikke merker noen forskjell må det være defekt LMM.

uansett så ville jeg fått lest av feilkoder med VIDA

lyskespark
20/05/11, 17:10
Hehe, om det er riktig kontakt kan jo selvfølgelig være et spørsmål, men det er bare én plugg på røret fra luftboks til turbo, og den går inn i noe som er likt bildet av en LMM hos mekonomen.

Ca sånn ser LMM'en jeg har ut:

http://img3.prosperent.com/images/250x250/www.autopartswarehouse.com/images/apw_products/thumbs/replacement/REPV316708.jpg

aarnes
20/05/11, 17:11
kontakten er flat og har fire poler inni seg. sitter på det mellomstykket som er helt kant-i-kant med luftfilterboksen.

lyskespark
20/05/11, 20:22
Det stemmer. Denne kjørte jeg med frakoblet i over en mil uten at jeg kunne merke noe forskjell.

morrun
20/05/11, 21:44
Hadde du bare eu-kontroll, eller var det i forbindelse med service? Har noen skrudd litt nedi der og glemt å sette sakene skikkelig i sammen etter seg kanskje? Nå målte jeg ikke forbruk i forbindelse med mine problemer, men ta en titt på denne tråden, til inspirasjon ...

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=23683