PDA

Vis full versjon : Sub i V50



Friisk
25/02/10, 19:19
Vet det er tusen tråder om dette der ute, men jeg klarer ikke finne noe godt svar.
Finnes det en måte å få koblet en sub i bilen uten å måtte kjøpe hos Volvo?
Ettersom jeg har skjønt er signalkablene fiberoptiske...
Finnes det noen converter fra fiberoptikk til analog signalkabel?
Kan jeg f.eks. hente signal fra høyttalerkablene ved å lure signalkabelen innpå der?

Er det noen som har koblet sub i V50/S40N?
Kenneth B?? Hva har du gjort?
Hva har eventuelt dere andre gjort?

Vurderer et Pioneer TS-SW1041D-element i reservehjulsbrønnen da dette er et element som bygger lite og krever liten kasse...

Petter
25/02/10, 22:13
Jeg har bygd i noen slike biler. Få tak i en forsterker med low-pass inngang og kople den til høyttalere i bakdører istedet for Phono kabel..

Friisk
25/02/10, 23:03
Kan du forklare det litt nærmere?
Bare "stjele" litt signal fra høyttalerene bak? Tips til forsterker?

Er ikke helt fersk med stereo, men det drar seg til når jeg må finne på noen "lure" triks... ;)
Kanskje litt redd for å ødelegge noe i en såpass ny bil?!?!

Texascom
27/02/10, 11:11
Bare å være forsiktig så går dette lett som bare det!

Tar signaler fra bakhøytalerne og kjører de igjennom en høy/lav - omformer.
Strøm er jo også veldig greit, ut med hanskerom og litt rundt torpedo og tre kabel. Vær redd for dyrbare styreenheter i dashen.

Kan bygges så enkelt som jeg gjorde i min gamle S40 =)

http://img3.nettby.no/users/s/r/c/srcarbon/files/DSC06782.jpg

iDuddits
28/02/10, 18:25
Har ikke noen bilder fra selve prosessen? Worklogg?

Texascom
07/03/10, 15:26
Alt forsvant da Volvoforum kolapset desverre..

Friisk
10/04/10, 17:51
Tar opp tråden igjen da jeg tenkte jeg skulle utforske dette litt i morgen.

Tenkte å koble inn på "high level input" på forsterkeren min..
Må jeg hente signal fra høyttalerene i bakdøra? De som har 8 høyttalere i V50'n; hvor er de to siste? Lenger bak eller i dørene foran? Jeg har bare diskant, i døra foran og i bakdørene. Trenger jeg ta fra begge sider eller holder det å splitte signalet fra en dør?
Hvordan kommer jeg til høyttaleren i døra? Bare i vippe ut dekslet eller må hele dørtrekket av?
Hvor henter jeg styrestrøm fra? Er denne som vanlig blå hvis det finnes inn på orginal forsterker?

Dinli50
18/11/10, 17:11
Jeg tok signaler fra de signalledningene som gikk ut fra forsterkeren baki. Fikk tak i oversikt over hvilken ledning som var hva på volvoforhandler. Så koble de om til phono og videre igjen på forsterkeren til subben min..
Nå har jeg signaler, egenbygd kasse i samme farge som bilen, forsterker og subb, men!
Hvor & hvordan skal jeg trekke strømkabel? blir for teit å trekke kabel under bilen.

Texascom
21/11/10, 20:25
Jeg tok signaler fra de signalledningene som gikk ut fra forsterkeren baki. Fikk tak i oversikt over hvilken ledning som var hva på volvoforhandler. Så koble de om til phono og videre igjen på forsterkeren til subben min..
Nå har jeg signaler, egenbygd kasse i samme farge som bilen, forsterker og subb, men!
Hvor & hvordan skal jeg trekke strømkabel? blir for teit å trekke kabel under bilen.

Ut med hanskerom, der er det ei fin og stor gummegjennomflring du kan bruke.

dennis02
21/11/10, 23:15
Men paa desse nye bilene er jo veldig mye elektronikk og styr. Er det noe som kan bli skada paa en eller annen maate? Vurderer og putte i en sub i min egen bil. Men liker veldig daarlig og bjunde aa mekke i orginal ledninger.

ASK Racing
23/11/10, 20:13
Men paa desse nye bilene er jo veldig mye elektronikk og styr. Er det noe som kan bli skada paa en eller annen maate? Vurderer og putte i en sub i min egen bil. Men liker veldig daarlig og bjunde aa mekke i orginal ledninger.

så lenge du er forsiktig, å du passer på at du ikke gjør annet en å låne signalet, burde det gå fint, men er lurt å være skeptisk, jeg kan ikke med hånda på hjertet anbefale deg å gjøre det, men jeg kan si at det som regel går bra, å at det ikke er noe kjempe problem :)

gull pilen
24/11/10, 14:25
har gjort dette i min v50 2008mod å det gikk helt fint....

dennis02
24/11/10, 23:40
Hehe sjonner... Men jeg har kjopt en aktiv sub og tenkte jeg skulle montere til helga. Noen her som kan fortelle hvilken kabler man skal hente ut signal og styrestrom fra?
Regner med det beste er og ta det ut fra forsterkeren som ligger paa venstre side baki bagasjerommet. Holder det og knipe paa stromtyver? Det ligger jo tort og fint innendors.. Strom kabelen maa vel direkte til batteriet?
Lurer ogsaa paa og bygge bagasjeroms gulvet lavere. Det er jo bare oppbygd under uten noe maal og mening. Skal ta litt bilder under prosessen aa kansje legge ut en how too do om det er interesse for dette.

gull pilen
29/11/10, 10:06
jeg loddet meg innpå ene utgangen til høytalere bak...
hentet strøm fra sigarett tenneren i bagasjerommet til å begynne med...

gjermundf
05/06/13, 17:03
(volvo v50 06mod, org anlegg)
Tar man signaler fra bakhøytalerne med strømtjuv og kjører de igjennom en høy/lav - omformer ?
og må jeg ta fra begge høyttalerne ?
ingen som har no bilde eller noe?, kjipt å gjøre det feil og fucke opp i en såpass ny bil :P

Stig-Arne
06/06/13, 07:29
Hehe sjonner... Men jeg har kjopt en aktiv sub og tenkte jeg skulle montere til helga. Noen her som kan fortelle hvilken kabler man skal hente ut signal og styrestrom fra?
Regner med det beste er og ta det ut fra forsterkeren som ligger paa venstre side baki bagasjerommet. Holder det og knipe paa stromtyver? Det ligger jo tort og fint innendors.. Strom kabelen maa vel direkte til batteriet?
Lurer ogsaa paa og bygge bagasjeroms gulvet lavere. Det er jo bare oppbygd under uten noe maal og mening. Skal ta litt bilder under prosessen aa kansje legge ut en how too do om det er interesse for dette.

Bagasjerommet kan ha høyt gulv om bilen er klargjort for sub.
Når jeg kjøpte min V50 i 2006 MY07, så fikk jeg den klargjort for sub, egen opsjon når jeg bestilte den. Da var bla. gulvet høyere