PDA

Vis full versjon : problemer med motor.



jarlis89
13/05/11, 19:15
hei jeg har en v70 99 modell 2 liter. her den ene dagen så plutselig begynte motoren og lugge og svive skikkelig rart. jeg har sjekket plugger,fordeler og luft mengemåler men ingenting virke og være galt med det. men når jeg dra bilen opp til 3-4 tusen omdreininger så sviver den normalt, men med en gang den sviver litt lavt så hakker den seg fremover og virker som den har skikkelig problemer med og dra seg opp i fart, noen som har en ide hva det kan være?

mrstfu
13/05/11, 19:26
det med merkelig tomgangsturtall kan være tomgangsmotoren din som er sliten, kan løses ved å demontere og spyle den kraftig rein, dynke den i WD40 er heller ikke dumt. når du allerede er i området, demonter gasspjeldet og rengjør det skikkelig, pleier å bli et solid møkklag akkurat i inntaket der, hvis motoren din er original og har gått et stykke.

jarlis89
13/05/11, 19:31
hvor ligger den hen? om jeg kan spør:P
har du en tegning eller 2?

jarlis89
13/05/11, 19:34
den sviver normalt på tomgang, men er liksom med en gang jeg tucher speeden så begynner den og lugge helt opp til 3000 omdreininger. den riste og er slapp lissom

ola normann
13/05/11, 20:35
kom ikke det elektroniske gasspjeldet på 99 modellene? det er vel noe som ikke varer evig, men jeg er ikke sikker på hva som er symptomene.

Det er 2l turbo du har?

jarlis89
13/05/11, 20:43
nei. det er en vanlig 2,o liter uten turbo

mrstfu
13/05/11, 20:51
hvor ligger den hen? om jeg kan spør:P
har du en tegning eller 2?

trenger ikke tegning. hvis du står rett foran bilen og ser ned i motorrommet, har du et grått deksel som sitter på i forkant av høyre hjørne på motoren, sett fra deg. dekselet sitter med en torx25 skrue, under her sitter gasspjeldet og tomgangsmotoren. sistnevnte er en liten svart klump med to slanger og et støpsel gående inn på, ta løs alt og dynk og spyl. gasspjeldet er og lett å demontere, veldig logisk, det er altså det som gassvaier og innluftsrøret går inn på.


den sviver normalt på tomgang, men er liksom med en gang jeg tucher speeden så begynner den og lugge helt opp til 3000 omdreininger. den riste og er slapp lissom

ta tviler jeg på at tomgangsmotoren er problemet, selv om det ikke er dumt å gjøre uansett. eventuelt kan det være et ekstremt møkkete gasspjeld, verdt å gjøre det og.

edit: Rens av tomgangsmotor og gasspjeld (http://volvoforum.no/tips_triks/850_tomgangsmotor.htm)

ola normann
13/05/11, 21:07
nei. det er en vanlig 2,o liter uten turbo

Ok, da har du sikkert ikke elektronisk gassspjeld (tror jeg??). Tror jeg ville ha sett på/byttet alt av tenningsdeler først, plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor.

Jeg hadde problemer med fjusking på lavt turtall når motoren ble varm, byttet nevnte deler og bilen ble god som gull etter det.

jarlis89
13/05/11, 21:29
setter utrolig stor pris for hjelpen. digger den bilen, vil bare ha den på veien igjen hehe. skal prøve dette i morgen. så skriver jeg inn et innlegg i morgen kveld og sier hvordan det har gått:)

850freak
14/05/11, 19:20
Har du skjekket alt alt av vakumslanger ?