PDA

Vis full versjon : Høy tomgang B230ET



Petz
15/05/11, 11:57
Sliter med at min B230ET ruser seg opp til 2000rpm på tomgang.
Har sjekket alle trykkslanger osv for falskluft, men lurer på om det er noen følere som ikke fungerer. Hvilke følere bør jeg sjekke, som har noen innvirkning på tomgangen? :)

R.G
15/05/11, 14:34
tomgangsregulator pleie å være liten synder på dissa volvoa. skru den av og rens og smør den og sjekk så spjeldet inni der er bevegelig. pleie å sette seg pga koks og drit.

Petz
16/05/11, 15:42
Da skal jeg sjekke den, men tror den skal være bra.
*Løper ut for å sjekke* xD

Petz
17/05/11, 21:26
Renset regulatoren og sjekket at den fungerte, men fremdeles ingen endring.
Kan også legge til at den er tungstartet når motoren er varm, og den fjusker veldig når den først starter. Det ryker svart, og det virker som om motoren går for tykt. Men hvis jeg får kjørt den ca 50meter, så fungerer den som den skal igjen hvis du ser bort ifra høy tomgang.

Hvilke andre sensorer kan jeg sjekke? :)

R.G
18/05/11, 15:36
tempfølern som kanskje kan være gåend og tror den er vkald hele tida. den sitter under innsug ved sylinder 3. ikke lett å se den under der. 4 kantet kontakt

Espen-K
18/05/11, 15:42
Bare for å forvirre detg litt til, det er godt mulig det sitter to kontakter under innsuget ditt.
Etter det jeg har forstått så er det den fremre som er temperaturføleren til både injection og temperatur måleren i dashen din.
Jeg har ikke funnet ut hva den bakerste kontakten er til.. Er det noen som vet det?

Ligger den jevnt på 2000rpm eller hender det at den ruser seg opp og ned fra tomgang og opp til dette?

R.G
18/05/11, 15:46
Bare for å forvirre detg litt til, det er godt mulig det sitter to kontakter under innsuget ditt.
Etter det jeg har forstått så er det den fremre som er temperaturføleren til både injection og temperatur måleren i dashen din.
Jeg har ikke funnet ut hva den bakerste kontakten er til.. Er det noen som vet det?

Ligger den jevnt på 2000rpm eller hender det at den ruser seg opp og ned fra tomgang og opp til dette?

nei!

den fremste er til instrument, (1 eller to polet, avhengig modell)

neste er til motor (varm/kald) (to polet med 4 kantet kontakt, lik dyse kontakt)

kan å sitte en ved syl 4 helt inn mot torpedo er for kaldstart med liten kontakt med gummilefse over( denne fungere kun når du drar den på starter, er koblet via innslaget).

Espen-K
18/05/11, 16:02
så den bakerste kontakten er til injeksjonen?
jeg har forstått det slik av å lese her inne at den fremre er til både instrumentene og injeksjone systemet.

R.G
18/05/11, 16:49
nei er feil det att den framerste er til det. kun til instrument det. pga noen modeller var det med en kabelsko på som på 240 som jorda rett i, men nyere ble det to poler pga anna temp nål.

Espen-K
18/05/11, 16:59
oki, så da er det bakerste kontakten som er til injectionsystemet og som styrer om den skal gi ekstra bensin i form av kaldstartdysa om jeg forstår deg rett.

R.G
18/05/11, 17:03
ja den som sitter ved syl 3 er til innsprøytning om varm el kald motor. men på 230et er det også en ekstra som sitter ved syl 4, ganske nærme torpedo, rundt ved denna løftkroken, den gir kun litt ekstra når starter draes rundt(koblet via innslaget)

Espen-K
18/05/11, 17:19
Da er jeg med.

Alså denne føleren er kun til temperaturmåleren:
http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/6490S.jpg

R.G
18/05/11, 17:27
Da er jeg med.

Alså denne føleren er kun til temperaturmåleren:
http://forum.vccn.no/

jepp det stemmer:)

Petz
19/05/11, 15:45
tempfølern som kanskje kan være gåend og tror den er vkald hele tida. den sitter under innsug ved sylinder 3. ikke lett å se den under der. 4 kantet kontakt

Har fått tips om den ja, men hvor stor motstand skal det være i den ved ca 20' grader osv?



Ligger den jevnt på 2000rpm eller hender det at den ruser seg opp og ned fra tomgang og opp til dette?

Den ligger jevnt på 2000rpm, men hvis jeg såvidt rører gassen, så faller den ned til ca 1000rpm, men jager seg opp igjen...

Har også prøvd å ta av kontakten på kaldstartdysa, uten virkning.
Er det bare den tempføleren som kan være årsaken da? Eller er det flere ting som virker inn?
Hvordan sjekker man tempføleren om den fungerer? Med å ohm'e den?

Mange spørsmålstegn her nå, men står fast på hva som kan være feilen her...:(

Sindre Jakobsen
19/05/11, 15:48
Sjekk gjennom slangene en gang til, det kan være noe du har oversett.
Hvilken Volvo er det snakk om egentlig ? ? ?

Petz
19/05/11, 15:58
Skal gå over slangene, og etterstramme boltene på innsuget nå.

Er snakk om en 1985mod 740.

Espen-K
19/05/11, 16:26
Forsøk å klem sammen den slangen som går fra innsugsslangen til tomgangregulatoren, da skal den gå normalt på tomgang.

Petz
19/05/11, 16:32
Klemme sammen/blende slangen som går fra trykkrøra, eller den som går fra innsuget?

Espen-K
19/05/11, 17:06
Den som går fra trykkrøret mener jeg. Om den da går normalt er det tomgangsregulatoren din som er på tur virker det som.

Petz
19/05/11, 17:24
Klemte sammen den slangen nå, og da gikk den som den skal på tomgang. Men om jeg blender denne slangen, har det noen påvirkning på kjøring ellers? Kan noe ta skade av det?

Espen-K
19/05/11, 18:34
Det går nok å bare koble sammen de to slangene med en rør stump i steden for tomgangsregulatoren, men jeg vet ikke hvordan det vil påvirke motoren under bruk.
Men det er nok like greit å bare bytte tomgangsregulatoren først som sist.

Petz
19/05/11, 19:30
OK, for nå har jeg blendet den slangen som går fra trykkrøra til tomgangsregulatoren, og da gikk den på riktig turtall på tomgang. De gangene den ville gå ivertfall:p
I kryss så stoppet den flere ganger, og var like tungstartet som før. Om mulig verre.
Så nå går den vertfall på riktig turtall, men den vil ikke alltid gå på tomgang som sagt. Når motoren er kald er det ikke noe problem å starte den, men når den er varm, er den _veldig_ tungstartet.

Har dere flere tips jeg kan prøve? :)

Espen-K
19/05/11, 19:37
Tomgangsregulatoren vil gjøre så den ikke stopper når du får lavt turtall, da vil den kompansere med å øke tomgangen. Så det er nok ingen ide å fjerne den desverre.
hvordan er pluggene og tenningsdelene dine?

Petz
19/05/11, 19:38
Nei, jeg fant ut det :p
Tennpluggene er brukt i 3-4 uker, tennkablene er nye, og fordeler/rotor ble sjekket under motoroverhalingen...
Skal sjekke pluggene, og fargen på de :)

Sindre Jakobsen
19/05/11, 19:44
Er det forgasser eller innsprøytning du har på din 740 ? ?

Petz
19/05/11, 19:50
Det er innsprøytning ja. Original B230ET fra 1985 :)

kimove
19/05/11, 19:52
Kanskje du finner noe hjelp her :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9201&highlight=tomgang+motronic

Petz
22/05/11, 16:41
Kan jeg bruke diagnoseutstyr for å sjekke hva som er galt?
Eller vil ikke det fungere på Motronic?

PVT
22/05/11, 18:54
er bare volvo som har diagnose maskinen til motronic og det er vel en amiga sak ellerno som dem brukte i 80 åra.
feilsøking på hjemme basis gjøres ved å måle motstand/brudd og bytte ut komponenter til du finner feilen, tidkrevsomt.

Petz
23/05/11, 15:40
Sjekket alle mulige kontakter og koblinger igår, men kom frem til at alt skal fungere, og alle følere avgir riktige målinger, helt til jeg kobler inn kontakten i hjernen... Altså, så får jeg riktige motstander osv sålenge kontakten til hjernen er frakoblet, men får feil når den blir koblet inn i boksen.
Men jeg så på den linken ovenfor, og der sto det nevnt en blå, og en svart kontakt. Hvor finner jeg den blå? :p

kimove
23/05/11, 15:43
Den omtalte blå og sorte kontakten er koblet til styreenheten til tomgangen, den er montert på veggen ved siden av chlutchpedalen. Men på min var faktisk begge kontaktene svarte, eneste blå kontakten jeg fant var på bensinpumpereléet :O

Petz
23/05/11, 17:50
Skal se hva jeg finner ut nå, men om jeg ikke får til dette idag, så får jeg bare finne noen i området her som kan få det fikset :p

er rimelig noob på detta:p

vassengen
23/05/11, 18:26
Uten å ha drivi noe med motronic, så vil jo det at den er tungstartet når varm feks. tyde på at den går for fett, prøv feks. å koble fra kaldstartdysa når den er varm og se om den er lettere å starte da..

R.G
23/05/11, 21:58
sjekka tempfølern a?

Petz
25/05/11, 21:32
Uten å ha drivi noe med motronic, så vil jo det at den er tungstartet når varm feks. tyde på at den går for fett, prøv feks. å koble fra kaldstartdysa når den er varm og se om den er lettere å starte da..

Ja, den går for fett. Ryker svart med en gang den blir startet, men om jeg kjører 50 meter, så går den rent igjen. Har også koblet av kaldstartdysa uten endring.


sjekka tempfølern a?

Har sjekket den ja :)

Nå får jeg forresten ikke start i det heletatt, for nå er fortenningen på rundt 70-80 grader. Noen ideer som kan forårsake dette?
Sjekka også etter den blå kontakten, men fant ikke noen hjerne eller lignende under dekselet ved clutchpedalen...

PVT
25/05/11, 23:04
er 2 el bokser til motronic ene er ved passasjer sia og den andre ligger mellom batteriet og demper tårnet. på høyre sia hvis du står forran bilen.

s4nd3r
25/05/11, 23:14
ta ett multimeter og mål om ledninga mellom temp giver og jærna er er i orden..
korleis vart bilen slik? skjedde det bare plutslig? prøv en lmm fra en bil du veit fungerer..
har bilen vert fikkla mye med?? fult mulig og justere tenning elektronisk, og justere cOn på den... :p

kimove
26/05/11, 08:11
Ja, den går for fett. Ryker svart med en gang den blir startet, men om jeg kjører 50 meter, så går den rent igjen. Har også koblet av kaldstartdysa uten endring.



Har sjekket den ja :)

Nå får jeg forresten ikke start i det heletatt, for nå er fortenningen på rundt 70-80 grader. Noen ideer som kan forårsake dette?
Sjekka også etter den blå kontakten, men fant ikke noen hjerne eller lignende under dekselet ved clutchpedalen...

den lillle hjernen til tomgangen der er en helt svart liten sak i plast og står nesten helt framme i torpedoveggen, er det tomgangsmotor er jeg rimelig sikker på at du har den. Har sett på koblingskjema for 84-85 og den har en annen styring for tomgangen.

R.G
26/05/11, 14:39
kan være den boksen kimove nevner. den sitter under dash, mot torpedo festet på a stolpe like over denna lufte luka på sjåfør side. hadde samme syndrom i en jeg hadde og byttet boksen og den ble normal. denne er med på å regulere signal varm/kald til hjerne.
er liten plastboks med to kontakter på

Petz
03/06/11, 18:30
Har sjekket den hjernen også nå, og den skal fungere.
Så nå har jeg fått sjekket alle kontakter og følere i hele motorrommet, samt den tomgangshjernen.

Fikk kjøpt ny hjerne (passasjer-side) av en på forumet idag, så den blir prøvemontert når jeg får den i posten.
Men fungerer det ikke med ny hjerne, så vet ikke jeg altså, for nå har jeg fått sjekket alt som sjekkes kan...:p

Grolid
22/04/14, 05:59
Fant du ut problemet? :D

Du sjønner jeg har akkurat det samme problemet^^,

PVT
24/04/14, 20:24
Hjalp nokk å bytte hjerne vil jeg tro. transistorne som styrer tomgangen på disse bilene har en lei tendens til å svi seg.
Dette fører til at tomgangs regulatoreren ikke fungerer som den skal, noe som resulterer i jaging.

Grolid
24/04/14, 20:32
Okei :-)