PDA

Vis full versjon : Autronic sm4 datasprut



kjellt
10/05/11, 19:31
Har fått muligheten til å kjøpe et helt nytt Autronic sm4 datasprut til 8000,-
Alt av mapping blir gjort av et profesjonelt verksted spesialisert seg på turbo trimming!

Noen som har noe erfaring med denna?
Tenkte at jeg heller legger inn litt penger å kjøper datasprut istede for chip! :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1213.jpg

henrik940
10/05/11, 19:38
Vel, har du ikke planer om over 300-350hk er det ikke noe vits.

kjellt
10/05/11, 19:39
"Noen som har noe erfaring med denna?"

henrik940
10/05/11, 19:40
Her er det erfaringer: http://www.google.no/#hl=no&safe=off&biw=1920&bih=955&sa=X&ei=dYbJTf2QH9GF-walnYDVBg&ved=0CBcQBSgA&q=erfaring+med+autotronic+sm4&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=7d7af46d53a880bc

kjellt
10/05/11, 19:41
Haha, fant jo alt med en gang! :P
Google is my friend

Jan turbo
10/05/11, 20:56
Har kjørt med Sm4 i 3 år og det funker helt greit. har hatt noe driftsproblemer men det
skyldes ikke sprutet. Prisen er det ikke noe å si på.

Magnum
10/05/11, 21:14
sm4 til 8000 er grisebillig... LØP Å KJØP

Jan turbo
10/05/11, 21:31
For å si det sånn jeg ga 18000 for mitt. Det var da med alle givere som trengs for oppkobling.

Ekren
10/05/11, 22:13
Vel, har du ikke planer om over 300-350hk er det ikke noe vits.

Nei, ikke det nei.

vazborris
10/05/11, 22:18
Hadde ikke tvilt et sekkund til den prisen, selv om du ikke skal ha masse effekt:)

vazborris
10/05/11, 22:22
Kjenner også flere en meg selv som har det og alle jeg kjenner er veldig fornøyd

Christensen
10/05/11, 22:57
Det var ekstremt billig!

Har hatt mitt SM4 i tre år, uten problemer.

kjellt
11/05/11, 08:57
For å si det sånn jeg ga 18000 for mitt. Det var da med alle givere som trengs for oppkobling.

Da er nok ikke 8000 så ille nei! :)
Må nok handle istede for chip


Nei, ikke det nei.
Er det ikke? Eller ironi?


Hadde ikke tvilt et sekkund til den prisen, selv om du ikke skal ha masse effekt:)

Blir nok noe mer effektuttak neste sommer, men tror jeg går for det ja! :)


Det var ekstremt billig!
Har hatt mitt SM4 i tre år, uten problemer.

Må prøve! :)


Men hva er det man kan med datasprut?
Hvor mye kan man justere?

vazborris
11/05/11, 13:36
med en sm4 kan du vel stort sett justere ALT,, jeg har aldri drivi med oppkobling eller justering men det er slik jeg har skjønt det, (betalte noen for og koble opp og mappe min bil da det ble penest og enklest)

Bjørnstad
11/05/11, 17:44
jeg har dette på min 240 turbo. kjørt med dette i 2 år og det funker som bare det, mye bedre og mer respons på bilen nå kontra chip man får finjustert mye mer så jeg hadde ikke tvilt et sekund når du får det for 8000 lapper det er billig:)

kjellt
12/05/11, 09:02
Hvor mye effekt kan man hente ut med datasprut på en original B230FK?

Med husmorsoppsettet (0.8 - 0.9bar og chip) får man 180-190hk eller noe sånt?
Kan man hente ut mer med datasprut? Eller er det begrensa hva man får til med den lille hårfønern (13C)

henrik940
12/05/11, 14:23
Hvor mye effekt kan man hente ut med datasprut på en original B230FK?

Med husmorsoppsettet (0.8 - 0.9bar og chip) får man 180-190hk eller noe sånt?
Kan man hente ut mer med datasprut? Eller er det begrensa hva man får til med den lille hårfønern (13C)

Nei, det er ubegrensa.. :rolleyes:

vazborris
12/05/11, 16:03
du klarer hvertfal ikke og få mindre regner jeg med:) med comp snurra jeg hadde og 0.9 i ladetrykk mener jeg at jeg hadde 234 hk eller noe sånt når vi startet og mappe og bremse bilen min. på nav,

men husk på det at om man først kjøper seg chip til en effekt også skal man ha mer så må man ha ny chip osv det blir fort penger av det. med sprutet slipper du tenke på lamda og lmm også:)

kjellt
12/05/11, 17:03
Har lyst til å prøve å hente ut 200-220 til sommern! :)
UTEN å bytte turbo, Åssen går det i henhold til 13C`en a?

vazborris
13/05/11, 13:05
er vel neppe så mange som har testet det? men prøv så får du svaret uansett vil det mest trolig bli bedre en chip i lengden :)

Ola Moen
01/06/11, 18:01
Det har blitt tatt ut max 240hk i benk med en 13c på 1.4 bars ladetrykk.
det var kun for test. den vil ikke tåle det mer enn for en kort periode.
De blir knallrøde og VARME:P

Ola Moen
01/06/11, 18:15
med sprutet slipper du tenke på lamda og lmm også:)

Lambda må en jo tenke på. på Sm4 er det fullt mulig å kjøre uten når det først er mappet opp, men da vil den kun gå optimalt under samme forhold, temperatur osv som der den ble mappet.

Med en LC1 eller ZT2 bredbåndslambda i closed loop, så korrigerer den så forbrenninga blir optimal under alle klimatiske forhold og drivstoffkvaliteter. om du kjører på 95BF eller V-power 99, så utgjør det endel forskjell, og det er stor forskjell på sommer og vintertemperaturer, luftfuktighet osv. Vesle-snusen kjører jo uten lambda i A4 Quattro'n sin, men den begynte å tulle i kaldt vær, for da gikk den for magert:P Lambda må til når en ligger nær toleransegrensene:)

men som du sier en trenger ikke Lmm. og man trenger heller ikke fordeler, og kaldstartdysa.

Det blir mindre ledningspakker, kabler og det ser MYE ryddigere ut.
ved motorfusk, så får du indikasjon på pc om hvor feilen ligger.
stort sett det eneste man ikke får en indikasjon på, er pluggene:)

rogern
01/06/11, 22:48
Vel, har du ikke planer om over 300-350hk er det ikke noe vits.

hvorfor er ikke det noe vits?
8000kr er jo billig for ett sm4. og på en rødblokk med 350hk ville jeg heller hatt ett skikkelig sprut enn chipper for og si det sånn. hvertfall til den prisen. går ann og mikse litt med e85 og. og har muligheten ved videre bygging til og endre map ganske enkelt.




mange kjente motorbyggere som bruker autronic.

Ola Moen
01/06/11, 23:50
De "300hk oppsettene" på orginale styrebokser er ubrukelig om en sammenligner med hvordan et skikkelig sprut fungerer. Sm4 fungerer greit det.

Men syns det er lettere å skjønne, og jobbe med er DTA S serien.
S40Pro kommer på litt over 7 lapper fra KL-Racing
S60Pro er litt dyrere. Det har "litt" flere funksjoner

S40 duger i massevis til 4 syl rødblokk.
de trenger ikke tenningsforsterker i tillegg (Som Autronic bør ha)
De går overens med de fleste standard sensorer på markedet.
Alle Volvo sensorene kan brukes.
på ei rødblokk må man ha TPS fra 850 el 960.
og lufttempsensor. (Bestilles sammen med sprutet.)
Dobbelcoil-pakke fra Opel Astra (finnes på hogger'n)
Bredbåndslambda (Innovate LC-1 eller Zeitronix ZT2)
Høyohmsdyser. Dyser over 5 ohm fungerer.

Alt i alt kan en regne rundt 12 lapper +/- for alt komplett.

pluss lage ledningsnett. (Bruk et gammelt El.nett fra 2.4 eller noe annet)

Bremsing av motor kommer i tillegg. Der varierer priser.

Litt tilleggsinfo for sammenligning bare.

sjekk ut hva du trenger i tillegg til den SM4'n og lag et totalt regnestykke på alt du trenger i tillegg til bare ECU'n.

rogern
02/06/11, 00:03
tipper den prisen på 8000 er for ei grunnpakke.
dvs med ledningsnett, tps, innsugstemp osv.

coiler og dyser osv er jo i tillegg. trenger ikke tenningsforsterker om man har gode coiler. på min har jeg msd coiler for ls1/7
disse ble jeg anbefalt av motorbygger som har brukt de på vasse rødblokker og ofte med e85. fyrte opp alt som var, san :P

Ola Moen
02/06/11, 00:24
Jeg ville uansett sjekka hva som var inkludert først ihvertfall:)

rogern
02/06/11, 00:32
ja enig i det.
og kanskje sjekke opp litt mot hvor han kanskje skal mappe/bremse og hva motorbyggere i nærheten bruker/kan av sprut.
kjedlig og ha et sprut som man kanskje må kjøre meget langt for og få mappa.

Ola Moen
02/06/11, 00:55
Ja, ikke minst det siste.

Jeg er overrasket over at ikke flere forhandler DTA egentlig.
Sammenlignet med de andre spruta er det simpelt å jobbe med, og drift sikkert.
Jeg handlet det første mitt i 2003, og det var i bruk til i fjor sommer.
koblet, og mappet det sjøl etter vei. billig i drift:)
Ved problemer var det bare å sende en mail til Mr.Warburton på DTA kundesupport.
Ryddige og fornuftige svar.:)

Truckdriver
02/06/11, 01:09
Lambda må en jo tenke på. på Sm4 er det fullt mulig å kjøre uten når det først er mappet opp, men da vil den kun gå optimalt under samme forhold, temperatur osv som der den ble mappet.

Med en LC1 eller ZT2 bredbåndslambda i closed loop, så korrigerer den så forbrenninga blir optimal under alle klimatiske forhold og drivstoffkvaliteter. om du kjører på 95BF eller V-power 99, så utgjør det endel forskjell, og det er stor forskjell på sommer og vintertemperaturer, luftfuktighet osv. Vesle-snusen kjører jo uten lambda i A4 Quattro'n sin, men den begynte å tulle i kaldt vær, for da gikk den for magert:P Lambda må til når en ligger nær toleransegrensene:)


Alle gode sprut korrigerer for klimatiske forhold og forkjellige driftsforhold. Normalt sett ligger det en standardverdi inne i sprutet som kan korrigeres til forskjellige motorkonstruksjoner, ettersom temperatursensorene på forkjellige motorer responderer forkjellig på tempratur.
Når man mapper med speed denity(map sensor) så er lufttempsensoren den viktigste faktoren for å regne ut bensinmengden nest etter turtall og manifoldtrykk.
Vist Audaen begynte å magre ut i kaldt vær så stemte ikke denne kalibreringa helt. Det kan også skyldes det velkjente problemet med at lufttempsensoren tar opp motorvarme når den står i innsuget på lav belastning, og at det problemet ble mindre i kaldt vær.
Men drivstoffkvalitet er vanskelig å korrigere for med noe anna enn lambdasonde :) Og eventuelt bankesensor på tenningsida.

På mine biler har jeg for enkelhets skyld brukt rundt 10% lambda korreksjon på lave belastninger. Men så har jeg også til tider blanda flere drivstoffer, som 95 oktan, 98 oktan og e85.

Men uansett er det ikke anbefalt å kjøre med lambda i closed loop under ladetrykk. Med vanlig smalbåndslambda blir blandinga for mager ved høyere ladetrykk, og med breibåndslambda kan man få problem med nøyaktigheta under visse driftsforhold, som f.eks om lambdasonden blir for varm.

Ola Moen
02/06/11, 02:08
Derfor er det kjekt å ha innstillinger på sprutet:)

Turn of lambda above RPM (500-20000): 4500
Turn of lamba above Throttle (10-101%): 72
Turn of lambda above MAP (0-400Kpa): 180

Truckdriver
02/06/11, 15:50
Japp :) Men jeg ville helst dekativert closed loop lambda før du går inn i ladetrykk. Kanskje 90kpa, eller kankje opp til 130kpa om du har tilstrekkelig lav komp. 180kpa hørtes en smule høyt ut for min del.

Ola Moen
03/06/11, 00:20
Neh:) Det funker:) montere sonden riktig, og stille det riktig, så tåler den varmen:)
Monteres 10-12 x rørdimeter på DP, fra utgang på turbo. Har ikke hatt noe problem med det.

Truckdriver
03/06/11, 23:51
Ok, du bruker altså closed loop lambda under ladetrykk som erstatning for mangelfull justering. Under ladetrykk har man vanligvis soppas høy PW at faktorer som gir stor variasjon på AFR på delgass ikke skal gi så store variasjoner under ladetrykk.
Jeg vil anbefale deg å bruke litt mer tid på justering slik at du kan senke grensa for closed loop lambda, helst til sugesida.
Det vil være synd om du pådrar deg motorhavari om du får feil med breibåndslambdaen. Noe som ikke er usansynlig med tanke på hvor skrøpelig en breibåndsonde kan være.

Ola Moen
04/06/11, 03:46
Jeg kjører Closed loop på både over og under 100KPa ved behov. ikke som erstatning, men som korrigering. Er ikke mye den korrigerer. det er snakk om 3-8% max avvik fra fuel map. Har kjørt den i "Autotune" over ei tid, og lagret korrigeringer etter bytte av dyser. Det fungerer helt greit om man bruker hue nå en setter det opp. grovjusteringa tok jeg ved å redusere prosentvis i forhold til økt størrelse på dysene.
Har til enhver tid full oversikt over oljetrykk, oljetemp,bensintrykk,lufttemp,AFR, eksostemp, og en bankesensorel koblet inn på AUX inngangen, og sier ifra med tre røde dioder i instrumentpanelet. i tillegg til AFR måler. Den sier ifra veldig fort om det er noe.
Men jeg skjønner hva du mener:) Kjørte oppsettet på den måten fra februar 2006 til August ifjor. Da plukka jeg ut alt sammen for å begynne på nytt prosjekt:)

Haugen
09/06/11, 20:49
tipper den prisen på 8000 er for ei grunnpakke.
dvs med ledningsnett, tps, innsugstemp osv.

coiler og dyser osv er jo i tillegg. trenger ikke tenningsforsterker om man har gode coiler. på min har jeg msd coiler for ls1/7
disse ble jeg anbefalt av motorbygger som har brukt de på vasse rødblokker og ofte med e85. fyrte opp alt som var, san :P


jeg bruker de coila, og ja de fyrer alt!;)

Batland
10/06/11, 08:22
jeg har dette på min 240 turbo. kjørt med dette i 2 år og det funker som bare det, mye bedre og mer respons på bilen nå kontra chip man får finjustert mye mer så jeg hadde ikke tvilt et sekund når du får det for 8000 lapper det er billig:)
Ikke glem at Kr. 8000,- er kun som inngangspenger å regne.

Batland
10/06/11, 08:26
jeg har aldri drivi med oppkobling eller justering men det er slik jeg har skjønt det,
betalte noen for og koble opp og mappe min bil da det ble penest og enklest.
Det er du ikke alene om.
Sier du noe om hva dette har kostet DEG og hvilken turbo, grenrør og kam du kjører med?

Batland
10/06/11, 08:28
jeg bruker de coila, og ja de fyrer alt!;)
Jeg har en bekjent som også kjører 4 slike MSD coiler. Han betalte kr. 5200,- for dem inkl. pluggledninger.

vazborris
11/06/11, 15:44
Det er du ikke alene om.
Sier du noe om hva dette har kostet DEG og hvilken turbo, grenrør og kam du kjører med?

hva det har kostet meg sier jeg lite om:) det jeg hadde sist i min bil var orginal 940 grenrør med ei comp snurre (husker ikke spec nå da den er solgt) og kg2t kam:)

Njål Nilssen
12/06/11, 22:27
Lambda må en jo tenke på. på Sm4 er det fullt mulig å kjøre uten når det først er mappet opp, men da vil den kun gå optimalt under samme forhold, temperatur osv som der den ble mappet.

Med en LC1 eller ZT2 bredbåndslambda i closed loop, så korrigerer den så forbrenninga blir optimal under alle klimatiske forhold og drivstoffkvaliteter. om du kjører på 95BF eller V-power 99, så utgjør det endel forskjell, og det er stor forskjell på sommer og vintertemperaturer, luftfuktighet osv. Vesle-snusen kjører jo uten lambda i A4 Quattro'n sin, men den begynte å tulle i kaldt vær, for da gikk den for magert:P Lambda må til når en ligger nær toleransegrensene:)

men som du sier en trenger ikke Lmm. og man trenger heller ikke fordeler, og kaldstartdysa.

Det blir mindre ledningspakker, kabler og det ser MYE ryddigere ut.
ved motorfusk, så får du indikasjon på pc om hvor feilen ligger.
stort sett det eneste man ikke får en indikasjon på, er pluggene:)

Han kan vel sikkert bruke Bosch LSU-4 også? dette er jo en sensor det er lett å få tak i. Har ikke erfaring med SM4 men spør bare for hans del :) Jo mere som er kompatibelt jo lettere er det jo å gjennomføre ;)

Batland
14/06/11, 11:30
hva det har kostet meg sier jeg lite om:)
Det er helt ok og alt annet enn uvanlig. ;)
I praksis blir det som oftest slik at sluttsummen er pinlig høy, noe selgeren av akkurat dette sprutet sannsynligvis også fant ut, men litt i seneste laget.

Mang en krangel gjennom årenes løp viser at beløpet man bør ha på konto før man går igang er ca. kr. 100 000,- da det er meningsløst å spandere ett skikkelig og komplett sprut med tilbehør + mapping osv på ett eldgammelt lik av en motor, clutch og drivverk.

Sannheten tar da piffen fra storparten.

vazborris
14/06/11, 11:37
jeg vet man kan få folk til og legge opp sprutet med kontakter, strømper osv for rundt 9k også vet jeg krb normalt tar 7500kr for mapping og bremsing i rulla:) men jeg ville sett på det som en investering da ved senere anledning og man skal trimme mer så slipper man tenke noe mere på slikt uten om mapping og bremsing og 2 gang blir somregel billigere, hvertfal om det kun er korigering:=)

Batland
14/06/11, 11:40
Ja, ikke minst det siste.

Jeg er overrasket over at ikke flere forhandler DTA egentlig.
Sammenlignet med de andre spruta er det simpelt å jobbe med, og drift sikkert.
Jeg handlet det første mitt i 2003, og det var i bruk til i fjor sommer.
koblet, og mappet det sjøl etter vei. billig i drift:)
Ved problemer var det bare å sende en mail til Mr.Warburton på DTA kundesupport.
Ryddige og fornuftige svar.:)


En kammerat har gjort akkurat det samme med DTA S80 som vi mener er ett ok sprut.
Fikk raskt hentet ut nok krefter til å knekke råder, knuse blokk og brenne clutchen, vri i stykker motorfester osv osv.
Med ny blokk, H-råder, smidde stempler, borring, mapping osv osv så passerte nok også han kr. 100 000,-

Som de sier; Man har billig "racing", man har dyr racing og man har "damn little in between".

Njål Nilssen
14/06/11, 20:52
En kammerat har gjort akkurat det samme med DTA S80 som vi mener er ett ok sprut.
Fikk raskt hentet ut nok krefter til å knekke råder, knuse blokk og brenne clutchen, vri i stykker motorfester osv osv.
Med ny blokk, H-råder, smidde stempler, borring, mapping osv osv så passerte nok også han kr. 100 000,-

Som de sier; Man har billig "racing", man har dyr racing og man har "damn little in between".

Ja passerer man grensa for hva original innmat tåler så blir ting fort dyrere :p Hverfall når man begynner å bestille enkeltltilpassende kamaksler osv :eek:, så trenger man etter det også et drivverk som tåler galskapen, og noen bremser som får stoppa det og DA triller det ruller med storlapper...

Hvis ikke faller mye av gleden bort i skruing, skifting av girkasser +++ osv...