PDA

Vis full versjon : Automatisk "youtube" vindu



henrik940
11/05/11, 21:02
Ser flere og flere forum fjerner YouTube knappen, og legger inn automatisk view. Sånn at man bare poster linken, også fikser forumet at den vises i innlegget.. Noe for oss?

Ja, mange driter i å legge ut med knappen, andre skjønner det ikke osv..

Anders
11/05/11, 21:53
Det er jo bare å poste videokoden m/knappen, så ligger det der.

Marius Skau
11/05/11, 21:56
Skjønna ingenting av dagens opplegg :S trur jeg har klart det 1 gang.

Så Henrik sitt forslag hørtes kanon ut :D

Anders
11/05/11, 23:21
Det er enkelt, du trykker på youtube knappen og limer f.eks denne koden inn mellom de to ordene som står i klamme: e-_s32cNQVo
(youtube]e-_s32cNQVo(/youtube)

Da ser det slik ut e-_s32cNQVo


Dette er koden i nettleseren din:
http://www.youtube.com/watch?v=e-_s32cNQVo&NR=1
Du klipper ut det som er i mellom = og &

henrik940
12/05/11, 05:32
Det er enkelt, du trykker på youtube knappen og limer f.eks denne koden inn mellom de to ordene som står i klamme: e-_s32cNQVo
(youtube]e-_s32cNQVo(/youtube)

Da ser det slik ut e-_s32cNQVo


Dette er koden i nettleseren din:
http://www.youtube.com/watch?v=e-_s32cNQVo&NR=1
Du klipper ut det som er i mellom = og &

Nettopp, istede for å forklare til alle, hvorfor ikke bare ha så man slenger ut linken, så fikser forumet det sjøl :) ?

henrik940
16/05/11, 11:10
Ja admins? Ka dere tru?

Tarell
17/05/11, 07:57
Liker ideen, er ikke alle som får til slike fancy data ting ;)
Vil gjøre det utrolig mye lettere for vi som kun kan grunnleggende data bruk.

olavxxx
17/05/11, 12:21
Det er rimelig lett å legge inn slike ting, så jeg ser ikke en grunn til å ikke gjøre det :-)

The Sven
17/05/11, 15:58
Du er ansatt :)

Tarell
17/05/11, 18:26
Det er rimelig lett å legge inn slike ting, så jeg ser ikke en grunn til å ikke gjøre det :-)

Du ja, nerd ;P
Hehe!!

Tuller, men må huske, endel av oss tar ting på bilen utrolig lett og fikser det fort. Mens andre ikke så mye.
Andre fikser data og slikt utrolig lett, andre ikke.
Så for å gjøre ting mer brukervennlig og lettere for majoriteten, ser ingen grunn til å ikke gjøre det ;)

iallefall når man tenker på at det finnes mange gode sider der ute med filmer som ikke heter youtube, og en slik funksjon som det er snakk om her vil fungere på alle slike sider, ikke bare på youtube sine ;)

olavxxx
20/05/11, 17:10
Hei,
Her er et proof of concept...

http://pastebin.com/iP1eeNM3
Tok meg noen minutter å slenge det sammen i farten, så jeg har ikke testet mange youtubelenker..

Nb. må selvsagt tilpasses forumet (id på textarea, samt endre trigger, muligens trigge på formens onsubmit.)

AleksanderK
20/05/11, 17:16
Tenkte du på de som ikke har javascript aktivert nå?
Tror det beste er å gå for en server side løsning jeg :) En som henter output, søker etter youtube link, og replacer den med riktig embed kode. Evt. gjør den om til dagens bb-kode for youtube.

olavxxx
20/05/11, 17:27
Tenkte du på de som ikke har javascript aktivert nå?
Tror det beste er å gå for en server side løsning jeg :) En som henter output, søker etter youtube link, og replacer den med riktig embed kode. Evt. gjør den om til dagens bb-kode for youtube.

Det ville jeg ikke gjort.
Forums trenger konstant oppdatering.

Om man driver med "hacks" i PHP-koden, vil man måtte oppdatere hacks og holde oversikt over hacksene. (nb. er dette som er definisjonen på å hacke.).

99.9% av brukerene har JS (selv mobiler). Om man ikke har JS, so be it :-P Da er jeg ikke sikker på at de kan se på youtubevideoene uansett, he he..

Man kan forøvrig bruke samme regulære uttrykket i PHP, men da kjører man helelr regexp_replace(). Dog. ville jeg gjort dette client-side og lagt JS i templaten, fremfor backend.
Et alternativ kan selvsgt være å kjøpe en plugin for å gjøre det, men er like greit å ha en trigger på onchange eller onsubmit, som kjører en replace på regulært uttrykk.

gaupe
20/05/11, 17:32
.
Et alternativ kan selvsgt være å kjøpe en plugin for å gjøre det, men er like greit å ha en trigger på onchange eller onsubmit, som kjører en replace på regulært uttrykk.

Du er glad i å prøve å få ting til å høres komplisert ut du? ;)

Det er ein extension til vbulletin som gjer dette, skal sjå litt på det.

Tarell
20/05/11, 17:35
Det ville jeg ikke gjort.
Forums trenger konstant oppdatering.

Om man driver med "hacks" i PHP-koden, vil man måtte oppdatere hacks og holde oversikt over hacksene. (nb. er dette som er definisjonen på å hacke.).

99.9% av brukerene har JS (selv mobiler). Om man ikke har JS, so be it :-P Da er jeg ikke sikker på at de kan se på youtubevideoene uansett, he he..

Man kan forøvrig bruke samme regulære uttrykket i PHP, men da kjører man helelr regexp_replace(). Dog. ville jeg gjort dette client-side og lagt JS i templaten, fremfor backend.
Et alternativ kan selvsgt være å kjøpe en plugin for å gjøre det, men er like greit å ha en trigger på onchange eller onsubmit, som kjører en replace på regulært uttrykk.

Og på godt norsk betyr det? ;)
Hehe!!!

olavxxx
20/05/11, 17:35
Du er glad i å prøve å få ting til å høres komplisert ut du? ;)

Det er ein extension til vbulletin som gjer dette, skal sjå litt på det.

Nei, jeg sa jo det var enkelt.
man trigger på en event (f.eks. onchange eller onsubmit).
Det heter onchange om noe endrer seg (logisk nok), eller onsubmit om man sender/submitter en form.

Der har man trigger, så har man hva man vil gjøre.. feks. erstatte basert på regulære uttrykk. Jeg har aldri sagt det er vanskelig :-) Men man må kalle en spade for en spade... Jeg ville ikke basert meg på å gå inn i php-filene og manipulere data, pga. kompabilitetsproblemer ved oppgradering av forum.

Kjører man plugin som bruker DOM, kan man egentlig oppdatere så mye man vil.. worst case er at de bytter ID på textarea i en oppgradering, men det er jo enkelt å oppdatere, selv om plugin ikke blir oppdatert.

olavxxx
20/05/11, 17:39
Og på godt norsk betyr det? ;)
Hehe!!!

PHP er backend, dvs. kjører på serveren.
JS / DOM kjører i nettleseren.

Forums, nettsidersystemer, o.a. oppdateres OFTE, pga. nye funksjoner og sikkerhetspatcher. Når man oppdaterer dette på serveren, byttes en del filer ut.

Har man da kodet inn i filene som byttes ut, slutter ting å fungere..
Men om man bruker DOM (javascript, altså klientside), kan man si at NÅR et eller annet skjer, GJØR NOE med DITT, basert på DATT.

I bunn og grunn er det alltid lett å gjøre slike ting.. Spesielt når ting har en ID i kildekoden (klientens kildekode, altså HTML), da kan man si at man skal gjøre det med det som har ID="blabla".

Om man ikke har ID, er det gjerne litt mer knot, men langt fra umulig.. Da kan man se i kildekoden og finne noe annet.. feks. kan man trigge på alt av textarea, men det blir et par linjer mer kode for å ordne det dynamisk.. dog., fremdeles langt fra vanskelig.

Man sier i bunn og grunn til nettleseren: når noe endres i det feltet, bytt ut xxxxxxxxx med yyyyyyzzzzzzzæææææ f.eks.

Tarell
20/05/11, 19:32
Med andre ord, fancy datating for folk som kan slikt ;)

Stopper stort sett opp hvis eg må gjøre noe mer avansert enn "høyreklikk" kopier ;P Hehe!!!

Men ja, pga slike ting er det at en automatisk funksjon som ligger på forumstyretingen som ordner slikt for oss vil være en fordel, vet ikke hvor mange her inne som kan slikt så godt som det du kan.
Finnes helt sikkert en eller annen "add-on" som forum skaperen tilbyr.

olavxxx
20/05/11, 21:43
Se gjerne denne i 720p/maksimert
http://www.youtube.com/watch?v=h9mcg5F6GIA

Som sagt, det er ikke vanskelig......
Men nå skal jeg slutte å mase om dette... Bruk koden min om dere vil, eller last ned en plugin...