Vis full versjon : spørsmål om hvordan ta ut kammene på 16v
Hallo, jeg skal bytte toppakning på en 16v rødblokk,
må jo da først ut med kammene.
på vadis står det om et spesialverktøy som man monterer midt på kammen osv (Use press tool 999 5021)
men trenger jeg det? går det ikke å slakke litt å litt på overfallene til kammen er løs? trenger helst svar fort ;)
ser at det spesialverktøyet er til vanlig 8v også, å der har jeg aldri brukt det, så satser på at det går godt. men svar gjerne uansett, så kanskje noen andre kan finne det ut hvis de lurer.
Æsj, jeg har alltid løsnet kammer ved å løse lagerbukk 1,3 og 5, så 2 og 4 stegvis, da skal det mye til for at kammen blir skjev eller noe.
NB, bruk for all del ikke vanlig pakningssilikon mellom etasjene på toppen, da det har en egen evne til å slippe biter av det inn i oljekanalene.. Spør meg ikke hvordan jeg vet.. :p
Har gjort som ArneR jeg og, aldri noe problem.
NB, bruk for all del ikke vanlig pakningssilikon mellom etasjene på toppen, da det har en egen evne til å slippe biter av det inn i oljekanalene.. Spør meg ikke hvordan jeg vet.. :p
surt at jeg ikke sjekket denne tråden mens jeg var å skruet...
men hva skal man bruke da?
det som var der fra før så nesten ut som neglelakk, tyyyynt, å sprøtt.
nå har jeg skrudd sammen å brukt minimalt med silikon, men stusset veldig på det med de tynne oljekanalene, går jo kanaler til hver løfter der.
uansett så ødela jeg ene pinnbolten til overfallene, heldigvis er jeg 99% sikker på at det bare var mutteren som gikk rundt, så gjengene nede i toppen er hele (bank i bordet osv osv)
så nå må jeg få tak i en slik.
det var såklart på den siste muttern jeg skulle sette til, typisk.
forresten gikk det fint å få inn å ut kam, var bare å ta litt å litt.
men, fortell hva annet man kan bruke istedefor silikon, så kanskje jeg skrur av "kam-holderen" å smører på noe annet.
takk for svar forresten!
Er kanaler til hver løfter ja, de er hydrauliske.
Så du har satt det sammen med vanlig pakningssilikon altså?
Hos volvoforhandleren har de stoffet du skal bruke, samme brukes på alumotorene til volvo, så de vet hva det er snakk om når du spør. Men det er veldig dyrt da, kostet vel 400,- eller noe for en tube med en liten skvett.. :p
Bruk lakkrulle når du påfører det, i et tynt, jevnt lag.
Er kanaler til hver løfter ja, de er hydrauliske.
Så du har satt det sammen med vanlig pakningssilikon altså?
Hos volvoforhandleren har de stoffet du skal bruke, samme brukes på alumotorene til volvo, så de vet hva det er snakk om når du spør. Men det er veldig dyrt da, kostet vel 400,- eller noe for en tube med en liten skvett.. :p
Bruk lakkrulle når du påfører det, i et tynt, jevnt lag.
ok, da tror jeg det blir demontering igjen gitt. men takk for hjelpa (sålangt)
fint jeg fant det ut før jeg begynte å kjøre.
Ja, der sparte du deg muligens for et havari.. :)
tro meg, havari er det er det siste jeg trenger nå!!
men ellers, tro om det er noen andre som selger et lignende stoff som det originale volvo paknings stoffet? noen tips??
tennpluggen
15/05/11, 00:16
oi flaks je gleste denne tråden:P nettopp satt sammen toppen med paknings silikon siden det var der fra før:P hm men sku helst hatt den te å gå i morgen.... no annet man kan bruke enn det volvo har?
Tro meg, det er så jævlig verdt det å vente til man har de riktige greiene enn å satse og håpe på at det går, for det gjør det ikke.. :p
Her er bilder av et løfterhull i den defekte kambryggen, pakningssilikonen har tettet oljekanalen og skiten skar seg..
http://img12.imageshack.us/img12/6295/imag0085yp.jpg
http://img257.imageshack.us/img257/4967/imag0084t.jpg
huff, fæle bilder! skal ringe volvo i morgen, håper de har det jeg trenger inne på lager.
er spent på hvordan det ser ut med blåsilikonen jeg har smurt på, når jeg skal demontere. kanskje jeg slenger opp et bilde..
Det verste er ikke at det flyter utover når du monterer, men at det løsner biter av det og flyter rundt i systemet og tetter hist og pist.. I mitt tilfelle oljekanalen til en løfter. Men det kan jo havne hvorsomhelst.. Og det er ekkelt å tenke på, spesielt når man har opplevd det selv.. :p
En regel er å bruke det som er spesifisert til din motor, det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite :) ja det koster litt men er verd det i det lengre løp. Var før det vettu da en kunne bruke vanlig pakning sillikon og mors gamle netting strømper som luftfilter snurp, er noe annet i dag ja hehe.
tennpluggen
16/05/11, 13:42
er det detta?
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1586&List=1&catpageindex=3&Level=2&ProductID=19182
Jeg kjøpte noe pakningsmasse på BCB som skulle være fin til hvitmotor, og den var forferdelig tykk og vanskelig å legge med rull. Bruker nok heller original neste gang selv om den koster det dobbelte.
det er samme delenr som i vadis i allefall.
men kjøper på volvo nå, så ser jeg hva det er slags stoff.
er såklart for å kjøpe orginalt osv, men 470kr for en tube/flaske ellerhva det nå er med "flytende pakning" er i høyeste laget synes jeg.
ellers så er som jeg tror jeg nevnte lengre opp, ene pinnbolten gåen,fikk tips i dag om å kjøpe en umbraco bolt i samme dim, å kappe den i rett lengde, virker som et bra tips det, er jo 12.9. eller, noen som ikke er enig? om ikke må jeg vente ENDA lengre på å få montert sammen, men, for den sags skyld, hva er et par dager fra eller til..
Ok, ser ikke ut til å være det samme som jeg fikk... Var noe grått stoff av noe slag det.
Stoffet jeg kjøpte på volvo var en blanding av rosa/orange, syk farge.. :p
tennpluggen
16/05/11, 19:53
aha for reise på volvo te torsdag å kjøpe der da:P
850GLTsilver
17/05/11, 10:50
Kjøpte hos FCP til en brøkdel av prisen på Volvo.
433,- var det de ville ha der.
FCP? var det 433 de skulle ha på volvo? mener han sa 470, men, uansett, skal stikke innom å kjøpe i morgen, så slenger jeg ut et bilde, så finner vi ut hva det er, å folk kan spare penger i fremtiden! for min del trenger jeg det fort.
kosta ca 460kr.
ser slik ut
http://bildr.no/thumb/885420.jpeg (http://bildr.no/view/885420)
(klikk for større bilde)
og inneholdet rekker ca likelangt opp som batteriet rekker på tuben.
den bcb selger ser ut som noe permatex greier? noen som vet hvilken type det er? http://permatex.com/products/Automotive/automotive_gasketing/gasket_makers.htm
skulle bare nevne at da jeg skrudde opp for å bruke original volvo "pakningsmasse" så jeg akkurat hva ArneR mente, det så slettes ikke bra ut, uansett hvor forsiktig jeg hadde vært!
elelrs så kjøpte jeg skumgummirull og håndtak på europris, en sånn smal på ca 5cm, funket utmerket!
så takk for infoen/tipset ArneR
Filtvedt Racing
03/07/12, 17:59
Heisan.
Nå har ikke jeg sett det verktøyet for montering av kammer. Men det jeg har fått beskjed av V.S motor var at når du monterer kammene MÅ disse være i riktig vinkling ovenforhverandre. Dette er grunnet når du skrur nedtil kammene så kan du kroke ventilene. Disse går jo litt mot hverandre. Selvfølgelig har dette med str på ventiler og løft på kammene.
Filtis
takk for tipset, har hatt de ute to ganger nå, å passet på å ha kammen i riktig stilling (TDC) før jeg skrur den ned. å da har det gått bare fint!
om flere har tips så bare kom med de, kjekt for nestemann som lurer på ting ang montering og demontering av 16V
fant forresten ikke bilde av det kamverktøyet, å kjenner ikke at jeg gidder og starte vida eller vadis for å ordne bilde (aannen pc) det er uansett ikke nødvendig å ha det.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.