PDA

Vis full versjon : 940 2.4tdi ryker veldig ved kald motor



bernt
17/05/11, 12:35
Hei. 940 en min ryker noe veldig når den er kald samt sviver litt hoppetau og ujevnt. så snart den er blitt kjørt et lite minutt med så er den symtomfri.

Noen som vet et triks for dette.

kermitt
17/05/11, 12:47
Det er helt vanlig for en kald diesel som drar på årene.

s4nd3r
17/05/11, 14:04
beste trikset er vell motor varmer..

Svirre
17/05/11, 15:23
Er sånn min også. Veithusventilasjonen som er synderen der har jeg hørt. Når du stopper motoren etter å ha kjørt den varm og starter den opp kald så har all olja som veithusventilatoren slipt igjennom går inn i sylinderen. Helt normalt på disse motorene.

Stålet
17/05/11, 16:11
Høres ut som glødeplugger eller kaldstarten din som ikke henger helt med lengre

Svirre
17/05/11, 16:22
Høres ut som glødeplugger eller kaldstarten din som ikke henger helt med lengre

Glødeplugg kan også være årsak, men har ikke hørt om en som har en reintgående motor når den er kald. Men om kaldstarten fungerer så skal det sprøytes inn mer diesel i den første tiden. Det hjelper å gi litt gass, så vil nok tru at det er det som er problemet både for han og meg.

Stålet
18/05/11, 06:13
Glødeplugg kan også være årsak, men har ikke hørt om en som har en reintgående motor når den er kald. Men om kaldstarten fungerer så skal det sprøytes inn mer diesel i den første tiden. Det hjelper å gi litt gass, så vil nok tru at det er det som er problemet både for han og meg.

Min 240 med 280 tusen på meteret har ikke antydning til fjusking eller ryking før det begynner og komme minusgrader:)
Er morro når gradestokken går ned på -30 og en klin orginal 30 år gammel d6 fyrer på første runde mens nye biler bare kan drite i og få start;)
Og kald starten justerer både tenning og gasstaget. Du ser om det fungerer hvis det beveger seg ettersom motor blir varmere.

Svirre
18/05/11, 08:12
Min 240 med 280 tusen på meteret har ikke antydning til fjusking eller ryking før det begynner og komme minusgrader:)
Er morro når gradestokken går ned på -30 og en klin orginal 30 år gammel d6 fyrer på første runde mens nye biler bare kan drite i og få start;)
Og kald starten justerer både tenning og gasstaget. Du ser om det fungerer hvis det beveger seg ettersom motor blir varmere.

Er ikke kaldstart på min fordi at vannslangene er klipt vekk og plugga igjen, men utrolig nok trenger ikke bilen gass i 25 stive kuldegrader, men den fusker VELDIG!

R.G
18/05/11, 17:13
ryk den vi ha å når er kald, den minker det ikke noe olje på. nye gløde plugger osv. det er helt normalt, er jo sånn diverse nye diesel biler nå å

Svirre
19/05/11, 00:10
Det SKAL ryke av en god dieselbil :D

bernt
21/05/11, 18:52
Hehe. masse bra kommentarer. Men er en ting en gammel verksmester sa til meg(min far hehe). det er og mulig at en eller flere av dysene er i dorlig fattning, altså at de støver dorlig de drypper mer som i dråpeform. Da får den nettopp slik som nin hoppetau svev når den er kald. Men så normaliserer den seg ved drifts temp siden den er mindre kresen da. Seff ikke fasitten men en ting som han har sett mye av på gammle annleggsmaskiner som han har dreve med i 41 år.....

Takk for gode innlegg. får se om jeg gidder og prøve og utbedre.

Svirre
22/05/11, 11:08
Det kan hjelpe å få nye dysenåler. Jeg skal levere 6 andre til restaurering, og da skal det dreies nye med kvassere spiss :) Dette koster ca 2000kr, men det er verdt det. Du kan fylle på litt parafin, eller slenge på en god dose med dyserens/åpner. De er effektive de du får på mekonomen!

bernt
22/05/11, 13:18
Aha. men hva slags spesial pipe løsner du selve dysa som står ned i blokka med. det er jo vanvittig lite klaring inn mot blokka på baksiden av dysa.
Har ikke prøvd med noe enda. men ser føre meg problemet med å få noe som går over den trange klaringen.

bernt
22/05/11, 13:19
Og hvor sender du inn dysene, samt er det noen plass en kan kjøpe nye dyser. Samt leveres det trimm dyser til disse motorene som støver bedre som bare kan bestilles.

daudingen
28/05/11, 06:46
Hei. 940 en min ryker noe veldig når den er kald samt sviver litt hoppetau og ujevnt. så snart den er blitt kjørt et lite minutt med så er den symtomfri.

Noen som vet et triks for dette.


har samma problemet med dieselspisen min... 380000 på meteret, men d er etter kaldstarten blei kødd på den... så nåru startern så ere bare å ruse den opp til 1200-1300 i 3-4 sec så skal den gå jamnt..