PDA

Vis full versjon : Enkel og effektiv trim til D24tic



elephant
10/05/11, 08:44
Hei!

Har anskaffet meg en d24tic nå, og vil ha litt mer futt i den.
Skal godkjennes og må være holdbart. Har lyst å ende på ca 150hk.

Noen andre modifikasjoner enn å skru opp dieseltrykk og slikt?

Svirre
10/05/11, 10:59
Jeg skal sende inn dysene mine til et firma som lager nye nåler. Da får du mye bedre sprut på dysene og dieselen får bedre forbrenning. Dette er det eneste jeg kommer på i farta. Alu intercooler og større turbo hjelper mye her ;)

Stålet
10/05/11, 12:11
Må bare mate på med så mye diesel du klarer på mateskruen.

Svirre
10/05/11, 12:35
Jeg har vel kanskje fått vridd 1,5 runder på skrua. Holder lenge til mitt bruk :) mye drag og mye moment! Går på 0,9l på blanda kjøring :)

elephant
10/05/11, 14:53
Hovedsakelig er det vel nesten bare intercooler og turbo som kan få fart på sakene på denne maskinen? Vil jo at det skal være holdbart, men også gå godt.

Noen turbo og cooler forslag?

Svirre
11/05/11, 09:55
Hovedsakelig er det vel nesten bare intercooler og turbo som kan få fart på sakene på denne maskinen? Vil jo at det skal være holdbart, men også gå godt.

Noen turbo og cooler forslag?

HX40 super er det noen som har brukt. Ser på youtube at de har brukt den. IC går vel på mål av hva som passer foran der :)

Bare ta en titt her :)

u-z76N7iRVg

Det finnes flere muligheter. Hører flere har brukt VNT turbo fra nyere biler, f.eks. yota Hiace/LandCruiser eller Audi 1.8l (bensin) turbo. Dette er hovedsaklig for å få meg turbo fra bunn av. De sier at den lader så vidt på tomgang også :P
Men skal du gå for mye kraft så virker det som om Hx40 er noe interessant. Har hatt en samtale med Turbokongen (fra finn.no) og fått samme tips.

Jeg har bare vridd 1,5 runde på bilen min og den lader 1,3 stabilt fra 2500rpm, så vil jeg regne med å ha oppimot 150-160hk og noe rundt 300nm. Bare vill gjetning :rolleyes:

Soulair
11/05/11, 10:10
Jeg skal sende inn dysene mine til et firma som lager nye nåler. Da får du mye bedre sprut på dysene og dieselen får bedre forbrenning. Dette er det eneste jeg kommer på i farta. Alu intercooler og større turbo hjelper mye her ;)

Interressant dette du nevner med dyser. :) Kunne tenkt meg det samme på DX'n. Hva slags firma tenker på du? Evt. andre forslag for mer fres på en sugediesel??

Svirre
11/05/11, 10:22
Interressant dette du nevner med dyser. :) Kunne tenkt meg det samme på DX'n. Hva slags firma tenker på du? Evt. andre forslag for mer fres på en sugediesel??

Mer komp?! :D Har hørt med AS SØRENSEN OG BALCHEN, da fikk jeg dette svaret:

"Vi reparerer dyser, justerer åpningstrykk eventuelt skifte dysespisser. Pris : arb kr. 1500 pluss deler pluss mva, dieselpumpa har ikke stempler men er en rotasjons pumpe, vi kan kjøre den i prøvebenk og øke leveringsmenden pris ca kr.3000,00 pluss mva"

Soulair
11/05/11, 15:13
Mer komp?! :D Har hørt med AS SØRENSEN OG BALCHEN, da fikk jeg dette svaret:

"Vi reparerer dyser, justerer åpningstrykk eventuelt skifte dysespisser. Pris : arb kr. 1500 pluss deler pluss mva, dieselpumpa har ikke stempler men er en rotasjons pumpe, vi kan kjøre den i prøvebenk og øke leveringsmenden pris ca kr.3000,00 pluss mva"

Kjører 22,5:1 i komp allerede.:p Men takk for tipset. Skal ta meg en telefon til Sørensen og Blachen!

elephant
11/05/11, 17:58
Ja, har sett den filmen Svirre!
Den går godt, men er det holdbart?

Man tjener inn en del hester på bare å justere trykket og pumpa.

Svirre
12/05/11, 00:16
Ja, har sett den filmen Svirre!
Den går godt, men er det holdbart?

Man tjener inn en del hester på bare å justere trykket og pumpa.

Er det man tjener mest på. Holdbart kan vel diskuteres da 6-er toppen har lett for å vri seg med stor belastning, men sjekk ut han her ;) Han har gjort det bra!

http://www.d24t.com/showthread.php?413-Jason-s-quot-built-quot-D24T-engine-build

Btw: Spør på www.d24t.com om slik type trimming. Der får du svar ;)

R.G
12/05/11, 15:15
dem holder så lenge motoren ikke blir plagd hvis den er kald:) MÅÅÅ være god å varm før pisking

elephant
12/05/11, 18:07
Skal ta en liten overhaling av motor og diverse, bytte olje, pakninger osv.
Noe mer jeg burde skifte? Eventuelt se over?

Svirre
12/05/11, 22:05
Skal ta en liten overhaling av motor og diverse, bytte olje, pakninger osv.
Noe mer jeg burde skifte? Eventuelt se over?

Ikke som jeg kommer på :)

Det jeg skal gjøre med tiden er å ta bort "pinnen" som går fra kamakselen og til vakumpumpa, evt. fjerne den og sette på en reimdrevet vakumpumpe fra Chevy eller noe sånt. Leste at du misker slitasjen på kammen og bukkene betraktelig siden den slår hele tida. Du kan kjøre på høyt turtall uten at det tar skade også ;) Men det går vel ikke akk som trimming :p

Stålet
12/05/11, 23:17
Bytt vannpumpe og register. Sjekk dyser i dysetester og kjør med 0-40 syntetisk.

elephant
13/05/11, 14:18
Hørte med en annen, og han mente jeg bare skulle bytte pakninger hvis det var noe som var lekk. Dog er det ingenting som lekker, like greit å bytte uansett?

Hvorfor vannpumpe og register?

Noen brukbare coolere og tuboer som ikke koster all verden?

Svirre
15/05/11, 11:50
Kl racing har modeltilpassa :)

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-940-med-ac-70mm.html

elephant
15/05/11, 17:50
Takk.

Hvis jeg skal bytte noen pakninger, hvilke er lurest?

elephant
17/05/11, 18:09
Tenkte å ta oljeskift i løpet av uka, hvilken olje og hvor får man kjøpt den?

Svirre
17/05/11, 18:13
Tenkte å ta oljeskift i løpet av uka, hvilken olje og hvor får man kjøpt den?

Castrol 5w-40 :) Bruker det på min og er det som er anbefalt til denne motoren. Mekonomen har tilbud? på 4l kannene enda tror jeg. 449kr. går med nesten 2 sånne :p

elephant
17/05/11, 22:07
Damn, dyrt med oljeskift...

Svirre
18/05/11, 07:56
Damn, dyrt med oljeskift...

Koster å væra kar :)

elephant
06/06/11, 22:28
HX super og cooler fra 940 skal gjøre susen?
Like greit å skaffe seg større oljekjøler, eventuelt grenrør?

Svirre
07/06/11, 09:14
HX super og cooler fra 940 skal gjøre susen?
Like greit å skaffe seg større oljekjøler, eventuelt grenrør?

Grenrør er jeg usikker på om du får tak i med andre fasonger og str, menHX super er et bra utgangspunkt :)

elephant
07/06/11, 12:09
Er denne noe? Eventuelt link til en brukbar en?

http://www.blocket.se/stockholm/Turbo_HX40__volvo_delar_34244202.htm?ca=11&w=3

Svirre
07/06/11, 12:19
Er denne noe? Eventuelt link til en brukbar en?

http://www.blocket.se/stockholm/Turbo_HX40__volvo_delar_34244202.htm?ca=11&w=3

Usikker på hvor mye som må gjøres av modifikasjoner, men det skal være veldig lite å gjøre har jeg lest et sted. HX40 er noe jeg skal ha selv med tiden :)

elephant
07/06/11, 13:50
Står ikke "Super" da, men den der kan fungere? Nesten lik som han på filmen?

Svirre
07/06/11, 22:45
Står ikke "Super" da, men den der kan fungerer? Nesten lik som han på filmen?

HX40 er vel den som blir brukt, eller er det super?! Uansett, Holset er en veldig bra turbo, spesielt for D24 motorene :)

JonasS
07/06/11, 23:43
Siden jeg jobber med dieselmotorer kan jeg jo alltids slenge inn et par komentarer, dog er de vel velkjente i øst og vest..
For å få liv i en diesel (som i alle andre forbrenningsmotorer) må man få inn mest mulig luft og diesel.. Men maskinen skal ikke svartryke når den drar maks.. En dæsj i d samme den tar i og før turboen spooler er normalt.. men ikke konstant svartrøyk oppåver registret.. Da er det diesel som ikke blir forbrendt ordentlig, og det tærer på stempelkrone, samt utsetter sylinder\topp med ventiler\turbo for høy termisk belastning.. Nå vet jeg også at det funker bedre når disse gamle dieselene ryker, for da vet man at man er på "maks" av hva dieselpumpe\dyse klarer å levere.. å modifisere pumpe og dyse er relativt dyrt iforhåld til effekt på gamle motorer, og da blir det gjort på dette viset av de fleste (meg inkludert på min gamle golf) En org. dyse klarer bare en gitt mengde diesel før forstøving går over til "sprut".. Da blir det synn på stempler osv..
på min S60 2.4d med common rail system som er chippet kommer det en dærsj med svartrøyk når man bunner pedalen, men avtar med en gang. Da er man på optimalen mer eller mindre, bare ikke blandingen blir for mager.Dette er jo ikke noe problem i nyere biler da hjernen kompenserer, men på gamle vil det altså være bedre med LITT synlig exhaust en ingen..

På skipsdiesler har de løst problemet med å montere et system som reagerer når en sensor oppdager røykdannelse i exhausten. Når sensoren finner røyk, åpner en magnetventil for komprimert luft som "spinner" turboen opp i turtall slik at den leverer mere luft.. Nå drar dette litt ut på viddene av hva som går an på en bilmotor ser jeg..:P

Poenget mitt, er til de som tror at mere suppe = bedre, er at ting må stå i samsvar.. Også effekten må stå i samsvar med motorkonstruksjonen! :) Skal det vare iallefall..

elephant
09/06/11, 20:04
Skjønner!

Planene videre blir i alle fall en holset turbo og større cooler.
Klarer d24ticen å dra i gang en så stor snurre da?
40ien er gaaanske stor.

Svirre
10/06/11, 08:50
Skjønner!

Planene videre blir i alle fall en holset turbo og større cooler.
Klarer d24ticen å dra i gang en så stor snurre da?
40ien er gaaanske stor.

Spurte på D24t forumet nå nylig, og fikk til svar at den ville ikke begynne å lade før ved 2500rpm ca. Nå begynner min å lade ved 2000rpm og vil ikke gå noe særlig over det. Så HX40'n blir nok litt stor. Men masse annet som passer, driver å leiter.

kermitt
10/06/11, 10:09
Du får da HX 30, den må da være fin?

Svirre
10/06/11, 10:59
Du får da HX 30, den må da være fin?

Usikker. Skal sjekke den :) Fik også tips om å ha bi-turbo, bare at de står etterhverandre. En som jobber fra 1500-2500 og den andre jobber fra 2500rpm og oppover. Det hadde vært artig å fått til noe sånt :p

EDIT: Står at den tar opptil 5l motorer. Blir det kanskje litt i det meste laget, eller vil den være noe bedre? Bedre enn HX40'n blir den uansett, men jeg ønsker rask spoolup og at den kan lade på lavt turtall, så har vurdert en VNT turbo fra HiAce o.l. Usikker på om de nyere D5 motorene har VNT turbo. (00-)

elephant
10/06/11, 11:15
Supert!
Si ifra hvis du finner ut noe.

Stålet
10/06/11, 15:21
Vri mateskruen i bunn så får du raskt turbotrykk.

Svirre
11/06/11, 16:20
Vri mateskruen i bunn så får du raskt turbotrykk.

På dieselpumpa?

Stålet
12/06/11, 17:56
Ja får mere varme og mere avgasser som skal ut for og klare og drive igang store turboer.
Alle gamle dieseler som har litt en del effekt ryker som satan.

konso
12/06/11, 18:56
Ja får mere varme og mere avgasser som skal ut for og klare og drive igang store turboer.
Alle gamle dieseler som har litt en del effekt ryker som satan.

Og da har du ikke lest det som står lengre oppe tydeligvis...
Masse røyk er ikke bra, for da er det noe som ikke er optimalt.

R.G
12/06/11, 20:57
Og da har du ikke lest det som står lengre oppe tydeligvis...
Masse røyk er ikke bra, for da er det noe som ikke er optimalt.

stemmer. for mye røyk forårsaker skjærings etterhvert.

største grunn til folk justerer dissa er fordi dem vil ha masse røyk.

min er oppskrudd en god del, og justert skikkelig, og bruker lite på normal kjøring, ryk svart akkurat før turbo rekker å begynner å lade, og røyk blir svakt borte etterhvert under lading,(nei tømmer seg ikke for diesel) . går dårligere hvis jeg stiller så den har svartrøyk mens det er maks turbotrykk.

elephant
14/06/11, 11:38
Good, hadde vært fint å sleppe mest mulig røyk.

Hva vil være en passende turbo da? HX 30?
Denne skal ned i en 240, skal jeg ha en slik cooler da? Med tanke på at motoren er fra 940. Eller skal jeg ha noe annet?
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-12/volvo-940-utan-ac-60mm.html

Ligger den en demonteringsguide eller noe slikt på nettet?
Har tenkt å plukke ned min. Må vel bytte topp også hvis jeg er uheldig nok.

Svirre
14/06/11, 14:27
Cooleren må passe i 240. Regner med at det er noen forskjeller fra 240 til 940. Motoren er den samme i 240 som i 940, bare at 940 ble levert med turbo og cooler.

elephant
14/06/11, 15:04
Det jeg regnet med. Ja, I know.

ArneR
14/06/11, 17:16
Cooleren passer greit den, om du kutter vekk litt overflødig gummi på festene (de originale).

Har nettopp kjøpt en slik for å ha i vogna.. :)

Stålet
15/06/11, 02:55
Og da har du ikke lest det som står lengre oppe tydeligvis...
Masse røyk er ikke bra, for da er det noe som ikke er optimalt.

Lest og lest:rolleyes:
Prøver selv og ser hva som skjer:o
Har flere reservemotorer men aldri knekt en d24 uansett hvor mye jeg har skrudd på pumpa og turbotrykk.
Bare ha riktig olje og dyser som ikke spytter for da blir det et fint hull. Og selfølgelig la motoren være varm før du gir på og la den gå litt før hver gang du stopper den.

konso
15/06/11, 21:06
En diesel liker ikke uansett at den får for mye diesel. For ved høy forbrenningstemperatur så setter det uforbrente drivstoffet seg fast på stempelet, og det brenner seg fast. Dette bygger seg opp og utover og sliter på sylinderveggen, og havner etterhvert i stempelringene som tetter seg og kompresjonen synker og du får en motor som er vanskelig å starte etterhvert.
Har du turbo så kan du være så uheldig at om det løsner belegg fra stempelet som komemer ut i eksosen, så kan det ødelegge skovlene på turboen.

elephant
16/06/11, 20:00
Hvordan vet man at den får perfekt mengde med diesel?

Svirre: Har du kommet noe lengre angående hvilken turbo som egner seg best?

konso
16/06/11, 21:38
I teorien skal det ikke komme røyk/nesten ikke noe hvertfall. Da er blandingen bra rett. Om den får lite så går bilen dårlig, så enkelt er det.

Svirre
17/06/11, 10:14
Hvordan vet man at den får perfekt mengde med diesel?

Svirre: Har du kommet noe lengre angående hvilken turbo som egner seg best?

Rett blanding er når det såvidt kommer synlig rølyk ut når turbo lader fullt. På min så kan det ryke skikkelig når turbo ikke lader ordentlig, men en gang den passerer 1 bar så er nesten all synlig røyk borte.


BTW: Dårlig fremgang med underskelser av turbo her :( Andre ting jeg stresser med å få fiksa på bilen nå...

elephant
06/07/11, 13:48
Denne karen da?

http://www.garaget.org/?car=193482

d24tdi från -93
Holset Hx35 med 12ans hus
Pulssplittad grenrörsadapter
Alu ic med 2.5" tryckrör
2.5" DP resten 3" rostfritt
påställd
ombyggt gas stag
1.9bar ladd
M46 OD med shortshift
4-puckad Sinterlamell
1031 med dana diff

Ser da ut som ett brukbart oppsett?
Denne ryker jo, vil de si at den er justert feil?

Stålet
16/07/11, 13:23
nei de skal ryke for at det skal være futt i de.

elephant
30/09/11, 08:37
Fyrer opp den tråden igjen.

Vurderer å kjøpe en hx35 nå, blir det greit med effekt og drag i bilen da?
Er vel ikke så mye annet jeg kan gjøre for å få futt i den.

Svirre
01/10/11, 23:15
Fyrer opp den tråden igjen.

Vurderer å kjøpe en hx35 nå, blir det greit med effekt og drag i bilen da?
Er vel ikke så mye annet jeg kan gjøre for å få futt i den.

Vel, må si meg noe usikker på om du vil klare å oppnå et kjørevennlig register med denne tuboen. Veit HX40 på D24 motor ikke lader noe før 3200rpm, og om du skal bruke bilen til litt "hardkjøring" så trur jeg faktisk HX35 kanskje vil hjelpe en del på dette :) Kan tenke meg at den starter å lade på ca 28-2900rpm (kun beregning i forhold til de spesifikasjonene som jeg har lest om turboen).

Men til hverdagskjøring så trur jeg registret vil bli noe høyt med tanke på økonomisk kjøring. Men om du vil ha noe å "leike" deg med så trur jeg faktisk HX35 kan være et brukbart alternativ! Disse dieselmotorene er litt sterke på dieselen, og om du monterer en turbo som yter så mye som denne turboen gjør så vil du ha mye glede på høyt turtall :D