PDA

Vis full versjon : Varmeutvikling i rattstammen ved starting av motor



Deluxe
11/05/11, 20:26
Hei!

Jeg startet min 1978 244DL 1.9 for en times tid tilbake, og rett etter jeg hadde startet motoren så jeg det kom litt sort røyk sivende ut fra rattstammen, som luktet svidd. Jeg forsøkte å ta av dekselet, men har ikke med meg stjernetrekker. Hva kan dette være?

Bilen lekker tidvis også kjølevæske, som drypper fra bunnpanna. Jeg tror dette er vannpumpa, men er det noen som har hatt liknende problemer og kan opplyse om akkurat hva dette kan være?

Forresten, noen som vet omtrent hvor mye det koster for nytt paknings/reimsett for hele motoren?

jacobsen
11/05/11, 20:50
Kommer ikke væska fra termostathuset da?
Røyk det fra motorrom og eller? ville sjekka ledninger og koblinger under dashen i første omgang ;) lykke til

Deluxe
12/05/11, 12:46
Vet ikke hvor væska kommer fra, men kan fort være termostathuset også. Har ikke lekket noe i det siste, så det er vanskelig å si...

Nei, røyk ikke fra motorrom. Jeg skal kikke på ledningene i dag og se om jeg finner noe muffens.

Deluxe
12/05/11, 14:28
Jeg fant ut at det er en kortslutning på den grønne ledningen som går fra blinklyset som gir røyken. Venstreblink altså. Kortslutningen er inne i den vesle boksen som sitter på rattstammen som selve blinklyshendelen kommer ut av. Det forklarer også den merkelige tikkelyden jeg har hatt fra dashen (som jeg trodde var feilkobling til setebeltevarsleren).

Jeg får ikke åpnet djevelskapen (blinklysbryteren, den er poppet fast). Finnes det noe jeg kan rense den med, for så å smøre den opp igjen? Eller er det like enkelt å kjøpe ny?