PDA

Vis full versjon : Spørsmål angående senking og drivknuter 850



mrstfu
15/05/11, 13:35
Kjenner en kar som driver med langdistansebilløp, hvor han har en kraftig modifisert 850 GLT, som er senka rundt 70mm foran. Prata litt med han igår ang senking av bilen, og han sa at senking av 850 utover 40mm vil føre til at drivakslene får en vinkel ut til drivknutene som er så forskjellig fra nominell stilling at man vil spise opp drivknutene... På flat bakke, med fungerende originalfjærer, vil drivakslene i utgangspunktet være vannrette fra kassa og ut til drivknutene. På løpsbilen deres, en ca 220 hesters GLT, måtte de lage til motorfester og heve motor og girkasse slik at drivakslene ble vannrette igjen, for å opprettholde en driftssikkerhet, og for å bruke originale drivaksler og knuter. Spurte han hvor mye arbeid det ble å heve motor og kasse, det var ikke noe man gjør uten videre. Når jeg spurte på pris på drivaksler og knuter som vil tåle en slik senk, rista han på hodet og sa at det kom jeg aldri til å få råd til.

Innspill på dette? Vet jo at 60/40settet til FK er et populært sett som mange kjører med, noen som har opplevd slike problemer? Det er jo logisk det han sier, men jeg hadde trodd at disse problemene kom ved mye mer ekstrem senking. 60mm er jo liksom akseptert på 850.

Har nært forestående senk planlagt, men vil ikke bilen skal ramle sammen med en gang bilen er på bakken igjen.

Ivar Hestø
15/05/11, 14:15
Jeg fikk en vibrasjon med 60mm senking, men har vel fått kommet fram til at knutene var litt slitt fra før, og når jeg senket den, så ble det helt nye slitebaner som kom i konflikt med de gamle slitebanene. Skal prøve å skifte drivknutene når jeg kommer hjem, for å se om jeg får bukt med problemet. Men ser mange andre som kjører med samme senk, og mere enn 60mm som ikke har noe problemer. (om de har, så sier de iallefall ingenting om det:) )

The Sven
15/05/11, 14:28
Null problem på S70en til Superheltinne :) Har også akkurat tatt forstillingskontroll og fikk grønne tall på alt (betryggende for de som vil godkjenne senkingen).

mrstfu
15/05/11, 14:37
da kommer jeg nok til å kjøre på, jeg og. mistenker at kjørestil har litt med hvordan drivknutene blir spist opp på og.

mrstfu
15/05/11, 15:50
siden vi er sånn halvveis inne på det, i løpet av sommeren investerer jeg i nye hjullagere fremme, tenkte jeg skal bytte før de pajer. kanskje drivknutebytte er noe å tenke på i samme slengen, er disse en enhet man skrur på aksel og nav, eller er det flere deler? ikke minst, hvor kjøper man gode kvalitetsknuter så billig som mulig?

Nilsebu
15/05/11, 17:22
feiltema av alle har helt kurante drivknuter. 800 per stk. Har de på begge sider av min og har kjørt med dem i et år. Sjekket de for noen uker siden når jeg byttet litt slitedeler osv. Mansjettene ser fortsatt HELT fint ut. Ingen ulyder.

mrstfu
15/05/11, 17:53
sweet. hørt en del bra om hjullagrene til feiltema og, erfaring med de?

850GLTsilver
16/05/11, 00:06
sweet. hørt en del bra om hjullagrene til feiltema og, erfaring med de?

Er FAG-lagre, og meget gode.

Men hva vet jeg, har jo bare et par hundredetusen kilometer på de..:D

smt-racing
16/05/11, 20:40
å senke 60mm burde ikke være noe problem, drivaksligen og knuten er ikke 100% vannrett når bilen står på bar bakke.

hva skjer når du får last i bilen?, eller stiller camberen mere negativ? da forandrer du på kpi'en og vil derme også bytte litt vinkel på drivknuten.

det som er mere trolig årsak til at drivknuten(e) er blitt defekt med 60mm senking er, kjøre metoden. fullt rattutsalg med fullgass og kanskje clutch dump. (undoms kjøring)

bare for å sette dette litt på kanten ( ikke meningen å være frekk ) men alle som driver med racing/ løpskjøring, vill ha tyngdepunktet så lavt så mulig, for best mulig veiholdning.
Har drevet med racing og motor/bilbygging i snart 10 år, (hoved saklig Toyota) og har ca 10 års erfaring som Volvo mekaniker. samt holder på med Engineer utdannelse.


Så kjør på! :)

Ivar Hestø
17/05/11, 01:49
Clutchdump har vel heller ikke vært et tema hos meg, da jeg stort sett bare liker å ha godt drag å god akselerasjon. Ei heller fullt rattutslag med full gass, da min gassing stort sett foregår etter vei :)

Men som sagt, skal prøve å skifte akslinger når jeg kommer hjem fra sjøen, og blir det da ikke i orden, så vet ikke jeg hva neste steg blir :=)

smt-racing
17/05/11, 09:25
var ikke deg jeg mente:). var han kompisen til trådstarter, som måtte heve motoren får å ikke ødelegge drivknutene.

850GLTsilver
17/05/11, 10:33
var ikke deg jeg mente:). var han kompisen til trådstarter, som måtte heve motoren får å ikke ødelegge drivknutene.

Merkelig i grunn.
For disse samme drivknutene tåler da full belastning med vinkler i forhold til drivakselen på godt over 20 grader. Og så stor blir aldri vinkelen i høydeledd på drivakslene, ikke engang den venstre.

mrstfu
17/05/11, 13:55
Takker for input, hele gjengen. Som sagt fortleler jeg bare hva jeg ble fortalt og advart mot, men med så bra svar her er det ingen tvil, vogna slippes ned;-)

var bare bekymra for om dette ville føre til store regelmessige utgifter;-)

BTM
18/05/11, 09:01
Ang. nye drivknuter. Koster 5000 nye originale, fordi dem selges med aksling og greier :) var selv å hørte på nye, men blir ikke det her gitt. Da blir det heller uoriginale drivknuter. Hvis det er de som er gåen da :) Får håpe det bare er mansjetten:)

Nilsebu
18/05/11, 12:58
Ang. nye drivknuter. Koster 5000 nye originale, fordi dem selges med aksling og greier :) var selv å hørte på nye, men blir ikke det her gitt. Da blir det heller uoriginale drivknuter. Hvis det er de som er gåen da :) Får håpe det bare er mansjetten:)

Du vil ikke merke at mansjetten er sprukken før drivknuten sier ifra, og da er det best å bytte hele driten :)

Ivar Hestø
18/05/11, 13:45
Koster vel et par tusen for nye komplette tilsendt ifra US and A.