PDA

Vis full versjon : noen som har vært borti hjullager skift på mk2?



R.G
15/05/11, 20:20
trenger å bytte hjullager bak på 760n min. kjapt:p

noen som vet mye arbeid? tidkrevende? spes utstyr/verktøy? evt how too?

mest nysgjerrig på info pga om jeg skal ta sjanse for å gjøre det på gardsplassen el ja..

ikke rørt ett hjullager på mk aksel, kun stiv så....

på forhånd tak:)

ss242
15/05/11, 21:03
Gjorde det selv på gårdsplassen, så det er ikke noe å være redd for.
Lenge siden, så husker ikke akkurat, men du trenger 1stk stor pipe ca 50mm og husk på låseringen på baksiden av navet.

R.G
15/05/11, 21:04
Gjorde det selv på gårdsplassen, så det er ikke noe å være redd for.
Lenge siden, så husker ikke akkurat, men du trenger 1stk stor pipe ca 50mm og husk på låseringen på baksiden av navet.

okay. trengs ingen presse/avdrager? sitter lager løst bortsett fra låseringen og mutra for aksel som er med i lagersettet?

ss242
15/05/11, 21:08
Beklager, men husker litt dårlig, er 4 år siden.
Må nok presses, men det er enkelt ettersom navet lett kan tas av.

R.G
15/05/11, 21:09
okay, nei skal prøve å se litt, bli litt stress ang det, pga skal ha den på bana, og er slarket lagera der nå..

Bella6
15/05/11, 21:24
skrur muttra ut(36mm pipe), slår ut navet me hammer og tar låseringen, bryter inn knuten og slår lageret ut me en dor, kan nok sitte litt men.hehe slår inn nye lageret me det gammle, får bare håpe det ikke har godt utover navet;)

ss242
15/05/11, 21:31
Er vel best å presse, liker ikke å slå løs på dyre lager med rå makt.

s4nd3r
15/05/11, 21:54
lager skall ikkje slås på.. :p varme/kulde presse som er tingen når det monteres..
vinkelsliper/sveise apparat og ja, hammer og meisel, når dei demonteres...

litt offtopic....
når eg monterte lager på stikkakslingen bak på gamle volvon, så steikte eg en grandis, så slengte eg lageret inn i steik ovnen, spiste opp pizzan, og tok ut lageret, slo av ovnen. og slapp lageret ned på stikk akslingen... done.. :)

R.G
16/05/11, 06:58
ja vet av en god fryser og stekeovns patenten:) dårlig med presse her. nei får se litt hva jeg gjør

ss242
16/05/11, 08:38
Veldig kjekt å ha: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Verkstedpresse-benkmodell-10-tonn/
Er vel også åpnet en butikk i ELverum også nå mener jeg å huske;)

R.G
16/05/11, 12:28
jepp stemmer det:) skal invistere i en sånn tror jeg. dem er ganske brukbar har jeg hørt å.

men blir skifting av lager i dag. reise til tynset å ta det på verkstedet hos en kamerat. litt mere utstyr der:)

Bella6
16/05/11, 18:29
Men står du heime på garden uten utstyr må man bruke det man har;) finnes mange måter å slå inn ett lager på og vett du;) Bytter bare lager på den måten når det er snakk om kompaktlager på delt bakaksling eller frammhjulstrekk.

Bella6
16/05/11, 18:31
Men skal du få brukt den pressa der må jo hele spindelen ut;) Men det som er fint visst ett lager sitter no helt inn i helvette og du ikke har presse tilgjengelig så kan du slå ut innerringen og kulene larve på (sveise) langs rundt ytteringen for da krymper det og smetter ut;)

R.G
17/05/11, 17:12
da var det blitt byttet:)

måtte av med hele opplegget. løsne bærearmer, stag og dritt. presse da ut navet, da kom nave ut med kuler og ene innerring, og deretter sveisa vi i ytterringen så den ramla ut, pga kommer ikke til å få den presset ut,. pressa deretter i nye lager og skjærte av innerring på navet:) gikk med noen timer for det satt som ett helvette...

Bella6
18/05/11, 20:36
Sveisen gjør susen;)