PDA

Vis full versjon : Tull med taklys/leselys V70.



kdent
09/05/11, 20:45
Hei, sliter med å finne ut av dette, så håper noen har vært borti noe lignende: Har i lengre tid kjørt uten sikring til kupelys da jeg hadde en gåen "dørbryter" som gjorde at kupelys alltid var på. Nå har jeg byttet hele dørlåsen (sentrallås var gåen på denne døren) og tenkte at alt skulle bli bra.. det gjorde det ikke, virker nå som om lysene lever sitt eget liv, er på når de skulle vært av og omvendt... kan virke som om det er selve bryteren i taket som er gåen, men har kjøpt en brukt og det er på samme måten med den..:-( Noen som har vært borti noe sånt? Er det noen rele involvert her, eller kan det være signalene fra sentrallåsmodulen som er med å tuller?

kdent
09/05/11, 21:50
...kan legge til at jeg har hatt alle dører åpne og manuelt "lukket" dørlås for sånn å se på varsellys i døren at bryter faktisk er i orden, så tviler på det har noe med det å gjøre..

ola normann
09/05/11, 22:14
Kan det være noe krøll/dårlig kontakt/kortsluttning i forbindelse med pluggen i døra (overgang mellom dør og chassi)?

C.Erstad
09/05/11, 22:16
Kan være andre dørlåser som er defekte og da!

kdent
09/05/11, 22:19
Jo.. det er jo mulig, har vært inne på tanken med at det kan være en kortslutning/jordfeil etc., men slikt er jo møysommelig å lete etter:p Når det gjelder andre låser er jeg ganske sikker på det er ok siden "varsellyset" i alle dørene (rødt lys) slukkes når jeg lukker dørlåsen med fingeren når døren er lukket (har gjort dette på alle dørene og bag.luken).. Kan legge til at lyset kommer på og slukker fint når jeg låser/låser opp bilen, men dersom jeg forsøker å slå på/av leselys med bryter i taket begynner krøllet.. var derfor jeg tenkte problemet lå i selve bryter, men har jo BYTTET denne og problemet er det samme..

kdent
09/05/11, 22:22
får ta av og se på overgangene ved anledning.. takke seg til feil som er konstante:p Ser innom i tilfelle noen har hatt samme problem, og skal legge inn dersom jeg finner svaret.

ola normann
09/05/11, 22:25
Leselyset foran?

kdent
09/05/11, 22:31
Ja, er leselys foran, men henger nok sammen hele sulamitten, for lysene over bakdørene kommer også på litt etter fri fantasi.. stemmer liksom ikke med at en dør er "åpen" eller noe.. lysene bak kom også på når bryter i leselys fremme var i posisjon 0/av.. tenker jordfeil her nå, får se litt på koblingsskjema i Haynes boka.. Litt mer om hva som skjer: slår på leselys og det kommer på, slår av men lys forblir på, slår på "andre" leselys og første går av etc...

850GLTsilver
10/05/11, 07:33
De leselysbryterne på disse er ordentlig dårlige.
Jeg har en som ikke lar seg slå på lengre, heldigvis en "bedre" feil enn din.
Bytt hele bryterbrua, så blir det sikkert bra.
Her (http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/thumbnails/Volvo-Dome-Lamp-9483142.jpg) foreksempel?

kdent
10/05/11, 07:51
Ja, det er vel mulig at den jeg fikk brukt på nbfbildeler.no også var "oppbrukt"... Tror jeg kjøper en ny så jeg kan utelukke bryter før jeg bruker mer tid på det:)

850GLTsilver
10/05/11, 07:56
Var dårlig den lenken jeg ga deg først.
Prøv DENNE (http://www.swedishautoparts.com/S70/volvo-s70-lights-and-lenses.html) istedet.
$87 er forøvrig en relativt grei pris.

kdent
10/05/11, 08:10
Ja, måtte leite litt men fant denne:-) Regner med det er en veldig grei pris i forhold til Volvo orig. her hjemme ja.. takker!

Ivar Hestø
12/05/11, 01:30
Hold oss oppdatert, da jeg plages med samme problem. Alle de røde lysene i dørene slukkes, og av og til kan alt være såre vel, til jeg treffer en hump i litt hastighet. Da kan plutselig kupèlyset slå seg på av seg selv :(

kdent
21/05/11, 20:40
Ny modul og det virker fint hos meg!:-) Hadde stor slitasje på mikrobryter i passasjerdør, byttet hele dørlåsen med en brukt, vil tro det som skjer når du kjører over en hump er at en slik slitt bryter reg.som åpen dør.. Har sett at enkelte har limt på en plastbit for å fikse dette problemet, ligger en how-to på et av disse forumene.. lykke til!:-)

Ivar Hestø
22/05/11, 01:40
Mistenker at det er passasjerdøren foran hos meg også som er syndere. Hvor fikk du taki ny modul og til hvilken pris ?

Hvordan var den å skifte?

850GLTsilver
22/05/11, 10:09
Se link litt opp på siden Ivar.

Ivar Hestø
22/05/11, 13:21
Aah, overså den gitt. Takk skal du ha! Da blir det nok bestilt en slik door lock actuator. 154 dollar var jo absolutt en hyggelig pris.


Men hvilken type skal jeg ha? Ser de opererer med to typer :

V70 1998-2000 Front Door Lock Actuator Passenger OES 8626184 $ 153.85 Buy Now

V70 1998-2000 Front Door Lock Actuator Passenger OES 8628224 $ 153.85 Buy Now


Hvilken type skal jeg ha? Har ikke mulighet for å sjekke VIN-nr pga at jeg er i nordsjøen på jobb. Bilen er en 1997 modell.

850GLTsilver
22/05/11, 20:08
Logg deg på mekonomen, og skriv inn bilnummeret ditt.
Da får du VIN opplyst på siden for bilinfo der.

kdent
23/05/11, 13:38
Jeg fikk en fra en delebil, skrudde den ut selv og sjekka at bryter var ok, 500kr,- Får nok en på http://www.nbfbildeler.no som er grei, bare be de sjekke at bryter er ok. Helt kurant å bytte (følge haynes boka så går det fint, vindus-skinna på min var naglet i stede for skru, ellers rett frem).