PDA

Vis full versjon : How to : Fjørbytte framme - 940



gasgasboy
16/05/11, 14:14
Heisann !
Er det noen her som kan gi meg en grei forklaring av hvordan jeg bytter fjører framme på 940 ? Tips og triks, ting jeg må være obs på osv ? :)

Tusen takk på forhånd !


Mvh Magnus

eab
18/05/11, 16:23
sånn ca hva jeg bruker å gjøre:

løsne mutterene på toppen av demperene (ikke skru av, bare løsne)
løsne de tre mutterne på toppen av fjærskålene (bare løsne)
jekk opp bil
av med hjul
skru av caliper
napp ut abs-ledning
løsne de to boltene under bærekula og vipp fjørbeinet opp fra kula
skru av mutterne på toppen som holder fjærbeinet og ta imot

Når man har fått ut fjærbeinet så har man to muligheter.

den kjappe og "farlige" måten:
skru av muttern på toppen av dempern og se hvor langt ting spretter av

eller den "forsikrige" måten:
klem sammen fjøra med klemmer og løsne mutteren.

Montering skjer sånn omtrentlig i motsatt rekkefølge.

Espen Hveding Nordgård
18/05/11, 20:35
Hvordan verktøy må brukes for å få av mutteren på demperen når man skal bytte demper? Har hørt den er et helvette å få av...

kermitt
18/05/11, 20:53
Den er ikke noe problem, bare så mye pingler rundt om som tror det går med en 8" skiftnøkkel. Finn deg ei langarm og en kraftkopp, eller kraftkopp i passende størrelse på en muttertrekker. Har selv brukt å fått det av med langarm eller leddnøkkel med ett rør. Ikke noe problem.

eab
18/05/11, 21:30
Kermitt sitt råd fungerer vel fint på mutteren på toppen av demperen, men hvis det er snakk om å skru løs hylsa som holder demperen i fjørbeinet så kan den være litt vanskelig å løsne etter 20 år.

Da kan man f.eks ta med seg fjørbeinet bort til arbeidsbenken, feste det i ei skrustikke og slå løs med et skrujern og en hammer for å løsne hylsa. Evt sette hylsa i skrustikka og vri hele fjørbeinet. Etter at man har dynka sakene i passende rustløser såklart.

turb00le
19/05/11, 05:24
Tips når mutteren på toppen skal løsnes: Bruk muttertrekker, legg fjørbenet på gulvet og sikt i en retning det ikke er så mye eller andre folk (hvis ikke det er dårlige venner).
Det hender fjørbenet flyr en meter eller to bortover gulvet.
Hvis du skal ha på standard dempere og lesjöutenbosch går det fint å klemme fjøra ned med fettkraft eller med en jekkestropp.

gasgasboy
19/05/11, 11:08
Har kjøpt fjørklemmer, så jeg klemmer det sammen og bruker heller 15 min ekstra ! Finnes ikke noe jeg er mere redd for enn fjører som det er mye spenn i som flyr til hælvette når som helst ! :P

Espen Hveding Nordgård
19/05/11, 22:51
Kermitt, mulig dumt spm, men hva er en kraftkopp?

Skal bytte dempere en gang i nærmeste framtid, så da må jeg vel ut med den hylsa du snakker om, eab?

s4nd3r
19/05/11, 23:26
Anbefaler alle som ikkje har en sånn en til og kjøpe en... den blir din nye venn..!! kan brukes til mye rart...
http://www.biltema.no/ProductImages/12/medium/12-461_m.jpg

Instruktionsbok
19/05/11, 23:58
Bytta på min i høst, gjorde akkuratt som forklart ovenfor. Det værste var vel å løsne de store mutter-sakene som holder dempern nede i "hylsa". Men med sånn tang som s4nd3r viser her og litt håndmakt gikk det til slutt, og som han sier; den tanga kan brukes til det meste :) Funker også å bruke samme tanga til å klype rundt selve sylinderen i støtdemperen for å løsne mutteren på toppen.

turb00le
20/05/11, 05:01
Du bør kanskje ikke holde fast stempelstanga med tang for å løsne mutteren.
Jeg greide å få løsna mutteren med en sånn søplete elektrisk muttertrekker fra europris.

Christian
20/05/11, 08:56
Kermitt, mulig dumt spm, men hva er en kraftkopp?

Skal bytte dempere en gang i nærmeste framtid, så da må jeg vel ut med den hylsa du snakker om, eab?

Annet ord for kraftpipe.

http://212.37.255.141/vbilder/14000/K-8901-M-WEB_l.jpg


Den hylsa er en slags mutter som holder dempern inni fjerbeinet. Den kan sette seg etter noen års bruk. Hvis det følger med en ny sånn mutter kan du bruke meisel på den gamle, men hvis du skal bruke den om igjen kan det være greit å prøve med tang.

olavxxx
20/05/11, 18:58
på 960en brukte jeg skiftenøkkel og fastnøkkel, om det er samme mutteren dere snakker om? http://volvo-power.net/team/wp-content/uploads/2009/12/DSC_9558-300x201.jpg

Espen Hveding Nordgård
20/05/11, 20:35
Den mutteren der ser jeg for meg at det er greit å få løsna, men den som bare er en ring liksom, som sitter lengre ned på fjørbeinet.

De som man egentlig trenger dette verktøyet til: http://www.ipdusa.com/Volvo-700/Suspension-&-Steering/Strut-Gland-Nut-Tool/p-70-195-836/

Hva brukes?

R-israelsen
20/05/11, 22:02
Kurant om du har en kompressor og muttertrekker, Går fort å feie over skruene da

gasgasboy
23/05/11, 14:19
Noen som kan fortelle meg om abs sensoren, og hvordan jeg får av den ? :p Skal jeg nappe ut ledningen på en måte, eller skal hele sensoren ut ? Den sitter jo som støpt, og er mindre gira på å ødelegge den :) he...he

cossykiller
23/05/11, 15:09
følg ledningen så er det ett stikk ifra abs sensoren regner jeg med :)

eab
23/05/11, 20:31
Hvis du bare skal av med fjørbeinet for å bytte fjører/dempere så er det bare å følge ledningen fra sensoren og opp i motorrommet, der det er en kontakt man kan dele.