PDA

Vis full versjon : bytting av drivaksler, begge fremme v70r awd



cossykiller
12/05/11, 12:48
har fått klakking i det ene, så når jeg så prisen hos fcp, så ble det begge 2 komplette, trenger jeg noe mer enn vanlig verktøy ? ser i how toen at det er mothold der, skal også bytte simmeringene inn i kassa, så da trenger jeg vel ny olje til manuelkassa også ? men trenger ikke noe spesialverktøy ?

julen
12/05/11, 13:30
Du trenger ikke noe spess verktøy. Men Du må ha stor nok kopp for å løsne muttrn som holder den i spindlene. Mener det er 36mm. Bare å la biln stå på hjula når du ska løsne den store muttern så slipper du mothold.
Lurt å skifte olje i samme slengen ja.

Soulair
12/05/11, 13:41
Godt mulig du må ha en voksen latmannsarm/skralle evt. med 1.5 meter langt rør som forlenger. Disse mutrene kan sitte godt!:eek:

cossykiller
12/05/11, 13:47
men vil olja renne ut når jeg bytter de simmeringene ? når jeg har sett på tegninga, så virker det ikke som det er så veldig tidskrevende heller ?

Soulair : har nok av horer liggende nede i verkstedet, så det er nok ikke det største problemet:)

Tore
12/05/11, 13:50
Kan bekrefte at spindelmutteren kan sitte godt: Min latmannsarm med 1/2" pipetut knakk når jeg skulle løsne spindelmutteren på førersiden, har fått latmannsarm med 3/4" pipetut men ikke gjort noe nytt forsøk på å løsne mutteren ennå...

cossykiller
12/05/11, 14:04
hvilken størrelse var det på pipa da Tore ? får reise og kjøpe 3kvart toms imorgen ilag med pipa før jeg begynner da :)

Morgis
12/05/11, 14:12
finnes 2 størrelser.. den største og vanligste er 36mm.
lang latmannsstang og mye aggressjon må ofte til for å få løsnet den.
Beste er en solid muttertrekker.

Så må demperen løsnes fra spindel. Da skal det gå å legge den såpass mye til side at driakseln kan draes ut.
På høyre side er det en liten lagerholder til drivakselen på motoren.
Løsne 2stk 13mm skruer og den er løs. dra rett ut. på begge sider.
Ingen olje renner ut, men bytt nå simmerringnee når du først er der å diller.
Spes i vinkelkassen. Det er jo et evighetsprobem med smålekkasje der

Tore
12/05/11, 14:29
f
Så må demperen løsnes fra spindel. Da skal det gå å legge den såpass mye til side at driakseln kan draes ut.


Alternativ til å løsne støtdemperen er å løsne nedre bærekule. Forskjellen er at nedre bærekule ikke endrer hjulstillinga, mens støtdemperens feste til spindelen påvirker camberen, og sekundært også spissinga (endring av camber vil endre spissinga). Dette medfører behov for hjulstillingskontroll.

På min bil er det 36 mm spindelmutter.

MrX
12/05/11, 14:32
pluss at det ofte er lettere å løsne bærekulen.

cossykiller
12/05/11, 14:32
ja, simmeringene skal byttes, fikk bare 1 ring med, så må kjøpe en ekstra, regner med at det er samme typen på begge sider, er det en egen på vinkelkassa som jeg ikke er borti når jeg bytter nå ?
eller er det flere simmeringer utenom de 2 som drivakslingen går igjennom jeg sku ha bytta ?

har ikke skrudd så fælt mye på denne bilen, annet enn og bytte bakdempere, så har ikke satt meg inn i systemet der fremme, er det slik at de går utifra vinkelkassen ?

Tore
12/05/11, 14:48
har ikke skrudd så fælt mye på denne bilen, annet enn og bytte bakdempere, så har ikke satt meg inn i systemet der fremme, er det slik at de går utifra vinkelkassen ?

Høyre drivaksel går gjennom vinkelkassa, men kommer fra diffen i girkassa. Venstre aksel kommer rett ut av girkassa:
http://forumbilder.se/images/e12201135310Pf000.jpg
http://forumbilder.se/images/0f2201135634P7d21.jpg

cossykiller
12/05/11, 14:51
så det er kun 2 simmeringer jeg skal ha mao ?

Tore
12/05/11, 15:02
Har aldri rørt simmeringene mine, men det sitter en på utgangen av vinkelkassa og en på utgangen av girkassa; tviler på at disse er like. I tillegg er det vel noe tetting mellom girkasse og vinkelkasse; har ikke full oversikt over dette siden min bil er og har alltid vært tett og fin her...

cossykiller
12/05/11, 18:21
joa, men skal jo ikke av med vinkelkassen, så det gidder jeg ikke kuke med, ingen lekasjer jeg heller, men bytter heller de ringene enn og måtte ta det av for det lekker i ettertid

Morgis
12/05/11, 18:40
det er mange simmerringer. 3 på girkassen, og 3 på vinkelkassen :)

cossykiller
12/05/11, 18:54
jo, men ifm bytting av drivakslene, så demonterer du vel ikke alle 3 ? du er vel innom max 2 ? en til hver drivaksling ?

Morgis
12/05/11, 20:26
nja.. jo du bytter hvertfall de viktigste da.. men må huske at det er simmerringer mellom girkasse og fordelingskasse som drivakselen passerer :)

cossykiller
12/05/11, 22:44
ble litt forvirra her nå, skal innom bilia imorgen, men har du delenr på disse 3 evnt hvor de sitter ? må jeg ned med noe mer enn drivakslingene for og få bytta de også ?

Morgis
13/05/11, 07:17
studer vedlegg. om du skal bytte de mellom girkasse og fordelingskasse, så må fordelingskassen ned. Litt mer jobb, men ikke mye. den er festet i 4 skruer samt downpipe og mellomaksel.

cossykiller
13/05/11, 07:55
takk skal du ha morgis, men vil tro det blir i overkant mye og bytte, da det bare var en drivaksel som var gåen :) får jeg lekkasjer så får jeg heller ta det ned igjen :)

Tore
13/05/11, 08:09
Veldig OT: Morgis, hvordan legger du inn pdf'er med miniatyrbilder?

Morgis
13/05/11, 08:48
Veldig OT: Morgis, hvordan legger du inn pdf'er med miniatyrbilder?

serveren gjør det selv her på forumet. Mulig det er en moderatorgode.