PDA

Vis full versjon : Statens vegvesen på gatebil våler



Thomas242
17/05/11, 15:28
Ser ut som at de skal klippe skilter på innsiden av gjerdet istedenfor utsiden som de har gjort tidligere..

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5606423.ece

Torra
17/05/11, 15:38
Er ikke så sikker på dette med klipping av skilter...

"– Inne på treffområdet skal vi ikke drive kontroll og vifte med pekefingeren. Her skal vi kun veilede, informere og komme i dialog, særlig med ungdom. Men ute på veien vil det være kontrollvirksomhet på vanlig måte, understreker Eidem"

The Sven
17/05/11, 15:41
– En del opplever nok regelverket og oss i Statens vegvesen som firkantede og stivbeinte.

Kødder du...? :p

EDIT: Syns uansett det virker som de er interessert i å ta et steg i riktig retning, og det er jo bra! :)

Christian
17/05/11, 15:56
Hadde bare halvparten av dem som jobber der inne hatt LITT peiling på bil, så hadde jo mye vært gjort.

Svirre
17/05/11, 17:09
Jepp, du sier noe. Som jeg kommenterte i avisa, jeg får ikke skrivi inn godkjenning av LED pærene i vognkortet FORDI jeg ikke har papir på dem :p

Daruu
17/05/11, 17:49
Hvis det blir så jeg skal dit skal jeg jammen stikke innom de å stille de noen vanskelige spørsmål ihvertfall...

Greit nok at de prøver, men de burde først fikse opp i sine egne rutiner, så alt ble likt på de forskjellige stasjonene. Bla så man slipper å dra til en spesiell stasjon fordi man vet man ikke får noe slikt igjennom på den stasjonen som kunne vært lettest å dra til...(elverum og gjøvik er ett eksempel)

Andreas750
18/05/11, 17:29
Litt offtopic
Men ser det ikke ut som ho dama på bildet har veldig store pupper og han mannen prøver å gjemme boneren med henda??

R.G
18/05/11, 17:42
huff detta veivesenet... dem har nok stått og kvessa tanga sine nå, handla inn mye kulepenner, batterier til lommelykter og masse mangellappskjemar....

Kuleberg
18/05/11, 17:59
"Får vi til en dialog slik at de som ønsker å bygge om bilen tar kontakt med oss først, for å råd og veiledning, har vi kommet langt, mener Eidem."

Råd og veiledning??? Hvordan skal vi klare å få til en dialog her, og for å FÅ råd og veiledning når di ikke har mer peiling enn vanlig mann i gata? Nytter jo ikke for en forfatter å ringe meg å spørre åssen han skal legge opp boka si. Jeg kommer til å si at han må ha en tittel, et omslag, en introduksjon, og så handlingen. Men det er jo ikke akkurat som at det er no hjelp i det......

Frigstad Racing
18/05/11, 18:03
Ta av skiltene :)

Kjetil Krømcke
18/05/11, 19:32
Litt offtopic
Men ser det ikke ut som ho dama på bildet har veldig store pupper og han mannen prøver å gjemme boneren med henda??

Haha, jeg så det, å flira litt :D

245 gl
18/05/11, 20:49
Litt offtopic
Men ser det ikke ut som ho dama på bildet har veldig store pupper og han mannen prøver å gjemme boneren med henda??

Dagens! :D

Chrisarn90
18/05/11, 20:50
Har man trimmet, senket eller gjort noe man vet man blir stoppet for, så er det jo bare å leie prøveskilter..?

Kuleberg
18/05/11, 20:58
da må skiltene først leveres inn da....

Euro-96
19/05/11, 20:58
..og til dere som tror at folka fra biltilsynet ikke kommer til å gjøre noe med biler de har mistanke til tar sørgelig feil.
Innkallelse til kontroll i løpet av kort tid etter dette treffet vil muligens bli en realitet for flere som velger å kjøre på treffet med skiltene på.
For selv om de ikke gjør noe der og da vil de merke seg de bilene som er ombygd og åpenbart har for mye effekt eller har godt synlige endringer i understell og bremser og kalle disse inn til en forvaltningskontroll.

Nilsebu
19/05/11, 21:15
"Er nemlig ganske mye det går an å gjøre lovlig også" , kan noen spesifisere? Gjør du en knøta liten endring på tralla, så må du inn til de for å få det godskrevet, står det ikke svar på hvitt for dem hvordan det skal være, så finner de på en regel og ber om etterkontroll når alt er fikset.

Men det at de har en stand er jo bra, de prøver vertfall. Men de klarer vel ikke å svare mer på spørsmål enn det som står på lovdata.

Når det kommer til kjøring til gatebil og trafikk kontroll, så er det jo bare å komme sent på kveld / natten :)

R.G
19/05/11, 23:00
mistanke om att dissa kommer til å stå med notisblokka og notere regnr fra bana ja, og di som evt stille ut noe og er inne på området...

maximuz667
20/05/11, 04:53
E bare en måte å ikke bli stoppet på til tref m moda bil å d er på henger med biln og legg skiltene under setet.. da kan di ikke si noe... eneste er da henger og trekkbil de kan kontrolere...

Robert H.
20/05/11, 08:10
mistanke om att dissa kommer til å stå med notisblokka og notere regnr fra bana ja, og di som evt stille ut noe og er inne på området...

Det kan de vel gjøre i "sivil" som tilskuere på treffet også:rolleyes:
Syns det er greitt at de prøver å informere iallefall, det ser jo ut til at regelverket skal revideres når det gjelder hobbybiler.

Morgis
20/05/11, 08:20
Vær glad det ikke er kristiansand trafikkstasjon som står der oppe.. Da hadde dem oppført seg som noen hannbikkjer når det er løpetid på gang.

The Sven
20/05/11, 09:40
Ja, Elverum er nok mye bedre, hehe...

Frigstad Racing
20/05/11, 09:51
Bare ikke slipp dem inn når vccn skal ha treff hvertfall :D hehe

Er kjipt at det skal være sånn at alle som har en bil som er gjort mye med skal drive å gjemme seg for å ikke bli avskilta.. En bil, med alt understell, bremser osv helt nytt og bedre enn orginalt. Også hvis turboen har tatt kvelden og du setter på en ny, bedre og dermed større turbo som er sunnere for B230 motoren så er det plutselig en ulovlig ombygging? Hvorfor har amcar gutta "lov" til å trimme da?

henrik940
20/05/11, 10:02
Ta av skiltene og sleng på prøveskilt. Er ikke værre..

SVIRRE: Du trenger ikke godkjenne LED.

R.G
20/05/11, 10:38
Bare ikke slipp dem inn når vccn skal ha treff hvertfall :D hehe

Er kjipt at det skal være sånn at alle som har en bil som er gjort mye med skal drive å gjemme seg for å ikke bli avskilta.. En bil, med alt understell, bremser osv helt nytt og bedre enn orginalt. Også hvis turboen har tatt kvelden og du setter på en ny, bedre og dermed større turbo som er sunnere for B230 motoren så er det plutselig en ulovlig ombygging? Hvorfor har amcar gutta "lov" til å trimme da?

amcar er utelukket det:p kjørte sjøl par dodge vaner for ei lita stund sida, org felger var 15x6, og satte på 16x10 felger med dekk deretter, dem sa ingenting. bygde om bil også, byttet fra R6 til 5,9L V8, på så å si raka rør. ingen problem med BT både med motor og eksos, slapp å godkjenne motor. i fjor på gatebil hadde jeg en van da å, kappa eksos etter kat, og ble stoppa i tekninsk. null problem. sånn er det og blir det med amcar. bare å gjør det man vil uten pes

The Sven
20/05/11, 10:41
Men så er amcar gutta flinkere til å vrake bilene sine på dragracing fremfor gate da, og de har alltid hatt en bedre dialog med Biltilsynet. Litt rart det der, kan det ha med å gjøre at de tror alt som er gammalt og dårlig skal være sånn? Er jo mye av de bilene som er livsfarlige originalt så de får ikke blitt stort værre hehe...

MrX
20/05/11, 10:43
Sikkert siden de har en skikkelig god organisasjon (AMCAR) som jobber veldig tett oppmot bt.

Svirre
20/05/11, 10:52
Ta av skiltene og sleng på prøveskilt. Er ikke værre..

SVIRRE: Du trenger ikke godkjenne LED.

Politiet i Hønefoss krever det hvis jeg skal ha det på bilen min...tror du de har lite å drive med! "De er for blåe"...
Også møter jeg en med BLÅ LED i p-lys like etterpå uten at purken reagerer....

henrik940
20/05/11, 10:54
Politiet i Hønefoss krever det hvis jeg skal ha det på bilen min...tror du de har lite å drive med! "De er for blåe"...
Også møter jeg en med BLÅ LED i p-lys like etterpå uten at purken reagerer....

Det sier seg jo selv, at man ikke skal ha blått lys. :p

R.G
20/05/11, 10:54
Politiet i Hønefoss krever det hvis jeg skal ha det på bilen min...tror du de har lite å drive med! "De er for blåe"...
Også møter jeg en med BLÅ LED i p-lys like etterpå uten at purken reagerer....

ja blå led er ikke lov det

Svirre
20/05/11, 10:57
Jeg har HVITE led. Alt er hvitt, men kjente at jeg blei rimelig provosert da de bare kjørte forbi han med BLÅ led!

Har jo kjørt rundt med det LENGE. Var ikke noe problem å godkjenne det, så jeg skal ta payback på onkel pottit :D

Morgis
20/05/11, 11:03
prøv annet enn xenonlook led pærer.. de ser fort blåaktige ut på kveldstid. har opplevd det selv på en gallooper jeg fikset opp. den gikk ikke gjennom EU med de 6000K hvite LED parklyspærene.. de ble for blå

Svirre
20/05/11, 11:04
prøv annet enn xenonlook led pærer.. de ser fort blåaktige ut på kveldstid. har opplevd det selv på en gallooper jeg fikset opp. den gikk ikke gjennom EU med de 6000K hvite LED parklyspærene.. de ble for blå

Forståelig, men provoserende hvordan de oppfører seg mener nå jeg.

Torra
20/05/11, 11:45
Men så er amcar gutta flinkere til å vrake bilene sine på dragracing fremfor gate da, og de har alltid hatt en bedre dialog med Biltilsynet. Litt rart det der, kan det ha med å gjøre at de tror alt som er gammalt og dårlig skal være sånn? Er jo mye av de bilene som er livsfarlige originalt så de får ikke blitt stort værre hehe...


Tror det kan ha noe med alderen til amcar folk generelt.. Flesteparten er godt voksne menn som kan å snakke for seg og har en viss innsikt i hva som er forsvarlig og ikke. Når en 18åring kommer med bil han har trimma sjæl uten spesielt erfaring men synes det er rått lizzzm :p
Om du skjønner hva jeg mener :p

Svirre
20/05/11, 12:20
Tror det kan ha noe med alderen til amcar folk generelt.. Flesteparten er godt voksne menn som kan å snakke for seg og har en viss innsikt i hva som er forsvarlig og ikke. Når en 18åring kommer med bil han har trimma sjæl uten spesielt erfaring men synes det er rått lizzzm :p
Om du skjønner hva jeg mener :p

Ser den, men alder er bare et tall. Det sier INGENTING om erfaring og interessenivå. En 18-åring kan være bedre til å kjøre bil enn en på 40 år. Finnes mange talenter rundtomkring

R.G
20/05/11, 12:26
ja da går vi over til våler igjen:)


er 8 patruljer/poster med biltilsyn fra elverum til våler, og sikkert flere fra kongsvinger og oppover (noe jeg ikke vet).

di på elverum står: der man kjører vestsida, fra statoil,
der er dem ved felleskjøpet,
videre nedover, noen km står det en gjeng som tar di som prøver å unnslippe ved å kjøre over skjeftafossen(demningen)

militærveien fra løten står det en liten gjeng,
står en gjeng ved der man kjører over demninga på braskereid for å komme rett inn på vålerbanen.

da øst sida: hoved veien mot våler

haugevis overalt....


så kjør pent:)

skal snart ta i veien med 760n så har en gjeng mellom meg og våler, så blir spennende å se åssen det går:p



edit: må folke huske på att det er årsavgift tid, avskiltbegjæring i dag for di som ikke har betalt purringa si

Mikmo
20/05/11, 13:02
ja da går vi over til våler igjen:)


er 8 patruljer/poster med biltilsyn fra elverum til våler, og sikkert flere fra kongsvinger og oppover (noe jeg ikke vet).

di på elverum står: der man kjører vestsida, fra statoil,
der er dem ved felleskjøpet,
videre nedover, noen km står det en gjeng som tar di som prøver å unnslippe ved å kjøre over skjeftafossen(demningen)

militærveien fra løten står det en liten gjeng,
står en gjeng ved der man kjører over demninga på braskereid for å komme rett inn på vålerbanen.

da øst sida: hoved veien mot våler

haugevis overalt....


så kjør pent:)

skal snart ta i veien med 760n så har en gjeng mellom meg og våler, så blir spennende å se åssen det går:p



edit: må folke huske på att det er årsavgift tid, avskiltbegjæring i dag for di som ikke har betalt purringa si

Såppas ja :P

Blir ikke kjørende 940`n til våler i morgen da skjønner jeg :P

Låne meg orginal bil i morgen da ;)

The Sven
20/05/11, 13:19
ja da går vi over til våler igjen:)


er 8 patruljer/poster med biltilsyn fra elverum til våler, og sikkert flere fra kongsvinger og oppover (noe jeg ikke vet).

di på elverum står: der man kjører vestsida, fra statoil,
der er dem ved felleskjøpet,
videre nedover, noen km står det en gjeng som tar di som prøver å unnslippe ved å kjøre over skjeftafossen(demningen)

militærveien fra løten står det en liten gjeng,
står en gjeng ved der man kjører over demninga på braskereid for å komme rett inn på vålerbanen.

da øst sida: hoved veien mot våler

haugevis overalt....


så kjør pent:)

skal snart ta i veien med 760n så har en gjeng mellom meg og våler, så blir spennende å se åssen det går:p



edit: må folke huske på att det er årsavgift tid, avskiltbegjæring i dag for di som ikke har betalt purringa si

Står det folk på alle disse plassene nå?

The Sven
20/05/11, 13:21
Ikke for å oppfordre til noe ulovligheter, men foreslår å opprette en facebook-gruppe der folk kan gi live oppdateringer på hvor de står ;)

R.G
20/05/11, 14:30
Står det folk på alle disse plassene nå?

hvert ute å kjørt en tur nå, og nå står di ikke ved felleskjøpet og militærveien. folk som kommer fra løten/hamar området slepper unna en gjeng ved å kjøre over militærveien fra løten så man kommer på vestsideveien i elverum. vært ute å kjørt nå, og var kun ved hagen barne hage dem sto, like etter sjeftafossen på vestsideveien. ble ikke stoppa med 760n:):):) men di sto under panseret på japse biler.... så står nok en gjeng når man nærmer seg våler igjen vil jeg tro, for så det kom forbi hjemme 3 bt biler i stad, og jeg bor noen km sørafor militærveien på vestsideveien mot våler

R.G
20/05/11, 14:34
men da skal jeg reise nedover å plage BT:p blir vel deeeeeeeen lista på 760.

så ser vel flere VCCN folk på våler vel:)

The Sven
20/05/11, 15:50
Har aldri sett kontroller når jeg har kjørt militærvegen og over demningen på Br.foss, men har hørt de har stått der og ja. Men det er nok sikreste alternativ om man kjører om Løten :)

Jeg kommer ikke pga eksamen på mandag :(

Soulair
20/05/11, 15:59
Kan ikke noen av dere som skal stille på treffet stille krevende spørsmål til Vegvesenets stand da?:) Tenker da først og fremst på ombygging utover det som er originalt av effekt, moment, vekt osv.

I stedet for å stille spørsmål som f.eks.: "KAN jeg godkjenne 300 hk", så kan dere heller spørre: "HVA må jeg gjøre for å få godkjent 300 hk":cool:

The Sven
20/05/11, 16:33
Og hvorfor må senkede biler ha over 11 mm klaring til laveste punkt (selv med godkjent senkesett) når det eksisterer en masse originale biler som er lavere fra fabrikk?

henrik940
20/05/11, 17:50
Og hvorfor må senkede biler ha over 11 mm klaring til laveste punkt (selv med godkjent senkesett) når det eksisterer en masse originale biler som er lavere fra fabrikk?

11mm klaring fra bakken og opp? Fordi kommer det en liten stein under så står bilen fast :p

Christian
20/05/11, 19:50
Fordi vi har så rævva veier i norge.

mannjern
20/05/11, 20:11
Såppas ja :P

Blir ikke kjørende 940`n til våler i morgen da skjønner jeg :P

Låne meg orginal bil i morgen da ;)

samma her Mikkel! vogna får stå!!

A.Finstad
20/05/11, 20:36
Ting er på vei! ligger skriv om detta på amcar sine sider bare gå inn der å se, kan ikke finne link nå for jeg sitter på gatebil på telefon ;)

The Sven
20/05/11, 22:53
11mm klaring fra bakken og opp? Fordi kommer det en liten stein under så står bilen fast :p

Det kule er at med senkesett så har du ikke så mye å gå på til de 11 cm du heller... Og bilen din er... ja.. IKKE lav! :p

pogona
20/05/11, 23:40
er vel å drite meg langsomt nedover leggen dette men dere er ein gjeng sure små sutrekopper...

biltilsynet blir hatet fra første dag dere satt dere på en trimmet moped med slitte dekk og så lenge dere kommer til å leve fordi dere en gang har fått pes, eller enda verre, hørt om noen som har fått pes. at biltilsynet stiller på eit sånt arrangement er deres egen og arrangørene sin feil som tillater det, gatebil har blitt eit stort glamour show som tiltrekker seg mere innteresse enn strengt tatt nødvendig og da er det klart biltilsynet og stiller for å finne ut hva som ligger bak.

at dei stiller seg på området for å svare på spørsmål er ikkje eit dumt trekk av dei, ei heller at dei stiller seg på utsiden for å kontrollere, dei har ein jobb og eit ansvar for å kontrollere og informere, at dei kontrollerer rundt store arrangement som gatebil er av samme grunnen som at dei kontrollerer promillekjøring på f.eks natt til første og 17 mai, og at dei kontrollerer familiebiler i påsketraffikken, fordi det er der det skjer og større omfang.

at dei stiller på gatebil for å informere står det all respekt av, jeg hadde aldri stilt blant titalls tusen personer som hater meg for å gjøre jobben min. ingen kan vel heller forvente at dei skal svare på nøyaktig hva DU må gjøre med DIN bil for å få godkjent 300 hk men dei kan gi deg ein peikepinn for hva du må ha av dokumentasjon, hvordan du skal gå fram med søknad, og ideer til hva du kan endre på bilen, så DU sjøl kan sette deg inn i hva som må til og lære noe underveis. folk flest her inne kjenner vel til biler som er godkjent med mer enn 300 hk så det kan vel tenkes at de som fikk det godkjent måtte jobbe litt for det.

og amcar folk har det heller ikkje så enkelt som dere vil ha det til, kjører selv amcar og har eit omfattende prosjekt på gang og har erfart at jeg har mangen av dei samme utfordringene som dere og må forholde meg til eit regelverk for å få viljen min, men har møtt motgang og tatt det til etteretning, sett på andre løsninger og fått medgang og ser at går ein i dialog med dei så er det faktisk MYE som lar seg gjøre.

om dere hadde brukt like mye energi på noe produktivt istedenfor syting på internett ville vi alle fått noe kjekkere lesestoff rundt på forumene.

til slutt vil eg foreslå at dere som ikkje bare er negativt innstilte til biltilsynet men og har noe konstruktivt å komme med, samler dere å tar kontakt med Amcar og engasjerer dere i saken dei har jobbet med i lengre tid.

sitter i skrivende stund og samler dokumentasjon til ombygging av min volvo 240 for øyeblikket så jeg kan kjøre rundt og smile fint hver gang jeg blir stoppet i teknisk og kjøre videre etter å ha vist vognkort og førerkort. god helg :)

henrik940
21/05/11, 08:06
Det kule er at med senkesett så har du ikke så mye å gå på til de 11 cm du heller... Og bilen din er... ja.. IKKE lav! :p

Øhm. 11CM? Var det ikke 11MM?

The Sven
21/05/11, 09:29
Øhm. 11CM? Var det ikke 11MM?

Eh jo... :p Beklager.

A.Finstad
21/05/11, 17:50
Prata med dem i dag å jeg ble bare henvist til om og oppbygnings gruppa i oslo for dem viste vist hva jeg måtte gjøre for å få ting godkjent, men 300 hester i en Volvo 240 eller 740 var ikke noe problem mente dem...

Wickie
21/05/11, 18:19
Sett på showplates.

Det er også lurt med tanke på tyveri. Registeret er offentlig i Norge. Hvem som helst kan ringe Statens Vegvesen og få opplyst eier og adresse!

Tarell
21/05/11, 21:34
Ser det er endel som sier "bare ta på prøveskilt"
Et stort problem der, takket være nye lover, så kan ikke et kjøretøy i Norge ha prøveskilt på seg mer enn 5 ganger i sin livstid.
Iallefall det biltilsynet sa for noen år siden, om de har gått tilbake på det aner jeg ikke.

Men dere skal alle være glade for at dere ikke har med de inkompitente na*iene på Bergen trafikkstasjon.
Har ikke tall på hvor mange som har blitt tatt pga "ulovlige" ombygginger, som faktisk viser seg å være 100% innefor alt av lover og forskrifter når de først bare sjekker.

pogona
22/05/11, 02:32
endags prøvekjennemerke, maks 10 ganger sammenhengende på eit år så etter 6 mnd kan ein ha 6 ganger til, men det blir vel endret pga alt missbruket det og...

locked
22/05/11, 03:01
Ser den, men alder er bare et tall. Det sier INGENTING om erfaring og interessenivå. En 18-åring kan være bedre til å kjøre bil enn en på 40 år. Finnes mange talenter rundtomkring
No er du på bærtur!

Alder seie mykje om utviklinga av menneskekroppen. Blandt anna modenhet og sjølvbeherskelse.

Og, dei fleste 40åringa er bedre å køyre bil enn en 18åring sjølv om det finst unntak! Å køyre bil er meir enn berre køyretøybeherskelse.

Tarell
22/05/11, 05:31
No er du på bærtur!

Alder seie mykje om utviklinga av menneskekroppen. Blandt anna modenhet og sjølvbeherskelse.

Og, dei fleste 40åringa er bedre å køyre bil enn en 18åring sjølv om det finst unntak! Å køyre bil er meir enn berre køyretøybeherskelse.

Lewis Hamilton?
Ayrton Senna?
Begge var ganske unge da de tok F1 seiren ;)

Men er untakene folk som de to, som regel er alder viktig.
Det finnes store unntak andre veien også, bare ta en titt på alle tullingene i trafikken en vanlig dag......




Men det om prøveskilt, stemmer, det var noe som var endret der iallefall, tusen takk til de som la ut den riktige informasjonen :D

Svirre
22/05/11, 11:22
No er du på bærtur!

Alder seie mykje om utviklinga av menneskekroppen. Blandt anna modenhet og sjølvbeherskelse.

Og, dei fleste 40åringa er bedre å køyre bil enn en 18åring sjølv om det finst unntak! Å køyre bil er meir enn berre køyretøybeherskelse.

Du har jo de som har kjørt i noen år. "Ferske", men har bedre reaksjonsevne enn de som begynner å dra på åra. Dessuten så er de om har kjørt i så mange, som "kjører på gammel vane". Det er de som er farlige, for det er de som ikke følger med, men samtidig så har de mer kjøreerfaring.

Det er i hvertfall mitt synspunkt :)

r_style
23/05/11, 08:45
Og hvorfor må senkede biler ha over 11 mm klaring til laveste punkt (selv med godkjent senkesett) når det eksisterer en masse originale biler som er lavere fra fabrikk?

Har nylig hatt en ganske kranglete dialog med Statens Vegvesen og Vegdirektoratet for godkjenning av bilen min med bakkeklaring på 9cm til fast karr.punkt...

Etter litt diskusjoner og forklaringer pr mail og telefon, med henvisning til regelverket, gikk bilen igjennom med 9cm klaring og 19" felger i vognkortet, men de tviholdt lenge på 11cm, selv om dette ikke er fattet vedtak/paragraf i kjøretøyforskriften! 21 sider med dokumentasjon la jeg frem ved visning for godkjenning.. Latterlig!

Men nok OT fra meg!

Var mange som ble huka inn på rasteplassen ved demingen hørte jeg, noen fikk mangler som ikke har rot i virkligheten, blir helt oppgitt!

Thomas S
23/05/11, 10:15
må si de sto å fulgte med på alle bilene som kjørte inn på Våler fra den standen dem hadde der :p

R.G
23/05/11, 15:08
må si de sto å fulgte med på alle bilene som kjørte inn på Våler fra den standen dem hadde der :p

jo takk merket det ja:p jeg måtte stå i kø ett kvarter på tur inn, rett utafor standen dems, og di begynte å vandre rundt bil, og bøyer seg litt og glodde, men sa ingenting

Soulair
23/05/11, 16:04
Prata med dem i dag å jeg ble bare henvist til om og oppbygnings gruppa i oslo for dem viste vist hva jeg måtte gjøre for å få ting godkjent, men 300 hester i en Volvo 240 eller 740 var ikke noe problem mente dem...

Vel, dette må jo kalles positivt. Spørs om de på ombyggingsgruppa bare sier "Dokumentasjon på ditt og datt"...:rolleyes:

charl888
23/05/11, 18:47
var artig på Våler ja! Politi, veivesen overalt.. :P Vi ble stoppa pga manglende bremselys på campingvogna, jordingskontakten hadde dotti ut.. Så vi fikk fiksa det heldigvis.
Var vel ingen som så den fine turkise campingvogna som het: Budsjettvogna.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2559.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2560.jpg
Stakkars fyr.. Bra det gikk bra med føreren da..;)

turb00le
23/05/11, 19:39
Jeg ser jo grunnen til at mange er frustrerte over vegvesenet.
Men tenk dere selv:
Her står du med ansvar langt oppunder øra, inn på gulvet kommer det skranglende en haug av en 740 som en kødd har sveisa og mikka på.
Her er ting lappa sammen og gjemt unna etter alle kunstens regler.
For alt du vet så har bileieren skjøta sammen to biler uten gass og fuga rundt med sikaflex og sparkla over til slutt.

Hvis kontrollanten godkjenner dette så får han smekken hvis denne bilen går i oppløsning.

Hvis alle hadde gjort en seriøs jobb på ombygg så hadde mye gått i årning.
Veldig mange greier å sminke over dårlig utført arbeide, derfor krever vegvesenet at en uavhengig tredjepart involveres.

240-turbo
23/05/11, 20:04
var artig på Våler ja! Politi, veivesen overalt.. :P Vi ble stoppa pga manglende bremselys på campingvogna, jordingskontakten hadde dotti ut.. Så vi fikk fiksa det heldigvis.
Var vel ingen som så den fine turkise campingvogna som het: Budsjettvogna.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2559.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2560.jpg
Stakkars fyr.. Bra det gikk bra med føreren da..;)





jeg så vogna :P ett skikkelig smykke :D

The Sven
23/05/11, 21:46
BMWen havna på taket ?

R.G
23/05/11, 21:54
BMWen havna på taket ?

jepp:p

The Sven
23/05/11, 21:55
Tenker han ikke kjører med åpen takluke neste gang... Ikke at det utgjør så mye i den store sammenhengen men man slipper iallfall å ta med halve sandfella inni kupeen :p

Torra
23/05/11, 22:12
Tenker han ikke kjører med åpen takluke neste gang... Ikke at det utgjør så mye i den store sammenhengen men man slipper iallfall å ta med halve sandfella inni kupeen :p

Tror ikke sand i kupeen hadde vært det største irritasjonsmomentet om det der hadde vært meg :p

alecxz
24/05/11, 16:46
Men så er amcar gutta flinkere til å vrake bilene sine på dragracing fremfor gate da, og de har alltid hatt en bedre dialog med Biltilsynet. Litt rart det der, kan det ha med å gjøre at de tror alt som er gammalt og dårlig skal være sånn? Er jo mye av de bilene som er livsfarlige originalt så de får ikke blitt stort værre hehe...

Dummeste jeg har hørt. De jobber og står i for at folk skal få godkjent ombygde biler, de sitter hvertfall ikke på ræva å klager på alt uten å gjøre noe med det.. All respekt til amcar folka;)

Thomas242
24/05/11, 17:12
Moro og se at det ble litt diskusjon av linken jeg la ut.

Selv har jeg tidligere hatt trøbbel med statens vegvesen\biltilsynet rundt kontroll for å få godkjent bil. De siste årene har holdningne endret seg der og selv har jeg har fått både muntlig og skriftlig tilbakemelding på alt jeg har sendt av søknader.

Gutta hos vegvesenet får nok mer pepper enn nødvendig, men de er også nødt til å gå i seg selv og se at de må bli mer imøtekommende og samarbeidsvillige. Bilbygging er en stor og voksende hobby i Norge og blir ikke borte bare fordi de er stivbente. Det viktigste er nok å starte med dialog og søknad på evt. ombygging før man setter igang. Til syvende og sist er det jo faktisk de som bestemmer....


...og til sist. Hvor manger her er det som faktisk har erfaringer med statens vegvesen selv? (og hvor mange her har rundet komfimasjonsalder?)

Soulair
24/05/11, 19:24
Moro og se at det ble litt diskusjon av linken jeg la ut.

Selv har jeg tidligere hatt trøbbel med statens vegvesen\biltilsynet rundt kontroll for å få godkjent bil. De siste årene har holdningne endret seg der og selv har jeg har fått både muntlig og skriftlig tilbakemelding på alt jeg har sendt av søknader.

Gutta hos vegvesenet får nok mer pepper enn nødvendig, men de er også nødt til å gå i seg selv og se at de må bli mer imøtekommende og samarbeidsvillige. Bilbygging er en stor og voksende hobby i Norge og blir ikke borte bare fordi de er stivbente. Det viktigste er nok å starte med dialog og søknad på evt. ombygging før man setter igang. Til syvende og sist er det jo faktisk de som bestemmer....


...og til sist. Hvor manger her er det som faktisk har erfaringer med statens vegvesen selv? (og hvor mange her har rundet komfimasjonsalder?)

Jeg er midt i bilbygginga og har god dialog med Statens Vegvesen. Har også hatt besøk på verkstedet av dem ved anledning og fått noen korreksjoner. Ved å få alt dem sier på papiret med underskrift er jeg garrantert at min blir godkjent, men jeg skulle ønske regelverket var rundere i kantene! Tenker da spesielt på bygging utover original effekt osv...

Jeg har posta en del tråder rundt om på forumet her ang. dette med ombygging, men jeg erfarer at de færreste engasjerer seg...:(

Tarell
24/05/11, 19:35
Jeg er midt i bilbygginga og har god dialog med Statens Vegvesen. Har også hatt besøk på verkstedet av dem ved anledning og fått noen korreksjoner. Ved å få alt dem sier på papiret med underskrift er jeg garrantert at min blir godkjent, men jeg skulle ønske regelverket var rundere i kantene! Tenker da spesielt på bygging utover original effekt osv...

Jeg har posta en del tråder rundt om på forumet her ang. dette med ombygging, men jeg erfarer at de færreste engasjerer seg...:(

Problemet er at vi er så mange som holder på, og mange i statens vegvesen er flinke til å motsi hverandre og ikke samarbeide.
Bra du har en god kontakt med dem, men tro meg, er ikke ofte de er så lette å ha med å gjøre.

Stian708
24/05/11, 21:46
var artig på Våler ja! Politi, veivesen overalt.. :P Vi ble stoppa pga manglende bremselys på campingvogna, jordingskontakten hadde dotti ut.. Så vi fikk fiksa det heldigvis.
Var vel ingen som så den fine turkise campingvogna som het: Budsjettvogna.
http://i190.photobucket.com/albums/z280/charl888/Budsjett.jpg[/IMG]
http://i190.photobucket.com/albums/z280/charl888/GATEBIL2011296.jpg[/IMG]
Stakkars fyr.. Bra det gikk bra med føreren da..;)


Going vogna dette. :)

The Sven
24/05/11, 23:21
Dummeste jeg har hørt. De jobber og står i for at folk skal få godkjent ombygde biler, de sitter hvertfall ikke på ræva å klager på alt uten å gjøre noe med det.. All respekt til amcar folka;)

Hm hvor har jeg sagt imot det?

Soulair
25/05/11, 06:25
Problemet er at vi er så mange som holder på, og mange i statens vegvesen er flinke til å motsi hverandre og ikke samarbeide.
Bra du har en god kontakt med dem, men tro meg, er ikke ofte de er så lette å ha med å gjøre.

Bor heldigvis i nærheten av Trondheim, hvor de har en tekniker som driver med bilprosjekter selv.:cool:

Det skal ikke være sånn, men regelverket i dag er ganske uklart og gir rom for vurdering hos de som skal godkjenne. Desverre er kunnskapsnivået svært lavt hos mange i Statens Vegvesen. Tipper disse enten ikke tørr å godkjenne eller at de ikke aner hva slags krav de må stille til bilbyggerne.:(

A.Finstad
30/05/11, 00:12
noe av det jeg fikk vite på gatebil av han jeg prata med var at ikke alle veit at en søknad for ombygging av bil SKAL sendes til om og oppbygnings gruppa i oslo og det er derfor det er så mange varierende svar på søknader å derfor det er så mange som gjør akkurat det samme å noen får det godkjent å andre ikke. ;)

Tarell
30/05/11, 07:37
noe av det jeg fikk vite på gatebil av han jeg prata med var at ikke alle veit at en søknad for ombygging av bil SKAL sendes til om og oppbygnings gruppa i oslo og det er derfor det er så mange varierende svar på søknader å derfor det er så mange som gjør akkurat det samme å noen får det godkjent å andre ikke. ;)

Aha, der har vi en forklaring!!!

Soulair
31/05/11, 06:20
noe av det jeg fikk vite på gatebil av han jeg prata med var at ikke alle veit at en søknad for ombygging av bil SKAL sendes til om og oppbygnings gruppa i oslo og det er derfor det er så mange varierende svar på søknader å derfor det er så mange som gjør akkurat det samme å noen får det godkjent å andre ikke. ;)

Har du noen link eller lignende? Sist jeg snakket med Trafikkstasjonen i Trondheim fikk jeg vite at søknaden skulle via dem og ikke direkte til ombyggingsgruppa.

Tarell
31/05/11, 09:10
Jeg leser at flere på forumet "forsvarer" biltilsynet og nærmest går til "angrep" på folk som bygger om bilene sine.
Jeg har noen kommentarer til dette, uten at jeg ønsker biltilsynet eller vi som bygger biler dit peppern gror.
-Hvordan kan helt ekstremt ombyggede biler i Sverige bli godkjent for gatebruk i sverige, de kan til og med kjøre på norske veier med disse bilene. Utgjør ikke disse bilene på norske veier den faren biltilsynet mener norske ombygde biler gjør.
En svensk rør-ramme bil kan kjøre på norske veier og "utsette seg selv og vanlige bilister i fare". Hva er forskjellen?

-Hvordan kan biltilsynet på "Gjøvik" godkjenne ett helbur i en gatebil, mens ett biltlisyn ett annet sted "blånekter"

-Hvordan kan kjenninger av personer som jobber på biltilsynet få godkjent det utroligste på sine gatebiler, mens andre kan ikke engang øke dekkbredden uten å få anmerkning?

-Ett sted godtar dem coilovers og four-link, ett annet sted godtar de ikke att bilen er senket noen cm.

-Konklusjon: Råtne egg finnes overallt, i alle yrker.Forskjellen er at biltilsynet utøver misbrukt makt mange ganger. Tilliten til ansatte på biltilsynet i Norge er dårlig mange steder synes jeg.
Har til og med opplevd samme mann med så store personlighetsforandringer fra en dag til en annen at han bar preg over å ha hverken blitt politi, advokat, securitasvakt eller parkeringsvakt. Misbrukt makt, rett og slett.
-Dette er ett yrke som krever fagkunnskap, kunnskap om regelverk slik at det blir likt for alle uansett om du bor i valdres eller på Gjøvik og ikke minst: generell menneskebehandling.
Dette er vanskelig å kombinere, svært vanskelig, men det norske biltilsyn må prøve, kanskje gjennom kurs.(mange kurs.)
Lykke til.

Sier meg ikke uenig på noen punkt egentlig.
Men mye av problemet ligger faktisk i selve regelverket, da det tillater store forskjeller i tolkninger.
Så det er ikke bare de som jobber på biltilsynet, som absolutt trenger bedre opplæring på flere punkt, men også tolkingen av regelverket.
Hvis vi hadde hatt like klare regler som de satt fram av TÜV og SFRO, hadde jobben vært betraktelig mye lettere for både oss som bygger biler, og dem som skal godkjenne bilene.

Soulair
31/05/11, 14:45
Jeg leser at flere på forumet "forsvarer" biltilsynet og nærmest går til "angrep" på folk som bygger om bilene sine.
Jeg har noen kommentarer til dette, uten at jeg ønsker biltilsynet eller vi som bygger biler dit peppern gror.
-Hvordan kan helt ekstremt ombyggede biler i Sverige bli godkjent for gatebruk i sverige, de kan til og med kjøre på norske veier med disse bilene. Utgjør ikke disse bilene på norske veier den faren biltilsynet mener norske ombygde biler gjør.
En svensk rør-ramme bil kan kjøre på norske veier og "utsette seg selv og vanlige bilister i fare". Hva er forskjellen?

-Hvordan kan biltilsynet på "Gjøvik" godkjenne ett helbur i en gatebil, mens ett biltlisyn ett annet sted "blånekter"

-Hvordan kan kjenninger av personer som jobber på biltilsynet få godkjent det utroligste på sine gatebiler, mens andre kan ikke engang øke dekkbredden uten å få anmerkning?

-Ett sted godtar dem coilovers og four-link, ett annet sted godtar de ikke att bilen er senket noen cm.

-Konklusjon: Råtne egg finnes overallt, i alle yrker.Forskjellen er at biltilsynet utøver misbrukt makt mange ganger. Tilliten til ansatte på biltilsynet i Norge er dårlig mange steder synes jeg.
Har til og med opplevd samme mann med så store personlighetsforandringer fra en dag til en annen at han bar preg over å ha hverken blitt politi, advokat, securitasvakt eller parkeringsvakt. Misbrukt makt, rett og slett.
-Dette er ett yrke som krever fagkunnskap, kunnskap om regelverk slik at det blir likt for alle uansett om du bor i valdres eller på Gjøvik og ikke minst: generell menneskebehandling.
Dette er vanskelig å kombinere, svært vanskelig, men det norske biltilsyn må prøve, kanskje gjennom kurs.(mange kurs.)
Lykke til.

Mye gode poeng her men det er som Tarell sier mtp regelverket, som er årsaken til de sprikende svarene man får rundt om.

Det har vært en del teknisk kontroll i Trondheim i det siste, og det har vært en del merkelige utspill under kontrollen som f.eks "for store bremser"..:rolleyes:

Bileier argumenterer med sikkerheten og fordelene av å ha større bremser. Kontrolløren svarer med at bilen SKAL HA de originale bremsene, for ingeniørene hos [merke] har funnet at disse er best for denne bilen... UTEN å tenke på at det har mye med PRODUKSJONSKONSTNADER å gjøre!

En oppgradering til f.eks 4-stempla kalipere med større skiver gir kun fordeler og ingen ulemper, vel..? Bortsett fra at det er noe dyrere da... Hva har det med sikkerheten å gjøre?

Tarell
31/05/11, 17:01
Det har noe med sikkerheten å gjøre, den blir bedre.
Tror noen på biltilsynet kanskje tenker "Med større bremser stopper bilen bedre, og derfor kan det hende at de bak ikke er forberedte på det, og dermed skaper en kollisjon" ;P

A.Finstad
31/05/11, 19:33
Jeg leser at flere på forumet "forsvarer" biltilsynet og nærmest går til "angrep" på folk som bygger om bilene sine.
Jeg har noen kommentarer til dette, uten at jeg ønsker biltilsynet eller vi som bygger biler dit peppern gror.
-Hvordan kan helt ekstremt ombyggede biler i Sverige bli godkjent for gatebruk i sverige, de kan til og med kjøre på norske veier med disse bilene. Utgjør ikke disse bilene på norske veier den faren biltilsynet mener norske ombygde biler gjør.
En svensk rør-ramme bil kan kjøre på norske veier og "utsette seg selv og vanlige bilister i fare". Hva er forskjellen?

-Hvordan kan biltilsynet på "Gjøvik" godkjenne ett helbur i en gatebil, mens ett biltlisyn ett annet sted "blånekter"

-Hvordan kan kjenninger av personer som jobber på biltilsynet få godkjent det utroligste på sine gatebiler, mens andre kan ikke engang øke dekkbredden uten å få anmerkning?

-Ett sted godtar dem coilovers og four-link, ett annet sted godtar de ikke att bilen er senket noen cm.

-Konklusjon: Råtne egg finnes overallt, i alle yrker.Forskjellen er at biltilsynet utøver misbrukt makt mange ganger. Tilliten til ansatte på biltilsynet i Norge er dårlig mange steder synes jeg.
Har til og med opplevd samme mann med så store personlighetsforandringer fra en dag til en annen at han bar preg over å ha hverken blitt politi, advokat, securitasvakt eller parkeringsvakt. Misbrukt makt, rett og slett.
-Dette er ett yrke som krever fagkunnskap, kunnskap om regelverk slik at det blir likt for alle uansett om du bor i valdres eller på Gjøvik og ikke minst: generell menneskebehandling.
Dette er vanskelig å kombinere, svært vanskelig, men det norske biltilsyn må prøve, kanskje gjennom kurs.(mange kurs.)
Lykke til.

som jeg sa litt tidligere så er grunnen for at folk får til noe noen steder å ikke andre steder er fordi det er om og oppbygnings gruppa i oslo som skal godkjenne alt fra søknader til ferdig ombygde biler å man trenger nødvendigvid ikke å kjøre til oslo for å vise bilen, men en representant fra dem blir sendt ditt det trengs etter det jeg fikk vite i sta når jeg prata med en derifra.
så grunnen for at foreksempel Terje1 her inne får godkjent coilovers i trondheim å jeg ikke får det her på Jessheim er at det er forskjellig tolkning av regelverket, men derimot hadde begge to sent søknad til om og oppbygningsgruppa å hatt en representant fra dem til å sett på det så hadde mest antagelig begge fått det godkjent, hvertfall hvis det er godt bygd ;)

Soulair
31/05/11, 21:03
som jeg sa litt tidligere så er grunnen for at folk får til noe noen steder å ikke andre steder er fordi det er om og oppbygnings gruppa i oslo som skal godkjenne alt fra søknader til ferdig ombygde biler å man trenger nødvendigvid ikke å kjøre til oslo for å vise bilen, men en representant fra dem blir sendt ditt det trengs etter det jeg fikk vite i sta når jeg prata med en derifra.
så grunnen for at foreksempel Terje1 her inne får godkjent coilovers i trondheim å jeg ikke får det her på Jessheim er at det er forskjellig tolkning av regelverket, men derimot hadde begge to sent søknad til om og oppbygningsgruppa å hatt en representant fra dem til å sett på det så hadde mest antagelig begge fått det godkjent, hvertfall hvis det er godt bygd ;)

Har du link evt tlf nummer til disse folka? Aldri hørt om denne om og oppbyggingsgruppa i Oslo.. Finner ingenting på nettet heller. Blander du ikke med SFOOR?

The Sven
31/05/11, 21:06
Uansett er vel denne "oppbyggingsgruppa/SFOOR" ganske nyetablert?

Soulair
31/05/11, 21:10
Uansett er vel denne "oppbyggingsgruppa/SFOOR" ganske nyetablert?

2005 mener jeg det var...

A.Finstad
02/06/11, 17:08
er samme gruppa ;)

Devils
02/06/11, 18:48
Hehe her i mo i rana har vi en jævla grei kar som kan bil.

Her har vi fått beskjed om at hvis vi skal gå i gang og bygg om tel four link og sånne ting utover karroseriet så skal det søkes via de og de tar søknaden vidre. men ellers senkesett,coilovers,motorskifta fra F til FK f.eks trengs ikke papirer engang for det hadd de i systemet sitt.

Her går det nu 2 kadett c med c20lett som er ganske så grov og begge er godkejnt som 150hk, vi driv og bygger en opel ascona b med fk maskin nu, trengt ikke søk om det engang, bare ha med papir på ka bremsan tålt og ei kvittering på motor så hva det greit.

Tarell
02/06/11, 20:14
SFOOR består av tre personer.
En i Stavanger, en i Haugesund og en i Bergen.
Har sjekket med Biltilsynet ang en bil jeg skal ha godkjent ombygget.
Man kommer i kontakt med SFOOR på samme måten man kontakter Biltilsynet ellers, tlf eller e-post.

A.Finstad
02/06/11, 21:36
har en mail addresse man skal henvende seg til i bilen, men må bare huske å ta den med inn :p skal sende søknad selv snart angående turbo motor i 245en så må ha den inn uansett :p

når man henvender seg ditt får man en mail i retur med et søknads skjema som skal fylles ut for da blir det lettere for dem å se igjennom alle søknadene å det går fortere å få svar, var det jeg fikk beskjed om på våler ;)

Soulair
03/06/11, 10:15
SFOOR består av tre personer.
En i Stavanger, en i Haugesund og en i Bergen.
Har sjekket med Biltilsynet ang en bil jeg skal ha godkjent ombygget.
Man kommer i kontakt med SFOOR på samme måten man kontakter Biltilsynet ellers, tlf eller e-post.

Killingberg i Trondheim er også med i SFOOR, sist jeg pratet med han hvert fall.:)


er samme gruppa ;)

Ok, da er vi enig. Men jeg mener man måtte gå gjennom nærmeste trafikkstasjon for å nå de

142senja
03/06/11, 22:37
Hehe her i mo i rana har vi en jævla grei kar som kan bil.

Her har vi fått beskjed om at hvis vi skal gå i gang og bygg om tel four link og sånne ting utover karroseriet så skal det søkes via de og de tar søknaden vidre. men ellers senkesett,coilovers,motorskifta fra F til FK f.eks trengs ikke papirer engang for det hadd de i systemet sitt.

Her går det nu 2 kadett c med c20lett som er ganske så grov og begge er godkejnt som 150hk, vi driv og bygger en opel ascona b med fk maskin nu, trengt ikke søk om det engang, bare ha med papir på ka bremsan tålt og ei kvittering på motor så hva det greit.

vet av han, vist det er samme fyrn.. sa jeg skulle bare hive motoren i, orne at det ser bra ut.. å ta turen ned :)

A.Finstad
05/06/11, 23:13
tok med brosjyra jeg fikk på våler inn i dag, men nå er jeg hos kjærringa så får ikke gitt dere mailen enda :p i morra skal jeg hjem etter jobben så kan gjøre det da ;)

@Soulair: jeg fikk beskjed om å henvende meg direkte da det skal ta kortere tid for å få svar på søknader å sånne ting som forklart litt tidligere i tråden, den lokale trafikkstasjonen har ikke noe dem skulle sakt annet en det dem får beskjed om av den gruppa så skjønner ikke hvorfor dem skal bruke en uke på å sende en søknad videre for så å vente lenge med å sende den ut til søkeren igjen når dem har fått svar, er derfor det tar så lang tid med ting pr. i dag å dette er noe dem prøver å endre på, er derfor dem vil at vi skal henvende oss direkte ;)

A.Finstad
06/06/11, 22:48
da har jeg somla meg til å få den forbanna brosjyra inn :p så her kommer mailen ;)

opp.ombygg.ro@vegvesen.no