PDA

Vis full versjon : volvo 164 (b30F) fusker, går ikke på alle sylindrene!



Oddwar
10/05/11, 21:11
heihei, har en kompis som også driver med 164, han har et problem med bilen sin men har ikke forumbruker, så jeg legger ut spørsmålet hans her for han:


Hei!
Jeg har en 164E 1975 modell med B30F motor. Bilen hadde stått lagra i mange år da jeg kjøpte den for noen uker siden. De to første ukene jeg brukte den fungerte den fint. Brukte 1 liter på mila ved langkjøring og ca 2 liter motorolje på 50 mil. Plutselig en morgen begynte den å fuske. På tomgang går den ikke på alle sylinderne. Det er tilfeldig hvilke den ikke går på. Hvis den ikke går på syl 1 og jeg kobler fra pluggledningen på syl 2 og 3, så begynner den å gå på nr 1. I konstant hastighet fusker den så gale at en kan få nakkesleng, men hvis jeg begynner i 1.gir og gir full gass opp til 100 km/t så går den bra. Har feilsøkt en uke nå og håper noen her kan vite hva som er feil. Skriver hva jeg har gjort/ skjekket etter den begynte å fuske her.
Håper noen har tid til å lese gjennom å hjelpe meg!
*Skifta rotor, fordelerlokk og pluggledninger + den til coilen, og tennplugger. Pluggene såg litt forskjellig ut, men ingen av dei såg spesielt stygge ut.
*Prøvd en annen coil.
*Sjekka at tur/ returslange til bensintank ikke er tett.
*Skrudd løs alle 6 dysene og sett at ingen lekker når bensinpumpa går, og at alle spruter når jeg kjører på startmotoren.
*Kopla på manometer og sjekka bensintrykket i fuel-railen. Det er 30 PSI heile tida, uansett turtall.
*Har skjekka at alle dysene får signal kvar gong ved å kople ei diode-pære på alle kontaktene til dysene. Alle 6 blinker jevnt.
*Har sjekka alle slanger for vakumlekkasje.
*Har skifta begge temp-sensorene som står fremme på toppen. (Tror ikke dette uansett kunne gjort at den fusker så mye)
*Har åpna spjeltet til innsuget og hørt att det kommer 20 klikk fra dysene når jeg sakte vrir på spjeldet. Når jeg vrir av gassen igjen kommer det 2 klikk.
*Har skjekka kontakta til hjerna inne i bilen ved sida av passasjerens føtter.

Mulig jeg har glemt noe, men tror ikke det.

Christer-164
12/05/11, 15:35
Hmm..Den trigger sensoren som ligger i rotor da? Om han har skifta rotor men om den er like gåen den han bytta til.. ? Lite trulig men han kan no sjekke den map sensoren om den er i orden...
1-2-3 tenning er virkelig å anbefale på B30 med innsprut iallefall :)

Oddwar
12/05/11, 19:49
Hmm..Den trigger sensoren som ligger i rotor da? Om han har skifta rotor men om den er like gåen den han bytta til.. ? Lite trulig men han kan no sjekke den map sensoren om den er i orden...
1-2-3 tenning er virkelig å anbefale på B30 med innsprut iallefall :)

Tusen takk for svar, det var dette som var feilen! Bra vi som driver med 164 har deg her inne på forumet tror jeg :)

Christer-164
13/05/11, 05:10
Tusen takk for svar, det var dette som var feilen! Bra vi som driver med 164 har deg her inne på forumet tror jeg :)

Flotte greier :)