PDA

Vis full versjon : bytte fra manuele stoler, til alcantera el stoler.



Turbokim
13/05/11, 19:28
Har fått tak i alcantera stoler og bakseter fra V70R,
Er det noen som veit om det ligger ledninger klart under teppe i bilen eller en eller annen plass klart til å sette inn el stoler med memory i V70, 97 mod? Eller er det noe stor jobb å få dem til å funke, eller åssen er det å legge opp ledninger til det?

850GLTsilver
13/05/11, 20:47
Skjemaet på bilen din indikerer følgende:

Det skal finnes en kontakt inneholdende 3 ledninger:
En relativt tykk Grønn/rød, en like tykk Sort og en litt tynnere hvit.

Kontakten kan vær gjemt under matta, så du får legge bittelitt energi i å lete.

Er den der så er alt klart for å koble inn boksen til setet, og dermed all automatikken til det.

Null problem som regel.

Hmm, kan faktisk være inntil 6 ledere på den kontakten.
En eller to tykke Grønn/rød
en tykk Sort.
En tynn hvit
en eller to tynne Gul/hvit

julen
13/05/11, 21:18
har handla meg r seter jeg å. ikke montert ennå men har ikke greid å funnet ledninger som ligger klar i noen av delebilene jeg har hugd eller i bruksbilen.
men hvis du har memmory er det bare å koble + å - så skal det fungere.
gjorde det på noen 850 seter å testa v70 førerstoln min sånn.
men en ting jeg lurer på er hvordan man skal få passasjerstol uten memmory igang...?
testa nemmelig den å men uten å få liv i den. tvangskjørte motorene me strømm rett på dem å dem gikk. tilåmed handla nytt bryterpanel uten å fåignag stol uten memmory.

lånte tråden litt jeg nå siden jeg lurer litt på noe samme.

ola normann
13/05/11, 21:30
Her er det kanskje litt info til dere begge...

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17314&highlight=el+stoler

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9509&highlight=el+stoler

gunnargt
13/05/11, 21:41
Ligger ikke noe klart til dette i bilen. Du skal vel ha pluss på 2 av stikkene for å få den på pass.siden til å virke men det har du kanskje prøvd?

850GLTsilver
13/05/11, 22:03
Den firpolte kontakten er vel ferdig trekt?
Altså den med + (Grønn/rød) - (Sort) og diagnose (hvit)

De to +-ledningene går begge inn på samme klemme i kontakten (klemme 1) Og fordeler seg derfra og over til passasjersiden.

Skal man ha passasjersete med minne, så må den boksen som er vist i det ene bildet der også være der, samt at setet må være et førersete fra en RHD-bil.
Dette da motorene i passasjerstolene mangler tilbakemelding om sin posisjon.
Diagnose på begge minneboksene blir litt vanskelig, da systemet ikke vil kunne håndtere to like bokser. (Kan fikses ved å legge til en vendermellom hvit leder i bilen og klemme 4 på henholdsvis venstre og høyre stol. Må diagnostiseres hver for seg i såfall.

gunnargt
13/05/11, 22:27
Lå ingenting klart i min i hvertall men det kan jo kanskje skille litt.
Jeg la opp alt i min bil sånn det er orginalt med sikringer,diagnose og alt sammen.

På stikke 1 skal du ha strøm konstant fra batteri/sikring og på 2 skal du ha strøm fra tenning/rele nr 2/30 i koblingsskjema. 3 er jord og 4 diagnose.

Nilsebu
14/05/11, 23:28
Låner litt her jeg også. Er 3 stikker på sete uten memory, hva skal den ha? En pluss, en jord og den siste?

850GLTsilver
15/05/11, 20:48
Hvit ledning går til diagnosekontakten. Klemme 4 på kontakt A på controlleren for setet.

Nilsebu
17/05/11, 23:04
Se om jeg har det rett nå: + på sete med memory går sammen med diagnoseuttaket samt + på sete uten memory.

Begge stolene tar hver sin jord, og tredje kontakt på sete uten memory går inn på den siste ledige i sete med memory (diagnose in).

Må ha det inn med t-skje :p men godt å se at noen har greie på dette :)

850GLTsilver
18/05/11, 05:49
Sete uten minne bruker ikke diagnoseledningen.
Så fra setet med minne kkobler du bare +-ledningen videre til setet uten minne.
Begge seter kobles til chassis "lokalt".
Den hvite diagnoseledningen benyttes KUN i setet med minne.

Nilsebu
19/05/11, 23:29
Sete uten minne bruker ikke diagnoseledningen.
Så fra setet med minne kkobler du bare +-ledningen videre til setet uten minne.
Begge seter kobles til chassis "lokalt".
Den hvite diagnoseledningen benyttes KUN i setet med minne.

Her må det tydligvis inn med t-skje :eek:

Sete med minne har 3 kontakter i bruk. Sete uten minne har 2 i bruk.

Sete med minne: Jord, diagnose (12V) og + (pluss) som splittes og går videre til sete uten minne?

Eller skal plussen inn i en stikke og ut fra en annen og bort til sete uten minne?

Sete uten minne: Jord og tar imot samme + (pluss) kabel som sete med minne får?


Ut ifra det jeg klarer å tyde så vil det være likt om jeg bare kobler sete uten minne rett til batteri. Både + og - , men da er det helt dødt.

850GLTsilver
22/05/11, 10:27
Her må det tydligvis inn med t-skje :eek:

Sete med minne har 3 kontakter i bruk. Sete uten minne har 2 i bruk.

Sete med minne: Jord, diagnose (12V) og + (pluss) som splittes og går videre til sete uten minne?

Eller skal plussen inn i en stikke og ut fra en annen og bort til sete uten minne?

Sete uten minne: Jord og tar imot samme + (pluss) kabel som sete med minne får?


Ut ifra det jeg klarer å tyde så vil det være likt om jeg bare kobler sete uten minne rett til batteri. Både + og - , men da er det helt dødt.

Jord legges lokalt til skrue ved setet. Altså singel kabel på jordtilkoblingen.

Plussen går inn i den ene kontakten, og fortsetter derfra til den neste.
På LHD-biler så går diagnoseledningen til venstre setes kontakt, og sannelig om jeg klarer å tolke skjemaet 100% her, men det ser ut som om den IKKE blir med over til det høyre setet. (Uansett ikke noe problem, i og med at diagnosen uansett ikke kan være tilkoblet to enheter samtidig.)

For å lage et "skjema" av det hele:

+........................Klemme 1 Venstre sete..................Klemme 1 høyre sete.
-........................Klemme 2 Venstre sete '''''''-...........Klemme 2 Høyre sete.
Diagnose..............Klemme 4 Venstre sete

Minusene kobles altså til joringspunkt nær setet.


+ og - direkte til batteri skulle ikke gi dødt sete.
Da må du sjekke opp om resten av koblingene er OK, og som sagt: Sete uten minne vil ikke fungere sammen med modul fra sete med minne.

rliaklev
06/06/11, 14:23
Hei.

Låner tråden litt siden det handler om det samme bare til en 2001 mod V70.

Driver å legger opp ledninger til el-sete på sjaførsiden, men sliter med hvilke ledninger som skal hvor. Har et bilde av styringsboksen under sete hvor det er to kontakter som er ledige. Den ene har 4 "pinner" mens den andre har 2. Den med to i har jeg lagt opp en + ledning som ikke er koblet til i sikringsboksen.

Så spørsmålet er; hva skal i de forskjellige pinnene? +, - styrestrøm?

http://i1012.photobucket.com/albums/af243/RLiaklev/IMG_0292.jpg

Passasjersete er i orden siden det bare var å legge opp +, - og styrestrøm.

850GLTsilver
06/06/11, 19:14
Den topolte kontakten er forsyningsspenning ja. + på klemme A1 og minus på klemme A2.
Den firepolte kontakten skal på klemme B1 ha switchet +12V (Kommer fra en releenhet i elektronikkenheten) Du finner den som en Violett/hvit kabel på kontakt 53/437

Skjema på setene har jeg kun som pdf eller xps-filer, men de ligner lite på 850 dessverre.
Senere x70 er de noe mere lik ja. Men hele bilen ligger jo HER (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/S60-V70N-S80/tp3955202_s60_2001_wiring_diagrams_section_3_39.pd f) da.
Side 84 finner du setene. Og på side 130 finner du bilde av kontaktene med nummereringen som refererer til skjemaet på side 84.

rliaklev
06/06/11, 20:42
Tusen takk! Det var til veldig stor hjelp for nå fungerer setet og memory funksjonen :D
Men jeg har fått ett nytt problem som er at jeg mister strømmen til setet etter ca 30 sek.? noen som vet? :)

850GLTsilver
06/06/11, 22:01
Er jo 30+ spenning til de setene. Sjekk om ikke de sikringene er litt i veikeste laget.
Er vel slike automatsikringer de der (Sikring 11C5 / 11C6) styrestrømmen via sikring 11C24 skulle ikke ha noe å si. Den skal ligge der så lenge tenningen er på så langt jeg kan se.
Styres jo av CEM-modulen i elsentralen.
Passasjersetets styrestrøm går via X-kontakten og sikring 11C14.
Sjekk at de to ledningene ikke er byttet om i alle tilfelle.

gunnargt
07/06/11, 15:35
Tusen takk! Det var til veldig stor hjelp for nå fungerer setet og memory funksjonen :D
Men jeg har fått ett nytt problem som er at jeg mister strømmen til setet etter ca 30 sek.? noen som vet? :)

Modulen til sete går i Bus-off og slår seg av da den ikke får Can-signal.

Turbovogn850
29/11/13, 18:56
Låner tråden litt har kjøpt meg El Alcantera fra en V70R og lurer på om noen vet om disse er BOLT ON med tanke på strømmen i en volvo 850 fra 1995?

OG forrige eier hadde sveiset bort feste om gjort om disse til v90 fester, har noen peiling på om det går an å skru av understellet på disse stolene og bytte om til 850 stolene? :)

850GLTsilver
29/11/13, 23:53
Låner tråden litt har kjøpt meg El Alcantera fra en V70R og lurer på om noen vet om disse er BOLT ON med tanke på strømmen i en volvo 850 fra 1995?

OG forrige eier hadde sveiset bort feste om gjort om disse til v90 fester, har noen peiling på om det går an å skru av understellet på disse stolene og bytte om til 850 stolene? :)


Som det nevnes lenger nede her, så er det et issue dette med CAN-bus på de nyere setene.
Finnes nok en fiks på det.

hgnubel
29/11/13, 23:58
Hvis stolene er fra 97-98 modeller skal det vel være ganske rett frem (som beskrevet tidligere i tråden). 99 og 00 er litt mer komplisert..

Turbovogn850
29/11/13, 23:59
Er det til prosjektet mitt dere referer til?


Sent from my iPhone using Tapatalk

hgnubel
30/11/13, 00:06
Er det til prosjektet mitt dere referer til?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, de andre her gjorde seg ferdig med denne tråden i 2011 :)

Turbovogn850
30/11/13, 15:54
Tror stolene var fra en 98/99 mod. Er det noen som vet hva de forskjellige kontaktene går til, eller for å legge opp hovedstrøm i 850 til el-stoler og memory til førerstol


Sent from my iPhone using Tapatalk

aremme
22/08/17, 20:31
Er jo 30+ spenning til de setene. Sjekk om ikke de sikringene er litt i veikeste laget.
Er vel slike automatsikringer de der (Sikring 11C5 / 11C6) styrestrømmen via sikring 11C24 skulle ikke ha noe å si. Den skal ligge der så lenge tenningen er på så langt jeg kan se.
Styres jo av CEM-modulen i elsentralen.
Passasjersetets styrestrøm går via X-kontakten og sikring 11C14.
Sjekk at de to ledningene ikke er byttet om i alle tilfelle.

På min s70 mangla sikringene på 11c39 og 40 funka fjell etter eg fekk i sikringa

Sent fra min VIE-L09 via Tapatalk