PDA

Vis full versjon : Bytte termostat - problem



boble73s
25/02/10, 09:50
Skulle bytte termostat i går og så til min store forbannelse at den ene skruen som ligger keitet til var rundet. Prøvde og slå og hamre, men den rikket seg ikke. Noen som har noen tips evt. bilder for å løse problemet? Helst uten å måtte demontere alt rundt.

v70 - 98 mod.

ola normann
25/02/10, 20:14
Mulig du må belage deg på å demontere mer. Skiftet termostat på maken bil tidligere i vinter og jeg var sikker på at skruen skulle knekke, de satt mer en hardt kan man si. Etter jeg fikk løsnet dem gikk jeg får å finne nye skruer med sekskant hode, men det var lettere sagt enn gjort, av en eller annen grunn har volvo valgt å bruke M7 skrue eller noe tomme drit og det er ikke standard inventar i de fleste kjellere/garasjer.
Huset termostaten ligger i er til å ta av tror jeg, men du må ha ny pakning. Når "huset" er demontert, så står du med 4 valg slik jeg ser det.
1: bore ut skruen og gjenge opp like gjenger
2: bore ut skruen og lage større gjenger (er ikke sikkert det er plass)
3: bore ut skruen og bruke gjennomgående skrue med mutter(ser for meg et helv... å montere)
4: nytt "hus"

Roffy
25/02/10, 21:59
ja tror det er m7 der... kjøp nye skruer hos volvo, borr av hodet på problembolten og ta av lokket, løsne så resten av bolten med sveisetang og evt. litt varme.... sett inn de nye med kopperfett e.l.

lykke til

TeamBørnOut
26/02/10, 04:33
slå på skruen før du prøver å løsne den. sjokk hjelper utrolig

Morgis
26/02/10, 08:10
Fram med Dremelen og sliss et rett spor i skruehodet. Prøv å løsne det da med en stor flat skruetrekker.
Evnt slip av skruehodet. da skal du kunne ta av termostathuset, og det skal stå igjen en 5mm av skruen som du kanskje kan få opp med ei låsetang el.likn.

boble73s
26/02/10, 11:04
takk for gode tips.

1. Jeg tenkte dremel jeg også. Skal prøve det først. Hvordan er det å få av det som hindrer meg i å komme skikkelig til?

2. Hvis dette går skeis er muligheten å slipe/slå av hodet, men da kommer spørsmålet: vil ikke gjengene i skruen shindre meg i å "vippe" av termostathuset?

Er generelt skeptisk til å borre ut selve skruen mtp gjengene.

TeamBørnOut
26/02/10, 11:31
kun hode som holder. gjengene er i blokka

Per Turbo
26/02/10, 13:58
På min sitter det huset festet med torx 40 skruer.. er det ikke tilfellet på din bil?

boble73s
28/02/10, 16:22
jo, det er 2 stk torx 40. Hvordan det?

JørgenT
28/02/10, 20:19
Ein stor meisel er tingen:) Har vert borti samme problemet, da var meiselen god å ha:P

Robert H.
28/02/10, 22:25
Ikke bruk kobberfett på skruene ved montering!!
Da oksyderer aluminiumen, og det sitter enda fastere neste gang.
Bruk grafittfett eller noe som ikke aluminiumen reagerer med.
Har sett mange som bruker kobberfett på skruer på alufelger, og da blir det mye tæring på aluminiumen.

Morgis
01/03/10, 09:54
Jeg bruker fett fra Pennzoil på allt.
Utrolig bra saker, som samtidig ikke griser da det er hvitt/blankt :)
http://inpcars.com/grease/pennzoil-qm.jpg