PDA

Vis full versjon : jekk 240



Wickie
09/05/11, 22:07
Når kom det saksejekker (og tilhørende feste på bilen) på 240?

Har det i min 91 mod. originalt.

Min 76 mod. som jeg hadde en gang, hadde det ikke.

larsverm
09/05/11, 22:34
Mine foreldre hadde for mange år siden en 240 83-modell, og den hadde en annen type jekk. Men er det forskjell på bilens jekkepunkter...?

larsverm
09/05/11, 22:46
Jeg har forresten en del instruksjonsbøker liggende og kom på at jeg kunne sjekke bildene i dem. Og der fant jeg ut: Til og med 1978 var det den eldre "loddrette" typen. 1979-1984 var det den samme til 242/244, men saksetypen til 245. Fra 1985 saksetypen uansett 244 eller 245.

Daniel V
09/05/11, 23:11
Stemmer godt med det jeg har erfart også. Min gamle 80 mod 244 hadde den lodrette, mens naboens 80 245 hadde saksejekken. 245en veier jo litt mer enn 244en, så er vel derfor. Den lodrette jekken (som egentlig ikke er så lodrett allikevel) virker ikke akkurat som det tryggeste Volvo har laget. :p Husker jeg var like skeptisk hver gang asfalten var våt.

gaupe
09/05/11, 23:29
Saksejekken er ikkje noko å skryte av den heller.

Daniel V
09/05/11, 23:34
Saksejekken er ikkje noko å skryte av den heller.

Det er sant. Like greit å bare innvestere i en ordentlig garasjejekk med en gang. Har kun min saksejekk liggende i bilen tilfelle jeg skulle punktere. Ellers er den ubrukt! :)

Nilsson
09/05/11, 23:39
Den ene gangen jeg hadde bruk for jekken, så røyk den jo såklart :P Fikk veiva bilen opp, så spratt de splintene ut og fikk den ikke ned att. Har slik loddrett nå, funker iallefall den da..

larsverm
10/05/11, 00:18
Saksejekken er ikkje noko å skryte av den heller.

Den i 245en min fikk seg en knekk på festet øverst en gang jeg var uheldig ved hjulskifte på glatt underlag...

Torra
10/05/11, 00:23
Har ødelagt 3 orginale saksejekker jeg.. Tror ikke de er beregnet for å løfte høyere enn at man får av hjula :p

Angående slike fester i karosseriet så har jeg det på min 77mod 244 ???

larsverm
10/05/11, 00:28
Jeg antar inntil videre at festet/jekkepunktet er det samme på alle. Men det kunne sikkert være nærliggende å gå ut fra at det fantes forskjellige med dertil hørende forskjellige jekker...?

christoffera
10/05/11, 00:53
Jeg elsker saksejekken til volvo!

Veldig rask og effektiv. Lett å feste på jekkfestet og er trygg!
Verre om det er snø på bakken. Klarte å ødelegge en slik jekk da det var snø på bakken og jekken skled, bøyde da hele driten :P
Kjøpte da en saksejekk fra biltema men den var søppel! Passer ikke festet på volvo og er er ment for å ta i kanalen. Sveiva er og dårlig, får mye dårligere bevegelse enn det man gjør på volvojekken! Skaffet ny volvojekk nå :)

Alexk1
10/05/11, 01:17
kan ikke fordra den dritt saksejekken... drittet tåler jo ingen ting :S nei da er det bedre med en vanlig jekk :P

Dan Bay-Johansen
10/05/11, 08:17
Garasjejekk FTW !!!

Agrostar
10/05/11, 08:32
Men kven gidd å køyre rundt med ein garasjejekk i bilen heile tiden :p

christoffera
10/05/11, 13:19
Jeg har den minste garasjejekken fra biltema, men selve koppen på den er så liten at det er vanskelig å finne et sted å sette den bak på bilen når man skal jekke opp.

Hadde den med i bilen da jeg skulle spole ut noen dekk for noen dager sia, men endte opp med å bruke den gode gammle saksejekken :)

Dan Bay-Johansen
10/05/11, 14:41
Men kven gidd å køyre rundt med ein garasjejekk i bilen heile tiden :p

Hehe, var vel ikke akkurat det jeg mente ;)

MEN den minste garasjejekken fra f.eks biltema passer ganske greit oppi reservehjulsbrønnen faktisk...sååååe :p

Wrasko
10/05/11, 19:36
Den minste jekken til biltema er jo livsfarlig da..... Liten og ustabil.. Liker MYE bedre saksejekken da...

PS: Hjemme bruker jeg en "bærbar" jekk på litt over 30kg, som kan løfte 3 tonn :)

larsverm
10/05/11, 20:12
Som nevnt lengre opp klarte jeg en gang å få en skavank på min Volvo-jekk, så jeg bør nok bytte den ut.

Men jeg vet ikke om det er grunn til å beklage seg over at den er spesielt dårlig, for det ville ikke ha skjedd hvis jeg ikke hadde begått den dumhet å skifte hjul på glatt og ujevn bakke...

Og sammenlignet med enkelte andre er den brukervennlig nok, synes jeg. På en nyere Ford i familien som jeg fikk den ære å bytte hjul på nylig, er i hvert fall både jekken og jekkepunktet kronglete sammenlignet med de gamle Volvoene.

Vegardb92
10/05/11, 21:06
Har saksejekk på min, skulle jekke opp bilen når garasjejekken tok kveld og da bøyde den stanga seg slik at den ble ubrukelig :( Ble noe banning da :P