PDA

Vis full versjon : Så stoppet bilen, hjelp!



morrun
17/05/11, 21:07
Hei. Dette er kanskje ikke dagen for et ras av tilbakemeldinger, men likevel ... Stod og stanget i kø gjennom sentrum på vei hjem fra 17.mai-feiring. Var stresset fordi jeg skulle på vakt. Da køen endelig løsner tråkker jeg litt godt til, opplever noe som høres ut som å kjøre over en blikkboks (kan jo hende det var det jeg gjorde og at lyden er helt irrelevant i forhold til det som skjedde). Opplever at bilen ikke leverer forventet motorkraft, men at problemet er litt av-og-på. Kommer meg hjem på noe som oppleves som "halv maskin", men uten videre ulyder. Bilen sliter liksom med å levere effekt som samsvarer med turtallet. Hjemme åpner jeg panseret (uten å stoppe bilen) og opplever at den suser fint på alle sylindrer ved gasspådrag, men at den går ujamt på tomgang, holder på å stoppe, men hoster seg videre. Stopper bilen, lesser ut unger og stæsj og starter igjen for å prøve å benytte den til jobb. Den starter fint, oppnår turtall, men faller umiddelbart under tomgangsturtall til stopp.

Har ikke rukket å feilsøke, måtte bare ta den andre bilen og dra på jobb, men en nabo fåreslo bensinpumpa (avstandsdiagnose fra andre siden av gjerdet, huset og webergrillen sin).

Ingen feilmeldinger i display, ikke økt motortemperatur.

Kan dere hjelpe meg igang med feilsøkinga, værsåsnill?

Bilen er en 2001 S60 2.0LT automat, 167000km. Godt fulgt opp med servicer.

GLTOslo
17/05/11, 21:14
Det spørs om Magneti Marelli viser sitt sanne jeg.. Har det vært byttet eller renset ETM på bilen?

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=21447

morrun
17/05/11, 21:57
Ja, den ble renset i høst. Har gått uten rykk og napp siden det.

GLTOslo
17/05/11, 22:28
Ja, den ble renset i høst. Har gått uten rykk og napp siden det.

Det er vel noen mekanikere som melder seg på her..

Det kan jo være ETM har takket for seg likevel. Jeg hadde ville lest ut feilkoder først. Får du ingen spesielle feilkoder, kan du jo demontere ETM og se hvordan det ser ut der.

morrun
17/05/11, 22:57
Ja, men jeg må ha hjelp av falken for å komme meg på verksted for å få lest av feilkoder, så jeg håper det samme som du spår, at det melder seg på en og annen mekaniker. Vil ETM gi seg sånn plutselig da? Har jo gått som en drøm frem til plutselig i dag.

Har forståelse for at det er litt trøblete og gi en fjerndiagnose basert på min ganske tynne forklaring, men alle forslag tas imot med stort takk. Begynn gjerne med det enkleste alternativet...

morrun
17/05/11, 23:35
Ja, takk for det.

aarnes
18/05/11, 07:37
Tviler på at det er ETM som bare har tatt kvelden sånn helt plutselig.
Feilkoder burde leses ut med VIDA først og fremst. for å få en indikasjon på hva som er feil.
Ring meg Morten , så skal vi få til noe.

morrun
18/05/11, 07:45
Yes, takk takk. Nå er familien ekspedert på jobb, skole og barnehage og katten har fått mat. Da kan jeg begynne. Prøver først de tipsene jeg har fått, så hører du fra meg hvis det ikke skjer et mirakel i min favør og bilen har blitt frisk.

aarnes
18/05/11, 07:48
Har du fått noen tips? ser ingen på denne siden.
uansett; hvis ETM hadde gitt seg er det nesten garantert at du ville fått opp
"Motorservice erfordras"
eller "Nedsatt motorprestanda"
har sett denne meldingen på andre biler hvor spjeldet har vært litt syk, men fortsatt gått som det skal.

Det du kan gjøre er følgende:

Mens bilen står på tomgang:

Trykk og hold inne "READ" knappen på blinklyshendelen.
Trykk to ganger fort på tåkelysknappen til høyre.
Da vil det komme opp litt i displayet. "Checking for DTCS"
etter kort tid vil det komme "DTCS in vehicle"
Trykk på readknappen til du får noe som det står "DTC SET" på .
Feks

ECM DTC SET

Skriv ned her hva det står DTC SET bak på. da har du en indikasjon på HVOR det evt er feil, og da kan jeg hjelpe deg litt herfra.

morrun
18/05/11, 08:48
Ja, det er rett Aarnes, jeg forvekslet litt mellom åpent forum og noen meldinger jeg fikk som PM.
Nå har jeg gjort som du beskrev og jeg har koblet av LMM som jeg fikk tips om. Gjorde først en slik avlesning, her er lista som kom opp i displayet:

“Checking for”
”DTCS in vehicle” blir stående øverst I feltet, så kommer disse meldingene opp nedenfor, ettersom jeg trykker read-knappen gjentatte ganger:
ABS checking
SRS ready
TCM checking
ECM dtc set
AUM dtc set
CEM dtc set
DIM ready
DDM checking
CCM checking
PDM checking
REM checking
SWM ready
PHM checking
UEM checking
De meldingene som inneholder “cheking” fører ikke til noen konklusjon. Det blir bare stående til jeg trykker videre.

Fikk ikke bilen til å stå på tomgang, så sjekken ble gjort med tenning på II. Deretter koblet jeg av LMM-kontakten og startet bilen. Da ble den stående på tomgang, men gul motorlampe kom på og teksten "motorsystem, service erfodras" kom opp i infodisplayet. Gjorde en ny avlesning på tomgang, med LMM "ute", samme meldinger i display.

Nye tips?

aarnes
18/05/11, 08:50
Nesten 100% sikkert at det er LMM.
hvis bilen går på tomgang uten LMM, men fusker når LMM er koblet inn.
har hatt samme problemet tidligere.

GLTOslo
18/05/11, 08:59
Du nevnte at du nettopp har montert KNfilter. Er du sikker på at det ble montert helt rett og at det tettet godt? Alternativt kan det være LMM-dødare...

http://www.tuningspesialisten.no/Customers/fms/documents/K%20N/K_N_Infoskriv.pdf

morrun
18/05/11, 09:06
Jepp, ok. Da spør jeg videre. Har mitt nesten nye sportsluftfilter skylden for dette? Jeg har montert et "JR" innsatsfilter(jrfilters.com, kjøpt hos scstyling.com) i den originale luftfilterboksen. Filteret ble levert tørrt og jeg har montert det slik det ble levert, uten å smøre det inn med olje. Det er drøyt 14 dager siden jeg monterte det og jeg har kjørt en hel del med bilen siden det.

Noen som har en luftmengdemåler liggende?

morrun
18/05/11, 09:29
Nevner også at kjølevifta går tidlig, dvs at den starter på kald maskin og går rundt 3 minutter etter at motor er slått av.

morrun
18/05/11, 12:01
Hei igjen. Da har jeg vært hos de hyggelige herrene ved bilbutikk1 sitt verksted i Sarpsborg. De leste av feilkoder og lyttet til pasienten. Feilen er funnet. Det ER gasspjeldet som har sviktet igjen(10 poeng til GLTOslo). Feilkoden lå inne og avlesning grafisk viser at spjeldet ikke åpner og lukker som det skal og generelt ikke helt vet hvor det skal gjøre av seg. Siden jeg tidligere, med god hjelp av Aarnes, har renset spjeldet og forsøkt å få bukt med problemet på den måten, blir det til å bytte til oppgradert spjeldhus med tilhørende software denne gangen. Er vel ikke noe mer å lure på.

Det er en logikk i hvorfor vi trodde det var luftmassemåleren; Gasspjeldet tuller til slik at motor går dårlig, mister tomgang og stopper. Når jeg napper ut kontakten til LMM går motoren inn i et nødprogram. Dette programmet låser gasspjeldet i en posisjon som forhindrer at motor stopper, og reduserer maks effekt. Nødprogrammet gjør flere ting også, Bl.a. påvirker det kjølevifta sin gange for å forhindre varmgang.

Med det har jeg lært noe nytt i dag også.

Det som er f..n så kjipt, er at de 7600,- kronene det koster å bytte spjeldet, skulle inngå i den summen jeg skulle betale lakkereren. Hadde fått "go" i familieøkonomisk øverste råd (kona har en stemme der) for å ta alle parkeringsbulker og småtteri, og få bilen virkelig flott.

GLTOslo
18/05/11, 12:19
Hei igjen. Da har jeg vært hos de hyggelige herrene ved bilbutikk1 sitt verksted i Sarpsborg. De leste av feilkoder og lyttet til pasienten. Feilen er funnet. Det ER gasspjeldet som har sviktet igjen(10 poeng til GLTOslo). Feilkoden lå inne og avlesning grafisk viser at spjeldet ikke åpner og lukker som det skal og generelt ikke helt vet hvor det skal gjøre av seg. Siden jeg tidligere, med god hjelp av Aarnes, har renset spjeldet og forsøkt å få bukt med problemet på den måten, blir det til å bytte til oppgradert spjeldhus med tilhørende software denne gangen. Er vel ikke noe mer å lure på.

Det er en logikk i hvorfor vi trodde det var luftmassemåleren; Gasspjeldet tuller til slik at motor går dårlig, mister tomgang og stopper. Når jeg napper ut kontakten til LMM går motoren inn i et nødprogram. Dette programmet låser gasspjeldet i en posisjon som forhindrer at motor stopper, og reduserer maks effekt. Nødprogrammet gjør flere ting også, Bl.a. påvirker det kjølevifta sin gange for å forhindre varmgang.

Med det har jeg lært noe nytt i dag også.

Det som er f..n så kjipt, er at de 7600,- kronene det koster å bytte spjeldet, skulle inngå i den summen jeg skulle betale lakkereren. Hadde fått "go" i familieøkonomisk øverste råd (kona har en stemme der) for å ta alle parkeringsbulker og småtteri, og få bilen virkelig flott.

Kjipt. Det er da billigere måter å komme unna det her på, spesielt siden du bor så nær sverige. Feks kjøpe ETM i sverige selv. Dessuten har du vel lært hvordan du tar det ut av Aarnes, så da trenger du vel bare SW...

morrun
18/05/11, 12:40
Jo, det hadde vært et fornuftig alternativ. Må vurdere det.
Uansett, takk for hjelpa til dere begge. Vi snakkes nok igjen.

Sjakalen
18/05/11, 13:43
Flott du fant ut av det, men synd det ble bytte av en slik dyr del.

aarnes
18/05/11, 21:24
Da har jeg vært hos morrun og det var ikke noe defekt etm.
Tvert imot - slangen fra innsuget og til IC satt ikke på. slangeklemma var løs, og røret hang og slang. satte dette isammen igjen og bilen ble som ny!

morrun
18/05/11, 23:33
Tusen takk for hjelpa Aarnes, utrolig snilt at du tok med pc`en og kom en tur! Jeg har nok svaret på hvordan dette har skjedd. Hadde bilen på service i Sverige i vinter og jeg tror det er stor sannsynlighet for at slangen må ha vært løsnet der i forbindelse med jobben. De renset veivhusventilasjon og flushet automatkassa, utover de ordinære punktene på 160.000km-servicen. Skal la tvilen komme verkstedet til gode, og ikke henge dem ut her og nå, men jeg har tidligere sendt dem "sinnamail", ettersom de glemte å sette på oljepåfyllingslokket etter seg, noe som griset ned motoren og kunne endt mye værre enn det. Antar at de har glemt å feste denne slangen skikkelig også. Slangeklemma hang og slang litt unna, og har trolig ikke blitt satt på i det hele tatt.

De som har behov for å vite hvilket Volvo-verksted jeg ikke skal benytte igjen, kan spørre meg på PM.

Først og fremst er jeg veldig glad for at vi fant feilen selv og kunne fikse den såpass greit. Nå kan jeg bruke pengene på å få bilen fin alikevel.

Steen
18/05/11, 23:37
Flott at det ordna seg da! :)
Godt vi har snille hjelpere her på forume! :D