PDA

Vis full versjon : Volvobrage's 242 prosjekt

Sider : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13

Zeeker
12/07/13, 23:27
Detta så smooth ut ja :)
Har du noen anelse om hvor mye det festet ditt vil tåle?
Hvis du har sånn "lett" gassfot som meg så er det litt vesentlig :D hehe.

volvobrage
13/07/13, 10:31
Perverst! Både bur og lokk! :D
Takk for det!:)Gleder meg til og begynne på buret, håper det blir tøft!Mitt store mareritt er og skjære feil på hovedbøylen:p

Detta så smooth ut ja :)
Har du noen anelse om hvor mye det festet ditt vil tåle?
Hvis du har sånn "lett" gassfot som meg så er det litt vesentlig :D hehe.
Torgeir meinte det skulle holde, han har jo litt greie på sånt:)Men han ville hatt ei ribbe på kver side ut for kreftene sidevegs, så tenkte prøve få det til viss eg får plass til ei mellom speedosensor og tappeplugg..På den andre sida går det greit, men blir litt teit med ribbe kun på eine sida
Og ja, bilen skal BRUKAST når den er klar!!:p

Zeeker
13/07/13, 12:53
Takk for det!:)Gleder meg til og begynne på buret, håper det blir tøft!Mitt store mareritt er og skjære feil på hovedbøylen:p

Torgeir meinte det skulle holde, han har jo litt greie på sånt:)Men han ville hatt ei ribbe på kver side ut for kreftene sidevegs, så tenkte prøve få det til viss eg får plass til ei mellom speedosensor og tappeplugg..På den andre sida går det greit, men blir litt teit med ribbe kun på eine sida
Og ja, bilen skal BRUKAST når den er klar!!:p

Regna med at du hadde det under kontroll :D

kermitt
13/07/13, 14:17
Du Skal ikke mekke til noe for øket oljevolum eller kjøing med det samme nå da? Skulle ønske jeg var like flink med hendene som deg. Prøver, men det er bare sløs med stål :p

volvobrage
13/07/13, 14:38
Regna med at du hadde det under kontroll :D
Kom tilbake og spør når bilen står med knekt lokk og to ødelagte bakskjermar:p Stoler på Torgeir, han har som sagt greie på sånt:)Skal lage ett lokk til han i samme slengen, blir mykje likt men litt bedre plass då han ikkje skal ha speedometersensor

Du Skal ikke mekke til noe for øket oljevolum eller kjøing med det samme nå da? Skulle ønske jeg var like flink med hendene som deg. Prøver, men det er bare sløs med stål :p
Har tenkt tanken, spesielt oljekjøling hadde vært tøft:)Har lyst til og kjøpe ein renska 8.8" eller 9" aksling seinare og lage til med volvofester..Og då kunne det jo vært greit og hatt klart slangar og kjøler under bilen:)
Mei oljevolum blir vanskeleg og kombinere med wattlink forsterkinga trur eg desverre..

Og ellers takk for fine ord;)Berre og prøve seg fram, alt blir bedre med trening:)Syns eg har fått skikkeleg dreis på karrosseriarbeid no, men du skulle sett første 240en eg rustsveiste med hjelp frå pappa..Det var vel i 8.klasse og tre år etterpå var det overflaterust overalt igjen:p Er berre trening som gjelder:)
Du er vel sveisar?Så då har du jo ett veldig godt utgangspunkt!

Njål Nilssen
13/07/13, 18:28
Bladd gjennom hele nå :) Ser meget bra ut!

Men må nok dele litt bekymmring angående lokket.... Lokket er med pakninger ikke sant? ser for meg at pakningen blir flat og at lokket slår seg, samt at det begynner å lekke. Alu-lokk fra 7/900 passer da på diffen skulle jeg tro, så kan du heller sveise avstivningsribber på det, evt. lage et "exo-skjelett" av stål uttenpå. Alulokka er limt med samme rosa høy-temp guffa som hvitmotorene er limt sammen med og har ikke noe mykere materiale i mellom som kan svikte å gi seg (slik en pakning vil gjøre)

Bare min hobby-ingentingjør tanke :p

Ellers stå på, så blir nok dette toppers :)

volvobrage
14/07/13, 09:59
Bladd gjennom hele nå :) Ser meget bra ut!

Men må nok dele litt bekymmring angående lokket.... Lokket er med pakninger ikke sant? ser for meg at pakningen blir flat og at lokket slår seg, samt at det begynner å lekke. Alu-lokk fra 7/900 passer da på diffen skulle jeg tro, så kan du heller sveise avstivningsribber på det, evt. lage et "exo-skjelett" av stål uttenpå. Alulokka er limt med samme rosa høy-temp guffa som hvitmotorene er limt sammen med og har ikke noe mykere materiale i mellom som kan svikte å gi seg (slik en pakning vil gjøre)

Bare min hobby-ingentingjør tanke :p

Ellers stå på, så blir nok dette toppers :)

Takker for det Flyfaen:)

Okei, viss eg forstår deg riktig så tenker du på under kjøring og press på lokket?At den klemmer pakningen flat og at det dermed blir lekasje?
Vil eg ikkje kunne unngå det viss eg smører litt guffe på pakningen på begge sider?Skal vertfall teste lokket, har lagt mykje arbeid i det no:p
Men viss vi får cnc fres på jobben seinare(som er planen) så har eg lyst og lage nytt lokk i alu då med alu propell..

240 hadde vel tre forskjellige lokk meinar eg Gaupe nevnte tidligare i tråden og det eine er visst i alu:)

gaupe
14/07/13, 11:53
1031/1041 akslingen har ja, uavhengig om den står på 164, 2, 7 eller 9. Endringane går på årstalet.

Njål Nilssen
14/07/13, 12:58
Takker for det Flyfaen:)

Okei, viss eg forstår deg riktig så tenker du på under kjøring og press på lokket?At den klemmer pakningen flat og at det dermed blir lekasje?
Vil eg ikkje kunne unngå det viss eg smører litt guffe på pakningen på begge sider?Skal vertfall teste lokket, har lagt mykje arbeid i det no:p
Men viss vi får cnc fres på jobben seinare(som er planen) så har eg lyst og lage nytt lokk i alu då med alu propell..

240 hadde vel tre forskjellige lokk meinar eg Gaupe nevnte tidligare i tråden og det eine er visst i alu:)

Ja at det begynner å lekke, og at det vil sprekke etter en stund: da kraflinja ikke får gå direkte til det solide huset men via lokket, så vil det fort bli utmattning der "boksen" går over till lokk.

Vil unødig at du skal gå deg på et bakaksel havari, eller ødelegge alt arbeidet du har gjort med skjærmene bak :) Holder sikkert en liten stund, men lag ting så de tåler minst 100000km ;)

kermitt
14/07/13, 13:26
Det må da gå ann å sveise på ei bøyle på akslingen som man skrur i kassa bak på lokket? Skulle tro man fikk ut kreftene sidelengs da.

Njål Nilssen
14/07/13, 13:36
Det må da gå ann å sveise på ei bøyle på akslingen som man skrur i kassa bak på lokket? Skulle tro man fikk ut kreftene sidelengs da. Det kan gå :) Poenget er at ikke det tynne blekekt i lokekt må ta all belastning alene :) evt går det an å bruke et alu-lokk med endten påsveisa ribber og spindel, eller alge et exo-skjelett av stål til å ha uttenpå lokket festa i 2 av boltene på hver side :)

volvobrage
14/07/13, 13:49
1031/1041 akslingen har ja, uavhengig om den står på 164, 2, 7 eller 9. Endringane går på årstalet.
Men er det nåken spesifikke modellar som har alulokk?Sånn at eg veit kor eg eventuelt skal leite

Ja at det begynner å lekke, og at det vil sprekke etter en stund: da kraflinja ikke får gå direkte til det solide huset men via lokket, så vil det fort bli utmattning der "boksen" går over till lokk.

Vil unødig at du skal gå deg på et bakaksel havari, eller ødelegge alt arbeidet du har gjort med skjærmene bak :) Holder sikkert en liten stund, men lag ting så de tåler minst 100000km ;)

Det kan gå :) Poenget er at ikke det tynne blekekt i lokekt må ta all belastning alene :) evt går det an å bruke et alu-lokk med endten påsveisa ribber og spindel, eller alge et exo-skjelett av stål til å ha uttenpå lokket festa i 2 av boltene på hver side :)
God forklaring, no skjønner eg godt ka du meiner..Men det orginale alulokket er sterkt nok til og lage til med ribber opp til bolten?Eventuelt ein liten boks rundt bolten også ribber opp til den sida bolten ligger tett i lokket for og få rett avstand..
Men tenkte jo lage til ei ribbe på kver side vannrett ut på lokket..Vil ikkje dei ta vekk mykje av presset på sjølve lokket når dei går frå boksen og ut til kanten på lokket der det er bolta til huset?

Det må da gå ann å sveise på ei bøyle på akslingen som man skrur i kassa bak på lokket? Skulle tro man fikk ut kreftene sidelengs da.
Allternativet er jo det deke nevner på slutte her, og lage ei bøyle utapå lokket som er skrudd i samme boltane som lokket er..Torgeir lagde ei god tegning på det ein gang i tida:)
Får tenke litt på ka eg skal gjere, surt når sånne ting som det her dukkar opp:p
Takker for gode innlegg, greit og oppdage sånne ting før eg står der i grøfta og klør meg i hove:)

Tor24
14/07/13, 14:20
Du må sveise inn de ribbene jeg snakket om, så limer du fast små skiver på baksiden av hvert festehull (tec7). Deretter vannskjærer du ut en pakning som legger seg rundt hele veien :). På fremsiden bruker du tilsvarende skive og 12.9 bolter. Blir gull..

Njål Nilssen
14/07/13, 14:28
Men er det nåken spesifikke modellar som har alulokk?Sånn at eg veit kor eg eventuelt skal leite

God forklaring, no skjønner eg godt ka du meiner..Men det orginale alulokket er sterkt nok til og lage til med ribber opp til bolten?Eventuelt ein liten boks rundt bolten også ribber opp til den sida bolten ligger tett i lokket for og få rett avstand..
Men tenkte jo lage til ei ribbe på kver side vannrett ut på lokket..Vil ikkje dei ta vekk mykje av presset på sjølve lokket når dei går frå boksen og ut til kanten på lokket der det er bolta til huset?

Allternativet er jo det deke nevner på slutte her, og lage ei bøyle utapå lokket som er skrudd i samme boltane som lokket er..Torgeir lagde ei god tegning på det ein gang i tida:)
Får tenke litt på ka eg skal gjere, surt når sånne ting som det her dukkar opp:p
Takker for gode innlegg, greit og oppdage sånne ting før eg står der i grøfta og klør meg i hove:) lager du ribber vil de ta opp kraften så lenge de er sveisa i lokekt og nært boltene, du kommer fortsatt ikke unna problemet med pakninga som bygger noen mm. Alulokket kom vel i 88 eller noe slikt, og alle bilene som har ABS har det. Sveiser du en spindel på det, med ribber som går ut til bolthulla og en liten plate på toppen av ribbene (trenger ikke en lukka boks i grunn) og plansliper det etterpå blir det sterkt og tett. limet bygger bare noen um og blir hardt så det svikter ikke noen ting som helst :) Kan lage en pro paint skisse (da jeg ikke gidder å lage en modell i SW, jeg er for prikete og bare MÅ ha hullmønsteret likt :p) om du vil :)

gaupe
14/07/13, 14:44
Aluloket kom samtidig som bytte til 48 tenner, dvs 91. Aluloket brukar flytande pakning og rommar 0,7l ekstra.

volvobrage
15/07/13, 07:55
Du må sveise inn de ribbene jeg snakket om, så limer du fast små skiver på baksiden av hvert festehull (tec7). Deretter vannskjærer du ut en pakning som legger seg rundt hele veien :). På fremsiden bruker du tilsvarende skive og 12.9 bolter. Blir gull..

lager du ribber vil de ta opp kraften så lenge de er sveisa i lokekt og nært boltene, du kommer fortsatt ikke unna problemet med pakninga som bygger noen mm. Alulokket kom vel i 88 eller noe slikt, og alle bilene som har ABS har det. Sveiser du en spindel på det, med ribber som går ut til bolthulla og en liten plate på toppen av ribbene (trenger ikke en lukka boks i grunn) og plansliper det etterpå blir det sterkt og tett. limet bygger bare noen um og blir hardt så det svikter ikke noen ting som helst :) Kan lage en pro paint skisse (da jeg ikke gidder å lage en modell i SW, jeg er for prikete og bare MÅ ha hullmønsteret likt :p) om du vil :)
Syns Torgeir hadde ei god løysning her!Viss eg gjer som han seier med skiver som er litt tynnare ein pakningen så vil jo dei ta opp presset så ikkje pakningen blir heilt flatklemt:)Trur det blir løysninga eg går for, med ribbene sidevegs trur eg lokket blir sterkt nok..Har sett mange som har laga lokk til blandt anna Opel i samme stil, med både meir og mindre forsterking..Ser ut som det funkar:)

Men lag gjerne ei skisse viss du gidder Flyfaen:)Hadde vært kult og sett kordan du tenker, eg veit ikkje heilt ka exo-skjelett er:p

Aluloket kom samtidig som bytte til 48 tenner, dvs 91. Aluloket brukar flytande pakning og rommar 0,7l ekstra.
Takker, kjem eg over eit alu lokk skal eg ta vare på det vertfall:)

Nåken bilder til frå helga..Har stort sett gått i brannveggen, tok lang tid og få det bra..
Borra og grunna ei plate til
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1112.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07626_zps0bc1cb1d.jpg.html)

Slipt vekk volvolakken der sveisane kjem og hatt på sveisegrunning
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1113.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07628_zps90c1ca47.jpg.html)

Sveist og slipt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1114.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07630_zpsa1bd9894.jpg.html)

Og fått på siste plata
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1115.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07632_zps07c90253.jpg.html)

Var ikkje heilt fornøgd med vinkelen her etter sist gang, så skjærte opp igjen og justerte litt..Punkta ihop igjen her
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1116.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07634_zpsf1c3d48d.jpg.html)

Andre sida, rimeleg likt no:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1117.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07635_zpsfc2d7f95.jpg.html)

Sveist og slipt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1118.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07636_zps640e90fb.jpg.html)

Nesten ferdig og slipe baksida og, har seks punkt igjen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1119.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07644_zps971ff787.jpg.html)

Var inne på tanken og tette hola i hattehylla og, men det er ein stor jobb..Og trur det kjem til og trekke seg mykje på dei hola som må heilsveisast..Lurte og på og skjære den vekk og lage ny, men har veldig lite lyst og fjerne den orginale!Så trur det blir laga til ei carbon plate opp så dekker kun hattehylla:)Eventuelt modde til ei orginal
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1120.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07639_zpsf80538c9.jpg.html)

Planlagt litt på hovedbøylen då eg tenkte få den inn i ferien som begynner neste veke..Må ha den såpass langt bak at eg får plass til orginale belter, då blir vel løysninga og lage ein boks på golvet først sida det er så ujamnt..Tenker at bøylen skal komme nett bakom b-stolpen viss det går med den nedre belteboksen..Nåken som veit om det er lov og lage ein sånn boks på golvet først eller kan det kun være forsterkningsplate rett i golvet?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1121.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07640_zps3c1192d8.jpg.html)

Torra
15/07/13, 13:23
Hvorfor ikke bare poppe inn tynne aluplater som brannvegg? Sparer vekt :)

Joakim-G_R
15/07/13, 13:38
Nesten som å se sveise min det der..... Øhm. :p

volvobrage
15/07/13, 13:43
Hvorfor ikke bare poppe inn tynne aluplater som brannvegg? Sparer vekt :)
Syns ikkje det er fint..Får eit ganske orginalt utsende no, og eg slepper popnagler:)

Nesten som å se sveise min det der..... Øhm. :p
Hehe:p Er berre og gå på, trening er det einaste som gjelder:)
Du har sikkert lest deg opp på bur og kan svare på spørsmålet mitt over her om hovedbøyle?:)

Tor24
15/07/13, 14:33
Du kan fint lage en boks ja :) se bilsportboka evt på bilsportforbundet.no så ser du hvordan det kan gjøres

volvobrage
15/07/13, 14:40
Du kan fint lage en boks ja :) se bilsportboka evt på bilsportforbundet.no så ser du hvordan det kan gjøres

Har eit lite utdrag frå bilsportboka om bur, men sto ikkje nåke om boksar der..Men viss det er lov blir det boksar, kjem til og sjå mykje bedre ut:)Skal sjekke ut bilsportforbundet og:)

Joakim-G_R
15/07/13, 14:53
Følger du boka/NBF kan ikke BT si noe, det var det BT skrev i et brev til meg iallefall. Men antar det kan være forskjell fra distriktene, og mellom kontrollørene. :)

Har ikke sveisa så mye enda, men begynner å få taket på det. Er morro å lære noe nytt, og ikke minst nyttig. Så slipper man å plage kompisene hver gang det er noe :D

volvobrage
15/07/13, 15:43
Følger du boka/NBF kan ikke BT si noe, det var det BT skrev i et brev til meg iallefall. Men antar det kan være forskjell fra distriktene, og mellom kontrollørene. :)

Har ikke sveisa så mye enda, men begynner å få taket på det. Er morro å lære noe nytt, og ikke minst nyttig. Så slipper man å plage kompisene hver gang det er noe :D
Okei, får lese meg opp litt der til helga:)

Ja det er kjekt og kunne, kjem langt med sveiseapparat og vinkelslipar!Berre og stå på:)
Lite tips eg fekk av Exqertor som forandra kverdagen min, kjøp deg ein sånn liten bandslipar til og slipe sveisane med:)Heilt fantastisk verktøy som har MASSE og sei for sluttfinishen på jobben!

Njål Nilssen
15/07/13, 17:51
Hvorfor ikke bare poppe inn tynne aluplater som brannvegg? Sparer vekt :) er ikke lov å bruke alu som brannvegg... må minimum være svartstål, helst rustfritt...

Tor24
16/07/13, 09:52
Alu kan brukes som brannvegg. Til og med lexan er tillatt. Kravene til skilleveggen er at den er væsketett og av ikke brennbart materiale :)

Njål Nilssen
16/07/13, 20:14
Alu kan brukes som brannvegg. Til og med lexan er tillatt. Kravene til skilleveggen er at den er væsketett og av ikke brennbart materiale :) jeg har hør noe litt strengere krav, vet ikke hvilke regler som gjelder, men såvidt jeg har sett skal det tåle propan blåseflamme i minimum 30 sek. Lexan og alu utgår ganske fort da... lexsan blir jo som smør/siger av seg selv ved litt over 200° og såvidt jeg vet brenner både den og plexiglass... Mulig det finns andre mildere regler rundt om ,men avhenger av motorsport type kanksje?

Tor24
16/07/13, 22:42
Dette er tatt rett fra Bilsportreglementet for Drifting. tilsvarende reglement for rallycross, racing også.. :)

3.2 Drivstofftank
Originaltank kan fjernes og erstattes av sikkerhetstank. Når originaltank demonteres skal hull
som oppstår dekkes med plate av samme tykkelse som originalt gulv eller max 2 mm.
Sikkerhetstank av type FIA/FT3 eller FIA/FT3 1999 anbefales.
Sikkerhetstanken skal være montert utenfor kupé og minst 30 cm i sideretning og
lengderetning fra karosseriets ytterside. Tanklokket skal være av type som er tett når det er
lukket. Sikkerhetstanken får ikke være plassert i motorrom. Skillevegg mot kupé skal være
væsketett og av ikke brennbart materiale. Lexan er tillatt materiale i skilleveggen.
Sikkerhetstanken skal utstyres med enveisventil på luftingen, om det er fare for at drivstoff
kan lekke ut hvis bilen ligger på siden eller taket.
Drivstoffledninger som kan utsettes for mekanisk påvirkning skal være beskyttet. I kupéen får
drivstoffledninger ikke være skjøtet.
Bilens samtlige drivstoffpumper får kun arbeide når motoren er i gang og ved selve
startøyeblikket.

Joakim-G_R
16/07/13, 22:53
Bestilte bilsportboka idag, 100kr ferdig tilsendt.
Ring NBF om du ikke harn. :)

volvobrage
17/07/13, 17:36
Bestilte bilsportboka idag, 100kr ferdig tilsendt.
Ring NBF om du ikke harn. :)
Takk for tipset, har bestilt eg og!:D Men eg måtte ut med 150 av ein eller anna grunn:p
Den kan nok komme godt med seinare

Joakim-G_R
17/07/13, 17:44
Fikk den idag, syk turnaroundtime. :p

volvobrage
20/07/13, 17:26
Fikk den idag, syk turnaroundtime. :p

Må vel være norgesrekord for posten det??:p

Begynt på ferie no, men ligger strak med influensa..Derav manglande oppdateringar her
Tenkte montere i beltene før eg begynner med buret sånn at ingenting kjem i konflikt med dei..Men får ikkje dratt det ut igjen av rulla:(Er ikkje rulla heilt inn, men lenger ein det hadde blitt montert i ein bil..Er det ingen vei tilbake då eller er det ett triks med dei?

Joakim-G_R
20/07/13, 21:54
Klarer du å få de litt lenger inn, også ut igjen da?

Ja, for posten Norge så. Ble mest overrasket over DHL, bestilte xenon på en mandag, klokka 11.00 på Onsdag ringte det på døra..

volvobrage
20/07/13, 22:38
Klarer du å få de litt lenger inn, også ut igjen da?

Ja, for posten Norge så. Ble mest overrasket over DHL, bestilte xenon på en mandag, klokka 11.00 på Onsdag ringte det på døra..

Fekk den eine litt inn, men ikkje ut igjen:p Spørs om eg berre skal opne rulla og sjå inni, detter det ifra kvarandre får eg få tak i ny..
Hehe, vi får nøye oss med sånn det er, kan være det er vanskelegare ein vi trur og drive med post/pakker:p Flaksen din snur nok snart:p

Njål Nilssen
21/07/13, 10:56
Fekk den eine litt inn, men ikkje ut igjen:p Spørs om eg berre skal opne rulla og sjå inni, detter det ifra kvarandre får eg få tak i ny..
Hehe, vi får nøye oss med sånn det er, kan være det er vanskelegare ein vi trur og drive med post/pakker:p Flaksen din snur nok snart:p De må stå i normalposisjonen.. de skal holde igjen om bilen taker elelr ligger heftig på skrå... prøv å hold de veien de står montert i bilen når den står som normalt, pleier å komme da :)

volvobrage
21/07/13, 16:11
De må stå i normalposisjonen.. de skal holde igjen om bilen taker elelr ligger heftig på skrå... prøv å hold de veien de står montert i bilen når den står som normalt, pleier å komme da :)
Ja så enkelt var det, holdt den med føttene i rett posisjon, då drog eg selen rett ut:p Takk for hjelpa!
Er på bedringens vei, så satser på litt oppdateringar framover no:)

volvobrage
23/07/13, 14:45
Fått gjort bitte litt i dag, er ikkje så lett og bli værande på verkstaden i detta fantastiske været!
Slipt ferdig sveisepunkta her:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1592.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07682_zps05ec6e53.jpg.html)

Begynt på mal til den siste plata
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1593.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07681_zps3270a6c8.jpg.html)

Ferdig mal!Fått merka opp på plate og, klart til og skjære ut:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1594.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07683_zps09e45a6e.jpg.html)

Og jekka opp bilen og tatt av bakstillinga, klar til og begynne og sveise om bærebrufestene
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1595.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07684_zps533bde71.jpg.html)

Joakim-G_R
23/07/13, 16:56
står på gitt. :)
Fin inspirasjon det her, får jo lyst til å skru! :)

Zeeker
24/07/13, 00:29
Det er noe dritt å drive på inne i godværet, men det er litt digg å kan ha dører og porter oppe og bare kose seg med bilen :)
Den bakveggen blir bra den. Også sparer du litt vekt i forhold til meg som har skrudd ei plate utenpå veggen som er der fra før.

Hvor skal du ha kabelgjennomføringa til baklamper og bensinpumper?

Tor24
24/07/13, 07:32
Er vel dårlig med finvær der han er vil jeg tro ;)

volvobrage
24/07/13, 16:46
står på gitt. :)
Fin inspirasjon det her, får jo lyst til å skru! :)
Hehe, berre og komme seg i garasjen å begynne og skru:)

Det er noe dritt å drive på inne i godværet, men det er litt digg å kan ha dører og porter oppe og bare kose seg med bilen :)
Den bakveggen blir bra den. Også sparer du litt vekt i forhold til meg som har skrudd ei plate utenpå veggen som er der fra før.

Hvor skal du ha kabelgjennomføringa til baklamper og bensinpumper?
Hadde gjerne blitt lettare med aluplater, men det er ikkje mykje vektforskjell uansett:)Viktigaste er at det ser veldig fint og orginalt ut når ein gjer det slik syns eg:)Også lakkerer eg veggen i samme farge som bilen..
Ledningane til lamper ogsånn blir trekt på orginalplassen:)Bensinpumpene skal være under bilen, så trekker sikkert dei under og..Batteriet skal stå i høgre baljen, der er eg litt usikker på kor eg skal trekke dei for og få det fint..Blir finaste med kortast mulig ledning, men kan ikkje trekke dei rett ut i hjulhuset eller rett ut mot eksosen, det blir litt dumt..

Er vel dårlig med finvær der han er vil jeg tro ;)
Har ikkje sett ei sky sida Fredag faktisk, kun sol!!:p Derfor har det blitt dårlig med tid til bilen, bedre og være ute og nyte det så lenge det varer:)

Zeeker
25/07/13, 00:08
Hehe, berre og komme seg i garasjen å begynne og skru:)

Hadde gjerne blitt lettare med aluplater, men det er ikkje mykje vektforskjell uansett:)Viktigaste er at det ser veldig fint og orginalt ut når ein gjer det slik syns eg:)Også lakkerer eg veggen i samme farge som bilen..
Ledningane til lamper ogsånn blir trekt på orginalplassen:)Bensinpumpene skal være under bilen, så trekker sikkert dei under og..Batteriet skal stå i høgre baljen, der er eg litt usikker på kor eg skal trekke dei for og få det fint..Blir finaste med kortast mulig ledning, men kan ikkje trekke dei rett ut i hjulhuset eller rett ut mot eksosen, det blir litt dumt..

Har ikkje sett ei sky sida Fredag faktisk, kun sol!!:p Derfor har det blitt dårlig med tid til bilen, bedre og være ute og nyte det så lenge det varer:)

Hvis bensinpumpa skal under bilen så tenk over hvor du plasserer den.
Jeg har tankpumpe, og skal bygge om tanken sånn at jeg får heftigere pumpe i tanken etterhvert.
Så vidt jeg har skjønt skal du bruke den hardt på bane og da er sandfeller i umiddelbar nærhet. Drar du utti der så må du sjekke pumpe og slikt under bilen for lekkasje for hver gang du drar utti.
Har du pumpa litt gjemt plass må det gå hull på rørene for at det skal bli lekkasje.
Det er ikke noe kritikk :D Så du må for all del gjøre som du vil, hehe. Men bare en liten tanke fra meg :D

Joakim-G_R
25/07/13, 01:04
men vi kjører vel ikke i sandfella, gjør vi vel? :D

Zeeker
25/07/13, 02:29
Neida :D Jeg har vært i ett par potetåkre nedpå Vålerbana i hvertfall og da er det bare å holde godt i rattet og bli med på tur. Og jeg tar en titt under bilen selv om pumpa mi er i tanken.
Og etter ett par av de avkjøringene er jeg glad jeg ikke har mye under bilen :D

samuel
25/07/13, 15:45
vurdert å sette pumpa i bagasjerommet?:)

volvobrage
26/07/13, 11:18
Hvis bensinpumpa skal under bilen så tenk over hvor du plasserer den.
Jeg har tankpumpe, og skal bygge om tanken sånn at jeg får heftigere pumpe i tanken etterhvert.
Så vidt jeg har skjønt skal du bruke den hardt på bane og da er sandfeller i umiddelbar nærhet. Drar du utti der så må du sjekke pumpe og slikt under bilen for lekkasje for hver gang du drar utti.
Har du pumpa litt gjemt plass må det gå hull på rørene for at det skal bli lekkasje.
Det er ikke noe kritikk :D Så du må for all del gjøre som du vil, hehe. Men bare en liten tanke fra meg :D
Takker for tipset Zeeker:)Har handla den cøstøm alutanken Thomas242 hadde på 242en sin:)Skal muligens skjære av toppen og fylle den med skum, då lager eg i så fall til med pumpe i tanken..
Ellers så blir dei plassert høgt oppe med toppen av tanken, eventuelt oppå tanken viss eg får plass der som den orginal inspeksjonsluka er i bagasjerommet:)
Skal tenke ekstra over det og få satt dei ein sikker plass!!

vurdert å sette pumpa i bagasjerommet?:)
Har tenkt på det, men har ikkje så veldig lyst til det..Mest lyst og ha det under bilen:)Men viss eg ikkje får til og plassere dei ein sikker plass under bilen blir det i bagasjen:)då blir dei ståande heilt inne i bagasjerommet oppå ein forhøgning som er der!

Nåken bilder frå i går kveld:)
Laga til mal til dei nye bærebrufestene:)Den med merka svart hol er det orginale festet..Blir laga til i dag satser eg på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1785.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07706_zpsd70e4b74.jpg.html)

Fått skjært ut den siste store plata til brannveggen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1786.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07708_zps88a13ef8.jpg.html)

Punkta den på for og sjå korleis det blir:)Dei to kantane som stikker ned skal bøyast inn i sporet til beltefesta
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1787.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07711_zps921724ee.jpg.html)

Punkta i hop platene til hovedbøylen, satsar på og få bora dei i dag
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1788.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07712_zps314b0d6d.jpg.html)

Også ett kult bilde av breddinga bakfra:)Trur den blir bøsen på bakken med kryss i bakruta og 265 bakdekk:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1789.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07704_zpsbcdf6dd7.jpg.html)

volvobrage
30/07/13, 11:48
4 bilder frå Lørdagen:)
Punkta ihop festene og slipte dei likt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2036.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07716_zpsf44a6b5f.jpg.html)

Merka opp det nye holet, flyttar det 12mm fram for og få akslingen rett i hjulbuen med orginale bærebruer
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2037.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07718_zps9207219c.jpg.html)

Bora burplatene og bærebrufestene:)Angrar litt på at eg ikkje forma bærebru festene rundt dei nye hola, men får sjå kordan det ser ut når eg har punkta på ett
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2038.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07721_zpsb6aaffb8.jpg.html)

Sveist på mutterar på undersida av topplata til boksen til hovedbøylen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2039.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07723_zps3a1483e6.jpg.html)

Vi skal begynne og slå igjen no, så har flytta bilen frå løa vår og ned på verkstaden til naboen, så kjem til og fortsette der:)

volvobrage
31/07/13, 15:05
Liten skrifteleg update:)Fått merka opp kor boksane til buret skal stå og er klar til og begynne på dei..
Men først reiser eg snart til huset på Holsen, og deretter videre til Aurskog i natt for og hente girkasse og bensintank i morra:)Kjem update når delene er i hus!

Joakim-G_R
31/07/13, 15:28
Liten skrifteleg update:)Fått merka opp kor boksane til buret skal stå og er klar til og begynne på dei..
Men først reiser eg snart til huset på Holsen, og deretter videre til Aurskog i natt for og hente girkasse og bensintank i morra:)Kjem update når delene er i hus!

Aurskog? Kom innom og jug litt da, bor 15-20 min unna Aurskog :)

volvobrage
02/08/13, 23:57
Aurskog? Kom innom og jug litt da, bor 15-20 min unna Aurskog :)
Blei dårlig med tida til sånt dessverre:(Var tenkt innom Tor24 og, men lovte dama ein tur innom Oslo så blei gåande der og kikke heile dagen + bønder i byen, hadde vel 1 time med tullekjøring når vi prøvde og komme oss rundt:p
Men får ta det igjen, må ned og besøke Torgeir ein gang så eg får kikka litt "på ekte" i Customgarasjen!

Fått boka eg bestilet etter tips fra Joakim-G_R!:)Skal sette meg ned ein dag og lese gjennom burbyggingskapittelet
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/154.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC07757_zpsd71972fa.jpg.html)

Fekk som sagt gjort litt med burboksane før eg reiste:)Fekk satt inn buret så nærmt selen eg greide mens eg fortsatt kan få begge deler ut..Merka opp kor buret havna
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/155.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07753_zps94adeecd.jpg.html)

Merka opp kor topplata skal komme, masse tall men sikkert ikkje nåke som stemmer:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/156.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07754_zps5e7413b3.jpg.html)

Punkta fast plata på rett plass
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/157.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07771_zpsf3f93531.jpg.html)

Så laga eg til ein mal til første plata
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/158.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07772_zpse321b1e0.jpg.html)

Skjært ut i 3mm plate og punkta fast:)Lager heile boksen sånn før eg tar den ut og sveiser den, også sveiser den inn i bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/159.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07776_zpsc1e01315.jpg.html)

Slenger med ett bilde av bilen til Thomas242, kikka litt på den når eg henta den gamle bensintanken hans i går:)Fantastisk tøff bil med rette stuket!Fekk og nett kikka på HenrikH sin 242, blei bra gira på og skru etter det besøket:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/160.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC07758_zps396eff12.jpg.html)

Gjorde ein super handel med både Thomas242 og Wangen, så både girkasse og bensintank ligger trygt her no:)Kjem bilder av delene i morra:)

volvobrage
03/08/13, 17:50
Girkassa:)Den såg veldig bra ut!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/197.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07788_zps20cd22f8.jpg.html)

Hadde ett sånt på kver side, men det sveiser eg igjen sida eg har mulighet til det
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/198.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07789_zps9ad14407.jpg.html)

Så bensintanken med påfyllingsrør..Den er eg sjukt fornøgd med!!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/199.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07791_zps9e334c22.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/200.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07793_zps16cdcdae.jpg.html)

Påfyllinga er frå ein 93 modell 240 som er triksa litt med
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/201.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07792_zpsd10ef51a.jpg.html)

Lufting og retur på toppen og uttak til to pumper nede
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/202.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07795_zpse3555ab2.jpg.html)

Så har eg kjøpt eit 24mm stabstag til 260 med V6 som skal gå klar 5ar bunnpanna av R_Ekle:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/203.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07798_zpsd2d3d382.jpg.html)

Henta nåken smådeler til motoren min hos ein kompis..Startar og tomgangsregulator og 10v toppdeksel, skal kun ha påfyllingsdelen på toppdekselet for og lage til dobbel påfylling på min seinare:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/204.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07785_zps673dd0cd.jpg.html)

Så fekk eg gjort litt med bilen i dag og..Lagde klar andre sideplata til første boksen og tok den ut:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/205.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07778_zps25cc44fc.jpg.html)

Fjerna den midlertidige plata bak og fekk laga til ny der..Skal vippast litt ut nede i høgre hjørnet, må ta det når boksen er ute igjen:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/206.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07779_zps3b749f56.jpg.html)

Begynt på den andre boksen, malane frå den første passar så denna skal det gå litt fortare med
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/207.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07781_zps0246a7d6.jpg.html)

Her ser deke korleis plasseringa blir:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/208.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07784_zps3ec7ea4c.jpg.html)

Riff
03/08/13, 17:55
Godt med litt gromdeler :D Og som alltid, flott arbeid :D

Strandstuen
03/08/13, 23:02
gromt:) Da sender du bare papp malene til meg så slipper jeg og lage:P

Frigstad Racing
04/08/13, 02:31
Ser bra ut som alltid :-) gromt!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Njål Nilssen
04/08/13, 08:28
Flott :) Så når du har fått ut påfyllesaken klarer du å få ut "blankelokket" helt også? Skal tette igjen toppen på 24v'n, da jeg skal ha tørrsump...

volvobrage
04/08/13, 11:39
Godt med litt gromdeler :D Og som alltid, flott arbeid :D
Ja det er kjekt og få litt gromdeler!Har gleda meg lenge til og hente girkassa, lyst og prøve motor nedi med gir og få laga til spakestell og girkassetravers:)

gromt:) Da sender du bare papp malene til meg så slipper jeg og lage:P
Det kan eg gjere visst du vil:p Men då må du ha samme plassering som meg på hovedbøylen då:)Du får sjå ka du syns om plasseringa først så må eg sjå om det i det heile tatt passar:p

Ser bra ut som alltid :-) gromt!!

Takk det samme Frigstad!:D

Flott :) Så når du har fått ut påfyllesaken klarer du å få ut "blankelokket" helt også? Skal tette igjen toppen på 24v'n, da jeg skal ha tørrsump...
Det kan eg prøve på:)Kan sende det i brev visst eg får det ut, koster vel 30 kroner eller nåke sånt:)

Zeeker
04/08/13, 13:44
Ja det er kjekt og få litt gromdeler!Har gleda meg lenge til og hente girkassa, lyst og prøve motor nedi med gir og få laga til spakestell og girkassetravers:)

Det kan eg gjere visst du vil:p Men då må du ha samme plassering som meg på hovedbøylen då:)Du får sjå ka du syns om plasseringa først så må eg sjå om det i det heile tatt passar:p

Takk det samme Frigstad!:D

Det kan eg prøve på:)Kan sende det i brev visst eg får det ut, koster vel 30 kroner eller nåke sånt:)

Det her blir bra Brage :)
Morro å se du holder på.

Den girkassa skal jeg love deg du blir fornøyd med. Det kan jeg garantere.

volvobrage
04/08/13, 14:12
Det her blir bra Brage :)
Morro å se du holder på.

Den girkassa skal jeg love deg du blir fornøyd med. Det kan jeg garantere.

Takk for det Zeeker!:D
Høyrest bra ut:)
Er litt spent på korleis den blir og kjøre med på vei med 1:1 i 5 gir..Ka utveksling har du i bakakslingen og ka turtall har du i f.eks 100 i 5 gir?

Zeeker
04/08/13, 17:10
Takk for det Zeeker!:D
Høyrest bra ut:)
Er litt spent på korleis den blir og kjøre med på vei med 1:1 i 5 gir..Ka utveksling har du i bakakslingen og ka turtall har du i f.eks 100 i 5 gir?

Ligger på rundt 3200/3500 rpm i 100 km/t. Litt ettersom hva slags hjul som sitter bak :D
Kan være litt slitsomt å kjøre langt med, men så lenge eksosen er i orden så går det fint :)
Jeg kjører med 3.54 i bakakslingen.

Joakim-G_R
04/08/13, 17:22
Sku hatt Supra-kasse.. :p
http://www.teammfactory.com/gearcalculator.php?kmh=1&tirewidth=215&tireprofile=35&wheelsize=18&tirediameter1=23.93&maxrpm1=6800&finaldrive1=3.11&gearratio1=3.250&gearratio2=1.955&gearratio3=1.310&gearratio4=1&gearratio5=0.753&gearratio6=0&trannytype=&tranny=Calculate+Transmission+1&tirewidth2=195&tireprofile2=55&wheelsize2=15&tirediameter2=23.44&maxrpm2=8400&finaldrive2=4.4&gearratioa=3.23&gearratiob=2.105&gearratioc=1.458&gearratiod=1.107&gearratioe=0.848&gearratiof=0&trannytype=

Jeg får en teoretisk toppfart på 331km/t med min utveksling :p

Njål Nilssen
04/08/13, 18:00
http://www.teammfactory.com/gearcalculator.php?kmh=1&tirewidth=215&tireprofile=35&wheelsize=18&tirediameter1=23.93&maxrpm1=6800&finaldrive1=3.11&gearratio1=3.250&gearratio2=1.955&gearratio3=1.310&gearratio4=1&gearratio5=0.753&gearratio6=0&trannytype=&tranny=Calculate+Transmission+1&tirewidth2=195&tireprofile2=55&wheelsize2=15&tirediameter2=23.44&maxrpm2=8400&finaldrive2=4.4&gearratioa=3.23&gearratiob=2.105&gearratioc=1.458&gearratiod=1.107&gearratioe=0.848&gearratiof=0&trannytype=

La oss håpe for din egen del at det kun er i teorien :p

volvobrage
04/08/13, 18:14
Ligger på rundt 3200/3500 rpm i 100 km/t. Litt ettersom hva slags hjul som sitter bak :D
Kan være litt slitsomt å kjøre langt med, men så lenge eksosen er i orden så går det fint :)
Jeg kjører med 3.54 i bakakslingen.
Okei, takk for svar:)Spørs om eg skal prøve få tak i 3:31 eller 3:15(ikkje nøyaktige tall mest sannsynlig:p) utveksling då..Sistnevnte er vel ganske skjelden og vanskeleg og få tak i desverre..

Hehe, 331km/t er jo litt i overkant av ka eg trenger:p
Viss zf kassa ryker ei stund etter bilen er ferdig blir det nok oppgradering til 6 trinns, dei har vel 0,81 på 6. gir trur eg

Joakim-G_R
04/08/13, 19:02
La oss håpe for din egen del at det kun er i teorien :p

Trenger nok 7-800 hester MER enn hva jeg har/får for å klare det i en gammal murstein :p

Okei, takk for svar:)Spørs om eg skal prøve få tak i 3:31 eller 3:15(ikkje nøyaktige tall mest sannsynlig:p) utveksling då..Sistnevnte er vel ganske skjelden og vanskeleg og få tak i desverre..

Hehe, 331km/t er jo litt i overkant av ka eg trenger:p
Viss zf kassa ryker ei stund etter bilen er ferdig blir det nok oppgradering til 6 trinns, dei har vel 0,81 på 6. gir trur eg

Har også sett litt på 6tr ZF, men skeptisk. Det er jo en 5trinns som er lagt på ett gir til, dvs, du girer deg "ihjel" oppover.
Også er det vel kasser til dieselmotorer? Har lest no om at utvekslingen mellom girene er tilpasset diesel og deres korte "virkningsgrad", i forhold til bensinmotorers karakteristikk.

Strandstuen
04/08/13, 20:28
Ser ut som plasseringa på buret blir som på Zeeker sitt og det er en kurant plass:) Så tar gjerne pappmalene jeg:)

volvobrage
04/08/13, 21:08
Har også sett litt på 6tr ZF, men skeptisk. Det er jo en 5trinns som er lagt på ett gir til, dvs, du girer deg "ihjel" oppover.
Også er det vel kasser til dieselmotorer? Har lest no om at utvekslingen mellom girene er tilpasset diesel og deres korte "virkningsgrad", i forhold til bensinmotorers karakteristikk.
Viss eg blir fornøgd med 5 trinnsen vil jo 6 trinns bli det samme, berre med ett cruisegir:)Så får sjå seinare, må såklart teste bilen med den kassa eg har først:)
Er ikkje 100% sikker, men trudde E36 M3 kom med 6 trinns og??

Ser ut som plasseringa på buret blir som på Zeeker sitt og det er en kurant plass:) Så tar gjerne pappmalene jeg:)
Ja har tatt inspirasjon frå zeeker sitt bur, han var snill og delte mange bilder med meg:)Skal ta vare på malane til deg!

Njål Nilssen
04/08/13, 23:17
Til senere kan man jo ha i bakhuet en Audi 01E FWD kasse med diesel-utveksling, til å ha bakmontert med torque-tube ala corvette :)

Frigstad Racing
05/08/13, 01:56
E36 m3 3.2liter har 6 trinns.

Men Brage den femtrinnsen er helt topp! 3:54 er perfekt utveksling til bakakselen med den.

Bare sånn for å ha noe å sammenligne med, så er m90 med 3:73 ca samme som ZF med 3:54 :)
Og med m90 og 3:54 bunna jeg speedometeret mitt.. På Rudskogen hadde jeg 220kmt i fjerde gir på langstrekka, brukte aldri femte engang.
Nå som jeg har bygd om til ZF, er det helt topp :)

volvobrage
05/08/13, 15:34
Til senere kan man jo ha i bakhuet en Audi 01E FWD kasse med diesel-utveksling, til å ha bakmontert med torque-tube ala corvette :)
Hehe, det må bli seinare når bilen eg klar og eg har blitt klar til og forandre litt på den:)Men hadde jo vært drit kult og fått til nåke sånt!

E36 m3 3.2liter har 6 trinns.

Men Brage den femtrinnsen er helt topp! 3:54 er perfekt utveksling til bakakselen med den.

Bare sånn for å ha noe å sammenligne med, så er m90 med 3:73 ca samme som ZF med 3:54 :)
Og med m90 og 3:54 bunna jeg speedometeret mitt.. På Rudskogen hadde jeg 220kmt i fjerde gir på langstrekka, brukte aldri femte engang.
Nå som jeg har bygd om til ZF, er det helt topp :)

Interesangt:)Men kor mange omdreingar har du i f.eks 100km/t?
Er litt opptatt av det sida eg skal kjøre eindel langs veien med bilen..

Har du fått testa bilen med zf kassa og?:)
Eg kunne jo fått tak i 3:34 utveksling, skulle funne nåke som var greit til vei kjøring men bra til resten og

Begge boksane klare bortsett frå fremsteplata
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/250.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07804_zps456d49d2.jpg.html)

Sveiste dei innvendig i går kveld:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/251.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07807_zpsf1d20622.jpg.html)

Slipte fuger på utsida for at det skal bli skikkeleg gjennomsveist og for og få ein fin sveis utvendig
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/252.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07814_zpse8146aeb.jpg.html)

Ferdig sveist, skikkeleg fornøgd:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/253.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07816_zps272019c6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/254.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07819_zps5bc783be.jpg.html)

Punkta dei sveiste boksane inn igjen i bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/255.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07822_zps93f83408.jpg.html)

Testa at buret traff på rikitg på boksane, og det gjorde dei:)Er 5mm ut mot bilen på platene, flytta boksane inn for og få litt bedre plass på utsida..Så det er med vilje at dei ikkje står heilt i senter:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/256.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07825_zps49fdf3b5.jpg.html)

Monterte inn taktrekket og har fått tilpassa bøylen heilt ferdig no:)Er 2-3mm klaring på hjørna og midten no, så får ut buret med taktrekket i
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/257.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07829_zps313a1fb7.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/258.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07830_zpsa90c0479.jpg.html)

Riff
05/08/13, 15:50
Du skuffer aldri du brage :D
Virkelig flotte sveiser :) Hadde jeg klart halvparten, hadde jeg vært glad :D

Amundsen T5r
05/08/13, 16:37
Fy fasan for noen sveiser ;)

Njål Nilssen
05/08/13, 18:11
Kan bli fint med MAG også se ;)

volvobrage
05/08/13, 19:54
Du skuffer aldri du brage :D
Virkelig flotte sveiser :) Hadde jeg klart halvparten, hadde jeg vært glad :D

Fy fasan for noen sveiser ;)

Kan bli fint med MAG også se ;)
Tusen takk for det!:D Utruleg kjekt og høyre:)Akkurat sveisinga er eg veldig kresen på, så gøy når det blir så bra:)
Satser på ny update i morra, ferien er snart over og har ikkje komt så langt eg var tenkt gitt..

VolvoR-Sport
05/08/13, 20:13
ser bra ut dette :D

Larsgunnar
05/08/13, 20:38
Nydelig! :D

Strandstuen
05/08/13, 21:32
Ja har tatt inspirasjon frå zeeker sitt bur, han var snill og delte mange bilder med meg:)Skal ta vare på malane til deg![/QUOTE]

Du får sende kontonr på pm så kan jeg føre over noen kr til frimerke og konvolutt:)

Dan Bay-Johansen
05/08/13, 21:41
Pent =)

volvobrage
07/08/13, 09:16
ser bra ut dette :D

Nydelig! :D

Pent =)
Kjekt og høyre!:D

Du får sende kontonr på pm så kan jeg føre over noen kr til frimerke og konvolutt:)

Den er grei!:)

Fekk gjort litt igår og:)
Hovedbøylen er no punkt inn, detta er den endelege plasseringa
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/396.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07846_zps57e4848e.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/397.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07847_zps9f4695a0.jpg.html)

Begynte og klargjere denna plata for og få den inn idag
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/398.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07850_zps8a143ee4.jpg.html)

Ops:p Dei tappane var visst alt for korte så måtte sveise på dei
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/399.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07852_zps07d1d8f9.jpg.html)

Ferdig sveist og slipt, ikkje beint og fint men skal sveisast uansett
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/400.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07853_zps312ec226.jpg.html)

Lagde til to av dei største platene, fulgte berre to med buret
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/401.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07849_zps71e2a7f3.jpg.html)

Etter at eg punkta det ihop bøgde eg dei til for og passe forma på hjuhuset
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/402.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07855_zpsa36686f0.jpg.html)

Eine er neste klart her, litt finjustering igjen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/403.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07857_zps9f553cec.jpg.html)

Trur ca plassering blir her, ganske høgt oppe på hjuhuset
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/404.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07859_zpsf5bd881d.jpg.html)

volvobrage
07/08/13, 15:42
Slipte vekk litt sveis og sveiste opp igjen her då det ikkje var smelta i hop i det heile tatt frå fabrikken:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/422.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07864_zpsb609012e.jpg.html)

Merka opp kor plata kjem og slipt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/423.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07866_zps2aa52416.jpg.html)

Fått den på plass
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/424.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07868_zpse56ab71d.jpg.html)

Ferdig sveist
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/425.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07872_zps05db04c4.jpg.html)

Og slipt lett over, må ta eindel med bandsliparen og det gjer eg heller heime med den nye kompressoren:)Skjærte 10mm opp i kvert spor i golvet og banka inn så det blir ein mjuk avslutning på plata
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/426.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07875_zpsd8962e0c.jpg.html)

Skjærte ut siste plata til boksane og borra dei, skal ha hol så eg får behandla inni der når det er klart..Naboen hadde nåken fine gummiproppa eg skal ha i hola etterpå:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/427.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07871_zpsad9ee4a3.jpg.html)

Forma til begge platene på hjulhusa og punkta dei fast i rett posisjon..Litt vridd mot buret, fekk nesten samme vinkel som røret då:)Røret er litt meir vridd..Såg mykje bedre ut sånn i forhold til hjulhuset og
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/428.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07878_zpse71ff6c6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/429.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07881_zps386360bd.jpg.html)

Riff
07/08/13, 16:25
Porno :D

VolvoR-Sport
07/08/13, 16:30
Ser bra ut! Stå på :D

samuel
09/08/13, 06:46
Tøft!! i falsen der med platene til brannveggen. har du noko grunning under? tenke på rust. vil alltid samle seg vatn, kondens, i små kroker.. :)

volvobrage
11/08/13, 22:40
Porno :D

Ser bra ut! Stå på :D
Takk for det!:)

Tøft!! i falsen der med platene til brannveggen. har du noko grunning under? tenke på rust. vil alltid samle seg vatn, kondens, i små kroker.. :)
Har brukt sveisegrunning overalt der det er dobbel plate:)Så blir det kosta med tynnstoff i skøytane for at det skal trekke inn, grunna, kitta og lakka til slutt:)

Blir meir update i veka, har vært vekke sidan torsdag så har ikkje fått gjort nåke meir:)

volvobrage
18/08/13, 22:35
Fekk kappa opp bunnpanna til Crazylomp og Skjarlie(brodern) på torsdag:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/964.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC07898_zps69130685.jpg.html)

Sveiste i hop Crazylomp si panna i helga
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/965.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08003_zpsba81d76e.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/966.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08007_zpsddf9183b.jpg.html)

Burkoblingane frå Pedersen Racing hadde komt i posten
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/967.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07948_zpsbd9b5799.jpg.html)

Skrudd platene på hjulhusa nedtil og punkta dei på for godt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/968.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07951_zps68fe47b9.jpg.html)

Første bakoverstrever på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/969.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07952_zps2a249b43.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/970.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07959_zpsbf48e94a.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/971.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07960_zpseee31641.jpg.html)

Bakoverstrever nr.2 på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/972.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07963_zps48c8c4e1.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/973.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07964_zpsd1f6acda.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/974.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07967_zps1bb21ca1.jpg.html)

Fekk låne denna av broren til ein kollega:)Funka som berre juling
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/975.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07969_zps8dfa2436.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/976.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07972_zps30f7f272.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/977.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07973_zps4f668429.jpg.html)

Tversoverstage bak på plass
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/978.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07974_zpsa1123c4e.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/979.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07975_zps09906ff6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/980.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07981_zps537ecd80.jpg.html)

Sveiste der krysset kom til og dekke over
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/981.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07984_zps7c2d48e6.jpg.html)

Heilsveist platene på hjulhusa
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/982.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07985_zps4150f5e7.jpg.html)

Sveiste oppe på bakoverstrevarane og sidan sveisen til krysset kom til og gå oppå der
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/983.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07988_zps466c7831.jpg.html)

Fått inn første del av krysset..Sjutk fornøgd med notchinga der:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/984.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07991_zpsf5051c5a.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/985.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07993_zpsfec13d8e.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/986.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC07994_zps02549730.jpg.html)

Laga til dei to siste bitane til krysset..Den nedre er ganske nøyaktig på plass, den øverste er berre punkta på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/987.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08001_zps5d5bd127.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/988.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08002_zps7224d3c9.jpg.html)

Her er krysset klart:)Mangler berre tversoverstag nede på hovedbøylen og muligens stag frå bakoverstrevarane på hjulhuset og ned på hovedbøylen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/989.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08004_zpsa06b775e.jpg.html)

Fekk og sveist eindel på ett innsug til Tor24 og motorfester til Daain83:)Skal legge ut bilder av det i morra

crazyclomp
18/08/13, 22:57
Ser ut som du har vasket bunnpannen min. Må bare beklage at den så ut som et helvete! :p

gaupe
18/08/13, 23:49
Kva fargekode er det på bilen din? 175?

Frigstad Racing
18/08/13, 23:52
Blir ett fint bur Brage :) stå på!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

Zeeker
19/08/13, 00:06
Ser bra ut så langt Brage :)

Skal du feste skulderstroppene i det tversoverstaget bakerst eller skal du ha på nye stag lenger opp ?

volvobrage
19/08/13, 06:30
Ser ut som du har vasket bunnpannen min. Må bare beklage at den så ut som et helvete! :p
Har nett dratt over den, neste gang må du vaske delene dine!!:p

Kva fargekode er det på bilen din? 175?
Husker ikkje koden i farta, men samme fargekode som Yengis sin 242:)Er uorginal lakk på bilen utvendig

Blir ett fint bur Brage :) stå på!
Takk for det Frigstad!!:)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

Ser bra ut så langt Brage :)

Skal du feste skulderstroppene i det tversoverstaget bakerst eller skal du ha på nye stag lenger opp ?
Tenkte det ja:)Målte opp 15 grader sånn ca og ser ut som det skal gå..Skal vel ikkje være over 15 grader??
Viss det ikkje går så sveiser eg inn to beltestag i krysset, har rør til det:)

Joakim-G_R
19/08/13, 07:14
Jeg blir misunnelig på håndtverket ditt Brage, detta ser helt porno ut!

Blir det hullborrede bokser i kryssene?

volvobrage
19/08/13, 08:38
Jeg blir misunnelig på håndtverket ditt Brage, detta ser helt porno ut!

Blir det hullborrede bokser i kryssene?

Takk for det:)Veldig kjekt og høyre!

Tenkte på det, men trur ikkje eg gidder det..Syns ikkje det er så kult når ein ikkje har kryss i dørene og kan ha det der og:)Viktig at det ser kult ut og:p

Joakim-G_R
19/08/13, 08:52
Takk for det:)Veldig kjekt og høyre!

Tenkte på det, men trur ikkje eg gidder det..Syns ikkje det er så kult når ein ikkje har kryss i dørene og kan ha det der og:)Viktig at det ser kult ut og:p

Ja, kunne blitt kult i krysset baki, men det blir litt "halvferdig" da om man ikke har dørstrevere/kryss i dørene ja. :)
Blir ikke noe særlig mindre lysten på å få fart på min egen bil når jeg ser slikt som det her! :)

gaupe
19/08/13, 09:02
Husker ikkje koden i farta, men samme fargekode som Yengis sin 242:)Er uorginal lakk på bilen utvendig

Det den er lakka i kan likne på fargekode 175, Redwood metallic :)

volvobrage
19/08/13, 12:26
Ja, kunne blitt kult i krysset baki, men det blir litt "halvferdig" da om man ikke har dørstrevere/kryss i dørene ja. :)
Blir ikke noe særlig mindre lysten på å få fart på min egen bil når jeg ser slikt som det her! :)
Ja det eg og tenkte, det blir liksom litt halvegs når eg kun får boksa krysset..
Berre og gi gass, det er gøy og jobbe når ein kjem skikkeleg igang:)Skulle gjerne hatt ein eigen plass og stå, får sjå om eg får ordna til garasjen i vinter så bilen kan inn der:)

Det den er lakka i kan likne på fargekode 175, Redwood metallic :)
Det kan være:)Skal sjekke opp ka den orginale fargekoden er, kan være den ligger nærmt i nummer og at dei berre har bomma:p

Zeeker
19/08/13, 13:52
Sakset fra Bilsportboka
Tekniske sikkerhetsbestemmelser for rally og hastighetsløp
§304 - 8.2 (http://bilsport.no/uploads/304_gen_tekn_sikkerhetsbest._for_rally_og_h-lop_2013_nett.pdf)

Skulderstroppene skal føres bakover og skal monteres på en slik måte at vinkelen på skulderstroppene ikke overstiger 45 grader i forhold til horisontalplanet målt fra ryggstøttens øverste kant (hull i setet for sele) og nedover. Det anbefales dog at vinkelen ikke overstiger 10 grader.

-

Det blir nok bra å ha sælan i staget tvers over bakerst :)

volvobrage
19/08/13, 15:14
Sakset fra Bilsportboka
Tekniske sikkerhetsbestemmelser for rally og hastighetsløp
§304 - 8.2 (http://bilsport.no/uploads/304_gen_tekn_sikkerhetsbest._for_rally_og_h-lop_2013_nett.pdf)

Skulderstroppene skal føres bakover og skal monteres på en slik måte at vinkelen på skulderstroppene ikke overstiger 45 grader i forhold til horisontalplanet målt fra ryggstøttens øverste kant (hull i setet for sele) og nedover. Det anbefales dog at vinkelen ikke overstiger 10 grader.

-

Det blir nok bra å ha sælan i staget tvers over bakerst :)

Det var 10 grader ja..Satser på det blir bra sidan eg målte opp 15 grader(veldig ca:p) og då såg det ut som det var litt mykje i forhold til kor stolane kjem til og havne..Men det vil tida vise:)
Takker for hjelpa!

Larsgunnar
19/08/13, 17:31
HÅHÅ!!

Fyyyy faen så rått det blir med krysset i bakruta! :D

volvo242
19/08/13, 19:45
hadde lyst på en tubenotcher fra før, fikk ikke mindre lyst nå.... tror jeg må handle en sånn :P

Frigstad Racing
20/08/13, 00:35
Gleder meg til å få bur i min også når jeg ser dette :)
Strøkent arbeid nok en gang Brage!

volvobrage
21/08/13, 10:04
HÅHÅ!!

Fyyyy faen så rått det blir med krysset i bakruta! :D
Einig i det!:D Ilag med breddinga trur eg det blir drit kult:)Har litt fleire bilder av buret med nåken fleire stag men har ikkje fått internett heime enda(er bestilt) så får sikkert ikkje lagt ut bildene før helga..

hadde lyst på en tubenotcher fra før, fikk ikke mindre lyst nå.... tror jeg må handle en sånn :P
Berre og kjøpe!Kjem til og kjøpe meg min eigen eg og:)Gjorde bur jobben rett og slett gøy:)Hadde kvidd meg veldig til det, men når eg fekk dreisen på notchinga og greide måle vinklane skikkeleg var det berre morro!

Gleder meg til å få bur i min også når jeg ser dette :)
Strøkent arbeid nok en gang Brage!
Takk for det Frigstad:)Gleder meg til og sjå korleis buret ditt blir:)Rekner med det blir "litt" meir ekstremt ein mitt:p

Ellers fekk eg eit veldig positivt svar på søknaden frå om og oppbyggingsgruppa igår!!:D
Dei var veldig positive til alt bortsett frå wattlink, det hadde dei ikkje svart på..Kan være dei oversåg avsnittet eller nåke:)
Så det virkar som motor, senking, bur, 4pkt. selar, sportstolar og bredding skal gå fin:)Kan bli eit fint vognkort viss alt går etter planen!

Dan Bay-Johansen
21/08/13, 10:54
Graaaattis =)

Er det neste år du håper å være ferdig ?

volvobrage
21/08/13, 14:26
Graaaattis =)

Er det neste år du håper å være ferdig ?
Takk for det!!:)Deilig følelse!Motorfesta dine er ferdige, skal prøve få dei i posten ein dag:)

Hadde vært fint og fått starta den opp og muligens godkjent den neste år vertfall:)Men veit aldri..Hjortejakta begynner no og den tar mykje tid:p Så skal eg operere kneet rundt slutten av november så då blir det 3 månar på krykker og 3 månar med "fint bruk"..Men håper og få gjort litt småtteri med bilen sjølv om eg går på krykker..
Har ingen hast med bilen, storkoser meg fortsatt når eg jobber med den:)Er langt ifra lei!Sjølv om det begynner og riste litt i høgrefoten etterkvert:p

Beachee
21/08/13, 14:59
Brage, siden ting nærmer seg med stormskritt her....... hvilken farge på bilen?

Oddwar
21/08/13, 15:24
Gleder meg til å se hvordan denne blir ferdig!
Imponert over arbeidet og nøyaktigheten.

volvobrage
22/08/13, 07:23
Brage, siden ting nærmer seg med stormskritt her....... hvilken farge på bilen?
Blir orginal farge men med metallic for og få ein moderne og personleg vri på den:)Altså vanleg moderat metallic, ikkje nåke flakes og tull..Den mørke rødfargen du ser inni bilen, i motorrom og dørgap osv er den orginal fargen:)

Gleder meg til å se hvordan denne blir ferdig!
Imponert over arbeidet og nøyaktigheten.
Takker for det Oddwar!:)Gleder meg eg og!
Artig og følge med i tråden din, må sei bilen din har forandra seg sida eg såg den på ferjekaia på Oppedal:)

samuel
23/08/13, 08:58
blir heilt rått med krysse i bakruta. ka farge tenke du på buret? å legg ut bilde av nye bruksbilen din! :)

volvobrage
23/08/13, 09:55
blir heilt rått med krysse i bakruta. ka farge tenke du på buret? å legg ut bilde av nye bruksbilen din! :)
Litt usikker på farge enda..Tenkte på samme sølvfarge som senteret på felgane skal bli, men kjedelig viss eg omlakkerer felgane så er det kun buret som er sølv:p Tenkte og på svart, men er litt kjedeleg..Heller litt mot sånn svart ru pulverlakkering:)Trur det kunne blitt skikkeleg tøft og har ikkje sett nåken som har hatt det på bur enda heller..Samme som røra på bildet(trist og ha bilde av BMW motor i tråden, men er kun for og vise fargen:p)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/1307.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/divigjen005_zps11eedf80.jpg.html)

Skal legge ut bilde av bruksbilen i helga;)

VolvoR-Sport
23/08/13, 11:08
Spesielt, men og tøft :D
Go motor det der Brage! :)

volvobrage
23/08/13, 11:57
Spesielt, men og tøft :D
Go motor det der Brage! :)
Ja trur det kan bli ganske kult:)Skal ha litt diverse andre ting på bilen lakkert sånn og så det kjem til og gå litt igjen..Fleire som har synspunkter på om det blir kult?
Ja BMW kan og lage bil, var berre ein spøk:)Kompis av meg har kjøpt seg E46 M3, ikkje mykje som slår den motorlyden med effektannlegg!

samuel
23/08/13, 13:07
Eg ville gått for svart bur. syns ikkje grått passar godt med rødfargen du skal ha på bilen. Den rue pulverlakkinga va ikkje dum. :)

Larsgunnar
23/08/13, 15:41
E21'en til JAAS er flott ja :) Ser fantastisk ut med svart "strukturlakk"! :)

ovlov86
23/08/13, 18:28
Er det ikke "wrinkle paint" som ser sånn ut? Brukes typisk på toppdeksler.

VolvoR-Sport
23/08/13, 18:42
Ja trur det kan bli ganske kult:)Skal ha litt diverse andre ting på bilen lakkert sånn og så det kjem til og gå litt igjen..Fleire som har synspunkter på om det blir kult?
Ja BMW kan og lage bil, var berre ein spøk:)Kompis av meg har kjøpt seg E46 M3, ikkje mykje som slår den motorlyden med effektannlegg!

jepp! ja, enig med deg der.. blir mer flyt eller hva jeg skal kalle det hvis det går igjen :)
hehe, det vil jeg tro! :D

samuel
25/08/13, 18:49
Ventar spent på bilde av nye bruksbilen din! :)

volvobrage
29/08/13, 12:05
Eg ville gått for svart bur. syns ikkje grått passar godt med rødfargen du skal ha på bilen. Den rue pulverlakkinga va ikkje dum. :)

E21'en til JAAS er flott ja :) Ser fantastisk ut med svart "strukturlakk"! :)

jepp! ja, enig med deg der.. blir mer flyt eller hva jeg skal kalle det hvis det går igjen :)
hehe, det vil jeg tro! :D
Ja trur det blir denna faren på buret + diverse anna på bilen:)Trur det kjem til og gli fint inn til fargen utvendig på bilen..Blir spennade og sjå om eg har rett i det:)

Er det ikke "wrinkle paint" som ser sånn ut? Brukes typisk på toppdeksler.
Er vel mykje det samme ja, men detta er pulverlakkering:)

Ventar spent på bilde av nye bruksbilen din! :)
Ja du får vente ein dag eller to til:p Glømt igjen minnepennen for og overføre bilder frå mobilen heime..
Men har endeleg fått internett i huset så no er det fare for oppdateringar i vekene og:D

Neste veke blir det litt ferie for og jakte, håper eg får gjort litt med bilen innimellom:)Lyst og få sveist ferdig buret

anders_jacobsen
31/08/13, 09:51
Steike så tøft detta buret dit vart! Heilgromt! :D

volvobrage
31/08/13, 12:19
Steike så tøft detta buret dit vart! Heilgromt! :D

Takker for det!:)Driver og heilsveiser no, så er det berre siste staga igjen før det er klart:)

volvobrage
31/08/13, 13:14
Det siste staget eg lagde til for to veker sida:)Er ikkje heilt ferdig justert her så har ikkje fått punkta det inn
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2062.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08014_zps17bc5c79.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2063.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08016_zpsbfed5cf4.jpg.html)

Blei ikkje heilt fornøgd med dei nye bærebru festene eg lagde så skjærte ut nåken nye på vannskjæraren på jobb:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2064.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08097_zps050e576d.jpg.html)

Tok eit bilde av bilen når eg trilla den ut ista, buret blei drit kult:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2065.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08110_zpsba22dc9c.jpg.html)

Også fekk eg tatt ut det ekstra påfyllingslokket frå 10v toppdekselet for og få det unna veien, tok ut tettelokket og viss Flyfaen ville ha det
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2066.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08111_zpsfa8e765d.jpg.html)

Så korta eg oljerøret til Crazylomp forrige helg..Sveiste det ferdig etter eg tok bilder
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2067.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08008_zps6b7dfb8c.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2068.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08009_zps34a83a0b.jpg.html)

Sveiste og ferdig motorfestene til Daain83 forrige helg:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2069.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08017_zps85443303.jpg.html)

Så har Torgeir satt sammen ett kunstverk igjen, innsuget til Teigen:)Sveiste det ferdig på fredag rett etter jobb
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2070.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08103_zps58978fcc.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/2071.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08105_zps6261d508.jpg.html)

crazyclomp
31/08/13, 14:47
Looking gydd! Bare stå på videre, arbeidet er strøkent :D

Riff
31/08/13, 20:06
Flott arbeid som vanlig. Ser flott ut buret :D

Njål Nilssen
31/08/13, 20:45
Skulle tro du var sveiser :p

Tor24
02/09/13, 00:27
Faen steike bra :) gleder meg til å sette det på motoren :)

volvobrage
02/09/13, 17:04
Looking gydd! Bare stå på videre, arbeidet er strøkent :D

Flott arbeid som vanlig. Ser flott ut buret :D

Skulle tro du var sveiser :p
Takk for det!:D Ja skulle nesten tru det av og til Flyfaen:p

Faen steike bra :) gleder meg til å sette det på motoren :)
Ja gleder meg til og sjå bilder av motoren med innsug:)Turboen og grenrøret var jo gromt nok aleine!Har du fått innsuga?

Punkta inn første stag over hjulhuset
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/113.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08114_zps5fcd21fc.jpg.html)

Og andre staget:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/114.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08117_zps0d1921a1.jpg.html)

Og siste staget på tvers, det er sveist midt på begge skrukoblingane..Då er det 100% likt med det bakre staget som går på tvers, det var bra:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/115.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08125_zps74c447bc.jpg.html)

Og buret er klart!:D Nesten ferdig sveist og, kun dei plassane eg må ha ut buret for igjen..Tar det ut no ein dag og gjer det ferdig så burde eg nok fått det på lakk fortast mulig
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/116.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08126_zpsc1c3fac4.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/117.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08127_zpsa0b0e438.jpg.html)

Også ett bilde av nye bruksbilen for og glede Samuel:)
http://i300.photobucket.com/albums/nn12/volvobrage/DSC08083_zps26b942ca.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08083_zps26b942ca.jpg.html)

Dan Bay-Johansen
02/09/13, 17:07
Du er flink mister ;-)

Sendt fra mobilen min.

Larsgunnar
02/09/13, 18:07
Fyfaen så rått med krysset i bakruta!! :D :D

Ellers helværst arbeid som alltid!
Så ut som en fin bruksbil! :)

samuel
02/09/13, 19:01
buret blei heilt perfekt Brage! bruksbilen ser brukandes ut :D gleder meg til å prøvve :P

Zeeker
02/09/13, 19:34
Det er bare å ta av seg hatten :)
Morro å se på.
Er nesten så jeg må kaste buret mitt å lage nytt :D

Thomas242
03/09/13, 08:11
Det buret ble pent, jah!

Du kommer innom og bygger bur i min en dag? (Du vet hvor bilen står)

volvobrage
06/09/13, 07:38
Du er flink mister ;-)

Sendt fra mobilen min.
Takker for det Dan:)Må rote meg til og sende motorfesta no, skal prøve få dei avgårde i helga

Fyfaen så rått med krysset i bakruta!! :D :D

Ellers helværst arbeid som alltid!
Så ut som en fin bruksbil! :)
Einig i det!:p Gleder meg til og få lakk på buret:)
Takk for det, har litt planar for 960en etterkvert og så kjem ein tråd på den seinare:)

buret blei heilt perfekt Brage! bruksbilen ser brukandes ut :D gleder meg til å prøvve :P
Hehe, du får ta deg ein prøvetur når du kjem igjen:)Veit du når det er forresten?Skulle hatt sandblåseapparatet og:p

Det er bare å ta av seg hatten :)
Morro å se på.
Er nesten så jeg må kaste buret mitt å lage nytt :D
Kjekt og høyre at du liker og følge med:)Buret ditt er jo kjempe bra, har tatt mykje inspirasjon derifrå med boksane og hovedbøyle plassering:)

Det buret ble pent, jah!

Du kommer innom og bygger bur i min en dag? (Du vet hvor bilen står)
Hehe skulle sagt ifra når eg var der, er så langt og kjøre:p Sjølve buret gjekk ganske fort, var boksane og tilpassing av hovedbøylen som tok mest tid..
Men du har jo boksane klare så sparer mykje tid på det:)

Dan Bay-Johansen
06/09/13, 15:30
Kjenner det frister litt med skrudd bur i min også nå, lurer på hvordan det funker i vogn...?!

Vet du forresten om det er vanlige gjenger på boltene til girkassa på hvitblokka ? Eller er det fingjenger, evt størrelse ? Jeg har ingen av boltene så jeg må prøve å finne noe jeg kan bruke... :p

volvobrage
07/09/13, 08:50
Kjenner det frister litt med skrudd bur i min også nå, lurer på hvordan det funker i vogn...?!

Vet du forresten om det er vanlige gjenger på boltene til girkassa på hvitblokka ? Eller er det fingjenger, evt størrelse ? Jeg har ingen av boltene så jeg må prøve å finne noe jeg kan bruke... :p
Sjekk ut tråden til Exqertor, han har jo skrudd bur:)Han har fullt bur då, men går nok an og lage til halvbur og så du får det godkjent:)Hadde vært drit kult!!

Har dessverre ikkje peiling på boltane, fekk ikkje med girkasse eller boltar:p Men kan sjå på det i dag eller i morra då eg må ha boltar til girkassa mi snart sjølv:)

Buret er ute og ferdig sveist!Litt sliping og ei siste testmontering så er det klart for lakk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/408.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08128_zps6d4c4294.jpg.html)

Så fekk eg dessa av Torgeir for litt sida:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/409.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08140_zps53a8c9d9.jpg.html)

Zeeker
07/09/13, 11:24
Kjekt og høyre at du liker og følge med:)Buret ditt er jo kjempe bra, har tatt mykje inspirasjon derifrå med boksane og hovedbøyle plassering:)

Design er en ting. Men dæven som du sveiser :)
Mine sveiser ser ikke ut noen steder, hehe.
Men da er det morro å se på noen som vet hva de driver med sånn at man får litt inspirasjon til å gjøre det bedre neste gang.

volvobrage
07/09/13, 20:12
Design er en ting. Men dæven som du sveiser :)
Mine sveiser ser ikke ut noen steder, hehe.
Men da er det morro å se på noen som vet hva de driver med sånn at man får litt inspirasjon til å gjøre det bedre neste gang.

Det er kjekt og høyre at du liker sveisinga, setter stor pris på det:)Men har hatt nåken timar med trening og etterkvert:p Er berre trening som gjelder!Og vetig utstyr er jo ein veldig god start då:)

Har fått ein ide i hove dei siste vekene..No når bilen skal godkjennast som 2-seter med bur så hadde det jo vært kult og laga litt høgre tunnell bakerst for klokka på bakakslingen:)Sida det alikavel ikkje skal være bakseter i bilen..
Er det nåke biltilsynet kan henge seg opp i?Er jo ikkje bærande konstruksjon så vidt eg veit:)Og blir jo det samme som at den hadde vært vekkrusta og eg måtte bytta den for det, berre at eg lagar den ligg høgre..Blir såklart valsa og fin tunnell som skal gli inn i resten av karrosseriet

Njål Nilssen
08/09/13, 01:13
Det er kjekt og høyre at du liker sveisinga, setter stor pris på det:)Men har hatt nåken timar med trening og etterkvert:p Er berre trening som gjelder!Og vetig utstyr er jo ein veldig god start då:)

Har fått ein ide i hove dei siste vekene..No når bilen skal godkjennast som 2-seter med bur så hadde det jo vært kult og laga litt høgre tunnell bakerst for klokka på bakakslingen:)Sida det alikavel ikkje skal være bakseter i bilen..
Er det nåke biltilsynet kan henge seg opp i?Er jo ikkje bærande konstruksjon så vidt eg veit:)Og blir jo det samme som at den hadde vært vekkrusta og eg måtte bytta den for det, berre at eg lagar den ligg høgre..Blir såklart valsa og fin tunnell som skal gli inn i resten av karrosseriet

Verdt ett forsøk, men lite sunn fornuft og peil å finne hos SVV, er jo nesten slik at ALLE endriger plutselig gjør bilen lifsfarlig og at den kan knekke sammen når som helst...

volvobrage
08/09/13, 08:12
Verdt ett forsøk, men lite sunn fornuft og peil å finne hos SVV, er jo nesten slik at ALLE endriger plutselig gjør bilen lifsfarlig og at den kan knekke sammen når som helst...
Eg skal vise bilen hos om/oppbyggingsgruppa så der er det nok folk som har litt meir greie på denna typen ting:)Har snakka med nåken der og det virkar som det er utruleg flinke folk!

Njål Nilssen
08/09/13, 21:09
Eg skal vise bilen hos om/oppbyggingsgruppa så der er det nok folk som har litt meir greie på denna typen ting:)Har snakka med nåken der og det virkar som det er utruleg flinke folk! Ah, daså :) ja der bør de ha peil, kontorene rundt om her jeg bor godkjenner jo neste ingenting :/

volvobrage
15/09/13, 20:37
Fått gjort eindel i det siste, men ingenting med 242en dessverre..Men slenger inn nåken bilder av nåke av det som har blitt gjort:)

Sveiste ein 4-hjuling svingarm til ein kompis av ein kompis..Den orginale sveisen var rett og slett løsna så måtte slipe vekk alt og sveise på nytt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1082.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08065_zps7f7f3466.jpg.html)

Sveist om vannrør til Crazylomp
http://i300.photobucket.com/albums/nn12/volvobrage/DSC08188_zpsa9925182.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08188_zpsa9925182.jpg.html)

Sveist eindel alu til ein kompis av meg:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1083.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08185_zps6c8e112b.jpg.html)

Har og sveist eit alumotorfeste til ein gammal amerikanar, holder vel kansje ei veke:p Var elendig alu og sveise i..
Satser på at det kjem bilder av litt 242 jobbing til neste helg igjen:)

volvobrage
19/09/13, 18:13
Litt deler til og lage spakestell:)Fekk ett M47 spakestell av brodern så fekk eg eit ledlager av ein kompis på jobb..Skal prøve mikse dessa delane i hop + ein 20mm alubolt og 25mm POM til spakestell og girstang:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1345.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08223_zps119346f9.jpg.html)

Skal tegne av denna plata med litt modifiseringar då den passa ganske bra på zf girkassa..Så fester eg den nede på kver side og oppe i toppen også rør/firkantrør ut til ledlagerholdaren:)Satser på det blir bra
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1346.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08225_zpsa0457c6e.jpg.html)

volvobrage
21/09/13, 22:06
Sveiste ferdig golvboksane til buret i dag:)Manglar berre litt sliping
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1415.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08265_zps328a03fe.jpg.html)

Skrudd av ein haug med brakettar til baksete for og få sveist igjen litt hol i golvet
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1416.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08266_zps899b4ffc.jpg.html)

Slipt begge hjulhusplatene + litt på den største brannveggplata
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1417.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08268_zps03296ff4.jpg.html)

Kjem meir i morra:)

Tor24
22/09/13, 08:54
:D me like

volvobrage
22/09/13, 16:44
:D me like

Bra!:D

Fått ein pakke i posten av Torgeir, framre mellomaksling frå 740 turbo:)Med lager, greit og ha ett gammalt til eg skal lage lagerholder under bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1434.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08279_zpsf50c4239.jpg.html)

Fekk gjort litt meir med bilen i dag og..Fjerna dessa på begge hjulhusa
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1435.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08271_zps9c24ea42.jpg.html)

Sveiste igjen dessa to hola på begge sider og fekk slipt dei ned
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1436.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08274_zps21f57921.jpg.html)

Slipte ferdig begge burboksane
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1437.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08276_zpsd84aabbb.jpg.html)

Og fekk slipt ferdig alt på brannveggen:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1438.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08277_zpsfcb88db9.jpg.html)

Oversiktsbilde:)Mangler og sveise nåken hol heilt oppe på brannveggen + litt småtteri så er bilen klar inni:)Då er det videre til bagasjerom!Også må eg sveise om bærebrufestene under ei helg eg har god tid sidan bilen må opp på bukkar då
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1439.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08275_zpsde65f974.jpg.html)

volvobrage
24/09/13, 21:39
Fått gjort litt småtteri i dag:)
Brente ut plater som skal erstatte belteplatene på kanalen(samme som den på bilde) og hola der belterulla står når eg skal ha i 4 punkts selar:)3mm aluminium, skal lakkast i samme farge som buret
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1574.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08294_zpsf984d6a4.jpg.html)

Så fekk eg begynt litt med spakestellet..Kappa sund M46 spaken og sveiste på ein M12 skrue, fargeskillet er etter at eg gjenga litt ekstra nedover skruen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1575.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08297_zps846dfbbd.jpg.html)

Så gjekk det litt fort i svingane så fekk ikkje tatt bilde undervegs, men eg dreia ei hylse som skal gå inni ledlageret med ei "stoppskive" på også sveiste eg på ein M12 mutter:)Heile greia er rustfritt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1576.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08300_zpsc76d48ec.jpg.html)

Sånn blir det med ledlageret på:)Kjem ein tilsvarande del oppå som den under sånn at eg får skrudd fast ledlageret, men kan justere kor på spaken eg vil ha det..Men såg etterpå at det er for kort skrue til og få på kontramuttera, ha litt justering og gå på og i tillegg få skrudd spaken fast i samme skrue..Så kapper av igjen den gjenga delen og sveiser på ny
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1577.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08302_zps3820891a.jpg.html)

Må berre slenge med bilde av nåken lyktebrakettar eg skjærte ut til ein kompis:)Dei blei sjukt bra!Men det er ikkje eg som har laga tegninga
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1578.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08292_zps45bfcf7c.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1579.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08295_zpsf9e997a8.jpg.html)

volvobrage
25/09/13, 18:43
Fekk dreia delen til overdelen i dag
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1596.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08304_zps69c7b190.jpg.html)

Sveist i hop:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1597.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08311_zps518906b5.jpg.html)

Sveist på lengre bolt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1598.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08313_zpsdc92369f.jpg.html)

Og fått gjenga den heilt ned:)Så no har eg mykje justering + at eg skal ha nok gjengar til og skru spaken nedpå med kontramutter for og sette den fast
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1599.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08314_zpsfc45e74f.jpg.html)

Dan Bay-Johansen
25/09/13, 19:25
Tøft ;-)

Sendt fra mobilen min.

Riff
25/09/13, 20:00
Flott arbeid som vanlig :D
Tror det må være en av de mest brukte setningene i denne tråden ;)

Men så er nivået på det du gjør helt på topp og :)

volvobrage
26/09/13, 15:22
Tøft ;-)

Sendt fra mobilen min.
Hehe, håper det kjem til og funke og:p

Flott arbeid som vanlig :D
Tror det må være en av de mest brukte setningene i denne tråden ;)

Men så er nivået på det du gjør helt på topp og :)
Takk for det Riff:)Utruleg kjekt og høyre!
Gir mykje pågangsmot og lese sånne kommentara:)

Fått eit blikkenslagarfirma til og lage siste del av kardantunellen til meg:)Så då spørs det om eg må bytte den og når eg først er i gang
180mm i bakerste ende, 120mm i fremste ende og 500mm lang:)Så går den 50mm ekstra ned på begge sider og så eg har litt og tilpasse på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1627.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08317_zpsbdff6835.jpg.html)

volvobrage
27/09/13, 23:09
Testa belteplatene i dag, dei passa perfekt:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1643.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08331_zpsfbab3029.jpg.html)

Så fekk eg tilpassa tunellen etter MANGE kutt og sikkert 3 siffra antal inn/ut av bilen:p Forma kanten for ein fin overgang til resten av golvet:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1644.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08333_zps74cb15b3.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1645.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08335_zpsa82c843b.jpg.html)

Så punkta eg den inn i bilen:)Har ikkje skjært ut det gamle golvet enda, har ikkje heilt bestemt meg om eg skal sveise den inn eller ikkje..Men syns den blenda veldig bra inn med resten, blir nok enda bedre viss eg skjærer ut det gamle golvet og bøyer kanten litt så den møter kanten på tunnelen 100%
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1646.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08337_zps8d48509f.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1647.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08339_zpsf14810f6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1648.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08340_zpse12165b5.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1649.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08341_zpsc05bd104.jpg.html)

Som deke ser har eg forma den litt 4 kanta bak der den møter brannveggen..Den er ikkje så mykje større ein den orginale, det gjer at den blender bedre inn..Men hjelper nok litt på når eg skal senke bilen mykje:)

kimove
27/09/13, 23:22
skal du ikke ha 3-punkt seler?

volvobrage
28/09/13, 07:24
skal du ikke ha 3-punkt seler?

Får godkjent 4 punktsselar i vognkortet viss eg får tak i nåken som er E-merka og FIA godkjente:)VIss eg ikkje finner det blir bilen godkjent med orginale belter, men kunne ha 4 punktsselar i bilen til banebruk sto det i søknaden:)

kimove
28/09/13, 08:21
Får godkjent 4 punktsselar i vognkortet viss eg får tak i nåken som er E-merka og FIA godkjente:)VIss eg ikkje finner det blir bilen godkjent med orginale belter, men kunne ha 4 punktsselar i bilen til banebruk sto det i søknaden:)

Aha ja :p

Trodde den måtte ha de originale beltene da det er den er typegodkjent med :p

HairyHarry
28/09/13, 09:04

Mener det sitter e-merkede Willams (navn noe i den duren) 4-punktsbelter i Ariel Atom 2. Om jeg ikke har kommentert det før, så er det veldig imponerende arbeid du gjør - gleder meg alltid når det kommer oppdateringer i denne prosjekt-tråden :)

larset
28/09/13, 09:37
Lest igjennom en del sider nå, og dette ser meget bra ut Brage!

volvobrage
28/09/13, 18:13
Aha ja :p

Trodde den måtte ha de originale beltene da det er den er typegodkjent med :p
Eg har ikkje peiling:p Fekk vertfall svar at det var mulig og godkjenne med 4 punktsselar:)

Mener det sitter e-merkede Willams (navn noe i den duren) 4-punktsbelter i Ariel Atom 2. Om jeg ikke har kommentert det før, så er det veldig imponerende arbeid du gjør - gleder meg alltid når det kommer oppdateringer i denne prosjekt-tråden :)
Tusn takk for det!:)Utruleg gøy med slike tilbakemeldingar:)
Høyrest ikkje dumt ut, har tenkt litt på at eg burde fått tak i stolar og belte frå ein bil som kjem med det frå fabrikk, då burde det jo være store sjangsar for at det kan godkjennast

Lest igjennom en del sider nå, og dette ser meget bra ut Brage!
Takk for det, kjekt at du liker arbeidet mitt:)

VolvoR-Sport
28/09/13, 20:33
såvidt meg bekjent må man ha org 3punkt montert i tilegg til 4 punkt..

HairyHarry
29/09/13, 12:47

En god venn av meg som kjøpte seg ny Ariel Atom 2 og registrerte den på norske skilter (han er ikke "lommemannen" som også hadde en slik bil:) ) fikk godkjent bilen med de e-merkede 4-punktsbeltene som satt montert originalt. Mener som sagt de var av type "Willams".

Kodja
29/09/13, 12:57
Rop ut med tanke på 4punkts seler som kan brukes uten 3-punkt :)

volvobrage
29/09/13, 20:28

En god venn av meg som kjøpte seg ny Ariel Atom 2 og registrerte den på norske skilter (han er ikke "lommemannen" som også hadde en slik bil:) ) fikk godkjent bilen med de e-merkede 4-punktsbeltene som satt montert originalt. Mener som sagt de var av type "Willams".
Sånn som eg tolka svaret på søknaden min så kan eg godkjenne bilen med 4 punktsbelter så lenge dei er E merka og merka med spesialbelte(sjekke søknaden ista)..Men kan være eg tar feil og:)Har uansett bygd buret så eg har plass til dei orginale selane så det er ingen problen:)

Rop ut med tanke på 4punkts seler som kan brukes uten 3-punkt :)
Det skal eg gjere:)Men må nok ha bur og godkjenne bilen som 2 seter for at det skal gå og godkjenne den med 4 punkts belter trur eg..

Litt bilder frå det siste eg fekk gjort i helga:)
The point of no Return:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1735.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08354_zps4d08468a.jpg.html)

Her ser deke kor mykje høgare den nye tunnelen blir:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1736.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08356_zps77972b2f.jpg.html)

Trist syn:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1737.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08359_zpsaf3dd281.jpg.html)

Fått på sveisegrunning her..Var mykje jobb og få vekk dobbelplata, fekk ikkje skjært så måtte slipe heile greia vekk med flapdisk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1738.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08360_zps8893060c.jpg.html)

Punkta på plass tunellen og begynt og heilsveise:)Viser ikkje så godt på bilde, men den glir veldig fint inn med resten av golvet!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1739.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08362_zps8bd39e18.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1740.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08363_zpsc7c67ed3.jpg.html)

Tabba meg ut litt i framkant her så må lage ein bit og fylle igjen med
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1741.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08364_zps9e97c604.jpg.html)

Så fekk eg denna og eit gammalt speedometer av ein kompis mot litt sveisejobb:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1742.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08366_zps7207aa75.jpg.html)

Njål Nilssen
29/09/13, 20:58
Der er fordelen med MAG :) digg å fylle sprekekr med og er ikke riktig så kresen på at det er klinisk rent ;)

Aashome
30/09/13, 20:37
Fått lest noen sider og er ikke noe tvil om at dette blir rått i hvertfall! :)

volvobrage
02/10/13, 10:02
Der er fordelen med MAG :) digg å fylle sprekekr med og er ikke riktig så kresen på at det er klinisk rent ;)
Jepp, MAG er herlig på sånne ting:)Syns faktisk at ein perfekt MAG sveis kan være like fint som TIG sveising på enkelte ting!

Fått lest noen sider og er ikke noe tvil om at dette blir rått i hvertfall! :)
Takk for det!:D Håper det blir rått til slutt vertfall:)Gleder meg til eg er ferdig med karrosseriarbeid no og kan begynne og få litt ting på plass!

volvobrage
02/10/13, 12:44
Har forresten ordna overflatebehandling av felgringane idag:)Så skal prøve få sendt inn dei snart..
Men sliter litt med og bestemme meg for ka eg skal gjere!Har to alternativ:

- Chroma kant med lysegrått senter og gullzinka boltar
- Svarteloksert kant med mattsvart senter og gullzinka/chroma boltar

Skulle laga ei avstemming, men veit ikkje kordan eg gjer det:p

ellingsøyern
02/10/13, 13:36
gå til førsteposten- trådverktøy- legg til undersøkelse

Larsgunnar
02/10/13, 16:05
Krom kant, koksgrått senter og gullzinka bolter !! :)

Riff
02/10/13, 16:10
Enig med Larsgunnar. Tror det hadde sett flott ut :D

Marius Skau
02/10/13, 18:05
Enig me dem over

kimove
02/10/13, 19:31
krom kant og grått senter uten tvil :)

VolvoR-Sport
02/10/13, 21:56
enig jeg og forsåvidt, men hva med chrome kant, mattsvart senter og gullskruer?

volvobrage
03/10/13, 14:21
gå til førsteposten- trådverktøy- legg til undersøkelse
Fant ikkje ut av det, men det er ikkje så farlig:p

Krom kant, koksgrått senter og gullzinka bolter !! :)

Enig med Larsgunnar. Tror det hadde sett flott ut :D

Enig me dem over

krom kant og grått senter uten tvil :)

enig jeg og forsåvidt, men hva med chrome kant, mattsvart senter og gullskruer?

Hehe, høyrest ut som alle er einige ja:)Då går eg nok for det, har vært så 50/50 ka eg har lyst og gjere så då kan ein lytte til ka andre har og sei:)
Trur ikkje det blir svart senter med chroma kant, er ikkje så fan av det..Senteret blir nok lakka i nogaro silver som planlagt med chroma kant og gullzinka skruer:)

volvobrage
04/10/13, 22:33
Tok av metallskinna øverst på dørtrekka før eg kasta resten i dag:)Tenkte bruke dei øverst med skinn på også karbonplate resten nedover..Blir litt finare ein rett plate heile vegen og eg får med den gummilista som ligger inn mot ruta:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/169.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08407_zps341f9c8b.jpg.html)

Begge metallskinnene, gummilister og klips
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/170.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08411_zps5725dafc.jpg.html)

VolvoR-Sport
05/10/13, 13:24
RÅ du Brage :D

volvobrage
05/10/13, 23:09
RÅ du Brage :D

Hehe, viss det var dørtrekk ideen du likte så har eg stjelt den frå turbobricks:p

Fekk gjort litt i dag og:)Ferdig og sveise tunellen, bortsett i framkant der eg må fylle i med ein bit..Har og begynt og slipe litt!Elendig bilde, men ser no sånn ca ka som har skjedd:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/225.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08427_zpsdaff47c5.jpg.html)

volvobrage
07/10/13, 21:05
Fekk gjort ein god del på søndag:)
Skjærte vekk den orginale plata inni bærebrufestene
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/317.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08441_zpsbabea8c8.jpg.html)

Skrudd på det nye feste med ei plate eg laga til for og holde det i hop..Gliset er laga med vilje for full gjennombrenning
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/318.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08430_zpscb5e2e50.jpg.html)

Sveiste om alle bærebrufestene:)Sånn blei den nye vinkelen, no er festeholet senka 40mm, fortsatt ikkje heilt paralelle men mykje bedre ein orginalt..Sjå bort frå den stygge sveisen:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/319.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08447_zps27767787.jpg.html)

Stort sett ferdig og slipe tunellen, skal berre dra over med bandsliparen..Veldig fornøgd med overgangen mellom tunell og golv, men vanskeleg og få det med på bilde
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/320.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08434_zpse94b31c8.jpg.html)

Sveiste og slipte dessa hola på begge sider
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/321.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08443_zps09f2e10f.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/322.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08445_zps36a7a134.jpg.html)

Brannveggen begynner og bli glatt og fin:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/323.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08446_zps8fe3d9f6.jpg.html)

Skrudde av denna for og få laga to dekkplater:)Husker kor irriterande det var på pappa sin 242 og sparke opp luka heile tida og fryse på beina:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/324.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08442_zps66283c9f.jpg.html)

Larsgunnar
07/10/13, 21:38
Liker'e! ;)

Riff
07/10/13, 22:14
Strøkent arbeid :D

volvobrage
11/10/13, 12:00
Liker'e! ;)

Strøkent arbeid :D
Takk for det!:D
Kjekt at deke fortsatt følger med, ser på deke som faste følgarar etterkvert:p

Begynt på nåken vilt kule senterkoppar til ASA felgane idag, kjem bilde i kveld:)

Riff
11/10/13, 12:08
Ja, dette er en tråd som er verdt å følge med på :D

Hvordan er det å få godkjent med de travers festene du lager? Har jo noen planer om en B6254 med turbo i 240'n min :D

Marius Skau
11/10/13, 12:13
Ser flott ut som vanligt dette :)

volvobrage
11/10/13, 12:17
Ja, dette er en tråd som er verdt å følge med på :D

Hvordan er det å få godkjent med de travers festene du lager? Har jo noen planer om en B6254 med turbo i 240'n min :D
Har ikkje peiling på ka biltilsynet seier, men motorfester må ein jo ha og når ein ikkje får kjøpt nåke som passar må ein lage:)Håper dei tenker på samme logiske måte, har gjort ein seriøs jobb på festa både med sveising og skjæring så dei ser jo bra ut vertfall!

Ser flott ut som vanligt dette :)
Takk for det Marius:)
Det kjem nok bilder i helga, skal prøve og få jobba eindel med den!

Riff
11/10/13, 12:47
Har ikkje peiling på ka biltilsynet seier, men motorfester må ein jo ha og når ein ikkje får kjøpt nåke som passar må ein lage:)Håper dei tenker på samme logiske måte, har gjort ein seriøs jobb på festa både med sveising og skjæring så dei ser jo bra ut vertfall!

Ja, litt sånn jeg tenker og. Får heller prøve og se. Om de klager på motorfestene, så får jeg bare finne ut hva jeg må gjøre for å få den godkjent.

Hvor mye tar du for ett sett da?

volvobrage
11/10/13, 13:24
Ja, litt sånn jeg tenker og. Får heller prøve og se. Om de klager på motorfestene, så får jeg bare finne ut hva jeg må gjøre for å få den godkjent.

Hvor mye tar du for ett sett da?

Har sendt deg pm:)

volvobrage
11/10/13, 22:23
Skjærte ut nytt feste til spylervæsketanken i bagasjerommet:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/545.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08477_zps06eac8de.jpg.html)

Knekt det i knekka
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/546.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08478_zpsb218b093.jpg.html)

Testa det, passa fint:)Detta festet blir heilt skjult bortsett frå den delen som ligger oppå kanten som går inn, i forhold til det gamle som viste mykje av..Håper berre eg får det sterkt nok!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/547.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08497_zps3872bf8f.jpg.html)

Så til senterkoppane eg begynte på:)Fekk ein ide av nåken kule koppar eg såg speedhunters så tenkte eg skulle prøve lage mine eigne..Motivet blei då batman merket:p
Skjærte først ut desse delane, ein 2mm batman logo som går inni den plata med batman hol som er 6mm tjukk
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/548.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08475_zpsd5c9346d.jpg.html)

Ferdig pressa i 0,75mm rustfri plate:)Blei veldig overaska over kor fint det blei, hadde sett for meg mykje etterarbeid for og få bra finish på pressinga
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/549.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08473_zps9b258d33.jpg.html)

Baksida ser slik ut
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/550.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08471_zps7979e4d2.jpg.html)

Grovskjært med vinkeslipar for og teste:)Senterkoppen må jo såklart bli matt svart:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/551.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08483_zps14a0890b.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/552.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08480_zps00ca9b29.jpg.html)

Når eg visste pressinga funka brente eg ut 5 ringar(ein i reserve) som skal pressast, dessa og i 0,75mm rustfritt..Er plastikk på dei, den i venstre hjørnet ligger med plastikken opp
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/553.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08476_zps9ca4e36e.jpg.html)

Riff
11/10/13, 22:28
Hehe. Kult :D

Jan-Einar Jenssen
11/10/13, 22:37
meget stilig! :D lager du slike på bestilling? :p

Marius Skau
11/10/13, 23:31
Dritkult :D

Lurer og på om du lager på bestilling :D

Beachee
12/10/13, 07:37
Nå er det så at disse "motorfestene" som Brage lager, er ikke motorfester....De er mellombraketter/avstandbraketter... Ellers er jo alt orginalt volvo........ Selve motorfestene er ifra 960, og det er også gummi'n.... men det er jo valgfritt.... Jeg hadde tidligere en diesel motor i min 245. Av merke mutshibutshi.. :-)... lagde motorfestene selv...med orginale volvo 240 gummier.... ingen kommentar ifra BT... fungerte 100%. Kan ikke se hvorfor BT skulle ha noe å si på de... De er skikkelig konstruert......og brukt av mange verden over. Jeg fikk tak i det settet som Brage fikk lage en kopi av ifra USA. Mannen som lagde/lager de der borte, han solgt disse verden over. Men det kan henda at selve konstruktsjonen kommer ifra Sverige... Så disse brakettene første gang for en del år tilbake på en 240 med en b6304.... :-)

Riff
12/10/13, 11:26
Da satser jeg på at det går bra :D Har bestilt et sett med Brage nå. :)
Da blir det hvitmotor på meg og :D Får bare håpe den går gjennom.

volvobrage
12/10/13, 22:04
Hehe. Kult :D

meget stilig! :D lager du slike på bestilling? :p

Dritkult :D

Lurer og på om du lager på bestilling :D
Takk for det, kult at nåken andre likte dei og:p
Trur ikkje eg kjem til og lage fleire, kult og ha nåke eige og:)Men får sjå seinare om eg kan lage nåken ekstra sett

Nå er det så at disse "motorfestene" som Brage lager, er ikke motorfester....De er mellombraketter/avstandbraketter... Ellers er jo alt orginalt volvo........ Selve motorfestene er ifra 960, og det er også gummi'n.... men det er jo valgfritt.... Jeg hadde tidligere en diesel motor i min 245. Av merke mutshibutshi.. :-)... lagde motorfestene selv...med orginale volvo 240 gummier.... ingen kommentar ifra BT... fungerte 100%. Kan ikke se hvorfor BT skulle ha noe å si på de... De er skikkelig konstruert......og brukt av mange verden over. Jeg fikk tak i det settet som Brage fikk lage en kopi av ifra USA. Mannen som lagde/lager de der borte, han solgt disse verden over. Men det kan henda at selve konstruktsjonen kommer ifra Sverige... Så disse brakettene første gang for en del år tilbake på en 240 med en b6304.... :-)

Da satser jeg på at det går bra :D Har bestilt et sett med Brage nå. :)
Da blir det hvitmotor på meg og :D Får bare håpe den går gjennom.
Svein Arild har nok eit poeng her så trur ikkje det skal være nåke problem:)Som sagt, så lenge dei ser bra ut og er skikkeleg seier dei nok ikkje nåke om det:)

Gjort bitte litt i dag
Sveist igjen dei gamle hola til spylervæsketankfeste
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/580.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08509_zps7cb8c4ea.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/581.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08510_zps5115dfe7.jpg.html)

Og sveiste siste biten på nye tunellene og grovslipte den
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/582.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08511_zps68b09534.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/583.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08512_zps51979ebb.jpg.html)

Frigstad Racing
13/10/13, 00:14
Du er dyktig Brage ;) ser meget bra ut som alltid!

volvobrage
14/10/13, 18:54
Du er dyktig Brage ;) ser meget bra ut som alltid!
Kjekt og høyre Pål Ivar!:)

Fekk gjort litt på søndag og, mykje småplukk no men legger ut bilder av det fordiom..Kjekkare ein ingen bilder uansett!
Sveiste igjen ett hol her på kvar side
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/679.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08514_zpse368f3e2.jpg.html)

Ferdig slipt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/680.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08515_zps247a5094.jpg.html)

Tre hol her på kver side
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/681.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08517_zps4c74dfa0.jpg.html)

Pluss detta på høgre sida
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/682.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08523_zps1d6ddf9b.jpg.html)

Ferdig slipt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/683.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08524_zps49132789.jpg.html)

Bort hol til det nye spylervæsketankfestet
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/684.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08522_zps260c5e5c.jpg.html)

Måtte desverre skjære av hjørnet på tanken for og få den der eg ville..Men det kjem ikkje til og vise..Skjærte og av dei gamle festa eg hadde punkta på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/685.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08520_zpsd61030d3.jpg.html)

Så skrudde eg inn igjen buret som er ferdig slipt:)Når eg tok det ut var det ett hell#### og få ut skruane, hadde spent seg veldig!Men etter eg sveiste siste rest når det var ute av bilen har det tydlegvis skjedd nåke for det glei rett på plass igjen no og alle boltane gjekk fint i:)Her ser deke og kordan tunellen blei sjølv om den manglar litt sliping
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/686.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08528_zpse1959a2f.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/687.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08529_zps6dfbb23a.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/688.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08531_zpsc672536d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/689.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08527_zps7393a345.jpg.html)

Så skrudde eg ut boltane på siste felgen i dag etter jobb:)Må få splitta dei to siste og fjerna lakken på ytterleppa snart
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/690.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08536_zps983502aa.jpg.html)

Riff
14/10/13, 19:31
Strøkent arbeid med tunnelen og buret :D Passer utrolig godt inn slik det ser ut på bildet :D

Larsgunnar
14/10/13, 21:52
Tyyyykjerått bur!!!

Mathisen
15/10/13, 13:20
Heftig!

Marius Skau
17/10/13, 10:33
http://forum.vccn.no/showthread.php?59468-Karbon-panser-og-bagasjelokk

volvobrage
18/10/13, 20:41
Strøkent arbeid med tunnelen og buret :D Passer utrolig godt inn slik det ser ut på bildet :D

Tyyyykjerått bur!!!

Heftig!
Takk for det!:D Syns tunellen gjorde seg veldig bra baki der med buret i:)Trur det blir kult når eg får lakk på golvet og brannveggen!

http://forum.vccn.no/showthread.php?59468-Karbon-panser-og-bagasjelokk
Hehe, takk for tips:)Men har dessverre ikkje pengar til sånnt no..Må prøve og prioritere det er trenger for og få sandblåst og grunna bilen no..Dessverre:p

Skjærte ut dei dekkeplatene til ventilisasjonsluka i i går:)3mm aluminium
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/998.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08571_zpsc185ee06.jpg.html)

Også skjærte eg ut deler til justerbar topplagring og tårnstag:)Torgeir sin design for dei som ikkje kjenner igjen delene!Mangler ei topplate, hadde ikkje nok plate så må ta den seinare
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/999.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08573_zps439b1cd5.jpg.html)

Dan Bay-Johansen
18/10/13, 21:22
Du glimter stadig til med noe snadder du ;-)

Tidl. daain83.

Njål Nilssen
20/10/13, 22:36
Vil utrette en stor tak til Brage som gadd å skjære ut plåt til meg som man kan lage leketøy av :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1098.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/2T%20Molekyliusisering/20131010_213803.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1099.jpg (http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/2T%20Molekyliusisering/20131020_213828.jpg.html)

volvobrage
21/10/13, 20:31
Du glimter stadig til med noe snadder du ;-)

Tidl. daain83.
Hehe, litt snadder må til:)Kjekt med litt gromdeler på bilen og god motivasjon for og jobbe videre!
Sender deg ein pm snart, vi skulle fått ordna nåke med felgar/motor greiene snart!

Vil utrette en stor tak til Brage som gadd å skjære ut plåt til meg som man kan lage leketøy av :)

Ingen problem Njål!:)Kult at du fekk ihop eksos av delene, ser veldig bra ut:)
Satser på du legger ut litt filmar her på forumet når sykkelen er oppe og går!

Gjort litt med bilen idag, men har desverre glømt dataen min heime..Så får ikkje lagt ut bilder før eg har fått den igjen

volvobrage
24/10/13, 20:07
Har tenkt litt på og lage til nytt i dashen med og bytte ut alt med VDO målera og litt diverse:)
Nåken som veit om f.eks blinklys indikatoren må ha signal på seg(pil til venstre/høgre) eller om det er greit at dei berre er grønne og stå på kver si side?
Tenker då på godkjenninga hos biltilsynet, eg sjølv veit jo ka dei er til:)

VolvoR-Sport
24/10/13, 20:46
må da gå bra det? om jeg ikke husker helt feil har jo golf 2 bare en diode?

Dan Bay-Johansen
24/10/13, 21:00
må da gå bra det? om jeg ikke husker helt feil har jo golf 2 bare en diode?

Stemmer det, mange eldre biler har bare en diode/lys ;-)

Tidl. daain83.

Thomas242
24/10/13, 22:35
240 med gamle dasjen har kun en lampe som blinker når man setter på blinklys. Samme gjelder 140 og amazon.

ovlov86
24/10/13, 22:57
240 med gamle dasjen har kun en lampe som blinker når man setter på blinklys. Samme gjelder 140 og amazon.

Ikke i gamle 240-dashen nei. Den har pil til hver side.

Se her:
http://www.davebarton.com/(75-80)Installed_Cluster_Black.JPG

Thomas242
25/10/13, 08:13
Ikke i gamle 240-dashen nei. Den har pil til hver side.

Se her:
http://forum.vccn.no/

Steike!

volvobrage
25/10/13, 08:57
Tusen takk for alle svar!:D Då blir det grønne diodar:)Køyrer på med diodar på parkbrems osv og då..Kan jo klistre ein lapp under på det viktigaste som bremsevæske nivå, parkbrems og oljelampe:)

Edit: Sjekka opp Amazon på google, ser ut som dei skal ha symbol men at dei er slitt vekk på mange??Og sjekka ein golf 1 og ei boble to kollegaer har, begge dei hadde symbol og:p Men vi har klistremerke maskin på jobben, så spørs om det er det som er løysninga!

kimove
25/10/13, 15:09
Husk det at å sette diode på ladelampa kan skape problemer :p Var å hjalp en kompis som mistet ladinga og da viste det seg at han satt LED i ladelampa, bytta den til en vanlig glødepære og da ble alt i orden :p

volvobrage
25/10/13, 18:09
Husk det at å sette diode på ladelampa kan skape problemer :p Var å hjalp en kompis som mistet ladinga og da viste det seg at han satt LED i ladelampa, bytta den til en vanlig glødepære og da ble alt i orden :p

Takk for tipset, skal huske det;)

Endeleg komt heim til dataen så her er litt bilder:)
Fekk delt dei to siste felgane i veka
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1333.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08591_zpsa6b9a6b4.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1334.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08592_zps35a4e844.jpg.html)

Så har eg dreia meg topp til girspaken i 25mm POM
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1335.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08594_zps631ae620.jpg.html)

M10 i underkant:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1336.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08595_zps73b6bfdc.jpg.html)

Tegna meg batterikasse eg skal skjære ut på vannskjæraren, dei linjene som ikkje er ytterkontur skal vekk, dei er der berre for og vise kor den skal knekkast:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1337.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08616_zps60c6eac4.jpg.html)

Så har Ellingsøyren ordna ein bit under baklykta til meg frå ein delebil han hadde:D Den kom i posten i dag
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1338.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08618_zpsbd9fe07e.jpg.html)

Etter litt trimming
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1339.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08619_zps6d18b922.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1340.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08620_zpsd5646c35.jpg.html)

Sveist den i hop, gjorde detta for og få det likt som på den andre sida:)Såg dumt ut med skøyt kun på eine sida:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1341.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08621_zps6a6ff680.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1342.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08623_zps488f8c78.jpg.html)

volvobrage
26/10/13, 21:59
Fått ut den gamle biten
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1419.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08645_zps84460a88.jpg.html)

Dei nye bitane er tilpassa og alt er klar for og bli sveist ihop
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1420.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08647_zpse5463d48.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1421.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08649_zpsce81bbb0.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1422.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08650_zpse91eae55.jpg.html)

Punkta inn den eine biten:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1423.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08652_zpsba255254.jpg.html)

volvobrage
27/10/13, 13:49
Sveist ferdig første biten
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1452.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08654_zps00ff6a28.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1453.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08655_zps437e073d.jpg.html)

Og sveist i andre biten, den vinkelen som er bilde av tidlegare:)No er det satt i hop på samme måte som orginalt, berre at eg ikkje har overlapp med 3 plater sånn som det er ein plass orginalt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1454.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08656_zps2a710b51.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1455.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08660_zpscccc253b.jpg.html)

Med grunning på
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1456.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08661_zpsf39429ce.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1457.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08662_zps5a3d9162.jpg.html)

Riff
27/10/13, 14:03
Flott arbeid som vanlig :D Gleder meg virkelig til å se denne ferdig :D

volvobrage
31/10/13, 17:22
Flott arbeid som vanlig :D Gleder meg virkelig til å se denne ferdig :D
Hehe, då er vi to!:D Satser på bilen blir bra til slutt:)

Skjært ut batterikassa:)Skal få hjelp av ein kompis til og knekke den ein dag..La merke til at det eine 242 merket blir opp feil vei når den er knekt:p Men det får gå, eine sida vil uansett ikkje vise når den er montert i bilen
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1667.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08707_zps8e197ae3.jpg.html)

Også tegna eg og skjærte ut to bensinpumpe brakettar til Bosch 044 pumper:)Er planen og få hengt dei opp under bilen ilag med ein catchtank når eg skal bygge ny motor..I første omgang blir det berre ei pumpe som blir brukt:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1668.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08705_zpsf2ea6b8f.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/1669.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08704_zps46dcf280.jpg.html)

Njål Nilssen
31/10/13, 17:57
Alu de pumpefestene? Ikke dum løsning :)

Riff
31/10/13, 18:03
Nice :D Så fine ut de festa :D

volvobrage
31/10/13, 20:08
Alu de pumpefestene? Ikke dum løsning :)
Jepp:)Skjært ut av 20mm aluplate:)

Nice :D Så fine ut de festa :D
Ja veldig fornøgd med festa:)Kjekt og lage ting sjølv og, trur det bensinopplegget eg skal ha under bilen blir tøft:)

Riff
31/10/13, 20:48
Ja, genialt når en får skjært de ut :D Er i mange tilfeller bare fantasien som setter grensene :)

Har noen ideer for hvordan jeg vil lage bensinsystemet, men vet ikke om jeg får plass.
Så lurer på om jeg heller skal bygge om en tank, med 2 lokk. Matepumpe fra original plasseringen, over til en catch tank som får en walbro pumpe som skal mate motoren.

Røret til catchen får hull/spor i toppen, slik at det renner over når den er full. Så når en ser på tanken så er det 2 lokk :)
Og rørene ut fra catchen blir da laget med tjukkere rør og an-koblinger eller lignende hydraulikk koblinger for bensin :)

Amundsen T5r
31/10/13, 22:50
Ser bra ut brage ;)

volvobrage
01/11/13, 19:02
Ja, genialt når en får skjært de ut :D Er i mange tilfeller bare fantasien som setter grensene :)

Har noen ideer for hvordan jeg vil lage bensinsystemet, men vet ikke om jeg får plass.
Så lurer på om jeg heller skal bygge om en tank, med 2 lokk. Matepumpe fra original plasseringen, over til en catch tank som får en walbro pumpe som skal mate motoren.

Røret til catchen får hull/spor i toppen, slik at det renner over når den er full. Så når en ser på tanken så er det 2 lokk :)
Og rørene ut fra catchen blir da laget med tjukkere rør og an-koblinger eller lignende hydraulikk koblinger for bensin :)
Hørtes ikkje dumt ut det der:)Rekner med det er orginal tank du tenker og bruke?Eg har jo den alu tanken eg kjøpte av Thomas242..Så planen var og bruke den og lage til ei plate på førarside atmed tanken der eg har catchtank, pumper og filter hengande under bilen:)

Ser bra ut brage ;)
Takk for det Chris:)Går og sikler på carbon delene til Torgeir etter og ha kikka litt for mykje i tråden din:p

Skjærte meg ut ein ny flens til Turbonetics dumpventilen og sida den som følgte med var full i sveis og sveist fast til ett rør..Hola er 5mm og skal gjengast med M6:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/35.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08722_zps6de6389e.jpg.html)

Riff
01/11/13, 19:18
Hørtes ikkje dumt ut det der:)Rekner med det er orginal tank du tenker og bruke?Eg har jo den alu tanken eg kjøpte av Thomas242..Så planen var og bruke den og lage til ei plate på førarside atmed tanken der eg har catchtank, pumper og filter hengande under bilen:)

Ja, lurer på å kjøpe en helt ny tank og bygge på den. Ja, tror det kan bli bra om alt blir gjort bra :P
Ja, har trua på den tanken der. Gleder meg til å se hvordan det blir.

Flott flens, 20mm?

Amundsen T5r
01/11/13, 19:57
Hehe bare å handle :)

Larsgunnar
02/11/13, 00:45
Ser bra ut som vanlig her, mister ;)

anders_jacobsen
02/11/13, 13:27
Heilgromt arbeid som vanleg! Alltid lika imponert øve kva arbeid du klarer å få utført :)

volvobrage
09/11/13, 08:13
Ja, lurer på å kjøpe en helt ny tank og bygge på den. Ja, tror det kan bli bra om alt blir gjort bra :P
Ja, har trua på den tanken der. Gleder meg til å se hvordan det blir.

Flott flens, 20mm?
Det blir nok bra:)Lurt og kjøpe ny så ein slepper eventuelle eksplosjonar:p
Flensen er 20mm aluminium ja:)

Hehe bare å handle :)
Hehe, litt for lite cash for tida desverre..Og ein haug med andre ting som burde vært kjøpt inn først:p

Ser bra ut som vanlig her, mister ;)

Heilgromt arbeid som vanleg! Alltid lika imponert øve kva arbeid du klarer å få utført :)
Tusen takk for det!:D

Her kjem det endeleg litt bilder igjen:)
Fått dynamo til 5aren i posten, så då kan eg få laga til feste og stramming til den
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/423.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08699_zps19a0cd21.jpg.html)

Ein kompis har knekt batterikassa til meg, den blei sjukt bra!:D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/424.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08704_zps23d2e92b.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/425.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08702_zpsee366978.jpg.html)

Knekte og to "skinner" som skal bli feste til batteri og spylervæske tank..Versjon 3.0 men denna gangen er eg rimeleg sikker på at eg blir fornøgd:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/426.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08700_zps426b5bcf.jpg.html)

Og kjøpt inn gummmiputer som spylervæsketank og batteri skal stå på:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/427.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08706_zps8a0a6145.jpg.html)

volvobrage
10/11/13, 17:22
Har ikkje gjort nåke særlig med bilen idag, driver og rydder rundt bilen og får laga system i deler, osv..Skulle egentleg operere kneet 19. desember så hadde jo planer om og få sandblåst og grunna bilen til då, men no er operasjonen blitt flytta til 13. november:(Så prøver og få rydda og gjort det krykkevennleg rundt bilen:p
Men innimellom all ryddinga måtte eg gjere nåke gøy, så merka opp kor eg må skjære ut for justerbar topplagring på begge tårna:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/488.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08723_zps886ea62a.jpg.html)

Og bretta opp kanten på topplata, kanten skal bli feste til tårnstag
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/489.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08725_zps6d266b4e.jpg.html)

Flott tillaga av Torgeir:)Punkta ihop kanten mot plata med mig, men tig'er heile greia når tida er inne
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/490.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08726_zps0404f5bb.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/491.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08727_zpse0ccf4e1.jpg.html)

Riff
10/11/13, 17:35
Ja, viktig å rydde litt da :D Og gjør godt når det har blitt rydda og ;)
Ja, de ser veldig bra ut de topplagringene :D

VolvoR-Sport
11/11/13, 18:49
topplagringene der er porr ;D
ser bra ut dette!

frealm05
11/11/13, 19:53
Eg må berre få sagt at arbeidet ditt er motivasjon til 1000! :D

volvobrage
11/11/13, 22:53
Ja, viktig å rydde litt da :D Og gjør godt når det har blitt rydda og ;)
Ja, de ser veldig bra ut de topplagringene :D

topplagringene der er porr ;D
ser bra ut dette!

Eg må berre få sagt at arbeidet ditt er motivasjon til 1000! :D
Takk for fine kommentarar!:D Det er god motivasjon for meg:)

Topplagringane er rå ja, Torgeir er ein luring som prioriterer både funksjon og finish:)

Rekner med deke har litt tålmodighet i tråden her sida eg blir gåande på krykker nåken månder no..Blir nok stille ei stund men satser på og få gjort litt småtteri med bilen etterkvert og kjøpt inn litt deler:)
Så er det bånn gass på karrosseriet når eg er ferdig med krykker, er ikkje mykje igjen og gjere med det no!:D

Riff
12/11/13, 06:33
Ja, kommer til å vente spent på fortsettelsen :)
Det viktigeste er jo å la foten bli skikkelig bra igjen :D

Riviera
14/11/13, 09:30
Lykke til med operasjonen og god bedring :)

volvobrage
15/11/13, 13:42
Ja, kommer til å vente spent på fortsettelsen :)
Det viktigeste er jo å la foten bli skikkelig bra igjen :D
Ja helsa må være første prioritet!:)

Lykke til med operasjonen og god bedring :)
Takk for det Harry, operasjonen gjekk bra så ligger på sofaen og slapper av om dagen:)Verker mykje, men er nok vanleg dei første dagane:)

Bestilte nettopp litt deler til bilen fra Summit, det er jo alltid gøy:D Delene eg bestilte:
- Tankarmatur til alutanken eg kjøpte av Thomas242
- VDO tankmålar som går ilag med tankarmaturet
- Varmeapparat som skal erstatte det orginale beistet
- Radiatorlokk og sveisehals til heimelaga ekspansjonstank
- AN kobling med M22x1,5 gjenger til oljeretur når eg bygger ny motor(bestilte til brodern så slengte med ei til meg og)

Har og handla ein M22x1,5 gjengetapp for og gjenge opp i blokka med:)Den skal visst gå rett i det orginale oljereturholet uten og gjere nåke med det

Thomas242
15/11/13, 14:46
Har og handla ein M22x1,5 gjengetapp for og gjenge opp i blokka med:)Den skal visst gå rett i det orginale oljereturholet uten og gjere nåke med det

Den går rett i. Har gjort det samme selv....

volvobrage
20/11/13, 15:28
Den går rett i. Har gjort det samme selv....

Det er bra!:D Litt meir stabilt med an kobling der istedenfor det orginale røret..
Ser ut som det blir godkjenning med datasprut og no!:D Det blir i så fall heilt fantastisk:)Skal avsløre litt meir seinare når eg veit heilt nøykatig ka som må gjerast..

Satser på eg får gjort litt småtteri i helga, kjem i så fall bilder då:)

volvobrage
21/11/13, 11:09
Var hos ein kompis og henta meg ei ubrukt Bosch 984 pumpe i går:)Køyrer med ei sånn til eg skal bygge ny motor, då blir det to:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1045.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08752_zps6fdf7811.jpg.html)

Passar fint i klammeret eg laga, er 5mm klaring for ein gummi som er 3mm tjukk og dermed bygger 6mm til sammen:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1046.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08753_zps4336e5ef.jpg.html)

volvobrage
21/11/13, 14:29
Då har eg bestilt litt deler på Pedersen Racing og:)Det er farlig for lommeboka og sitte heime i sofaen heile dagen!:p

Lundberg Performance
21/11/13, 15:34
Ebay og summit racing er også skummelt :p

volvobrage
22/11/13, 19:54
Ebay og summit racing er også skummelt :p

Hehe, er ein pakke fra Summit på veg og:p Ebay har eg faktisk ikkje satt meg inni, syns det er så vanskeleg og finne ting der blant anna..Men må vel lære meg det og etterkvert:)

Slenger inn eit par bilder av litt deler eg har tegna opp..
Den nye plata til instrumentet er klar:)Speedo og turtellar i midten, eit blinklys signal oppe på kver side og oljelampa i midten oppe:)Diverse andre varsellamper nede og dei resterande målerane på høgre sida..Skrur den med dei fire skruane speedometeret er skrudd med orginalt og brukar orginal lysbrytar og lysdimmar knott..Skulle kansje hatt ein skrue heilt på høgre sida og men har ikkje heilt funne ut ka eg skal skru i der
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1098.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08759_zps07f981e0.jpg.html)

Så har eg laga til flens og lokk til bensintanken som skal sveisast inn:)Stort hol(360mm bredt) så eg kan få skum i tanken + at det kan like godt være stort når eg først lagar til:)
Flensen som er tegna opp på lokket er til nivåmålaran eg får fra summit, berre tegna opp ca for og sjå kordan det blir..Tanken er og ha lokket i 10mm alu og skru den rett i lokket:)Lurer og på og lage til for forpumpe i tanken som eg kan ha i armatur atmed nivåmalaren i lokket..Eventuelt berre eit feste til pumpa nedi tanken som den henger på..Skruane på lokket/flensen M6:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1099.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08757_zps25176028.jpg.html)

Nåken som veit om AN koblingar og bensinslangar tåler og ligge i bensin, altså inni tanken?Rekner med koblingane tåler det, tenker mest på dei stålomspunne bensinslangane:)

Dan Bay-Johansen
22/11/13, 20:02
Nice dette Brage =)

Masse fine løsninger som vi andre kan sniktitte på !!

Kjenner det er litt vemodig å skulle slutte på jobben mtp mulighet for slikt arbeid som dette... Mister tilgang på mye fint utstyr :(

volvobrage
23/11/13, 19:31
Nice dette Brage =)

Masse fine løsninger som vi andre kan sniktitte på !!

Kjenner det er litt vemodig å skulle slutte på jobben mtp mulighet for slikt arbeid som dette... Mister tilgang på mye fint utstyr :(

Takk for det!:)Håper eg kan bidra til at andre får gode idear, det er jo gøy:)

Det skjønner eg godt, er jaggu mykje eg ikkje kunne gjort/laga uten utstyret vi har på jobb..Merka at det opna seg ein heilt ny verden no når vi fekk vannskjærar blandt anna:p

Njål Nilssen
26/11/13, 16:36
Hehe, er ein pakke fra Summit på veg og:p Ebay har eg faktisk ikkje satt meg inni, syns det er så vanskeleg og finne ting der blant anna..Men må vel lære meg det og etterkvert:)

Slenger inn eit par bilder av litt deler eg har tegna opp..
Den nye plata til instrumentet er klar:)Speedo og turtellar i midten, eit blinklys signal oppe på kver side og oljelampa i midten oppe:)Diverse andre varsellamper nede og dei resterande målerane på høgre sida..Skrur den med dei fire skruane speedometeret er skrudd med orginalt og brukar orginal lysbrytar og lysdimmar knott..Skulle kansje hatt ein skrue heilt på høgre sida og men har ikkje heilt funne ut ka eg skal skru i der

Så har eg laga til flens og lokk til bensintanken som skal sveisast inn:)Stort hol(360mm bredt) så eg kan få skum i tanken + at det kan like godt være stort når eg først lagar til:)
Flensen som er tegna opp på lokket er til nivåmålaran eg får fra summit, berre tegna opp ca for og sjå kordan det blir..Tanken er og ha lokket i 10mm alu og skru den rett i lokket:)Lurer og på og lage til for forpumpe i tanken som eg kan ha i armatur atmed nivåmalaren i lokket..Eventuelt berre eit feste til pumpa nedi tanken som den henger på..Skruane på lokket/flensen M6:)

Nåken som veit om AN koblingar og bensinslangar tåler og ligge i bensin, altså inni tanken?Rekner med koblingane tåler det, tenker mest på dei stålomspunne bensinslangane:)

Er det ikke en kant eller noe på innsiden der på høyresiden av dashen, slik at du kan lage en slik flik ala det som er på batterilokkene til fjernkontroller o.l. sånn at den tres innpå på høyre side først også settes skruene inn på vesntre sia etterpå? Gjorde det slik på braketten som jeg bruker i 740'n til å holde WBO2/EGT måleren. sitter der sigaretttenneren ville vært.

AN kobblinger skal jo være eloksert, så de skal tåle det... om det er noen trøst er det både AN-koppliger og slanger som er inni fuel-tankene på flyene våre... de har ligget å badet i drivstoff i 40 år snart på de eldste flyene våre :) Er du paranoid kan du bruke AN materiale "C" som er rustfritt, og bruke teflonslange...

volvobrage
26/11/13, 19:42
Er det ikke en kant eller noe på innsiden der på høyresiden av dashen, slik at du kan lage en slik flik ala det som er på batterilokkene til fjernkontroller o.l. sånn at den tres innpå på høyre side først også settes skruene inn på vesntre sia etterpå? Gjorde det slik på braketten som jeg bruker i 740'n til å holde WBO2/EGT måleren. sitter der sigaretttenneren ville vært.

AN kobblinger skal jo være eloksert, så de skal tåle det... om det er noen trøst er det både AN-koppliger og slanger som er inni fuel-tankene på flyene våre... de har ligget å badet i drivstoff i 40 år snart på de eldste flyene våre :) Er du paranoid kan du bruke AN materiale "C" som er rustfritt, og bruke teflonslange...
Kansje, har ikkje sett alt for nøye på det:)Skal ta ein kikk på det i helga..Hadde vært fint og fått laga til nåke sånt, då hadde det heilt klart holdt med dei 4 skruane på orginal plass..

Høyrest bra ut!:)Då lager eg nok til med ei pumpe i tanken med AN koblingar og stålomspunnen slange bort til utgangen..Er to AN koblingar på utsida, sveiser på ein AN kobling innvendig på motsatt side av eine og har ei kobling på kver side:)Burde funke fint, så slepper eg har forpumpa under bilen..

Har kjøpt meg 4 punktsseler som er på veg:)Dei er E merka sånn at det skal være mulig og godkjenne dei..Problemet med dei er at dei er sydd slik at eg ikkje kan tre dei rundt buret bak..Derfor må eg lage til festeplater i hattehylla, men er veldig skeptisk til om det går eller om buret kjem i vegen:confused:
I så fall må eg jo ned i golvet under baksete, men då blir det heilt feil vinkel på beltene..Får sjå når dei dukker opp..
Skal eg feste dei i hattehylla fjerner eg øverste del som er full i hol og sveiser inn ei heil plate med sikka forsterkningar trur eg

Zeeker
27/11/13, 00:14
Har kjøpt meg 4 punktsseler som er på veg:)Dei er E merka sånn at det skal være mulig og godkjenne dei..Problemet med dei er at dei er sydd slik at eg ikkje kan tre dei rundt buret bak..Derfor må eg lage til festeplater i hattehylla, men er veldig skeptisk til om det går eller om buret kjem i vegen:confused:
I så fall må eg jo ned i golvet under baksete, men då blir det heilt feil vinkel på beltene..Får sjå når dei dukker opp..
Skal eg feste dei i hattehylla fjerner eg øverste del som er full i hol og sveiser inn ei heil plate med sikka forsterkningar trur eg

Nå vet jeg ikke hvordan selene din ser ut, men du kan vel skjære av festeanordningen som er i enden?
For å få festet de skikkelig så kan du prøve å få tak i de platene som er med originalt på vanlige seler.
Det sitter kanskje på selene?
Da er det bare å tre de ut av plata, rundt buret og inn i plata igjen :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1371.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1372.jpg

volvobrage
28/11/13, 11:41
Nå vet jeg ikke hvordan selene din ser ut, men du kan vel skjære av festeanordningen som er i enden?
For å få festet de skikkelig så kan du prøve å få tak i de platene som er med originalt på vanlige seler.
Det sitter kanskje på selene?
Da er det bare å tre de ut av plata, rundt buret og inn i plata igjen :)

Litt skeptisk til og begynne og skjære i selen:p Men skal sjå nærmare på dei når dei kjem, trur kansje dei dukker opp i dag:)
Lurer på om den festegreia til kroken er sydd fast i enden og at det er det som gjer at eg ikkje får den av og kan tre beltet rundt buret..
Du får sjå på bilder av selene når dei har komt og sjå ka du trur:)Takk for tips og bilder!

volvobrage
30/11/13, 14:12
Fekk delene mine fra Pedersens Racing i går:)
Beltene såg kjempe bra ut, virker som det er skikkeleg kvalitet:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1493.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08789_zpsb4ee9595.jpg.html)

Her er bilde av korleis dei er sydd i bakkant som gjer at eg ikkje får festa dei rundt buret..Når eg såg på det i går fekk eg jo ein tanke om og kappe dei, svi enden og sy i hop ein dobbelbrett slik det er orginalt og tvinne dei rundt buret..Men spørs kor lurt det er og gjere det?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1494.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08784_zpscc9578ef.jpg.html)¨

Belter til og feste buret, såg ut som god kvalitet med tig sveising av mutteren
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1495.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08803_zpsc7cc893f.jpg.html)

Ett forsterka motorfeste til 7/940 sida eg ødela eine mitt når eg sveiste i hop motorfestene mine
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1496.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08801_zps328fb06b.jpg.html)

Oljebolt til b230 som visstnok skal passe til 960 bunnpanna og være lang nok:)Har jo laga meg ein bolt, men brodern skulle ha ein sånn så bestilte like godt ein til meg og i reserve
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1497.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08804_zps22afabab.jpg.html)

4stk AN8 og 1stk AN6 sveisenipplar i aluminium til bensincatchtanken eg skal lage
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1498.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08806_zpsce729ea9.jpg.html)

Så har eg fått gjort nåke vetig for første gang på 3 veker:p Feirer det med bilder her:)Sveiste to sprekkar i ein AC Schnitcher felg til ein kompis
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1499.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08798_zpsea9fbd28.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1500.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/DSC08800_zpsb3081016.jpg.html)

Dan Bay-Johansen
30/11/13, 23:13
Tørr ikke påstå noe, men jeg kan ikke skjønne at beltene vil fungere noe dårligere om du modder de som du tenker... Du må jo henge de på buret :-P

Tidl. daain83.

HairyHarry
01/12/13, 00:27
Angående belter: Er det en grunn til at du ikke skrur/sveiser fast de medfølgende øyeboltene i buret - slik at du kunne klipse inn beltene med de medfølgende festene/låsene?

Zeeker
01/12/13, 02:41
Jeg ville ha klipt av løkka å tredd de slik som de normalt er tredd rundt ett bur. Da henger de fint i buret og det funker :)

Skal du feste de i buret med øyekrok må du borre og sveise i buret ditt, noe som ikke er noe særlig + at det ikke ser helt best ut.
Men for all del. Det er ditt valg :D
Bra blir det uansett.
Ta en titt i bilsportboka. Der står alle løsningene på hva som er godkjent festing.
Hvordan det ser ut er ikke "så" nøye så lenge rallystroppen holder deg igjen hvis du skulle være uheldig.

volvobrage
01/12/13, 12:12
Tørr ikke påstå noe, men jeg kan ikke skjønne at beltene vil fungere noe dårligere om du modder de som du tenker... Du må jo henge de på buret :-P

Tidl. daain83.

Angående belter: Er det en grunn til at du ikke skrur/sveiser fast de medfølgende øyeboltene i buret - slik at du kunne klipse inn beltene med de medfølgende festene/låsene?

Jeg ville ha klipt av løkka å tredd de slik som de normalt er tredd rundt ett bur. Da henger de fint i buret og det funker :)

Skal du feste de i buret med øyekrok må du borre og sveise i buret ditt, noe som ikke er noe særlig + at det ikke ser helt best ut.
Men for all del. Det er ditt valg :D
Bra blir det uansett.
Ta en titt i bilsportboka. Der står alle løsningene på hva som er godkjent festing.
Hvordan det ser ut er ikke "så" nøye så lenge rallystroppen holder deg igjen hvis du skulle være uheldig.

Det eg er mest redd for er at eg ikkje får smelta enden skikkeleg så det begynner og gå i oppløysning..Men tenkte den mest kontrollerte måten må være og varme ett jern rødglødande og dra det over kanten?
Er egentleg einig med Dan at eg MÅ henge dei i buret:p Ser mykje bedre ut..
Har ikkje tenkt på og sveise krokane i buret, men er litt skeptisk til og begynne og bore og styre på med buret?Ikkje blir det fint heller viss beltene av ein eller anna grunn ikkje blir godkjente, så henger det to krokar der bak heile tida når eg kjører med 3 punktsbeltene..
Skal sjekke i bilsportboka ka som er godkjente festemåter:)Ka meiner du med rallystroppen Zeeker?

Dan Bay-Johansen
01/12/13, 12:29
Det finnes "loddebolter" til å kutte tau med, som da svir/smelter og kutter samtidig - mulig du kunne brukt en sånn :-)

Tidl. daain83.

Zeeker
01/12/13, 20:34
Det eg er mest redd for er at eg ikkje får smelta enden skikkeleg så det begynner og gå i oppløysning..Men tenkte den mest kontrollerte måten må være og varme ett jern rødglødande og dra det over kanten?
Er egentleg einig med Dan at eg MÅ henge dei i buret:p Ser mykje bedre ut..
Har ikkje tenkt på og sveise krokane i buret, men er litt skeptisk til og begynne og bore og styre på med buret?Ikkje blir det fint heller viss beltene av ein eller anna grunn ikkje blir godkjente, så henger det to krokar der bak heile tida når eg kjører med 3 punktsbeltene..
Skal sjekke i bilsportboka ka som er godkjente festemåter:)Ka meiner du med rallystroppen Zeeker?

Tror selen vil holde seg fin selv om du kutter den med en skarp kniv og brenner den med en gang.
Et partytricks på alt av sånne ting og tau er å brenne med lighter også bruke ene siden på lighteren til å klemme der du har brent. Da får man en fin kant. Det er bare å prøve seg frem :)

Hvor lang er denne? Er det meningen av den skal gå helt ned i gulven eller til hatthylla?
Hvis det er det og du kapper den og trer den rundt buret så er den enden du brenner litt langt unna den låseplata som du må tre selen igjennom. Så den enden har ingen innvirkning på selen sånn sett.
Og så lenge du brenner med en lighter så tror jeg ikke selen fliser seg opp.

Rallystroppen er bare ett uttrykk for sikkerhetselen :D
Må alltid ha på rallystroppen når man er ute å kjører bil. Uansett om det er 3/4/6-punkt :)

volvobrage
02/12/13, 12:18
Det finnes "loddebolter" til å kutte tau med, som da svir/smelter og kutter samtidig - mulig du kunne brukt en sånn :-)

Tidl. daain83.

Tror selen vil holde seg fin selv om du kutter den med en skarp kniv og brenner den med en gang.
Et partytricks på alt av sånne ting og tau er å brenne med lighter også bruke ene siden på lighteren til å klemme der du har brent. Da får man en fin kant. Det er bare å prøve seg frem :)

Hvor lang er denne? Er det meningen av den skal gå helt ned i gulven eller til hatthylla?
Hvis det er det og du kapper den og trer den rundt buret så er den enden du brenner litt langt unna den låseplata som du må tre selen igjennom. Så den enden har ingen innvirkning på selen sånn sett.
Og så lenge du brenner med en lighter så tror jeg ikke selen fliser seg opp.

Rallystroppen er bare ett uttrykk for sikkerhetselen :D
Må alltid ha på rallystroppen når man er ute å kjører bil. Uansett om det er 3/4/6-punkt :)
Ideen til Dan er jo genial, men kan ikkje heilt komme på kor eg skal få lånt meg ein sånn i nærheten av der bilen står dessverre..
Så det blir nok lighter eller ett varmt jern som eg var inne på før i så fall:)Kan skjære opp løkkene og teste der med begge deler og sjå ka som blir finast..

Eg veit ikkje kor lang den er, meg eg spørte Pedersen og fekk svar at den skulle rekke fint bak i hattehylla:)Så rekner med det er litt ekstra og gå på då..Buret ligger ca 5-6cm fra hattehylla men den må jo surrast rundt..Får sjekke det skikkeleg før eg kapper beltene:p

Hehe, skjønner:p Kjører alltid med belte uansett om det er 10 meter eller 10 mil, er ekstremt flink på det:)

Testa ein krok i dei orginale belte innfestningane framme og den passa:)Så trur eg skal bruke dei orginale festepunkta framme, sto i bilsportboka at visst det var mulig var det det beste..
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/125.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08811_zpsed7238f6.jpg.html)

Her er den orginale tappen til kjølvæske til varmeapparatet på 5ar motorane
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/126.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08813_zps3e8e0307.jpg.html)

Sånn blir det med 960 tappen:)Mangler ett mellomstykke der, men trur vi har det liggande på jobb
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/127.jpg (http://s300.photobucket.com/user/volvobrage/media/Volvo%20242%20prosjekt/DSC08815_zpscf77ea5f.jpg.html)

JEMracing
02/12/13, 14:56
Hvilken planer har du for femmer'n? Regner med noe grom slik at det står i stil med bilen;)

volvobrage
02/12/13, 15:52
Hvilken planer har du for femmer'n? Regner med noe grom slik at det står i stil med bilen;)

Hehe, må oppgradere den litt ja:)
Blir ny blokk seinare, enten fora 2,5l blokk eller 2,3l blokk med forsterkningsstavar og chims..
Har ein turbonetics turbo liggande, turbonetics wastegate, turbonetics dumpventil, innsugsdeler ++:)Ligger bilder av det på dei 5 første sidene i tråden..
Så det blir heimelaga grenrør og innsug:)Så blir det jo datasprut, står mellom Nira og Autronic, har ikkje heilt bestemt meg enda..
Ny IC og radiator har eg og liggande:)

Håper eg får tid og lage til grenrør, innsug, IC, radiator og mykje av detta her når eg har satt motoren nedi for testing sånn at eg har mykje klart:)
Er jo greit og ha sånnt liggande og så eg slepper begynne med det når motorrommet er nylakkert

JEMracing
02/12/13, 16:23
Hehe, må oppgradere den litt ja:)
Blir ny blokk seinare, enten fora 2,5l blokk eller 2,3l blokk med forsterkningsstavar og chims..
Har ein turbonetics turbo liggande, turbonetics wastegate, turbonetics dumpventil, innsugsdeler ++:)Ligger bilder av det på dei 5 første sidene i tråden..
Så det blir heimelaga grenrør og innsug:)Så blir det jo datasprut, står mellom Nira og Autronic, har ikkje heilt bestemt meg enda..
Ny IC og radiator har eg og liggande:)

Håper eg får tid og lage til grenrør, innsug, IC, radiator og mykje av detta her når eg har satt motoren nedi for testing sånn at eg har mykje klart:)
Er jo greit og ha sånnt liggande og så eg slepper begynne med det når motorrommet er nylakkert

En godt skremt hvitblokk høres det ut som;)
Borrer du til stavene selv da eller? Er nok ikke så dumt å tilpasse motor i motorom før lakk nei. Sjelden slike prosjekter går uten problem.
Åssen turbonetic har du?