PDA

Vis full versjon : Trucker_Torpedo:Volvo_740_Prosjekt



Trucker_Torpedo
15/05/11, 01:39
Ute på nye ubrukte stier her. Har en 740 med b230a motor i fanget.

Tenkt som arbeidsbil til å begynne med, men har langsiktige planer om å lage noe gøy. Har bare ikke helt fått hodet rundt hva det skal være ennå. så tenkte jeg får begynne i godt selskap, å høre om det er noe av min Brain-storm som faller i smak.

Jeg har hatt 1 244 b21e, og en 245 b23et, og en 744 b23et(TIC), og har rota bort de oppigjennom... Så nå har jeg anskaffet meg ett realt arbeidsstøkke, som jeg kan begynne helt på nytt med. bensinsluk får så være, økonomisk i bruk har vel aldri Volvo ropt på seg, ihvertfall ikke i 80-åra ;)

Har skrua veldig lite sjøl før, bytta topp på 245, men utover det har det gått mest i vanlige ting, som filter og olje å bremser å sånne enkle ting..

Tenker å bygge meg en bil jeg kan produsere real blårøyk i begge hjulbuene bak, og har aldri vært borti slikt før.. Vil begynne i det små, billig til å begynne med, for så å kompansere og øke på med effekt etter hvert. Har en våt drøm om å legge i V8 også, men har fått forståelsen av at det kan være vanskelig å få regga det på vanlige skilter..( Eller har jeg forstått feiil??) gjerne arrester meg på det, og gi meg håp om at det en dag kan gå!!?? ;)

Grunnen for at jeg vil begynne i det små, er at jeg har ikke kjørt noe værre en 184hk til volvo, (mulig det var litt mer med filter og eksos, men det er ikke mange esla), å da er det litt langt hopp opp til 450++ som jeg ser for meg er rette området for drifting... eller breisladding som jeg liker å kalle det ;)

Ikke er jeg så rik heller, så lommeboka er litt tynn til tider.... Å så vil jeg lære meg å skru det meste sjøl, så jeg kan være sjøl-hjelpen om ting ryker.. Blir fort dyrt om alt skal gjøres på verksted... ikke alt de vil gjøre der heller.. ;)

SÅ, Planen er i første omgang å få tak i rett blokk og driv-linje som kan takle 250-300bhk, altså hester på bakhjula. skulle bli sånn røft 125-150 på hvert hjul det, ca det dobbelte av det jeg hadde sist.. (ganske sikker på at frua blir litt mer gira etter en runde på bane med den da) ;)

Hei og hallo til alle medlemmer, Her er min 70-års plan. :D

Hilsen Trucker_Torpedo

Trucker_Torpedo
15/05/11, 02:35
Var å hentet bilen natt til 18. mai, og var endelig eier av en volvo igjen. Det viste seg at det ikke var bare å tute å kjøre slik som jeg trodde. den lille rustflekken som jeg trodde var ca 20x20cm, viste seg å være ca 1mx0,55m. det ble litt sveising og kutting gitt. Men det var en del andre ting som måtte gjøres.

- Bytta alle 3 reimer(dynamox2, og servo)
-bytta oppheng til servopumpe, dette var knekt. smal sak. 4 skruer.
-kutta litt eksos, og skøytet det med en muffe, hengt opp eksosen til manifoilen, denne hang bare på en bolt, uten mutter, flaks at den ikke hadde falt ned.

Dette ble gjort over 2 kvelder, onsdag og torsdag.

Fredagskvelden var jeg og en kompis hos forrige eier og kutta stålet av taket på en gammel delebil han hadde, skal bruke dette i gulvet hadde jeg tenkt. var også på biltema i lunsjen og kjøpte primer, spakkel og tectyl, sånn at det ikke skal bli noe mer rust der vi skal skjære og sveise inn gulvet(taket:p)

idag skal eg til husverten å se på miggen, og håpe at eg får den til å funke.. hvis ikke må eg kjøre 25 mil for å få sveisa inn gulvet, og det blir mer kostbart en fornuftig tror jeg... eg har jo trossalt en b230a...:rolleyes:

Trucker_Torpedo
15/05/11, 02:36
plass til historikk etterhvert som bygget tiltar.

Trucker_Torpedo
15/05/11, 02:37
reservert...........

Trucker_Torpedo
15/05/11, 02:38
reserved

Trucker_Torpedo
15/05/11, 02:39
reserverad post startar

Trucker_Torpedo
17/05/11, 10:50
bumped

Trucker_Torpedo
17/05/11, 14:26
Kan jeg få noen tips til lett trimming av en b23a?

jeg vet det er lettere med en annen motor, men fram til økonomien blir litt bedre, tenkte jeg at jeg skulle se om jeg fant litt småtrimming til denne motorn.

er litt grønn både når det gjelder skruing og trimming, men vil gjerne lære meg, så alle tips taes imot med stor takk.

vil også gjerne vite hvilken motor , gir og drivlinje som anbefales til 250-450hk, sånn at når jeg skal handle deler, så har jeg muligheten til å justere på effekt etter hvert som jeg lærer meg å kjøre. har hatt org. 740 tic uten sperre, og det var ikke så alt for mye action i den. blokka lever idag i en 240 med rundt 400 gamp... jeg vil også ha sånn gøy bil. Jeg har en 740 -85 b23a. så potensiale ligger der.

må bare finne ut hvilke deler jeg må handle, for at det skal holde godt.

jeg tenker at om jeg skal sette inn en motor, så skal delene være så gode, at det tåler herjing med 250-300 hk, og være enkelt å trimme opp til 4-500 hk og tåle ytterligere herjinger med de gampa.

blir nok dyrt, men er noe jeg har tenkt å ta på sikt...

ss242
17/05/11, 17:12
Billigeste er enten om du får tak i et billig forgasserturbokit, eller bytte til en B23E med 405 eller B230FX med 531.

Disse motoren kan også brukes til mer seriøs trimming senere.

kermitt
17/05/11, 17:31
Kjøp deg en 940 i sverige med FK/FT og M90 kasse. Sett over motor, gir og ledningsnett. Da er alt stort sett klart. Resten selger du for å finnansiere importen ;)
Tåler mye bank den motorn og kassa om du girer som folk, eneste du trenger da er 3"LMM, større dyser, svær turbo og ny clutch :p Mange av dem har spærre aksel og.

Trucker_Torpedo
18/05/11, 00:17
Kjøp deg en 940 i sverige med FK/FT og M90 kasse. Sett over motor, gir og ledningsnett. Da er alt stort sett klart. Resten selger du for å finnansiere importen ;)
Tåler mye bank den motorn og kassa om du girer som folk, eneste du trenger da er 3"LMM, større dyser, svær turbo og ny clutch :p Mange av dem har spærre aksel og.

mulig jeg er litt blå,(eller grønn?) men i hvilken modell og mange hk har disse motorene? gl, gle, glt osv. sett på en del biler i sverige, men nesten ingen som skriver hvilken type motor de har...

ss242
18/05/11, 06:43
95 og nyere er turbo uansett, og så godt som ingenting som skiller 136 og 165hk utgavene.

Trucker_Torpedo
21/05/11, 10:00
bumped

AleksanderK
21/05/11, 10:14
Syns du skal slenge opp noen bilder av vognen jeg :)
Lett trimming av en a-motor? Redex i bensinen?

Trucker_Torpedo
21/05/11, 10:27
har tatt noen bilder, har bare ikke fått lagt de inn på pcn ennå.;)

redex i bensinen ja. det er vel sundt for motorn... ;P