PDA

Vis full versjon : Tilkobling av datasprut, hente ut spenning/tach osv.



regeli
16/05/11, 12:51
Skal inn med et EMS datasprut og sitter med et dokument på over 200 sider over LH2.4 nettet. Det jeg ønsker å finne ut er hvor jeg kan hente følgende ut:

- + fra tenning. Dvs. 12V som jeg kan bruke for hjerne som hovedstrøm.
- Tacho signal til turteller, rød/hvit kabel?
- Bensinpumpe starter fra?
- Viftekontroll originalt utenom noen hjerner ?

Resten har eget ledningsnett tilpasset B230FK. Dette skal i en 940, 98 modell.

Er sikker noen her inne som har montert tidligere andre typer sprut og vet hvor de kan koble seg inn på orginal ledningsnett istedenfor å legge opp nytt til de ulike komponentene?

gaupe
16/05/11, 13:17
Bensinpumpe og straum til hjernene får du via bensinpumpereléet. Styring av el-viftene skjer via bensinhjerna, og blir styrt av pinne 10 og 11 på LH2.4 kontakta.

regeli
16/05/11, 13:24
Takker for info så langt :)

Så bensinpumpe går hele tiden når tenning er på uansett utenom bensinhjerne?

Stinger 4 har 4 AUX utganger, derav en tenkte jeg å bruke til RPM teller og andre bensinpumpe, men viss bensinpumpe er "tennings" avhengig, så sparer jeg en utgang:D

gaupe
16/05/11, 13:27
Takker for info så langt :)

Så bensinpumpe går hele tiden når tenning er på uansett utenom bensinhjerne?

Stinger 4 har 4 AUX utganger, derav en tenkte jeg å bruke til RPM teller og andre bensinpumpe, men viss bensinpumpe er "tennings" avhengig, så sparer jeg en utgang:D

Nei, bensinpumpereléet meinar eg skal ha signal frå bensinhjerna for å starte.

ArneR
16/05/11, 15:46
Det ligger koplingsskjemaer under howto avdelingen, bruk gjerne disse til å finne ut hvor de forskjellige komponentene tar strøm fra.

Bensinreléet får signal fra hjernen ja, så det med priming av pumper når du slår på tenningen og kontinuerlig drift når motoren er i gang kan jo bli spennende.. :p Men det står sikkert noe i monteringsanvisningen til sprutet.

regeli
16/05/11, 16:43
Takker. Når den ene utgangen er satt opp for "Fuel Pump", så skulle det meste være ok. Viss ikke motor startes etter 4 sekund, så slås den av.

Sitat:


Fuel Pump Relay Mode 7
The Fuel pump output is designed to drive a fuel pump relay.
When the ignition is turned on, the output will energize for approx. 4 seconds and then turn off again. While the ECU detects that the engine is running it will keep the fuel pump on. If the engine stalls or stops, the Ecu will turn the fuel pump off after 4 seconds. This is a safety feature that is required in some motor sports.


Må bare finne ut hvor jeg kan koble in Tachoen. Er jo masse tall i ledningsdiagram og forstår ikke helt hva alle komponentene er:(

regeli
17/05/11, 10:28
Ser at det er to moduser for kjøleviften, PIN10 er lågt turtall og PIN11 er høyt.
Er redd jeg kun kan bruke høyt turtall pga. :(

Klimaanlegget går på PIN14 og PIN15. PIN14 er Kjølemiddeltrykkbryter og PIN15 er Klimaanleggets styresentral. Disse er for å skru kompressor av og på ved tomgang vistnok.

Hva de ulike pinnene er til står veldig greit forklart i et skriv fra Autodata.

I sprutet under Special Functions, så står det Aircondition Control, men finner det ingen plass i softwaren. Skal høre med dem jeg kjøpte det av hvordan det fungerer.

regeli
18/05/11, 18:47
Stusser litt på dette bensinreleet og hvordan det skal kobles inn egentlig.
Jeg regner med at EMS gir 12V hele tiden så lenge motor går og rele er "aktivt".

Viss dere ser på nedenfor bilde som er hentet ut fra ledningsdiagrammet, så er PIN5 fra sikring, deretter fra pumpe i tank. Så går det to ledninger ned til EFI hjerne, PIN20 og 21. 20 har 12V når tenning er på. PIN 21 har litt flere funksjoner som sikkert ikke er nødvendig.

Er det så enkelt at jeg kan ta YEL/BLK til å styre bensinpumpe fra EMS?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/11.png

regeli
19/05/11, 19:00
Ingen som har koblet seg inn på bensinpumpe på et LH2.4 før?

EMS legger normalt utgangen mot jord, når den er aktiv, så dette burde gå greit?

regeli
02/06/11, 20:33
For de så lurer, så gjorde jeg følgende for å få i gang bensinpumpen:

- Klippet Blå/Gul og Sort/Gul kabel som er på LH2.4 kontakten.
- Blå/Hvit må ha konstant 12V, ta fra den Blå ledning fra LH2.4 kontakten.
- Sort/Gul kobles til jord, da går pumpen hele tiden.

I mitt tilfelle så ble Sort/Gul koblet til datasprut, så stopper pumpen etter 4 sekunder om motor ikke går. Grei sikkerhet :rolleyes:

Var greit og slippe å trekke ledninger til Rele osv. Om en skal bruke LH2.4 system en gang, så er det bare å skjøte sammen ledningene igjen.