PDA

Vis full versjon : skranglelyd fra beskyttelsesdeksel på downpipen



Tore
11/05/11, 08:19
Har en stund hatt en skranglelyd, dirring, ved gitte turtall, særlig rundt 1500 rpm, som jeg nå har lokalisert til å komme fra beskyttelsesdekselet som sitter på downpipen, del nr 2 på bilde:
http://forumbilder.se/images/ab1201191300A3c70.jpg

Denne sitter i to bolter, har prøvd å løsne boltene men de sitter bom fast, da den ene virket som å begynne å gi seg ga jeg meg først.

Det øverste hullet i beskyttelsesplata er større enn bolten som skal holde den så det er jo ikke rart det skrangler... Skranglinga/dirringa har gitt seg etter at jeg festet beskyttelsesdekselet med ståltråd til downpipen.

Løsningen er selvsagt provisorisk; slik kan jeg jo ikke ha det.

Noen som har forslag til hvordan jeg fikser dette, helst uten at jeg må skru av hele downpipen og borre ut de fastrustede boltene som holder dekselet for så å sette inn nye bolter/deksel? Trengs i det heletatt dette dekselet? Hva er det det beskytter for?

Tore
11/05/11, 08:25
Stor rustfri slangeklemme er kanskje en god løsning?

V70wangen
11/05/11, 09:36
Det samme skjedde på min bil også, jeg pelte bare av dekselet. Tror ikke det har noe å si, men det hadde jo vært greit å vite ;)

Tore
11/05/11, 09:56
Tipper dekselet er der for å begrense varmestrålingen mot torpedoveggen.

Tenker som sagt å bare sette på en stor slangeklemme som går rundt downpopen/dekselet. Dette vil selvsagt gi en termisk kobling, men tror bare det er teoretisk; i praksis vil det fungere utmerket som en erstatning for øvre festebolt...?

mrstfu
11/05/11, 19:47
Såvidt jeg skjønner er det et hull i varmedekselet som er for stort til hode til bolten, slik at bolten "detter" gjennom varmeskjoldet?

En skive med litt grei diameter mellom bolthodet og dekselet burde jo gjøre suppa det?

Tore
11/05/11, 22:15
Såvidt jeg skjønner er det et hull i varmedekselet som er for stort til hode til bolten, slik at bolten "detter" gjennom varmeskjoldet?
Korrekt.


En skive med litt grei diameter mellom bolthodet og dekselet burde jo gjøre suppa det?
Problem 2 er at bolten sitter bok fast og vel så det. Ga meg da jeg kjente at den begynte å gi etter. Derfor uaktuellt å tro at det bare er å skru den ut. Da må downpipen av, hullet borres opp og gjenges på nytt.

Men siden ståltråden gjør jobben med skranglefjerning tror jeg en slangeklemme rundt downpipe/deksel vil legge nok press på dekselet tiil at det ikke skrangler.

mrstfu
11/05/11, 22:30
Korrekt.


Problem 2 er at bolten sitter bok fast og vel så det. Ga meg da jeg kjente at den begynte å gi etter. Derfor uaktuellt å tro at det bare er å skru den ut. Da må downpipen av, hullet borres opp og gjenges på nytt.

Men siden ståltråden gjør jobben med skranglefjerning tror jeg en slangeklemme rundt downpipe/deksel vil legge nok press på dekselet tiil at det ikke skrangler.

Aha, da misforsto jeg litt. Bare følg med på om det blir for varmt ved siden av DP, skjoldet er jo der for en grunn:D

Robert H.
11/05/11, 23:18
Korrekt.


Problem 2 er at bolten sitter bok fast og vel så det. Ga meg da jeg kjente at den begynte å gi etter. Derfor uaktuellt å tro at det bare er å skru den ut. Da må downpipen av, hullet borres opp og gjenges på nytt.

Men siden ståltråden gjør jobben med skranglefjerning tror jeg en slangeklemme rundt downpipe/deksel vil legge nok press på dekselet tiil at det ikke skrangler.

Går nok fint med slangeklemme.
Dersom du ikke finner stor nok klemme, har Clasohlsson et genialt rustfritt slangeklemmebånd.
Har selv brukt det på et løst deksel over eksosanlegg med 100% resultat:)
http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/30-7639.jpg
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=160441715

mrstfu
11/05/11, 23:24
Har brukt det slangeklemmebåndet selv, fantastisk produkt!