PDA

Vis full versjon : Justere på mere bensin b21et



volvo2før
13/05/11, 07:07
Noen som kan forklare hvordan jeg skal justere på mere og RIKTIG mengde bensin viss jeg skrur opp trykket til ca 1 bar?

Trangmyr
13/05/11, 10:33
kjøp deg justerbar BTR og trykk klokke så ser du hvor mye trykk du evt justerer på ;)

edit: vet ikke hvordan det er til deg, men større dyser kan også være nødvendig :)

volvo2før
13/05/11, 10:53
Okei, så det er ikke bare å justere litt på umbrakoskruen på mengdemåleren?

Trangmyr
13/05/11, 11:09
Det skal ikke jeg fortelle deg, jeg gjorde det hvertfall slik som nevnt oven. :)
finnes sikkert guruer her som kan gi deg et mer eksakt/rett svar :)

volvo2før
13/05/11, 16:48
Det skal ikke jeg fortelle deg, jeg gjorde det hvertfall slik som nevnt oven. :)
finnes sikkert guruer her som kan gi deg et mer eksakt/rett svar :)

Ca hvor mye bensintrykk og turbotrykk skrudde du opp da? Orginalt er det vel 3 bar?

Soulair
13/05/11, 17:11
Blander dere ikke K-jetronic og LH-jetronic nå?:)

volvo2før
13/05/11, 17:41
Blander dere ikke K-jetronic og LH-jetronic nå?:)

hehe, har en mistanke om det jeg og. Har du en forklaring på problemet kanskje? :P

Soulair
13/05/11, 18:01
hehe, har en mistanke om det jeg og. Har du en forklaring på problemet kanskje? :P

Nå er det 5 år siden jeg har holdt på med B21ET, men den umbrakoen mellom mengdefordeler og "tallerkenen" mener jeg var for å justere CO (blanding om du vil). Jeg mener også K-jeten henger med til ca 200 hk når du justerer opp turbotrykket, men det lureste er nok å kjøre bredbåndslambda så du er sikker på at blandingsforholdet blir riktig etterpå, evt justere med nettopp umbrakoskruen.:)

Du fikk kjøpt en slags avstiving hos Volvo for å montere på gummirøret inn til tallerkenen, for å hindre at den kollapset ved mye trykk + intercooler...?

Som sagt.. det er lenge siden, men jeg hadde faktisk en 1984 mod Volvo 245 Turbo, som desverre ble tauet inn og senere hugget pga juks med rammenr...:(

volvo2før
13/05/11, 19:42
Okei, var vel heller noe sånt jeg tenkte meg ja :p Derfor bør kanskje bensinen justeres på verksted med co-apparat etter at jeg har skrudd opp trykket?

volvo2før
18/05/11, 23:36
Du fikk kjøpt en slags avstiving hos Volvo for å montere på gummirøret inn til tallerkenen, for å hindre at den kollapset ved mye trykk + intercooler...?

Og hva kalles dette? :p Ringte volvo, de hadde aldri vært borti noe sånt :D

Tor24
20/05/11, 18:14
For å få mer bensin ut av K-jeten så er det det gnistbearbeiding som gjelder. Koster ikke skjorta dette og da har du nok til 350HK. alternativt V8 sprut og kjøre 1 eller 2 sett med dyser :)

volvo2før
20/05/11, 19:24
Jeg mener også K-jeten henger med til ca 200 hk når du justerer opp turbotrykket, men det lureste er nok å kjøre bredbåndslambda så du er sikker på at blandingsforholdet blir riktig etterpå, evt justere med nettopp umbrakoskruen.:)
(

Hvor mye koster en grei bredbpndslambda og er det mye arbeid å montere? For jeg må vel kjøre den på fult trykk for å se om blandingsforholdet er korekt ved fullt turbotrykk?

volvo2før
21/05/11, 19:28
Ingen?? :o

Tomas92
22/05/11, 20:23
orginal bensin trykket på en b21et er på ca 5kg, trykket kan justeres på den umbrakoen som nevt tidligere. co skruen sitter mellom spjeldet og denna boksen der alle slanger går inn og ut.
om du justerer den 100% skal det ikke være noe problem og kjøre på 1 bar, men sett på intercooler

volvo2før
22/05/11, 22:46
Intercooler har jeg, er vel værre om ene siden kan blåse ut om jeg skrur helt opp i 1 bar.. :D Men du mener om jeg skrur på oppimot maks med bensin så kan den fint ligge på ca 1 bar og med ganske bra blandingsforhold ved fullt pådrag?

Ola Moen
23/05/11, 14:24
Du kan justere styretrykket. Det er en liten umbrako skrue på utsiden av bensinboksen.
Rett ved røret som går over til styretrykksventilen (Den som sitter på blokka hvor mekanisk bensinpumpe vanligvis er plassert)

Du skrur ut den umbrakoskruen. Der sitter det ei fjær og en nålventil.
Du vil se at det ligger ei skive (shims mellom fjæra og skruen). legg på 2 ekstra shims eller liten skive. da justerer du opp styretrykket endel. Du får feitere blanding.

Men som de skriver lenger opp her, få på en bredbåndslambda.
De varierer i pris, men har funnet flere på Ebay til ca en tusenlapp pluss frakt, moms.

f.eks:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Innovate-LC-1-Wideband-Sensor-DB-Gauge-UEGO-Lambda-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem563a48b0ecQQitemZ37034 5029868QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

Tomas92
23/05/11, 15:15
jeg har en kompis som kjører med alt orginalt men som har chimsa opp som nevnt tidligere. den går på 1,3 turbo trykk.
men anbefaler bredbåndslambda:D

volvo2før
23/05/11, 17:59
Du kan justere styretrykket. Det er en liten umbrako skrue på utsiden av bensinboksen.
Rett ved røret som går over til styretrykksventilen (Den som sitter på blokka hvor mekanisk bensinpumpe vanligvis er plassert)

Du skrur ut den umbrakoskruen. Der sitter det ei fjær og en nålventil.
Du vil se at det ligger ei skive (shims mellom fjæra og skruen). legg på 2 ekstra shims eller liten skive. da justerer du opp styretrykket endel. Du får feitere blanding.

Men som de skriver lenger opp her, få på en bredbåndslambda.
De varierer i pris, men har funnet flere på Ebay til ca en tusenlapp pluss frakt, moms.

f.eks:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Innovate-LC-1-Wideband-Sensor-DB-Gauge-UEGO-Lambda-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem563a48b0ecQQitemZ37034 5029868QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

Hadde vært ok med et bilde! :) Så hva er da forskjellen på denne skruen og den skruen som ble nevnt tidligere? Eller er det snakk om en å samme umbrakoskrue her? :p Ettersom jeg forstår så kan jeg justere på mere bensin med den umbrakoskruen, men når jeg skal justere CO'n (som ligger mellom mengdefordeler og "tallerkenen") bør jeg bruke bredbåndslambda for å få rett blandingsforhold?

Ola Moen
24/05/11, 05:48
Bredbåndslambda er kjekk å bruke for å holde kontroll på hvor på skalaen du ligger. Om motoren går magert, optimalt, eller feit ved pådrag. AFR (Air Fuel Ratio) AFR er blandingsforhold mellom luft og bensin. optmalt blandingsforhold er 14.7:1. 14,7 deler luft til 1 del bensin. men for å få effekt,lavere temp på eksosgass, mindre risiko for tenningsbank, bør en sikte mot en AFR på 13.2-13.8.

Mager blanding: AFR 15-22
Optmal blanding: AFR 13-15
Feit blanding: AFR 8-12
Dette er ca verdier.

Den største fienden til en B21ET er at den går for magert, og går dritvarm.
Da får man hvite plugger, tenningsbank, og rykking ved pådrag.

Resultat: Turbohavari, brente ventiler, brenner høl i toppen av stempel, stor risiko for rådebank, eller i verste fall at råden kommer tvert igjennom blokka (Noe jeg har prøvd:P)

Forebyggende løsning:
man kan senke ladetrykket
øke bensinmengde
senke tenningen noen grader og beholde trykket på f.eks 0.9-1.0 bar
(Poenget er å unngå tenningsbank. Det høres ut som skikkelige ujusterte ventiler ved godt pådrag. for de som ikke vet hvordan det høres ut)

Man kan også forsåvidt bruke en vanlig lambda og et lambdameter fra Bilextra, men da blir det mer gjetninger. De 3 leders sondene har et mye mindre måleområde, og er ikke SÅ nøyaktige som bredbåndslambda. MEN uansett så korrigerer de ikke på k-jetronic'n, men det skjønte du sikkert:)

Om man får justert opp styretrykket, og har en boostkontroller, så kan en sitte å justere opp ladetrykk under akselerasjon til AFR ligger på +/- 13.5
Hvilket ladetrykk man ender opp med, kommer an på når du treffer riktig forbrenning.
Da stopper du DER.:P Det sparer deg for endel penger, og mange "Faen ta" mens du venter på noen som kommer å henter deg og bilen med motorhavari:P

Det er sikkert andre som også har noen gode forslag og løsninger, men dette har fungert
greit for meg så langt:)

Bilde skulle jeg ha ordnet, men nå har ikke jeg noen ET motor, og har ikke sett en på 5-6 år, så jeg får ikke tatt noe bilde, men om noen andre får lagt inn et bilde av det, så skal jeg forklare etter beste evne.:)

volvo2før
24/05/11, 11:01
http://i932.photobucket.com/albums/ad161/Grand-Luxe-Edition/DSC02388.jpg

Her har du bilde av mengdemåleren ;)

Tomas92
24/05/11, 14:17
Men for å øke trykket skal man skru skruen inn på mengdemåleren? bare så jeg ikke skrur feil vei på min ;D

volvo2før
24/05/11, 19:09
Fikk høre det var en 21mm skrue med en umbrako inni, men trodde selv det var den på bilde med blått hode som var den man justerte? :confused:

Tomas92
25/05/11, 06:47
på min så er den umbrako skruen all snakker om bytta ut til en vanlit bolt (noe som ikke anbefales) Å der kan jeg justere bensin trykket. men i dag kjørte jeg volvo'n til jobb å nå fjuskan som faen hele turen, i går jeg testa den gikk den någenlunde reint. HMMMM noen som har snøring? den blir veldig varm også no som kanskje tyder på litt mager blanding derfor jeg lurer på om jeg skal skru skruen på mengdemåleren innover eller utover?

Ola Moen
26/05/11, 15:55
ligg langt unna den skruen under den blå plastikkpluggen:D

Den skruen det er snakk om er nærere trykkrøret. den syns ikke på bildet.
den sitter på siden av bensinfordeler'n.under de rørene som går til dysene.det er en umbrako i midten, og sekskantskrue rundt. Det er bare 1 sånn skrue der, så skulle ikke være vrient å finne den.

volvo2før
26/05/11, 16:32
Hehe, okei :p Så det er kun den vi trenger å røre? :D

Batland
27/05/11, 11:10
Noen som kan forklare hvordan jeg skal justere på mere og RIKTIG mengde bensin viss jeg skrur opp trykket til ca 1 bar?
De fleste som prøver seg på dette roter seg vekk og får problemer.
Du bør kjøpe deg ett eller annet tileggsprut først som sist og sette på en innsugsmanifold med dyser og BTR en F-motor.
Dette løser alle bensinproblemer fra 156 - 300 hk på en svært god måte. ;)

Batland
27/05/11, 11:12
Okei, så det er ikke bare å justere litt på umbrakoskruen på mengdemåleren?
Denne justerer hovedsaklig CO på tomgang og betyr forsvinnende lite for bensinmengden på full gass.

Batland
27/05/11, 11:15
kjøp deg justerbar BTR og trykk klokke så ser du hvor mye trykk du evt justerer på ;)

edit: vet ikke hvordan det er til deg, men større dyser kan også være nødvendig :)
K-Jet går i utgangspunktet med ca. 6,0 BAR bensintrykk originalt. Høyere trykk enn dette setter veldig høye krav til en gammel original og godt slitt bensinpumpe.

Batland
27/05/11, 11:23
For å få mer bensin ut av K-jeten så er det det gnistbearbeiding som gjelder. Koster ikke skjorta dette og da har du nok til 350HK. alternativt V8 sprut og kjøre 1 eller 2 sett med dyser :)
Hvem gjør jobben og hva koster det?
Man bør også ta hensyn til luftkapasiteten? Se hvor folk bytter til større LMM.

Ett K-jet er designet slik at bensinkapasiteten er på maks når luftgjennomstrømmingen sender platen til maks utslag ved ca. 185 hk.
Dette gir høyest nøyaktighet som er det mest vesentlige for etthvert sprut.

To stk. sprut beholder den originale nøyaktigheten, men dobler maks kapasiteten så jeg valgte den løsningen, og det funket.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3906.jpg

Ola Moen
28/05/11, 05:23
Hehe, okei :p Så det er kun den vi trenger å røre? :D

Ja, den skrus ut. inni der sitter det ei fjær, og ei nål. mellom skruen med nåla på, og fjæra ligger ei lita metallskive (Shims) Finn tilsvarende skiver. legg på ei eller to skiver alt avhengig av hvor mye du vil dra opp styretrykket. Dette må du bare teste deg fram på. da gir den fetere blanding. Men bakdelen med dette er at den vil bli veldig glad i bensin.:D ingen økonomisk motor for å si det rett ut.
Skal man ha det, så må man bruke Skikkelig sprut. DTA eller Autronic:)

volvo2før
28/05/11, 10:16
Okei, og om jeg legger under f.eks en skive så mener du jeg fint kan kjøre med 0,9-1,0 bar i trykk og sånn ca med riktig blandingsforhold? :) Og foresten tusen takk for gode svar! Hadde jeg hatt tid, plass og kanskje litt mer kunnskap ville jeg nok bygget om til lh2,4 nett, men men :P

Soulair
28/05/11, 12:41
Hvem gjør jobben og hva koster det?
Man bør også ta hensyn til luftkapasiteten? Se hvor folk bytter til større LMM.

Ett K-jet er designet slik at bensinkapasiteten er på maks når luftgjennomstrømmingen sender platen til maks utslag ved ca. 185 hk.
Dette gir høyest nøyaktighet som er det mest vesentlige for etthvert sprut.

To stk. sprut beholder den originale nøyaktigheten, men dobler maks kapasiteten så jeg valgte den løsningen, og det funket.

Trendab tilbyr visstnok denne løsning

http://www.trendab.se/gnistbearb-branslehuvud-4-cyl-p-345.aspx

GeTReibeAktienGesellschaf
28/05/11, 12:44
En trykk bryter på som aktiveres på f.eks 0.6bar, som overstyrer og åpner kaldstart dysen.

Litt mer bensin når man har ladetrykk og slipper og ha konstant feit blanding, veit ikke hvor mye det holder til men burde hjelpe litt.

Ola Moen
29/05/11, 01:01
En trykk bryter på som aktiveres på f.eks 0.6bar, som overstyrer og åpner kaldstart dysen.

Litt mer bensin når man har ladetrykk og slipper og ha konstant feit blanding, veit ikke hvor mye det holder til men burde hjelpe litt.

Det er også en løsning som fungerer. Har selv gjort dette, ved å montere bryter fra innsuget på en K-motor, som åpner kaldstartdysa ved fullt gasspådrag. blir ikke ideel blanding, men en slipper tenningsbank:)

volvo2før
30/05/11, 18:51
Trendab tilbyr visstnok denne løsning

http://www.trendab.se/gnistbearb-branslehuvud-4-cyl-p-345.aspx

Selv om dette litt for gammeldags innsprøytning hadde det vært utrolig kult å kommet med en b21et og k-jet på 350hk! :p

Ola Moen
30/05/11, 20:24
Var jo det i Grp-A motoren:)

volvo2før
30/05/11, 21:43
Var jo det i Grp-A motoren:)

Hadde de da noe forsterkninger motormessig?

Ola Moen
31/05/11, 15:40
Ja, det hadde de. Betongfylt blokk osv. De var laget for å tåle den effekten kontinuerlig:)
Men... det er snart 30 år siden. Nå idag som vi har sånne fine ting som Datasprut, mer effektive turboer, godt utprøvde oppskrifter på Kamaksler, så er det ikke noe problem å matche det effektnivået til en mye lavere pris enn dengang.

En bekjent har bremset 313Hk i en forholdsvis standard B21ET.
Riktignok med et Autronic Smc4 sprut og en noe større Turbo, Samt en standard D-Kam.
orginal blokk,stempler og råder:)

Batland
07/06/11, 08:57
Trendab tilbyr visstnok denne løsning

http://www.trendab.se/gnistbearb-branslehuvud-4-cyl-p-345.aspx
Det er kjekt å vite. Takker. :)

Batland
07/06/11, 09:06
Selv om dette litt for gammeldags innsprøytning hadde det vært utrolig kult å kommet med en b21et og k-jet på 350hk! :p
B21ET oppgradert med E-manifold, dobble K-jet sprut og påmontert GIK sin VT212 sats inkl. T4 turbo, ekstern WG og http://www.gikturbo.se/performance/konvertering/turbosatser/volvo-b21-23-230-foerg-cis.html
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3906.jpg
Søkeord: Meanhorse powertuning B212ET

Ola Moen
07/06/11, 12:34
Stiv pris også da... på utrangert teknologi.

Batland
07/06/11, 14:13
Poenget med linken var informasjonen og at 350 Hk med gammel tech som forgassere og K-Jet er fullt mulig.

Den oppgitte prisen er som man ser for VT211 satsen, dvs. med turbo, WG, eksomanifold, downpipe, 2 dobble forgassere, innsugsmanifold, trykkboks, bensinpumper osv osv.
En "lokal Volvofantast" fikk ut over 400 hk med en slik VT211 sats.

VT212 satsen til K-jet motorene er selvsagt billigere fordi man ikke trenger kjøpe ny hele innsugsiden, og like selvsagt kan man velge en annen turbo - og, eksosmanifold / grenrør som man selv ønsker.

Ola Moen
07/06/11, 23:27
Joda. Jeg ser den:) Men på en annen side er det virkelig godt at teknologien har kommet endel lenger nå:) Det der blir relativt synlig trim å kjøre med:)

Batland
08/06/11, 08:17
Teknologien har kommet lenger ja, og totalbudsjettene har økt betydelig også.
VT211 må sies å være ett lettmontert, komplett og "ferdig mappet" turbokitt med 400 + hk potensiale til SEK. 26430,-
Hvis man monterer dette på en B21ET longblokk som er oppgradert med D-kam og hardere ventilfjærer så er man helt sikkert godt over ÆRLIGE OG HOLDBARE 300 hk.

Som du ser er effekten som oppgis på disse satsene godt innenfor det som Volvo godkjenner så at disse satsene er lett synlige er ikke noe problem.

Ola Moen
08/06/11, 20:19
Holder fortsatt en knapp på Datasprutet jeg. Det blir en helt annen verden. Mindre med komponenter, lettere å feilsøke, går mer optimalt, og kan benyttes på omtrent alle typer motorer.

Batland
09/06/11, 08:47
Holder fortsatt en knapp på Datasprutet jeg. Det blir en helt annen verden. Mindre med komponenter, lettere å feilsøke, går mer optimalt, og kan benyttes på omtrent alle typer motorer.
Ikke misforstå, på generelt grunnlag gjør selvsagt jeg det også.
En seriøst og korrekt spec. motor med skikkelig innsug, Pectel datasprut, inconell grenrør, EFR turbo og fagmessig mapping er det alle bør streve etter.
Problemet er det mye høyere kravet til budsjett.
Hvis man tar utgangspunkt i en B21ET så skrur man av sprutet og monterer VT211 satsen (med 400 hk potensiale) på en helg, ikke sant? Det er enkelt skruarbeid som nesten alle kan klare for kravene til kompetanse er ikke høye. Totalkostnaden er som nevnt ikke avskrekkende på SEK 26430,-

Hva har 313 hk motoren som du nevnte krevd av tid, budsjett og komptanse?
SM4 til ca. kr. 18 000,- + dyser + turbo + grenrør, montering og mapping osv.? 50 000,- ? 70 000,-?
Hvor lang byggetid, hvor mye innleid kompetansen og hvor høyt budsjett mener du at "mannen i gaten" bør beregne for å kopiere dette resultatet?
Det er "repetability" prisen, innsatsen og resultatet som er avgjørende. ;)

Ola Moen
09/06/11, 15:07
Jeg ser poenget ditt:)

Han kjøpte bilen med motoren i. påbegynt montering av MS. Det ble rivd ut og kasta.
mener han var ute med 11000 for Smc4, med dyser, sensorer og coilpakke.

orginalt 940 grenrør, usikker på hviken turbo som ble brukt. det var en trim 60 av et eller annet slag som satt der. montering av sprut tar man jo selvsagt selv for at det skal bli bra. priser på mapping varierer fra sted til sted.

Batland
10/06/11, 08:07
Godt. Da setter jeg enda en spiker i kisten. :)
Det virker som du er urettferdig i sammenligningen av priser.
I VT211 / VT212 satsene fra GIK er selvsagt alt flett nytt, jomfruelig og ubrukt.
Å sammenligne med en nærmer 20 år gammel og bruk 940 manifold og en likplyndret ubalansert og haltende T3 kongeturbo blir bare HELT feil.
Man skal ha ett pålitelig resultat over tid.

SMC4 finns ikke.
SMC er så gammelt at det er vrient med de spesielle tenningsmodulene som bare SMC MÅ ha.
Autronic skryter som F av 1.09 chippet og sier derfor samtidig at de anser at alle sprut som IKKE har 1.09 chip chipet er nærmest ubrukelig, inkl. SM2 og tidligere utgaver av SM4.
Autronic SM4 med 1.09 chip er det som leveres nå og prisen er SEK 19 875,-
Coilpakke dyser osv kommer i tillegg.
http://www.mrm-racing.se/shop/
http://www.mrm-racing.se/shop/manufacturer.php?id_manufacturer=9
De fleste ønsker også intercooler, bredbandslambda osv. osv.
Med så kostbart og godt motorstyresystem så BØR man selvsagt ha en like god turbo.
En slik koster fort kr. 15 000,- ikke sant? Ooops!

Som du ser blir det reelle kravet til bemidling og kompetanse BETYDELIG større og da øker også sansynligheten for at prosjekteier ALDRI blir ferdig og i stedet føyer seg inn i rekken til 1000-vis av andre støvsamlere.

Ola Moen
10/06/11, 17:04
sm4 da kverulant! og ang turbo, så var det en ny turbo. men nok om det. K-jetronic er og forblir ubrukelig. Det var det som var poenget mitt. Da setter vi sluttstrek her før noen begynner å bli ufine.

Batland
15/06/11, 14:34
K-jetronic er og forblir ubrukelig. Det var det som var poenget mitt.
Seriøst? :p
Ikke mindre enn ubrukelig nei? :rolleyes:
Forklarer du hva det er som er problemet? :confused:
Disse gamle K-jet sprutene er en av særdeles få bildeler som er blitt omtalt som "Ultrapålitelig" og de funker tilfredstillende på 10 000 vis av biler den dag i dag.

volvo2før
15/06/11, 19:43
For å bryte inn litt i diskusjonen her, hvordan er det å montere datasprut kontra å sette på LH 2.4 nett, blir det ca samme jobben?

Ola Moen
15/06/11, 21:14
Det er raskere å montere LH 2.4 enn datasprut. på datasprut må en lage ledningsnett, sette opp sprutet, og mappe. Det tar mer tid, men resultatet blir bedre.

Ola Moen
15/06/11, 21:25
Seriøst? :p
Ikke mindre enn ubrukelig nei? :rolleyes:
Forklarer du hva det er som er problemet? :confused:
Disse gamle K-jet sprutene er en av særdeles få bildeler som er blitt omtalt som "Ultrapålitelig" og de funker tilfredstillende på 10 000 vis av biler den dag i dag.
Det er driftsikkert ja, men ikke desto mindre blir det ubrukelig pr idag, med tanke på at det ikke er noe optimalt på nøyaktighet og drivstofføkonomi. At de motorene som eksisterer nå, etter 25 år i drift, er slitne, ettersom det er mekaniske deler.
Det var jo en revolusjon da det kom på markedet, men pr idag, med den tekonlogien vi har tilgjengelig, så blir det ubrukelig i sammenligning.
Og å skifte ut komponenter på K-jet, er mye dyrere enn å benytte seg av mer moderne teknologi. Skal en først bygge motor nå, så kan en like godt bruke datasprut av et eller annet merke. på sikt så blir totalsummen mindre.
Og det åpner for mange flere muligheter isteden for et system som er satt sammen og beregnet på en type motor.