PDA

Vis full versjon : Lager i senter av veiv, bak svinghjul. Bytte?



Lite
09/05/11, 20:27
Etter å ha klargjort for å bytte tettering bak svinghjulet, oppdaget jeg et lager jeg ikke var klar over, som står i senter av veiva.

Lagret mitt er dårlig og mangler tetteringen ytterst.

Saken er at jeg ikke klarer å se hvilken funksjon det lagret har, mugli det er som følge av at jeg skal benytte motoren i båt?

Bør/må jeg bytte lageret? Hvilken funksjon har det?

Kjenner litt fustrasjon nå, trodde jeg hadde siste bestilling av deler til denne motoren underveis nå... grrr

Øyvind G
09/05/11, 20:35
lageret "støtter opp" inngående aksel på girkassa :)

koster ikke mange kr for det lageret. hadde det hvert min motor, så hadde jeg bytta det.

kalles for svinghjulslager (på denne motoren står det ikke i svinghjulet, men i veiva som du sier, men noen motorer har detta lageret i svinghjulet)

Lite
09/05/11, 20:41
Problemet er at jeg ikke har egnet avtrekker for hånd, får se om det kan "lures" ut, ellers må jeg ringe rundt å høre hva folk har å låne meg.

Regner med det ikke koster mange kr. kan vel bruke vanlig skf lager?

Øyvind G
09/05/11, 20:45
kan bruke vanlig SKF lager ja hvis du har måla på det.

ang verktøy. lag en krok som passer i senter av lageret som får godt grep og i andre enden kan du lage en plate eller noe som du kan slå på. det sitter ikke ekstremt godt fast, så detta vil i de fleste tilfeller fungere.

hvis du vil lag et bedre og mere ordentlig verkøy så kan du lage en sleide på istenden for plata.

som denna:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Glidehammersett1/

eller så kan du kjøpe settet, men tror ikke noe av det i det settet passer, men du kan jo lage noe utifra det som er i settet :)

edit:

snubla over denna nå:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Lageravtrekkersett-9-deler/

der er det sikkert noe som passer. det settet er jo lagd for sånt.

Lite
09/05/11, 20:51
Kanskje mekonomen har lager? trenger vist en ny låsering også, denne tålte ikke å komme ut igjen :(

Har en glidehammer må no stort dill på i garasjen, får se om jeg klarer å lage en krok å lure inn.

Øyvind G
09/05/11, 20:57
mekonomen får tak i hvertfall (har kjøpt det lageret på mekonomen flere ganger). husker ikke om det er lagervare der, men de bestiller til dagen etter hvis du bestiller før kl 14.

Lite
09/05/11, 21:41
Ringer meko i mårra så bli det bestilt fort :) husker du ca pris?

Regner med jeg sveiser fast 1 krok i det lagret og drar det ut med den store glidehammeren. Håper bare det går, er mye styr å komme seg til biltema for å kjøpe et verktøy jeg nesten ikke trenger :)

Øyvind G
09/05/11, 21:44
husker ikke hva lageret koster. det koster hvertfall ikke mer enn 200kr

Lite
10/05/11, 18:53
Nytt lager bestilt til mekonomen, 130kr, ikke værre en det. Er et skf lager.

Takker for hjelpa.

Lite
11/05/11, 16:08
6202-2rsh er lager nr
05-6202-2rs1/aq6 volvonr tror jeg.

Til informasjon, for dem som måtte søke opp denne tråden i ettertid.

Oddwar
20/05/11, 07:37
6202-2rsh er lager nr
05-6202-2rs1/aq6 volvonr tror jeg.

Til informasjon, for dem som måtte søke opp denne tråden i ettertid.

Hvilken motor gjelder dette til? Eller er det likt på de fleste volvomotorer?

Christian
20/05/11, 09:00
05-6202-2RS1/QE6 er Mekonomen delenr til B19/B21/B23/B230

Øyvind G
20/05/11, 10:53
du er flink du Christian ;)

legger lit litt info ang. detta:

hvis du har en motor med M90 kasse, så er det ikke noe lager der. bare en hylse som er litt tykkere på innsida enn lageret er. bare så folk er OBS på det :)

Christian
20/05/11, 10:59
Rett skal være rett vettu. ;)

Kan vel legge til at M90 ikke bruker dette lageret, så hvis man bygger om til M90 trenger man ikke tenke på det. Men hvis man bygger om fra M90, feks. har en FK i en 240 og skal bruke M45 så må man sette inn lageret.

Øyvind G
20/05/11, 15:37
som sagt M90 har ikke lager nei, men det er ikke tomt inni der. det sitter en løs hylse isteden for lager.

beholder man hylsa i veiva istenden for å sette i lageret når man bytter fra M90 til M45/46/47, så er ikke inngående aksel på girkassa opplagra i enden.